تحقیق و پروژه رایگان - 452

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و تلگرام : 09159886819 و آیدی : @dabiryar  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .فایل بعد از خرید هم مستقیم دانلود می شود هم به ایمیل شما فرستاده می شود (پوشه inbox یا s pam )

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید یا راهنمای خریدبه شماره 09159886819 با واتساپ پیام بدهید.

معرفی رشته حسابداری

بازديد: 0

معرفی رشته حسابداری

معرفی رشته حسابداری 

حسابگر و حسابرس واقعی خداوند است که با صفت رحمت بندگانش را حسابرسی می‌کند. 

تاریخچه علم حسابداری: 
با پیدایش نخستین تمدن‌ها و ایجاد امپراطوریهای باستانی و داد و ستد بین آنها و همچنین انتخاب سکه به عنوان مقیاس اندازه‌گیری نیاز به یک سیستم حسابداری ساده احساس شد، که منجر به ایجاد حسابداری اولیه شد. 
در اواخر قرون وُستا با بوجود آمدن دولت‌ها و جمهوری‌های کوچک و بزرگ فضای مناسبی برای رشد اقتصادی و تاسیس کارخانه‌های کوچک صنعتی بوجود آمد که منجر به پیچیدگی معاملات شد، این پیچیدگی نیاز به سیستم حسابداری کامل‌تر را افزایش داد که منجر به گسترش حسابداری دوطرفه شد. این گسترش حسابداری دوطرفه و تعریف دفاتر اصلی حسابداری در اروپا و جهان مرهون کتاب چکیده حساب و هندسه (نسبت و تناسب) است که توسط کشیش و ریاضیدان معروف ایتالیایی لوکا پاچیولی در سال 1494 نوشته شد، که به همبن خاطر او را پدر حسابداری لقب دادند. 

حسابدار کیست؟ حسابداری چیست؟ 
یک چرتکه، یکی دو صفحه کاغذ، یک دفتر و یک قلم، ابزار کار آنها بوده است تا حساب دخل وخرج یک واحد اقتصادی را ثبت کنند و به وضعیت مالی آن سر و سامان ببخشند. 
این افراد در قدیم عنوانشان «میرزا» بوده است. بعدها «دفتردار» نام گرفتند و امروزه به عنوان «حسابدار» فعالیت می‌کنند. البته نسل جدید به جای چرتکه از ماشین حساب یا ماشین‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند و سر و کارشان با کامپیوتر است اما این پیشرفت بیشتر شامل ابزار کار می‌شود نه نوع کار چون خیلی از آنها حسابداری را «تجربی» می‌دانند که باید به روش استاد شاگردی فرا گرفت و نیازی به تحصیلات دانشگاهی ندارد. 
حال سوال آنجاست که اگر حسابداری نیازی به تحصیلات دانشگاهی ندارد چرا از سال 1345رشته حسابداری در آموزشگاه عالی حسابداری شرکت ملی نفت ایران و سپس در دانشگاه تهران دایر گردید و امروزه نیز در بسیاری از دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی تدریس می‌شود؟ آیا می‌توان گفت که حسابداری در مفهوم امروزین آن با دفتر داری متفاوت است؟ 
در پاسخ باید گفت: که حسابداری یک فن است که در آن فرایند جمع آوری، طبقه بندی، ثبت و خلاصه کردن و تجزیه و تحلیل اطلاعات و تهیه گزارش‌های مالی و صورت‌های حسابداری در شکل‌ها و مدل‌های خاص انجام می‌گیرد تا افراد ذی نفع درون سازمانی مثل مدیران سازمان یا برون سازمانی مثل بانک‌ها، مجمع عمومی سازمان مورد نظر یا مقامات مالیاتی بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند به همین دلیل فردی که تحصیلات دانشگاهی ندارد بیشتر دفتر دار است تا حسابدار چرا که گزارش‌های این دسته از افراد مطابق استاندارد نیست و پردازش کافی نمی‌شود و بیشتر شامل تراز حساب‌ها است. برای مثال یک حسابدار تجربی نمی‌تواند به راحتی بین دارایی‌های کوتاه مدت و بلند مدت تفاوت قائل شود یا نمی‌داند که چگونه باید معاملات ارزی را در دفاتر ثبت کند. 
از سوی دیگر یک حسابدار متخصص در آینده می‌تواند مدیر مالی یک سازمان یا شرکت گردد، یعنی می‌تواند به مدیریت یک شرکت ایده بدهد که منابع موجودش را در چه راه‌هایی سرمایه گذاری کند تا استفاده بهینه نماید، یا اگر شرکت به منابع مالی جدیدی نیاز داشت یک مدیر مالی بر اساس دانش آکادمیک خود می‌تواند بگوید که از چه طریقی باید تامین مالی شود در حالی که مجموع این فعالیت‌ها خارج از توانایی یک حسابدار تجربی است. 

تواناییهای لازم: 
رشته حسابداری از جمله رشته‌هایی است که از داوطلبان سه گروه آزمایشی ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی دانشجو می‌پذیرد و در آزمون هر سه گروه نیز درس ریاضی به عنوان مهمترین درس این رشته مطرح است در واقع داشتن شم ریاضی در رشته حسابداری از اهمیت بسیاری بر خوردار است. همچنین یک حسابدار باید به خوبی گزارش کارهای خود را ارائه دهد بنابر این باید به ادبیات فارسی مسلط بوده و نگارش خوبی داشته باشد. همچنین دانشجوی این رشته باید تحمل ساعت‌ها کار در پشت یک میز و صندلی و سر و کار داشتن با اعداد و ارقام را داشته باشد و دقیق و منظم باشد تا در جمع بندی اعداد دچار مشکل نگردد و در نهایت آن که یک حسابدار برای موفقیت در این دنیای پر از رقابت و تغییر تحول باید با اخلاق، مبتکر، صبور و منضبط باشد. 

موقعیت شغلی در ایران 
فرصت‌های شغلی یک حسابدار بسیار گسترده است و از پایین‌ترین سطح تا بالاترین سطح را در بر می‌گیرد به همین دلیل با اینکه در داتشگاه‌های مختلف کشور اعم از دولتی، غیر انتفاعی و آزاد دانشجویان بسیاری در رشته حسابداری تحصیل می‌کنند اما تعداد فارغ التحصیلان بیکار این رشته از بیشتر رشته‌ها کمتر است. چون از یک موسسه کوچک گرفته تا بزرگترین کارخانه‌های کشور حداقل برای تهیه اظهارنامه مالیاتی به حسابدار نیازمند هستند. 

درسهای این رشته در طول تحصیل: 

دروس پایه: 
روانشناسی عمومی، جامعه‌شناسی، اصول علم اقتصاد، ریاضیات پایه، ریاضیات کاربردی، آمار کاربردی، مبانی کاربرد کامپیوتر، پژوهش و عملیات، مالیه عمومی، روش تحقیق، مدیریت تولید، پول و ارز و بانکداری، توسعه اقتصادی و برنامه ریزی، حقوق بازرگانی، مبانی سازمان مدیریت. 

دروس تخصصی: 
اصول حسابداری، حسابداری میانه، حسابداری پیشرفته، صنعتی، حسابرسی، حسابداری مالیاتی، اصول تنظیم و کنترل بودجه، مدیریت مالی، مباحث جاری حسابداری، متون حسابداری، حسابداری دولتی، زبان تخصصی. 

کلمات کلیدی: حسابداری، رشته حسابداری، تاریخچه حسابداری، توانایی های حسابدار، موقعیت شغلی، بازار کار، درسهای رشته حسابداری، دروس پایه، دروس تخصصی حسابداری 
منبع: کمیته دانشجویی عمادده 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 18 اسفند 1394 ساعت: 10:29 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات()

اشنایی با رشته دندانپزشکی

بازديد: 91

اشنایی با رشته دندانپزشکی

آشنایی با رشته دندانپزشکی 

دندانپزشک به تشخیص و درمان بیماری‌های دهان و دندان می‌پردازد و از همین‌رو شاید بهتر باشد که عنوان این رشته را دهان‌پزشکی گذاشت. در گذشته دندانپزشکی را مساوی با دندانسازی می‌دانستند. اما امروزه دندانسازی تنها بخشی از دندانپزشکی است. رشته دندانپزشکی در مقطع دکترای عمومی نحوه رعایت بهداشت، پیشگیری و درمان بیماری‌های دهان و دندان را آموزش می‌دهد. دندان‌پزشکی یک علم تخصصی است که سلامت دهان و دندان را به عنوان عضوی مهم در سلامت جسم و روح، زیبایی و ادا کردن کلمات تامین می‌کند. همچنین به یاری این علم می‌توان بسیاری از بیماری‌ها را در مراحل اولیه شناخت و از پیشرفت آن جلوگیری نمود. 

ماهیت: 
این مقطع دارای دو دوره مجزای ۲ و ۴ ساله است. که در ۲ سال اول دانشجویان واحدهای علوم پایه مثل بیوشیمی، آناتومی، بافت‌شناسی، فیزیولوژی، ژنتیک، میکروب‌شناسی و ایمنی‌شناسی را می‌گذرانند و بعد از ۲ سال وارد دوره تخصصی دندانپزشکی شده و دروس اختصاصی خود را در زمینه آسیب‌شناسی فک و دهان، ارتودنسی، اندودنتیکس، پروتزهای ثابت و اکلوژن، پروتزهای متحرک و فک و صورت، پریودنتولوژی، ترمیمی و مواد دندانی، بیماری‌های دهان و دندان، جراحی دهان و فک و صورت، دندانپزشکی کودکان و رادیولوژی دهان و فک و صورت می‌گذرانند. و در نهایت می‌توانند بیماری‌های دهان و دندان را تشخیص داده و در حد یک دندانپزشک عمومی نسبت به درمان آن‌ها اقدام کنند. 
عده‌ای دندانپزشکی را با کار عملی و تکنیکی صرف، یکی می‌دانند در حالی که اگر دانشجوی دندانپزشکی تنها فن و تکنیک این رشته را فراگرفته اما در علوم پایه ضعیف باشد، در نهایت یک دندانساز خواهد شد یعنی چنین فردی کار روی دندان را فراگرفته است اما از علم پزشکی بی‌نصیب می‌باشد. 

آینده شغلی، بازار کار، درآمد: 
امروزه در کشور ما نزدیک به ۱۲ هزار دندانپزشک وجود دارد و از سوی دیگر سالانه ۱۸ دانشکده دندانپزشکی دولتی و خصوصی موجود در کشور بیش از ۱۰۰۰ دندانپزشک تربیت می‌کنند. حال سوال اینجاست که آیا برای این تعداد فارغ‌التحصیل رشته دندانپزشکی فرصت‌های کاری وجود دارد؟ 
دکتر افشار در پاسخ به این سوال می‌گوید: 
امروزه در کشور ما فرصت‌های شغلی برای دندانپزشکان جوان به دو دلیل عمده محدودتر شده است که یکی از این دلایل پیشرفت بهداشت در کشور ماست. یعنی خوشبختانه کشور ما نیز مانند سایر کشورهای جهان در جهت پیشگیری و اهداف بهداشتی حرکت کرده و بسیاری از بیماری‌ها را مهار و کنترل کرده است. در نتیجه مردم کمتر به پزشکان و دندانپزشکان مراجعه می‌کنند. از سوی دیگر در چند سال اخیر رشد پزشکان و دندانپزشکان نسبت به نرخ رشد جمعیت افزایش یافته است. برای مثال اگر تا ۲۰ سال قبل به ازای هر ۲۵ هزار نفر یک دندانپزشک وجود داشت حال به ازای هر ۵ یا ۶ هزار نفر یک دندانپزشک وجود دارد. البته ذکر عوامل فوق به معنای آن نیست که هیچ فرصت شغلی برای دندانپزشکان جوان وجود ندارد بلکه در بسیاری از شهرستان‌های کشور، ما هنوز شاهد کمبود دندانپزشک هستیم. یعنی در حالی که در بعضی از نقاط کشور به ازای هر ۲ هزار نفر یک دندانپزشک داریم، در نقاط محروم کشورمان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر یک دندانپزشک وجود دارد. 
دکتر کوثری نیز ضمن تایید موارد فوق می‌گوید: 
مطمئنا با پیشرفت بهداشت دهان و دندان، فرصت‌های شغلی یک دندانپزشک عمومی کاهش پیدا کرده است و البته افزایش تعداد دندانپزشکان جوان بیکار تنها مشکل ایران نیست چون طبق بررسی‌ها و پیش‌بینی‌های جوامع علمی خارج از کشور، در سال ۲۰۳۰ میلادی بهداشت دهان و دندان مردم به اندازه‌ای خوب خواهد بود که دندانپزشکی عمومی به بخشی از پزشکی عمومی برخواهد گشت و رشته دندانپزشکی تنها جنبه تخصصی پیدا می‌کند. 

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه: 
همانطور که در قسمت‌های قبل اشاره شد، عدم تسلط بر علوم پایه و زبان انگلیسی، دانشجو را از مقولات علمی دور می‌کند و صرفا به او توانایی انجام کارهای عملی این رشته را می‌دهد. 
هر آنچه که یک دانش‌آموز در درس زیست‌شناسی دوره دبیرستان خود فرا می‌گیرد به نحوی به رشته دندانپزشکی ارتباط دارد بخصوص دو بخش فیزیولوژی و آسیب‌شناسی که دانشجویان دندانپزشکی در دو سال اول تحصیل خود با وسعت و عمق بیشتری نسبت به دوره دبیرستان مطالعه می‌کنند. همچنین دانشجوی این رشته باید از دست‌هایی ماهر و توانمند برخوردار باشد چون بسیاری از کارهای دندانپزشکی از تراش دندان گرفته تا بازسازی دندان نیاز به دست‌هایی هنرمند و توانا دارد تا بتوان به نحو احسن کارهای ظریف دندانپزشکی را انجام داد. 
برخورداری از سلامت کامل جسمی و روانی و قابلیت انجام کارهای بسیار دقیق علمی، عملی، کلینیکی برای داوطلبان این رشته بسیار ضروری است. خلاقیت و مهارت در کار دست و همچنین برخورداری از خلاقیت و دید هنری، دانشجو را در انجام کارهای عملی این رشته و انجام مهارت‌های لازم در پیاده کردن آموخته‌های آن، کمک بسیار می‌کند. 

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر: 
امکان ادامه تحصیل فوق دکترا در رشته‌های مختلف دندان‌پزشکی در ایران وجود دارد. 

تعداد و عناوین واحدهای اصلی و اختصاصی: 
طول دوره دندان‌پزشکی پنج سال است و درس‌های آن در سه بخش: عمومی ، پایه و اختصاصی برنامه‌ریزی شده است که از لحاظ نحوه تعلیم و تدریس، به درس‌های نظری ، عملی نظری، عملی تقسیم می‌شود. 
این دوره شامل دو مرحله است: 
مرحله اول (5/2 سال): در این مرحله دانشجویان درس‌های نظری و عملی علوم پایه و عمومی را در دانشگاه (کلاس و آزمایشگاه)‌ می‌گذرانند. 
مرحله دوم (5/۳ سال): در این مرحله دانشجویان درس‌های تخصصی را در دانشگاه (کلاس و بخش‌های کلینیکی) فرا می‌گیرند و به منظور برخورداری از کارایی آموزشی- درمانی، بیشتر این دوره تحصیلی را در بخش‌های کلینیکی دانشکده و بیمارستان‌های وابسته به ارایه خدمات بهداشتی و درمانی می‌پردازند؛ لازم به ذکر است که گذراندن درس‌های پایه برای ورود به دوره کلینیکی (مرحله دوم) ضروری است. 
نظام آموزشی مطابق آیین‌نامه مصوب شورای عالی برنامه‌ریزی است و هر واحد درس نظری ۱۷ ساعت و هر واحد درس عملی ۳۴ ساعت است. کل واحدهای درسی این دوره ۲۰۳ واحد است. 

درس‌های پایه 
درس های پایه به درس‌هایی گفته می‌شوند که زمینه‌ساز ورود دانشجو به درس‌های اصلی و تخصصی و فراگیری آنهایند. در این رشته درس‌های پایه جمعاً به تعداد ۴۳ واحد درسی است که عبارتند از: فیزیک پزشکی، بیوشیمی، بافت‌شناسی انسانی، جنین‌شناسی، تشریح، ژنتیک انسانی، میکروب‌شناسی، ایمنی شناسی، فیزیولوژی، روان‌شناسی عمومی، آسیب‌شناسی عمومی. 

درس‌های اختصاصی 
درس‌های تخصصی به درس‌هایی گفته می‌شود که اطلاعات و آگاهی‌های لازم را درباره رشته تخصصی به دانشجو داده، او را با مفاهیم تخصصی و عمده رشته مورد نظر آشنا می‌کند و آموزش‌های لازم را به او می‌دهند. 
در رشته دندان‌پزشکی درس‌های تخصصی عبارتند از: کالبدشناسی و مرفولوژی دندان، زبان خارجی اختصاصی، جنین و بافت‌شناسی فک و دهان، آسیب‌شناسی دهان، ارتودنسی، اندودنتیکس، بیماری‌های دهان و تشخیص، بیولوژی دهان، پریودنتولوژی، دندان‌پزشکی ترمیمی (پروتز متحرک پارسیل، پروتز ثابت، پروتز کامل) جراحی دهان و فک و صورت، دندان‌پزشکی کودکان، رادیولوژی دهان، گوش و حلق و بینی، نظام پزشکی و طب قانونی، بهداشت عمومی و اکولوژی، بهداشت محیط زیست، دندان‌پزشکی مجتمعی، بیماری‌های روانی، بیماری‌های درونی، فارماکولوژی، بهداشت دهان و تغذیه و دندان‌پزشکی پیشگیری مواد دندانی و پایان‌نامه (رساله)‌. 
دانشجویان در سال چهارم با تایید استاد راهنما، موضوعی را برای پایان‌نامه انتخاب و راجع به آن تحقیقاتی را آغاز می‌نمایند، ولی واحد پایان‌نامه در سال آخر محاسبه خواهد گردید که در آن زمان دانشجو پایان‌نامه را به هیات داوران منتخب ارایه و از آن دفاع می‌نماید. 

خلاصه‌ای از مطالب مطرح شده بعضی از درس‌های تخصصی الزامی: 
اندودنتیکس: مطالب این درس شامل بررسی اتیولوژی، تشخیص، پیشگیری و درمان بیماریهای پالپی و بافت‌های نگهدارنده دندان‌ ناشی از ضایعات پالپ به منظور حفظ سلامت و نگهداری دندان‌های طبیعی است. 
بیماری‌های دهان و تشخیص: در درس بیماری‌های دهان و تشخیص، به شناسایی، تشخیص کلینیکی و پاراکلینیکی ضایعات حفره دهان و درمان ضایعات مخاطی آن و ارتباط آن با سایر بیماری‌های بدن پرداخته می‌شود. 
پروتزهای دندانی: در این درس در ارتباط با مسایل ترمیمی و بازسازی دستگاه جونده (دندان‌ها و ساختمان مجاور کناری صورت) از طریق پروتزهای ثابت، متحرک (پارسیل و کامل) و فک و صورت بحث می‌شود. همچنین مسایل مربوط به اصول اکلوژن در این رشته مورد تدریس علمی عملی قرار می‌گیرد. 
رادیولوژی: درس رادیولوژی یکی از درس‌های دندان‌پزشکی و از علوم اساسی جهت دستیابی و شناسایی حالات طبیعی و غیرطبیعی استخوان فک‌ها و دندان‌ها می‌باشد. 
دندان‌پزشکی کودکان: درس دندان‌پزشکی کودکان، قسمتی از درس‌های دندان‌پزشکی است که شامل: تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری‌ دهان و دندان کودکان، معلولان و معلولان ذهنی و شناسایی رابطه آن با سلامت عمومی آن‌ها می‌باشد. 
دندان‌پزشکی ترمیمی: این درس شامل بررسی اتیولوژی، تشخیص، پیشگیری و درمان و ترمیم ضایعات بافت‌های سخت دندانی به منظور حفظ سلامت و زیبایی دندان‌های طبیعی و بافت‌های نگه‌دارنده آنهاست. 

رشته‌‌های مشابه و نزدیک به این رشته: 
وجوه مشترک علمی وسیعی که این رشته با رشته پزشکی دارد، به دندان‌پزشک این مهارت را می‌دهد تا با شناخت همه جانبه ساختمان بدن و فیزیوپاتولوژی آن خدمات و درمان‌های لازم را در راستای تخصصی خود ارایه دهد. 

وضعیت نیاز کشور به این رشته در حال حاضر: 
اگرچه اهمیت رشته دندان‌پزشکی در شهرهای بزرگ و متوسط تا حدود زیادی روشن است، اما متاسفانه هنوز این رشته نتوانسته است ارزش والای خود را در شهرهای کوچک و روستاها، آن‌چنان که باید نشان دهد. گرایش روزافزون داوطلبان به این رشته و مراجعه رو به افزایش شهروندان به شاغلان این حرفه ، می‌تواند اهمیت قابل ملاحظه و نیاز به متخصصان را در این رشته ، حتی در مقایسه با سایر رشته‌های پزشکی به وضوح نشان دهد. 

نکات تکمیلی: 
اما تحصیل در این رشته خالی از مشکل نیست. دکتر صنوبری نیز در مورد دشواری‌ها و مشکلات این رشته می‌گوید: 
دندانپزشکی حرفه‌ای است که با کارهای عملی بر روی بیمار همراه است، بنابراین امکان انتقال بیماری‌های عفونی مثل هپاتیت یا ایدز از بیمار به پزشک بسیار زیاد است و دندانپزشکان باید همواره به اصول کنترل عفونت توجه داشته باشند چون یک کوتاهی یا اشتباه می‌تواند برای آن‌ها عواقب ناخوشایندی داشته باشد. همچنین یک دندانپزشک باید بطور مرتب نرمش و ورزش کند تا دچار کمردرد و پادرد مزمن نگردد. 

رشته‌های مرتبط با دندانپزشکی: 

پرستاری دندانپزشکی 
پرستاری دندانپزشکی در مقطع کاردانی ارائه می‌شود و فقط خانم‌ها در آن پذیرفته می‌شوند. دانشجویان در این رشته در طول دوره تحصیل با اصول و کلیات مربوط به دندانپزشکی آشنا شده، در پایان دوره تحصیل می‌توانند به عنوان دستیار در مطب‌های دندانپزشکی مشغول کار شوند. البته اکنون این دوره در مراکز آموزش انجمن پرستاری ایران برگزار می‌گردد. 

پروتز‌های دندانی 
پروتز‌های دندانی نیز در مقطع کاردانی ارائه می‌شود. دانشجویان در این رشته‌ها در طول دوره تحصیل با روش ساخت انواع دندان‌های مصنوعی آشنا می‌شوند و در مطب دندانپزشکان به عنوان دستیار مشغول کار می‌شوند ضمن اینکه می‌توانند مجوز لابراتوار دندانسازی نیز دریافت کنند. 

کلمات کلیدی: دندانپزشکی، آینده شغلی، بازار کار، درآمد، توانایی ها، ادامه تحصیل، دروس پایه دندانپزشکی، دروس اختصاصی، رشته های مرتبط، پرستاری دندانپزشکی، پروتز‌های دندانی 
گردآورنده: عبدالله رحیمیان (کمیته دانشجویی عمادده)

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 18 اسفند 1394 ساعت: 10:28 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات()

معرفی رشته پرستاری

بازديد: 115

معرفی رشته پرستاری

معرفی رشته پرستاری 

مقدمه 
پرستاری رشته‌ای است که در کشور ما ناشناخته مانده است و بیشتر افراد با شنیدن نام پرستار تنها تزریقات و کمک‌های اولیه در ذهنشان نقش می‌بندد. برخلاف این تصور ناقص، پرستار یک عضو مهم در تیم مراقبت بهداشتی است و نقش ارزنده ای در پذیرش، آماده سازی، مراقبت و حمایت‌های روحی، جسمی و اجتماعی بیمار دارد. تلاش پرستار برای پذیرش واقعیت‌ها و تطبیق با تغییرات بالقوه و پذیرش زندگی جدید و یا تحمل طول دوره درمان وظیفه سنگین و ارزنده پرستار است. پرستاری علم است چون نیازمند فراگیری علوم مرتبط با این رشته است و هنر است چون توانایی ارتباط خوب و سنجیده با بیمار و اطرافیانش را می‌طلبد. اخیراً مرکزی به نام نظام پرستاری مانند سازمان نظام پزشکی تأسیس شده است. 

تعریف و شناسایی شغل 
لغت پرستار (NURSE) از کلمه لاتین (NUTRIX) به معنای تغذیه گرفته شده است. پرستار یکی از اعضاء کلیدی در گروه مراقبت های بهداشتی و درمانی است و نقش ارزنده او در پذیرش، آماده سازی، مراقبتها و حمایت های جسمی و اجتماعی مورد قبول همه و بر هیچ کس پوشیده نیست. در تقسیم بندیهای آکادمیک، امروز ارزش پرستار خوب همطراز یک پزشک خوب قرار می گیرد. کار یک پزشک خوب موقعی به حد مطلوب می رسد که یک پرستار خوب و ورزیده مسئولیت بیمار او را بر عهده داشته باشد. 

نقش های پرستار: 
۱. مراقبت کننده: نخستین نقش پرستار مراقبت کردن از فرد مورد نظر (بیمار) است. 
۲. تعلیم دهنده (معلم): اجرا و ارزیابی طرحهای آموزشی برای فرد و خانواده وی جهت رفع نیازهای یادگیری آنان 
۳. مشاور: جمع آوری اطلاعات برای تحصیل در حل مشکل و تصمیم گیری 
۴. رهبر: محقق و حمایت کننده از مددجو و خانواده 
۵. نقش درمانی 
۶. نقش حفاظتی 
7. نقش هماهنگ کننده 

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه: 
در اینجا جسم‌هایی بیمار، روحهایی دردمند و روانهایی آشفته حضور دارند. در اینجا باید پذیرای مشکلات بسیار و پاسخگوی نیازهای بی‌شمار باشی. باید روزی ۸ ساعت در اطاق عمل با تمامی وجود در خدمت تیم پزشکی باشی. باید سالها در بخش سرطان یا سوانح و سوختگی، دردمندترین بیماران را مشاهده کنی و در حد توانت به آنها رسیدگی نمایی و در یک کلام باید عشق به هم‌نوع و ایثار و همیاری در ذره ذره وجودت خانه کرده باشد. 
دانشجوی پرستاری باید عاشق انسان و انسانیت باشد تا بتواند در شرایط سخت و بحرانی حتی زمانی که خسته است یا آمادگی جسمی و روحی لازم را ندراد، به دیگران کمک کند. همچنین باید فردی منظم و دقیق باشد و بداند که نظم و سختگیری اساس کار رشته پرستاری است و از لحاظ درسی نیز لازم است که به زیست‌شناسی، شیمی و زبان انگلیسی مسلط باشد چون برای روزآمد بودن و اطلاع از آخرین دستاوردهای دانش پرستاری، لازم است که از مجلات و منابع علمی به زبان انگلیسی استفاده کند. 
دانشجوی پرستاری باید از سلامت کامل جسمانی برخوردار باشد تا به یاری دید قوی بتواند کارهای ظریف و دقیق پرستاری را بخوبی انجام دهد و با شنوایی خوب صدای قلب را حتی اگر ضعیف باشد، بشنود. حتی داشتن قدی متناسب و عدم لکنت زبان یا لرزش دست در این رشته ضروری است. چون همین مشکلات به ظاهر کوچک، در کارایی یک پرستار بسیار موثر است. 
پرستار باید بیش از هر چیز متواضع بوده و هدفش خدمت به مردم باشد چون کار در بیمارستان یک کار مشخص و کلاسه شده نیست بلکه پرستار در صورت ضرورت باید هرکاری حتی کاری که از یک فرد بیسواد نیز برمی‌آید، انجام دهد. یعنی قرار نیست که دانشجوی پرستاری پس از فارغ‌التحصیلی پشت استیشن بنشیند و دستور دهد بلکه باید در انجام هر خدمتی پیش قدم باشد. همچنین لازم است که روابط عمومی خوبی داشته باشد چون پرستار نزدیکترین فرد به بیمار است و حتی بعضی از بیماران مشکل خود را به راحتی با پزشک در میان نمی‌گذارند اما با پرستاری که روابط عمومی خوبی داشته و توانسته است اعتماد بیمار را جلب کند، در میان می‌گذارند. 
همچنین اطلاعات عمومی خوب در زمینه پزشکی برای یک پرستار ضروری است چون پرستار به نوعی دیگر درمانگر بیمار است و حتی دروسی که می‌خواند همان دروس پزشکی است با دیدگاهی دیگر. 
پرستاری علم و هنر است برای همین یک پرستار باید علاوه بر دانش لازم، از آمادگی روحی و روانی، صبر و حوصله، روابط عمومی خوب و قدرت تجزیه و تحلیل بالا برخوردار باشد. به عبارت دیگر یک پرستار نمی‌تواند تنها با تکیه بر دروس دانشگاهی، در کار خود موفق شود بلکه باید از دانش خود در شرایط مختلف و متفاوت به درستی استفاده کند و این نیاز به قدرت تجزیه و تحلیل خوب، سرعت عمل و آمادگی روحی و روانی دارد. 
پرستار با دردمندترین افراد جامعه در ارتباط است برای همین باید جسمی قوی و روحی توانا داشته باشد تا بتواند از عهده شب‌کاری یا کار در بخش‌هایی حساس و دشوار مثل C.C.U ، I.C.U ، بخش بیماران سرطانی یا بخش سوانح و سوختگی برآید و در ضمن دچار فشارهای روحی و روانی یا ناتوانی‌های جسمی نشود. 
اما چرا با وجود سختی‌ها و دشواری‌های بسیار این کار، عده‌ای با عشق و علاقه در این زمینه فعالیت می‌کنند؟ 
پرستاران یک بیمارستان، عامل اصلی موفقیت یک بیمارستان هستند. یعنی اگر پرستاران یک بیمارستان خوب، کارآمد و دلسوز باشند، اکثر بیماران از آن بیمارستان راضی خواهند بود. چون بیشترین ارتباط بیمار با پرستاران می‌باشد و رضایت از پرستار مساوی است با رضایت از بیمارستان. 
به بیان دیگر لبخند رضایت بیمار، شیرین‌ترین و دلپذیرترین هدیه‌ای است که هر روز به یک پرستار دلسوز و تلاشگر تقدیم می‌شود؛ هدیه‌ای که پرستار را به تلاشی پی‌گیر تر و بیشتر تشویق می‌کند. 
وجود پرستار، کارهای او، لبخند او، سخن او و فعالیت او آرامش بخش جان انسان‌هایی است که بیش از هر انسان دیگر نیازمند آرامش هستند. 

مدارک تحصیلی و دوره های آموزشی ضروری برای احراز شغل: 
افراد پس از اخذ دیپلم متوسطه و قبولی در آزمون سراسری گروه علوم تجربی می توانند در این رشته به تحصیل بپردازند و سپس در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز ادامه تحصیل دهند. 

دوره کارشناسی ارشد پرستاری 
فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی پرستاری، طبق ضوابط خاص، قبولی در آزمون ورودی و همچنین مصاحبه، در دوره دو ساله کارشناسی ارشد پرستاری پذیرفته می‌شوند. در این دوره ۲۶ واحد درسی (شامل دروس اصلی ۷ واحد، دروس تخصصی و الزامی ۸ واحد و دروس اختیاری ۱۱ واحد ) و ۶ واحد پایان‌نامه ارائه می‌گردد. دانشجویان در یکی از تخصصهای آموزش پرستاری یا مدیریت خدمات پرستاری بیماریهای جراحی و داخلی، پرستاری بهداشت جامعه، مدیریت آموزش پرستاری (و در آینده نزدیک پرستاری سالمندان) ادامه تحصیل می‌دهند. 
فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد در سطح بالای تخصصی، امور آموزش، مدیریت خدمات پرستاری و ارائه خدمات بالینی، در دانشکده‌های پرستاری و مراکز مختلف بهداشتی درمانی خدمت می‌کنند. این فارغ‌التحصیلان باید قادر باشند امور مهم و مشکلات آموزش خدمات پرستاری و به طور کلی، بهداشت و درمان جامعه را مشخص و با تصمیم‌گیری و ایجاد تغییر برای اصلاح وضع موجود و ایجاد تغییرات مطلوب برنامه‌ریزی و آن را اجرا نمایند. 

دوره دکترای پرستاری 
دارندگان مدرک کارشناسی ارشد پرستاری طبق ضوابط خاصی، قبولی در آزمون کتبی ورودی و مصاحبه و گذراندن دوره آموزشی شامل ۲۵ واحد دروس اختصاصی، ۲۰ واحد رساله دکتری و امتحان جامع دکتری به دریافت درجه دکترای پرستاری نایل می‌گردند. این دوره در حال حاضر فقط در دو دانشگاه کشور دایر می‌باشد. دارندگان درجه دکترای پرستاری در حال حاضر امور برنامه‌ریزی آموزشی و پژوهشی، تدریس و تحقیق و مدیریت در سطوح بالاتر را در دانشگاههای علوم پزشکی (آزاد و دولتی) عهده‌درا می‌شوند. 

گرایش های مختلف در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری: 

۱) گرایش های کارشناسی ارشد 
الف) داخلی جراحی 
ب) اطفال 
ج) مدیریت 
د) بهداشت 
ه) روان پرستاری 
ن)پرستاری ویژه 
و) اپیدمیولوژی 
ز) آناتومی 
ح) فیزیولوژی 
ط) بافت شناسی 

۲)گرایش های مقطع دکتری 
الف) پرستاری 
ب) آناتومی 
ج) بافت شناسی 
د) اپیدمیولوژی 

مدت دوره آموزش: 
مدت تحصیل حداقل ۴ سال و حداکثر ۵ سال (در شرایط خاص و با موافقت آموزش کل دانشگاه علوم پزشکی مثل: مرخصی تحصیلی و … ) می باشد. 

شرایط محیط کار، محل استخدام: 
محل احتمالی استخدام می تواند بیمارستانها، کلینیکها و پاراکلینیک های دولتی و خصوصی، ادارات، سازمانها و به عنوان مربی در دانشکده ها و … باشد. این رشته یا شغل در اکثر مراکز درمانی دولتی و خصوصی و غیره بصورت شیفت در گردش (صبح، عصر و شب) یا شیفت ثابت می باشد. و شرایط محیط کار آن بستگی به نوع مسئولیت و بخشهای بیمارستان و مراکز درمانی که پرستار در آن مشغول می باشد دارد مثلا یک پرستار که در بخش اورژانس و یا پایگاه اورژانس بیمارستان کار می کند یا پرستاری که در بخش اطفال بیمارستان یا بخش داخلی و جراحی و یا ICU و CCU و یا اطاق عمل از نظر شرایط محیط کار با هم تفاوت دارند. 
پرستار می تواند در بیمارستان براساس سطح تحصیلات (کارشناسی، کارشناسی ارشد) و سابقه کار در پستهای پرستار شیفت، سر پرستار، سوپروایزر بالینی، سوپروایزر کنترل عفونت، سوپروایزر آموزشی و ریاست پرستاری بیمارستان مشغول به کار شود. 

حقوق و مزایا و شرایط ارتقاء شغل: 
حقوق یک پرستار به محل استخدام، موقعیت جغرافیایی و ساعات کار بستگی دارد و اگر استخدام موسسات یا وزارتخانه ها باشد بر اساس قوانین اداره امور استخدامی کشور حقوق ماهانه و ترفیع دریافت می کند. 

آینده نگری درباره شغل با توجه به شرایط اجتماعی: 
با توجه به نیازهای جامعه به پرستار و دیدگاه مثبت در خصوص پرستار و موقعیت او در جامعه بخصوص در چند سال اخیر که تحول در این حرفه ایجاد شده است امید است بتوان در جهت بهبود و ارتقاء سطح سلامت و بهداشت عمومی جامعه و مراقبت از بیماران در بیمارستانهای دولتی و خصوصی، مطبها، کلینیکها و پاراکلینیکها و درمانگاهها و سایر بخشهای ارائه کننده خدمات پرستاری تلاش نمود. 

کلمات کلیدی: پرستار، رشته پرستاری، معرفی رشته پرستاری، نقش های پرستار، وانایی‌های مورد نیاز، ادامه تحصیل، ارشد پرستاری، دکتری پرستاری، بازار کار، حقوق و مزایا
منبع: کمیته دانشجویی عمادده

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 18 اسفند 1394 ساعت: 10:27 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات()

معرفی رشته تغذیه

بازديد: 127

معرفی رشته تغذیه

معرفی رشته تغذیه 

بگذارید غذایتان نخستین پزشک شما باشد 

ماهیت کار 
متخصصین تغذیه برنامه‌های غذایی و تغذیه‌ای را تنظیم کرده و بر نحوه تهیه و مصرف وعده‌های غذایی نظارت می‌کنند. آنها با ترویج عادت‌های غذایی صحیح به پیشگیری و درمان بیماری‌ها کمک می‌کنند. به عنوان مثال در افراد با فشار خون بالا برای کم کردن نمک مصرفی و در افراد چاق برای کاهش دادن میزان چربی و قند مصرفی تغییرات لازم غذایی را پیشنهاد می‌دهند. 
متخصصین تغذیه سیستم‌های خدمات غذایی مؤسساتی مانند بیمارستان‌ها و مدارس را مدیریت می‌کنند، عادت‌های غذایی صحیح را با آموزش ترویج می‌دهند و کار تحقیقاتی می‌کنند. زمینه‌های کاری اصلی آنها شامل فعالیت در زمینه‌های بالینی، اجتماعی،‌ مدیریتی و مشاوره‌ای در ارتباط با مسئله تغذیه می‌باشد. 
متخصصین بالینی تغذیه برای بیماران مؤسساتی مانند بیمارستان‌ها و سرای سالمندان خدمات تغذیه‌ای ارایه می‌کنند. آنها به بررسی نیازهای تغذیه‌ای بیماران پرداخته، برنامه‌های غذایی را ایجاد و اجرا کرده و نتایج را بررسی و گزارش می‌کنند. آنها برای هماهنگ کردن نیازهای تغذیه‌ای و پزشکی با پزشکان و دیگر متخصصین بهداشتی مشورت می‌کنند. بعضی متخصصین تغذیه بالینی در درمان بیماران چاق، بیماری‌های سخت و مرگبار، بیماران کلیوی و یا قندی مهارت دارند. بعلاوه این متخصصین در سراهای سالمندان، بیمارستان‌های کوچک و مراکز بازتوانی، مدیریت بخش تغذیه را به عهده می‌گیرند. 
متخصصین تغذیه اجتماعی مهارت‌های لازم جهت پیشگیری از بیماری‌ها و بهبود سلامتی را به افراد و گروه‌ها آموزش می‌دهند. آن‌ها با کار در مراکزی مانند کلینیک‌های بهداشتی، مؤسسات سلامت خانواده و ارگان‌های حفظ سلامتی، به برآورد نیازهای فردی، ایجاد برنامه‌های تغذیه‌ای مناسب و توصیه‌های لازم به افراد و خانواده‌های آنها می‌پردازند. آنهایی که در مؤسسات سلامت خانواده کار می‌کنند دستورالعمل‌هایی برای نحوه خرید خواربار و تهیه غذا برای افراد پیر، ‌افرادی با نیازهای خاص و بچه‌ها در خانواده تهیه می‌کنند. 
افزایش توجه و علاقه به موضوع تغذیه منجر به ایجاد فرصت‌های کاری در صنایع تولید، تبلیغ و فروش مواد غذایی شده است و متخصصین تغذیه در این مشاغل به تجزیه و تحلیل غذاها، تهیه بروشورها و گزارش‌هایی در رابطه با محتویات بسته‌های غذایی آماده و افزوده‌های ویتامینی و فیبرهای غذایی آنها می‌پردازند. 
متخصصین مدیریت تغذیه بر برنامه‌های عمده غذایی در مراکز درمانی، کافه تریاهای شرکت‌های بزرگ، زندان‌ها و مدارس نظارت می‌کنند. آنها دیگر متخصصین تغذیه را به کار گرفته، آموزش داده و مدیریت می‌کنند،‌ مواد غذایی و تجهیزات لازم را خریداری و بودجه بندی کرده، بر اجرای قوانین بهداشتی نظارت کرده و به تهیه گزارش‌ها و ثبت داده‌ها می‌پردازند. 
متخصصین مشاوره تغذیه بصورت قراردادی با سرویس‌های خدمات بهداشتی و یا در محل کار شخصی خودشان فعالیت می‌کنند. آنها مشتری‌ها را از لحاظ تغذیه‌ای تحت آزمایش‌های غربالگری قرار داده و در رابطه با مسایل تغذیه‌ای مانند کم کردن وزن و کلسترول خون توصیه‌های لازم را به آنها ارایه می‌دهند. بعضی از آنها برای مؤسسات سلامتی،‌ تیم‌های ورزشی، سوپر مارکت‌ها و دیگر تجارت‌های وابسته به تغذیه کار می‌کنند. 

توانایی‌های‌ لازم : 
همان‌طور که‌ یک‌ پرستار باید به‌ کار خدماتی‌ علاقه‌مند باشد، کارشناس‌ تغذیه‌ نیز باید روحیه‌ خدماتی‌ داشته‌ و صبر و حوصله‌ لازم‌ را برای‌ صحبت‌ با بیمار و راهنمایی‌ او داشته‌ باشد. حتی‌ دانشجویانی‌ که‌ مایلند پس‌ از فارغ‌التحصیلی‌ دفتر مشاوره‌ غذایی‌ دایر کنند، باید دارای‌ ۳ سال‌ سابقه‌ کار در بیمارستان‌ باشند. همچنین‌ داوطلبان‌ علاقه‌مند به‌ این‌ رشته‌ لازم‌ است‌ در دروس‌ زیست‌شناسی‌ و شیمی‌ که‌ پایه‌ دروس‌ دانشگاهی‌ این‌ رشته‌ است‌ توانمند باشند. 

فرصت‌های شغلی 
اکثر متخصصین تغذیه در بیمارستان‌ها، سراهای سالمندان و یا کلینیک‌ها و مطب پزشکان کار می‌کنند. دیگر فرصت‌های شغلی در رستوران‌ها، مؤسسات خدمات اجتماعی، محل‌های نگهداری از بیماران، مؤسسات زیبایی اندام، مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌ها می‌باشند. بعضی از آنها نیز توسط شرکت‌هایی که به صورت قراردادی به مراکزی مانند کالج‌ها و دانشگاه‌ها، خطوط هوایی و…. سرویس دهی می‌کنند به کار گرفته می‌شوند. بعضی از این متخصصین به صورت شخصی به عنوان مشاور در امر تغذیه برای بیمارستان‌ها، سراهای سالمندان و… کار کرده و یا به مشتری‌ها خدمات مشاوره‌ای ارایه می‌دهند. 

گرایش‌ها: 
این‌ رشته‌ دارای‌ دو شاخه‌ عمده‌ است‌ که‌ عبارتند از : 
الف‌) تغذیه‌ گروه‌های‌ مختلف‌ جامعه‌ مانند سالمندان‌، معلولین‌ و کودکان‌ و نوجوانان‌. 
ب‌) تغذیه‌ بالینی‌ که‌ شامل‌ تغذیه‌ و مشاوره‌ غذایی‌ بیماران‌ بستری‌ و سرپایی‌ می‌شود. 

درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل : 

دروس‌ پایه‌: 
زیست‌شناسی‌، روانشناسی‌، جامعه‌شناسی‌، شیمی‌ عمومی‌، فیزیک‌، فیزیولوژی‌، تشریح‌ تئوری‌، تشریح‌ فیزیولوژی‌ عملی‌، میکروب‌شناسی‌، شیمی‌ آلی‌، آمار حیاتی‌، بیوشیمی‌ مقدماتی‌، میکروب‌شناسی‌ مواد غذایی‌. 

دروس‌ اصلی‌: 
اصول‌ اپیدمیولوژی‌، تغذیه‌ اساسی‌، بهداشت‌ و مسمومیت‌های‌ غذایی‌، مدیریت‌ بخش‌ غذایی‌، نقش‌ تغذیه‌ در خدمات‌ بهداشتی‌، فیزیولوژی‌ تغذیه‌، زبان‌ اختصاصی‌، بیوشیمی‌ متابولیسم‌، اصول‌ و روش‌های‌ نگهداری‌ مواد غذایی‌، شیمی‌ مواد غذایی‌، اصطلاحات‌ پزشکی‌ و بیمارستانی‌، اقتصاد غذا و برنامه‌ریزی‌، بهداشت‌ عمومی‌. 

دروس‌ تخصصی‌: 
بیماری‌های‌ ناشی‌ از سوء تغذیه‌ و اپیدمیولوژی‌، تنظیم‌ برنامه‌ غذایی‌، تغذیه‌ گروه‌های‌ ویژه‌، رژیم‌ درمانی‌، بررسی‌ وضع‌ تغذیه‌، آموزش‌ تغذیه‌، تأثیر فرآیند بر ارزش‌ غذا، تغذیه‌ دوران‌های‌ مختلف‌، سمینار، اکولوژی‌ تغذیه‌، کارآموزی‌. 

موقعیت‌ شغلی‌ در ایران : 
تا چند سال‌ پیش‌ فارغ‌التحصیلان‌ رشته‌ تغذیه‌ حتی‌ در بیمارستان‌ها جایگاه‌ مشخص‌ و تعیین‌شده‌ای‌ نداشتند اما در چند سال‌ اخیر بخصوص‌ از زمانی‌ که‌ به‌ کارشناسان‌ تغذیه‌ اجازه‌ مطب‌ داده‌ شده‌، این‌ رشته‌ در بیمارستان‌ها هویت‌ و جایگاه‌ تازه‌ای‌ پیدا کرده‌ است‌، اما متأسفانه‌ هنوز در بین‌ پزشکان‌ نقش‌ و اهمیت‌ کارشناسان‌ این‌ علم‌ روشن‌ نشده‌ است‌. در حالی‌ که‌ باید همکاری‌ تنگاتنگی‌ بین‌ پزشکان‌ و متخصصان‌ تغذیه‌ وجود داشته‌ باشد و در واقع‌ هر جا که‌ یک‌ پزشک‌ متخصص‌ غدد، قلب‌ و عروق‌ یا کلیه‌ حضور دارد، باید در کنارش‌ یک‌ متخصص‌ تغذیه‌ باشد. چون‌ پزشک‌ فقط‌ لیست‌ غذاها یا مواد غذایی‌ که‌ بیمار نباید بخورد، تعیین‌ می‌کند اما کارشناس‌ تغذیه‌ می‌گوید که‌ یک‌ بیمار چگونه‌ و چقدر باید بخورد تا هم‌ مواد غذایی‌ مورد نیاز به‌ بدنش‌ برسد و هم‌ رژیم‌ غذایی‌ را حفظ‌ کند. 
بخش تغذیه بیمارستان‌ها، مسؤولیت فنی کارخانجات تولید مواد غذایی، همکاری در کلینیک‌های رژیم درمانی با همکاری پزشکان غدد داخلی، همکاری در تعیین رژیم برای گروه‌های مختلف از جمله ورزشکاران، بیماران خاص، کارگران و . . . مشغول به کار هستند. 

چشم انداز آینده 
با تاکید روز افزون بر پیشگیری از بیماری‌ها توسط بهبود عادت‌های غذایی،‌ فرصت‌های شغلی برای متخصصین تغذیه نیز رو به افزایش است. با افزایش جمعیت و نیز با مسن تر شدن بافت اجتماعی، نیاز به این متخصصین در سراهای سالمندان، مدارس، زندان‌ها،‌ سازمان‌های بهداشتی و مراکز بهداشت خانواده افزایش می‌یابد. 
توجه عمومی به تغذیه و تاکید بر آموزش سلامتی و بهداشت باعث نیاز به این رشته بخصوص در زمینه مدیریتی می‌شود. این نیاز در مراکز خدماتی قراردادی غذایی و کلینیک‌ها و مطب‌های پزشکان نیز رو به افزایش است. 

کلمات کلیدی: رشته تغذیه، معرفی رشته تغذیه، تغذیه بالینی، تغذیه اجتماعی، مدیریت تغذیه، فرصت های شغلی، بازار کار، گرایش ها، دروس رشته تغذیه، موقعیت شغلی 
منبع: کمیته دانشجویی عمادده 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 18 اسفند 1394 ساعت: 10:26 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات()

معرفی رشته داروسازی

بازديد: 25

معرفی رشته داروسازی

معرفی رشته داروسازی 

بسیاری از مردم و از جمله تعداد قابل توجهی از داوطلبان آزمون سراسری شناخت صحیحی از رشته داروسازی ندارند. آنها نمی‌دانند که شغل فارغ‌التحصیل داروسازی، دارو فروشی نیست و حتی هدف این رشته نیز فقط تربیت داروساز نمی‌باشد. چرا که داروسازی تنها یکی از تخصص‌های فارغ‌التحصیل این رشته است. 
باید دانست که در علم‌ پزشکی‌ برای‌ مداوای‌ یک‌ بیمار، روش‌های‌ متعددی‌ از جمله‌ دارو درمانی‌، جراحی‌ و روان‌ درمانی‌ وجود دارد که‌ در این‌ میان‌ دارو درمانی‌ به‌ عنوان‌ متداول‌ترین‌ شیوه‌ در تمام‌ دنیا شایع‌ است و رشته‌ داروسازی‌، رشته‌ای‌ است‌ که‌ در همین‌ زمینه‌ با بیماران‌ و مردم‌ مرتبط‌ می‌گردد. همچنین‌ یک‌ داروساز در صورت‌ ناموفق‌ بودن‌ رژیم‌ دارو درمانی‌ باید علل‌ عدم‌ موفقیت‌ را بررسی‌ کند. از همین‌ رو می‌توان‌ گفت‌ رشته‌ داروسازی‌ بخشی‌ از علوم‌ پزشکی‌ است‌ که‌ در رابطه‌ با تولید و ساخت‌ دارو، بررسی‌ وضعیت‌ دارو در بدن‌ انسان‌ و موجودات‌ زنده‌ و میزان‌ تأثیر دارو در سلامت‌ جامعه‌ و کم‌ کردن‌ بحران‌های‌ بیماری‌زا نقش‌ ایفا می‌کند. به‌ عبارت‌ دیگر رشته‌ داروسازی‌ به‌ شناخت‌ ماده‌ مؤثر، فرموله‌ کردن‌ این‌ ماده‌ (تبدیل‌ ماده‌ مؤثر به‌ فرمی‌ که‌ قابل‌ مصرف‌ برای‌ بیمار باشد مثل‌ قرص‌، کپسول‌، شربت‌ یا استفاده‌ از روش‌های‌ تزریقی‌) و بررسی‌ اثرات‌ دارو بر بدن‌ بیمار می‌پردازد. 
شاید جالب باشد که بدانید حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد علت ناموفق شیوه مداوای یک بیمار، به دارو مربوط می‌شود؛ یعنی کیفیت دارو، انتخاب نوع‌دارو و نحوه استفاده از دارو (این که بیمار دارو را با چه مواد غذایی یا دارو‌های دیگر استفاده کرده است) می‌تواند اثر دارو را تضعیف کند. و این وظیفه یک داروساز است که علت را تشخیص دهد و در این زمینه پزشک معالج را راهنمایی کند. 
داروسازی‌ تلفیقی‌ از علوم‌ پایه‌ و بالینی‌ است‌ و به‌ همین‌ دلیل‌ توانمندی‌ در دروس‌ فیزیک‌، شیمی‌ و زیست‌شناسی‌ برای‌ این‌ رشته‌ ضروری‌ است‌. همچنین‌ دانشجوی‌ این‌ رشته‌ برای‌ ارائه‌ خدمات‌ به‌ بیماران‌ باید بتواند با افراد به درستی‌ ارتباط‌ برقرار کرده‌ و خوب‌ صحبت‌ کند و در ضمن‌ فردی سخت‌کوش‌ و جدی‌ باشد چون‌ دروس‌ این‌ رشته‌ بسیار فراگیر و متنوع‌ بوده‌ و هم‌ جنبه‌ حفظی‌ و هم‌ جنبه‌ تحلیلی‌ دارد و در نتیجه‌ به‌ همت‌ و تلاش‌ قابل‌ توجه‌ نیازمند است‌. 
حدود ۹۰ درصد فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ جذب‌ بازار کار می‌شوند که‌ از این‌ میان‌ بیش‌ از ۸۰ درصد جذب‌ داروخانه‌ها و مابقی‌ در صنایع‌ داروسازی‌ (صنعت‌ ساخت‌ و کنترل‌ دارو) و کارخانه‌های‌ آرایشی‌ ـ بهداشتی‌ مشغول‌ به‌ کار می‌شوند یا در کارهای‌ اجرایی‌ وزارت‌ بهداشت‌، درمان‌ و آموزش‌ پزشکی‌ فعالیت‌ می‌کنند. از سوی‌ دیگر در حال‌ حاضر حدود ۹۷ درصد داروهای‌ مورد نیاز کشور (از نظر عددی‌) در کارخانه‌های‌ متعدد داروسازی‌ داخل‌ کشور ساخته‌ می‌شود و بدون‌ شک‌ این کارخانه‌ها به‌ کارشناسان‌ داروسازی‌ نیاز دارند. این‌ در حالی‌ است‌ که‌ اکثر کارخانه‌های‌ داروسازی‌ کشور دارای‌ واحدی‌ به‌ نام‌ واحد تحقیقات‌ هستند و امکان‌ فعالیت‌های‌ تحقیقاتی‌ برای‌ فارغ‌التحصیلان‌ علاقه‌مند مهیا است. 

درس‌های‌ رشته داروسازی در طول‌ تحصیل‌: 

دروس‌ پایه‌: 
بیولوژی‌ نظری‌، فیزیک‌ نظری‌، ریاضیات‌ پایه‌ و مقدمات‌ آمار، شیمی‌ عمومی‌، بیوشیمی‌، فیزیولوژی‌، شیمی‌ آلی‌، تشریح‌، اصول‌ خدمات‌ بهداشتی‌،آمار حیاتی‌، شیمی‌ تجزیه‌، میکروب‌شناسی‌ نظری‌ و عملی‌، انگل‌شناسی‌ و قارچ‌شناسی‌، ایمونولوژی‌، کمک‌های‌ اولیه‌، کامپیوتر. 

دروس‌ تخصصی‌: 
گیاه‌شناسی‌ دارویی‌، اشکال‌ دارویی‌، تغذیه‌ و رژیم‌ درمانی‌، مواد خوراکی‌ نظری‌، مدیریت‌ در داروسازی‌، درمان‌شناسی‌، اطلاعات‌ دارویی‌، شیمی‌ دارویی‌، فارماکولوژی‌، مفردات‌ پزشکی‌، فرآورده‌های‌ دارویی‌ بیولوژیکی‌، فیزیکال‌ فارماسی‌، روش‌های‌ دستگاهی‌، سم‌شناسی‌، بیوفارماسی‌، داروسازی‌ صنعتی‌، کنترل‌ میکروبی‌ دارویی‌، کارآموزی‌ صنعت‌، زبان‌ تخصصی‌، مقدمات‌ داروسازی‌، گیاه‌شناسی‌ داروسازی‌، کارآموزی‌ داروخانه‌. (بیشتر درس‌های‌ این‌ رشته‌‌ همراه‌ با آزمایشگاه‌ ارائه‌ می‌شود). 

دانشگاه‌های پذیرنده رشته داروسازی: 
دانشگاه‎های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ـ درمانی اصفهان، اهواز، تبریز، تهران، شهید بهشتی ـ تهران، شیراز، کرمان، کرمانشاه، مازندران ـ ساری، مشهد. 
مقاطع تحصیلی: دکترای حرفه‌ای 
دوره‌ها: روزانه 

نام و تعریف رشته: 
رشته دکترای عمومی داروسازی Doctor of Pharmacy Pharm. D شاخه‌ای از علوم پزشکی است که به منظور رفع نیازهای خدمات داروئی جامعه در سازمان‌های مرتبط با دارو تاسیس شده است. 

تاریخچه رشته و پیشرفت های جدید: 
با توجه به نیاز بشر به درمان بیماری‌ها و همچنین پیشرفت علم شیمی و بیولوژی و همچنین ارتباط تنگاتنگ علوم مختلف و همچنین گشوده شدن عرصه برای ارائه روش‌های جدید درمانی با استفاده از داروهای جدیدتر و موثرتر رشته داروسازی از ابتدای قرن بیستم به عنوان یک رشته مستقل مطرح گردید که این امر در ایران با استقلال این رشته از رشته پزشکی و تاسیس دانشکده داروسازی در سال ۱۳۱۳ در دانشگاه تهران محقق گردید. به مرور زمان و با توجه به نیاز کشور به استفاده از خدمات داروسازان و همچنین احساس ضرورت بر تدوین برنامه‌های تحصیلی این رشته، دانشکده‌های داروسازی دیگری در تبریز، اصفهان، مشهد، اهواز و سپس شهید بهشتی، کرمان، شیراز، ساری و کرمانشاه تاسیس گردید. همچنین برنامه رشته داروسازی به صورت مدون در سال ۱۳۶۱ توسط شورای انقلاب فرهنگی ارائه که این برنامه با کمی تغییر در سال ۱۳۶۷ بازنگری گردیده است. امروزه علاوه بر تاسیس دانشکده‌های داروسازی هر دانشکده به لحاظ رشد و تحولات عظیم علمی اقدام به تاسیس مراکز تحقیقاتی و همچنین با توجه به نیاز جامعه به خدمات تخصصی‌تر اقدام به تاسیس و را ه اندازی رشته‌های تخصصی نموده است. 

فلسفه تدوین برنامه (ارزش‌ها و باورها): 
حفظ سلامت انسان و محیط زندگی وی از حقوق اصلی او محسوب می‌شود و در رشته داروسازی نیز با توجه به کاربردهای تعیین کننده آن در تامین سلامت جامعه در راستای تحقق عدالت اجتماعی، بر مد نظر گرفتن این حق اساسی تاکید می‌شود. دانشمندان مسلمان و ایرانی در شناخت محیط زندگی و داروها پیشقدم بوده‌اند و در این برنامه بر روح حاکم بر فرهنگ غنی ملی در زمینه‌های اقلیم شناسی و جنبه‌های اخلاقی بخصوص اخلاق پزشکی تاکید دارد. همچنین از نیازهای اساسی انسان‌ها تمایل به رشد و تعالی است و انسان‌ها فطرتاً طالب شناخت بهتر خلقت هستند. لذا در این برنامه بر افزودن اطلاعات، ایجاد نگرش‌های لازم و تقویت جنبه پژوهشگری و دستیابی به نهان‌های خلقت توجه می‌شود و سعی می‌گردد با بکارگیری شیوه‌های جدید و قدیم تعلیم و تربیت در جهت افزایش قدرت تفکر، استقلال، تصمیم گیری و افزایش توان حرفه‌ای فراگیرندگان با توجه به نیازهای جامعه و اولویت‌های ملی با بهره‌گیری از فراگیری مداوم گام برداشته شود. 

رسالت (Mission): 
ماموریت اصلی تربیت دانش آموختگانی است که می‌توانند در نظام‌های بهداشتی و تامین سلامت و آموزشی، پژوهشی، برنامه ریزی و خدماتی مربوط به داروها انجام وظیفه کنند با تربیت این نیروها تامین سلامتی پیشرفت خواهد داشت. همچنین با استفاده از متدها و تکنیک‌های جدید ساخت دارو و ارائه مشاوره به تشخیص درمان و پیش‌گیری از بیماری‌ها کمک می‌شود. بطور کلی این رشته بر خلاقیت، نوآوری، کارگروهی و اخلاق حرفه‌ای نیز تاکید دارد. 

چشم انداز (Vision): 
در یک دنیای در حال تغییر و تحول و پیشرفت، دانش آموخته داروسازی نقش موثر و کارآمدی در ارتقای سطح علمی در مقطع آموزش و پژوهش و پاسخ گویی به نیازهای در حال تحول خدمات بهداشتی جامعه را با همکاری سایر متخصصین گروه پزشکی خواهند داشت. امید می‌رود با اجرای موفق این برنامه آموزشی سطح علمی در این رشته ارتقا یافته و در حد استانداردهای بین المللی باشد و کشور و جامعه را با پیشرفت‌های علمی دنیا هماهنگ نماید. مطابق استانداردهای بین المللی، دکتر داروساز باید جایگاه‌های واقعی خود را در حلقه درمان جامعه کسب نماید. لذا امید می‌رود که این رشته بتواند لااقل در ده سال آینده جایگاه واقعی خود را از لحاظ رفع نیازهای حرف وابسته در سطح ملی و حتی بین المللی کسب نماید. 

اهداف کلی (Aims): 
از دانش آموختگان این رشته انتظار می‌رود اطلاعات عمومی کافی در جنبه‌های مختلف علوم دارویی داشته و نیازهای جامعه را در این ارتباط حل نماید. اهداف کلی این رشته عبارتند از :
الف. برآوردن نیازهای عمومی آموزشی و پژوهشی برای فهم بهتر علم داروسازی و عوامل مرتبط با این علم. 
ب. آشنایی با پژوهش‌های علمی و عملی در حیطه علوم دارویی 
ج. افزایش مهارت‌ها و آگاهی‌ها در خصوص: 
- شناخت کامل خصوصیات داروهای موجود در فارماکوپه داروئی. 
- توانایی اداره داروخانه‌های عمومی و تخصصی و راهنمایی بیماران و مشاوره پزشکان در استفاده درست از داروها 
- ساخت داروها و مواد آرایشی بهداشتی در حد داروخانه 
- ساخت داروها و مواد آرایشی بهداشتی در صنعت 
- کنترل کمی و کیفی داروها و مواد غذایی و آرایش بهداشتی 
- پیشگیری از سمیت و عوارض جانبی داروها و اطلاع رسانی داروها 
- آشنایی با مراجع و رفرانس‌های داروسازی و علوم دارویی 
- توان شناخت و برنامه‌ریزی برای حل مسائل مرتبط با دارو و سلامت در سطح ملی 
- فرهنگ‌ها و عقائد جوامع گوناگون 
- امور پژوهشی و آموزشی محیط پیرامون خویش 
- تحکیم اخلاق حرفه‌ای 

نقش‌های دانش آموختگان رشته داروسازی عبارتند از: 
1. خدماتی 
۲. مدیریتی 
۳. مشاوره‌ای و آموزشی 
۴. پژوهشی 

وظایف حرفه‌ای دانش آموختگان: 

در نقش خدماتی می‌توانند در: 
۱. داروخانه شهری به عنوان مسئول که بر حسن اجرای امور نسخه پیچی و راهنمایی متقاضیان خدمات دارویی نظارت دارد، ارائه خدمات نماید. 
۲. داروخانه بیمارستانی به عنوان مسئول فنی که بر حسن اجرای امور نسخه پیچی و تامین داروهای بخش‌های مختلف بیمارستان و راهنمایی متقاضیان خدمات دارویی نظارت دارد، ارائه خدمت نمایند. 

در نقش مشاوره‌ای و آموزشی می‌توانند: 
۱. در داروخانه اعم از شهری و بیمارستانی در انتخاب و مصرف صحیح داروها به بیماران و پزشکان کمک نمایند. 
۲. با ارائه اطلاعات صحیح به پزشک و بیمار باعث کاهش عوارض سمی و جانبی داروها گردد. 

در نقش مدیریتی می‌توانند: 
۱. در سازمان‌ها و موسسات دارویی به عنوان مدیر فعالیت نماید. 
۲. در کلیه امور مربوط به دارو اعم از ارتباط با کارخانه‌های داروسازی یا دیگر مراکز تولید دارو، و شبکه‌های بهداشتی در سطح اجرائی و نظارتی ارائه خدمات نمایند. 
۳. در کارخانه‌های داروسازی بر ساخت و کنترل داروها به عنوان مسئول فنی نظارت نمایند. 

در نقش پژوهشی می‌توانند: 
۱. با توجه به اهداف رشته، با مطالعه پیرامونی در خصوص الگوی مصرف دارو و نوع بیماری‌ها منطقه فعالیت به افزایش سطح آگاهی پزشکان در آن منطقه مشخص کمک نماید. 
۲. در بخش‌های پژوهشی شامل مراکز تحقیقاتی و همچنین تحقیق و توسعه کارخانه‌های داروسازی ارائه خدمات نماید. 

استراتژی‌های تدوین برنامه: 
این برنامه مبتنی است براستراتژی تلفیقی (دانشجو یا استاد محوری بر حسب نوع درس و شرایط)، استفاده از فنون جدید یادگیری و یاددهی و پژوهش، آموزش در محیط کار واقعی، تحلیل وظایف حرفه‌ای آینده شناخت علوم و ابزارها و تکنیک‌های تخصصی جدید. 
همچنین در این برنامه بر حسب شرایط از فنونی نظیر کار و تمرین عملی در محیط آزمایشگاه و فیلد، کار در گروه‌های کوچک، طرح و حل مسئله، شیوه‌های آموزشی Modular و خودآموزی، استفاده از کامپیوتر، سخنرانی، ارائه سمینار و فعالیت‌های آموزشی نظری توسط فراگیرنده demonstration و evidence based approachکه بیشتر در بخش آموزش‌های بالینی و کارورزی‌ها به کار می‌رود استفاده خواهد شد. 

شرایط و نحوه پذیرش دانشجو: 
پذیرش دانشجو از طریق آزمون سراسری و به صورت متمرکز خواهد بود. 

رشته‌های مشابه رشته داروسازی در خارج از کشور: 
این رشته در مقاطع مختلف اعم از لیسانس، فوق لیسانس و دکتری در خارج از کشور وجود دارد. 

مشخصات دوره دکتری عمومی داروسازی: 
طول دوره تحصیل : 
حداقل طول دوره دکتری داروسازی ۵/۵ سال می‌باشد. 
مرحله اول: دروس عمومی و اختصاصی علوم پایه 
مرحله دوم: دروس اختصاصی داروسازی، کارآموزی، کارآموزی در عرصه، پایان نامه
در پایان مرحله اول، امتحان جامع علوم پایه برگزار می‌شود و قبولی در امتحان جامع شرط ورود به دوره‌های بعدی می‌باشد. 

تعداد کل واحدهای درسی: ۲۰۹ واحد 
واحدهای عمومی: ۲۲ واحد 
واحد علوم پایه: ۵۸ واحد 
واحدهای اختصاصی: ۱۲۹ واحد 

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر: 
پس از اخذ مدرک دکترای عمومی داروسازی به شرط داشتن معدل کل بالاتر از ۱۵، دانشجو می‌تواند در امتحان دوره تخصصی شرکت کند. دانشجویان پذیرفته شده در دوره تخصصی بسته به گرایش تحصیلی خود،‌ واحدهای گوناگون و متنوع دیگری را (تقریباً ۴۰ واحد) در سطح پیشرفته و تخصصی می‌گذرانند که بخش عمده آن پایان نامه تخصصی است. 
قبل از انتخاب پایان‌نامه تخصصی، دانشجو باید در امتحان جامع تخصصی که در سطح کشور برگزار می‌شود نمره قبولی را کسب نماید. 
سر انجام پس از نگارش و دفاع از پایان نامه به اخذ مدرک دکترای تخصصی (P.h.D) نایل می‌آید. 

رشته‌های تخصصی داروسازی که در حال حاضر در داخل کشور ارائه می‌گردند عبارت است از: شیمی دارویی، داروسازی، مفردات پزشکی، رادیو فارماسی، فارماکولوژی، مواد خوراکی و آب شناسی، فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی، داروسازی بیمارستانی، فرآورده‌های بیولوژیک، سم شناسی. علاوه بر رشته‌های یاد شده، فارغ التحصیلان رشته داروسازی عمومی می‌توانند در تخصص‌های علوم پایه پزشکی نظیر: بیو شیمی، ‌انگل شناسی پزشکی، میکرب شناسی پزشکی، فیزیولوژی، آمار حیاتی، تغذیه، ایمونولوژی، ویروس شناسی و ژنتیک نیز شرکت نمایند. 

کلمات کلیدی: داروسازی، رشته داروسازی، معرفی رشته داروسازی، درس های رشته داروسازی، دکترای داروسازی، شرایط کاری، واحدهای درسی 
منبع: کمیته دانشجویی عمادده 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 18 اسفند 1394 ساعت: 10:25 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات()

ليست صفحات

تعداد صفحات : 1650

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :
معلم سایت

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام و نام خانوادگی نام فایل و ایمیل خود را به شماره همراه 09159886819 ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل به ایمیل شما  فرستاده می شود .

لینک های تبلیغاتی

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس