سایت اقدام پژوهی - گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان
1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819 - صارمی
2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2 و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .
3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل را بنویسید.
در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا پیام بدهید آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet
هرچند نیجریه در سالهای اخیر از لحاظ اقتصادی، توانسته است به یکی از قطبهای اقتصادی قاره سیاه تبدیل شود، اما اقدامات تروریستی گروه بوکوحرام، درکنار معضلاتی نظیر نابرابری اجتماعی، فقر و فساد گسترده دولتی موجب شده که این کشور قادر نباشد برنامههای توسعه خود را در سطحی وسیع به پیش ببرد. دولت نیجریه، معتقد است که فعالیتهای بوکوحرام به طور نامطلوبی بر اقتصاد این کشور تاثیر گذاشته و آسیب زیادی به امنیت نیجریه وارد کرده است.
نیجریه در صنایع و کارخانجات خود به سرمایه گذاران خارجی وابستگی شدیدی دارد. اما گسترش ناامنیها در نتیجه آدمرباییها و حملههای تروریستی بوکوحرام اتفاق افتاده بر اعتماد سرمایهگذاران تاثیر منفی گذاشته و تحقق ظرفیتهای اقتصاد نیجریه را با محدودیت مواجه کرده است. اتاق صنعت و تجارت لاگوس (بزرگترین شهر نیجریه) اعلام کرده است که پیامد این ناامنیها بالارفتن ریسک سرمایهگذاریهای بلندمدت در این کشور است و جذب سرمایه گذاری خارجی را دشوار کرده است. در نتیجه، سرعت فعالیتهای اقتصادی در شمال کشور سیر نزولی داشته، دسترسی شرکتها به بازار جنوب و فروش شرکتها با کاهش مواجه شده است.
قوانین شریعت اسلامی از سال ۲۰۰۰میلادی در شمال نیجریه اجرا میشود ولی برخی از شورشیان خواهان اجرای قوانین اسلامی در سراسر نیجریه هستند. درگیریهای مسلمانان تندرو با دولت نیجریه در ایالتهای کانو، بورنو و یوبه در شمال نیجریه در ماه ژوئیه سال ۲۰۰۹صدها کشته برجای گذاشت.[۵] گروه تروریستی بوکوحرام به مدارسی که برنامه تحصیلی ملی کشور را دنبال میکردهاند حمله کرده است. به گفته آنان این برنامه درسی غربی است. در سال ۲۰۱۳حالت فوقالعاده در ایالتهای شمالی بورنو، یوب و آداماوا که بوکوحرام در آنها قدرت بیشتر دارد، اعلام شد. این گروه بیشتر ایالت بورنو و مناطق دیگری را تحت کنترل دارد که امکان برگزاری انتخابات در آنها نیست. در یکی از بدترین حملات سال کشور بیش از ۲۰۰دختر مدرسهای دزدیده شدند. تحلیلگران میگویند خطر بوکوحرام در صورتی رفع خواهد شد که دولت نیجریه فقر شدید را ریشه کن کند و سیستم آموزشی ای را برقرار کند که از حمایت مسلمانان کشور برخوردار باشد.
گروهی از افراطیها که با دولت نیجریه درگیر شدهاند از پیروان یک سلفی تندرو بنام محمد یوسف هستند. این روحانی مدارس به شیوه غربی در نیجریه را برخلاف قواعد اسلامی میداند و با فعالیت آنها مخالف است. هم گروه خودخوانده «طالبان» نیجریه و هم گروه «بوکو حرام» (به معنی تحصیلِ حرام که به مدارس مدرن اشاره دارد) که در خشونتهای شمال نیجریه دست داشتهاند با تحصیل علم امروزی و وجود مدارس مدرن مخالفند.[۵]
هشدارهای روزافزون درخصوص مسافرت به نیجریه نیز نمود دیگری از نگرانی کشورهای خارجی درباره وضعیت امنیتی نیجریه است. ایالات متحده با صدور اطلاعیههایی، شهروندان خود را از رفتن به نیجریه بازداشته است. پس از حوادث تروریستی سالهای اخیر و به ویژه ربودن دختران دانشآموز، دولتهای دیگر نیز به اقدامات مشابهی دست زدهاند و شهروندان خود را از سفرهای غیرضروری به این کشور منع کردهاند.
پیشینه ظهور بوکوحرام به سال ۲۰۰۲برمیگردد. در این سالها هزینهای که صرف مبارزه با تروریسم و افراطیگری میشود بار مضاعفی بر اقتصاد نیجریه تحمیل میکند. به طوری که بودجه ارتش از این لحاظ از سال۲۰۱۰، به میزان ۱۰برابر افزایش یافت و در سال جاری به حدود شش میلیارد دلار رسید که بار سنگینی بر درآمدهای کشور است. با این همه، ارتش هنوز هم چه به لحاظ تجهیزات تجسسی و چه در زمینه امکانات رزمی برای یک مقابله با بوکوحرام آماده نیست. وضع پلیس نیز از ارتش نامساعدتر است، هم به لحاظ امکانات پرسنلی و تجهیزات و هم از حیث آموزش نیروها. همزمان در بسیاری از موارد مشکلات اقتصادی و کمبود بودجه گریبانگیر طرحهای ضدترور در این کشور بوده است.
البته برخی مشکلات امنیتی موجود در نیجریه، منحصر به این کشور نیست و ریشه در شرایط منطقهای دارد. مشکلاتی که موجب شکلگیری گروههای تروریستی مشابه دیگری نظیر تشکیلات القاعده در مغرب اسلامی، الشباب و جنبش جوانان مجاهد در سومالی شده است. به عبارتی دیگر، گرچه تروریستهای بوکوحرام برای اقتصاد نیجریه یک تهدید و چالش بزرگ محسوب میشوند، اما شکل گرفتن گروههای تروریستی نظیر بوکوحرام در نابرابریهای اجتماعی، فقر گسترده، فساد حکومتی، ناکارآیی نظام اداری و سیاسی، عقب ماندگی فرهنگی و نیز احساس تبعیض ریشه دارد.
هر چند که نیجریه از لحاظ منابع نفتی، کشور ثروتمندی است و اکثر منابع دولت از صادرات نفت حاصل میشود، اما مردم این کشور جزو فقیرترین جمعیت دنیا محسوب میشوند. در نتیجه عدهای از جوانان به دلیل آینده مبهم دست به سلاح میبرند. تزریق ثروتی که از سوی قدرتهای حامی وهابیت مستقر در کشورهایی نظیر عربستان و قطر، این روند را تسهیل میکند و نتیجه آن مختل شدن اقتصاد کشور قربانی تروریسم است. برای رفع نابرابریهای موجود در جامعه اقدام مثبتی صورت نمیگیرد و میان دولت، رهبران مذهبی، حاکمان سنتی، دانشگاهیان و تاجران همکاری سازندهای وجود ندارد. برخی معتقدند که رویکردهای مذهبی در نیجریه در اداره جامعه، توسعه ملی و انسانی بیشتر نقشی مخرب داشته است.
کنفدراسیون سوئیس یکی از کشورهای اروپای غربی است که شهرت جهانیش را مدیون امنیت، ساعت و بانکهای مشهورش است.
سوئیس با کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا، اتریش و لیختناشتاین همسایه است.
بر اساس آمارهای بانک جهانی در سال 2007 میلادی سوئیس پنجمین کشور ثروتمند جهان است. این کشور از سال 1815 در هیچ جنگی شرکت نکرد و در طول هر دو جنگ جهانی بیطرف بود.
سوئیس مقر بسیاری از سازمانها و ارگانهای بینالمللی مانند صلیب سرخ، سازمان تجارت جهانی و یکی از دو دفتر اروپایی سازمان ملل متحد است.
قانون اساسی بر اساس نظام فدرالی از سال 1848 در این کشور حاکم شد. این نظام پایهای برای نظام سیاسی کنونی سوئیس است.
سوئیس دارای سابقهٔ طولانی بیطرفی در مناسبات جهانی است به طوری که این کشور از سال ۱۸۱۵تاکنون وارد هیچ جنگی نشدهاست. این کشور مقر بسیاری از سازمانهای بینالمللی چون صلیب سرخ و سازمان تجارت جهانی است. یکی از دو دفتر اروپای سازمان ملل نیز در این کشور و در شهر ژنو قرار دارد.
ارتش سوئیس
ارتش سوئیس شامل نیروی زمینی و نیروی هوایی است. تنها در حدود ۵درصد از این ارتش حرفهای است و بقیه متشکل از سربازان وظیفه است. سن خدمت وظیفه عمومی در سوئیس بین ۲۰تا ۳۴سال است که در شرایط ویژه به ۵۰سال میرسد. خدمت وظیفه عمومی در سوییس برای مردان اجباری است، هر چند زنان هم میتوانند به طور داوطلبانه عضو ارتش شوند . سوئیس به خاطر اینکه کشوری است که به دریا راه ندارد، فاقد نیروی دریایی میباشد. اما در کرانهٔ دریاچههای مرزیاش دارای گارد ساحلی میباشد.
سوئیس کشور صلح است، کشور صلیب سرخ،کشوری که از جنگ های جهانی جان سالم به در برد.
سوئیس کشور امنیت است، می گویند به هیچ ساختمانی مجوز ساخت نمی دهند مگر آنکه یک پناهگاه امن و مطمئن در نقشه ی آن طراحی شده باشد،
سوئیس کشور آرامش است، کشور کوههای سر به فلک کشیده و زیبا،
سوئیس کشور دقت است، کشور اهمیت دادن به وقت و زمان، اینها را از ساعت های معروفشان می توان فهمید،
وفاداری یک فاکتور اصلی و ضروری در دوستی و یا هر ارتباط دیگری است. یک دوست خوب همیشه به دوستی اش وفادار است و وفادار بودن یعنی اینکه به شایعات و حرفهای بدی که درباره دوستتان گفته می شود توجه نکنید و از گفتن شایعات و یا حرفهای زشت درباره آنها پرهیز کنید. اگرچه دوستان خوب هم گاهی ازدست یکدیگر ناراحت و عصبانی شوند اما هرگز پشت سرهم ، حرف بدی نمی زنند.
سخاوت
بخشندگی و سخاوت یکی از علامتهای یک دوست خوب است. یک فرد سخاوتمند حتی زمانیکه توانایی ودارایی کمی برای بخشش دارد با کمال میل آنچه که می تواند را می بخشد. این نشانه فردی است که ارزش دوستی دارد زیرا این خصوصیت اخلاقی نشان می دهد که او ذهن و قلبی بخشنده دارد.
درک
دوست واقعی کسی است که به حرفهای ما گوش می کند و سعی می کند ما را درک کند . یک دوست خوب وقتی چیزی را نمی فهمد یا درک نمی کند درباره آن موضوع سئوال می کند تا موضوع را کاملا" متوجه شود.
صداقت
یک دوست خوب همیشه صادق است و واقعیت را می گوید حتی اگر حرفش آزار دهنده باشد. یک دوست خوب برای اینکه شما احساس بهتری داشته باشید به شما دروغ نمی گوید در عوض حقیقت را می گوید و شما را نصیحت می کند. مثلا" اگر لباسی مناسب شما نیست یک دوست خوب با مهربانی می گوید:" این لباس خیلی خوب نیست ، من فکر می کنم این یکی بهتر است."
درک کردن تفاوتها
یک دوست خوب از شما انتظار ندارد که همیشه حرف او را تایید کنید. در عوض وقتی شما عقیده متفاوتی دارید و با او موافق نیستید ، به نظر شما احترام می گذارد. این کار باعث می شود روابط شما جذابتر شود زیرا دوستان خوب می توانند نظرات مختلف خود درباره موضوعات مختلف را با هم در میان بگذارند.
طرح درس یا سناریوی آموزشی برای نخستین بار در سال 1918 توسط"فرانکلین بوبیت" مطرح شد و لزوم استفاده از سازماندهی در امر یاددهی – یادگیری مورد تأکید قرار گرفت. طرح درس به شکل امروزی آن، در سال 1950 به وسیله روان شناسان برجسته امر تعلیم و تربیت "بنجامین . اس . بلوم" شکل گرفت و در سال 1962 " رابرت گلیرز" نظرات تکمیلی خود را در راستای دیدگاههای بلوم مطرح کرد که تا به امروز نیز مدنظر برنامه ریزان و هدف گذاران آموزشی و دست اندرکاران امور آموزشی در سطح جهان بوده است.
در ایران حیات مجدد "طرح درس" مربوط به هشت نه سال گذشته می باشد. لزوم استفاده از طرح درس، به عنوان ابزار کارآمدی در زمینه تکنولوژی آموزشی، در خدمت افزایش کیفیت نظام آموزشی کشورمان قرار گرفت. و طرح درس به عنوان برنامه ریزی و سازمان دادن به مجموعه فعالیتهایی که معلم در ارتباط با هدفهای آموزشی، محتوای درس و توانائیهای دانش آموزان برای مدت زمان مشخص تدوین می گردد مد نظر قرار گرفت.
از محاسن طرح درس می توان به موارد ذيل اشاره نمود:
1-طرح درس به معلم کمک می کند تا پیش بینی های لازم را برای تهیه وسایل آموزشی و رسانه ها به عمل آورد.
2-داشتن طرح درس موجب می شود که معلم به تنظیم اوقات کلاس بپردازد و از ایجاد بی نظمی در کلاس جلوگیری کند.
3-طرح درس موجب می شود که معلم فعالیتهای ضروری آموزشی را به ترتیب و یکی پس از دیگری در مراحل و زمانهای مشخص و به شیوه های منطقی پیش ببرد و نتایج حاصل آن را برای تدریس در مراحل بعدی آموزش مورد استفاده قرار دهد.
4-با توجه به آنچه رفت، نقش و اهمیت طرح درس در بهبود امر یاددهی – یادگیری کاملاً مشهود و ضروری به نظر می رسد. لذا جزوه ی حاضر به منظور مطالعه و استفاده همکاران محترم جهت بهبود کیفیت آموزشی و ارتقای سطح یادگیری طراحی شده است
مراحل نگارش و تنظيم طرح درس روزانه
رعايت مراحل و نکات زير براي تدوين يک طرح درس خوب لازم و ضروري است:
1- موضوع يا عنوان درس
عنوان درس بايد به طور دقيق نوشته شود؛ مثلاً اگر عنوان درس را «دماسنج» بگذاريم، عنوان گويايي نيست، بلکه بهتر است بنويسيم: «چگونه مي توان از دماسنج استفاده کرد» يا «طريقه ي استفاده از دماسنجها». معلم هر اندازه به تجزيه و تحليل موضوعات مسلط باشد بهتر مي تواند براي آن، عنوان مناسب انتخاب کند.
2- تعيين و نگارش عناوين فرعي يا رئوس مطالب
پس از تعيين و نوشتن موضوع درس، طراح بايد عناوين فرعي موضوع درس را مشخص سازد، ترتيب و توالي مناسب عناوين فرعي همواره بايد مورد توجه قرار گيرد. عناوين فرعي، بهترين راهنماي نگارش هدفهاي جزئي است؛ زيرا براساس هر عنوان فرعي مي توان يک هدف جزئي نوشت.
3- نوشتن هدف کلي درس
نوشتن هدف کلي يک جلسه تدريس، همانند هدف کلي يک دوره ي آموزشي است؛ اما در قالب يک موضوع محدود، تحقق مجموع هدفهاي کلي جلسات بايد موجب تحقيق اهداف کلي دوره شوند. به عبارت ديگر اهداف کلي هر جلسه ي تدريس، عناصر يا مراحل رسيدن به اهداف کلي دوره را مشخص مي کنند. در نوشتن هدف کلي هر جلسه نيز معمولاً از افعال کلي استفاده مي شود. ذکر شرايط و معيار در اين نوع از اهداف ضرورتي ندارد.
4- نگارش و تنظيم هدفهاي جزئي درس
ساده ترين راه نوشتن اهداف جزئي يک درس، اين است که براساس هر موضوع فرعي يک هدف جزئي نوشته شود. ماهيت اهداف جزئي همانند هدف کلي درس است؛ اما در قالب موضوعي ريزتر و محدودتر. به عبارت ديگر، هدفهاي جزئي درس، اهداف زيرمجموعه هدف کلي درس مي باشند. دقت در نوشتن اهداف جزئي و تنظيم درست توالي آن، مي تواند موجب نظم بيشتر فعاليت هاي آموزشي شود و در نهايت، تحقق هدف کلي را تضمين نمايد.
5- نگارش و تنظيم هدفهاي رفتاري درس
پس از نوشتن هدفهاي جزئي، طراح بايد هدفهاي جزئي را تبديل به هدفهاي رفتاري نمايد. هدفهاي رفتاري هر جلسه تدريس بايد با توجه به شرايط، ضوابط و امکانات متناسب با سطوح مختلف حيطه هاي يادگيري تنظيم شود. سپس براساس سلسله مراتب از آسان به مشکل و يا به صورت پيش نياز و پس نياز مرتب گردد. در هدفهاي رفتاري: عملکرد (نوع رفتار)، شرايط و معيار دقيقاً بايد مشخص شود.
6- تعيين رفتار ورودي دانش آموزان
پس از نوشتن هدفهاي رفتاري درس، رفتار ورودي دانش آموزان يا پيش نيازهاي تحقق هدفهاي رفتاري بايد مشحص شوند. گروهي معتقدند كه ابتدا بايد رفتارهاي ورودي دانش آموزان در بررسي، مشخص و سپس هدفهاي رفتاري نوشته شوند. چنين رويكردي در نظامها يا دوره هايي صادق است كه محتوا و كتاب مشخصي ارائه نشده باشد و معلم كاملاً در انتخاب و سازماندهي مطالب درسي آزاد باشد. در نظام آموزشي ايران به دليل متمرکز بودن، اجراي چنين پيشنهادي تقريباً غيرممکن است.
7- ارزشيابي تشخيصي
اغلب سؤال مي شود که معلمان چگونه مي توانند اطلاعات پيش نياز يا رفتار ورودي دانش آموزان را تشخيص دهند؟ اين امر توسط ارزشيابي تشخيصي ممکن مي باشد.
معلم بر اساس تخصص و مهارتي که دارد بايد ابتدا رفتار ورودي را پيش بيني کند و سپس براساس دانش پيش نياز درس مورد تدريس، سؤالهايي طرح نمايد. سؤالهاي طرح شده بايد در ستون ارزشيابي طرح درس نوشته شود. اين سؤالها قبل از تدريس بايد از دانش آموزان پرسيده شوند، تا وجود يا عدم وجود پيش نياز مشخص شود. در صورت عدم تسلط دانش آموزان بر پيش نياز درس مورد تدريس، مخصوصاً زماني که موضوع درس با موضوعات قبلي و بعدي ارتباط تسلسلي داشته باشد، حتماً بايد رفتار ورودي ترميم گردد.
روش نگارش و تنظيم طرح درس
طرح درس، عبارت است از تقسيم محتواي يک ماده ي درسي در يک دوره معين به مراحل و گامهاي مناسب و مشخص براساس هدف و نتايج آموزش. براي تهيه و تنظيم طرح درس معلم بايد در ابتداي هر سال تحصيلي براساس اصول معين بين هدفهاي آموزشي و برنامه هفتگي، ترتيبي اتخاذ کند که مجموعه فعاليت هاي آموزشي به موقع، بدون وقفه در طول يک ترم يا سال تحصيلي اجرا شود. براي تحقق چنين مقاصدي طراحي و تنظيم يک جدول زماني مي تواند بسيار مفيد و مؤثر باشد؛ زيرا هنگامي مي توان منظم و مؤثر، در فرآيند آموزش به جلو گام برداشت که برنامه ها و فعاليت هاي آموزشي به تناسب زمان مورد نظر، ساختاري منظم داشته باشند. اگر معلمي طول دوره ي آموزشي را با توجه به مجموعه ي شرايط، به جلسات مفيد آموزشي تقسيم نکند و فعاليت هاي آموزشي هر جلسه را براساس اهداف تنظيم ننمايد، هرگز نمي تواند انتظار کارآيي مؤثر از تدريس خود و حداکثر يادگيري از دانش آموزان خود داشته باشد. معلم بايد کليه فعاليت هاي طول دوره را به صورت يک جدول زمان بندي شده با درج عنوان اصلي و هدف کلي هر جلسه به انضمام تاريخ ارزشيابي تشخيصي، تکويني و پاياني تهيه و به دانش آموزان قبل از شروع و آغاز فعاليت ارائه نمايد. آشنايي دانش آموزان از مجموعه فعاليت هاي طول سال به تفکيک جلسات و همفکري آنان با معلم مي تواند اثربخشي تدريس معلم و انگيزه ي يادگيري دانش آموزان را دو چندان کند. براي تنظيم چنين جدولي مي توان مراحل زير را به ترتيب طي کرد:
گام اول:
تقويم طرح را بايد براي يک ترم يا يک سال تحصيلي با محاسبه ي تعداد هفته ها، روزها و ساعتهايي که در طول سال تحصيلي براي تدريس درس مورد نظر پيش بيني شده است محاسبه و تنظيم کرد.
گام دوم:
پس از مشخص شدن زمان خالص تدريس، محتواي درس يا عناوين مورد تدريس را نه برحسب کميّت، بلکه برحسب اهميت و کيفيت مطالب و تحقق هدفهاي آموزشي بر کل ساعات و جلسات تقسيم کرد. براي انجام چنين کاري، لازم است ابتدا محتواي درس يا عناوين مورد تدريس و ساير فعاليت هاي آموزشي با احتساب فرصت لازم براي تمرين محاسبه شود و سپس محتواي فصلها و مباحث و ساير فعاليت هاي در نظر گرفته شده در طول سال، به واحدهاي کوچکتر درسي يا محتواي متناسب با تک تک جلسات تقسيم گردد.
گام سوم:
هدف کلي هر جلسه بايد با توجه به عنوان درس، دقيقاً مشخص شود. نوشتن هدفهاي رفتاري در اين جدول، ضرورتي ندارد. در نوشتن هدفهاي هر جلسه علاوه بر عنوان درس، معلم بايد با توجه به قابليتها و فعاليت هاي مورد نظر و محتواي درس، هدف کلي هر جلسه را با زباني روشن و قابل فهم براي دانش آموزان بنويسد.
گام چهارم:
پس از تعيين هدف کلي هر جلسه، لازم است معلم فعاليت هاي تکميلي دانش آموزان را که براي تقويت يادگيري آنها لازم است و فرصت کافي براي انجام آنها در کلاس درس وجود ندارد پيش بيني نمايد. پيش بيني اين نوع فعاليتها و حتي امکانات و وسايل لازم براي انجام چنين تکاليفي بايد دقيقاً مشخص شده باشد؛ مثلاً دقيقاً معين شود چه بخشي از چه کتابي مطالعه و يا تمرينهاي چه بخشي از کتاب درسي حل شود يا چه گزارشي با توجه به چه امکاناتي بايد تهيه و نوشته شود. فعاليت هاي تکميلي بايد مکمّل فعاليت هاي کلاس و تقويت کننده ي کيفيت يادگيري دانش آموزان شود. از ارائه فعاليت هاي تکميلي خسته کننده، بي ربط با موضوع و نامتناسب با زمان، جداً خودداري شود.
1- برای تغییر جهت کاغذ به صورت افقی از چه گزینه استفاده می کنیم ؟
الف) سر برگ Page layout گروه Orientation گزینه Portrait
ب ) سر برگ Insert گروه Orientation گزینه Landscape
ج ) سر برگ Insert گروه Margins گزینه Portrait
د ) سر برگ Page layout گروه Orientation گزینه Landscape
2- برای درج جدول از چه گزینه ای استفاده می کنیم ؟
الف) سر برگ View گروه Table
ب ) سر برگ Insert گروه Table
ج ) سر برگ Page layout گروه Table
د ) هیچکدام
3- برای درج پا ورقی از چه گزینه ای استفاده می کنیم ؟
الف) سر برگ Reviwe گزینه Header
ب ) سر برگ References گزینه Footnotes
ج ) سر برگ References گزینه Insert Endnote
د ) گزینه ب و ج
4- برای اضافه کردن خط کشی به صفحه از چه گزینه ای استفاده می کنیم ؟
الف) سر برگ Insert گزینه Ruler
ب ) سر برگ View گزینه Ruler
ج ) سر برگ Review گزینه Ruler
د ) همه موارد
5- برای تغیر اندازه ی کاغذ از چه گزینه ای استفاده می شود؟
الف) سر برگ Insert گزینه Size
ب ) سر برگ Page layoutگروه Page Scape
ج ) سر برگView گزینه Size
د ) سر برگ Page Layout گروه PageSetup گزینه Size
Excel5
1- برای حذف محتویات یک سلول از چه گزینه ای استفاده می شود ؟
الف) سربرگ Homeگزینه Delete
ب ) سر برگ Home گزینه Clear Contents
ج ) سر برگ Data گزینه Clear
د ) سر برگ Home گروه Clear گزینه Clear Format
2- برای مرتب کردن محتوای یک ستون از چه گزینه استفاده می کنیم ؟
الف) سر برگ Home گروه Editing گزینه Sort & Filter
ب ) سر برگ Home گروه Editing گزینه Fill
ج ) سر برگ Insert گروه Editing گزینه Sort
د ) هیچکدام
3- برای اضافه کردن توضیحات به یک سلول از چه گزینه ای استفاده می کنیم ؟
الف) گزینه Edit از سر برگ Home
ب ) گزینه new Comment از سر برگ Reviwe
ج ) گزینه Insert Comment سر برگ View
د ) گزینه Comment از سر برگ Insert
4- برای درج یک کاراکتر ویژه از چه گزینه ای استفاده می شود ؟
الف) سر برگ View گزینه Style
ب ) سر برگ Insert گزینه Chart
ج ) سر برگ Insert گزینه Symbol
د ) سر برگ Insert گزینه Object
5- برای ضبط یک ماکرو از چه گزینه ای استفاده می کنیم ؟
الف) سر برگ Insert گزینه macro
ب ) سر برگ View گزینه View Macro
ج ) سر برگ View گروه Macro گزینه Record Macro
د ) سر برگ Insert گروه Macro گزینه Record Macro
Power Point 5
1- برای درج یک تصویر در اسلاید از چه گزینه ای استفاده می کنیم؟
الف) گزینه Picture از سر برگ Design
ب ) گزینه Chart از سر برگ View
ج ) گزینه Picture از سر برگ Insert
د ) همه موارد
2- برای اضافه کردن Shape های مختلف به یک اسلاید از چه گزینه ای استفاده می کنیم ؟
الف) Drawing از سر برگ Insert
ب ) Drawing از سر برگ View
ج ) Drawing از سر برگ Home
د ) Picture از سر برگ Home
3- برای ساختن اسلاید جدید از چه گزینه ای استفاده می شود؟
الف) سر برگ Insert گزینه New Slide
ب ) سر برگ View گزینه Slide
ج ) سر برگ Home گزینه NewSlide
د ) همه موارد
4- برای تغیر اندازه اسلاید از چه گزینه ای استفاده می کنیم ؟
الف) سر برگ Design گروه Page Setup
ب ) سر برگ Home گروه Page Setup
ج ) سر برگ Insert گروه Size
د ) سر برگ Slide Show گروه Page Setup
5- برای تغیر جهت نوشته در یک اسلاید از چه گزینه ای استفاده می کنیم ؟
الف) گزینه Text Direction از سر برگ Home
ب ) گزینه Align Text از سر برگ Home
ج ) گزینه Text Directionاز سر برگ Insert
د ) گزینه portrait از سر برگ Home
Access
1- فایلهای Access با چه قالبی ذخیره می شوند ؟
الف) DOCX
ب )BMP
ج )accdb
د )PPTX
2- برای ایجاد یکپارچگی ارتباط بین جدول ها از چه گزینه استفاده می کنیم ؟
الف) سر برگ Data Sheet گروه Data Type
ب ) سر برگ Create گروه Relation
ج ) سر برگ Data Sheetگروه Relation ships
د ) گزینه الف و ج
3- برای ایجاد یک برس و جو از چه گزینه ای استفاده می شود؟
الف) سر برگ Create گروه Table
ب ) سر برگ Create گروه Form
ج ) سر برگ Creat گروه Other
د ) سر برگ Create گروه Reports
4- چه مقداری را باید به نوع داده Currency نسبت داد ؟
الف) متنی
ب ) عددی
ج ) تاریخ و ساعت
د ) پولی
5- برای اینکه فیلدی را از نوع کلید اصلی تعریف کنیم چه کاری باید انجام داد ؟
الف) راست کلیک روی فیلد مورد نظر و انتخاب گزینه ی Primary key
ب ) انتخاب فیلد مورد نظر و انتخاب گزینه Primary Key از سر برگ Design
ج ) انتخاب گزینه Primary Key از سر برگ Create
د ) گزینه الف و ب
Word
1-برای ذخیره یک سند تحت نامی دیگر از کدام فرمان استفاده می شود؟ الف- save in ب- save as ج- save د- look in
2-برای انتخاب قلم مناسب از طریق سربرگها ، باید گزینه ....... را از سربرگ ......... انتخاب کنیم. الف- insert \ font ب- home \ font ج- page layout \ font د- page layout \ paragraph
3-کدام کلید ترکیبی میانبر برای افزایش سایز قلم به کار می رود؟ الف- ctrl+] ب- ctrl+[ ج- ctrl+( د- ctrl+)
4-الگوها برای تسریع و تسهیل درتولید اسناد .............. به کار می روند. الف- کاملاً شبیه به هم ب- دارای وجوه اشتراک ج- کاملاً متفاوت از هم د- متنی
5-کدام یک ار نماهای word چهار طرف صفحه کاغذ را به کاربر نشان می دهد؟ الف- print layout ب- web layout ج- outline د- draft
POWER POINT
1 -نرم افزار power point 2007 جزء کدام یک از نرم افزارهای زیر می باشد؟ الف- کاربردی ب- سیستمی ج- متنی د- آماری
2 -فایلهای ایجاد شده در محیط power point 2007 را چه می نامند؟ الف- presentation ب- book ج- document د- chart
3-برای درج پیوند از کدام دستور زبانه ی insert استفاده می شود؟ الف- hyper link ب- smart art ج- word art د- chart
4-برای اضافه کردن یادداشت متنی به اسلایدها از کدام گزینه سربرگ insert استفاده می شود؟ الف- header & footer ب- date & time ج- picture د- text box
5-با استفاده از گزینه from current slide اجرای برنامه نمایشی از کدام اسلاید انجام می شود؟ الف- اسلاید اول ب- اسلاید جاری ج- اسلاید آخر د- اسلاید میانی
ACCESS2
1-مجموعه ای از اطلاعات درباره ی یک موضوع ...... نام دارد. الف- جدول ب- رکورد
ج- فیلد د- بانک اطلاعاتی
2-برای ایجاد ارتباط بین جداول بانک اطلاعاتی نیازمند ...... هستید. الف- یک فیلد کلید ب- یک فیلد مشترک ج- یک فیلد کد د- هیچکدام
3-کدام گزینه از اجزای بانک اطلاعاتی access نمی باشد؟ الف- form ب- table ج- report د- filter
4-از کدام نوع کنترل برای انتخاب فقط یک حالت از بین چندین حالت استفاده می شود؟ الف- check box ب- combo box ج- label د- text box
5-بخش مربوط به جزئیات داخل هر فرم یا گزارش چه نام دارد؟ الف- header ب- footer ج- detail د- design
WORD
1-کدام فرمان برای باز کردن یک سند موجود به کار می رود؟ الف- new ب- open ج- save د- save as
2-برای انتخاب یک جمله باید از کلید ترکیبی ........ استفاده کرد. الف- ctrl+click ب- ctrl+home ج- ctrl+end د- ctrl+tab
3-هر الگو چند بار می تواند توسط کاربر مورد استفاده قرار گیرد؟ الف- یکبار ب- دوبار ج- سه بار د- به هر تعداد که کاربر مایل باشد.
4-برای وارد کردن یک فایل تصویری در محیط سند ، از کدام گزینه ها استفاده می کنید؟ الف- insert \ picture ب- home \ picture ج- view \ picture د- insert \ chart
5-چنانچه دکمه ctrl را در حین درگ کردن یک شکل فشار داده و پایین نگه دارید ، آن شکل به جای اینکه ...... شود ...... می گردد. الف- کپی – جا به جا
ب- جا به جا – کپی ج- جا به جا – قرینه د- بسته به مورد هر سه گزینه صحیح است.
3-برای ذخیره کردن یک الگو به عنوان یک template کافی است در لیست ....... گزینه excel templateراانتخاب کنید. الف- save in ب- save as type
ج- save as name د- file name
4-برای مرتب کردن اطلاعات موجود در لیست (بر اساس حروف الفبا ) ...... الف- data \ sortب- data \ filter ج- insert \ sort د- home \ find
5-علامت مساوی در شروع یک خانه نشانه چیست؟ الف- شروع یک فرمول ب- شروع یک جستجو ج- شروه عملیات filtering د- شروع ذخیره سازی یک فایل
POWER POINT
1-برنامه power point 2007 پس از نصب در کدام گروه از برنامه ها ی دکمه start قرار می گیرد؟ الف- system tools ب- all programs
ج- accessories د- entertainment
2-به هر فایل تولیدی در power point یک ..... گویند که با پسوند ....... ذخیره می شود؟ الف- docx - document ب- pptx – presentation
ج- pot – slide د- xls – spread sheet
3-در محیط power point 2007 به جای منو ، مجموع دستورات تحت چه عنوانی قرار گرفته است؟ الف- زبانه ب- نوار دسترسی سریع ج- ریبون د- نوار وضعیت
4-جهت تغییر رنگ پس زمینه اسلاید از کدام گزینه سربرگ Designاستفاده می شود؟ الف- colors ب- color fill
ج- font effect د- background style
5-از طریق کدام دستور تعداد تکرار صوت مشخص می شود؟ الف- start ب- delay
ج- speed د- repeat
ACCESS
1-برای در نظر گرفتن نام توصیفی برای فیلدها از کدام مشخصه استفاده می شود؟ الف- default value ب- caption
ج- new value د- input mask
2-در کدام یک از انواع فیلدها می توان آدرس های اینترنتی را نگهداری کرد؟ الف- lookup wizard ب- ole object
ج- hyper link د- currency
4-کدام گزینه از حالتهای نمایش فرم می باشد؟ الف- design ب- form wizard
ج- data sheet د- همه موارد
5-برای ایجاد ارتباط بین دو جدول از سربرگ ...... گزینه ....... استفاده می شود؟ الف-سربرگ data base tools گزینه relation ships ب- سربرگ home گزینه relation ships ج- سربرگ create گزینه form د- سربرگ create گزینه table
word
1- برای تقسیم یک خانه جدول به چند خانه از کدام گزینه استفاده می کنیم؟ الف) Cells merge ب) Split table ج) Cells split د) align top left
2- برای وسط چین کردن یک پاراگراف از کدام کلید ترکیبی استفاده می کنیم؟ الف) CTRL+E ب) CTRL+R ج) CTRL+D د)همه موارد
3- برای تفاوت سرصفحه و پاصفحه در صفحات زوج وفرد از کدام گزینه استفاده می کنیم؟ الف) different first page
ب ) Different Odd & Even Page
ج) even page
د)different add a even
4- برای درج شماره صفحه به چه صورت باید عمل نمود؟ الف)Insert/Header & Footer / page Numberب)Home/page number
ج)view/page number د) Page Layout /macros/PAGE NUMBER
Excel
1- کدامیک از موارد زیر از تواناییهای برنامه های صفحه گسترده نمی باشد؟ الف) تولید یک برنامه اجرایی مستقل کامپیوتری ب)حسابداری یک شرکت بازرگانی
ج) مدیریت اطلاعات و داده های تجاری د) بررسی میزان فروش یک شرکت
2- اگر طول یک عبارت رشته ای (متنی) بیشتر از عرض سلول باشد کدام مورد اتفاق می افتد؟
الف) قسمت اضافی حذف می شود
ب) اگرسل مجاور آن خالی باشد محتوای سلول بطور کامل از آن برروی سل مجاور دیده می شود
ج) اگر سل مجاور آن خالی نباشد اضافه آن حذف می گردد د) هيچكدام
3- کدامیک از توابع زیر می تواند تعداد اعداد بزرگتراز 3 را در چند سلول محاسبه کند ؟
الف) if ب) count ج)count if د) sum if
4- برای بدست آوردن جمع محتویات دوسلول اکسل چه فرمولی باید نوشت؟
الف) 1 A+5b= ب) A1+b5 = X ج) A1+b5 = د)A1+b5=x
Power Point
1- در کدام نما می توان ترتیب اسلاید ها را تغییر داد ؟ الف) notes page ب) normal ج) slide sorter د) slide show
2- برای تنظیم نمایش اسلایدها بطور خودکار از کدام سربرگ استفاده می شود؟ الف) design ب) animation
ج) slide transition د) slide show
3- کدام یک از گزینه های زیر درست است ؟ الف ) ترکیب اشکال : group ب) تفکیک اشکال: ungroup
ج) ungroup عکس عمل : regroup د) همه موارد
4- جهت درج تصویر از کدام سربرگ استفاده می شود ؟
الف) view ب) insert ج) add-ins د) home
5 پسوند فایل های صوتی استفاده شده در power point کدام گزینه است ؟
الف) wav. ب) mid. ج) avi. د) vow.
Access1
1-انتخاب اطلاعات جداول براساس معیارهای تعریف شده چه نامیده می شود ؟ الف)find ب) filter ج) query د) search
2- تنظیم کردن کدام خصوصیت فیلدهای جدول باعث اجباری شدن ورود اطلاعات در آن فیلد می شود ؟ الف) caption ب) validation rule ج) indexed د) required
3- برای تمایز افرادی که دارای نام یا نام خانوادگی یکسانی هستند در یک جدول چگونه باید عمل نمود ؟
الف) آنهارا درجدول جداگانه ذخیره نماییم .
ب) یک کلید اصلی به جدول اضافه کنیم .
ج) برای نام یا نام خانوادگی آنها پسوند قرار دهیم
د) همه موارد
Excel
1-کدام یک از گزینه های زیر از نوع اطلاعات عددی به حساب نمی آید؟
الف)اعداد ب) تاریخ
ج)صوت * د) فرمول
2 -گزینه font در کدام سربرگ قرار دارد؟
الف)insert ب) home*
ج)Formulas د) view
3-پسوند فایلهای excel چیست؟
الف)docx ب) xlsx*
ج)pptx د) mdbx
4-برای ضرب دو ماتریس از کدام تابع استفاده می کنیم؟
الف)minnerse ب) * mmult
ج)عملگر ضرب د) count
5-تابعی که برای میانگین اعداد استفاده می شود چه نام دارد؟
الف)sum ب) count
ج)average * د) max
Word
1-کاربرد فرمان های cut-past وcopy-pastبه ترتیب ---و---- است.
الف)انتقال –نسخه برداری *
ب)-نسخه برداری وانتقال
ج)انتقال وحذف
د) بستگی به نظر کاربردارد
2-برای انتخاب یک جمله باید ازکلید ترکیبی----- استفاده کرد.
سامانه خرید و امن این
سایت از همهلحاظ مطمئن می باشد . یکی از
مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می
توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت
بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم
اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه 09159886819 در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما فرستاده می شود .
آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی
سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس
مطالب پربازديد
متن شعار برای تبلیغات شورای دانش اموزی تحقیق درباره اهن زنگ نزن سوالات و پاسخ درس مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی