تحقیق دانشجویی - 238

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

تحقیق درباره اسید و باز

بازديد: 2705

تحقیق درباره اسید و باز

کلمه «اسید» (به انگلیسی:acid) از واژه لاتین acidus به معنای «ترش مزه» آمده‌است. تعاریف گوناگونی برای اسید و باز وجود دارد، از جمله تعاریف آرنیوس، لوری-برونستد و لوییس.

 

تعریف قدیمی

اسیدها موادی ترش مزه اند خاصیت خورندگی دارند شناساگرها را تغییر رنگ می‌دهند و بازها را خنثی می‌کنند.بازها موادی با مزهٔ گس-تلخ اند حالتی لزج دارند شناساگرها را تغییر رنگ می‌دهند و اسیدها را خنثی می‌کنند.

لی بیگ: اسیدها موادی اند که در ساختار خود هیدروژن یا هیدروژن هایی دارند که در واکنش با فلزها توسط یون های فلز جایگزین می‌شوند.

آرنیوس: اسیدها موادی هستند که ضمن حل شدن در آب یون +Hآزاد می‌کنند. بازها موادی هستند که ضمن حل شدن در آب یون -OH آزاد می‌کنند.این تعریف فقط به موادی محدود می‌شود که در آب قابل حل باشند. حدود سال ۱۸۰۰، شیمی دانان فرانسوی از جمله آنتوان لاووازیه، تصور می‌کرد که تمام اسیدها دارای اکسیژن هستند. شیمی دانان انگلیسی از جمله سر همفری دیوی، معتقد بود که تمام اسیدها دارای هیدروژن هستند. شیمی دان سوئدی، سوانت آرنیوس، از این عقیده برای گسترش تعریف اسید استفاده نمود.

لوری-برونستد: اسید گونه‌ای است که در واکنش شیمیایی پروتون (یون+H)می دهد و باز گونه‌ای است که در واکنش شیمیایی پروتون (یون+H)می پذیرد. لوری و برونستد این تعریف را بیان کردند، که از آن بر خلاف تعریف آرنیوس می‌توان در محیط غیر آبی هم استفاده کرد.

لوییس: اسیدها موادی هستند که در واکنش های شیمیایی پیوند داتیو می پذیرند. بازها موادی هستند که در واکنش های شیمیایی پیوند داتیو می‌دهند.تعریف لوییس را با نظریه اوربیتال مولکولی هم می‌توان بیان کرد. به طور کلی، اسید می‌تواند یک جفت الکترون از بالاترین اوربیتال خالی در پایین اوربیتال خالی خود دریافت کند. این نظر را گیلبرت ن. لوییس مطرح کرد. با وجود این که این تعریف گسترده ترین تعریف است، تعریف لوری-برونستد کاربرد بیشتری دارد. با استفاده از این تعریف می‌توان میزان قدرت یک اسید را هم مشخص نمود. از این مفهوم در شیمی آلی هم استفاده می‌شود (مثلاً در کربوکسیلیک اسید).

 

نام گذاری

اسیدها بر اساس آنیون هایشان نام گذاری می‌شوند. پسوند یونی را حذف و با پسوندی جدید جایگزین می‌کنیم (گاهی اوقات پیشوند)، طبق جدول زیر. برای مثال، HCl دارای آنیون کلرید است، پس پسوند -ید نام را به صورت هیدروکلریک اسید درمی آورد.

 

خواص شیمیایی

در آب بین اسید (HA) و آب تعادل زیر برقرار می‌شود که آب به عنوان یک باز رفتار می‌کند:

قلیایی

محیطی که در دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد، pH آن بیشتر از ۷ ‌باشد محیط قلیایی یا بازی نامیده می‌شود.قلیا عبارت است از ترکیبهای فلزهای قلیایی یا قلیایی خاکی که دارای گروه OH- هستند و محلول آنها می‌تواند چربی ها را در خود حل کند.

حالت

باز ها عموماً تلخ مزه هستند و حالت چرب مانند دارند و در واکنش خواهان گرفتن الکترون هستند باز ها با اسید واکنش نشان داده و تولید آب و نمک می‌کنند.

 

خصوصیات مشترک مواد قلیایی

تمام مواد قلیایی در برخورد با اسیدها از خود واکنش نشان می‌دهند؛همه آنها وقتی در آب حل می‌شوند به شکل یون هیدروکسید در می‌آیند.

 

چند ماده قلیای معروف

مایع سفید کننده

خون

آب دهان

صابون

آب دریا

آمونیاک

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 06 فروردین 1394 ساعت: 21:22 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

رسالت قرآن در معرفت

بازديد: 95

رسالت قرآن در معرفت

قرآن كه خود، علم ممثَّل است، بيش از هر چيز جوامع بشري را به دانش فرا مي‌خواند چون با سرمايه‌ي بينش علمي، فروغ هدايت آن روشن‌تر مي‌شود، زيرا گر چه رهنمود قرآن در بشارت دادن و بيم‌دادن عالم است... «لِيَكُونَ لِلعالَمينَ نَذيراً»[1]، ليكن سودمندان از آن، كساني‌اند كه از زبانه دوزخ هراسناك‌اند: «انّما اَنتَ مُنذرٌ مَن يخْشاها»[2] و هراسناكان از شعله جهنم، زياد نيستند و مهم‌ترين آنان عارفان به خداي سبحان و عالمان به احكام و حكم اويند: «اِنَّما يَخْشَي الله مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ»[3] و در پرتو خدا باوري و خدا پروائي، شايسته‌ي هم‌نشيني فرشته‌ها شده و در صحنه‌ي برجسته‌ترين معارف الهي يعني توحيد به شهادت نشسته و اداي شهادت آنان مسموع گوش دل صاحبدلان شده، و مُهر تأييد و امضاء خداي واحد را به همراه خود دارد: «شَهِدَ الله اَنَّهُ لا اِلهَ اِلّا هُوَ وَ المَلائِكهُ وَ اُولُوا الْعِلْمِ قائِماً بِالْقِسطِ لا اِلهَ اِلّا هُوَ الله العَزيزُ الحَكيمُ»[4].

رسالت قرآن در دعوت به معرفت، شامل همه اركان آنست؛ يعني هم مبدء را كه خداي سبحان و نام‌هاي نيكو او ومظاهر گوناگون آنهاست به عنوان مبدء شناسي عنوان مي‌كند و هم معاد را كه همان مبدء‌است با نام‌هاي نيكو ديگر ارائه مي‌دهد و هم رابط بين آغاز و انجام را كه مظاهر نام‌هاي نيكو ديگر خداي سبحان‌اند هدايت مي‌كند، ضمنا جهان‌شناسي و انسان‌شناسي را كه هر كدام بنوبه‌ي خود مظهر نامي از نامهاي مبارك الهي‌اند تعليم مي‌نمايد، و نحوه پيدايش و پرورش بسياري از موجود‌هاي روح‌دار يا بدون روح را به منظور تشريح آيات آفاقي وانفسي گزارش مي‌دهد.

در تحليل مسائل شناخت‌شناسي، گذشته از آنكه مباحث را به صورت اشكال منطقي دقيق طرح مي‌كند و شرائط منطق صوري را رعايت مي‌كند به قسمت مهم منطق كه صاحب‌نظران روش شناسي آن را جزء فريضه‌ي مباحث منطق مي‌شمارند و بخش‌هاي ديگر را جزء نافله‌ي مسائل منطق محسوب مي‌دارند كاملا عنايت مي‌نمايد و از اين رهگذر نه تنها حِسْبان و زَعْم و پندار واهي را كافي نمي‌داند بلكه گمان را كه بسياري از دانشمندان به آن مبتلا هستند ناقص مي‌شمارد، و مظنّه را در تحقيق مسائل جهان‌بيني سودمند نمي‌داند، و آيات فراواني در اين زمينه نازل شده است كه ظنّ را چون خَرْص و تخمين دانسته و پيروي از آنها را ضلالت مي‌داند و گمان‌ پرستي را همراه با هواپرستي محكوم مي‌شمارد، آيات ذيل نمونه‌اي از ذمّ ظّن و سلب حجّيت آن در مسائل اعتقادي و نفي اعتماد بر آن در مباحث جهان‌بيني است: «اِنْ يتَّبِعُونَ اِلّا الظّنَّ وَ اِنْ هُمْ اِلّا يَخْرِصُونَ»[5] «وَ ما يَتَّبِعُ اَكثَرُهُمْ اِلّا ظَنّا اِنَّ الظَّنَّ لا يُغْني مِنَ الحَقّ شَيئاً»[6] «اِنْ يِتَّبِعُونَ اِلّا الظّنّ و ما تهوي الاَنْفَسَ»[7].

چون از صورتهاي فاقد شرائط انتاج هرگز قطع حاصل نمي‌شود و از مادّه‌هاي ظنّي هرگز تعيين پديد نمي‌آيد هدايت قرآن كريم و رسالت آن در تبيين معرفت شناسي اينست كه اساس را بر صورتهاي واجد شرائط نتيجه گرفتن قطعي و مادّه‌هاي صالح جهت افاده، يقين قرار مي‌دهد و بهره‌مندان از خود را متّقياني مي‌داند كه بر محور حسّ نگشته و در ديوارهاي تنگ طبيعت محبوس نشدند و به ماوراء آن كه قلمرو غيب و عقل است ايمان دارند: «يُؤمِنُونَ بِالغَيْبِ»[8]، و درباره‌ي قيامت به گمان اكتفاء نكرده بلكه به مرز يقين رسيده‌اند، «و بِالآخرَهَ هُمْ يوُقِنُونَ»[9] اينان در پرتو معرفت شناسي بين گمان نزديك به علم كه نفوذ شبهه در آن بعيد است نه محال، و بين يقين كه رخنه ترديد در آن مستحيل است نه بعيد، فرق گذاشته‌اند وهرگز گمان‌هاي پراكنده را يقين نمي‌پندارند و بعيد را ممتنع نمي‌شمارند.

قرآن كريم همانطوري كه فكر ناب را زمينه‌ي حصول يقين صاحب‌نظران مي‌داند، ذكر خالص و شكر بي‌شائبه را وسيله حصول يقين صاحبان بصيرت مي‌شمارد، زيرا بعد از جريان حضرت خليل ـ عليه السّلام ـ كه نمونه‌ي كامل صاحبان بصيرت است و اينكه آن حضرت شاهد ملكوت آسمانها و زمين بوده و از بين رهگذر به مقام يقين شهودي و قطع با بصيرت رسيده است: «وَ كَذلِكَ نُري اِبراهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمواتِ وَ الاَرضِ وَ ليَكُونَ مِنَ المُوقنين»[10] همه‌ي صاحب نظران را به نگاه در ملكوت آسمانها فرا مي‌خواند تا از اين سكوي پرش به مقام يقين مفهومي و قطع‌ نظري برسند، گر چه رسيدن به مقام قطع با بصيرت به نوبه‌ي خود ممكن خواهد بود: «اَوَ لَمْ يَنظُروُا في ملَكوتِ السََّمواتِ وَ الاَرضِ»[11].

و نيز همه‌ي سالكان كوي حق را به ذكر و پرستش خالص دعوت مي‌نمايد تا از راه ذكر و شكر چون طريق فكر و شعور به مقام والاي يقين برسند: «وَ اعبُدْ رَبَّكَ حتّي يَأتِيكَ اليَقينَ»[12].

و به صاحبان علم اليقين كه از رهگذر كوي فكر و شعور يا سحر خيزي ذكر و شكر به مقام يقين رسيده‌اند اعلام مي‌دارد كه هنوز در بين راه‌اند و مقصد‌هاي والا همچنان به انتظار آنها است كه از علم اليقين به عين اليقين بار يابند. از علم به عين آمد و از گوش به آغوش: «كَلّا لَو تَعلمُونَ عِلمَ اليَقينِ لَتَروُنَّ الجَحيمَ ثُمَّ لَتَروُنّها عَيْنَ اليَقينِ.»[13].

يقين عامل مؤثّر است تا عبد صالح سالك از مقام محبّ بودن به درجه‌ي بالاي محبوب حق شدن نائل آيد، كه نه تنها لذّت محبت را مي‌چشد، بلكه از ناحيه‌ي محبوب شدن مي‌بالد و فخر مي‌كند، و اگر تاكنون از لذت مناجات با حق بهره‌مند بود اكنون از شوق مناجات خداي سبحان با وي غرق نشاط مي‌شود: «قُل اِن كُنْتُمْ تُحِبُّونَ الله فَاتَّبِعُوني بُحْبِبْكُمُ الله»[14] ـ «ما بَرحَ لِلّه عزّت آلائه في البرهة بعد البرهة و في ازمان الفترات عبادٌ ناجاهم في فكرهم و كلّمهم في ذات عقولهم»[15]...

اينان هر لحظه با عبادت بهره‌ي تازه‌ي از يقين مي‌برند و با يقين برتر عبادت بهتر انجام مي‌دهند چنانكه صاحب‌نظران با فكر بهره‌ي جديدي از يقين نظري مي‌برند و با آن يقين كليد حلّ دشواري‌هاي نظري را بدست مي‌آورند.

و چون نظام آفرينش بر اساس علت و معلول است و همه‌ي سلسله علّت‌ها را خداي سبحان كه مسبب همه اسباب است اداره مي‌نمايند و آنها فقط مجاري فيض‌اند، درخواست هرگونه فيضي با حفظ مبادي و مجاري آن خواهد بود، و هرگز توسّل‌ها مخالف حكمت حق نبوده و آن را تغيير نمي‌دهند، بلكه هماهنگ با آن اثر مي‌كنند: يا مَن لا تُغَيَّرُ حِكمَته الوسائلُ[16]، و از آنجهت كه علم گاهي از فكر و دانش و زماني از ذكر و نيايش حاصل مي‌شود تقاضاي افزايش آن همراه با درخواست توفيق فكر و حدس و سعادت عبادت و پرستش خواهد بود، بنابراين معناي «ربِّ زِدْني عِلماً» همراه با تقاضاي توفيق كوشش و تفكر عقلي يا كشش و تهجد قلبي مي‌باشد كه جمع هر دو، نه تنها ممكن، بلكه مطلوب خواهد بود.

و از آنجهت كه بناي اين مقالت بر اختصار است و از طرفي برخي از مباحث عبادي در اين فصل آمده است لذا فصل مستقلي براي تبيين رسالت قرآن در عبادت منعقد نخواهد شد، همانطوري كه براي رسالت قرآن در تربيت منعقد نشد

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 06 فروردین 1394 ساعت: 21:21 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

از سلاحهاي شيميايي چه ميدانيد

بازديد: 147

از سلاحهاي شيميايي چه ميدانيد؟

از اين سلاحها براي کشتن افراد و وارد کردن صدمات بسيار جدي و يا ايجاد انواع معلوليت ها در مردم استفاده مي شود. اين سلاحها بر اساس اثرات مختلفي که بر بدن افراد مي گذارد ، به 3دسته تقسيم بندي مي شوند. دسته اول سلاحهاي هستند که روي سيستم عصبي بدن تاثير مي گذارند. در اين دسته GA ، GB ، GD ، GF و VX (متيل فسفوبوتيوئيک اسيد , گاز سارين ) قرار دارند. دسته دوم ، اثرات خود را روي پوست به جا مي گذارند و شامل HD(گازخردل گوگرد) ، HN (خردل نيتروژن)، L و CX هستند. دسته سوم نيز باعث اختلال سيستم تنفسي بدن مي شوند. در اين گروه گازهاي بي رنگ CG و DP ، کلرين (Cl) و فسفوکلرين (Ps) وجود دارند. از سلاحهاي شيميايي که روي اعصاب اثر مي گذارند، قبل و در طول جنگ دوم جهاني استفاده هاي بي شماري شده است.

دسته ي اول: اين مواد از نظر شيميايي وابسته به حشره کش هاي آلي فسفره هستند. اين دسته از سلاحهاي شيميايي مانع از عمل آنزيم استيل کولين استر از مي شوند. وقتي مواد شيميايي اين دسته وارد بدن شوند، غلظت استيل کولين را در بدن به بيش از حد لازم مي رسانند. ريه ها و چشمها بسرعت اين مواد را جذب کرده در کمتر از يک دقيقه بر سيستم عصبي بدن تاثيرات قابل توجهي مي گذارند. علايم آن به صورت آبريزش بيني ، ترشح زياد بزاق ، تنگي قفسه سينه ، کوتاهي تنفس ، تنگي مردمک چشم ، انقباض عضلاني و يا حالت تهوع و انقباض شکم ظهور مي کند.

دسته دوم سلاحهاي شيميايي که بر روي پوست تاول و سوختگي ايجاد مي کنند ، ماندگاري فراواني در محيط دارند. اين مواد روي چشمها ، پوشش مخاطي ، ريه ها ، پوست و اجزاي خون اثر گذاشته و اگر از طريق تنفس وارد ريه ها شوند ، بر شدت تنفس اثرات منفي مي گذارند و اگر توسط غذا بلعيده شوند ، سبب اسهال و استفراغ مي شوند. خردل ها که جزو اين دسته هستند به خاطر خواص فيزيکي خود مقاومت و ماندگاري بسيار زيادي در سرما و دماهاي معتدل دارند.اگر دو دقيقه از تماس يک قطره خردل با پوست بگذرد، صدمات جبران ناپذيري به اين عضو وارد مي شود.CX نيز که جزو اين گروه است ، پودري کريستالي شکل است که در دماهاي 39 تا 40 درجه سانتي گراد ذوب شده و در دماي 129 درجه سانتي گراد به جوش مي آيد. اين ماده را با افزودن موادي خاص در دماي اتاق به حالت مايع درمي آورند. CX داراي بوي بسيار نامطبوعي است.

در غلظتهاي کم آن سوزش شديد چشم بروز مي کند، اما در غلظتهاي بالا به پوست حمله کرده و چند ميلي گرم آن سبب دردهاي زياد و سوزشهاي فراوان شده و زخمهاي بدي بر جاي مي گذارد. براي پيشگيري از اثر اين مواد سربازان بايد به لباسها و ماسکهاي حفاظتي مجهز باشند. دسته سوم از سلاحهاي شيميايي آنهايي هستند که بر دستگاه تنفسي اثر مي گذارند. اين مواد بشدت به بافت ريه آسيب مي رسانند. فسفوژن که خطرناک ترين عضو اين گروه است ، براي اولين بار در سال 1915 استفاده شد. اين ماده گازي بي رنگ است که در دماي 2/8 درجه سانتي گراد به جوش مي آيد، بنابراين بسيار فرار و ناماندگار است ، ولي چون غلظت بخار آن 4/3 برابر هوا است ، به مدت طولاني در گودال ها و ديگر مناطق پست زمين باقي خواهد ماند. غلظت زياد آن پس از چند ساعت سبب مرگ مي شود، اما در غلظتهاي کم سبب سرفه ، اختناق ، احساس تنگي قفسه سينه ، حالت تهوع و سردرد و غيره مي شود. (انواع اول و سوم اين سلاح يعني گازهاي سارين و خردل همان هايي هستند که حکومت عراق در جريان جنگ تحميلي از آنها در برابر رزمندگان ما و حتي مناطق کردنشين خود استفاده کرد.)

در اين ميان ، محققان طرفدار صلح نيز بيکار ننشسته اند و همواره براي يافتن راه حل مبارزه با اين سلاحها، مطالعه و تحقيق مي کنند. مثلا آنها فهميده اند اگر موشها مقدار کمي از آنزيمي با نام NTE داشته باشند، نسبت به فسفرهاي آلي حساسترند. اين موشها کم تحرک تر هستند و شانس مردنشان نسبت به جانوراني که مقدار اين آنزيم در بدنشان در حد طبيعي است ، 2برابر بيشتر است ، پس وجود اين آنزيم در بدن موشها از اثر فسفرهاي آلي جلوگيري مي کند.

به همين ترتيب ، انسانها نيز ژن اين آنزيم را دارند ، پس مي توان اميدوار بود که از داورهايي که سطح NTE را افزايش بدهند، براي مبارزه با اين مواد شيميايي استفاده کرد، البته اين داروها را بايد پيش از حمله گازهاي شيميايي به کار برد. به عبارت ديگر، ?هيچ درماني براي ضايعات مواد شيميايي وجود ندارد، مگر پيشگيري از تماس انسان ها با اين مواد.? اما بايد پرسيد آينده اين سلاحها چيست و ماهيت سلاحهاي جديد چه خواهد بود؟ آيا ممکن است آينده اي رويايي در پيش رو داشته باشيم که در آن کاربرد هرگونه سلاح شيميايي از نظر وجدان تمامي افراد کاري غيرقانوني باشد؟ آيا ممکن است آيندگان روزهاي سياه گذشته را به دست فراموشي بسپارند؟

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 06 فروردین 1394 ساعت: 21:20 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تحقیق درباره سردردتنشي و ميگرن

بازديد: 193

تحقیق درباره سردردتنشي و ميگرن

سردردها انواع گوناگوني دارندسردردهاي عروقي مانند ميگرن از عملكرد غيرطبيعي سيستم عروقي يا رگ‌هاي خوني مغز ناشي مي‌شوند. حدود 8/1 جمعيت كشورهاي پيشرفته به ميگرن مبتلا هستند. زنان 3-2 برابر بيشتر از مردان مبتلا مي‌شوند. استفاده از بيوفيدبک به ويژه بيوفيدبك حرارتي در درمان ميگرن موفق بوده است. در اين شيوه به بيمار آموزش داده مي‌شود كه دماي انگشتان خود را افزايش دهد، با اين فرض كه اتساع رگ‌هاي خوني پيراموني در دست‌ها با كاهش جريان خون در شريان‌هاي نواحي گيجگاهي سطحي و بالاي چشم‌ها مرتبط است.سردردهاي تنشي از تنش در عضلات سر، صورت و گردن ناشي مي‌شوند. در مورد سردردهاي تنشي استفاده از EMG بيوفيدبك مرسوم مي‌باشد كه براي كاهش تنش در عضلات استفاده مي‌شود. منشأ سردرد فقط در سر نيست بلكه ممكن است منشأ آن در عضلات گردن باشداستفاده نامناسب از اين عضلات باعث مزمن شدن درد در سر مي‌شود. براي درمان، در ابتدا با استفاده ازSEMG، وضعيت عضلات سنجيده مي‌شود. همچنين سابقه فرد از لحاظ داشتن حادثه يا آسيب به سيستم اعصاب مركزي مانند كشيده شدن عضلات گردن، ضربه به سر و... بررسي مي‌شود. درمان با تركيب انواع مختلفي از بيوفيدبك كامل مي‌شود. در درمان سعي مي‌شود عضلاتي كه از تعادل خارج شده‌اند و دچار ناهماهنگي شده‌اند شناسايي و ناهماهنگي آن‌ها برطرف شود تا به كاهش يا درمان سردرد بيانجامد.

 

 

با ارزش غذايي آجيل آشنا شويد

آجیل همیشه از سوی متخصصان تغذیه به‌عنوان یك میان‌وعده مغذی مورد توجه بوده است. مغز دانه‌ها جزو منابع پروتیین گیاهی به حساب می‌آیند و مصرف مرتب‌شان در هرم غذایی به عنوان بخشی از تأمین كننده‌های پروتیین مورد نیاز بدن ضروری است. علاوه بر آن، تأمین ویتامین E، روی، سلنیوم، آهن و اسیدهای چرب ضروری نظیر لینولییك نیز بر عهده آجیل‌هاست. اما به تازگی، در مورد افزودن رنگ، نمك و حتی بو دادن‌شان و اینكه آیا طولانی شدن زمان نگهداری آجیل می‌تواند سلامت مصرف‌كننده را به مخاطره ‌اندازد یا نه، زیاد می‌شنویم. به نظر شما محتویات یك كاسه آجیل دارای ارزش غذایی مشابهی هستند یا كاملا با هم تفاوت دارند؟

بادام، بمب كلسیم
پای ثابت هر كاسه آجیل بادام است، به طوری كه در انواع آجیل‌ها از آجیل شب یلدا گرفته تا آجیل عید و چهارشنبه سوری آن را با پوست یا مغز شده می‌بینیم. بادام از منابع عالی ویتامین 
Eمحسوب می‌شود، به طوری كه در هر 100 گرم آن 24 میلی گرم از این ماده مغذی وجود دارد. این در حالی است كه مقدار مورد نیاز روزانه بزرگسالان تقریباً 15 میلی گرم است. 

مغز بادام، منبع گیاهی كلسیم نیز به حساب می‌آید و با خوردن 100 گرم آن 240 میلی گرم از این ماده معدنی دریافت می‌شود. مصرف این مغزه به خصوص برای كسانی كه لب به لبنیات نمی‌زنند ، حیاتی است.

پسته، پر از آهن
پسته در ظرف آجیل‌، یار همیشگی بادام است اما علاوه بر كلسیم (که در بادام فراوان است)، آهن قابل ملاحظه‌ای دارد. 

با خوردن 100 گرم این مغزه، 3 میلی گرم آهن و 110 میلی گرم كلسیم به بدن می‌رسد و این می‌تواند یك انتخاب مناسب برای گیاه‌خواران باشد تا از این طریق، كمبودهای احتمالی این مواد مغذی از میان برداشته شود.

تخمه كدو را هم بازی بدهید
این تخمه كه مدتی است جایگاهش را در ظرف آجیل‌ بیشتر خانواده‌های ایرانی از دست داده است، سرشار از روی، آهن و سلنیوم است و جالب است بدانید که خوب جویدن این تخمه در دهان، جذب این مواد مغذی را بالاتر خواهد برد. پس یادتان باشد که آنها را نجویده، فرو ندهید.

بادام هندی، شمشیر دولبه
این مغزه بسیار چرب است. از این رو، ویتامین 
E فراوانی نیز دارد، به طوری كه با خوردن هر 100 گرم از آن 25 میلی‌گرم از این ویتامین دریافت خواهد شد. وجود این ماده مغذی به حفظ سلامت چربی موجود در این مغزه كمك می‌كند و از اكسید شدن آن جلوگیری می‌كند. بادام هندی علاوه بر ویتامین E، كلسیم قابل توجهی نیز دارد، به طوری كه با خوردن 100 گرم آن 140 میلی گرم از این ماده معدنی دریافت می‌شود اما چربی فراوان آن خوردن این مغز را با هدف تأمین كلسیم منتفی می‌كند زیرا كالری فراوانش اضافه وزن و چاقی را برای مصرف كننده در پی خواهد داشت.

بادام زمینی، سرشار از پروتئین
در یك كاسه آجیل، بادام زمینی بیشترین مقدار پروتیین را دارد، به طوری كه در 100 گرم آن 26 گرم پروتئین گیاهی وجود دارد و می‌تواند برای گیاه‌خواران یك انتخاب مناسب باشد. این مغز، فولات بالایی داشته و اسیدهای چرب ضروری یعنی اسید لینولییك و لینولنیك‌اش فراوان است و به‌ این ترتیب سلامت پوست با عادت به خوردن این ماده غذایی فراهم خواهد شد.
مطالعات جدید نیز نشان داده‌اند بادام زمینی نقش موثری در درمان سل دارد. شاید فکر کنید سل بیماری فراموش شده‌ای است اما واقعیت این است که‌ این بیماری سالیانه جان بیش از دو میلیون نفر در سراسر جهان را می‌گیرد. با این حال بیشتر كسانی كه در معرض باكتری سل قرار دارند، هیچ گونه علایم بیماری را از خود نشان نمی‌دهند. این نكته بیانگرآن است كه در اغلب موارد سیستم ایمنی بدن به تنهایی قادر است با این میکروب خطرناک مبارزه کند، به شرط اینکه فرد در شرایط زندگی و تغذیه‌ای خوبی باشد. یکی از موادی که در بسیج كردن و آماده‌سازی سیستم دفاع بدن نقش موثری را ایفا می‌كند، ماده‌ای است موسوم به اسید نیتریک كه خوشبختانه بادام زمینی با داشتن مقادیر قابل‌توجهی آرژنین (نوعی اسیدآمینه ضروری) قادر است مایحتاج بدن در این زمینه را به خوبی برطرف کند.

فندق، رفیق سیستم لنفاوی

خاصیتی كه می‌توان درباره فندق گفت، مقدار بالای فسفر، روی و پتاسیم آن است. به‌ این ترتیب كه 100 گرم فندق خام، 6 میلی‌گرم روی به بدن خواهد رساند. مطالعات نشان داده‌اند عادت به خوردن تعدادی فندق در میان روز می‌تواند با تأمین این ماده معدنی به تقویت سیستم ایمنی كمك كرده و سلامت سیستم لنفاوی را تضمین كند.

كشمش و انجیر خشک، از کلسیم تا پتاسیم
در آجیل‌های شیرین (مانند آجیل چهارشنبه سوری) از خشكباری مانند كشمش و انجیر خشك استفاده می‌شود كه از نظر ارزش غذایی مورد توجه هستند. به‌ این ترتیب كه در هر 100 گرم انجیر خشك 227 كیلوكالری انرژی وجود دارد و سرشار از پتاسیم و كلسیم است از این رو، با خوردن 100 گرم از آن 970 میلی گرم پتاسیم و 250 میلی گرم كلسیم به بدن می‌رسد، پس مصرف آن برای بیماران فشار خونی توصیه می‌شود. در ضمن، آهن بالای آن برای افرادی كه احتمال كم خونی در آنها وجود دارد نیز توصیه می‌شود، به خصوص در میان وعده برای گروه نوجوانان. كشمش نیز به همین ترتیب دارای مقدار پتاسیم فراوانی است یعنی در 100 گرم از آن تقریباً 1000 میلی گرم پتاسیم وجود دارد و از نظر انرژی نیز با انجیر خشك برابری می‌كند. به طوری كه یك و نیم عدد انجیر خشك و دو قاشق غذاخوری كشمش معادل یك واحد میوه بوده و 60 كیلوكالری انرژی دارد و شما می‌توانید آنها را در میزان كالری دریافتی روزانه تان بگنجانید.

یک محاسبه سرانگشتی
حالا بیایید یک محاسبه سرانگشتی بکنیم و ببینیم حداقل و حداكثر انرژی و پروتیین و چربی و ویتامین و مواد معدنی که در یك كاسه آجیل یافت می‌شود، مربوط به كدام مغز است. واقعیت این است که كم‌كالری‌ترین مغزها، بادام زمینی و فندق هستند و در مقابل بیشترین انرژی با خوردن بادام هندی فراهم خواهد شد. بیشترین پروتیین مربوط به بادام زمینی و كمترین مقدار این ماده مغذی به بادام هندی برمی‌گردد. بادام هندی چرب‌ترین مغز است و كمترین مقدار چربی در بادام زمینی است. بادام هندی و بادام معمولی بیشترین ویتامین 
E را دارند و كمترین مقدار آن در فندق است. بیشترین آهن در پسته و بالاترین مقدار كلسیم در بادام وجود دارد. روی و سلنیوم فراوان در فندق است و اینها نشان‌دهنده ‌این موضوع هستند كه برای دریافت كلیه‌ این مواد مغذی بهتر است روزانه مخلوطی از آنها را دریافت كنیم نه ‌اینكه تنها یك یا دو نوعشان را مغذی دانسته و هر روز تنها از آنها بخوریم. اما روزانه خوردن چه تعدادی از این مغزها از سوی متخصصان تغذیه به عنوان یك واحد و میزان مساوی انرژی توصیه می‌شود؟ به نظر می‌رسد 8 عدد پسته، 6 عدد بادام، 7 عدد فندق، 6 عدد بادام هندی، 10 عدد بادام زمینی و یك قاشق غذا خوری تخمه كدو معادل یك واحد روغن است و به ‌اندازه 45 كیلوكالری انرژی دارد و شما می‌توانید با مصرف نصف مقدار هر یك از آنها در یك كاسه كوچك، در حین كنترل میزان كالری دریافتی از ارزش تغذیه‌ای هر یك از آنها نیز بهره ببرید و در عین حال تنوع را نیز رعایت كنید.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 06 فروردین 1394 ساعت: 21:19 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

روش بهتر توليد برق از منابع گرمايي

بازديد: 111

روش بهتر توليد برق از منابع گرمايي

 

معمولاً 70 درصد از انرژي موتور خودروها، از طريق گرمايي كه توليد مي‌كنند، به هدر مي‌رود. دانشمندان استراليايي و اورگان1، راهكار مؤثري يافته‌اند كه نه تنها موجب بازيابي اين انرژي از دست رفته مي‌شود بلكه در درازمدت، توانايي و قابليت توليد برق از گرماي درون زمين را ايجاد مي‌كند. براي اين كار، از نانوسيم‌هاي بسيار نازك داراي پتانسيلي با بازده بيش از دو برابر مواد ترموالكتريك، استفاده مي‌شود. به گفته «هينرلينك» استاديار فيزيك دانشگاه اورگان كه با مؤسسه ميكروتكنولوژي و نانوعلم اورگان (ONAMI) همكاري دارد: اگر همه چيز به خوبي پيش رود، مي‌توان بزودي كاربرد چنين دستگاه‌هاي ترموالكتريك نانوساختاري موتور را مشابه چرخه بازيافت گرماي توليد شده در موتور خودروهاي خنك‌سازي ريزپردازنده كامپيوترها و يخچال‌هاي فشرده‌تر و كم سر و صداتر خانگي، شاهد بود.

لينك و همكارش «تامي هامفري» عضو شوراي تحقيقات استراليا، نتايج يافته‌هاي خود را در كنفرانس ابزارهاي نانومقياس تجميع سيستم‌ها2 كه در هوستون برگزار شد، ارائه كردند. بخش مرور مقالات موجود Nature Materialsكه به صورت آن‌لاين قابل دسترسي است، ضمن شگفت‌انگيز خواندن كار اين دو محقق، آن را پيشرفتي قابل توجه در مقايسه با ترموالكتريك‌هاي توده‌اي كنوني دانسته است.

مسئله جالب توجه اين است كه دانشمندان ياد شده، دريافته‌اند كه دو ماده در عين دارا بودن دمايي متفاوت، مي‌توانند در مقياس نانو از يكديگر، در حال تعادل گرمايي باشند و اين واقعيتي است كه با قوانين كنوني فيزيك سازگاري ندارد، اما براي عملكرد خاص مورد نظر دانشمندان كه كاربرد گسترده فناوري ترموالكتريك در توليد قدرت سرماسازي را موجب مي‌شود، بسيار ضروري و حياتي است.

اگر يك فنجان داغ را روي نيمكتي قرار دهيد، پس از مدتي گرماي خود را از دست داده و سرد مي‌شود تا با نيمكتي كه روي آن قرار دارد، به تعادل گرمايي برسد. به بياني ديگر، اين يك اصل مسلم ترموديناميكي است كه هميشه گرما از محيط گرم به سرد جريان مي‌يابد و البته در اين بين، مقداري انرژي نيز تلف مي‌شود.

دانشمندان در پي آن هستند تا با استفاده از مواد ترموالكتريكي، اين انرژي تلف شده را بازيابي كرده و به الكتريسيته تبديل كنند. اين كار تنها در صورتي موفقيت‌آميز است كه بتوان جريان گرما را تحت كنترل در آورد و اين همان كاري است كه هامفري و لينك، موفق به انجام آن شده‌اند. به گفته لينك، ايده اصلي در اين روش، استفاده از دو حالت غيرتعادلي- با اختلاف دما- است. لينك و هامفري نشان داده‌اند كه با اعمال ولتاژ بر يك سيستم الكتريكي و وجود اختلاف دماي آن، مي‌توان الكترون‌هاي با انرژي مشخص مورد نظر را در آن سيستم به كار گرفت. بنابراين، اگر يك ماده نانوساختاري طراحي شده باشد كه تنها به الكترون‌هاي با انرژي خاص مورد نظر، اجازه عبور دهد، به نوع جديدي از تعادل دست يافته‌ايم كه در آن برخلاف تعادل‌هاي ترموديناميكي معمول، الكترون‌ها به خودي خود نمي‌توانند از محيط گرم به سرد جريان يابند.

هامفري توضيح مي‌دهد كه: اين توازن ظريف مي‌تواند كاربردهاي عملي بسيار زيادي داشته باشد زيرا با محقق شدن چنين تعادل جديدي، ابزار ترموالكتريكي كه براي تبديل گرماي انرژي الكتريكي مفيد، از روش اتصال الكتريكي نواحي سرد و گرم در يك نيمه رسانا استفاده مي‌كنند، مي‌توانند حتي در نزديكي نقطه تعادل نيز كار كنند. اين نيازي كليدي براي افزايش بازده ابزار و رسيدن به حد كارنو است كه حداكثر بازده ممكن براي ماشين گرمايي تلقي مي‌شود. زيرا سيستم در حال تعادل جريان الكترون‌ها، برگشت‌پذير بوده و با توجه به اين برگشت‌پذيري، دستگاه مي‌تواند به حداكثر بازده ممكن برسد.

تاكنون، اين نوع دستگاه‌ها كه بخش متحركي نداشته‌اند و آن‌قدر كوچك بوده‌اند كه بتوان آنها را روي يك ريز تراشه جاي داد، بازدهي بسيار پايين (كمتر از 15 درصد حد كارنو براي توليد برق) داشته‌اند و به همين علت، جز در مواردي خاص و محدود، كاربردي نداشتند.

اساس طرح لينك و هامفري، يافتن ساختار باندي الكترونيك مناسب در مواد ظريف ترموالكتريكي است كه از تعداد بسيار زياد نانوسيم تشكيل شده‌اند. با انجام اين طرح، دستگاه‌هاي ترموالكتريك نانوساختاري ايجاد شده به اين روش، بازدهي نزديك به 50 درصد در حد كارنو، خواهند داشت.

با كمك چنين موادي است كه توليد الكتريسيته از گرماي درون زمين و يا گرماي خروجي موتور خودروهاي تركيبي، امكان‌پذير مي‌شود. گفتني است كه اين تحقيق، موفق به دريافت جايزه بنياد ملي علوم امريكا شده است.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 06 فروردین 1394 ساعت: 21:18 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 792

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس