مصاحبه با دو معلم با تجربه و کم تجربه

زبان آموزی در پایه اول ابتدایی
ارائه دهندگان: فاطمه میراحمدی، معصومه متقی زاده، مهتاب شیروانی، فاطمه فولادی، نیلوفر درویش زاده
1ـ برای ایجاد آمادگی در دانش اموزان پایه اول چه اقداماتی باید صورت بگیرد؟
معلم کم تجربه: تمرینات طراحی شده در کتابهای درسی نوشتاری و ریاضیات به نحوی هستند که پیش زمینه تدریس جدید را فراهم میکنند.
معلم با تجربه: برای ایجاد آمادگی در کودکان پایه ی اول ابتدایی جهت آموزش، گذراندن دوره ی پیش دبستانی بسیار مؤثر است. چرا که در این دوره کودک درس و مدرسه را با بازی و سرگرمی آغاز می کند و این آغاز خوب میتواند پیش زمینه ی خوبی برای آموزش باشد؛ هم چنین برخورد مناسب و گشاده رویی معلم نیز در آمادگی کودک برای آموزش بسیار مؤثر است و رفتار خوب یا بد معلم بسیار بسیار در آماده سازی کودک تأثیر دارد.
2ـ عمده مشکلاتی که در آموزش به دانش آموزان پایه اول وجود دارد، کدامند؟
معلم کم تجربه: عدم تمرکز و توجه به اجرای تدریس معلم
معلم با تجربه: کودکان پایه ی اول در ابتدای سال گذراندن اوقات مدرسه برایشان خوشایند نیست چرا که کودک هم غم دوری از خانواده را دارند و هم آموزش بیشتر جنبه ی نظری گرفته است و نسبت به دوره ی پیش دبستانی تفریح و بازی کمتر است...مشکل فراق خانواده تقریبا عمومیت دارند و بیشتر دانش آموزان کم و بیش با آن دست و پنجه نرم میکنند.
3ـ اهداف اموزش زبان در پایه اول ابتدایی چیست؟
معلم کم تجربه: تقویت مهارتهای خوب حرف زدن، گوش دادن و حتی دیدن
معلم با تجربه: از اهداف این اموزش میتوان به افزایش مهارت خوب فکر کردن، خوب حرف زدن و خوب شنیدن و همچنین فراگیری خواندن و نوشتن اشاره کرد.
4ـ ساختار کلی کتاب درسی فارسی در پایه اول را شرح دهید.
معلم کم تجربه: شامل سه بخش نگاره ها، نشانه های 1 و نشانه های2 می باشد که ساختار آن بر مبنای رشد زبان و توانایی یادگیری طراحی شده است.
معلم با تجربه: کتاب شامل سه بخش نگاره ها، نشانه های 1 و نشانه های 2 می باشد.
5ـ از چه شیوه هایی برای تدریس نکات دستوری، نگارشی و ادبی در پایه اول استفاده میکنید؟
معلم کم تجربه: قصه گویی برای دانش اموزان و دادن فرصت قصه گویی به آنها
معلم با تجربه: خواندن شعر و دادن فرصت به دانش آموزان برای خاطره گویی
6ـ روشهای خاص اموزش در برنامه زبان اموزی پایه اول را شرح دهید.
معلم کم تجربه: تدریس ده نگاره اول کتاب خوانداری طوری است که معلم ابتدا به نحوی فرآیند تدریس را اجرا می کند که مطالب به طور کلی در ذهن دانش آموز انتقال یابد؛ البته با راه اندازی جریان پرسش و پاسخ در کلاس درس به سوالات به صورت کلیدی پاسخ می دهند و در آخر از دانش آموز خواسته می شود جملاتی در مورد تقویت تصویر اراده دهند تا هم کلمات کلیدی و هم جمله سازی در آنها تقویت شود.
معلم با تجربه: با دانش آموزان با زبان کودکانه حرف زدن، تدریس حروف الفبا به صورت اشعار مربوط به هر حرف و صدا و تمرین و تکرار، گفتن املاهای زیاد، استفاده از بریده روزنامه ها، کتاب داستان، ایجاد رقابت و کمک گرفتن از اولیا
7ـ ايا تفاوتهای فردی در یادگیری و اموزش زبان پایه اول موثرند؟ پاسخ خود را تشریح کنید.
معلم کم تجربه: توجه به تفاوتهای فردی یکی از الزامات اجرای تدریس است پس تدریس باید با شناخت به این تفاوتها صورت بگیرد. دانش آموزانی هستند که حافظه تصویری یا حافظه شنیداری قوی دارند، دانش آموزانی با بهره هوشی بالا و پایین و دانش آموزانی که با اجرای عملیاتی قادر به یادگیری هستند.
معلم با تجربه: معمولا دانش آموزان باهوش تر چون سریعتر یاد میگیرند، حوصله تکرارندارند؛ پس باید به انها کار وتمرین داد و با بچه های ضعیف تر باید دوباره کارکرد.
جدول مقایسه ای محورهای پاسخگویی معلم با تجربه و کم تجربه
سوال | پاسخ معلم کم تجربه | پاسخ معلم با تجربه |
برای ایجاد امادگی در دانش اموزان پایه اول چه اقداماتی باید صورت بگیرد؟ | تمرینات کتاب درسی | گذراندن دوران پیش دبستانی و رفتار صحیح آموزگار |
عمده مشکلاتی که در اموزش به دانش آموزان پایه اول وجود دارد، کدامند؟ | عدم توجه و تمرکز | عدم تاب اوردن دوری از خانواده |
اهداف اموزش زبان در پایه اول ابتدایی چیست؟ | تقویت مهارت حرف زدن، شنیدن و دیدن | تقویت خوب حرف زدن و خوب شنیدن و فراگیری خواندن و نوشتن |
ساختار کلی کتاب درسی فارسی در پایه اول را شرح دهید. | شامل سه بخش نگاره ها، نشانه های1 و نشانه های2 | شامل سه بخش نگاره ها، نشانه های1 و نشانه های2 |
از چه شیوه هایی برای تدریس نکات دستوری، نگارشی و ادبی در پایه اول استفاده میکنید؟ | قصه گویی | شعر و خاطره |
روشهای خاص اموزش در برنامه زبان اموزی پایه اول را شرح دهید. | تاکید بر مراحل تدریس نگاره ها | روش های خلاقانه و ایجاد کننده علاقه در فراگیران و تکرار فراوان |
ايا تفاوتهای فردی در یادگیری و اموزش زبان پایه اول موثرند؟ پاسخ خود را تشریح کنید. | تفاوت در انواع هوش | تقسیم بندی به دو دسته باهوش و ضعیف |
|
|
|
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان -- صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: جمعه 12 اردیبهشت 1399 ساعت: 12:29 منتشر شده است