طرح درس اول ابتدایی

منو



http://up.asemankafinet.ir/up/asemankafinet/Pictures/Untitled-3.jpg

http://up.asemankafinet.ir/up/asemankafinet/Pictures/ertegha.jpg


پشتیبانی با اسمس و
تلگرام
09159886819
به کانال تلگرام سایت ما بپیوندید

موضوعات

ارسال لینک

پیوندهای روزانه

صفحات جانبی

امکانات جانبی

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و تلگرام : 09159886819 و آیدی : @dabiryar  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

4 - در هنگام خریداگر باخطای شماره موبایل اشتباه است مواجه شدید ، زبان گوشی یا کامپیوترخود را در هنگام وارد کردن شماره موبایل انگلیسی قرار دهید مشکل حل می شود .

http://up.asemankafinet.ir/up/asemankafinet/Pictures/rahnemaonline.jpghttp://up.asemankafinet.ir/up/asemankafinet/Pictures/kart.jpg

لیست گزارش تخصصی ها   لیست اقدام پژوهی ها         تجربیات ارتقای شغلی

تلگرام

به کانال تلگرام فرهنگیان بپیوندید@dabiranyar
مطالب ما رادر زیر هر مطلب با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

طرح درس روزانه ریاضی اول ابتدایی درس تدریس عدد

بازدید: 181
طرح درس روزانه ریاضی اول ابتدایی درس تدریس عدد

طرح درس روزانه ریاضی اول ابتدایی درس تدریس عدد

برای دانلود رایگان طرح درس روزانه ریاضی اول ابتدایی تدریس عدد بصورت ورد و قابل ویرایش روی لینک زیر کلیک کنید 

 

 http://up.asemankafinet.ir/view/2255918/download%20(1).png


این مطلب در تاریخ: پنجشنبه 19 مرداد 1396 ساعت: 20:23 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,,,,
نظرات()

طرح درس حرف چ اول ابتدایی

بازدید: 134
طرح درس حرف چ اول ابتدایی

طرح درس حرف چ اول ابتدایی

برای دانلود رایگان طرح درس فارسی اول ابتدایی بصورت ورد و قابل ویرایش روی لینک زیر کلیک کنید 

 

 http://up.asemankafinet.ir/view/2255918/download%20(1).png


این مطلب در تاریخ: پنجشنبه 19 مرداد 1396 ساعت: 20:13 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,
نظرات()

طرح درس فارسی پایه اول ابتدایی حرف الف و ب

بازدید: 107
طرح درس فارسی پایه اول ابتدایی حرف الف و ب

طرح درس فارسی پایه اول ابتدایی

برای دانلود رایگان طرح درس فارسی اول ابتدایی بصورت ورد و قابل ویرایش روی لینک زیر کلیک کنید 

 

 http://up.asemankafinet.ir/view/2255918/download%20(1).png

 


این مطلب در تاریخ: دوشنبه 02 مرداد 1396 ساعت: 18:21 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات()

طرح درس اول ابتدایی حرف واو درس ورزش

بازدید: 69

 

بسمه تعالي                                                            « طـرح درس روزانـه »

 

مشخصات كلي

نام درس: بخوانيم موضوع: ورزش  پايه ی : اول ابتدايي  

  نام معلم : ****   نام مدرسه:  ***   مدت : 20 دقيقه 

   

هدف هاي كلي

دانش آموزان در پايان اين درس:آشنايي با نشانه (و) و اهميت ورزش

هدف هاي رفتاري

حيطه ي شناختي

دانش آموز:

- با صدا ونشانه (و)آشنا شود.

-حوزه ي واژگان با آشنايي كلمات كليد درس گسترش يابد.

- صداي (و) را از صداي (او) در كلمات مختلف تشخيص دهد

- از ورزش ورشته هاي مختلف آن شناخت پيدا كند.

- با فوايد ورزش وتاثير آن در سلامت آشنا شود

حيطه ي نگرشي ،عاطفي

- در گروه نسبت به ايفاي نقش وهمكاري رغبت نشان دهد.

- با احساس وعلاقه بيشتر به مفاهيم مربوط به ورزش گوش كند.

- براي زيبا نوشتن ودرست نوشتن دقت كافي نمايد.

- از انجام فعاليت ها و نرمش ها وموسيقي لذت ببرد.

- جهت بالا بردن واژگان كلمات علاقمند گردد.

حيطه ي رواني حركتي

- در درست كردن پازل توانايي داشته باشد.

- مهارت نوشتن خود را تقويت كند.

- در كاربرد درست كلمات در جمله توانايي داشته باشد.

- در گروه براي ابراز عقيده توانا باشد.

- مهارت انجام حركات ورزشي را تقويت نمايد.

 

 

محور هاي يادگيري ومطابقت با اهداف درس

هوش زباني: به تكرار كلمات كليد وگفتگو در گروه مشغول مي شود .

موسيقي :با آهنگ وريتمي كه پخش مي شود حركات خود را انجام دهد.

منطقي ورياضي :اعداد رياضي در شعر مربوط به ورزش ومفاهيم رياضي ديگر را تكرار مي نمايد.

فضايي :نشانه (و) را با انگشت در فضا مي نويسد.

بدني ،جنبشي :حركات ورزشي همچنين اجراي نقش را انجام مي دهد.

طبيعت گرايانه (ريستي):در محيط مناسب نسبت به انجام حركات ورزشي اقدام مي نمايد.

ميان فردي: هماهنگي با افراد گروه خود دارد.

درون فردي:به نقاط ضعف وقوت در ميزان يادگيري پي مي برد.

نوع روش تدريس

مشاركتي ،همياري ،ايفاي نقش ،گروهي ،پرسش وپاسخ

 

وسايل مورد نياز

كتاب درسي ( بخوانيم ) ، تخته سياه ، گچ رنگي و سفيد ، تخته پاك كن توپ از بزرگ به كوچك پازل ورزشي- پوستر ورزشي سي دي- ويدئو سي دي سوت- لباس ورزشي- خمير بازي

مدل كلاسي

با توجه به كار گروهي به صورت U تا دانش آموزان رو در رو باشند وحركت در كلاس راحت وتسلط به فعاليت ها بيشتر باشد.وفر گيران نسبت به تابلوديد كافي داشته باشند.

زمان

 

قبل از شروع درس

سلام و احوالپرسي از دانش آموزان حضور و غياب -  دقت در وضع جسماني ، روحي و رواني دانش آموزان - رسيدگي به تكاليف دانش آموزان

1 دقيقه

ارزشيابي ورودي

(تشخيصي)

پرسش  از فراگيران از درس قبل تا اينكه اطمينان پيدا كنيم فراگيران مفاهيم و مطالب درس قبلي را به خوبي ياد گرفته اند و آمادگي كافي براي يادگيري درس جديد دارند بطور مثال :استفاده از كارتهاي تند خواني وكلمات خوانده شده مانند مدير دبستان كبوتر توت-ورسيدگي به تكاليف

3 دقيقه

آماده سازي

و ايجاد

انگيزه

ايجاد انگيزه در فراگيران از طريق فعاليت هاي زير:نشان دادن فيلم ورزش وپوشيدن لباس ورزشي وصحبت درباره انواع ورزش ونشان دادن كليپ ورزشي وپرسش از دانش آموزان درباره علا يق ورزشي ونشان دادن نمايش ورزشي وتصاوير

3 دقيقه

 

ارائه درس جديد

رئوس مطالب : شكل حرف « و» - ورزش كلمه هاي جديد (سوار كار وزنه بردار- دونده- داور ورزش كار )

 

فعاليت معلم

فعاليت دانش آموز

10 دقيقه

 

تقسيم بندي دانش آموزان به صورت گروهي  با توجه به علايق دانش آموزان به نوع ورزش نمايش فيلم  ورزشي وآشنايي دانش آموزان با انواع ورزش ها نشان دادن انواع توپ وصحبت درباره  انواع ورزشها وانجام حركات ورزشي ونمايش به صورت پانتوميم  كامل كردن جورچين تصاوير ورزشي بيان اهميت ورزش به صورت نمايشي ونقش آن در سلامتي انسان بخش كردن كلمات جديد وروخواني از متن درس توسط خود دانش آموزان وخواندن شعر در مورد ورزش

انجام حركات ورزشي توسط دانش آموزان به صورت نمايشي وبيان علاقه به ورزشها توسط خود دانش آموزان كامل كردن جور چين نگاه كردن به نمايش  وبيان نوع ورزش كامل كردن نقاشي ورنگ كردن آن نگاه كردن به تصاوير ورزشي وبيان اهميت ورزش نوشتن كلمات جديد وروخواني از روي متن درس وخواندن دسته جمعي شعر

ارزشيابي

 

تكويني

پرسش از دانش آموز در مورد درس جديد:1- كلمه ي « ورزش » را بخش كرده ، صدايش را كشيده و بنويسند.2- كلمه ورزشكار واسب سوار ودونده وكلمات جديد را بخوانند وبنويسند.3- درس را روخواني كند.

 

2 دقيقه

 

فعاليتهاي تكميلي

و تعيين تكليف

جمع بندي

با اشاره به تصاوير وكلمات كليد وبحث درباره اهميت ورزش به انجام فعاليت ها  در گروهمي پر دازند كلمات خارج از درس وكتاب كه نشانه( و )دارند نيز آورده مي شوند وتوسط بچه ها گفته مي شودمانند:گاو -ميوه

2 دقيقه

ارزشيابي تكميلي

- رفع اشكال دانش آموزاني كه در خواندن اشكال دارند.- دقت در رفتارهايي كه نشانه علاقه مندي و عدم علاقه ي دانش آموزان مي باشد.نشانه (و) را با مصوت ها مي خوانيم.

تعيين تكليف

فعايت مكمل وفوق برنامه كه بازيها يا ورزش هاي را كه در خانه يا مخصوص   روستاي خودشان است را در جلسه آينده به صورت نمايشي نشان دهند يا دوست دارند با كمك اوليا نقاشي يا تصوير آن  را بكشند وپيدا كردن نشانه (و) از مجلات يا روز نامه هارا پيدا كرده وبه كلاس بياورند.

- ختم جلسه با ذكر صلوات

           

خدايا چنان كن تا سرانچام كار   *    تو خشنود باشي وما رستگار

مهار تهاي زندگي مر بوط به درس ورزش

 

افزايش قدرت تمر كز با گوش دادن ودقت در زمان آموزش قدرت تمركز خود را افزايش مي دهد .توانايي حل مسئله وتصميم گيري با تصميم براي انجام ورزش وحركات نرمشي تواناييي كسب مي كند.خلاقيت در درست كردن جور چين از خود خلاقيت نشان مي دهد.پرسش گري اگر در حين آموزش مفهومي را نداند به وي فرصت سئوال وپرسش داده مي شود.خود آگاهي :اطلاعات وآگاهي هاي خودرا در زمينه ورزش و فوايد آن افزايش مي دهد.اعتماد به نفس :با تشويق كه از طرف آموزگار انجام مي شود در قبال فعاليت وي روحيه ي اعتماد به نفس خود را تقويت مي كند .مسئوليت پذيري :فراگير در فعالت هايي كه به وي داده مي شود در گروه خود احساس مسئوليت مي نمايد.

 


این مطلب در تاریخ: دوشنبه 14 فروردين 1396 ساعت: 18:42 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,
نظرات()

نمونه طرح درس پایه اول ابتدایی درس آموزش صدا ونشانه ی ( چـ چ )

بازدید: 23

 

عناصرترکیبسیستمیتدریس

تعیین مفهوم محوری: آموزش صدا ونشانه ی ( چـ     چ )

تحلیل مفهوم

- آموزش نشانه ی (چـ چ )

- ایجاد توانایی خواندن ونوشتن کلمات با حروف خوانده شده .

- شناخت حیوانات اهلی مانند : گوسفند و...

- شناخت چوپان ومسولیتی که دارد.

- آشنایی با چشمه  وچراگاه .

- تشخیص صدای ( چـ چ) در اول ، وسط وآخر کلمات .

تنظیم اهداف جزئی وتعیین ساختار دانش

الف) حیطه شناختی (دانش)

- می تواند نشانه ی (چـ  چ ) را تلفظ کند .(طبقه دانش)

- برای نشانه ی (چـ چ) می تواند مثال بزند .(طبقه فهمیدن)

- دانش آموز برای نشانه ی (چـ چ) کلمات خارج از کتاب کشف می کند .( طبقه کاربرد)

- فراگیر می تواند داستان یا خاطره ای که در مورد چوپان بیان کند.( طبقه ترکیب)

ب)حیطه عاطفی (نگرشی)

- فراگیر برای بیان کردن تصاویر کتاب علاقه مند است(طبقه دریافت کردن)

- فراگیر به مرتب کردن پازل علاقه مند است (طبقه دریافت کردن)

- علاقه مند به شنیدن درس جدید می باشد. (طبقه دریافت کردن)

- پذیرش این امر که در هنگام صحبت کردن دوستان به آن ها گوش دهد.(طبقه ارزش گذاری)

- فراگیر تفاوت بین زندگی در روستا وشهر را تمیز می دهد. ( طبقه تبلور)

پ) حیطه روان حرکتی (مهارتی)

- نشانه ی (چـ چ) را با چشم بسته در هوا می نویسد.

- فراگیر با هماهنگی چشم ودست اجزای پازل را کنار هم می چیند.

- کلماتی که دارای نشانه (چـ چ) هستند پیدا می کند.

- فراگیر بعد از تدریس متن کتاب را به صورت روان می خواند.

ارتباط درس با موضوعات دیگر

زیستی: توجه به نقش چوپان در زندگی روستایی .

هنری: خواندن شعر به صورت آهنگین.

دینی: خواندن قرآن ودعا برای دیگران .

اجتماعی: در گروه مشارکت دارد و به حقوق دیگران احترام می گذارد.

ارتباط درس با هوش های هفتگانه

بدنی حرکتی: فراگیران در آماده کردن وسایل وانجام دادن فعالیتهای مربوط در گروه مشارکت

می کند.

منطق ریاضی: با نظم وانسجام مخصوص درگروه فعالیت می کند.

وزنی موسیقیایی: از خواندن شعر لذت می برد.

لفظی زبانی: با همدیگر گفتگو می کنند- می خوانند- پاسخ می دهند- سئوال می کنند.

فضایی تجسسمی: خوب وبا دقت کافی می بیند ومشاهده مستقیم دارد.

درون فردی: در خواندن اعتماد به نفس دارد وبه علایق خود توجه  دارد.

برون فردی: در گروه با یگدیگر فعالیت می کنند وبه احساسات همدیگر توجه دارند.

الگوی تدریس: پیش سازمان دهنده

روش تدریس: توضیحی- نمایشی- همیاری (تلفیقی)

مدل کلاس: به صورت نعلی (U) وبهتر است هر گروه از چهار نفر بیشتر نباشد.

مواد آموزشی: چسب مایع ، پازل  ، کارت های رنگی .  

فعالیت های قبل از تدریس:

1-    سلام واحوالپرسی           2-  حضور وغیاب        3-  رسیدگی به وضعیت جسمی وروحی

4-  خواندن یک سوره به صورت دسته جمعی

پرسشهای ملاکی:

از فراگیران خواسته می شود به جدول حروف الفبای فارسی دقت کنند وبه سئوالات زیر جواب دهند.( هدف یادآوری بعضی از درس های قبلی که با موضوع درس جدید ارتباط دارد.)

1-    کدام نشانه ها سه نقطه دارند؟   ( ش  - پ  )

2-    نشانه ی (خـ   خ) و(جـ  ج )  چه فرقی با هم دارند؟ برای هر کدام مثالی بزنید.  ( یک نقطه بالا ویک نقطه پایین دارند میخ  -  جوجه )

گام اول: ارائه ی پیش سازمان دهنده

الف) روشن ساختن منظور های درس :معلم موقیعت درس را مشخص کرده وبیان می کند که در این درس با نشانه (چـ   چ ) آشنا می شویم .

ب) ارائه سازمان دهنده: از فراگیران سوال های زیر پرسیده می شود:

- چه کسی تا به حال به روستا رفته است ؟

- چه حیواناتی دیده ای؟

- گوسفندان را برای خوردن غذا به کجا می برند؟

- آنها را چه کسی می برد؟

با بیان این سئوالات موضوع درس جدید برای دانش آموزان روشن می شود.

پ) برانگیختن آگاهی از دانش مربوط: این عمل در هنگام ورود به کلاس واحوالپرسی خواندن شعر باعث شور ونشاط در کلاس شده است وشروع درس با ارایه پازلی از درس آغاز می کنیم.

گام دوم: ارائه ی مطالب یا وظیفه مورد نظر

پازل تصویر چشمه وچراگاه کتاب بخوانیم را تهیه می کنیم.(در دو اندازه بزرگ وکوچک)که شامل تصاویری از چوپان ، قوچ ، گوسفند ، قارچ ، کوه ، چادر ، چشمه ، چمن زار ، درخت و... باشد. پازل در دور کلاس به صورت پراکنده می چسبانیم.

به فراگیران می گوییم : می خواهم برای شما قصه ای در مورد چوپان بگویم.

حالا به محوطه کلاس نگاه کنید وبگویید چه چیزهایی می بینید؟ آقا چوپان کجاست؟

تصویر آقا چوپان را که زیر درخت نشسته است روی تخته می چسبانیم.

-        بچه ها صدای نی زدن آقا چوپان را می توانید در بیاورید.

تصویر مربوط به چشمه وچراگاه را ، به ترتیب قطاعات پازل را در کنار هم می چینیم.

ادامه قصه وکامل شدن تصویر با جواب دادن به این سوالات( دیگر چه می بینید؟) ادامه می یابد. تا تصویر کامل شود. در مورد قطعات پازل وتصاویر مثلاً : قارچ چوپان و... توضیحات زیادی در این مرحله داده نمی شود. چون می خواهم تصویر کلی از آن در ذهن دانش آموزان ایجاد کنیم.

در مرحله بعدی تدریس ، پازل چشمه وچراگاه با چند تصویر غیر مربوط مثلاً: جوجه خروس آهو را (اندازه کوچک) در اختیار گروه ها قرار می دهیم.

این بار از دانش آموزان باید تصاویر مربوط به پازل چشمه وچراگاه را در یک طرف وتصاویر غیر مربوط را در طرف دیگر خود بچینند.

از دانش آموزان می پرسیم کدامیک از تصاویر ، مربوط به تصویر روی تخته نیستند آن ها را در دسته دیگر قرار بدهید.

حالا از فراگیران می پرسیم چرا تصاویر را به این صورت دسته بندی نموده اید؟

با توجه به این که در کامل کردن تصویر (تصویر کوچک در گروه ها) به فراگیران توصیه شده است که به تصویر کامل شده در روی تخته نگاه کنند. بنابراین تصاویر غیر مربوط را (جوجه خروس آهو) جداگانه طبقه بندی می کنند. ودلیل می آورند: این ها در تصویر بزرگ نبودند ودر مورد تصاویر مربوط ، در این تصویر بزرگ وجود داشته اند.

بعداز آن که طبقه بندی با نظارت معلم به صورت اصولی انجام شد از فراگیران می خواهیم در مورد تصاویر مربوط با دوستانشان تعامل داشته باشند.

در این حال تا فراگیران مشغول تعامل هستند معلم اسامی نوشتاری بعضی از تصویر ها را در زیر هر تصویر(پازل بزرگ) می چسباند واز فراگیران می خواهد که آن ها را در گروه های خود در (پازل کوچک) انجام دهند.

کلمات مورد نظر عبارتند از : چوپان ،چشمه ،چادر ، چراگاه ،قارچ ،قوچ

در این نوع کلمات صدای ( چـ   چ) به رنک قرمز نوشته شده است ، بعد از این که اسامی نوشتاری تصاویر قید شده در روی پازل بزرگ وهم چنین پازل های کوچک گروه ها چسبانده شد معلم سعی می کند کلمات مورد نظر را با دقت تلفظ کند وصدای اول ، وسط  و آخر آن را بیشتر تاکید نماید. مثلاً : قوچ ، صدای آخرش را با دقت تلفظ کنید.

در مرحله بعد معلم سوال می کند: به اسم هایی که در زیر تصاویر چسبانده شده اند دقت کنید وبگویید: چه چیزهای مشترکی دارند؟

از فراگیرا می خواهیم این کلمات را دسته بندی کنند.

دانش آموزان را به طبقه بندی کلمات با توجه به نمود ( چـ  چ ) سوق می دهیم تا بدین صورت در بیاید.   (چوپان ،چشمه ،چادر ، چراگاه )   -  (قارچ، قوچ )

دوباره از دانش آموزان می پرسیم کلمات قوچ وقارچ چه نمود مشترکی دارند؟

فراگیران را به دادن این پاسخ سوق می دهیم.        این کلمات صدای (چ) دارند.

معلم می پرسد این نشانه ی(چ) در کجای کلمات قرار گرفته است؟    جواب : در آخر کلمات

معلم: پس به این صدا (چ آخر) می گویند. چون در آخر کلمات قرار گرفته است.

در این کلمات چه نمود یا صدای مشترکی وجود دارد؟  (چوپان ، چمن ،چشمه ،چادر ، چراگاه )  

فراگیر: چـ

معلم می پرسد این نشانه ی(چـ) در کجای کلمات قرار گرفته است؟    جواب : دراول کلمات

توصیه: بعضی مواقع در وسط هم می آید مانند :دوچرخه

معلم: چون در آخر کلمات نیامده است بنابراین می گوییم : چـ غیر آخر

حالا می توانیم نشانه (چـ  چ ) را در جدول حروف الفبا اضافه کنیم.

در مرحله بعدی معلم می تواند نشانه جدید را با صداهای مصوت ترکیب دهد( جدول ترکیب) وبرای هر ترکیب کلمه ای را مثال بزند.(از کلمات خوانده شده)

چـَ   چـِ  چـُ   چا  چو  چیـ   چی

معلم می پرسد کلمه ای را برای چـ مثال بزنید: چمن و...

معلم از فراگیران می خواهد کتاب هایشان را باز کنند ودقایقی را با دوستانشان در مورد خواندن متن درس جدید مشورت کنند. بعد یکی از فراگیران به دلخواه درس را با صدای رسا می خواند. در صورت نیاز بعد از جند مورد روخوانی توسط فراگیران معلم می تواند یک بار درس را بخواند تا فراگیران تکرار نمایند.

گام سوم: تحکیم سازمان شناخت

الف) بررسی موضوع از جنبه دیگر: از دانش آموزان می خواهیم کلمات دیگری که چـ چ دارند مثال بزنند.

ب) بهبود فعالیت های یادگیری درس در کلاس: در این مرحله متن درس توسط دانش آموزان خوانده می شود.

پ) مطرح شدن انتقادهای دانش آموزان به محتوای درس: در این مرحله به سئوالاتی که ازطرف دانش آموزان بیان می شود پاسخ داده خواهد شد تا رفع اشکال گردد.

ت) واضح وروشن کردن موضوع :در این خلاصه آنچه که گفته شد بیان می شود.

تعیین تکلیف:

در پایان از دانش آموزان می خواهیم قسمت مورد علاقه درس را نقاشی کنند .

 


این مطلب در تاریخ: شنبه 12 فروردين 1396 ساعت: 10:53 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,
نظرات()

نمونه طرح درس کلاس های چند پایه

بازدید: 909

 

به نام خدا

 

طرح درس کلاس های چند پایه  دوم (هنر)و پنجم(علوم)  و ششم(ریاضی) ابتدایی

نام مدرسه:شجاعی فر       نام معلم :               تاریخ اجرا:7/8/1395

اهداف کلی:

پایه دوم: آشنایی دانش آموز با انواع نقاشی، شناخت شکل ها و تقویت قدرت تشخیص و دقت

پایه پنجم: آشنایی با ساختمان مواد

پایه ششم:تثبیت درس جلسه قبل مبنی بر تقسیم اعداد چند رقمی اعشاری

اهداف جزئی:

1-آشنایی دانش آموز با انواع نقاشی

2-افزایش قدرت تشخیص

3-افزایش دقت و تمرکز

4-رنگ آمیزی صحیح متناسب با شکل

5-مفهوم ملکول آشنا شوند.

6-وضع مولکول ها در حالت های مواد آشنا شوند

7-خاصیت های مختلف موادآشنا شوند

8- با تقسیم چند رقمی بر چند رقمی آشنا می شوند

اهداف رفتاری:

دانش آموز باید بتواند:

1-ورقه ی کاغذ خود را با خط های شکسته، خمیده و راست پر کند

2-شکل های معنادار را پیدا کنید. (چه هندسی و چه غیر هندسی)

3-شکل های پیدا کرده را رنگ آمیزی کند.

4-از چند جهت به ورقه ی خود نگاه کند

5-با چند مثال برخی خاصیت های مواد را بیان کند

6-مواد مختلف جامد ،مایع و گاز را جمع آوری کند و به خواص آن پی ببرد

7-حرکت مولکول ها را به صورت ایفای نقش بازی کند

8-حرکت مولکول ها را در عطر و رنگ ،جوهر در آب را تفسیر کند

9-با یک آزمایش ربایش مولکول ها را مثال بزند

10-وضع مولکول ها را در حالت جامد،مایع و گاز را توضیح دهد

11-به درستی تمام مراحل تقسیم را انجام دهد

روش تدریس:

سخنرانی پرسش و پاسخ بحث گروهی-اکتشافی

وسایل مورد نیاز:

 مداد رنگی کاغذ-برگه امتحانی-تابلو-تخته پاک کن-پاورپوینت چند لیوان آب-گواش

فعالیت آغازین:

سلام و احوال پرسی و حضور و غیاب برای هر سه کلاس

دانش آموزان کلاس ششم مشغول پاسخگویی به سوالات امتحانی می شوند

دانش آموزان کلاس پنجم مشغول سوال پرسیدن از هم از درس قبل می شوند

ارزشیابی ورودی:

چند نوع نقاشی داریم؟

ارزشیابی تشخیصی:

آیا تا به حال ورقی را بی خودی خط خطی کرده اید: (چه جوری)

ارائه درس:

برگه ها را بین دانش آموزان تقسیم کرده و به صورت گروهی می نشینند.

از دانش آموزان می خواهیم به همان صورتی که قبلا گفته اند خط خطی کنند وخود معلم نیز همراه با دانش آموزان شروع به خط خطی کردن ورقه  می نماید.

 بعد از اتمام خط خطی کردن بدون هدف توسط دانش آموزان ، معلم از ورقه ی خودش یک شکل را پیدا کرده و رنگ آمیزی می نماید و از دانش آموزان می خواهد از ورقه ی خود هر چه شکل معنادار  می توانند  پیدا نموده و رنگ آمیزی نمایندو از بین آثار دانش آموزان هر گروهی که شکل زیبایی پیدا کرده اند می تواند جهت راهنمایی گروه های دیگر به بقیه نشان دهد.

بعد از مشغول شدن دانش آموزان کلاس دوم به سراغ دانش آموزان کلاس پنجم می رویم

ارزشیابی تشخیصی

به علت این که درس ما درس اول است بنابراین سوالاتی در مورد خاصیت ماده که در سال قبل خوانده اند از آ ن ها پرسیده می شود

ایجاد انگیزه:

برای ایجاد انگیزه تصویر بزرگ شده ای از جیوه را نشان دانش آموزان می دهیم و از آن ها می خواهم که به صورت گروهی فکر کنند و نام تصویر را بگویند

ارائه درس:

در این قسمت سوال هایی از دانش آموزان راجع به خاصیت مواد پرسیده می شود و از فراگیران پرسیده می شود که اگر من 3 لیوان که در یکی آب و در دیگری گلاب و در دیگری آب نمک باشد من چگونه می توانم بفهمم در کدام لیوان چه چیزی وجود دارد.بعد از جواب دادن دانش آموزان را به سوی مفهوم مولکول هدایت می کنم.بعد تصویر بزرگ شده در زیر میکروسکوپ از چند ماده را که در قالب پاور آماده کرده بودم به دانش آموزان نشان می دهم .

برای حرکت مولکول ها ابتدا از طریق پرسش نظر دانش آموزان را می پرسیم و بعد برای اثبات نظر فراگیران به آن ها می گوییم آیا مایلید آزمایشی را انجام دهیم تا متوجه حرکت شویم با جواب مثبت دانش آموزان عطر را در هوا می زنیم و از آن ها می خواهم که هر که بوی عطر را استشمام کرد دستش را بالا بگیرد و بدین وسیله به این نتیجه می رسند که مولکول عا حرکت می کنند و برای تفهیم بهتر مثال هایی از زندگی روزمره اشان می زنیم که وقتی از مدرسه به خانه می روند و بوی غذا را استشمام می کنند به دلیل  تبدیل مایع به گاز و حرکت مولکول هاست.

لیوان های را به گروه ها می دهیم که آب در آن است به همراه گواش از آ ن ها می خواهیم که یک قطره در آب بریزند و نتیجه را بعد از بحث در گروه اعلام کنند.

در این قسمت برای ربایش مواد به هم ظرف هایی را که از قبل چرب کرده ایم را در اختیار دانش آموزان قرار می دهیم و چند قطره در آن ها آب میریزیم و سپس از آن ها می خواهیم به دقت به آن نگاه کنند و در گروه های خود بحث کنند هنگامی که دانش آموزان به خوبی با حرکت مواد آشنا شوند .سوال های در مورد وضع مواد در حالت های جامد،مایع و گاز از دانش آموزان می پرسم دانش آموزان با انجام آزمایش های قبل به خوبی با وضع مولکول ها آشنا شده بودند با آمادگی که اانش آموزان داشتند تصویرهایی که از حالت های مواد با توضیحاتش در قالب پاور آماده شده بود را به نمایش گذاشتم و در آخر از دانش آموزان خواستم که از طریق ایفای نقش وضع مولکول ها را در حالت های مختلف بازی کنند

ارزشیابی پایانی

از اول درس و با توجه به توضیحاتی که داده شده است سوالاتی را از قبیل:

مولکول چیست؟

مولکول ها چگونه حرکت می کنند؟

ربایش مولکولی چیست؟

به هر کسی که پاسخ درست داد امتیاز می دهیم.

جمع بندی

با کمک دانش آموزان و یکی از دانش آموزان که به پای تابلو آمده یک جمع بندی از کل درس پای تابلو می نویسیم(معلم به عنوان راهنما)

در پایان به هر سه گروه تکلیف داده و در حین تدریس هر پایه به بقیه پایه ها سر زده می شود و مشکلات آن ها را برطرف می کنیم

تعیین تکلیف

از آن ها می خواهیم به اطراف خود نگاه کنند و موادی که از مولکول درست شده است را به صورت لیست وار ه صورت زنده و غیر زنده بنویسند

سعی می شود گروه های تاحد امکان کارهای خود را در کلاس به صورت گروهی تا پایان وقت کلاس تمام نمایند و آثار گروه های برتر در تابلو کلاس نصب می شود

 


این مطلب در تاریخ: شنبه 12 فروردين 1396 ساعت: 10:44 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,
نظرات()

طرح درس قرآن(سوره کوثر) - کلاس اول ابتدایی

بازدید: 1889

 

نام درس : سوره کوثر    محل تدریس : کلاس    عنوان تدریس : تدریس سوره کوثر        تعداد دانش آموزان : 12 نفر             کتاب : قرآن پایه اول ابتدایی   

اهداف کلی :

  آشنایی با سوره کوثر    اهداف جزئی : آشنایی و یادگیری آیات سوره کوثر و حفظ کردن آن    اهداف رفتاری : یادگیری و آشنایی با سوره کوثر ( دانش )      آشنایی یا آیات این سوره و حفظ کردن آن ( مهارت ) آشنایی با معنای این سوره و پیاده کردن آن در زندگی ( نگرش )  

 

رفتار ورودی :

سلام      خوبید خانم ها ؟           ( بله )   چه خبر ؟    سرحال اید ؟   (بله)       همه حاضرند ؟      نه خانم فاطمه امروز غایبه . وقتی رفتم دنبالش که بیایم مدرسه مادرش گفت مرض من خودم میام به خانم معلم می گم .          وای – ان شا الله که هر چه زودتر خوب بشه – بچه ها حتماً براش دعا کنید ، باشه ! 

خوب با نام خدا که بهترین نام هاست . بریم سراغ درسمون .

 

ارزشیابی تشخیصی : 

 درس قبلی چه درسی بود ؟         یادتونه ؟           سوره عصر       خوب همگی یاد گرفتید؟         ( بله )           از همه می پرسم تا مطمئن شویم یا گرفتند و اگر اشکال داشتند رفع کنیم.         خوب معلومه که یاد گرفتید.             آفرین به شما که خونه تمرین کردید تا خوب یاد بگیرید . حالا تکالیفتان را بگذارید روی میز تا نگاه کنم ؟            آفرین گلای من همتون خوش خط و کامل نوشتید ممنون از همتون.

ارزشیابی ورودی :

 وقتی مطمئن شدیم که درس قبلی را کامل یاد گرفتند اقداماتی برای درس جدید می کنیم . بچه ها امروز می خوام یکی دیگر از سوره های زیبای قرآن را به شما یاد بدم . دوست دارید یکی دیگر سوره را حفظ کنید ؟ ( بله )

ایجاد انگیزه :

برای اینکه بچه ها هم علاقه و هم بهتر سوره را یاد بگیرند از لوحه و نوار استفاده می کنیم لوحه را بر تخته نصب کرده و با قرائت نوار و نشان دادن کلمه به کلمه آیات به بچه ها که بتدا گوش می کنند سپس زمزمه کرده و بعد تکرار می کنند  تا یاد بگیرند .

ارزشیابی تکوینی :

نام سوره ای که امروز یاد گرفتیم چه بود ؟ آیات را یاد گرفته اید ؟

ارزشیابی پایانی :

هر کدام از بچه ها یکی از آیه ها را می خوانند سپس 2 گروه کرده و هر گروه از گروه مقابل یک آیه را می خواهند تا قرائت کند. اگر اشکالی داشتند آن را رفع می کنیم .

ارائه تکلیف :

سوره کوثر را با کمک بزرگترها حفظ کرده و برای جلسه بعد و بگوئید که کوثر به چه معنایی است . از بزرگترهای خود بپرسید ؟
 


این مطلب در تاریخ: دوشنبه 23 آذر 1394 ساعت: 9:9 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,,,,
نظرات()

طرح درس علوم(آهنربا) - کلاس اول ابتدایی

بازدید: 607

 

طرح درس روزانه

نام درس : علوم           پایه ی : اول ابتدایی                تعداد فراگیران : 12

موضوع درس : آهن ربا

روش تدریس : حل مساله

هدف کلی : آشنایی با آهن ربا

اهداف جزئی :

1-    آشنایی فراگیران با خاصیت آهن ربا.

2-    آشنایی فراگیران با طبقه بندی کردن اجسام به دو گروه آهن و غیره آهن.

3-    آشنایی فراگیران با موارد استفاده از آهن ربا در زندگی روزمره.

4-    آشنایی فراگیران با اشکال مختلف آهن ربا.

5-    آشنایی فراگیران با خاصیت جذب و دفع در آهن ربا.

6-     ......

اهداف رفتاری :

فراگیران پس از پایان درس باید توانایی داشته باشند:

1-    خاصیت آهن ربا را بیان کنند (دانشی)

2-    اجسامی را که جذب آهن ربا می شوند نام ببرند. (دانشی)

3-    اجسامی را که جذب آهن ربا نمی شوند نام ببرند. (دانشی)

4-    در محیط اطراف خود جست و جو کنند و اجسامی را که جذب آهن ربا می شوند بیابند. (مهارتی)

5-    وسایلی را که در آن آهن ربا به کار رفته است تفکیک نمایند. (مهارتی)

6-     اشکال مختلف آهن ربا را نقاشی نمایند. (مهارتی)

7-    موارد استفاده از آهن ربا را بیان نمایند. (دانشی)

8-    نسبت به کار با آهن ربا علاقه نشان دهند. (نگرشی)

9-    .....

ارزشیابی ورودی :

1-    آهن چیست؟

2-    چه وسایلی را آهن ربا به کار رفته است؟

3-    چه وسایلی را آهن ربا به خود جذب می کند؟

4-    در کلاس وسایلی را که جذب آهن ربا می شوند نشان دهند؟

وسایل مورد نیاز :

ماهی هایی از جنس (فلز، مس، پلاستیک) چوب ماهی گیری، گیره ی پلاستیکی و فلزی، جا مدادی، جا سوزنی، براده ی آهن، تزئین یخچالی، چونز، پارچه ی آبی، تصاویر مختلف که آهن ربا در آن ها استفاده شده است.

مدل کلاس : به صورت آزمایشگاهی و تشکیل گروه های سه نفره :

ایجاد انگیزه :

یک بسته پونز را با خود به کلاس آورده و در حین گذاشتن روی میز از دست رها می سازیم وقتی تمامی پونزها در قسمتی از کلاس که در مسیر حرکت دانش آموزان نباشد پخش شدند ابراز ناراحتی می کنیم ، که چه کار کنیم؟ تمام پونزها در کلاس پخش شدند! بچه ها مواظب باشید و از جای خود حرکت نکنید چون ممکن است موقع راه رفتن پونز در کفش های شما فرو برود و از بچه ها می خواهیم که فکر کنند و برای جمع کردن سریع پونزها یک راه حل پیدا کنند پس از این که راه حل های ارائه شده و از طرف فراگیران جمع بندی شد از آنها می خواهیم به درس توجه کنند و پس از پایان درس نحوه جمع کردن سریع پونزها را به طریقه علمی پیدا کنند.

ارائه ی درس :

گام اول : درک و فهم مساله :

معلم تردس خود را با نام خدا شروع می کند و به هر دانش آموز یک ماهی که از جنس (فلز، مس، پلاستیک، چوب ....) درست شده است می دهد و از آن ها می خواهد که با توجه به رنگ ماهی های خود در یک گروه قرار بگیرند . سپس از آن ها می خواهد ماهی های خود را درون یک پارچه به رنگ آبی که در پایین کلاس پهن شده قرار دهند و از هر گروه یک نفر به عنوان نماینده انتخاب می شود که با چوب ماهی گیری، که از قبل به انتهای آن ها قلابی از جنس های مختلف نصب شده (به طوری که یکی آهن ربا و دیگری از جنس مس، پلاستیک، چوب .... باشد) از رودخانه ماهی بگیرند پس از شروع بازی و تشویق فراگیران دیگر جهت برنده شدن دوستان شان پایان وقت را اعلام می کنیم و از فراگیران می خواهیم که ماهی های گرفته شده توسط هر دانش آموز را بشمارند و از آن ها سوال می کنیم :

بچه ها به نظر شما :

چرا فقط نماینده گروه اول ( گروهی که جنس قلاب آن ها از آهن ربا می باشد) از رودخانه ماهی گرفته است و سایر گروها ماهی نگرفته اند؟ (از مجهولات مساله)

آیا چوب ماهی گیری نماینده گروه اول بزرگتر از چوب ماهی گیری سایر گروه ها بوده است؟ (از معلومات مساله)

آیا نماینده گروه اول سریع تر از سایر گروه ها ماهی گرفته است؟ (از معلومات مساله)

جنس ماهی های گرفته شده نماینده گروه اول از چه نوع بوده است؟ (از مجهولات مساله)

آیا جنس قلاب های چوب ماهی گیری نماینده گروه ها یکی بوده است؟ ( از مجهولات مساله)

گام دوم : تهیه طرح یا نقشه برای حل مساله

برای این که بررسی کنیم موارد بر شمرده در تعداد ماهی های گرفته شده تاثیر دارد از گروه ها خواسته می شود برای حل مساله نقشه ای ارائه کنند پس از جمع بندی طرح های ارائه شده بهترین نقشه قابل اجرا را انتخاب می کنیم بدین صورت که بار دیگر نماینده گروه ها با چوب های خود ماهی بگیرند و بچه ها بررسی کنند که عوامل بر شمرده در تعداد ماهی های گرفته شده نقش دارد یا خیر؟

گام سوم : اجرای طرح یا نقشه

نمایندگان با چوب ماهی گیری خود از رودخانه فرضی پهن شده در کف اتاق ماهی می گیرند و بچه ها نقش عوامل بر شمرده در تعداد ماهی های گرفته شده را بررسی می کنند تا پی ببرند که عامل اصلی برنده شدن گروه یک، آهن ربای قلاب ماهی گیری بوده است.

گام چهارم : بازنگری و کنترل

برای این که دانش آموزان به نقش آهن ربا در جذب ماهی های آهنی پی ببرند از آن ها می خواهیم فعالیت های تکمیلی زیر را انجام دهند.

فعالیت اول : به هر گروه تعداد وسیله مانند تراش، پاک کن، قرقره ، مداد چوب، سکه، میخ، سوزن، و آهن ربا می دهیم و از آن ها می خواهیم که آهن ربا را به این وسایل نزدیک کنند و ببینند چه اتفاقی می افتد سپس وسایل را به کمک آهن ربا به دو دسته تقسیم کنند (وسایلی که به آهن ربا جذب شدند و وسایلی که جذب نشدند) و در سبدهای جداگانه قرار دهند.

فعالیت دوم : تعدادی وسیله مانند جا مداد، جا سوزنی، تزئینی یخچال را به فراگیران داده تا در گروه مشورت کننده و به موارد استفاده ی گوناگون از آهن ربا پی ببرند و به آن ها اشاره کنند و بگویند که آهن ربا در کجای این وسایل و به چه دلیل به کار رفته است؟

فعالیت سوم : به هر گروه یک آهن ربا می دهیم و از آنان می خواهیم که به شکل آهن ربای خود با دقت نگاه کنند، سپس آهن ربا را به وسایلی که دارند نزدیک کنند و اشیایی را که جذب آهن ربا می شوند بلند کنند و بعد آهن ربای خود راب گروه دیگر عوض کنند و این آزمایش را تکرار کنند و شکل آهن ربایی را که با آن آزمایش کرده اند بکشند . با این فعالیت فراگیران با اشکال مختلف آهن ربا آشنا می شوند که آن ها را در اندازه های مختلف (برای زیبایی، در وسیله ها جا بگیرند، کار آن ها با هم فرق دارد و ...) درست می کنند و دیگر این که تمام وسایلی که جذب آهن ربای خودشان شده بود به آهن رباهای دیگر نیز جذب شدند و در آخر شکل های نقاشی شده از آهن رباها را با شکل های کتاب مقایسه می کنند.

بعد از اتمام درس آموزگار از فراگیران می خواهد راه علمی جمع کردن سریع پونزها را یان کنند.

ارزش یابی پایانی :

1-    چند وسیله که جذب آهن ربا می شوند نام ببرند.

2-    آهن ربا در چه وسایلی به کار می رود؟

3-    از آهن ربا چه استفاده هایی می شود؟

4-    ...........

تکلیف تمرینی :

شکل وسایل و اسباب بازی هایی را که در آن ها آهن ربا به کار رفته است را نقاشی کنند.

تکلیف خلاقیتی :

یک وسیله ی اسباب بازی با آهن ربا درست کنند و به کلاس بیاورند.




این مطلب در تاریخ: دوشنبه 23 آذر 1394 ساعت: 9:8 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,,,,
نظرات()

طرح درس ریاضی ( تفریق ) - کلاس اول ابتدایی

بازدید: 71

 

نام درس : ریاضی               موضوع : تفریق           روش تدریس            پایه : اول

مدت : 20 دقیقه          تعداد : 12          مکان : مدرسه

 

هدف کلی

دانش آموز با مفهموم تفریق آشنا شود .

هدف جزئی

دانش آموزان باید

1 ـ نماد اعداد 0 تا 5 را بشناسد .

2 ـ به مفهموم اعداد 0 تا 5 پی برده باشد .

3 ـ به مفهموم کاهش یک مجموعه پی ببرد.

دانستنی ها :

1 ـ تعداد اعضای کم شده از مجموعه های داده شده در فعالیت ها را بیان کند ( دانش )

2 ـ به توجه به تصاویر کتاب و شکل های داده شده و فعالیت ها بیان کند . ( دانش )

3 ـ مفهوم تفریق را به صورت ساده بیان کند . ( درک و فهم )

4 ـ علامت تفریق را تشخیص دهد . ( دانش )

5 ـ جای علامت تفریق را در عبارت تفریق تشخیص دهد . ( دانش )

6 ـ عبارت تفریق را از چپ به راست بخواند . ( دانش )

در حیطه روانی حرکتی ( مهارتها )

1 ـ با دریافت نمود یا رمز مشترک ( کاهش مجموعه ها ) در گروه مناسب بایستید ( اجرا مستقل )

2 ـ تفریق داده شده در فعالیت ها ی گروهی را به صورت شکل نمایش دهد . ( اجرا مستقل )

3 ـ برای شکل یا تصویر داده شده در فعالیت ها یک تفریق بنویسید ( اجرا مستقل )

4 ـ به جای ( کلمه از) در عبارت تفریق علامت (ـ ) را بگذارد . ( تقلید )

5 ـ یک تفریق را به صورت داستان رسم نقاشی کند .

6 ـ کاهش مجموعه هایی از محیط اطراف خود را تشخیص ونشان دهد .

7 ـ از مفهوم تفریق در زندگی روزمره استفاده کند . ( اجرا مستقل )

حیطه عاطفی ( نگرش )

1 ـ به درس بعدی علاقه نشان دهد . ( واکنش )

2 ـ برای خواندن و نوشتن تفریق در پای تابلو داوطلب شود .( واکنش )

3 ـ با استفاده ازموش سرعت به دقت و نظم و تلاش خود به فعالیتهای ریاضی علاقه نشان دهد. (واکنش)

4 ـ از خداوند برای عطا نمودن فکر و هوش خوب سپاس گزار باشد.

مواد و وسایل :

کتاب ریاضی ـ طرح درس ـ دفتر کلاس ـ کارت تشویق ـ شکل 3 سیب ـ تخته ـ گچ ـ کارت گروه بندی .

الگوی روش های یاددهی یادگیری :

پارال در یادگیری ـ ایفای نقش ـ دریافت مفهوم ـ بدیعه پردازی ـ قصه گویی ـ نمایش ـ نمایش خلاق ـ پرسش و پاسخ و غیره .

رفتار وردی :

به توجه به اینکه فراگیران تا صفحه 77 ریاضی خوانده اند بتواند

1 ـ مفاهیم اولیه ریاضی را می دانند .

2 ـ به مفهوم مجموعه های مساوی پی برده وعلامت مساوی را در عبارت های مساوی بکارمی برند .

3 ـ خط راست را می شناسند .

4 ـ مفهوم جمع را می شناسند .

5 ـ علامت جمع را می شناسند .

6 ـ جمع اعداد 0 تا 5 را انجام می دهند .

7 ـ مفهوم اعداد 0 تا 7 را می دانند و آنها را به ترتیب می نویسند .

فعالیت  آغازین ( قبل از تدریس )

دانش آموزان با سلام و احوالپرسی گرم وارد کلاس می شوند .

معلم ابتدا شروع به احوالپرسی با دانش آموزان می کند .

حضور غیاب دانش آموزان ـ دیدن تکالیف و در نظر گرفتن وضع جسمی و روحی آنان و برقراری ارتباط عاطفی .

رسیدگی به تکلیف و پرسش از درس گذشته

تکلیف برای امروز دانش آموزان شکل سازی با اعداد 0 تا 7 است .

تکالیف را نگاه کرده ونکات مثبت را مورد تشویق و موارد غلط را توضیح می دهیم . البته با نظر خواهی از همه دانش آموزان و ضمن بررسی تکلیف با انجام پرسش هایی آگاهی آنان را از درس گذشته مورد سنجش قرار می دهیم .

آماده سازی و ایجاد انگیزه

برای دانش آموزان داستانی را تعریف کرده وسپس در این زمان سه تصویر کلاژ از کلاغها را که قبلا پشت به تابلو نصب کرده ایم را برمی گردانیم و بچه ها در درس امروز چند کار جالب انجام می دهیم و بعد شروع به سوال کردن و علامت زدن می کنیم .

گروه بندی

سپس دانش آموزان را گروه بندی می کنیم سعی می کنیم به صورت اختیاری باشد .

ارزشیابی تشخیصی

سپس مرحله به مرحله و گام به گام میزان آموخته های فراگیران را مورد سنجش قرار می دهیم

گام اول : ازدانش آموزان خواسته می شود که به پاسخ تفریقهای زیررا بدهند .

=1-4                      =2-3                        =1-2

گام دوم : از دانش آموزان خواسته می شود به تمرینها درس جواب بدهند وسپس در دفتر خود بنویسند .

گام سوم : دانش آموزان بتواند به مسائل داده شده جواب بدهند و یک تفریق بسازندو یا داستانی را تعریف کنند .

گام چهارم : از دانش آموزان خواسته تفریق و بعد از کشف جواب تفریقها درس کتاب را در خانه حل کنند .

ارزشیابی تکوینی :

در حین درس نمونه هایی داده و از آنها می خواهیم حل کنند .

این پرسشها عبارتند از : کی سیب می خواهد بچه ها .

چند تا سیب خورده شده ؟     

چند تا سیب مانده است ؟

جمع بندی

و بعد از دانش آموزان پرسیده می شود که امروز چه فهمیدید . درس امروز تفریق بود و سپس علامت آن هم منهاست ، یعنی کم شدن ـ و بعد تفریق را از سمت چپ می نویسم.

اول بنویسم چند تا بودند بعد بنویسم چند تا رفتن ، آخر هم چقدر مانده بنویسم . و بعد از انجام گروه که تلاش می کند تشویق می کنیم .

ارزشیابی پایانی

از دانش آموزان خواسته می شود که تفریقهای زیر را حل کنند .

=3-4                     =0-5                      =0-1                        =2-3

=0-4                     =1-5                      =1-3                        =1-2

ویا تصاویر که داریم تفریق ( کم شدن ) را به نشان دادن از دانش آموزان سوال می کنیم .

تعیین تکلیف

ازمیان تمرین 1 و 2 و3 یک فعالیت را به دلخواه انجام می شود .

کامل کردن عبارت های تفریق

نقاشی یک داستان تفریق و نوشتن تفریق آن در خانه .

ویا مسائلی با توجه به تفاوتها ی فردی فراگیران تهیه و در اختیار آنها گرفته شود .






این مطلب در تاریخ: دوشنبه 23 آذر 1394 ساعت: 9:7 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,,,,
نظرات()

طرح درس ریاضی ( حروف نویسی اعداد) - کلاس اول ابتدایی

بازدید: 75

 

نام درس : ریاضی          عنوان : حروف نویسی اعداد      کلاس : اول ابتدایی    مدت : 30دقیقه     نام مدرسه : سید مرتضی             تعداد دانش آموزان :12  نفر                   

      هدف کلی

آشنای با روش حروف نویسی اعداد

اهداف جزئی

1 ـ آشنایی با مفهوم در عدد و حروف .

2 ـ %90  فراگیران اعداد یک تا نه رابه عدد بنویسند.

3 ـ %90  فراگیران حروف را می خوانند .

4 ـ %87 فراگیران اعداد نوشته شده را به حروف صحیح می نویسند.

5 ـ %87 فراگیران عدد هر دسته را به حروف می نویسند .

6 ـ %87 فراگیران جدول عدد و حروف را درست حل می کنند.

مواد آموزشی

کارت های عدد و حروف ،‌برگه های متن ،‌گچ و تخته ،‌ کتاب درسی ،‌برگه سفید ،‌تخته مغتاطیسی ، نوار چسب ، کارت های تصویر .

روش تدریس

اکتشافی ، حل مسئله ، گروهای کوچک ، تمرین و تکرار.

اهداف عاطفی

1 ـ اعداد یک تا نه را می شناسد .

2 ـ اعداد یک تا نه را شماش می کنند .

3 ـ اعداد یک تا نه را به راحتی می نویسد.

رفتار ورودی

سلام و احوالپرسی ، حضور و غیاب دانش آموزان ، دیدن تکالیف ، توجه به روحیات دانش آموزان ، تشویق کسانی که کارشان رابه خوبی انجام داده اند .

اهداف روانی حرکتی

1 ـ اعداد روی تخته را بخوانید .

2 ـ شکل های داده شده را کامل کنید .

3 ـ بتواند پای تخته از یک تا نه را بنویسد .

4 ـ بتواند عدد یک تا نه را روی کارت نشان دهد .

ارزشیابی تشخیصی

دانش آموزان بتوانند اعداد یک تا نه را بشناسند .

دانش آموزان بتوانند اعداد یک تا نه را روی تخته بنویسند .

دانش آموزان بتوانند اعداد را تشخیص دهند .

ایجاد انگیزه

ارزشیابی نشخیصی معلم برگه هایی را در اختیار تک تک فراگیران قرار می دهد که در آن متنی با مضمون ذیل نوشته شده است به صورت داستان تعریف و در اختیار دانش آموزان قرار می دهد .روی درختی 5 پرنده بود مریم از دور فکر کرد پرنده ها چهار تا هستند . ولی وقتی از جلو آنها را شمرد فهمید که پرنده ها 4 تا نیستند بلکه آنها 5 تا هستند خندید و گفت اگر پرنده ها 8 تا بودند شاید من آنها را از دور هشت تا نمی دیدم .

گام اول : معلم از فراگیران  می خواهد که       به  طور شخص متن را مطالعه نمود و دید شماره هایی که می بیند خط بکشد دانش آموزان شماره های پشت کارت را با یکدیگر مقایسه  می کنند و در گروه خود قرار می گیرند . در صورتی که شماده ای را پیدا نکرده اند با کمک سایر گروه ها کار خود را کامل کنند.

دانش آموزان برگه ها را با هم مقایسه و رفع اشکال می کنند.

گام دوم : از گروه ها خواسته می شود شمارش ها را روی تخته بنویسند .

گام سوم : معلم برای هر گروه اسمی را تعیین می کند و از شمارش ریاضی استفاده می کند .

گام چهارم : در این گام رفع اشکال می کند و شمارشها را صحیح وتصحیح می کند .

گام پنجم : معلم از فراگیران می خواهد تا بگویند کدام حروف به کدام عدد مربوط می شوند . سپس یکی از فراگیران پای تخته می آید اعداد و حروف را می خواند.

گام ششم : با ایجاد سوال و راهنمایی معلم فراگیران مطلب آموخته شده را به کلیه اعداد عمومیت می دهند و فراگیران به یک نتیجه می رسند که می توانند تمام اعداد را به حروف بنویسند .

گام هفتم : معلم از فراگیران می خواهد تا شماره هایی را به شکل عدد و حروف به جد ول اضافه کنند.

گام هشتم : بچه ها برای مثالهای خود و درست بودن آن دلیل و توضیح  می آورند .

گام نهم : با کمک معلم وسایرفراگیران نظرات داوطلبین تصدیق یا رد می شود.

جمع بندی و نتیجه گیری

در نهایت معلم اعلام می دارد« پس توجه داشته باشیم که هروقت شماره ها به ریاضی باشند به آنها عدد و هرگاه به فارسی باشند یعنی از حروف الفبا استفاده شده باشد به آنها حروف می گوییم . ما می توانیم هر چیزی را که شمردیم هم به عدد و هم به حروف بنویسیم پس همیشه باید دقت کنیم از ما هر چیزی را خواسته اند؟ همچنین موقع حل کردن جدول عدد و حروف نگاه کنیم کدام شکل را نوشته اند آن وقت ما شکل دیگر آن را می نویسیم .

ارزشیابی تکلیف

1 ـ با توجه به عدد یا حروف نوشته شده جدول زیر را کامل کن .

2 ـ کلمه ( آشنایی ) چند نقطه دارد ؟ عدد ............................................................................  به حروف .................................................................................................. 

3 ـ عدد هر دسته را به حروف بنویس .

4 ـ تمرین صفحه 97 را با دقت حل نمائید .

تعیین تکلیف

برگه ای جهت تکلیف منزل در اختیار فراگیران قرار می گیرد که شامل متن زیر می باشد .

فرزندم : سوالات این برگه را با کمک بزرگترها بخوان و سپس خودت با دقت آن را حل کن .

1 ـ تعداد افراد خانواده ات را بنویس .       عدد...................................................................... حروف .........................................................................................

2 ـ سن خودت را بنویس .                    عدد...................................................................... حروف .........................................................................................

3 ـ شب ها چند ساعت می خوابی ؟         عدد...................................................................... حروف .........................................................................................

4 ـ چند نوبت غذا می خوری ؟              عدد...................................................................... حروف .........................................................................................

5 ـ خانه شما چند اتاق دارد ؟                عدد...................................................................... حروف .........................................................................................

6 ـ چند کتاب درس داری ؟                 عدد...................................................................... حروف .........................................................................................

7 ـ ماشین چند چرخ دارد ؟                 عدد...................................................................... حروف .........................................................................................

8 ـ اسم و فامیل خودت چند نقطه دارد؟   عدد...................................................................... حروف .........................................................................................



این مطلب در تاریخ: دوشنبه 23 آذر 1394 ساعت: 9:6 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,,,,
نظرات()

ليست صفحات

تعداد صفحات : 3

خبرنامه سایت

کانال تلگرام فرهنگیان

با عضویت در کانال تلگرامی ما از اخرین تحقیقات سایت باخبر شوید
http://up.asemankafinet.ir/view/1689294/44.jpg

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام و نام خانوادگی نام فایل و ایمیل خود را به شماره همراه 09159886819 ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل به ایمیل شما  فرستاده می شود .

اینستاگرام سایت

ایسنتاگرام سایت علمی و پژوهشی آسمان

نظرسنجي

چقدر از تحقیقات سایت راضی هستید و به دیگران سایت را معرفی می کنید ؟




درباره ما

آدرس مشهد قاسم اباد - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 10000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , کارآموزی