طرح درس چهارم ابتدایی

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و تلگرام : 09159886819 و آیدی : @dabiryar  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی ها   لیست اقدام پژوهی ها         تجربیات ارتقای شغلی

طرح درس اجتماعی پایه چهارم

بازديد: 75

مشخصات

ناممعلمراهنما:

 

نامدانشجومعلم:

پایهتحصیلی: چهارم

 ناممدرسه:

 

درسجلسه: سوم

زمان:45 دقیقه

موضوع:اجتماعی-درسششم- جهتهایجغرافیایی

محتوا (مفاهیم/ مهارتهابهتفکیک):

مهارت:

تعیین جهت های اصلی و فرعی جغرافیا ،طرز کار قطب نما (قبله نما ونحوه عملکرد آن.

 

پیامدیادگیریدانشآموزبتواند

بااستفادهازطلوعوغروبآفتابجهتهایاصلیرا  باطرزصحیحایستادنتعیینکنند.

بااستفادهازقطبنماجهتهاراتعیینواشیاموجوددرهرجهترابااستفادهازجهتهامشخصکند.

بااستفادهازسوزنآنرباییشدهوظرفآبجهتهارامشخصکند.

چهارجهتاصلیراروییککرهیجغرافیایینشاندهند.

قطبشمالوقطبجنوبرارویکرهیجغرافیایینشاندهند .

 

مواد/ منابعیادگیری

زمان

تکالیفیادگیری/ تکالیفعملکردی

مراحل

فیلم -تصویر

5

1-انیمیشنیکهدرآنفردیدربیانگمشدهرابرایدانشآموزانپخشمیکنیم.

دراینفیلمدوصحنهطلوعوغروبآفتابرانمایشمیدهیم .

2-نمایشقطبنما

برقراریارتباط

 

 

ازدانشآموزانخواستهمیشودبادقتبهفیلمنگاهکردهودرمرحلههایبعدیدرباهرهآنصحبتمیکنیم.

دربارهسرابکهدانشآموزانسوالپرسیدن،پاسخدادهشد.

بازخوردها

 

 

اینمرحلهتنهابرایایجادانگیزهمیباشدودرمراحلبعدیارتباطبازندگیواهمیتایندرسراپیمیبرند.

تحلیلوتفسیر

 

 

5

1-بامعرفیجهتهایاصلی (شرق-غرب-شمال-جنوب)

ازششدانشآموزخواستهمیشودبااستفادهازکارتهایمعرف  جهتوایفاکردننقشخورشیدتوسطدیگریجهتهاراتعیینکنند.

گروهدیگرینیزاینکاررامیکنند.

بااستفادهازکرهزمینبهصورتمجازیقطبهایجنوبوشمالرانمایشدادهوبررویآنازطریقسوالپرسیدنسایرجهتهاوکشورهایهمسایهاستانهایهمجوارتهرانراپیدامیکنیم.

بهبررسی  مشخصکردناجزایقطبنمامیپردازیم

بهتجربهگذاشتن

 

 

 

بازخوردها

 

 

 

تحلیلوتفسیر

(دانشجو)

 

20

دوبارهانیمیشنراپخشکردهوازدانشآموزانمیخواهیمکهآنراراهنماییکنندتاجهتهارامشخصوراه  رابهآننشاندهند.

بااستفادهازسوزنتهگردوظرفآبوآهنرباقطبنمادرستکردهوجهتهایکلاسدررامشخصمیکنیم.

وبااستفادهازکرهیزمینکهنمایشدادهشدهبودوقطبنماساختهشدهقبلهکلاسرامشخصمیکنیم.

 

بکاربستن

 

 

 

بازخوردها

 

 

 

تحلیلوتفسیر

 

 

اجراتاهفتهآینده

جمعآوریاطلاعاتدربارهیسایرراههایبدستآوردنجهتهادرموقعیتهایمتفاوت(شبروز-جنگلو...)

بهاشتراککذاشتن

 

 

 

بازخوردها

 

 

 

تحلیلوتفسیر

 

اجراتاهفتهآینده

باجمعبندیتدریسازدانشآموزانخواستهمیشودکهدربارهسایرعلامتهایقطبنماواینکهبرایمشخصکردنشیکهدروسطدوجهتاستچگونهآنراتعیینمیکنیمتحقیقوبهکلاسبیاورند.

انتقالبهموقعیتجدید

 

 

 

بازخوردها

 

 

 

تحلیلوتفسیر

 

 

 

سنجشدرکلفرایندیادگیریصورتگرفت.

سنجشآموختهها

استادراهنمایعلومتربیتی:

استادراهنمایتخصصی:

               

                                                                                                            

منبع : سايت علمي و پژوهشي آسمان
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 05 مرداد 1396 ساعت: 10:9 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,
نظرات()

طرح درس علوم چهارم ابتدایی درس آهنربا

بازديد: 669

 

مشخصات كلي :

عنوان درس : آهنربا              روش تدريس : پژوهش آموزي          كلاس : چهارم ابتدايي     

هدف كلي :

 نامگذاري سرهاي آهنربا - خاصيت آهنربا - تاثير قطب ها آهنربا

دانستنيها و مهارتها :

 گفتگو درباره تصوير عنواني - همكاري جهت تهيه وسايل مورد نياز - با انجام آزمايشي پي به خاصيت آهنربا در دو سر آهنربا ببرند - با آزمايشي تاثير قطب هاي آهنربا بر همديگر را بدانند - با اطلاعات قبلي كه دارند فرضيه سازي كنند - بهترين فرضيه را براي آزمون انتخاب كنند - از طريق مشاهده و آزمايش اطلاعاتي را كسب كنند - يادداشت برداري كنند - براي اطلاعات و نتيجه گيري كه كرده اند سازماندهي دهند - درباره درستي و نادرستي فرضيه ها قضاوت در گروه داشته باشند - از انجام پژوهش خود گزارش تهيه كنند - ارائه گزارش كنند .

نگرش ها :

 احساس كنجكاوي نسبت به تهيه آهنرباء وسايل - نشان دادن علاقه نسبت به كار با آهنربا - فعاليت در انجام كار گروهي - پشت سر گذاشتن مراحل آزمايش - رعايت نكات ايمني - رعايت نكات بهداشتي - مشورت كردن در گروه - همكاري در گروه - استفاده از نظرات همديگر - تقويت روحيه پرسش و كنجكاوي -

مفاهيم :

 قطب هاي غير همنام همديگر را جذب مي كنند - قطب هاي همنام همديگر را دفع مي كنند - خاصيت آهنربايي در دو سر آهنربا بيشتر است - قطبي كه به سمت شمال است قطب شمال و با علامت N و قطبي كه به سمت جنوب است قطب جنوب و با علامت S نشان مي دهند .

 

وسايل كمك آموزشي :

كتاب درسي - انواع آهنربا ها - براده آهن - سنجاق و سوزن آهني و فلزي كتاب - تخته سياه - گچ -

روش ياددهي و يادگيري :

 الگوي تدريس پژوهش آموزي - روش فعال و گروهي - بحث و گفتگو - بارش فكري -

فعاليتهاي قبل از شروع درس :

 سلام و احوالپرسي - حضور و غياب طبق روال كار در كلاس - سوال از درس قبلي از چند نفر از دانش آموزان در رابطه با الكترسيته و تشويق آنها - رفع ابهامات و اشكالات درسي - چون جلسه قبل اعلام كرده بودم كه بچه ها درس جلسه بعد درباره آهنربا است و هركس در خانه آهنربايي كه دارد با آن هرچه به ذهنش مي رسد را انجام دهد و تجربيات و سوالاتي را كه برايش پيش آمده را يادداشت كند كه دانش آموزان با علاقه و افتخار هركدام در اين لحظه مي خواهند كه كارهايي را كه خودشان انجام داده اند را بيان كنند كه نشان از آمادگي آنها براي ارائه درس جديد است كه همراه با دانش آموزان كلاس را براي رفتن به آزمايشگاه ترك مي كنيم .

گام اول : مشخص كردن مسئله :

۱- آهنربا چه چيزهايي را جذب نمي كند ؟

۲- كدام قسمت آهنربا بيشتر مواد را جذب مي كند ؟

۳- چرا و قتي دو آهنربا را به هم نزديك مي كنيم بعضي وقت ها به همديگر مي چسبد و بعضي از وقت ها نمي چسبد ؟

 

 

گام دوم : بيان مسئله

موضوع پژوهش ( نامگذاري سرهاي آهنربا ) را در تخته يادداشت مي كنم .

اهداف پژوهش را به شرح زير در تخته سياه مي نويسم : خاصيت آهنربايي در كدام قسمت آهنربا بيشتر است ؟

از چه علائمي براي نشان دادن آهنربا استفاده مي كنيم ؟ - قطب در آهنربا چه معنايي دارد ؟ - قطب هاي همنام و غير همنام در آهنربا چه تاثيري بر هم دارند ؟

سوال هاي پژوهش : بچه ها آيا در خانه با آهنربا كار كرديد چه سوالاتي هنگام كار با آهنربا براي شما پيش آمد ؟

فرضيه هاي پژوهش : يادآوري مي كنيم بچه ها پاسخي كه شما براي سوالهايتان پيدا كرده ايد را فرضيه مي گويند بايد آزمايش كنيم تا ببينيم درست است يا نه .

بچه ها عجله مي كنند و مي خواهند كه با آهنرباهايي كه با خود به كلاس آورده اند را بيان كنند - بچه ها هدف ما اين است كه ببينيم ما چگونه مي توانيم آهنربا را نامگذاري كنيم پس در گروه ها روي پاسخهاي احتمالي ( فرضيه ) فكر كنيد و آن پاسخها را يادداشت كنيد .

گام سوم : جمع آوري اطلاعات :

بعد از اينكه با سركشي به گروه ها مطمئن شديم كه فرضيه هاي دانش آموزان آزمودني است وسايل لازم را در اختيار آنها قرار مي دهيم تا آزمايش كنند و با سركشي به گروه ها و طرح سوال گروه آنها را هدايت مي كنيم و راهنمايي هاي لازم را انجام مي دهيم و از آنها مي خواهيم مشاهداتشان را يادداشت كنند و همكاري بين گروه را فراموش نكنند.

 

 

 

گام چهارم : تجزيه تحليل اطلاعات :

بچه ها مي توانند به يادداشت هاي خود كه هنگام آزمايش برداشته اند ، به كتاب درسي يا اگر منبع ديگري داشتند مراجعه كنند و درباره درست بودن فرضيه خود قضاوت كنند ، حتي اگر فرضيه هاي آنها درست نباشد به فراگيران مي گوييم كه از ارزش كار آنها چيزي كم نخواهد شد .

گام پنجم : ارائه گزارش :

گروه ها مي توانند از پژوهش خودشان خلاصه اي را در يك صفحه بنويسند و ياد آور مي شويم كه هنگام نوشتن يك گزارش خوب بايد به موضوع ، سوال ، پاسخ هاي احتمالي ، خلاصه آزمايش و نتيجه آن اشاره كنند . بعد گزارش ها توسط سرگروه بصورت شفاهي يا كتبي ارائه مي شود و گروه ها مورد تشويق قرار مي گيرند .

 

 

منبع : سايت علمي و پژوهشي آسمان
اين مطلب در تاريخ: شنبه 12 فروردين 1396 ساعت: 11:7 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,
نظرات()

نمونه طرح درس کلاس های چند پایه

بازديد: 1152

 

به نام خدا

 

طرح درس کلاس های چند پایه  دوم (هنر)و پنجم(علوم)  و ششم(ریاضی) ابتدایی

نام مدرسه:شجاعی فر       نام معلم :               تاریخ اجرا:7/8/1395

اهداف کلی:

پایه دوم: آشنایی دانش آموز با انواع نقاشی، شناخت شکل ها و تقویت قدرت تشخیص و دقت

پایه پنجم: آشنایی با ساختمان مواد

پایه ششم:تثبیت درس جلسه قبل مبنی بر تقسیم اعداد چند رقمی اعشاری

اهداف جزئی:

1-آشنایی دانش آموز با انواع نقاشی

2-افزایش قدرت تشخیص

3-افزایش دقت و تمرکز

4-رنگ آمیزی صحیح متناسب با شکل

5-مفهوم ملکول آشنا شوند.

6-وضع مولکول ها در حالت های مواد آشنا شوند

7-خاصیت های مختلف موادآشنا شوند

8- با تقسیم چند رقمی بر چند رقمی آشنا می شوند

اهداف رفتاری:

دانش آموز باید بتواند:

1-ورقه ی کاغذ خود را با خط های شکسته، خمیده و راست پر کند

2-شکل های معنادار را پیدا کنید. (چه هندسی و چه غیر هندسی)

3-شکل های پیدا کرده را رنگ آمیزی کند.

4-از چند جهت به ورقه ی خود نگاه کند

5-با چند مثال برخی خاصیت های مواد را بیان کند

6-مواد مختلف جامد ،مایع و گاز را جمع آوری کند و به خواص آن پی ببرد

7-حرکت مولکول ها را به صورت ایفای نقش بازی کند

8-حرکت مولکول ها را در عطر و رنگ ،جوهر در آب را تفسیر کند

9-با یک آزمایش ربایش مولکول ها را مثال بزند

10-وضع مولکول ها را در حالت جامد،مایع و گاز را توضیح دهد

11-به درستی تمام مراحل تقسیم را انجام دهد

روش تدریس:

سخنرانی پرسش و پاسخ بحث گروهی-اکتشافی

وسایل مورد نیاز:

 مداد رنگی کاغذ-برگه امتحانی-تابلو-تخته پاک کن-پاورپوینت چند لیوان آب-گواش

فعالیت آغازین:

سلام و احوال پرسی و حضور و غیاب برای هر سه کلاس

دانش آموزان کلاس ششم مشغول پاسخگویی به سوالات امتحانی می شوند

دانش آموزان کلاس پنجم مشغول سوال پرسیدن از هم از درس قبل می شوند

ارزشیابی ورودی:

چند نوع نقاشی داریم؟

ارزشیابی تشخیصی:

آیا تا به حال ورقی را بی خودی خط خطی کرده اید: (چه جوری)

ارائه درس:

برگه ها را بین دانش آموزان تقسیم کرده و به صورت گروهی می نشینند.

از دانش آموزان می خواهیم به همان صورتی که قبلا گفته اند خط خطی کنند وخود معلم نیز همراه با دانش آموزان شروع به خط خطی کردن ورقه  می نماید.

 بعد از اتمام خط خطی کردن بدون هدف توسط دانش آموزان ، معلم از ورقه ی خودش یک شکل را پیدا کرده و رنگ آمیزی می نماید و از دانش آموزان می خواهد از ورقه ی خود هر چه شکل معنادار  می توانند  پیدا نموده و رنگ آمیزی نمایندو از بین آثار دانش آموزان هر گروهی که شکل زیبایی پیدا کرده اند می تواند جهت راهنمایی گروه های دیگر به بقیه نشان دهد.

بعد از مشغول شدن دانش آموزان کلاس دوم به سراغ دانش آموزان کلاس پنجم می رویم

ارزشیابی تشخیصی

به علت این که درس ما درس اول است بنابراین سوالاتی در مورد خاصیت ماده که در سال قبل خوانده اند از آ ن ها پرسیده می شود

ایجاد انگیزه:

برای ایجاد انگیزه تصویر بزرگ شده ای از جیوه را نشان دانش آموزان می دهیم و از آن ها می خواهم که به صورت گروهی فکر کنند و نام تصویر را بگویند

ارائه درس:

در این قسمت سوال هایی از دانش آموزان راجع به خاصیت مواد پرسیده می شود و از فراگیران پرسیده می شود که اگر من 3 لیوان که در یکی آب و در دیگری گلاب و در دیگری آب نمک باشد من چگونه می توانم بفهمم در کدام لیوان چه چیزی وجود دارد.بعد از جواب دادن دانش آموزان را به سوی مفهوم مولکول هدایت می کنم.بعد تصویر بزرگ شده در زیر میکروسکوپ از چند ماده را که در قالب پاور آماده کرده بودم به دانش آموزان نشان می دهم .

برای حرکت مولکول ها ابتدا از طریق پرسش نظر دانش آموزان را می پرسیم و بعد برای اثبات نظر فراگیران به آن ها می گوییم آیا مایلید آزمایشی را انجام دهیم تا متوجه حرکت شویم با جواب مثبت دانش آموزان عطر را در هوا می زنیم و از آن ها می خواهم که هر که بوی عطر را استشمام کرد دستش را بالا بگیرد و بدین وسیله به این نتیجه می رسند که مولکول عا حرکت می کنند و برای تفهیم بهتر مثال هایی از زندگی روزمره اشان می زنیم که وقتی از مدرسه به خانه می روند و بوی غذا را استشمام می کنند به دلیل  تبدیل مایع به گاز و حرکت مولکول هاست.

لیوان های را به گروه ها می دهیم که آب در آن است به همراه گواش از آ ن ها می خواهیم که یک قطره در آب بریزند و نتیجه را بعد از بحث در گروه اعلام کنند.

در این قسمت برای ربایش مواد به هم ظرف هایی را که از قبل چرب کرده ایم را در اختیار دانش آموزان قرار می دهیم و چند قطره در آن ها آب میریزیم و سپس از آن ها می خواهیم به دقت به آن نگاه کنند و در گروه های خود بحث کنند هنگامی که دانش آموزان به خوبی با حرکت مواد آشنا شوند .سوال های در مورد وضع مواد در حالت های جامد،مایع و گاز از دانش آموزان می پرسم دانش آموزان با انجام آزمایش های قبل به خوبی با وضع مولکول ها آشنا شده بودند با آمادگی که اانش آموزان داشتند تصویرهایی که از حالت های مواد با توضیحاتش در قالب پاور آماده شده بود را به نمایش گذاشتم و در آخر از دانش آموزان خواستم که از طریق ایفای نقش وضع مولکول ها را در حالت های مختلف بازی کنند

ارزشیابی پایانی

از اول درس و با توجه به توضیحاتی که داده شده است سوالاتی را از قبیل:

مولکول چیست؟

مولکول ها چگونه حرکت می کنند؟

ربایش مولکولی چیست؟

به هر کسی که پاسخ درست داد امتیاز می دهیم.

جمع بندی

با کمک دانش آموزان و یکی از دانش آموزان که به پای تابلو آمده یک جمع بندی از کل درس پای تابلو می نویسیم(معلم به عنوان راهنما)

در پایان به هر سه گروه تکلیف داده و در حین تدریس هر پایه به بقیه پایه ها سر زده می شود و مشکلات آن ها را برطرف می کنیم

تعیین تکلیف

از آن ها می خواهیم به اطراف خود نگاه کنند و موادی که از مولکول درست شده است را به صورت لیست وار ه صورت زنده و غیر زنده بنویسند

سعی می شود گروه های تاحد امکان کارهای خود را در کلاس به صورت گروهی تا پایان وقت کلاس تمام نمایند و آثار گروه های برتر در تابلو کلاس نصب می شود

 

منبع : سايت علمي و پژوهشي آسمان
اين مطلب در تاريخ: شنبه 12 فروردين 1396 ساعت: 10:44 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,
نظرات()

موضوعات

ارسال لينک

پيوندهاي روزانه

امکانات جانبي

خبرنامه سایت

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام و نام خانوادگی نام فایل و ایمیل خود را به شماره همراه 09159886819 ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل به ایمیل شما  فرستاده می شود .

اینستاگرام سایت

به کانال اینستوگرام سایت ما بپیوندید

نظرسنجي

چقدر از تحقیقات سایت راضی هستید و به دیگران سایت را معرفی می کنید ؟




درباره ما

آدرس مشهد قاسم اباد - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 10000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , کارآموزی