جواب سوالات نهم

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

سوالات درس اول مطالعات اجتماعی نهم

بازديد: 1941

 

سوالات درس اول مطالعات اجتماعی نهم

  درس 1 :: گوی آبی زیبا

سوالات به کتاب امسال بروز رسانی شد!

۱ -برخی از عجایب و پیچیدگی های آسمان و زمین را نام ببرید.
پاسخ: تفاوت های شب و روز و آثار هریک بر زمین و انسان ها، استواری کوه ها در زمین، مسیر حرکت ابر های آسمان، آب های جاری و عجایب مخلوقات زیر دریاها.

۲ -آیا انسان میتواند به اسرار و ویژگی های آسمان و زمین دست یابد؟
پاسخ: اگرچه برخی از اسرار و ویژگی های غیب و پنهان زمین و آسمان تنها با بیان خداوند و معصومین قابل فهم است، اما انسان نیز میتواند با فکر و دانش تجربی برخی از اسرار زمین و موقعیت آن را در آسمان کشف کند.

۳ -منظومه شمسی متشکل از چیست؟
پاسخ: منظومه شمسی متشکل از یک ستاره به نام خورشید و اجرام آسمانی متعدد است که در مدار های پیرامون آن می گردند .

۴ -جایگاه خورشید در منظومه شمسی را بنویسید.
پاسخ: خورشید در مرکز منظومه شمسی قرار دارد و سرچشمه اصلی زندگی بر روی زمین است.

۵ -سیاره های درونی و بیرونی را تعریف کنید.
پاسخ: چهار سیاره نزدیک به خورشید که سطحی جامد دارند، «سیاره های درونی» و چهار سیاره دیگر که از گاز های مختلف تشکیل شدهاند، «سیاره های بیرونی» نامیده میشوند.

۶ -منظور از موقعیت مکانی پدیده چیست؟
پاسخیعنی مکان دقیق قرار گرفتن آن روی کره زمین

۷ -چگونه می توان فهمید که یک پدیده دقیقاً در کجای کره زمین قرار دارد؟
جغرافیدانان برای تعیین موقعیت مکانی پدیده ها بر روی کره زمین و مطالعه درباره مکانها، خطوط و تقسیمات فرضی را ابداع کرده اند.

۸ -استوا چیست؟
پاسخ: در فاصله مساوی از دو قطب شمال و جنوب، می توانیم یک دایره بزرگ را به دور زمین تصور کنیم، این دایره بزرگ اِستوا نام دارد.

۹ -مدار را تعریف کنید.
پاسخ: به دایره هایی که در هر دو نیم کره به موازات استوا رسم شده اند ، مدار می گویند . هر چه به قطب شمال یا جنوب نزدیک تر میشویم، این دایره ها کوچک تر میشوند.

۱۰ -مدارها چگونه درجه بندی شدهاند؟
پاسخ: مدارها بین 0 تا 90 درجه شمالی یا جنوبی درجه بندی شدهاند.

۱۱ -نصف النهار را تعریف کنید.
پاسخ: نیم دایره های فرضی هستند که از قطب شمال تا قطب جنوب کشیده شده و طول مساوی دارند.

۱۲ -نصف النهار ها چگونه درجه بندی شدهاند؟
پاسخ: برای درجه بندی نصف النهار ها نصف النهاری را که از رصدخانه «گرینویچ» در شهر لندن عبور میکند، به عنوان نصف النهار مبدأ انتخاب کردهاند. نصف النهار مبدأ صفر درجه و نصف النهار های دیگر از 0 تا 180 درجه غربی و 0 تا 180 درجه شرقی درجه بندی شدهاند.

۱۳ -منظور از مختصات جغرافیایی یک نقطه چیست؟
پاسخ: هر نقطه از کره زمین روی یک مدار و یک نصف النهار مشخص قرار دارد که به آنها مختصات جغرافیایی آن نقطه میگویند .

۱۴ -چگونه می توانیم مختصات جغرافیایی هر مکان را به دست بیاوریم؟
پاسخ: ما با داشتن شبکه مدارها و نصف النهارها میتوانیم طول و عرض جغرافیایی هر مکانیا مختصات جغرافیایی آن را به دست
بیاوریم.

۱۵ -طول جغرافیایی چیست؟
پاسخ: طول جغرافیایی هر مکان عبارت است از فاصل ه آن مکان با نصف النهار مبدأ برحسب درجه.

۱۶ -عرض جغرافیایی چیست؟
پاسخ: عرض جغرافیایی هر مکان عبارت است از فاصله آن مکان با مدار استوا برحسب درجه.

۱۷ -علائم اختصاری که در نوشتن طول و عرض جغرافیایی استفاده میشوند را بنویسید.
پاسخ: N= شمالی، S= جنوبی، E=شرقی، W=غربی

۱۸ -بر اساس شاخص هایی که در جدول زیر داده شده، سیاره های درونی و بیرونی را با هم مقایسه کنید

نوع سیاره

 اندازه مدار گردش

 فاصله از خورشید

 جنس ترکیب

مثال

سیاره های درونی

کوچکتر

نزدیکتر

سطحی جامد

زمین

سیاره های بیرونی

بزرگتر

دورتر

گاز های مختلف

مشتری

19 -برخی از ابزار های اولیه تعیین مکان و مسیر را نام ببرید.
پاسخ: استفاده از ستارگان و اسطرلاب، تهیه نقشه های اولیه و سپس استفاده از قطبنما.

۲۰ -در دهه های اخیر برای مسیر یابی و تعیین مکان با روش های دقیق و انجام عملیات ناوبری از چه و سیله ای استفاده میکنند؟
پاسخ: استفاده از ماهواره

۲۱ -ناوبری ماهوار های چگونه روشی است؟
پاسخ: روشی جدید است که در آن از چندین ماهواره برای ارائه موقعیت و جهت جغرافیایی و مسیر حرکت استفاده میشود.

۲۲ -مبنای کار سیستم ناوبری ماهوار های بر پایه چیست؟
پاسخ: بر پایه امواج رادیویی است که بین ماهواره و گیرنده های مختلف رد و بدل میشود

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 01 آبان 1402 ساعت: 20:31 منتشر شده است
نظرات(0)

سوالات متن پیام نهم درس 3

بازديد: 67

 

سوالات متن پیام نهم درس 3

 

درس سوم :: راهنمایان الهی

1 ساختمان شخصیت انسانها با چه چیزهایی ساخته می شود؟
پاسخ  اعتقادات اخلاق رفتار

2 الگوی مناسب برای ساختن شخصیت ما چه کسانی می توانند باشند؟
پاسخ  پیامبران و امامان

3 یکی از راههای افزایش ایمان ………………………………
پاسخ  الگو قرار دادن انسانهای مؤمن است.

4 اگر کسی می خواهد جزو بهترین های زمان خود باشد و در مسیر ایمان گام بردارد چه باید انجام دهد ؟
پاسخ  پیامبران را سرمشق خود قرار دهد.

5 لازمه ی سرمشق قرار دادن پیامبران چیست ؟
پاسخ  آشنایی با ویژگی های آنان است .

6 سه ویژگی مهم پیامبران را نام ببرید ؟
پاسخ  1-تسلیم در برابر امر خداوند
2-
استقامت و پایداری در راه خدا
3-
مبارزه با عقاید باطل و خرافات

7 یک نمونه از تسلیم پیامبران الهی در برابر دستورات خداوند بیان کنید ؟
پاسخ  1-به دستور خداوند حضر ابراهیم خانواده ی خود را در سرزمینی بدون آب و آبادانی سکونت داد.
2-
حضرت موسی به دستور خداوند فرعون را به یکتاپرستی دعوت کرد و خواستار آزادی بنی اسرائیل شد .
3-
صبر حضرت ایوب در برابر مشکلات و سختی ها

8 مردم پس از دریافت دین خدا به چند گروه تقسیم می شدند؟
پاسخ  دو گروه .
گروهی دعوت پیامبران را می پذیرفتند و با عمل به تعالیم پیامبران رستگاری ابدی را نصیب خود می کردند
و گروهی به لذت های زود گذر دنیا دل خوش بودند و در مقابل پیامبران سرکشی می نموندند و زندگی ابدی خود را نابود می کردند .

9 دین الهی ……………….. به ارمغان می آورد .
پاسخ  رستگاری دنیا و آخرت

10 نمونه هایی از صبر و استقامت پیامبران را به اختصار بیان کنید ؟
پاسخ  حضرت نوح 950 سال مردم را به یکتا پرستی دعوت کرد و تنها تعداد اندکی ایمان آوردند
حضرت ابراهیم بارها عموی خود و حتی نمرود و مردم عادی را با وجود تهدیدات و آزارها به یکتاپرستی دعوت می کرد.

11 پیامبران الهی با وجود مشکلات فراوان در راه خدا ……. و …….. می کردند .
پاسخ  صبر استقامت

12 چرا پیامبران الهی در راه انجام دستورات خداوند استقامت فراوانی می کردند ؟
پاسخ  آنان اطمینان داشتند که ایمان و استقامت ، کلید دست یافتن به وعده های بزرگ الهی است .

13 پایداری و استقامت پیامبران ناشی از چه بود؟
پاسخ  آنان اطمینان داشتند که ایمان و استقامت ، کلید دست یافتن به وعده های بزرگ الهی است .

(دو سوال بالا جواب هاشون یکیه فقط سوالات فرق میکنه)

14 مردم دوران پیامبران چه چیزهایی را شریک خدا قرار داده بودند و می پرستیدند؟
پاسخ  بت های از سنگ و چوب فرشتگان و اجرام آسمانی(ستاره و ماه و خورشید و …)

15 مردم در زمان پیامبر در برابر بتها سجده می کردند و می گفتند ………………………………….. .
پاسخ  اینها به ما خیر و برکت می دهند.

16 پیامبران در برابر شرک پرستی و پرستش بتها چه ماموریتی دریافت کرده بودند ؟
پاسخ  با هر اعتقادی که ریشه در دستورات خداوند ندارد و نزد خدا معتبر نیست ، مبارزه کنند .

17 رسولان الهی به چه روشهایی مردم را به تفکر دعوت می کردند و از آنان چه می خواستند؟
پاسخ  با آوردن دلایل محکم ، مشرکان را به اندیشه ورزی و تفکر دعوت می کردند و می خواستند بجای پیروی از خرافات ، از دستورات خداوند اطاعت کنند .

18 آیا عقاید باطل و خرافی منحصر به زمان پیامبران بوده است توضیح دهید .
پاسخ  خیر . امروزه هم در برخی کشورها مردم به پرستش بت ها مشغولند و یا خرافات فراوانی رواج دارد .

19 نمونه هایی از خرافات را نام ببرید ؟
پاسخ  عدد 13 نحس است به تخته زدن بد شانسی را دور می کند گربه سیاه بد شانسی می آورد مُهره ی فیروزه ایی رنگ انسان را از خطر و بلا حفظ می کند

20 اعتقاد به عقاید باطل و خرافی موجب چه شده است؟
پاسخ  مراجعه ی مردم به پیشگوها ، فال گیرها ، کف بین ها ، رمّال (پیشگوی آینده )، که نتیجه اش از هم پاشیدن خانواده ها و یا از دست رفتن مال و آبرویشان است.

21 مردم خرافی به چه افرادی بیشتر مراجعه می کنند؟
پاسخ  پیشگوها ، فال گیرها ، کف بین ها ، رمّال (پیشگوی آینده )،

22 اعتقاد به خرافات و فال گیر و موجب چه شده است ؟
پاسخ  از هم پاشیدن خانواده ها و یا از دست رفتن مال و آبرویشان است.

23 اگر ……………………. در انسان کمرنگ شود میل به ……………. نیز افزایش می یابد .
پاسخ  ایمان به خدا خرافات

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 01 آبان 1402 ساعت: 20:30 منتشر شده است
نظرات(0)

سوالات متن پیام نهم درس 2

بازديد: 39

 

سوالات متن پیام نهم درس 2

سوالات دینی نهم

درس دوم :: در پناه ایمان

1 انسانها با وجود شناخت خداوند به دستوراتش عمل نمی کنند و در حضورش گناه می کنند بنابراین تنها شناخت ما منجر به اطاعت نمی شود و حقیقت دیگری نیاز هست . آن حقیقت چیست؟
پاسخ  ایمان

2 توضیح دهید چرا با اینکه از خوبی برخی کارها آگاهیم امّا آن کارها را انجام نمی دهیم؟
پاسخ  چون شناخت ما به مرحله ی ایمان نرسیده است .

3 چه موقع شناخت ما منجر به عمل به یک مطلب خواهد شد ؟
پاسخ  باید شناخت ما به مرحله ی ایمان برسد .

4 مشوق و محرک ما برای رفتن به سمت عمل چیست ؟
پاسخ  ایمان

5 ایمان چیست؟
پاسخ  اعتماد و باور قلبی کامل به یک موضوع یا حقیقت است . باوری که شوق عمل به آن حقیقت را در انسان ایجاد می کند .

6 اگر کسی به دانسته های خود ……… داشته باشد …….. به آنها نیز به همراه آن خواهد آمد .
پاسخ  ایمان عمل

7- امام علی (ع) در مورد ایمان و عمل چه می فرماید ؟
پاسخ  ایمان و عمل دو برادر و همراه و دوست جدایی نا پذیرند.

8 شناخت ما از خدا چه موقع منجر به عمل به دستورات او خواهد شد ؟
پاسخ  شناخت به مرحله ی ایمان برسد .

9 راههای دستیابی و تقویت ایمان به خدا را نام ببرید؟
پاسخ  1-یاد و ذکر خدا 2- انجام کارهای نیک و دوری از گناهان 3- الگو قرار دادن انسانهای مؤمن

10 یکی از حکمت های نمازهای پنجگانه چیست ؟
پاسخ  زنده نگه داشتن یاد خدا در تمام طول شبانه روز است .

11 توصیه به …………. در طول شبانه روز نیز موجب تقویت ایمان در دل است .
پاسخ  قرائت قرآن

12 گوش سپردن به آیات قرآن یکی از عوامل ……………
پاسخ  افزایش ایمان است.

13 بنظر امام صادق (ع) چه چیزی ایمان را در دل پایدار می کند؟
پاسخ  دوری از گناهان

14 از نظر حضرت علی (ع) چه عاملی موجب از بین رفتن ایمان می شود ؟
پاسخ  هم نشینی با انسان های هوسران

15 دوستی با افراد فاسد چگونه موجب از بین رفتن ایمان می شود ؟
پاسخ  موجب گمراهی انسان و ضعف ایمان می شود

16 یکی دیگر از راههای تقویت ایمان مطالعه ی زندگی ……….
پاسخ  انسانهای مؤمن و سرمشق قرار دادن آنها در مسیر زندگی است .

17 چرا مطالعه ی زندگی انسانهای مؤمن بهترین الگو برای ماست؟
پاسخ  بدلیل ایمان بالای آنان

18 آثار ایمان به خدا را نام ببرید؟
پاسخ  1-آرامش 2- رهایی از سردرگمی و بی هدفی

19 دلیل آرامش روحی انسانهای با ایمان چیست؟
پاسخ  خداوند دلو جان آدمی را طوری آفریده است که جز با یاد و نام او ، آرام نمی گیرد .

20 ترجمه و مفهوم این آیه چیست؟ « الَّذین آمَنوا و تَطمَئِنُّ قُلوبُهُم بِذِکرِ اللهِ أَلا بِذِکرِ اللهِ تَطمَئِنُّ القُلوبُ »
پاسخ  « آنها کسانی هستند که ایمان آوردند و دل هایشان با یاد خدا آرام می گیرد . آگاه باشید که دل ها تنها با یاد خدا آرام می گیرد .» (مفهوم آیه اینکه یاد خدا موجب آرامش دلهاست . پس خدا را بسیار یاد کنیم .)

21 چه کسانی در زندگی خود احساس پوچی و بیهودگی می‌کنند؟
پاسخ  کسانی که در زندگی هدف والا و ارزشمندی ندارند .زیرا داشتن هدف به زندگی انسان معنا می بخشد .

22 هدف به زندگی انسان ………………….. می بخشد
پاسخ  . معنا

23 هدف زندگی انسانهای مؤمن برخاسته از چیست ؟
پاسخ  برخاسته از اعتقاد به خداست

24 چرا انسان های مؤمن هیچگاه در زندگی احساس پوچی و بیهودگی نمی کنند؟
پاسخ  زیرا می دانند که خدا از خلقت آنان هدفی داشته است و در این جهان به حال خود رها نشده اند .

25 ترجمه و مفهوم این آیه چیست؟« اَفَحَسِبتُم اَنَّما خَلَقناکُم عَبَثاً وَ اَنَّکُم لا تُرجَعون »
«
آیا گمان کردید که ما شما را بیهوده آفریدیم و به سوی ما بازگردانده نمی شوید ؟»
پاسخ  (مفهوم آیه اینکه خداوند از خلقت انسان اهدافی دارد و جهان بیهوده خلق نشده است.)

26 اهداف انسانهای بی ایمان در زندگی چیست ؟
پاسخ  1-رسیدن به پول و مقام و شهرت 2-پرداختن به لذتهای زودگذر دنیا و شهوات 3-فخرفروشی با ثروت و ….

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 01 آبان 1402 ساعت: 20:29 منتشر شده است
نظرات(0)

سوالات درس دوم مطالعات اجتماعی نهم

بازديد: 1917

 

سوالات درس دوم مطالعات اجتماعی نهم

سوالات متن مطالعات نهم / درس 2 :: حرکات زمین

1- حرکت وضعی را تعریف کنید ؟
پاسخ: زمین در هر 24 ساعت یک بار به دور محور خود می چرخد ، که به آن حرکت وضعی می گویند .

2- نتیجه ی حرکت وضعی زمین چیست؟
پاسخ: پدید آمدن شب و روزاختلاف ساعت .

3- در زندگی روزانه، ساعت واقعی چه کاربردی دارد؟
پاسخ: تعیین زمان طلوع و غروب خورشید و انجام فرایض دینی(شرعی)

4- ساعت واقعی و رسمی چه تفاوتی با هم دارند و در زندگی روزانه از کدام یک استفاده می شود؟
پاسخ: ساعت واقعی مبنای آن موقعیت خورشید درآسمان است اما ساعت رسمی برای کل کشور ارزش یکسان دارد . در زندگی روزانه از ساعت رسمی استفاده می شود .

5- چرا از ساعت رسمی استفاده می کنیم؟ مثال بیاورید ؟
پاسخ: برای جلوگیری از ایجاد ناهماهنگی ها در پرواز هواپیماها، حرکت قطارها وکشتی و انواع مسافرت ها و کارهای اداری .

6 – با توجه به نقشه مناطق زمانی، بگویید اگر کسی از تهران به پاریس سفر کند، باید ساعت خود را جلو بکشد یا عقب؟ چرا؟
پاسخ: عقب. زیرا نصف النهار پاریس درغرب نصف النهار تهران است ودیرتر درمقابل خورشید قرار می گیرد.

7- اگر مسافری از تهران به توکیو (ژاپن) سفر کند، باید ساعت خود را جلو بکشد یا عقب؟ چرا؟
پاسخ: جــلو. زیرا نصف النهار توکیو درشرق نصف النهار تهران است وزودتر درمقابل خورشید قرار می گیرد.

8- حرکت انتقالی را تعریف کنید ؟
پاسخ: یک دور کامل زمین به گرد خورشید ، یکسال طول می کشد که به آن حرکت انتقالی می گویند . .

9- مدار زمین چه شکلی است و زمین با چه سرعتی این مسیر را می پیماید؟
پاسخ: مدار زمین بیضی شکل است و زمین با سرعت میانگین 30 کیلومتر در ثانیه این مسیر را می پیماید .

10- مدت زمان واقعی یک دور کامل گردش زمین به دور خورشید چقدر است ؟
پاسخ: 365 روز و 6 ساعت است .

11- سال رسمی و سال کبیسه چه تفاوتی با یک دیگر دارند؟
پاسخ: سال 365 روزه ، سال رسمی است که 6 ساعت از سال خورشیدی کوتاه تر است . برای جبران کسری این 6 ساعت ، هر 4 سال یک روز به سال رسمی اضافه می شود. سال 366 روزه را سال کبیسه می نامند .

12- به چه دلیل زاویه تابش آفتاب در طول سال تغییر می کند؟
پاسخ: چون محور قطب ها بر سطح مدار گردش انتقالی زمین ، مایل است و به طور ثابت یک زاویه ی َ66 33 می سازد .

13- نتایج حرکت انتقالی چیست؟
پاسخ: به وجود آمدن سال خورشیدی پدید آمدن فصل ها .

14-مایل بودن محور قطب ها چه نتیجه ای دارد؟
پاسخ: درازی شب و روز نامساوی می شود و فصلهای مختلف به وجود می آید.

15- انقلاب تابستانی را توضیح دهید؟
پاسخ: در اول تیرماه ، خورشید در نیمکره ی شمالی به مدار رأس السرطان به طور عمودی می تابد . دراین هنگام که طولانی ترین روز در این نیمکره است و به آن انقلاب تابستانی می گویند،فصل تابستان آغاز می شود .

16- انقلاب زمستانی را توضیح دهید ؟
پاسخ: در اول دی ماه ، خورشید به مدار رأس الجدی در نیمکره ی جنوبی عمودی می تابد . در نتیجه، در نیمکره شمالی اول دی کوتاه ترین روزسال است که به آن انقلاب زمستانی می گویند .در این روز فصل زمستان آغاز می شود .

 

 

 

 

17- اعتدالین چیست ؟
پاسخ: در دو موقع از سال یعنی اول بهارو اول پاییز ، درازی روز و شب برابر می شود، یعنی مسیری که منطقه ی روشن می پیماید با مسیر منطقه ی تاریک برابر است . به این دو زمان اعتدالین ( اعتدالین بهاری و اعتدال پاییزی ) می گویند .

18- اگر میانگین سرعت گردش زمین به دور خورشید در یک ثانیه 30کیلومتر باشد، سرعت حرکت زمین به دور خورشید در یک ساعت چقدر است؟
پاسخ: ۶۰x۳۰= ۱۸۰۰ x ۶۰ = ۱۰۸۰۰۰
۱۰۸۰۰۰در ساعت کیلومتر

 

19- چرا در اول تیر ماه در ناحیه مدار قطبی شمال، طول یک روز 24ساعت و به عکس در مدارقطبی جنوب، طول یک شب 24ساعت است؟
پاسخ: چون خورشید به مدار رأس السرطان عمود می تابداز آنجا که در تابستانِ نیمکره شمالی کج شدگی محور چرخش زمین دقیقا” به سمت خورشید است. نیمکره شمالی کاملاً به سمت خورشید خم می شود ، نور خورشید به طور دائم به قطب شمال می تابد. وشش ماه غروب ندارد که به اصطلاح روز قطبی و یا تابستان قطبی معروف است.در این مدت قطب شمال در روشنایی روز ( بدون شب ) و قطب جنوب در تاریکی ( بدون روز ) قرار دارد. اما پس از 6 ماه که نورخورشید به مدار رأس الجدی عمود می تابد ، عکس حالت بالا رخ می دهد ؛ یعنی درقطب شمال،تاریکی و درقطب جنوب ، روشنایی روز حکم فرما خواهد شد.

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 01 آبان 1402 ساعت: 20:28 منتشر شده است
نظرات(0)

پاسخ فعالیت های درس دوازدهم آمادگی دفاعی نهم درس در زمان وقوع و بعد از زلزله چه باید کرد

بازديد: 5813
پاسخ فعالیت های درس دوازدهم آمادگی دفاعی نهم  درس در زمان وقوع و بعد از زلزله چه باید کرد

پاسخ فعالیت های درس دوازدهم آمادگی دفاعی نهم  درس در زمان وقوع و بعد از زلزله چه باید کرد

نام درس ۱۲ دفاعی نهم: در زمان وقوع و بعد از زلزله چه باید کرد؟

مقدمه درس ۱۲ دفاعی نهم:

تجربه نشان داده است که آگاهی و آمادگی قبل از وقوع زلزله همچنین انجام عکس العمل مناسب و به دور از عجله هنگام وقوع زلزله تأثیر زیادی در حفظ سلامت افراد داشته است. بنابراین به دست آوردن آمادگی لازم و انجام اقدامات صحیح هنگام وقوع زلزله ضروری است

 

جواب فعالیت ۱ درس ۱۲ دفاعی نهم:

تصاویر زیر را به دقت نگاه کنید

با توجه به تصاویر در زمان وقوع زلزله احتمال بروز چه خطرهایی وجود دارد؟ چهار مورد را نام ببرید

 

ریزش آوار – افتادن وسایل سنگین مانند پنکه و … بر روی افراد -شکسته شدن شیشه ها و برخورد با وسایل تیز

 

فعالیت ۲ درس ۱۲ دفاعی نهم

با توجه به آنچه گفته شد در هریک از تصاویر زیر مکان های مناسب و نامناسب را مشخص کنید

 

تصویر ۱ –

مکان مناسب : زیر میز و میان چهارچوب در

مکان نامناسبک کنار پنجره و وسط کلاس

 

تصویر ۲ –

مکان مناسب : زیر میز و کنار گوشه ی دیوار

مکان نامناسب : گنار قفسه های از مایشگاه و زیر وسایلی که قابلیت سقوط دارند

 

بقیه تصاویر هم مثل همینان

 

فعالیت ۳ درس ۱۲ دفاعی نهم

به نظر شما در زمان وقوع زلزله چه کار باید کرد؟ هریک از اقدامات انجام شده در تصاویر را بنویسید.

 

سعی كنيد سر خود را با استفاده از كت، بالش، پتو، كتاب ضخيم و يا با قرار دادن آرنجها در طرفين سر و روی گوشها و پوشاندن پشت گردن با كف دستها، از صدمات احتمالی حفظ نماييد.

چنانچه در آشپزخانه يا موتورخانه شوفاژهستيد، فورا خارج شويد.

از پنجره ها ، درهای شيشه ای، آيينه ها، قفسه های بلند و كتابخانه سريعا دور شويد.

چنانچه در زمان وقوع زلزله در آسانسورهستيد، فورا تمام دكمه های آسانسور را فشار دهيد و در اولين توقف از آن خارج شويد.

چنانچه در پلكان هستيد روی پله ها به طرف ديوا نشسته و با آرنج و كف دست سر و صورت خود را بپوشانيد.

چنانچه در پاركينگ هستيد سريعا خارج شويد. وجود مواد سوختی اضافی، روغن موتورو گريس خطرآفرين هستند.

در حمام و دستشويی مواظب كابينت ها و آيينه ها باشيد.

تا پايان لرزش در همان وضعيت بمانيد سپس با در نظر گرفتن مسير مناسب خروج و خطرات احتمالی در آن مسير، ساختمان را ترك نماييد.

موقع تخليه به ديگر اعضای خانواده نيز كمك كنيد.

 

مکان های مناسب و نامناسب کلاس را درهنگام وقوع زلزله بنویسید.

 

کلاس

مکان مناسب:

زیر میز محکم – چهار چوب در – گوشه ی دیوار داخلی

 

مکان نامناسب:

کنار پنجره – کنار بحاری –کنار کمد و اشیای سقوط کننده

مکان های مناسب و نامناسب آزمایشگاه را درهنگام وقوع زلزله بنویسید.

 

 

آزمایشگاه

مکان مناسب:

زیر میز محکم – چهار چوب در – گوشه ی دیوار داخلی

 

مکان نامناسب:

 

کنار قفسه های مواد شیمیایی و سمی – کنار پنجره و اشیای سقوط کننده

 

 

مکان های مناسب و نامناسب کتابخانه را درهنگام وقوع زلزله بنویسید.

 

 

 

کتابخانه

مکان مناسب:

 

زیر میز محکم – چهار چوب در – گوشه ی دیوار داخلی

 

مکان نامناسب:

کنار قفسه های کتاب و پنجره

 

 

مکان های مناسب و نامناسب راهرو مدرسه را درهنگام وقوع زلزله بنویسید.

 

راهرو

مکان مناسب:

کنار دیوارهای داخلی

مکان نامناسب:

کنار کمدها و پنجره ها – زیر اجسام قابل سقوط مانند چراغ ها و گلدان ها

 

 

به نظر شما در زمان وقوع زلزله چه کار بايد کرد؟

هريک از اقدامات انجام شده در تصاوير را بنويسيد. (این سوال به صورت جداگانه برای

هر یک از تصاویر سوال و جواب نوشته شده است.)

اگر در زمان وقوع زلزله در طبقه ی همکف و نزدیک در خروجی بودید چه کاری باید انجام داد؟

(تصویر طبقه ی همکف)

 

طبقه ی همکف

 

اگر در طبقه ی همکف و نزدیک در خروجی هستید فوراً به محیط باز بروید

 

۱۱- اگر در زمان وقوع زلزله روی نیمکت در کلاس باشید چه کاری باید انجام داد؟

(تصویر در کلاس درس)

 

 

کلاس، روی نبمکت

 

کلاس درس:

در زیر میز یک زانوی خود را زمین بزنید و با یک دست پایه ی عمودی و با دست دیگر پایه ی افقی میز را بگیرید.

برای پناه گيری حتماً از گوشه ديوار داخلی استفاده کنيد.

دیوار داخلی به چه جایی گفته می شود؟

ديوار داخلی به جايی گفته می شود که پشت آن فضای خارجی مانند

حياط، کوچه و خيابان نباشد.

اگردر زمان وقوع زلزله درکلاس و نزدیک گوشه دیوار باشید چه بایدکرد؟

 

 

در کلاس

 

گوشه ی دیوار: در گوشه دیوار بنشینید و با استفاده از دست، از سر و گردنتان محافظت کنید.

 

راه پله ها محل های مناسبی برای پناه گيری نيستند.

اگر در زمان وقوع زلزله در راه پله ها بوديد،چه باید کرد؟

در کنار ديوار روی پله نشسته و از سر خود مراقبت کنيد.

 

 

 

راهرو:

کنار دیوارهای داخلی راهرو بنشینید یک زانوی خود را روی زمین بزیند و از سر و گردنتان

محافظت کنید.

 

 

اگر در زمان وقوع زلزله در کتابخانه بودید، چه کاری باید انجام داد؟

 

کتابخانه:

از قفسه های کتاب دور شوید وزیر میز محکم یا چهارچوب در یا گوشه ی کتابخانه پناه بگیرید.

 

اگر در زمان وقوع زلزله در محوطه ی مدرسه بودید، چه کاری باید انجام داد؟

 

محوطه ی مدرسه:

از وسایل بازی، ساختمان ها و دیوارها فاصله گرفته و در وسط محوط پناه بگیرید.

 

 

۲۰- تمام پناه گيری ها در زمان وقوع زلزله درساختمان با فرض چه چیزیمی باشد؟

مقاوم بودن ساختمان در برابر زلزله انجام می شوند.

 

نمونه سوالات امتحانی :

1- چه عواملی در حفظ سلامت افراد در زلزله تأثیر زیادی دارد؟

آگاهی و آمادگی قبل از وقوع زلزله ، همچنین عکس العمل مناسب و به دور از عجله هنگام وقوع زلزله

2- چه چیزی در هنگام وقوع زلزله ضروری است؟

به دست آوردن آمادگی لازم و انجام اقدامات صحیح هنگام وقوع زلزله ضروری است.

3- در زمان وقوع زلزله احتمال بروز چه خطرهایی وجود دارد ؟

 1) خرابی و ریزش ساختمان 2) سقوط اشیاء 3) ریزش سقف 4) سقوط وسایل آویزان 5) شکستن شیشه ها 6) قطع امکانات ( آب ، برق و... )

4- «مکان های مناسب» به چه جاهایی گفته می شود ؟

جاهایی که هنگام وقوع زلزله ، احتمال خطر و آسیب پذیري در آنجا کمتر است ؛ مانند : محل هاي دور از تیر چراغ و ساختمان هاي بلند ، چارچوب در ، زیر میز ، فضاي باز .

5-« مکان نامناسب »  به چه جاهایی گفته می شود ؟

جاهایی که هنگام وقوع زلزله ، احتمال خطر و آسیب پذیري در آنجا بیشتر از جاهای دیگر است ؛ مانند : آسانسور ، کنار اجسام قابل سقوط ، کنار قفسه ها و شیشه ها کنار دیوار و ساختمان هاي بلند.

6- مکان مناسب و نامناسب را در مناطق زیر مشخص کنید .

نام محل

مکان مناسب

مکان غیر مناسب

کلاس

گوشه دیوار

زیر میز

 وسط چارچوب در کلاس

کنار پنجره

آزمایشگاه

زیرمیز

دور از قفسه

گوشه ي دیوار کنار قفسه

کنار پنجره

کتابخانه

زیرمیز

دور از قفسه ي کتاب

گوشه ي دیوار کنار قفسه

کنار پنجره

راهرو

گوشه ي دیوار

 

زیر چراغ و گلدان آویزان

کنار کمد و پنجره

7- در زمان وقوع زلزله در مکان هاي زیر چه کار باید کرد ؟

 سالن مدرسه = با احتیاط به فضاي باز می رویم

کلاس درس = زیر میز پناه گرفته و با دست پایه ي میز را می گیریم .

جلوي در کلاس = به در تکیه داده و با دست ها چهارچوب در را می گیریم .

گوشه ي دیوار کلاس = در گوشه ي دیوار دیوارهاي دو طرف خود را فشار می دهیم

8- هنگام وقوع زلزله در هریک از مکان هاي زیر چه کاري باید انجام دهیم ؟

الف) راهرو : در حالت نشستن با دست ها از سر و گردن محافظت می کنیم .

ب) کتابخانه : از قفسه ي کتاب دور شده و زیر میز پناه می گیریم .

پ) آزمایشگاه : زیر میز یا گوشه ي دیوار پناه می گیریم .

ت) حیاط مدرسه : در وسط حیاط دور از وسایل بازي و ساختمان ها پناه می گیریم.

9- فرض کنید زلزله اي رخ داده است و شما در کلاس درس هستید. چه محلی را براي پناه گیري انتخاب می کنید؟

گوشه دیوار ، زیر میز ، چارچوب در

10- بعد از وقوع زلزله چه کارهایی باید انجام دهیم ؟

 1) با احتیاط و بدون عجله از ساختمان خارج می شویم .

2) به فضاي بازمی رویم .

3) از مکان هاي خطر ناك و در حال تخریب فاصله می گیریم

4) از تلفن استفاده نمی کنیم

 5) به سیم برق دست نمی زنیم

6) از شیر آب استفاده نمی کنیم

 7) فلکه ي آب را می بندیم

 8) فیوز اصلی برق را قطع می کنیم

 9) خیابان رابراي رفت و آمد نیروهاي امداد باز می کنیم

10 ) از کلید برق استفاده نمی کنیم .

سوالات جا خالی

1- هنگام زلزله ، اگر به رادیو دسترسی دارید ، آخرین اطلاعات و راهنمایی ها را از طریق رادیو دریافت کنید.

2- براي پناه گیري حتماً از گوشه ي دیوار داخلی استفاده کنید (یعنی دیواري که پشت آن حیاط ، کوچه و خیابان نباشد)

3- راه پله مکان مناسبی براي پناه گیري نیست ولی اگر در آنجا بودید کنار دیوار روي پله نشسته و با دست ها از سر و گردن محافظت کنید

4- به علت وجود پس لرزه ها ،پس از تکان هاي زلزله با آرامش و بدون هجوم به فضاي باز رفته و در مکانی به دور از ساختمان ها و تیر چراغ برق و وسایل خطرناك می رویم .

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: جمعه 02 اسفند 1398 ساعت: 21:05 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 77

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس