پروژه و تحقیق رایگان - 124

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

نقش باور به توانایی در موفقیت در درس ریاضی

بازديد: 89

نقش باور به توانایی در موفقیت در درس ریاضی

جو بولر نویسنده و استاد دانشگاه استنفورد

جو بولر1، نویسنده و استاد دانشگاه استنفورد در یک سخنرانی در انجمن نویسندگان تعلیم و تربیت2، در مورد نقش باورها بر موفقیت در تحصیل و به خصوص در درس ریاضی چنین گفت: "استعداد ریاضی، تنها یک افسانه است که تاثیر منفی زیادی بر موفقیت دانش آموزان در درس ریاضی دارد. به گفته او نه تنها استعداد ریاضی افسانه است بلکه حتی چیزی به نام مغز ریاضی نیز وجود ندارد اما این باور همچنان به طور گسترده و عمیقی در جامعه ترویج می شود."
 
بولر توضیح داد که مطالعات اخیر در زمینه انعطاف پذیری ذهن نشان می دهد حتی اشتباهات نیز مانند یادگیری ها ریشه ای در مغز دارند همان طور که با هر یادگیری، ارتباطات عصبی در مغز ایجاد می شود، هر اشتباه نیز سیناپسی را در مغز شکل می دهد. نکته اینجا است که وقتی از اشتباهاتمان می آموزیم و درس می گیریم، سیناپس دیگری نیز به وجود می آید. به این ترتیب شکست ها و اشتباهات ما پایه ای برای یادگیری های بعدی و عمیق تر شده و ارتباطات عصبی مغز را افزایش می دهد.
 
وقتی فردی درگیر یادگیری و حل مسائل ریاضی است، ذهن او به طور همزمان درگیر تولید سیناپس های عصبی متعدد است و هر بار که او اشتباهی می کند و متوجه اشتباه خود می شود، سیناپس های عصبی جدیدتری در ذهنش ایجاد می شود که در درازمدت ذهن او را برای درک مفاهیم ریاضی هر چه آماده تر می سازد. به عبارت دیگر می توان گفت، تمرین ریاضی ولو پر از اشتباه باشد، در درازمدت، ذهن فرد را برای آموختن ریاضی مستعدتر می سازد.
 
به گفته بولر، مغز حتی در زمانی که مشغول ارتکاب یک اشتباه هستیم در حال آموختن است زیرا به خصوص در چنین لحظاتی، مغز دچار چالش می شود و برای درک موقعیت نامتعادل به وجود آمده تلاش می کند و هر چه ذهن بیشتر درگیر موضوع شود و برای رفع اشتباه و پیدا کردن راه حل صحیح بیشتر تغلا کند، یادگیری عمیق تر و فراموشی کندتر خواهد شد. نکته مهم این است که وجود لحظات آزمون و خطا و رو به رو شدن با اشتباهات به خصوص برای کودکان بسیار حیاتی و مهم است زیرا مغز کودکان در این موقعیت ها، در حال گسترده شدن و پیچیده تر شدن است چرا که همزمان با درگیر شدن ذهن در حل معما، مغز ارتباطات عصبی هر چه بیشتری را ایجاد می کند که این ارتباطات می تواند جریان بازیافت و بازخوانی اطلاعات را سریع تر کرده و با تمرین مستمر، هر نوبت کارایی و سرعت مغز در حل مسائل، افزایش یابد.
 
 به این ترتیب کودکانی که بر قوۀ یادگیری خود باور دارند و می دانند که علیرغم تمام اشتباهات و شکست ها، سرانجام راه حل را خواهد یافت و یاد خواهند گرفت، رفته رفته ذهن آماده تری برای یادگیری و حل مسائل خواهند داشت. در مقابل کودکانی که بر این باور هستند که استعداد یادگیری مسئله ای ذاتی و مادرزادی است و تلاش و تمرین تاثیری بر یادگیری آنها نخواهد داشت، در نتیجه تلاش کمتر، پختگی، کارایی و آمادگی مغزشان را برای یادگیری نیز کاهش می دهند و در نتیجه دیرتر و کندتر می آموزند.
 
نکته مهم دیگری که بولر بر آن تاکید کرد، آثار مخرب امتحانات کلاسی ریاضی است که در یک بازه زمانی کوتاه از دانش آموزان خواسته می شود به سرعت مسائل ریاضی را حل کنند. به باور بولر، حافظه فعال، در نگهداری و انتقال داده های ریاضی نقش اصلی را دارد و این بخش از مغز، معمولا تحت فشار و استرس، قفل می شود. به عبارت دیگر زمانی که ما دانش آموزان را پای یک امتحان کلاسی فشرده می نشانیم و از آنها می خواهیم سوالات ریاضی را با سرعت پاسخ دهند، حافظه فعال آنها قابلیت خود را برای نشان دادن حداکثر عملکرد و کارایی از دست می دهد. در این زمینه تحقیقی نیز در دانشگاه شیکاگو انجام شده است که نتایج آن نشان می دهد وقتی از افراد خواسته می شود در یک بازه زمانی کوتاه، سوالات امتحانی را پاسخ دهند، حافظه فعال آنان از کار می افتد و عملکرد آنها به شدت افت می کند. از همین رو محققان نتیجه گیری می کنند که با شناسایی عوامل و علائم اضطراب ریاضی، که به خصوص خود را در امتحانات فشرده نشان می دهد می توان به دانش آموزان در بهبود عملکردشان در درس ریاضی کمک کرد.
 
به باور بولر برای بهبود عملکرد دانش آموزان در درس ریاضی این تنها کافی نیست که خودپنداره ها و باورهای آنها را مثبت و سازنده نماییم بلکه اگر آنچه واقعا در جلسات درس و امتحان رخ می دهد را تغییر ندهیم، حتی باورها هم نمی توانند به دانش آموزان کمک چندانی نمایند. در واقع برای افزایش موفقیت دانش آموزان نه تنها باید بر روی باورهای آنها تمرکز کنیم بلکه از سوی دیگر محیط و تجربیات عملی آنها را هم در مواجه شدن با ریاضی مورد بازنگری قرار دهیم.
 
از میان برداشتن موقعیت های استرس زا در اثر برگزاری امتحانات یا مسابقات رقابتی و در یک بازه زمانی کوتاه می تواند دانش آموزان را نسبت به عملکرد و موفقیت شان در درس ریاضی بدبین نماید اما برعکس با تغییر رویکرد آموزشی خود می توانیم موفقیت آنها را تضمین نماییم. برای مثال جایگزین کردن پروژه های عملی به جای امتحانات، استفاده از روش های یادگیری مشارکتی و کار گروهی در حل تمرینات و البته نشان دادن عملکرد و قابلیت های مغز انسان در زمان یادگیری می توان برای دانش آموزان اعتماد به نفس رو به رو شدن با ریاضی و چشیدن طعم شیرین یادگیری و موفقیت را فراهم کرد.
پاورقی ...
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 25 اردیبهشت 1395 ساعت: 9:22 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

حدوث زمانی جهان از دیدگاه ریاضی و فیزیک

بازديد: 125

حدوث زمانی جهان از دیدگاه ریاضی و فیزیک

 حکمت
میثم توکلی بینا عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در جلسات دوره‌ای اعضای هیأت علمی مؤسسه سخنرانی خود را با موضوع «حدوث زمانی جهان از دیدگاه ریاضی و فیزیک» ارائه کرد. آنچه در ذیل می‌خوانید مقدمه ارائه شده این سخنرانی است.
 
حدوث زمانی اصطلاحی قدیمی و مدرسی در فلسفه و کلام اسلامی است و ابتدا باید خود آن اصطلاح‌شناسی شود. ولی این بحث می‌تواند ما را به مرافعه دیگری وارد کند که دقیقا همان نزاع حدوث است و بحثی درازدامن خواهد شد. لذا در ابتدا مقصود خود را از حدوث زمانی تبیین می‌کنیم. مقصود من در این بحث این است که اگر زمان را به شکل بعدی از محور مختصات در نظر بگیریم و آن را برگردیم به نقطه صفر می‌رسیم؛ نقطه‌ای که عقب‌تر از آن معنا ندارد. می‌دانیم اشکالاتی از لحاظ فلسفی به همین تقریر گرفته شده. اما به صورت روشن در این مدل مفهومی، زمان امر موهوم نیست بلکه تلقی اینشتینی (حتی نیوتنی) از آن وجود دارد. حدوث نیز به معنای همین عدم امکان پا پس گذاشتن از پدیده نقطه صفر به عقب است.
 
در ادیان یهودی، مسیحی و اسلام به صورت اعتقاد متدینانه این عقیده همواره وجود داشته که جهان «آفریده»ی خالق است و این آفرینش مسبوق به هیچ سابقه‌ای نبوده و «از هیچ» به وجود آورده شده است۱. منظور از اصطلاح «آفرینش از هیچ/Creatio ex nihilo» آن است که جهان از ماده‌ی پیشینی یا قدیم آفریده نشده بلکه پیش از آن نیستی محض بوده و خداوند خلقتی بی‌سابقه، بی‌ماده و بی‌الگوی قبلی انجام داده است. یعنی به تقریر آکوییناس خلقت «نه از چیزی» را حدوث می‌گویند۲. این دیدگاه که آکوییناس طرح می‌کند به معنای خلقت در زمان هم نیست. بلکه به معنای آغازمندی جهان و زمان است. جهان و زمان هم‌پا و هم‌داستانند و زمان به عنوان مؤلفه خلقت همراه آن پدید آمده است.
 
هم در ریاضیات و هم در فیزیک معاصر، نظریاتی در اثبات و حتی رد این نظریه که از قدیم مرافعه میان موحدان و ملحدان/مشرکان بوده پدیدار شده است. غرض ما از طرح این بحث این است که آیا فیزیک و ریاضی توانسته‌اند مرافعه و نزاع کهن را حل کنند و آن را فیصله دهند؟

۲- ریاضیات:
متکلمان مسلمانی چون سید مرتضی و کراچکی هم چون فیلوپونوس اظهاراتی ریاضیاتی در این زمینه داشته‌اند. لذا استفاده از عقل ریاضی در این قضیه متداول بوده و سابقه‌دار است. برهانی که متکلمان به کار برده‌اند، برهان تطبیق است. این برهان روح ریاضی دارد. به کار بردن ریاضیات که امروزه نیز طرفدار دارد بدین جهت است که عقل ریاضی والامرتبه‌ترین استدلال را می‌تواند رقم زند.

۲-۱- تلقی ترتیبی از زمان Tensed Theory of Time
 
براهین ریاضیاتی برای اثبات حدوث زمانی:
۱) برهان تطبیق
برهان تطبیق میگوید: فرض کنید زمان آغازی ندارد و پدیده ها هماره بوده اند. حالا مثلا زمان فارابی به قبل را در نظر بگیریم و آن بازه زمانی نامتناهی را A۱ بنامیم. بازه زمانی از حال به قبل را که این هم نامتناهی است، A۲ بنامیم. در این صورت فاصله این دو، بازه ای متناهی است به این معنا که از دو طرف کرانه دارد و آن را   A۱-۲بنامیم. حالا میبنیم که A۱ و A۲ هر دو نا متناهی هستند ولی به اندازه ای متناهی یعنی A۱-۲ با هم اختلاف دارند. چنین چیزی محال است. پس باید زمان متناهی باشد.
 
بیان دیگر: در عین نامتناهی بودن دو بازه لزوما باید با هم انطباق داشته باشند ولی ندارند لذا نامتناهی نیستند. تقریرهای نویی هم از این نظریه شده است. باید به خاطر داشت که این نظریه باید در کنار این دیده شود که «پدیده و زمان و مکان» از هم قابل تفکیک نیستند.
 
ایرادهایی بر برهان تطبیق:
- در نظریه امروزین مجموعه ها مسئله تناظر یک به یک میان دو مجموعه نامتناهی که به ظاهر یکی نیستند پذیرفته شده است. مانند اعداد طبیعی و اعداد صحیح.
- حتی در نظریه امروزین مجموعه ها، بحث مقایسه بی نهایت ها هم مطرح شده که از طریق یافتن یک تابع ریاضی برای برقراری  تناظر یک به یک و پوشا بر می گردد.
- بازه زمانی میان ابن سینا و اکنون، متناهی نیست. فقط کرانمند است.  
 
اشکالی بر ایرادهای برهان تطبیق
- مجموعه «گذشته زمان» منطبق با نظریه مجوعه ها و محاسبات بی نهایت در مجموعه های نامتناهی اعداد نیست.
- نامتناهی در اعداد، نامتناهی بالقوه است و اساسا مفهوم نامتناهی زمانی در ریاضیات طرح می گردد که قابلیت تحقق و تعین وجود داشته باشد نه فعلیت. در آن صورت بی نهایت در کار نیست. لذا بی نهایت مجموعه ها در مورد آینده زمانی قابل کار برد است.
- گذشته زمان، اگر بیکرانه باشد نوعی بی نهایت بالفعل داریم؛ در این صورت برهان تطبیق بی نتیجه است و باید در مورد امکان/عدم امکان بی نهایت بالفعل سخن بگوییم.

نکاتی در باب لزوم تناهی:
تفاوت روایت پیامبر با مسئله مطرح در دیدگاه کلام مسیحی و یا سید مرتضی و یا آثار فیلوپونوس این است که پیامبر روز و شب را مثال میزنند که حوادثی شمارا هستند و با مجموعه اعداد طبیعی یا صحیح سازگارند. اما آیا به صورت کلی میتوان حوادث گذشته یا محور زمان را حتی با فرض کرانمندی آغازین، بی نهایتی شمارا یعنی طبیعی یا صحیح در نظر گرفت؟ به نظر نمیرسد.
 
به این ترتیب، استحاله نامتناهی بالفعل باز هم حالت پارادوکسیکال خود را حفظ خواهد کرد و حتی با کرانمندی هم مشکل حل نمیشود. حال اگر کسی روز و شب یعنی اجزای زمانی معین را به عنوان واحد شمارش زمان یا حوادث در نظر بگیرد، میتواند استدلال مذکور به وجهی نشانگر آغازمندی جهان باشد. ضمن این که همه این مباحث مطابق با تلقی عمومی از زمان و استمرار چیزهاست و به تعبیر دیگر تلقی نیوتنی از آن را در نظر میگیرد. اما اگر این تلقی به تلقی نسبیت عام تغییر داده شود و وابسته به ناظر یا مکان-زمانی شود چه تغییری ایجاد میگردد؟
 
۲) نامتناهی بالفعل ناممکن است.
در ریاضیات عصر ما قضیه ای توسط هیلبرت مطرح شد که بعدها مثال آن، مثال «هتل هیلبرت» شهرت یافت. هتلی دارای بی نهایت اتاق است و مسافری به آن مراجعه می کند. مسئول پذیرش می داند همه اتاقها پر است و جا ندارد. اما استدلال میکند که اگر همه مسافران یک اتاق جابجا شوند، اتاقی برای مسافر جدید خالی خواهد شد و همین کار را می کند. این نشان میدهد بی نهایت بالفعل نا ممکن است. لذا زمان باید آغازمند باشد. تاکید بر این است که محور گذشته زمان، بی نهایتی تحقق یافته است، وگرنه در «حال» حضور نداشتیم. 
 
اشکال:
کانتور در نظریه مجموعه های خود از طریق عدد اصلی (کاردینال) نظریه ریاضی بی نهایت بالفعل را اصل قرار داد. هیلبرت با وجود تلاش برای نشان دادن استحاله بی نهایت نتوانست نظریه خود را به سرانجام برساند. از سوی دیگر اصل ریاضی «وجود حد اقل یک مجموعه بی نهایت بالفعل در عالم ریاضیات» هم توسط کانتور اثبات نشد اما به عنوان اصل موضوع پذیرفته شده است. به نظر میرسد میان ریاضی و واقعیت باید تفاوت گذاشت. فضای هایپر اسپیس ریاضی و حتی فیزیک نظری نمیتواند لزوما توصیف واقعیت طبیعی باشد بلکه روشی برای کار روی پدیده هاست.
 
۲-۲- تلقی غیر ترتیبی از زمان Tenseless Theory of Time
 
۳- گودل و نگاه اینشتینی به زمان:
در سال ۱۹۴۹، کورت گودل پاسخ عجیبی برای معادلات اینشتین یافت. او فرض کرد که کل جهان در حال چرخش است. طبیعت عسل مانند فضا- زمان، افراد را می کِشَد. اگر با موشک جهان گودل را دور بزنید، پس از یک دور چرخش درست به نقطه شروع خود باز می گردید، ولی در زمان گذشته. در جهان گودل، اصولا یک فرد می تواند بین هر دو نقطه جهان، در فضا و زمان، سفر کند. می توان هر رویدادی را در هر زمانی در گذشته مشاهده کرد. جهان گودل، به خاطر وجود نیروی گرانش، تمایلی به فروپاشی به درون دارد. بنابراین نیروی گریز از مرکز ناشی از چرخش، باید بتواند این نیروی گرانش را خنثی کند. به بیان دیگر، سرعت چرخش جهان باید از یک مقدار حداقل بیشتر باشد. هر چه جهان بزرگتر باشد، تمایل برای فروپاشی آن نیز بیشتر خواهد بود و بنابراین برای جلوگیری از فروپاشی، ناچار است سریعتر بچرخد.
 
به عنوان مثال، گودل محاسبه کرد که جهانی در ابعاد جهان ما، باید هر ۷۰ میلیارد سال یکبار به دور خود بچرخد و در این صورت، شعاع حداقل برای سفر در زمان، ۱۶ میلیارد سال نوری خواهد بود. به هر حال، برای سفر به عقب در زمان باید با سرعتی کمتر از سرعت نور سفر کنید. گودل آگاه بود چه پارادوکسهایی ممکن است در ارتباط با پاسخ او مطرح شود. بعنوان مثال، احتمال ملاقات با خود در گذشته و تغییر مسیر تاریخ و نیز معضلی به نام «علیت».
 
نقد اینشتین بر گودل:
- اصولا باید میان فیزیک نظری و کاربردی یا واقعی مرزی کشید.
- «از نظر کیهانشناسی، تمایز بین مفهوم «زودتر- دیرتر» برای پدیده های جهان از بین می رود و پارادوکسهایی در مورد جهت ارتباط علت و معلولی وقایع از گفته های آقای گودل بر می آید … جالب است دریابیم این وقایع نمی توانند در صحنه های فیزیکی وجود داشته باشند.»
- از آنجا که طبق ادعای اینشتین، زمان و فضا مانند قطعه ای لاستیکی می توانند خمیده و تابیده شوند، او نگران بود که بافت فضا- زمان آنقدر پیچیده و تاب بردارد که امکان سفر در زمان فراهم آید.
- ضمنا او راه حل گودل بر مبنای «دلایل فیزیکی» را رد کرد، یعنی جهان نمی چرخد، بلکه منبسط می شود.
 
آثار نظریه اینشتین:
پس از مرگ اینشتین، این مسئله کاملا آشکار شده بود که معادلات او می توانند منشأ پدیده های عجیبی (سفر در زمان، کرمچاله ها) باشند. با این حال هیچ کس توجه خاصی به این موارد نشان نداد، زیرا دانشمندان احساس می کردند این پدیده ها در طبیعت امکان تحقق ندارند. توافق بر این بود که پاسخها پایه و اساسی در دنیای واقعی ندارند، اینکه تلاش برای سفر به یک جهان موازی از طریق یک ساهچاله موجب مرگ شما می شود، جهان نمی چرخد و شما نمی توانید استوانه های بی نهایت بلند بسازید، باعث می شد سفر در زمان تنها بحثی آکادمیک تلقی شود.

سکانس آخر فیلم اینترستلار یک چالش عجیب را خیال پردازی و تفلسف کرده است. استوانه استوکوم در این فیلم تصویر شده است. با تلقی چهار بعدی اینشتین از مسئله فضا زمان، ماده و فضا و زمان همبستگی تام دارند و لذا وقتی به نقطه تکینگی بازگردیم فضا و زمان به صفر میل میکنند. لذا اگر در نقطه ای فضا محو گردد، به تبع آن زمان نیز وجود نخواهد داشت. لذا تکینگی ماده، تکینگی فضا و زمان نیز هست. نباید پنداشت که انفجار بزرگ در مقطعی از زمان یا فضا رخ داده بلکه مطابق مدل، خود فضا و زمان با آغاز کیهان پدید آمدند. لذا: این پرسش که «قبل از انفجار بزرگ چه رخ داد؟» پرسشی بی معناست، زیرا زمان با انفجار بزرگ آغاز گشت.
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 25 اردیبهشت 1395 ساعت: 9:21 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

هوش مرزی‌ها زیر ذره‌بین سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور

بازديد: 239

هوش مرزی‌ها زیر ذره‌بین سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور

خبر مردودی ۴۷ هزار کلاس اولی را محمد دیمه‌ ور مرداد ماه امسال در سی‌ودومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش اعلام کرد و گفت: سال گذشته به رغم اینکه ارزشیابی توصیفی در پایه اول ابتدایی انجام شد، ۴۷ هزار مردودی در این پایه داشتیم و این اصلا پذیرفتنی نیست. این خبر با واکنش‌های زیادی روبه رو شد و در ‌‌نهایت وزیر آموزش و پرورش و معاون آموزش ابتدایی این وزارتخانه توپ را در زمین سازمان آموزش وپرورش استثنایی انداختند. وزیر آموزش و پرورش در این باره گفت: برخی از دانش‌آموزانی که مردود شده‌اند «دیرآموز» هستند و در مدارس عادی تحصیل می‌کنند. وی تامین آموزش برای معلمان و به کارگیری روش‌های نوین تدریس را از راهکارهای حل این مشکل دانست.
 
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، نیز صحبت‌های وزیر را تایید کرد و گفت: بیشترین تعداد دانش‌آموز که تکرار پایه را داشته‌اند در پایه اول دبستان بودند، تعدادی از دانش‌آموزان در طرح سنجش سلامت با عنوانِ «نیازهای ویژه» شناسایی شدند. این تعداد در سال گذشته ۳۲ هزار دانش‌آموز بودند. دانش‌آموزانی که با عنوان «نیازهای ویژه» شناسایی می‌شوند باید در مراکز استثنایی تحصیل کنند اما در مناطق مرزی و مناطق محروم ممکن است مراکز اختلالات یادگیری نداشته باشیم و آن‌ها به مدارس عادی بیایند. دانش آموزانی که در دوره ابتدایی مردود می‌شوند، مجدداً در سال آینده به طرح سنجش سلامت معرفی می‌شوند و اگر نیاز به حضور در مدارس استثنایی داشته باشند، به این مدارس معرفی و اگر چنین نیازی نداشتند به مراکز عادی وارد می‌شوند.
 
افت تحصیلی دانش آموزان تنها به ضریب هوش باز نمی‌گردد
در حالی که وزیر و معاونان آموزش و پرورش تاکید دارند که عمده دانش آموزان مردودی از دیرآموزان هستند اما قدمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، نظر متفاوتی دارد و می‌گوید: مشخصات ۴۷ هزار دانش آموز مردودی در پایه اول ابتدایی را دریافت خواهیم کرد تا متوجه شویم چند درصد از این آمار متعلق به دیرآموزان بوده است و چند درصد به سایر عوامل باز می‌گردد. افت تحصیلی دانش آموزان تنها به ضریب هوش باز نمی‌گردد بلکه مسایل اقتصادی، هوشی، نگرشی و توانایی معلم و تراکم بالای کلاس‌های درسی نیز نقش دارد.
 
آموزش وپرورش و سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور آماری مستند دال بر اینکه دانش آموزان هوش مرزی بوده‌اند که باعث این تعداد مردودی شده‌اند، نداشتند اما در هر صورت این اعلام آمار مردودی‌های کلاس اولی‌ها موجب شد تا مسئولان که خود معتقدند «هوش مرزی‌ها در مدارس‌‌ رها شده‌اند و اهمیتی به آنان داده نمی‌شود» تدبیری برای سال آینده بیندیشند. وجیه‌الله پرویزی مدیر آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران در این باره به خبرنگار مهر  گفت: دانش‌آموز دیرآموز ۱۵ نمره، تست هوشی‌اش از کودکان عادی پایین‌تر و ۱۵ نمره هوشی از دانش‌آموزان استثنایی بالا‌تر است.
 
کمیته‌ای ویژه کودکان هوش مرزی تشکیل شده است
وی افزود: برنامه‌های خاصی را برای دانش آموزان هوش مرزی داریم و یکی از رویکردهای اصلی ما است. با توجه به سیاست‌های که در پیش گرفته‌ایم کمیته‌ای ویژه کودکان هوش مرزی با حضور معاون آموزش ابتدایی شهر تهران تشکیل داده‌ایم. وی با تاکید بر اینکه باید دانش آموزان هوش مرزی مورد توجه قرارگیرند، گفت: قرار است در کمیته، سیاست‌های کلی برای کودکان هوش مرزی تدوین شود تا در آینده‌ای نزدیک برای تک تک مدیران مدارس جلسات کارگاهی و آموزشی برگزار کنیم. امسال ۲۹ هزار و ۸۰۶ دانش‌آموز دیرآموز در مدارس عادی مشغول به تحصیل شدند که رییس سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور تاکید کرد که شرایط آن‌ها در مدارس رصد می‌شود.
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 25 اردیبهشت 1395 ساعت: 9:20 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ارتباط جامعه با ریاضی باید مناسب شود

بازديد: 101

ارتباط جامعه با ریاضی باید مناسب شود

مسؤول امور دانشجویی خانه ریاضی اصفهان گفت: ریاضی را نمی‌توان آسان کرد اما یادگیری آن را می‌توان آسان کرد و هدف این خانه هم تسهیل یادگیری ریاضی است. احمد بابادی در گفت وگو با خبرنگار سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، با اشاره به اینکه خانه ریاضی دارای حلقه‌های پژوهشی است، اظهار کرد: کسانی که در زمینه ریاضی و یا رشته‌های مرتبط با ریاضی بخواهند پژوهشی انجام دهند باید ابتدا پس از مطالعه و تعیین موضوع، حلقه پژوهشی تشکیل دهند که در این حلقه‌ها محققان به ارایه مقالات می‌پردازند.
 
وی با بیان اینکه امکانات خانه ریاضی در اختیار پژوهشگران برای تحقیق قرار می‌گیرد، ادامه داد: این امکانات شامل فضای فیزیکی، اینترنت، استفاده از اساتید داخلی و خارجی برای راهنمایی در تحقیق و... است. البته تحقیقات در خانه ریاضی کمتر کاربردی می‌شود. در قسمت دانشجویی خانه ریاضی بخش ارتباط با صنعت وجود دارد اما به دلیل مشکلات متقابل صنعت و دانشگاه این ارتباط ضعیف است. بنابراین تامین بودجه تحقیقات نیز از جمله مشکلاتی است که نیاز به توجه دارد چرا که در حال حاضر در این امر کسی سرمایه‌گذاری نمی‌کند.
 
در خانه ریاضی بیشتر از دانشجویان برای تدریس به دانش‌آموزان استفاده می‌شود بنابراین کسی می‌تواند مدرس باشد که قبلاً دانش‌آموز این مرکز بوده و با سیستم آشنایی داشته باشد. مدرسان در این مرکز حداقل سه سال دوره‌های آشنایی و آموزش را می‌گذرانند. در این مرکز دوره‌های تحصیلی شامل دوره آشنایی، میانی، تشکیل هسته‌های تحصیلی می‌شود و سپس به عنوان مدرس انتخاب می‌شوند. افرادی هستند که 15 سال پیش دانش‌آموز این مرکز بوده و اکنون مدرس هستند. در بخش دانشجویی معمولاً با توجه به حلقه‌های پژوهشی موجود و متناسب با نیاز این حلقه‌ها سمینار برگزار می‌شود ولی همیشه این روند وجود ندارد. ممکن است حلقه پژوهشی مرتبط با ریاضی نباشد یا حلقه پژوهشی تشکیل نشود، اما سمینار تشکیل شود.
 
 در این جلسات متخصصان سخنرانی می‌کنند اما موضوعات عمومی علمی یا جنبه‌های فرهنگی نیز در برنامه‌های خانه ریاضی دیده می‌شود. بابادی با بیان اینکه هدف کلی خانه ریاضی عمومی‌سازی ریاضی است، اظهار کرد: رابطه با ریاضی در جامعه قوی نیست و باید این ارتباط مناسب شود. پس این مرکز سعی می‌کند ریاضی را با روش‌های گوناگون به دانش‌آموزان و یا در جلسات والدین با مرکز آموزش دهد.
 
 ریاضی را نمی‌توان آسان کرد اما یادگیری آن را می‌توان آسان کرد و هدف این مرکز هم تسهیل یادگیری ریاضی است. در اینجا از روش سقراطی و افرادی که دکترای آموزش ریاضی به این قبیل روش‌ها را در خارج از کشور خوانده‌اند، استفاده می‌شود که موفقیت‌آمیز نیز بوده است. خانه ریاضی روش تدریس ریاضی فعلی مدارس را علمی نمی‌داند و در حال حاضر به ویژه در دبیرستان برخی بخش‌های ریاضی آموزشی است و برخی بخش‌ها را می‌توان دوپینگ آموزش ریاضی نامید.
 
در روش فعلی مدارس کار علمی، پرسشگری و کار گروهی را به عنوان یک مهارت آموزش نمی‌دهد اما در این مرکز آموزش نگارش مقاله و مهارت‌های انجام کار علمی آموزش داده می‌شود و به دانشجویان نیز مهارت انجام کار گروهی مانند ریاضی ورزی، ریاضی نویسی، طراحی سؤالات خوب و...تدریس می‌شود.
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 25 اردیبهشت 1395 ساعت: 9:20 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

هوش هیجانی پلی به اخلاق سقراطی

بازديد: 125

هوش هیجانی پلی به اخلاق سقراطی

نویسنده: کامل حسینی/ لیسانس مطالعات اجتماعی
 
دنیای واقعی بر انبوهی ازتجربه ها بنیانگذاری شده است که بیشتر این تجربه ها همان تحقق خواسته ها یا عدم تحقق آرزوها و در یک کلمه ناکامی است. مهمترین عکس العمل ها در برابر دنیای واقعی گاهی از هیجان ها یی سرچشمه می گیرد که در اثر کامیابی یا ناکامی زاییده شده اند. این هوش هیجانی همانطور که از عنوانش پیدا است تا حدودی بر نوعی توانایی و دقت و دانستنی ها و منطق های خاصی استوار است که در اغلب موارد می توان به آنها دست یافت.
 
عوامل و عناصر متعددی می توانند ما را در دست یابی به چنین منطق و دانستنی هایی یاری نمایند از جمله پیروی از دستورات معنوی و مذهبی، عقلانیت، مطالعه ی کتب و نوشتارهایی در این زمینه، دقت در زندگی افراد موفق و...اما هوش عاطفی یا همان هوش هیجانی بر عناصری استوار است که در ذهن و درون خود ما قرار دارد و آن هم عنصر "تخیل" یا "قدرت خیال پردازی" است. هر اندازه از قدرت خیال پردازی و تجسم وضعیت بیشتری برخوردار باشیم به همان اندازه از هوش هیجانی موفق تر و کارآمدتری برخوردار خواهیم شد.
 
اما منظور از عنصر خیال یا همان خیال پردازی چیست؟ همه ی ما این سخن را شنیده ایم "هر آنچه را که برای خودت می پسندی برای دیگران هم بپسند و هر آنچه را که برای دیگران نمی پسندی برای دیگران هم نپسند". این سخنی بسیار مهم و قانونی زرین در اصول اخلاقی است که اگر به دقت در بنیان آن نگریسته شود می توان زیر بنای هوش هیجانی را در این سخن نغز دید. در مواقعی که بر اثر رویدادها و تعامل با افراد هیجانی خوشایند یا ناخوشایند در ما بوجود می آید مهم این است که با قدرت تخیل و تجسم خود بتوانیم وضعیت روحی و روانی افراد را در لحظه نوع برخورد ما با آنها را مجسم نماییم یعنی با تجسم ذهنی و تخیل  بتوانیم تقریبا حدس بزنیم که نتیجه ی بروز هیجان ما بر ذهن و روان او چگونه خواهد بود و به زبان ساده تر بگویم بتوانیم خود را جای دیگران بگذاریم از طریق قدرت تخیل ذهنی...وضعیت روحی روانی او را در هنگام تعامل و برخورد مجسم نماییم،بنابر این قانون اخلاقی "هر آنچه که برای خود نمی پسندی..." به رعایت حال روحی و اجتماعی و روانی افراد می پردازد و افراد را فرا می خواند که موقع بروز هیجان و عکس العمل، نگاه و ذهن خود را معطوف نمایند به اینکه آیا برای خود می پسندی که با چنین هیجانهایی روبرو شوی که دیگران بروز می دهند.
 
شاید به جرأت بتوان گفت که موتور محرکه ی هوش هیجانی همان میزان توانایی یادآوری قاعده ی اخلاقی مهم یعنی "هر آنچه که برای خود نمی پسندی..."آن هم درست در لحظه بروز هیجان های خوشایند و ناخوشایند. اما نکته ی مهم و اساسی در قضیه ی هوش هیجانی چیست؟ نکته ی اصلی این است که این قانون زرین اخلاقی، اول به تایید دین و وجدان و عقل بشری رسیده است و سپس همین "قانون زرین اخلاقی " با یاری ذهن، به مثابه ی یک موتور محرکه، دل آدمی را به جنبش وامی دارد، خود دل نیز هیجان ها را به موقع و در مسیر صحیح به حرکت و تکاپو وادارد و دنیای واقعی ما به طرز انسان واری هدایت نمایند.
 
سقراط یک زمانی معتقد بود که بین شناخت و اخلاق پیوندی ناگسستنی و حتمی بر قرار است اما بعدها این ایراد را بر دیدگاه او وارد نمودند که علت لغزش های اخلاقی، منشأ شناختی و جهل ندارد بلکه گاهی به سبب غلبه ی هوا و هوس یا هر عامل دیگری فرد دچار خطای اخلاق می شود. البته امروزه همه این دیدگاه را پذیرفته ایم که خطاها و رذیلت های اخلاقی همیشه به سبب مشکلات معرفتی و نادانی رخ نمی دهند اما اگر نیک بنگریم به حقیقت ایده ی سقراط میتوان جوهر ایده ی او را تا حدودی تایید نمود چون خود سقراط از نوعی شناخت حقیقی یا بصیرت همراه با فهم، سخن به میان می آورد و آن را اساس فضیلت های اخلاقی به حساب می آورد. با فهم جوهره و خصلت هوش هیجانی می توانیم این حقیقت را درک نماییم که خود هوش هیجانی بر اساس نوعی فهم و درک و ذکاوت در مواقع روبرو شدن با موقعیت های مختلف اخلاقی استوار است و از قضا اتفاقا همین درک و ذکاوت و دانستن است که می تواند در حکم نوعی  دانایی تلقی شود برای کسب فضایل اخلاقی یعنی تا چه اندازه از بصیرت و درک موقعیت (که خود متضمن نوعی شناخت و دانایی است)بر خوردار باشیم به همان اندازه اخلاقی زندگی می نماییم.
 
البته نگارنده مدعی نیست که شناخت و بصیرت که سقراط اساس فضیلت اخلاقی می شمارد همان "هوش عاطفی" امروزین است اما خود هوش عاطفی حقیقتا در بطن خود نوعی شناخت و بصیرت را به همراه دارد که به نوعی می توان همزاد و نزدیک با دانش و فهم و بصیرتی به حساب آوردکه سقراط  آن را وارد عرصه ی فلسفه نمود. شناختی که مانع محکم و استواری در برابر انحرافات و ناساز گاری های اخلاقی است و همزمان هم در بزنگاه های حیاتی دیالوگی منسجم با هوش هیجانی را بر قرار می سازد. خود افلاطون هم که از زبان سقراط سخن میگوید عقل را در دراس امور و ناظر قرار می دهد تا بتواند عواطف و هیجان هایی مانند خشم و شادی و لذت را کنترل و مدیریت نماید.نکته ی مهم از قضا اینجا است.
 
فراموش نشود همانطور که گفه شد ترکیب خود کلمه "هوش عاطفی یا هیجانی"هم در برگیرنده ی نوعی هوش و ذکاوت و تعقل است که سبب میشود هیجان ها مهار شوند. حقیقت مهم دیگر در مسئله ی هوش هیجانی و دانش منجر به اخلاق سقراطی میشود این است که در هر دوی آنها مدیریت و کنترل کننده ی هیجان ها و عواطف خود هیجانها نیستند بلکه باید عقل و یا دانش و یا گونه ای از هوش (ذات و ماهیتی غیر از خود هیجان و عواطف) باید آن ها را تحت سلطه در بیاورد و راهنما باشد و در غیر اینصورت سپردن عواطف و هیجان به خود هیجان ها نابودی یا شکست را به دنبال خود می آورد.
 
مواقعی که در زندگی پیش می آیند ممکن است که سبب ایجاد هیجانها شوند و در اینجا نقش عقل نمایان می شود. تعقل و گو نه ای از هوش باید بتواند در اسرع وقت فضای پیش آمده را مجسم نماید که آیا هیجان ها را بروز بدهیم؟در صورت بروز هیجان و تحریک عواطف چگونه آن ها را مدیریت نماییم...هنگام دیدن گریه و اشک کودکی یتیم در زمان بحران، عقل و هوش و تعقل هیجانی به ما میگوید که با استفاده از موتور محرکه ی عواطف و هیجان به یاری آن بشتابیم اما هنگام مجازات عادلانه ی یک مجرم خطرناک نه تنها اشک نمی ریزیم و ترحم نداریم بلکه همان هوش هیجانی و اخلاق سقراطی ما را از ترحم و همدردی با او باز میدارد. شاید این مثال بتواند برای فهم مدعای بنده اندکی رسا باشد. به هر تقدید وقت آن است که با رشد هر چه بیشتر هوش هیجانی پلی بسازیم بسوی اخلاق سقراطی تا شاید به دنیای وصل شویم که معنا و معنویت خداپسندانه را در خود گنجانیده باشد.
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 25 اردیبهشت 1395 ساعت: 9:11 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 1554

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس