سایت اقدام پژوهی - گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان
1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819 - صارمی
2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2 و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .
3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل را بنویسید.
در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا یا سروش پیام بدهید آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet
1ـ برای ایجاد آمادگی در دانش اموزان پایه اول چه اقداماتی باید صورت بگیرد؟
معلم کم تجربه: تمرینات طراحی شده در کتابهای درسی نوشتاری و ریاضیات به نحوی هستند که پیش زمینه تدریس جدید را فراهم میکنند.
معلم با تجربه: برای ایجاد آمادگی در کودکان پایه ی اول ابتدایی جهت آموزش، گذراندن دوره ی پیش دبستانی بسیار مؤثر است. چرا که در این دوره کودک درس و مدرسه را با بازی و سرگرمی آغاز می کند و این آغاز خوب میتواند پیش زمینه ی خوبی برای آموزش باشد؛ هم چنین برخورد مناسب و گشاده رویی معلم نیز در آمادگی کودک برای آموزش بسیار مؤثر است و رفتار خوب یا بد معلم بسیار بسیار در آماده سازی کودک تأثیر دارد.
2ـ عمده مشکلاتی که در آموزش به دانش آموزان پایه اول وجود دارد، کدامند؟
معلم کم تجربه: عدم تمرکز و توجه به اجرای تدریس معلم
معلم با تجربه: کودکان پایه ی اول در ابتدای سال گذراندن اوقات مدرسه برایشان خوشایند نیست چرا که کودک هم غم دوری از خانواده را دارند و هم آموزش بیشتر جنبه ی نظری گرفته است و نسبت به دوره ی پیش دبستانی تفریح و بازی کمتر است...مشکل فراق خانواده تقریبا عمومیت دارند و بیشتر دانش آموزان کم و بیش با آن دست و پنجه نرم میکنند.
3ـ اهداف اموزش زبان در پایه اول ابتدایی چیست؟
معلم کم تجربه: تقویت مهارتهای خوب حرف زدن، گوش دادن و حتی دیدن
معلم با تجربه: از اهداف این اموزش میتوان به افزایش مهارت خوب فکر کردن، خوب حرف زدن و خوب شنیدن و همچنین فراگیری خواندن و نوشتن اشاره کرد.
4ـ ساختار کلی کتاب درسی فارسی در پایه اول را شرح دهید.
معلم کم تجربه: شامل سه بخش نگاره ها، نشانه های 1 و نشانه های2 می باشد که ساختار آن بر مبنای رشد زبان و توانایی یادگیری طراحی شده است.
معلم با تجربه: کتاب شامل سه بخش نگاره ها، نشانه های 1 و نشانه های 2 می باشد.
5ـ از چه شیوه هایی برای تدریس نکات دستوری، نگارشی و ادبی در پایه اول استفاده میکنید؟
معلم کم تجربه: قصه گویی برای دانش اموزان و دادن فرصت قصه گویی به آنها
معلم با تجربه: خواندن شعر و دادن فرصت به دانش آموزان برای خاطره گویی
6ـ روشهای خاص اموزش در برنامه زبان اموزی پایه اول را شرح دهید.
معلم کم تجربه: تدریس ده نگاره اول کتاب خوانداری طوری است که معلم ابتدا به نحوی فرآیند تدریس را اجرا می کند که مطالب به طور کلی در ذهن دانش آموز انتقال یابد؛ البته با راه اندازی جریان پرسش و پاسخ در کلاس درس به سوالات به صورت کلیدی پاسخ می دهند و در آخر از دانش آموز خواسته می شود جملاتی در مورد تقویت تصویر اراده دهند تا هم کلمات کلیدی و هم جمله سازی در آنها تقویت شود.
معلم با تجربه: با دانش آموزان با زبان کودکانه حرف زدن، تدریس حروف الفبا به صورت اشعار مربوط به هر حرف و صدا و تمرین و تکرار، گفتن املاهای زیاد، استفاده از بریده روزنامه ها، کتاب داستان، ایجاد رقابت و کمک گرفتن از اولیا
7ـ ايا تفاوتهای فردی در یادگیری و اموزش زبان پایه اول موثرند؟ پاسخ خود را تشریح کنید.
معلم کم تجربه: توجه به تفاوتهای فردی یکی از الزامات اجرای تدریس است پس تدریس باید با شناخت به این تفاوتها صورت بگیرد. دانش آموزانی هستند که حافظه تصویری یا حافظه شنیداری قوی دارند، دانش آموزانی با بهره هوشی بالا و پایین و دانش آموزانی که با اجرای عملیاتی قادر به یادگیری هستند.
معلم با تجربه: معمولا دانش آموزان باهوش تر چون سریعتر یاد میگیرند، حوصله تکرارندارند؛ پس باید به انها کار وتمرین داد و با بچه های ضعیف تر باید دوباره کارکرد.
جدول مقایسه ای محورهای پاسخگویی معلم با تجربه و کم تجربه
آموزش درس رياضيات از دغدغههاي اصلي معلمان اين رشته ميباشد و با توجه به اينكه درس رياضي در بسياري از مطالب حالت انتزاعي دارد پرداختن به اين درس تا حدود زيادي توان ذهني بالقوه دانشآموزان را ميطلبد تا آنها را به متفكراني خلاق و حلكنندهي مسائل تبديل كند. دانشآموز فكور كه قدرت شناخت و استفاده از آموختههاي خود را دارا باشد.
1-مقدمه:
عوامل زيادي ساخت و بنيان روشهاي تدريس را پايهريزي كرده و استحكام ميبخشد از جملهي اين عوامل مهم و تأثيرگذار، ديدگاهها و نظريههاي يادگيري ميباشد.
يادگيري عبارت است از فرآيند تغييرات نسبتا پايدار حاصل از تجربه در رفتار بالقوهي يادگيرنده و نظريههاي يادگيري در واقع اصول كليت يافتهاي هستند كه زمينهي يادگيري و شرايط آن را تبئين ميكنند و همچنين يادگيري فرايندي دروني است كه حافظه، انگيزش و تفكر نقش مهمي در آن بازي ميكنند. بر اساس ديدگاههاي جديد موجود در اين نظريه، يادگيري فرايندي است كه طي آن دانش و اطلاعات به وسيلة خود ياد گيرنده:
1) كسب ميشود
2) پردازش ميشود
3) دست كاري ميشود
4) و به ياد سپرده ميشود
2- مفهوم فرايند ياددهي، يادگيري
نشست يادگيري
آسان است معلم رياضي مدرسه راهنمايي باشيم. اما سخت است معلم رياضي بسيار خوب باشيم ]1[
در فرايند ياددهي- يادگيري، مفاهيمي چون تدريس، يادگيري، ارزشيابي، مواد آموزشي، تعامل معلم و دانشآموزان و ... مطرح است.
1- تدريس:
تعامل يا ارتباط متقابل معلم با دانشآموز بر اساس طرح منظم و هدفدار به منظور تغيير در رفتار (يادگيري) را تدريس مينامند. ]2[
2- يادگيري:
تغيير در طرز تفكر و مهارتهاي ذهني و حركتي را يادگيري مينامند. ]3[
3-ارزشيابي:
فرايندي منظم براي تعيين و تشخيص ميزان پيشرفت دانشآموزان در رسيدن به هدفهاي آموزشي ست.
4- مواد آموزشي:
شامل كتاب، فيلمهاي آموزشي، مجلات و ... كه محتواي يادگيري تلقي ميشوند.
در فرايند تثبيت يادگيري
1) نحوه مطالعه و تمرين و تكرار دانشآموز
2) نحوه كمك رساني ولي دانشآموز در خانه
3- هدفها در فرآيند ياددهي – يادگيري – تثبيت يادگيري
كميته بينالمللي آموزشي در قرن بيست و يكم يادگيري را بر چهار ستون استوار ميداند:]4[
1- آموزش براي يادگيري
2- آموزش براي عمل كردن
3- آموزش براي زيستن
4- آموزش براي همزيستي
4- اهداف عمومي رياضيات در مقطع راهنمايي ] 5[
1- پرورش نظم فكري و درست انديشيدن از طريق آموزش به كار بردن صحيح دانستهها
2- ايجاد توانايي انجام محاسبات عددي در زندگي روزانه
3- رشد توانايي حل مساله
4- ايجاد و توانايي محاسبات ذهني و تخمين زدن كميتها در حد نيازهاي زندگي روزمره (للهي: 1368)
نخستين هدف از يادگيري هر موضوعي آن است كه در عمل به كار آيد. براي اينكه آموختهها در عمل به كار آيند دو راه موجود است. يكي اينكه آموختهها عينا در مواردي مشابه به كار روند كه به اين عمل انتقال يادگيري ميگويند. مانند آموختن چهار عمل اصلي كه دانشآموزان را در موقعيتهاي مشابه ديگري چون خريد كردن يا حل مسئله به كار ميبرد. راه ديگر آموختن، اصول و مباني كلي و نگرشهايي است كه ميتواند مبناي اعمال آينده قرار گيرد.
البته آموختن و درك اصول اساسي يك موضوع تنها در فراگرفتن اصول كلي آن خلاصه نميشود، بلكه دانشآموزان بايد ازتوانايي كشف جديد و حل مسئله برخوردار باشند. اگر كشف نهايي مجهولات توسط دانشآموزان صورت پذيرد اين امر اعتماد به نفس را در وي تقويت ميكند و هم بر علاقه او ميافزايد. به عبارت ديگر كشف روابط و معلوم كردن مجهولات توسط دانشآموز بايد جز روش تدريس محسوب شود. ]6[
5- تحول در روشهاي يادگيري ]7[
يكي از تقسيمبنديهايي كه براي يادگيري رياضيات ذكر شده يادگيري طوطيوار و يادگيري معنادار است. همان طور كه گويا (1381) ذكر ميكند. يادگيري براي فهم و درك قانعكننده است، حال آن كه يادگيري طوطيوار اينگونه نيست. انجام اعمالي از دانشآموز خواسته شده، ولي قناعت دروني براي او ندارد. يادگيري براي فهم و درك راهي براي تفكر است. اما يادگيري، براي فهم و درك شرايطي ايجاد ميكند كه دانشآموزان درستي مطالب را درك كنند. ولي يادگيري طوطيوار شرايطي درست ميكند كه درستي آن را بپذيرد. لذا در صورتي وقوع يادگيري معنادار خواهد بود كه ميتوانيم اميدوار باشيم كه دانشآموز قدرت انتقال مطالب به موقعيتهاي جديد و به كارگيري آنها براي حل مسائل دنياي واقعي را پيدا كرده است. بدين ترتيب از خواندن رياضي لذت برده، اهميت و كارايي آن را بهتر درك ميكنند و براي آن ارزش قايل ميشو.
در روانشناسي يادگيري، يادگيري به شيوهي معمول را كه روش حفظ كردن مطالب است، به سبب اين كه ذهن دانشآموز در كشف روابط موجود، بين قسمتهاي گوناگون موضوع دخالت ندارد و به جاي درك و فهم، تنها گفتههاي معلم يا مطالب را طوطيوار حفظ ميكند را يادگيري غيرفعال ميگويند.
اما در يادگيري فعال و معنادار، دانشآموز تلاش ميكند محتواي پنهان مطالب درسي را با راهنمايي و رهبري معلم درك كند. درباره آنها بينديشد، آنها را با دانش قبلي خود ارتباط دهد و از طريق بحث و گفت و گو، تمرين و تكرار، به درك كامل برسد.
در اين روش، دانشآموز با دقت، اراده، كنجكاوي و استدلال، موضوع را درك و بين آموختههاي قبلي و جديد ارتباط برقرار ميكند تا به برداشت جديد از دانش و آگاهي برسد و در ذهنش ثبت شود.
در نتيجه درك موضوع، تفكر و تامل و كنجكاوي و دقت در مطالعه، يادگيري را عميقتر و پايدارتر ميكند. به كلامي ديگر، ذهن دانشآموز براي يادگيري مطالب جديد، بيشتر به درك و فهم و چالش فكري نياز دارد تا حفظ مطالب به صورت طوطيوار.
حال بعد از آنكه يادگيري انجام شد در محيط زندگي دانشآموز شرايطي فراهم شود كه يادگيري در حافظه دراز مدت او جايگزين شود و استفاده بهينه از آموختههايش نمايد.
6- نقش معلم و يادگيرنده در يادگيري فعال و پايداري يادگيري در حافظه ]8[
يادگيري جرياني دو طرفه و دو سويه دارد و در فرآيند ياددهي- يادگيري، معلم و يادگيرنده هر دو فعال هستند. يعني معلم و يادگيرنده هر دو بسته به موقعيتهاي پيش آمده نقشهاي متفاوتي را ايفا ميكنند.
معلم براي ايجاد يادگيري معنادار و واقعي (همانطور كه آزوبل بيان كرده است) آموختههاي قبلي دانشآموزان را مورد توجه قرار ميدهد و مطالب درس جديد را بر اساس آن پيريزي ميكند و به جاي تدريس، راهنمايي ميكند. زيرا هدف خود را انتقال دانش به حساب نميآورد، بلكه هنراصلي و در عين حال ظريف خود را ايجاد عشق به دانستن، كشف كردن و خلق كردن ميداند و براي پرورش نيروي تفكر، محيطي را فراهم ميسازد تا يادگيرندگان به تفكر و تعمق در مسائل بپردازند. يعني هدف «فهماندن» نيست، بلكه فراهم ساختن شرايطي است كه يادگيرنده «بفهمد». زيرا فرق است بين «فهماندن» و «فهميدن». در ياد دادن و فهماندن، معلم فعال است و يادگيرنده منفعل و در فهميدن و گرفتن يادگيرنده فعال است و معلم زمينهساز و راهنما و تسهيلكننده امر آموزش.لوويگوتسگي (1934-1896)، روانشناس برجسته روسي كه جزو اولين ساخت و سازگرها محسوب ميشود، معتقد بود يك معلم ساخت و سازگرا در كلاس با فعاليتهاي مختلف، فضايي را فراهم ميسازد تا دانشآموزان بتوانند دانش بيشتري توسط خود بسازند. در چنين كلاسي دانشآموزان ياد ميگيرند كه چگونه ياد بگيرند.
ژان پياژه روانشناس ساختگرا ميگويد: «هر گاه مطلبي را به كودك ياد بدهيم، لذت اكتشاف آن را از وي دريغ ميكنيم.»
بعد از جدايي دانشآموز از فضاي آموزشي ميتوان فضاي خانه و نقش ولي را در تثبيت يادگيري مورد نقد و بررسي قرار داد. به عبارتي ترفندها يا تكنيكهايي در حد توانايي دانشآموز از قبيل
1) مطالعه رياضيات به مدت حداقل 30 دقيقهاي در شبانهروز جزو فعاليتهاي روزمره ميباشد.
2) نسب روزنامه ديوار به اتاق جهت تداعي شدن فرمولها و روابط رياضي در روز
3) جمعبندي هفتهاي از آموختههاي طي هفته بر روي كاغذ
4) نوشتن سئوالات امتحاني توسط خود دانشآموز و امتحان گرفتن از خود
5) نگرش مثبت داشتن به درس
6) اهميت دادن و نحوه كاربرد استفاده رياضيات در زندگي روزمره توسط والدين
7) از فرزندان بخواهند براي مطالعه رياضي برنامهريزي كنند
8) تهيه كارت آموزشي (رياضيات) در زمان بيداري و استراحت
9) كمك نمودن والدين در ساخت و تهيه وسايل كمك آموزشي و اشكال هندسي
10) فوايد دانش رياضيات از جمله محاسبه درصد در خريد و فروش و ...
همة موارد فوق منجر به ايجاد انگيزه و علاقه بيشتر در يادگيري رياضيات ميشود.
7- دانشآموزان چگونه رياضي ياد ميگيرند؟ ]9[
ياددهي- يادگيري رياضيات فرايند پيچيدهايست كه در آن معلم و دانشآموز ارتباط مستقيم دارند. ريشه اين پيچيدگي، تفاوتهايي است كه در ويژگيهاي شخصيتي دانشآموزان وجود دارد. دانشآموزان، دانش، مهارت و نگرشها را در زمانهايي با سرعتهاي متفاوت و با روشهاي گوناگون كسب ميكنند. زيرا سطح آمادگي و عكسالعملهاي آنها متفاوت است بايد به هر يك از دانشآموزان فرصتهايي داده شود تا به روش خود رياضيات را ياد بگيرند.
«كاك كرافت» عقيده دارد كه رياضيات بايد موضوعي باشد كه دانشآموز هم از آن استفاده كند و هم از آن لذت ببرد.
او سه ركن اساسي براي تدريس و يادگيري رياضي در نظر گرفته است كه عباتند از:
1- مفاهيم اساسي و پايه و مهارتها
2- ساختارهاي مفهومي
3- نگرشهاي مثبت و راهكارهاي عمومي
از نظر او تدريس رياضيات براي هر گروه سني يا هر سطح توانايي بايد شامل فرصتهايي براي شرح و عرضه بوسيله معلم متبحر، و با ذوق و بحثهايي بين معلم و دانشآموزان و دانشآموزان با هم باشد. همچنين بايد كارهاي عملي و ساخت چيزهاي گوناگون، تمرين و تكرار و حل مساله و تحقيق و تفحص را نيز شامل شود.
ماريا مونته سوري (1870-1952) پزشك ايتاليائي، كودكان را انسانهايي ميپنداشت كه به طور طبيعي مايل به يادگيري هستند. بنابراين بايد به آنها اجازه داد كه مطابق ميل و خواستههاي خود ياد بگيرند و بدون دخالت مستقيم بزرگسالان، خود سكان هدايت يادگيريشان را بدست گيرند. به نظر او كودكان از طريق حواس ميآموزند. از اين رو، فعاليتهاي عملي در زندگي واقعي از طريق به كارگيري حواس، محمل بسيار خوبي براي يادگيري آنهاست. فلسفه تربيتي مونته سوري، فلسفه كودك محور و شناخت نيازهاي كودك اولين نقطه شروع آن است. مونته سوري عقيده داشت كه با كودك نبايد مانند يك شيء، بلكه مانند يك انسان رفتار كرد. نبايد به كودك به مثابه ظرفي نگاه كرد كه بزرگسالان آن را پر ميكنند. و نه چون موجود زندهاي كه بايد هويت خود را از والدين يا معلم دريافت كند، بلكه بايد نگاهها به كودك همچون شخصي زنده، فعال و منحصر به فرد باشد. ]10[.
هنر معلمي از نظر ژان ژاك روسو، ايجاد لذت يادگيري در شاگرد است:
«هنر معلم در اين است كه كاري بكند شاگردش از درس لذت ببرد» (همان)
در حقيقت هيچ كس نميتواند رياضيات را تدريس كند. معلمان تاثيرگذار، آنهايي هستند كه ميتوانند دانشآموزان را ترغيب به يادگيري رياضي كنند تحقيقات آموزشي شواهد متقاعدكنندهاي ارائه ميكند كه دانشآموزان فقط زماني رياضي ياد ميگيرند كه سازنده درك رياضي خود باشند. در گروهها كار كننددر بحثها شركت كنند، نظرشان را عرضه كنند و از طرف ديگر عدهدار يادگيري خودشان باشند. ]11[ (Every body Counts, 1989)
8- جمعبندي و نتيجهگيري:
همانطور كه ميدانيم، يادگيري فرايندي است فعال در نتيجه بايد در يادگيري رياضيات از روشهاي فعال استفاده كنيم. در اين روشها، دانشآموز تلاش ميكند محتواي پنهان مطالب درسي را با راهنمايي و رهبري معلم درك كند، درباره آنها فكر كند و آنها را با دانش قبلي خود ارتباط دهد و با دقت، اراده، كنجكاوي و استدلال به برداشت جديدي از دانش و آگاهي برسد و دانش را دوباره بسازد و به اين طريق يادگيري خود را عميقتر كند.
هر دانشآموز ويژگيهاي شخصيتي خاص خود را دارد و سطح آمادگي و عكسالعملهايش متفاوت است لذا بايد به هر يك از دانشآموزان فرصتهايي بدهيم تا به روش خود رياضيات را ياد بگيرند. همچنين تدريس بايد چند روشي باشد تا همه دانشآموزان بتوانند از تدريس معلم به طور يكسان استفاده كنند و ياد بگيرند كه چكونه ياد بگيرند.
ماريا مونته سوري معتقد بود كه بايد به كودكان اجازه بدهيم كه مطابق ميل و خواستهي خود ياد بگيرند و بدون دخالت بزرگسالان خود سكان هدايت يادگيريشان را بدست بگيرند. و ژان ژاك روسو، ايجاد لذت در يادگيري را براي شاگردان از هنر معلمين ميداند.
در نتيجه كودك زماني رياضيات ياد ميگيرد كه خود سازنده درك رياضي خود باشد و معلم تنها راهنما و تسهيلكننده امر يادگيري و هنر اصلي خود را ايجاد عشق به دانستن، كشف كردن و خلق كردن در دانشآموزانش بداند. و هيچگاه لذت اكتشاف را از دانشآموزانش نگيرد.
يادگيري رياضيات فقط از طريق تجربه كردن، سؤال كردن، كشف كردن و تكرار كردن، توضيح دادن و بحث كردن و بعد از ايجاد يادگيري مهمترين مرحله تمرين و ممارست و به خاطر سپردن حائز اهميت است. لذا دانشآموز، معلم و محيط و ولي دانشآموز عاملهاي مؤثر در آموزش ميباشد تا فرد باسواد خلاق، نوآور بار آمده و براي جامعه فردي مفيد واقع شود.
به قول مقام معظم رهبري:
ما ميخواهيم آن كسي كه از آموزش و پرورش خارج ميشود از لحاظ خصوصيات فكري خلاق، پرسشگر، اهل فكر، اهل نوآوري، مايل به ورود در ميدانهائي بسيار وسيع نادانستنيهاي بشر براي كشف دانستنيها و افكندن نور علم به وادي مجهولات و صاحب فكر باشد.
منابع:
1- گويا. زهرا- دانش رياضي موردنياز براي تدريس در دوره ابتدايي گزيده مقالات هفتمين كنفرانس رياضي- ص 201
2- شعباني. حسن (1371) مهارتهاي آموزشي و پرورشي (روشهاي تدريس)- انتشارات سمت.
هر کودکی حق دارد که از آموزش بهره مند گردد. لذا کلاس های چند پایه فرصت یادگیری برای بسیاری از کودکان مناطق روستایی و عشایری را فراهم می آورد. مدارس چند پایه به دلایل کاهش جمعیت و مهاجرت به شهر و موقعیت جغرافیایی قابل توسعه نمی باشند. تدریس در کلاس های چند پایه یکی از روشهای آموزشی است که می تواند نیازهای بسیاری از افراد واجب التعلیم را تامین نماید......
تدریس در این کلاس ها نیازمند برخورداری از مهارتهای ویژه و روش های مناسب سازماندهی کلاسی است. بسیاری کلاس های چند پایه را معضل می دانند و مشکلات متعددی وجود دارد که این کلاس بازده خوبی ندارد، این مشکلات به دو بخش آموزشی و فیزیکی تقسیم می شود.
راهکارهای اثربخش جهت مدیریت کلاس های چند پایه 1- استفاده از رایانه به عنوان معلم کمکی در کلاس به کمک CD های آموزشی . 2- استفاده از آموزگارانی که دوره های ویژه دیده و با روشهای فعال آشنا باشند. 3- تدریس همشاگردی – استفاده از دانش آموزان قوی برای اعضای ضعیف گروه – این کار باعث می شود دانش آموزان قوی بر مطالب درس مسلط شوند. 4- تقسیم مناسب وقت بین پایه ها و توجه به همه پایه ها . 5- گروه بندی دانش آموزان – معلم دانش آموزان را به گروه های مختلف تقسیم می کند و برای هر گروه یک مسئول انتخاب می نماید. معلم به گروه ها کمک می کند. بین گروه ها رقابت و دوستی بوجود می آید. 6- استفاده از روشهای مناسب تدریس- در کلاس های چند پایه معلم نباید فقط از یک روش به ارائه محتوا بپردازد. 7- آموزش خاص و جداگانه معلمان – تاکنون هیچ گونه آموزش خاصی وجود ندارد و معلمان با توجه به تجربه و آزمایش خود ناچاراً روش هایی را مورد استفاده قرار می دهند . کم تجربه ترین افراد در دسترس (سرباز معلم – آموزشیار نهضت سواد آموزی و ...) برای اداره این کلاس ها استفاده می شود که علاقه چندانی هم ندارند . 8- سازماندهی کلاس – فرصت تدریس موثر در کلاس های چند پایه – اگر معلم نتواند کلاس را بخوبی سازماندهی کند هر چند طرح درس داشته باشد اما موفق نخواهد بود . 9- بالا بردن حقوق معلمان کلاس های چند پایه و اختصاص دادن وقت بیشتری به این کلاس ها به شیوه حق التدریس . 10- تعداد دانش آموزان در کلاس های چند پایه باید متناسب با آموزش چند پایه ای باشد . 11- استفاده از نیروهای بومی بخاطر دوزبانه بودن دانش آموزان در کلاس های چند پایه 12- برخورداری از امکانات و تجهیزات آموزشی از قبیل کتابخانه – آزمایشگاه حیاط بازی و وسایل کمک آموزشی 13- مناسب بودن فضای کلاس ، در اختیار داشتن میز ، صندلی و نحوه بهره گیری ازفضای کلاس و مجزا بودن آن با دفتر آموزشگاه . 14- استفاده از نیروهای انسانی – با توجه به شلوغی کلاس های چند پایه تعداد معلمان را در این کلاس ها بیشتر کنند تا به امر آموزش کمک بیشتری شود . 15- استفاده از معلمان علاقمند – از معلمانی که علاقمند هستند که در کلاس های چند پایه کار کنند استفاده شود . 16- تشویق اولیاء به امر سواد آموزی ، این کار در دراز مدت به امر آموزش در کلاس چند پایه کمک و یاری خواهد کرد . 17- کم کردن وظایف معلمان در امور کارهای اداری و نامه نگاری های بیربط – و انجام وظایف خاص و کوچک 18- طراحی و ساخت کلاس های ویژه با قابلیت جابه جایی دیوارها و نصب چند تخته در آن . 19- تدوین راهنمایی تدریس و مقررات ویژه امتحانی برای کلاس های چند پایه . 20- استفاده از ورزشکاران (دانشجویان) توانمند روستا با هماهنگی اداره متبوع و همکاری شورای مدرسه و روستا به عنوان معلم ورزشی می تواند کمبود وقت معلم را در این کلاس ها جبران کند . 21- استفاده از مربیان بهداشت روستا در امر بهداشت دانش آموزان تا اندازه ای از وظایف معلم کاسته می شود . 22- فعالیت های فوق برنامه – با همکاری اولیاء کلاس های تقویتی برگزار نمایند . 23- تغییر شیوه ی فعلی آموزش در کلاس های چند پایه ای 24- آشنایی با طرح درس کلاس های چند پایه و استفاده مناسب آن در کلاس درس .
منبع:عوض حقایق پور سر گروه پایه پنجم شهرستان دشتستان
در همین زمینه مطالب زیر را درباره کلاس های چند پایه بخوانید :
در مدارس امروز، تلاش براي برقراري ارتباط با دانشآموزاني كه علاقه شان را به يادگيري از دست داده اند، يا دانشآموزاني كه بنا به دلايلي، دچار شكست تحصيلي يا ترك تحصيل شده اند، براي تمامي معلمان تجربهاي مايوس كننده و بسيار معمول است. در تجارب حرفه اي خودمان به عنوان معلم نيز براي برانگيختن حس سخت كوشي دانش آموزانمان ناكاميهايي را تحمل كرده ايم كه ناشي از كمبود وقت، زيادي تعداد دانش آموزان داراي نيازهاي هيجاني و يادگيري، احساس مسووليت در قبال خواسته هاي مسوولان مدرسه و والدين و ساير موقعيت هاي ايجاد كننده فشار رواني بوده است. از اين رو، با در نظر گرفتن اينكه در حال حاضر براي برانگيخته ساختن دانش آموزان به تحصيل و يادگيري چه ديدگاهي داريم؛ اين مقاله مي تواند مبنايي در اختيارمان قرار دهد كه ممكن است، پس از خواندن آن تغيير كند.
مفهوم انگيزش
نظريه هاي انگيزشي معاصر، انگيزش را ظرفيت طبيعي مي دانند كه در تمامي دانش آموزان، به طور بالقوه وجود دارد كه نياز به پرورش يافتن دارد تا بنياد نهادن (ابراهيمي قوام، 1384). با توجه به چنين ديدگاهي، دانشآموزاني كه به نظر مي رسد فاقد انگيزه يادگيري هستند، مي توانند مجدداً اين ظرفيت طبيعي را بدست آورند و به طرق مثبتي رشد و گسترش دهند تا به اهداف شخصي خود دست يابند.
تغيير ديدگاه ها درباره نقش معلمان
بر اساس ديدگاه هاي رايج يادگيري، مسووليت به يادسپاري و كاربرد اطلاعات، به گونهاي كه تغييرات دايمي در دانشها و مهارت ها را بهوجود آورد؛ با دانشآموزان است. دانشآموزان، يادگيرندگاني خود هدايت گر، خود نظم بخش و خود انگيخته در نظر گرفته ميشوند كه از لحاظ اشتياق و توانايي متفاوت هستند و معلم نقش مهمي در پرورش دادن و افزايش انگيزه طبيعي آنان بر عهده دارد (ابراهيمي قوام، 1384).
به چه وسيلهاي ميتوان دانشآموزان را براي تحصيل ترغيب كرد؟
برخي از اصول اساسي بدست آمده از تحقيقات در اين مورد عبارتند از:
1) دانشآموزان از طريق يادگيري شرايط و فعاليتهايي برانگيخته ميشوند كه به آنها اجازه داده شود تا دست به انتخابهاي شخصي بزنند و مقتضيات تكاليف را با ظرفيتهايشان هماهنگ سازند.
2) انگيزش دانش آموزان در صورتي افزايش مييابد كه دريابند تكاليف يادگيري بهطور مستقيم يا غير مستقيم با نيازها و علايق و اهداف شخصي آنها مرتبط است و سطوح دشواري آن بهگونهاي است كه ميتوانند به صورتي موفقيتآميز آنها را انجام دهند (ابراهيمي قوام، 1384). بنا به نظريه اتكينسون (1957)، اشخاص در تكاليفي كه داراي درجه دشواري متوسط هستند (نه خيلي دشوار و نه خيلي آسان) توفيق زيادي بدست مي آورند. يعني تكاليفي كه انجام دادن آنها مستلزم قدري خطر كردن است (سيف، 1387).
3) انگيزش ذاتي دانشآموزان به يادگيري ميتواند در محيطي امن، اعتماد بخش و حمايتگرانه پرورش يابد، كه داراي اين ويژگيها باشد:
الف- بزرگسالان، در روابط كيفي توام با توجه، توانمنديهاي بالقوه جوانان را دريابند. زيرا كه، كيفيت روابط بين بزرگسالان و جوانان اساس برنامههاي موفق است. از اين رو، به والدين، معلمان و ساير افراد مؤثر در زندگي دانش آموزان توصيه مي شود كه تجارب يادگيري و آموزشي مثبت را به گونه اي با ملاحظه، دلسوزانه و احترام آميز براي دانش آموزان فراهم سازند، تا آنان از احساس شايستگي و داشتن كنترل بر شرايط برخوردار شوند. بهعنوان مثال براي آنكه معلمان بر خلاقيت و انعطافي كه لازمه كار معنادار با دانشآموزان است، تسلط يابند؛ مي بايد از سوي كاركنان و مسوولان اجرايي مدرسه، مورد احترام و حمايت قرار گيرند. بنابراين اصل توانمند سازي ناشي از روابط دوجانبه، براي تمام افراد درگير در سيستم صدق ميكند.
ب- نيازهاي منحصر به فرد دانش آموزان از نظر يادگيري و آموزشي مورد حمايت قرار گيرد.
ج- فرصت هايي براي خطر كردن (ريسك پذيري)، بدون ترس از شكست خوردن براي دانش آموزان فراهم شود.
يافته هاي پژوهشي نشان مي دهند كه بخشي از ضرورت هاي ايجاد فضاي امن و مطمئن براي دانش آموزان، بر ساختارهاي غير رقابتي- مشاركتي و آن نوع اهداف آموزشي تاكيد دارد كه مغاير با ساختارهاي رقابت آميز است. تحقق اهداف نبايد به صورتي باشد كه در بازي يادگيري برخي دانش آموزان برنده و برخي ديگر بازنده باشند (ابراهيمي قوام، 1384).
5) انگيزه دانش آموزان به تحصيل در صورتي افزايش مي يابد كه به آنها كمك شود تا خود را درك كنند و به خويشتن خويش احترام بگذارند. دانش آموزاني وجود دارند كه پس از شكستهاي پياپي در يادگيري، به خود پنداره ضعيفي از خود دست مي يابند و بين اين موفقيت ها و اعمال خود رابطه نزديكي نميبينند و تمام شكستهاي خود ر ا به فقدان توانايي نسبت مي دهند. در نتيجه چنين ديدگاهي اين دانشآموزان دست از تلاش و كوشش بر ميدارند و به اين نتيجه ميرسند كه تلاشهاي آنها فايدهاي نخواهد داشت. از اين رو، معلمان بايد به اين گونه دانشآموزان آموزش دهند كه ممكن است تفسيرهايشان واقعيت نداشته باشد و بايد ساير احتمالات را هم در نظر بگيرند. در نتيجه تغيير چنين ديدگاهي و آموزش تغيير تفسير واقعيتها، شكست در دانشآموزان را بايد از فقدان توانايي به فقدان كوشش در آنان تغيير دهند (سيف، 1387).
6) تشويق دانش آموزان به استفاده از رويكردعمقي مطالعه چنانچه تكاليف و خواسته هاي آموزشگاهي و محيط اجتماعي دانش آموزان، گرايش به رويكرد سطحي مطالعه را تشويق كنند؛ يادگيرندگان نيز بر اساس اين خواسته ها رويكرد مطالعه خود را شكل مي دهند (نعمتي، 1386). از اين رو، شكل گيري رويكرد سطحي مطالعه جهت بدست آوردن نمرات قبولي و گذراندن امتحانات كلاسي باعث كاهش انگيزه دانش آموزان خواهد شد.
7) خلق فضاي مثبت يادگيري، كمك به دانش آموزان در تعيين اهداف و علايق، معرفي الگوهاي مناسب و الگوسازي و سرمشق دهي و بكار گيري تشويقهاي مناسب (بيروني و دروني) از ديگر راهبردهاي مناسب براي ترغيب تحصيل در دانشآموزان است.
بحث و نتيجه گيري:
اين مقاله يك چشم انداز كوتاهي بود بر ماهيت انگيزه يادگيري و شيوهاي كه بتوان آن را در دانشآموزان بيرغبت به تحصيل افزايش داد؛ بر اساس تحقيقات و نظريههاي رايج، اطلاعات و پيشنهادهايي ارايه شد. اين نظريهها انگيزههاي يادگيري در تمام افراد را ذاتي ميدانند و بر اين اعتقادند كه انگيزه بايد در حالت طبيعي در دانشآموزان پرورانده شود نه اين كه آن را بهوجود آورد. همچنين نمونه پيشنهادهايي كه ارايه شد، بهعنوان يك محركي است براي بروز خلاقيت اوليا و معلمان و ترغيب آنان به تحصيل در طرح راهبردها و فعاليتهاي ويژه براي رفع نيازهاي منحصر به فرد دانشآموزان.
سامانه خرید و امن این
سایت از همهلحاظ مطمئن می باشد . یکی از
مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می
توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت
بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم
اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام و نام خانوادگی نام فایل و ایمیل خود را به شماره همراه 09159886819 ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل به ایمیل
شما فرستاده می شود .
آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی
سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس
مطالب پربازديد
متن شعار برای تبلیغات شورای دانش اموزی تحقیق درباره اهن زنگ نزن سوالات و پاسخ درس مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی