پروژه و تحقیق رایگان - 446

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

معرفی رشته تغذیه

بازديد: 165

معرفی رشته تغذیه

معرفی رشته تغذیه 

بگذارید غذایتان نخستین پزشک شما باشد 

ماهیت کار 
متخصصین تغذیه برنامه‌های غذایی و تغذیه‌ای را تنظیم کرده و بر نحوه تهیه و مصرف وعده‌های غذایی نظارت می‌کنند. آنها با ترویج عادت‌های غذایی صحیح به پیشگیری و درمان بیماری‌ها کمک می‌کنند. به عنوان مثال در افراد با فشار خون بالا برای کم کردن نمک مصرفی و در افراد چاق برای کاهش دادن میزان چربی و قند مصرفی تغییرات لازم غذایی را پیشنهاد می‌دهند. 
متخصصین تغذیه سیستم‌های خدمات غذایی مؤسساتی مانند بیمارستان‌ها و مدارس را مدیریت می‌کنند، عادت‌های غذایی صحیح را با آموزش ترویج می‌دهند و کار تحقیقاتی می‌کنند. زمینه‌های کاری اصلی آنها شامل فعالیت در زمینه‌های بالینی، اجتماعی،‌ مدیریتی و مشاوره‌ای در ارتباط با مسئله تغذیه می‌باشد. 
متخصصین بالینی تغذیه برای بیماران مؤسساتی مانند بیمارستان‌ها و سرای سالمندان خدمات تغذیه‌ای ارایه می‌کنند. آنها به بررسی نیازهای تغذیه‌ای بیماران پرداخته، برنامه‌های غذایی را ایجاد و اجرا کرده و نتایج را بررسی و گزارش می‌کنند. آنها برای هماهنگ کردن نیازهای تغذیه‌ای و پزشکی با پزشکان و دیگر متخصصین بهداشتی مشورت می‌کنند. بعضی متخصصین تغذیه بالینی در درمان بیماران چاق، بیماری‌های سخت و مرگبار، بیماران کلیوی و یا قندی مهارت دارند. بعلاوه این متخصصین در سراهای سالمندان، بیمارستان‌های کوچک و مراکز بازتوانی، مدیریت بخش تغذیه را به عهده می‌گیرند. 
متخصصین تغذیه اجتماعی مهارت‌های لازم جهت پیشگیری از بیماری‌ها و بهبود سلامتی را به افراد و گروه‌ها آموزش می‌دهند. آن‌ها با کار در مراکزی مانند کلینیک‌های بهداشتی، مؤسسات سلامت خانواده و ارگان‌های حفظ سلامتی، به برآورد نیازهای فردی، ایجاد برنامه‌های تغذیه‌ای مناسب و توصیه‌های لازم به افراد و خانواده‌های آنها می‌پردازند. آنهایی که در مؤسسات سلامت خانواده کار می‌کنند دستورالعمل‌هایی برای نحوه خرید خواربار و تهیه غذا برای افراد پیر، ‌افرادی با نیازهای خاص و بچه‌ها در خانواده تهیه می‌کنند. 
افزایش توجه و علاقه به موضوع تغذیه منجر به ایجاد فرصت‌های کاری در صنایع تولید، تبلیغ و فروش مواد غذایی شده است و متخصصین تغذیه در این مشاغل به تجزیه و تحلیل غذاها، تهیه بروشورها و گزارش‌هایی در رابطه با محتویات بسته‌های غذایی آماده و افزوده‌های ویتامینی و فیبرهای غذایی آنها می‌پردازند. 
متخصصین مدیریت تغذیه بر برنامه‌های عمده غذایی در مراکز درمانی، کافه تریاهای شرکت‌های بزرگ، زندان‌ها و مدارس نظارت می‌کنند. آنها دیگر متخصصین تغذیه را به کار گرفته، آموزش داده و مدیریت می‌کنند،‌ مواد غذایی و تجهیزات لازم را خریداری و بودجه بندی کرده، بر اجرای قوانین بهداشتی نظارت کرده و به تهیه گزارش‌ها و ثبت داده‌ها می‌پردازند. 
متخصصین مشاوره تغذیه بصورت قراردادی با سرویس‌های خدمات بهداشتی و یا در محل کار شخصی خودشان فعالیت می‌کنند. آنها مشتری‌ها را از لحاظ تغذیه‌ای تحت آزمایش‌های غربالگری قرار داده و در رابطه با مسایل تغذیه‌ای مانند کم کردن وزن و کلسترول خون توصیه‌های لازم را به آنها ارایه می‌دهند. بعضی از آنها برای مؤسسات سلامتی،‌ تیم‌های ورزشی، سوپر مارکت‌ها و دیگر تجارت‌های وابسته به تغذیه کار می‌کنند. 

توانایی‌های‌ لازم : 
همان‌طور که‌ یک‌ پرستار باید به‌ کار خدماتی‌ علاقه‌مند باشد، کارشناس‌ تغذیه‌ نیز باید روحیه‌ خدماتی‌ داشته‌ و صبر و حوصله‌ لازم‌ را برای‌ صحبت‌ با بیمار و راهنمایی‌ او داشته‌ باشد. حتی‌ دانشجویانی‌ که‌ مایلند پس‌ از فارغ‌التحصیلی‌ دفتر مشاوره‌ غذایی‌ دایر کنند، باید دارای‌ ۳ سال‌ سابقه‌ کار در بیمارستان‌ باشند. همچنین‌ داوطلبان‌ علاقه‌مند به‌ این‌ رشته‌ لازم‌ است‌ در دروس‌ زیست‌شناسی‌ و شیمی‌ که‌ پایه‌ دروس‌ دانشگاهی‌ این‌ رشته‌ است‌ توانمند باشند. 

فرصت‌های شغلی 
اکثر متخصصین تغذیه در بیمارستان‌ها، سراهای سالمندان و یا کلینیک‌ها و مطب پزشکان کار می‌کنند. دیگر فرصت‌های شغلی در رستوران‌ها، مؤسسات خدمات اجتماعی، محل‌های نگهداری از بیماران، مؤسسات زیبایی اندام، مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌ها می‌باشند. بعضی از آنها نیز توسط شرکت‌هایی که به صورت قراردادی به مراکزی مانند کالج‌ها و دانشگاه‌ها، خطوط هوایی و…. سرویس دهی می‌کنند به کار گرفته می‌شوند. بعضی از این متخصصین به صورت شخصی به عنوان مشاور در امر تغذیه برای بیمارستان‌ها، سراهای سالمندان و… کار کرده و یا به مشتری‌ها خدمات مشاوره‌ای ارایه می‌دهند. 

گرایش‌ها: 
این‌ رشته‌ دارای‌ دو شاخه‌ عمده‌ است‌ که‌ عبارتند از : 
الف‌) تغذیه‌ گروه‌های‌ مختلف‌ جامعه‌ مانند سالمندان‌، معلولین‌ و کودکان‌ و نوجوانان‌. 
ب‌) تغذیه‌ بالینی‌ که‌ شامل‌ تغذیه‌ و مشاوره‌ غذایی‌ بیماران‌ بستری‌ و سرپایی‌ می‌شود. 

درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل : 

دروس‌ پایه‌: 
زیست‌شناسی‌، روانشناسی‌، جامعه‌شناسی‌، شیمی‌ عمومی‌، فیزیک‌، فیزیولوژی‌، تشریح‌ تئوری‌، تشریح‌ فیزیولوژی‌ عملی‌، میکروب‌شناسی‌، شیمی‌ آلی‌، آمار حیاتی‌، بیوشیمی‌ مقدماتی‌، میکروب‌شناسی‌ مواد غذایی‌. 

دروس‌ اصلی‌: 
اصول‌ اپیدمیولوژی‌، تغذیه‌ اساسی‌، بهداشت‌ و مسمومیت‌های‌ غذایی‌، مدیریت‌ بخش‌ غذایی‌، نقش‌ تغذیه‌ در خدمات‌ بهداشتی‌، فیزیولوژی‌ تغذیه‌، زبان‌ اختصاصی‌، بیوشیمی‌ متابولیسم‌، اصول‌ و روش‌های‌ نگهداری‌ مواد غذایی‌، شیمی‌ مواد غذایی‌، اصطلاحات‌ پزشکی‌ و بیمارستانی‌، اقتصاد غذا و برنامه‌ریزی‌، بهداشت‌ عمومی‌. 

دروس‌ تخصصی‌: 
بیماری‌های‌ ناشی‌ از سوء تغذیه‌ و اپیدمیولوژی‌، تنظیم‌ برنامه‌ غذایی‌، تغذیه‌ گروه‌های‌ ویژه‌، رژیم‌ درمانی‌، بررسی‌ وضع‌ تغذیه‌، آموزش‌ تغذیه‌، تأثیر فرآیند بر ارزش‌ غذا، تغذیه‌ دوران‌های‌ مختلف‌، سمینار، اکولوژی‌ تغذیه‌، کارآموزی‌. 

موقعیت‌ شغلی‌ در ایران : 
تا چند سال‌ پیش‌ فارغ‌التحصیلان‌ رشته‌ تغذیه‌ حتی‌ در بیمارستان‌ها جایگاه‌ مشخص‌ و تعیین‌شده‌ای‌ نداشتند اما در چند سال‌ اخیر بخصوص‌ از زمانی‌ که‌ به‌ کارشناسان‌ تغذیه‌ اجازه‌ مطب‌ داده‌ شده‌، این‌ رشته‌ در بیمارستان‌ها هویت‌ و جایگاه‌ تازه‌ای‌ پیدا کرده‌ است‌، اما متأسفانه‌ هنوز در بین‌ پزشکان‌ نقش‌ و اهمیت‌ کارشناسان‌ این‌ علم‌ روشن‌ نشده‌ است‌. در حالی‌ که‌ باید همکاری‌ تنگاتنگی‌ بین‌ پزشکان‌ و متخصصان‌ تغذیه‌ وجود داشته‌ باشد و در واقع‌ هر جا که‌ یک‌ پزشک‌ متخصص‌ غدد، قلب‌ و عروق‌ یا کلیه‌ حضور دارد، باید در کنارش‌ یک‌ متخصص‌ تغذیه‌ باشد. چون‌ پزشک‌ فقط‌ لیست‌ غذاها یا مواد غذایی‌ که‌ بیمار نباید بخورد، تعیین‌ می‌کند اما کارشناس‌ تغذیه‌ می‌گوید که‌ یک‌ بیمار چگونه‌ و چقدر باید بخورد تا هم‌ مواد غذایی‌ مورد نیاز به‌ بدنش‌ برسد و هم‌ رژیم‌ غذایی‌ را حفظ‌ کند. 
بخش تغذیه بیمارستان‌ها، مسؤولیت فنی کارخانجات تولید مواد غذایی، همکاری در کلینیک‌های رژیم درمانی با همکاری پزشکان غدد داخلی، همکاری در تعیین رژیم برای گروه‌های مختلف از جمله ورزشکاران، بیماران خاص، کارگران و . . . مشغول به کار هستند. 

چشم انداز آینده 
با تاکید روز افزون بر پیشگیری از بیماری‌ها توسط بهبود عادت‌های غذایی،‌ فرصت‌های شغلی برای متخصصین تغذیه نیز رو به افزایش است. با افزایش جمعیت و نیز با مسن تر شدن بافت اجتماعی، نیاز به این متخصصین در سراهای سالمندان، مدارس، زندان‌ها،‌ سازمان‌های بهداشتی و مراکز بهداشت خانواده افزایش می‌یابد. 
توجه عمومی به تغذیه و تاکید بر آموزش سلامتی و بهداشت باعث نیاز به این رشته بخصوص در زمینه مدیریتی می‌شود. این نیاز در مراکز خدماتی قراردادی غذایی و کلینیک‌ها و مطب‌های پزشکان نیز رو به افزایش است. 

کلمات کلیدی: رشته تغذیه، معرفی رشته تغذیه، تغذیه بالینی، تغذیه اجتماعی، مدیریت تغذیه، فرصت های شغلی، بازار کار، گرایش ها، دروس رشته تغذیه، موقعیت شغلی 
منبع: کمیته دانشجویی عمادده 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 18 اسفند 1394 ساعت: 10:26 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

معرفی رشته داروسازی

بازديد: 65

معرفی رشته داروسازی

معرفی رشته داروسازی 

بسیاری از مردم و از جمله تعداد قابل توجهی از داوطلبان آزمون سراسری شناخت صحیحی از رشته داروسازی ندارند. آنها نمی‌دانند که شغل فارغ‌التحصیل داروسازی، دارو فروشی نیست و حتی هدف این رشته نیز فقط تربیت داروساز نمی‌باشد. چرا که داروسازی تنها یکی از تخصص‌های فارغ‌التحصیل این رشته است. 
باید دانست که در علم‌ پزشکی‌ برای‌ مداوای‌ یک‌ بیمار، روش‌های‌ متعددی‌ از جمله‌ دارو درمانی‌، جراحی‌ و روان‌ درمانی‌ وجود دارد که‌ در این‌ میان‌ دارو درمانی‌ به‌ عنوان‌ متداول‌ترین‌ شیوه‌ در تمام‌ دنیا شایع‌ است و رشته‌ داروسازی‌، رشته‌ای‌ است‌ که‌ در همین‌ زمینه‌ با بیماران‌ و مردم‌ مرتبط‌ می‌گردد. همچنین‌ یک‌ داروساز در صورت‌ ناموفق‌ بودن‌ رژیم‌ دارو درمانی‌ باید علل‌ عدم‌ موفقیت‌ را بررسی‌ کند. از همین‌ رو می‌توان‌ گفت‌ رشته‌ داروسازی‌ بخشی‌ از علوم‌ پزشکی‌ است‌ که‌ در رابطه‌ با تولید و ساخت‌ دارو، بررسی‌ وضعیت‌ دارو در بدن‌ انسان‌ و موجودات‌ زنده‌ و میزان‌ تأثیر دارو در سلامت‌ جامعه‌ و کم‌ کردن‌ بحران‌های‌ بیماری‌زا نقش‌ ایفا می‌کند. به‌ عبارت‌ دیگر رشته‌ داروسازی‌ به‌ شناخت‌ ماده‌ مؤثر، فرموله‌ کردن‌ این‌ ماده‌ (تبدیل‌ ماده‌ مؤثر به‌ فرمی‌ که‌ قابل‌ مصرف‌ برای‌ بیمار باشد مثل‌ قرص‌، کپسول‌، شربت‌ یا استفاده‌ از روش‌های‌ تزریقی‌) و بررسی‌ اثرات‌ دارو بر بدن‌ بیمار می‌پردازد. 
شاید جالب باشد که بدانید حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد علت ناموفق شیوه مداوای یک بیمار، به دارو مربوط می‌شود؛ یعنی کیفیت دارو، انتخاب نوع‌دارو و نحوه استفاده از دارو (این که بیمار دارو را با چه مواد غذایی یا دارو‌های دیگر استفاده کرده است) می‌تواند اثر دارو را تضعیف کند. و این وظیفه یک داروساز است که علت را تشخیص دهد و در این زمینه پزشک معالج را راهنمایی کند. 
داروسازی‌ تلفیقی‌ از علوم‌ پایه‌ و بالینی‌ است‌ و به‌ همین‌ دلیل‌ توانمندی‌ در دروس‌ فیزیک‌، شیمی‌ و زیست‌شناسی‌ برای‌ این‌ رشته‌ ضروری‌ است‌. همچنین‌ دانشجوی‌ این‌ رشته‌ برای‌ ارائه‌ خدمات‌ به‌ بیماران‌ باید بتواند با افراد به درستی‌ ارتباط‌ برقرار کرده‌ و خوب‌ صحبت‌ کند و در ضمن‌ فردی سخت‌کوش‌ و جدی‌ باشد چون‌ دروس‌ این‌ رشته‌ بسیار فراگیر و متنوع‌ بوده‌ و هم‌ جنبه‌ حفظی‌ و هم‌ جنبه‌ تحلیلی‌ دارد و در نتیجه‌ به‌ همت‌ و تلاش‌ قابل‌ توجه‌ نیازمند است‌. 
حدود ۹۰ درصد فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ جذب‌ بازار کار می‌شوند که‌ از این‌ میان‌ بیش‌ از ۸۰ درصد جذب‌ داروخانه‌ها و مابقی‌ در صنایع‌ داروسازی‌ (صنعت‌ ساخت‌ و کنترل‌ دارو) و کارخانه‌های‌ آرایشی‌ ـ بهداشتی‌ مشغول‌ به‌ کار می‌شوند یا در کارهای‌ اجرایی‌ وزارت‌ بهداشت‌، درمان‌ و آموزش‌ پزشکی‌ فعالیت‌ می‌کنند. از سوی‌ دیگر در حال‌ حاضر حدود ۹۷ درصد داروهای‌ مورد نیاز کشور (از نظر عددی‌) در کارخانه‌های‌ متعدد داروسازی‌ داخل‌ کشور ساخته‌ می‌شود و بدون‌ شک‌ این کارخانه‌ها به‌ کارشناسان‌ داروسازی‌ نیاز دارند. این‌ در حالی‌ است‌ که‌ اکثر کارخانه‌های‌ داروسازی‌ کشور دارای‌ واحدی‌ به‌ نام‌ واحد تحقیقات‌ هستند و امکان‌ فعالیت‌های‌ تحقیقاتی‌ برای‌ فارغ‌التحصیلان‌ علاقه‌مند مهیا است. 

درس‌های‌ رشته داروسازی در طول‌ تحصیل‌: 

دروس‌ پایه‌: 
بیولوژی‌ نظری‌، فیزیک‌ نظری‌، ریاضیات‌ پایه‌ و مقدمات‌ آمار، شیمی‌ عمومی‌، بیوشیمی‌، فیزیولوژی‌، شیمی‌ آلی‌، تشریح‌، اصول‌ خدمات‌ بهداشتی‌،آمار حیاتی‌، شیمی‌ تجزیه‌، میکروب‌شناسی‌ نظری‌ و عملی‌، انگل‌شناسی‌ و قارچ‌شناسی‌، ایمونولوژی‌، کمک‌های‌ اولیه‌، کامپیوتر. 

دروس‌ تخصصی‌: 
گیاه‌شناسی‌ دارویی‌، اشکال‌ دارویی‌، تغذیه‌ و رژیم‌ درمانی‌، مواد خوراکی‌ نظری‌، مدیریت‌ در داروسازی‌، درمان‌شناسی‌، اطلاعات‌ دارویی‌، شیمی‌ دارویی‌، فارماکولوژی‌، مفردات‌ پزشکی‌، فرآورده‌های‌ دارویی‌ بیولوژیکی‌، فیزیکال‌ فارماسی‌، روش‌های‌ دستگاهی‌، سم‌شناسی‌، بیوفارماسی‌، داروسازی‌ صنعتی‌، کنترل‌ میکروبی‌ دارویی‌، کارآموزی‌ صنعت‌، زبان‌ تخصصی‌، مقدمات‌ داروسازی‌، گیاه‌شناسی‌ داروسازی‌، کارآموزی‌ داروخانه‌. (بیشتر درس‌های‌ این‌ رشته‌‌ همراه‌ با آزمایشگاه‌ ارائه‌ می‌شود). 

دانشگاه‌های پذیرنده رشته داروسازی: 
دانشگاه‎های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ـ درمانی اصفهان، اهواز، تبریز، تهران، شهید بهشتی ـ تهران، شیراز، کرمان، کرمانشاه، مازندران ـ ساری، مشهد. 
مقاطع تحصیلی: دکترای حرفه‌ای 
دوره‌ها: روزانه 

نام و تعریف رشته: 
رشته دکترای عمومی داروسازی Doctor of Pharmacy Pharm. D شاخه‌ای از علوم پزشکی است که به منظور رفع نیازهای خدمات داروئی جامعه در سازمان‌های مرتبط با دارو تاسیس شده است. 

تاریخچه رشته و پیشرفت های جدید: 
با توجه به نیاز بشر به درمان بیماری‌ها و همچنین پیشرفت علم شیمی و بیولوژی و همچنین ارتباط تنگاتنگ علوم مختلف و همچنین گشوده شدن عرصه برای ارائه روش‌های جدید درمانی با استفاده از داروهای جدیدتر و موثرتر رشته داروسازی از ابتدای قرن بیستم به عنوان یک رشته مستقل مطرح گردید که این امر در ایران با استقلال این رشته از رشته پزشکی و تاسیس دانشکده داروسازی در سال ۱۳۱۳ در دانشگاه تهران محقق گردید. به مرور زمان و با توجه به نیاز کشور به استفاده از خدمات داروسازان و همچنین احساس ضرورت بر تدوین برنامه‌های تحصیلی این رشته، دانشکده‌های داروسازی دیگری در تبریز، اصفهان، مشهد، اهواز و سپس شهید بهشتی، کرمان، شیراز، ساری و کرمانشاه تاسیس گردید. همچنین برنامه رشته داروسازی به صورت مدون در سال ۱۳۶۱ توسط شورای انقلاب فرهنگی ارائه که این برنامه با کمی تغییر در سال ۱۳۶۷ بازنگری گردیده است. امروزه علاوه بر تاسیس دانشکده‌های داروسازی هر دانشکده به لحاظ رشد و تحولات عظیم علمی اقدام به تاسیس مراکز تحقیقاتی و همچنین با توجه به نیاز جامعه به خدمات تخصصی‌تر اقدام به تاسیس و را ه اندازی رشته‌های تخصصی نموده است. 

فلسفه تدوین برنامه (ارزش‌ها و باورها): 
حفظ سلامت انسان و محیط زندگی وی از حقوق اصلی او محسوب می‌شود و در رشته داروسازی نیز با توجه به کاربردهای تعیین کننده آن در تامین سلامت جامعه در راستای تحقق عدالت اجتماعی، بر مد نظر گرفتن این حق اساسی تاکید می‌شود. دانشمندان مسلمان و ایرانی در شناخت محیط زندگی و داروها پیشقدم بوده‌اند و در این برنامه بر روح حاکم بر فرهنگ غنی ملی در زمینه‌های اقلیم شناسی و جنبه‌های اخلاقی بخصوص اخلاق پزشکی تاکید دارد. همچنین از نیازهای اساسی انسان‌ها تمایل به رشد و تعالی است و انسان‌ها فطرتاً طالب شناخت بهتر خلقت هستند. لذا در این برنامه بر افزودن اطلاعات، ایجاد نگرش‌های لازم و تقویت جنبه پژوهشگری و دستیابی به نهان‌های خلقت توجه می‌شود و سعی می‌گردد با بکارگیری شیوه‌های جدید و قدیم تعلیم و تربیت در جهت افزایش قدرت تفکر، استقلال، تصمیم گیری و افزایش توان حرفه‌ای فراگیرندگان با توجه به نیازهای جامعه و اولویت‌های ملی با بهره‌گیری از فراگیری مداوم گام برداشته شود. 

رسالت (Mission): 
ماموریت اصلی تربیت دانش آموختگانی است که می‌توانند در نظام‌های بهداشتی و تامین سلامت و آموزشی، پژوهشی، برنامه ریزی و خدماتی مربوط به داروها انجام وظیفه کنند با تربیت این نیروها تامین سلامتی پیشرفت خواهد داشت. همچنین با استفاده از متدها و تکنیک‌های جدید ساخت دارو و ارائه مشاوره به تشخیص درمان و پیش‌گیری از بیماری‌ها کمک می‌شود. بطور کلی این رشته بر خلاقیت، نوآوری، کارگروهی و اخلاق حرفه‌ای نیز تاکید دارد. 

چشم انداز (Vision): 
در یک دنیای در حال تغییر و تحول و پیشرفت، دانش آموخته داروسازی نقش موثر و کارآمدی در ارتقای سطح علمی در مقطع آموزش و پژوهش و پاسخ گویی به نیازهای در حال تحول خدمات بهداشتی جامعه را با همکاری سایر متخصصین گروه پزشکی خواهند داشت. امید می‌رود با اجرای موفق این برنامه آموزشی سطح علمی در این رشته ارتقا یافته و در حد استانداردهای بین المللی باشد و کشور و جامعه را با پیشرفت‌های علمی دنیا هماهنگ نماید. مطابق استانداردهای بین المللی، دکتر داروساز باید جایگاه‌های واقعی خود را در حلقه درمان جامعه کسب نماید. لذا امید می‌رود که این رشته بتواند لااقل در ده سال آینده جایگاه واقعی خود را از لحاظ رفع نیازهای حرف وابسته در سطح ملی و حتی بین المللی کسب نماید. 

اهداف کلی (Aims): 
از دانش آموختگان این رشته انتظار می‌رود اطلاعات عمومی کافی در جنبه‌های مختلف علوم دارویی داشته و نیازهای جامعه را در این ارتباط حل نماید. اهداف کلی این رشته عبارتند از :
الف. برآوردن نیازهای عمومی آموزشی و پژوهشی برای فهم بهتر علم داروسازی و عوامل مرتبط با این علم. 
ب. آشنایی با پژوهش‌های علمی و عملی در حیطه علوم دارویی 
ج. افزایش مهارت‌ها و آگاهی‌ها در خصوص: 
- شناخت کامل خصوصیات داروهای موجود در فارماکوپه داروئی. 
- توانایی اداره داروخانه‌های عمومی و تخصصی و راهنمایی بیماران و مشاوره پزشکان در استفاده درست از داروها 
- ساخت داروها و مواد آرایشی بهداشتی در حد داروخانه 
- ساخت داروها و مواد آرایشی بهداشتی در صنعت 
- کنترل کمی و کیفی داروها و مواد غذایی و آرایش بهداشتی 
- پیشگیری از سمیت و عوارض جانبی داروها و اطلاع رسانی داروها 
- آشنایی با مراجع و رفرانس‌های داروسازی و علوم دارویی 
- توان شناخت و برنامه‌ریزی برای حل مسائل مرتبط با دارو و سلامت در سطح ملی 
- فرهنگ‌ها و عقائد جوامع گوناگون 
- امور پژوهشی و آموزشی محیط پیرامون خویش 
- تحکیم اخلاق حرفه‌ای 

نقش‌های دانش آموختگان رشته داروسازی عبارتند از: 
1. خدماتی 
۲. مدیریتی 
۳. مشاوره‌ای و آموزشی 
۴. پژوهشی 

وظایف حرفه‌ای دانش آموختگان: 

در نقش خدماتی می‌توانند در: 
۱. داروخانه شهری به عنوان مسئول که بر حسن اجرای امور نسخه پیچی و راهنمایی متقاضیان خدمات دارویی نظارت دارد، ارائه خدمات نماید. 
۲. داروخانه بیمارستانی به عنوان مسئول فنی که بر حسن اجرای امور نسخه پیچی و تامین داروهای بخش‌های مختلف بیمارستان و راهنمایی متقاضیان خدمات دارویی نظارت دارد، ارائه خدمت نمایند. 

در نقش مشاوره‌ای و آموزشی می‌توانند: 
۱. در داروخانه اعم از شهری و بیمارستانی در انتخاب و مصرف صحیح داروها به بیماران و پزشکان کمک نمایند. 
۲. با ارائه اطلاعات صحیح به پزشک و بیمار باعث کاهش عوارض سمی و جانبی داروها گردد. 

در نقش مدیریتی می‌توانند: 
۱. در سازمان‌ها و موسسات دارویی به عنوان مدیر فعالیت نماید. 
۲. در کلیه امور مربوط به دارو اعم از ارتباط با کارخانه‌های داروسازی یا دیگر مراکز تولید دارو، و شبکه‌های بهداشتی در سطح اجرائی و نظارتی ارائه خدمات نمایند. 
۳. در کارخانه‌های داروسازی بر ساخت و کنترل داروها به عنوان مسئول فنی نظارت نمایند. 

در نقش پژوهشی می‌توانند: 
۱. با توجه به اهداف رشته، با مطالعه پیرامونی در خصوص الگوی مصرف دارو و نوع بیماری‌ها منطقه فعالیت به افزایش سطح آگاهی پزشکان در آن منطقه مشخص کمک نماید. 
۲. در بخش‌های پژوهشی شامل مراکز تحقیقاتی و همچنین تحقیق و توسعه کارخانه‌های داروسازی ارائه خدمات نماید. 

استراتژی‌های تدوین برنامه: 
این برنامه مبتنی است براستراتژی تلفیقی (دانشجو یا استاد محوری بر حسب نوع درس و شرایط)، استفاده از فنون جدید یادگیری و یاددهی و پژوهش، آموزش در محیط کار واقعی، تحلیل وظایف حرفه‌ای آینده شناخت علوم و ابزارها و تکنیک‌های تخصصی جدید. 
همچنین در این برنامه بر حسب شرایط از فنونی نظیر کار و تمرین عملی در محیط آزمایشگاه و فیلد، کار در گروه‌های کوچک، طرح و حل مسئله، شیوه‌های آموزشی Modular و خودآموزی، استفاده از کامپیوتر، سخنرانی، ارائه سمینار و فعالیت‌های آموزشی نظری توسط فراگیرنده demonstration و evidence based approachکه بیشتر در بخش آموزش‌های بالینی و کارورزی‌ها به کار می‌رود استفاده خواهد شد. 

شرایط و نحوه پذیرش دانشجو: 
پذیرش دانشجو از طریق آزمون سراسری و به صورت متمرکز خواهد بود. 

رشته‌های مشابه رشته داروسازی در خارج از کشور: 
این رشته در مقاطع مختلف اعم از لیسانس، فوق لیسانس و دکتری در خارج از کشور وجود دارد. 

مشخصات دوره دکتری عمومی داروسازی: 
طول دوره تحصیل : 
حداقل طول دوره دکتری داروسازی ۵/۵ سال می‌باشد. 
مرحله اول: دروس عمومی و اختصاصی علوم پایه 
مرحله دوم: دروس اختصاصی داروسازی، کارآموزی، کارآموزی در عرصه، پایان نامه
در پایان مرحله اول، امتحان جامع علوم پایه برگزار می‌شود و قبولی در امتحان جامع شرط ورود به دوره‌های بعدی می‌باشد. 

تعداد کل واحدهای درسی: ۲۰۹ واحد 
واحدهای عمومی: ۲۲ واحد 
واحد علوم پایه: ۵۸ واحد 
واحدهای اختصاصی: ۱۲۹ واحد 

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر: 
پس از اخذ مدرک دکترای عمومی داروسازی به شرط داشتن معدل کل بالاتر از ۱۵، دانشجو می‌تواند در امتحان دوره تخصصی شرکت کند. دانشجویان پذیرفته شده در دوره تخصصی بسته به گرایش تحصیلی خود،‌ واحدهای گوناگون و متنوع دیگری را (تقریباً ۴۰ واحد) در سطح پیشرفته و تخصصی می‌گذرانند که بخش عمده آن پایان نامه تخصصی است. 
قبل از انتخاب پایان‌نامه تخصصی، دانشجو باید در امتحان جامع تخصصی که در سطح کشور برگزار می‌شود نمره قبولی را کسب نماید. 
سر انجام پس از نگارش و دفاع از پایان نامه به اخذ مدرک دکترای تخصصی (P.h.D) نایل می‌آید. 

رشته‌های تخصصی داروسازی که در حال حاضر در داخل کشور ارائه می‌گردند عبارت است از: شیمی دارویی، داروسازی، مفردات پزشکی، رادیو فارماسی، فارماکولوژی، مواد خوراکی و آب شناسی، فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی، داروسازی بیمارستانی، فرآورده‌های بیولوژیک، سم شناسی. علاوه بر رشته‌های یاد شده، فارغ التحصیلان رشته داروسازی عمومی می‌توانند در تخصص‌های علوم پایه پزشکی نظیر: بیو شیمی، ‌انگل شناسی پزشکی، میکرب شناسی پزشکی، فیزیولوژی، آمار حیاتی، تغذیه، ایمونولوژی، ویروس شناسی و ژنتیک نیز شرکت نمایند. 

کلمات کلیدی: داروسازی، رشته داروسازی، معرفی رشته داروسازی، درس های رشته داروسازی، دکترای داروسازی، شرایط کاری، واحدهای درسی 
منبع: کمیته دانشجویی عمادده 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 18 اسفند 1394 ساعت: 10:25 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

آشنایی با رشته پزشکی

بازديد: 117

آشنایی با رشته پزشکی

آشنایی با رشته پزشکی 

هدف: 
هدف تربیت پزشک عمومی با خصوصیات زیر است: 
1) در راه آشنایی بیشتر با مکتب و تزکیه و تعالی روح کوشا باشد. کمک به تامین بهداشت و درمان دردهای مردم را وسیله‌ای برای رضای خدا و تقرب به او بداند. 
2) با فرهنگ اسلامی و نظام جمهوری اسلامی آشنا باشد و خود را ملزم به رعایت قوانین و مقررات حاکم به جامعه اسلامی بداند. 
3) از شناخت مسائل عمده بهداشت و درمان و نظام ارائه خدمات بهداشتی و درمانی کشور به قدر کافی برخوردار و از مسئولیت‌ها و وظایف خود در این نظام آگاه باشد. 
4) قابلیت علمی و عملی کافی در تشخیص بیماری‌ها و ارجاع بیماران به سطوح بالاتر بهداشتی و درمانی کشور و شرکت در برنامه‌های پیشگیری و بهداشت عمومی را دار باشد. 
5) قادر به استفاده از آخرین منابع علمی و بهره‌گیری از اطلاعات جدید کار خود باشد. 

دوره آموزش دکترای حرفه‌ای پزشکی شامل مراحل زیر است: 
الف) علوم پایه: طول این دوره 2 سال است که در پایان این دوره دانشجو در آزمونی شامل کلیه دروس این دوره شرکت می‌کند و در صورت موفقیت به دوره بعدی راه می‌یابد. هر دانشجو حداکثر دو بار می‌تواند در این آزمون شرکت کند. 
ب) فیزیوپاتولوژی: طول این دوره 6 ماه است و طی آن دانشجو ضمن آگاهی از مبانی فیزیولوژیک، با مکانیزم بیماری‌ها و عوامل موثر در آن‌ها به طریق تحلیل گرانه آشنا می‌شود و نشانه‌های بیماری‌ها و تشخیص و درمان آن‌ها را یاد می‌گیرد. 
ج) کارآموزی بالینی: طول این دوره 20 ماه است و هدف شناخت آثار و علائم بیماری‌ها از دیدگاه بالینی و آزمایشگاهی به دست آوردن توانایی‌های لازم در به کاربردن اندیشه، استدلال و نتیجه‌گیری سریع، به منظور برخورد منطقی و صحیح با بیمار و طراحی عملیات پیشگیری درمانی است. 
د) کار ورزی بالینی: طول دوره 18 ماه است و هدف پرورش مهارت‌ها، تقویت قدرت تصمیم‌گیری، افزایش اتکاء به نفس و تکمیل پرورش اندیشه از طریق رویارویی مستقیم کار ورز با مسائل بهداشتی، درمانی و تقبل مسوولیت مستقیم امور بهداشتی، درمانی به عهده همه است. 
هـ) کار ورزی: دانشجویان قبل از شروع مرحله کارورزی، در کنکور کار ورزی که شامل کلیاتی از دروس پایه و اصلی و عمومی فیزیولوژی علوم بالینی است و به طور سراسری برگزار می‌شود شرکت می‌کنند چون گذراندن موفقیت‌آمیز این آزمون برای راه‌یابی به دوره کار ورزی ضروری است. فارغ‌التحصیلان ملزم به خدمت در مناطق محروم کشور هستند. 

توانایی‌های فارغ‌التحصیلان 
فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند بعد از پایان تحصیلات، مسوولیت‌های متفاوتی را عهده‌دار شوند، از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود: 
1) تشخیص – درمان و پیگیری بیماران در مطب‌های شخصی، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها. 
2) مدیریت و سرپرستی مراکز ارائه خدمات بهداشتی و درمانی. 
3) مشارکت در امر تحصیلی و پژوهشی در ارتباط با بیماری‌های مختلف. 

دوره پزشکی شامل 4 مرحله: علوم پایه، فیزیوپاتولوژی (نشانه‌شناسی)، کارآموزی و کار ورزی می‌باشد. مرحله علوم پایه در واقع عامل ارتباطی‌ای بین درس‌های دبیرستان و پایه با درس‌های تخصصی پزشکی است، بدین ترتیب که شامل آن قسمت از درس‌های پایه است که به بدن انسان مربوط می‌شود؛ برای مثال، بیوشیمی قسمتی از علم شیمی است که در مورد شیمی بدن موجود زنده (در این‌جا انسان)‌ صحبت می‌کند و همین‌طور سایر درس‌های این مرحله که در بخش درس‌ها شرح داده می‌شوند. مرحله شناخت نشانه و علایم بیماری و چگونگی پیدایش علایم بیماری، در ارتباط با عامل بیماری‌زا و چگونگی پیدا کردن آن در معاینه‌ها و آموزش نظری دستگاه‌های تشخیص، بدون توجه به درمان است. در این دوره، دانشجو مفهوم بیماری و علایم آن و نحوه تشخیص آن را به صورت نظری مطالعه نموده،‌ چگونگی آن را با توجه به درس‌های علوم پایه فرا می‌گیرد. 
مرحله بعدی شامل دوره کارآموزی (استاژری) است که دانشجو در این مرحله، به بیمارستان و بالین بیماران می‌رود و در کنار درس‌های نظری، روش‌های تشخیص و درمانی را در بالین بیمار می‌آموزد. در این قسمت، استادان در مورد هر بیمار، توضیحات لازم را به دانشجویان ارائه می‌دهند و دانشجو نیز زیر نظر استاد، فرآیندهای معاینه بالینی و فنون تشخیص را به کار می‌برد و شیوه درمان و تجویز دارو را نیز در هر مورد می‌آموزد. در این مرحله درس‌های نظری نیز ارائه می‌شود که مکمل کار بالینی در بخش خواهد بود. 
مرحله بعد دوره کار ورزی (انترنی) است، دانشجو پس از فراگیری راه‌های تشخیص و درمان به صورت مستقل و با نظارت کلی روزانه استادان، اقدام به بیماریابی، تشخیص و درمان نموده، مواد آموخته شده در مرحله کارآموزی (استاژری) را در عمل به کار می‌برد و تجربه می‌اندوزد. 
در کل دوره پزشکی عمومی دو امتحان اصلی (حیاتی) وجود دارد که شامل امتحان جامع علوم پایه و دیگری امتحان جامع پرانترنی می‌باشد. قبولی در این دو امتحان، لازمه ورود به مرحله بعدی است. 

آینده شغلی، بازار کار، درآمد: 
عمده‌ترین موقعیت‌های شغلی که بیشتر پزشکان می‌توانند جذب آن‌ها شوند، عبارتند از: 
الف) مطب‌های شخصی که بر حسب تمایل پزشک و نیاز منطقه در شهرها و روستاها دایر می‌گردد و پزشکان ویزیت مراجعان را در مطب‌ها انجام می‌دهند. 
ب) بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های خصوصی و دولتی که در آن‌ها پزشکان به تشخیص و درمان بیماری‌های مراجعان خود می‌پردازند. 
ج) مراکز بهداشتی درمانی شهری یا روستایی که اغلب مدیریت و سرپرستی این مراکز به عهده پزشکان عمومی می‌باشد و همچنین این مراکز از پزشکان عمومی برای تشخیص، درمان و پیگیری بیماری‌ها نیز استفاده می‌نمایند. 

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه: 
سلامت تن و روان برابر ضوابط مربوط به تشخیص کمیسیون پزشکی متعهد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای داوطلبان رشته پزشکی امری ضروری است. 
علاوه بر آن داوطلبان ورود به رشته پزشکی باید از دانش و علاقه بالایی در زمینه درس‌های زیست‌شناسی و علوم پایه نیز برخوردار بوده، دقت کافی و حوصله زیاد در زمینه فراگیری جزئیایت مربوط به بیماری‌های مختلف را داشته باشند. 

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر: 
ادامه تحصیل دانشجویان رشته پزشکی بعد از اتمام دوره پزشکی عمومی در دو مرحله امکان‌پذیر است: 
الف) ادامه تحصیل در رشته‌های تخصصی بالینی که داوطلب بعد از قبولی در امتحان پذیرش دستیاری سراسری کشور می‌تواند در رشته‌های تخصصی که در حال حاضر در داخل کشور ارائه می‌شوند ادامه تحصیل دهد. 
ب) عمومی،‌ جراحی مغز و اعصاب، جراحی استخوان و مفاصل (ارتوپدی)، جراحی کلیه و مجاری ادراری تناسلی (ارولوژی)، بیماری‌های اعصاب، بیماری‌های داخلی، بیماری‌های عفونی و گرمسیری، بیماری‌های قلب و عروق، بیماری‌های کودکان، بی‌هوش، پزشکی اجتماعی، پزشکی هسته‌ای، آسیب‌شناسی (پاتولوژی)، پوست، پزشکی فیزیکی و توان‌بخشی، چشم‌پزشکی، پرتو درمانی (رادیوتراپی)، پرتوشناسی تشخیصی (رادیولوژی)، زنان و زایمان، روان‌پزشکی، گوش و حلق و بینی، پزشکی قانونی و طب کار می‌باشد. 
ج) ادامه تحصیل در رشته‌های علوم پایه، فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی می‌توانند در تخصص‌های علوم پایه پزشکی نظیر فیزیولوژی، ایمونولوژی، ژنتیک، ویروس‌شناسی پزشکی، میکروب‌شناسی پزشکی، انگل‌شناسی پزشکی، بیوشیمی، آمار حیاتی و تغذیه نیز شرکت نمایند. 

دوره علوم پایه 
مرحله علوم پایه، اولین مرحله آموزش پزشکی بوده، مدت این مرحله دو سال است. در این مرحله، دانشجویان بخش اول درس‌های عمومی و درس‌های پایه و اصلی را می‌گذرانند. هدف از این مرحله، آموزش ساختمان بدن انسان و اعمال فیزیولوژیک و نقش آن در سلامت انسان و همچنین شناخت عوامل بیولوژیک بیماری‌زا و شیوه‌های دفاعی بدن در برابر آن‌ها و اصول آسیب‌های بدن انسان و آشنا ساختن دانشجو با اصول مسائل بهداشتی است. دانشجویان باید در هر نیمسال تحصیلی 20 واحد درسی ارائه شده از طرف دانشکده را به طور اجباری بگذرانند. حداکثر زمان مجاز برای گذراندن این مرحله 3 سال است. 

در ذیل به شرح برخی از این درس‌ها می‌پردازیم: 
بیوشیمی: مربوط به بدن موجودات زنده و انسان است. در این درس، با شیمی آلی مولکول‌ها و اتم‌ها و واکنش‌های آن‌ها در بدن آشنا می‌شویم. 
آناتومی: در آناتومی، دانشجو با کلیه ساخت‌های بدن شامل انواع ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، اعصاب و احشا و با محل آن‌ها و اعضای مجاور آن‌ها به طور دقیق و در حالت طبیعی بدن، آشنا می‌شود، به طوری که بتواند اجزای هر ناحیه را به صورت سه بعدی شناسایی کند. 
فیزیولوژی: در این درس چگونگی عملکرد اندام‌ها و بافت‌ها مورد مطالعه قرار می‌گیرد؛ به این ترتیب که دانشجو بعد از آشنایی با آناتومی و بافت‌شناسی اندام‌ها با شیوه عمل آن‌ها در شرایط مختلف و در وضعیت‌های ویژه آشنا می‌شود. 
ایمونولوژی: این درس به بررسی سازمان دفاعی بدن، سلول‌های دفاعی و واکنش‌های موثر در این شبکه می‌پردازد. 
انگل‌شناسی: این درس به انگل‌های موثر در ایجاد بیماری‌های انسانی اعم از حشرات، کرم‌ها، قارچ‌ها و غیره می‌پردازد. در این درس‌، این انگل‌ها به طور دقیق شناسایی شده، در درس عملی نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت و به این وسیله چشم دانشجو با انواع انگل‌ها آشنا می‌گردد. 
پاتولوژی عمومی: در این درس انواع آسیب‌های بافتی و تغییرهای بافت‌های بدن در هنگام بروز یک ناهنجاری، تحریک و یا آزار مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

دوره فیزیوپاتولوژی (نشانه شناسی) 
مدت مرحله دوم شش ماه است. در این مرحله دانشجو پس از این که با آموختن درس‌های فیزیولوژی به چگونگی عملکرد طبیعی سازمان بدن پی‌ برد و در درس پاتولوژی وضعیت واکنش‌های بدن در بیماری و تغییرهای بافت‌ها را در هنگام ورود عوامل مضر به خوبی فرا گرفت، به مرحله‌ای می‌رسد که اکنون باید بتواند با تلفیق این دو، واکنش‌های بدن را در هنگام یک بیماری از زمان شروع تا انتهای آن دنبال کرده، سلسله توالی نشانه‌های آشکار و ماهیت یکایک آن‌ها را شناسایی کند. 
در این قسمت دانشجو در مقطع‌هایی که با عنوان کورس (دوره) ‌از آن یاد می‌شود، یک سر فصل از بیماری‌های داخلی مثل بیماری‌های خون را به طور مشروح مطالعه می‌کند و در هر قسمت، عوامل شروع کننده، شیوه عمل، واکنش بدن، سیر بیماری و نشانه‌های اختصاصی مربوط را بررسی می‌نماید. این مطالعه صرفاً شامل نشانه‌شناسی بیماری‌هاست و شامل مباحث درمان و تشخیص در بالین بیمار و معاینه‌های فیزیکی نمی‌شود. در این دوره دانشجو، فارماکولوژی را به صورت مروری کلی بر دسته‌های دارویی و چگونگی اثر داروها، می‌گذراند. این آشنایی با فارماکولوژی به صورت کلی بوده، دسته‌های اختصاصی داروها و راه‌های تجویز آن‌ها در هر بیماری، در فارماکولوژی اختصاصی به طور مشروح مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. 

دوره کارآموزی (استاژری) 
دوره سوم که از آن به عنوان دوره کارآموزی یاد می‌شود، شامل دو مجموعه درس‌های نظری و کار عملی است. اساس تدریس درس‌های نظری مانند سایر درس‌های علوم پایه و فیزیوپاتولوژی است ولی در برنامه عملی، دانشجو در بالین بیمار با مجموعه‌ای از دانسته‌های نظری خود با نشانه‌های بیمای به صورت مستقیم مواجه می‌شود و با صحبت با بیمار و به دست آوردن تاریخچه بیماری، نوع آن را تشخیص داده، اقدام‌های درمانی لازم را فراخواهد گرفت. برنامه کار در دوره کارآموزی به طور خلاصه شامل کنفرانس‌های صبحگاهی در مورد بیماران بستری در بخش، صحبت در بالین توسط استاد مربوط و یادگیری معاینه‌ها و گرفتن شرح حال، انجام کارهای تشخیصی و تا حدودی نسخه‌نویسی است. عموماً درس‌های نظری بعد از ظهرها تدریس می‌شود و صبح‌ها به کار در بیمارستان و برنامه‌های آن اختصاص دارد. زمان گذراندن کارآموزی بالینی به طور مطلوب 20 ماه و حداکثر 27 ماه است که طی آن، دوره‌های داخلی، جراحی،‌ کودکان، زنان و زایمان، چشم، گوش و حلق و بینی، روان‌پزشکی، رادیولوژی و پوست و واحدهای باقی مانده درس‌های عمومی گذرانده می‌شود. محل گذراندن کارآموزی‌ها بیمارستان‌های آموزشی است. 

دوره کار ورزی (انترنی) 
دوره انترنی یا کار ورزی در واقع نقطه عطف آموزش بالینی دانشجویان رشته پزشکی است. کار ورز پس از آموختن علوم پزشکی و گذراندن یک دوره کارآموزی بالینی در تمام بخش‌های بیمارستانی، اینک بدان حد از اطلاعات پزشکی و قضاوت بالینی رسیده است که به طور مستقل در مواجهه با بیماران قرار بگیرد و با به کار بستن عملی تمام آموخته‌ها، به طور مستقیم با بیماران در تماس باشد و با انجام معاینه‌های بالینی و دستور آزمایش‌های پاراکلینیک، به تشخیص رسیده، به درمان بیمار بپردازد. این فعالیت‌ها همگی زیر نظر استادان و دستیاران مربوط صورت می‌گیرد. 

توانایی‌های فارغ‌التحصیلان دوره دکترای تخصصی پزشکی و فرصت‌های شغلی آنان 
این فارغ‌التحصیلان می‌توانند در بیمارستان‌های آموزشی یا غیرآموزشی کشور استخدام و کار درمان بیماران و آموزش دانشجویان رشته پزشکی و پیراپزشکی مشغول شوند. همچنین می‌توانند به کار درمان بیماران در درمانگاه‌های تخصصی یا مطب‌های خصوصی مبادرت ورزند.
ریاست بیمارستان‌های دولتی یا خصوصی معمولاً به عهده پزشکان متخصص است. همچنین ریاست و معاونت دانشکده و دانشگاه‌ها علوم پزشکی کشور نیز به عهده پزشکان متخصص می‌باشد. 

کلمات کلیدی: رشته پزشکی، معرفی رشته پزشکی، پزشکی، آینده شغلی، بازار کار، درآمد، ادامه تحصیل، دوره علوم پایه، دوره فیزیوپاتولوژی، استاژری، انترنی 
منبع: کمیته دانشجویی عمادده 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 18 اسفند 1394 ساعت: 10:23 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

رشته مطالعات خانواده

بازديد: 143

رشته مطالعات خانواده

رشته مطالعات خانواده 


دیباچه: خانواده از دیدگاه اسلام، بنیادی‌ترین واحد اجتماع و منبع اصلی انتقال ارزش‌ها و سنت‌های اجتماعی و مذهبی است. از همین رو مطالعه همه جانبه این واحد اجتماعی در ابعاد مذهبی، روانی، تربیتی و اجتماعی و حقوقی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است؛ مطالعه‌ای که بر مبنای تفکر اسلامی و به شکل منظم و سیستماتیک انجام گرفته باشد و ساخت و کارکرد خانواده را در ابعاد وسیع فرهنگ اسلامی بررسی نماید. رشته مطالعات خانواده بر پایه همین نیاز تدوین شده است. در واقع فارغ‌التحصیلان این رشته تلاش می‌کنند با بررسی‌های دقیق، جوابگوی نیاز‌ها و مشکلات جامعه در خصوص خانواده باشند. 

توانایی‌های لازم : 
دانشجوی مطالعات خانواده باید با فرهنگ غنی و ارزشمند اسلامی, پیوند عمیقی داشته باشد. همچنین لازم است که از دو ویژگی مهم خوب گوش دادن و خوب سخن گفتن بهره‌مند باشد و بتواند با شخصیت متعادل خود بر دیگران تأثیر گذاشته و آنها را به درستی راهنمایی کند. 

موقعیت شغلی در ایران : 
فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در مراکز مشاوره وزارت آموزش و پرورش ، سازمان بهزیستی و مراکز مشاوره خصوصی و دولتی فعالیت نمایند. 



درس‌های این رشته در طول تحصیل 

دروس اصلی: 
قواعد صرف عربی، قواعد نحو عربی، تجزیه و ترکیب، ترجمه و درک متون عربی، مأخذشناسی اسلامی، اصول فقه، حقوق اساسی، آشنائی با کلیات علوم قرآنی و حدیث، تربیت در اسلام، روانشناسی عمومی، آسیب‌شناسی روانی، روانشناسی اجتماعی، مبانی جامعه‌شناسی مفاهیم اساسی،‌مبانی مددکاری اجتماعی، ریاضیات پایه، مبانی جمعیت‌شناسی. 


دروس تخصصی : 
متون تخصصی فقه، فقه تطبیقی، قواعد فقه، تفسیر موضوعی قرآن در زمینه‌های حقوق متقابل افراد خانواده نسبت به هم، ارث، وصیت، طلاق، حدود، دیات، قصاص و شهادت، روانشناسی تربیتی، بهداشت روانی، مسائل نوجوانان و جوانان، خانواده درمانی، روانشناسی رشد کودکی، جامعه‌شناسی خانواده،‌ جامعه‌شناسی روستایی، جامعه‌شناسی تاریخی خانواده، آمار و احتمال،‌ روش تحقیق نظری، روش تحقیق عملی، زبان تخصصی، آسیب‌شناسی اجتماعی، حقوق مدنی،‌ کارورزی . 


منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشورتالیف خانم فیروزه سودایی ونرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش 
(novinfun.com) 
کلمات کلیدی: معرفی رشته ، مطالعات خانواده ، آشنایی با رشته ، تحصیلی ، درباره رشته ، رشته تحصیلی ، خانواده ، رشته 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 18 اسفند 1394 ساعت: 10:22 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

معرفی رشته هوشبری

بازديد: 57

معرفی رشته هوشبری

معرفی رشته هوشبری 


-------------------------------------------------------------------------------- 


نام و تعريف رشته: Bachelor of Sciences in Anesthesia 


رشته كارشناسي هوشبري (Bachelor of Sciences in Anesthesia) شاخه‌اي از علوم پزشكي است كه دانشجويان طي دورة آموزشی با اصول جديد، روشها، تجهيزات و وسايل بيهوشي به ويژه هوشبري در جراحي‌هاي تخصصي و فوق‌تخصصي مثل قلب، عروق بزرگ، توراكس، مغز و اعصاب پيوند اعضاء و غيره آشنا شده، مراقبت از بيماران در مراحل مختلف بيهوشي را فرا مي‌گيرند. 
دانش آموختگان اين رشته در مراكز آموزشي و درماني به منظور كمك به متخصصين بيهوشي در امر بيهوش ساختن، نگهداري و هوش آوري بيماران مراقبت از بيماران بستري در واحد مراقبتهاي پس از بيهوشي Post Anesthesia Care Unit (PACU) يا اتاق ريكاوري، سرويس كنترل درد حاد Acute Pain Management Service (APMS) و در فوريتهاي پزشكي (بحراني) تحت نظارت مستقيم پزشك متخصص بيهوشي ايفاي نقش مي‌نمايند. 


تاریخچه هوشبری 

در كشور ايران تاكنون رشته‌اي مشابه رشته كارشناسي هوشبري وجود نداشته است، ولي در ساير كشورها، دوره‌‌هاي تحصيلي مرتبط با رشته فوق با برنامه‌هاي آموزشي متفاوت به لحاظ محتوي و طول دوره، ارائه مي‌گردند. در ايالات متحده آمريكا و انگلستان دورة آموزشي كارشناي هوشبري با عناويني مانند Nurse Anesthesia و Bachelor of Nurse Anesthesia Science in Anesthesia وجود دارند. 

باتوجه به پيشرفتهاي دانش بيهوشي و توسعه تجهيزات و فن‌آوري و به منظور ارائه خدمات مراقبتي مطلوب و اثر بخش، استفاده از دانش آموختگان رشته فوق بويژه در اتاقهاي عمل جراحي تخصصي، فوق تخصصي، واحد مراقبتهاي پس از بيهوشي (PACU) و سرويس درد حاد و مركز فوريت‌هاي اورژانس ضروري به نظر مي‌رسد 


وظايف حرفه‌اي دانش آموختگان :Task Analysis 


نقش مراقبتي: 

الف) شناخت وضعيت عمومي بيمار و اقدامات مراقبتي قبل از بيهوشي: 

- آگاهي از پرونده، وضعيت و سوابق پزشكي بيمار. 
- در آزمايش دستگاهها، تجهيزات مربوط به بيهوشي و آماده كردن لوازم، وسايل و داروهاي موردنياز و اطمينان يافتن از كارايي آنها با متخصص بيهوشي همكاري نمايد. 

- در برقراري راه وريدي محيطي مطمئن و مناسب با پزشك مربوطه همكاري نمايد. 

- در اتصال دستگاههاي مختلف پايش به بيمار با پزشك مربوطه همكاري نمايد. 

- در كنترل و ثبت علائم حياتي بيمار با پزشك مربوطه همكاري نمايد. 

- در قرار دادن بيمار در وضعيت‌هاي مناسب (Position)، بدون خطر و متناسب با نوع عمل جراحي با متخصصي بيهوشي همكاري نمايد. 

ب) مراقبت از بيمار در خلال بيهوشي 

-كمك به متخصص بيهوشي در هوش آوري بيماران 
- كمك در انتقال بيمار به PACU 

- استقرار در PACU و ارائه خدمات مراقبتي به بيماران بستري در آن 

- كنترل و ثبت علائم حياتي و پايش سيستم‌هاي مختلف بدن بيمار تا هوشياري كامل و گزارش و ثبت موارد غير طبيعي 

- كنترل علائم هيپوكسي و گزارش موارد غيرطبيعي به متخصص بيهوشي 

- استفاده مؤثر از انواع وسايل اكسيژن درماني، رطوبت‌سازها و... طبق دستور متخصص بيهوشي 

- مشاركت در انجام روشهاي ايزولاسيون و كنترل عفونت 

- ثبت و بايگاني گزارشات مربوط به بيماران و هزينه‌هاي درماني 

- مشاركت در تهيه، آماده سازي و نگهداري دستگاهها، تجهيزات، وسايل و ساير امكانات موردنياز PACU 

- رعايت نكات ايمني مربوط به PACU 

د) نقش مراقبتي در سرويس درد حاد: 

در پذيرش و آماده سازي بيمار جهت اقدامات درماني تحت نظر متخصص بيهوشي مشاركت نمايد. 
- در آماده سازي و نگهداري وسايل، تجهيزات و داروها در سرويس درد حاد مشاركت نمايد. 

- در انجام روش هاي كنترل درد حاد به متخصص بيهوشي كمك نمايد. 

- آشنايي با عوارض كنترل سرويس درد حاد و اطلاع به متخصص بيهوشي جهت درمان. 

- در ترخيص بيمار از سرويس درد حاد تحت نظارت متخصص بيهوشي همكاري نمايد. 

همچنين دانش آموختگان كارشناسي هوشبري به عنوان عضو تيم احيا (CPCR) و تحت نظر متخصص بيهوشي در زمينه برقراري و اداره راه هوايي و ساير وظايف محوله ايفاي نقش مي‌نمايند 


نقش ارتباطي: 

-ارتباط با متخصصين بيهوشي، اعضاء تيم جراحي، كاركنان اتاق عمل، دانشجويان و... 
- ارتباط با واحدهاي مرتبط با اتاق عمل مثل آزمايشگاه، بانك خون، راديولوژي، مهندسي پزشكي و... 

- ارتباط با واحد پرستاري و سيستم اداري بيمارستان 
منبع: وب سایت دانشگاه علوم پزشکی مشهد 
کلمات کلیدی: معرفی رشته ، هوشبری ، آشنایی با رشته ، بی هوشی ، تحصیلی ، درباره رشته ، رشته تحصیلی ، رشته هوشبری ، رشته ، بازار کار ، فرصت شغلی

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 18 اسفند 1394 ساعت: 10:10 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 1554

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس