جواب سوالات نهم

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و تلگرام : 09159886819 و آیدی : @dabiryar  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .فایل بعد از خرید هم مستقیم دانلود می شود هم به ایمیل شما فرستاده می شود (پوشه inbox یا s pam )

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید یا راهنمای خریدبه شماره 09159886819 با واتساپ یا تلگرام یا اسمس پیام بدهید.
با عضویت در کانال ما در تلگرام از آخرین تحقیقات سایت باخبر شوید آدرس کانال : @dabiranyar

پاسخ فعالیت های درس دوازدهم آمادگی دفاعی نهم درس در زمان وقوع و بعد از زلزله چه باید کرد

بازديد: 3844
پاسخ فعالیت های درس دوازدهم آمادگی دفاعی نهم  درس در زمان وقوع و بعد از زلزله چه باید کرد

پاسخ فعالیت های درس دوازدهم آمادگی دفاعی نهم  درس در زمان وقوع و بعد از زلزله چه باید کرد

نام درس ۱۲ دفاعی نهم: در زمان وقوع و بعد از زلزله چه باید کرد؟

مقدمه درس ۱۲ دفاعی نهم:

تجربه نشان داده است که آگاهی و آمادگی قبل از وقوع زلزله همچنین انجام عکس العمل مناسب و به دور از عجله هنگام وقوع زلزله تأثیر زیادی در حفظ سلامت افراد داشته است. بنابراین به دست آوردن آمادگی لازم و انجام اقدامات صحیح هنگام وقوع زلزله ضروری است

 

جواب فعالیت ۱ درس ۱۲ دفاعی نهم:

تصاویر زیر را به دقت نگاه کنید

با توجه به تصاویر در زمان وقوع زلزله احتمال بروز چه خطرهایی وجود دارد؟ چهار مورد را نام ببرید

 

ریزش آوار – افتادن وسایل سنگین مانند پنکه و … بر روی افراد -شکسته شدن شیشه ها و برخورد با وسایل تیز

 

فعالیت ۲ درس ۱۲ دفاعی نهم

با توجه به آنچه گفته شد در هریک از تصاویر زیر مکان های مناسب و نامناسب را مشخص کنید

 

تصویر ۱ –

مکان مناسب : زیر میز و میان چهارچوب در

مکان نامناسبک کنار پنجره و وسط کلاس

 

تصویر ۲ –

مکان مناسب : زیر میز و کنار گوشه ی دیوار

مکان نامناسب : گنار قفسه های از مایشگاه و زیر وسایلی که قابلیت سقوط دارند

 

بقیه تصاویر هم مثل همینان

 

فعالیت ۳ درس ۱۲ دفاعی نهم

به نظر شما در زمان وقوع زلزله چه کار باید کرد؟ هریک از اقدامات انجام شده در تصاویر را بنویسید.

 

سعی كنيد سر خود را با استفاده از كت، بالش، پتو، كتاب ضخيم و يا با قرار دادن آرنجها در طرفين سر و روی گوشها و پوشاندن پشت گردن با كف دستها، از صدمات احتمالی حفظ نماييد.

چنانچه در آشپزخانه يا موتورخانه شوفاژهستيد، فورا خارج شويد.

از پنجره ها ، درهای شيشه ای، آيينه ها، قفسه های بلند و كتابخانه سريعا دور شويد.

چنانچه در زمان وقوع زلزله در آسانسورهستيد، فورا تمام دكمه های آسانسور را فشار دهيد و در اولين توقف از آن خارج شويد.

چنانچه در پلكان هستيد روی پله ها به طرف ديوا نشسته و با آرنج و كف دست سر و صورت خود را بپوشانيد.

چنانچه در پاركينگ هستيد سريعا خارج شويد. وجود مواد سوختی اضافی، روغن موتورو گريس خطرآفرين هستند.

در حمام و دستشويی مواظب كابينت ها و آيينه ها باشيد.

تا پايان لرزش در همان وضعيت بمانيد سپس با در نظر گرفتن مسير مناسب خروج و خطرات احتمالی در آن مسير، ساختمان را ترك نماييد.

موقع تخليه به ديگر اعضای خانواده نيز كمك كنيد.

 

مکان های مناسب و نامناسب کلاس را درهنگام وقوع زلزله بنویسید.

 

کلاس

مکان مناسب:

زیر میز محکم – چهار چوب در – گوشه ی دیوار داخلی

 

مکان نامناسب:

کنار پنجره – کنار بحاری –کنار کمد و اشیای سقوط کننده

مکان های مناسب و نامناسب آزمایشگاه را درهنگام وقوع زلزله بنویسید.

 

 

آزمایشگاه

مکان مناسب:

زیر میز محکم – چهار چوب در – گوشه ی دیوار داخلی

 

مکان نامناسب:

 

کنار قفسه های مواد شیمیایی و سمی – کنار پنجره و اشیای سقوط کننده

 

 

مکان های مناسب و نامناسب کتابخانه را درهنگام وقوع زلزله بنویسید.

 

 

 

کتابخانه

مکان مناسب:

 

زیر میز محکم – چهار چوب در – گوشه ی دیوار داخلی

 

مکان نامناسب:

کنار قفسه های کتاب و پنجره

 

 

مکان های مناسب و نامناسب راهرو مدرسه را درهنگام وقوع زلزله بنویسید.

 

راهرو

مکان مناسب:

کنار دیوارهای داخلی

مکان نامناسب:

کنار کمدها و پنجره ها – زیر اجسام قابل سقوط مانند چراغ ها و گلدان ها

 

 

به نظر شما در زمان وقوع زلزله چه کار بايد کرد؟

هريک از اقدامات انجام شده در تصاوير را بنويسيد. (این سوال به صورت جداگانه برای

هر یک از تصاویر سوال و جواب نوشته شده است.)

اگر در زمان وقوع زلزله در طبقه ی همکف و نزدیک در خروجی بودید چه کاری باید انجام داد؟

(تصویر طبقه ی همکف)

 

طبقه ی همکف

 

اگر در طبقه ی همکف و نزدیک در خروجی هستید فوراً به محیط باز بروید

 

۱۱- اگر در زمان وقوع زلزله روی نیمکت در کلاس باشید چه کاری باید انجام داد؟

(تصویر در کلاس درس)

 

 

کلاس، روی نبمکت

 

کلاس درس:

در زیر میز یک زانوی خود را زمین بزنید و با یک دست پایه ی عمودی و با دست دیگر پایه ی افقی میز را بگیرید.

برای پناه گيری حتماً از گوشه ديوار داخلی استفاده کنيد.

دیوار داخلی به چه جایی گفته می شود؟

ديوار داخلی به جايی گفته می شود که پشت آن فضای خارجی مانند

حياط، کوچه و خيابان نباشد.

اگردر زمان وقوع زلزله درکلاس و نزدیک گوشه دیوار باشید چه بایدکرد؟

 

 

در کلاس

 

گوشه ی دیوار: در گوشه دیوار بنشینید و با استفاده از دست، از سر و گردنتان محافظت کنید.

 

راه پله ها محل های مناسبی برای پناه گيری نيستند.

اگر در زمان وقوع زلزله در راه پله ها بوديد،چه باید کرد؟

در کنار ديوار روی پله نشسته و از سر خود مراقبت کنيد.

 

 

 

راهرو:

کنار دیوارهای داخلی راهرو بنشینید یک زانوی خود را روی زمین بزیند و از سر و گردنتان

محافظت کنید.

 

 

اگر در زمان وقوع زلزله در کتابخانه بودید، چه کاری باید انجام داد؟

 

کتابخانه:

از قفسه های کتاب دور شوید وزیر میز محکم یا چهارچوب در یا گوشه ی کتابخانه پناه بگیرید.

 

اگر در زمان وقوع زلزله در محوطه ی مدرسه بودید، چه کاری باید انجام داد؟

 

محوطه ی مدرسه:

از وسایل بازی، ساختمان ها و دیوارها فاصله گرفته و در وسط محوط پناه بگیرید.

 

 

۲۰- تمام پناه گيری ها در زمان وقوع زلزله درساختمان با فرض چه چیزیمی باشد؟

مقاوم بودن ساختمان در برابر زلزله انجام می شوند.

 

نمونه سوالات امتحانی :

1- چه عواملی در حفظ سلامت افراد در زلزله تأثیر زیادی دارد؟

آگاهی و آمادگی قبل از وقوع زلزله ، همچنین عکس العمل مناسب و به دور از عجله هنگام وقوع زلزله

2- چه چیزی در هنگام وقوع زلزله ضروری است؟

به دست آوردن آمادگی لازم و انجام اقدامات صحیح هنگام وقوع زلزله ضروری است.

3- در زمان وقوع زلزله احتمال بروز چه خطرهایی وجود دارد ؟

 1) خرابی و ریزش ساختمان 2) سقوط اشیاء 3) ریزش سقف 4) سقوط وسایل آویزان 5) شکستن شیشه ها 6) قطع امکانات ( آب ، برق و... )

4- «مکان های مناسب» به چه جاهایی گفته می شود ؟

جاهایی که هنگام وقوع زلزله ، احتمال خطر و آسیب پذیري در آنجا کمتر است ؛ مانند : محل هاي دور از تیر چراغ و ساختمان هاي بلند ، چارچوب در ، زیر میز ، فضاي باز .

5-« مکان نامناسب »  به چه جاهایی گفته می شود ؟

جاهایی که هنگام وقوع زلزله ، احتمال خطر و آسیب پذیري در آنجا بیشتر از جاهای دیگر است ؛ مانند : آسانسور ، کنار اجسام قابل سقوط ، کنار قفسه ها و شیشه ها کنار دیوار و ساختمان هاي بلند.

6- مکان مناسب و نامناسب را در مناطق زیر مشخص کنید .

نام محل

مکان مناسب

مکان غیر مناسب

کلاس

گوشه دیوار

زیر میز

 وسط چارچوب در کلاس

کنار پنجره

آزمایشگاه

زیرمیز

دور از قفسه

گوشه ي دیوار کنار قفسه

کنار پنجره

کتابخانه

زیرمیز

دور از قفسه ي کتاب

گوشه ي دیوار کنار قفسه

کنار پنجره

راهرو

گوشه ي دیوار

 

زیر چراغ و گلدان آویزان

کنار کمد و پنجره

7- در زمان وقوع زلزله در مکان هاي زیر چه کار باید کرد ؟

 سالن مدرسه = با احتیاط به فضاي باز می رویم

کلاس درس = زیر میز پناه گرفته و با دست پایه ي میز را می گیریم .

جلوي در کلاس = به در تکیه داده و با دست ها چهارچوب در را می گیریم .

گوشه ي دیوار کلاس = در گوشه ي دیوار دیوارهاي دو طرف خود را فشار می دهیم

8- هنگام وقوع زلزله در هریک از مکان هاي زیر چه کاري باید انجام دهیم ؟

الف) راهرو : در حالت نشستن با دست ها از سر و گردن محافظت می کنیم .

ب) کتابخانه : از قفسه ي کتاب دور شده و زیر میز پناه می گیریم .

پ) آزمایشگاه : زیر میز یا گوشه ي دیوار پناه می گیریم .

ت) حیاط مدرسه : در وسط حیاط دور از وسایل بازي و ساختمان ها پناه می گیریم.

9- فرض کنید زلزله اي رخ داده است و شما در کلاس درس هستید. چه محلی را براي پناه گیري انتخاب می کنید؟

گوشه دیوار ، زیر میز ، چارچوب در

10- بعد از وقوع زلزله چه کارهایی باید انجام دهیم ؟

 1) با احتیاط و بدون عجله از ساختمان خارج می شویم .

2) به فضاي بازمی رویم .

3) از مکان هاي خطر ناك و در حال تخریب فاصله می گیریم

4) از تلفن استفاده نمی کنیم

 5) به سیم برق دست نمی زنیم

6) از شیر آب استفاده نمی کنیم

 7) فلکه ي آب را می بندیم

 8) فیوز اصلی برق را قطع می کنیم

 9) خیابان رابراي رفت و آمد نیروهاي امداد باز می کنیم

10 ) از کلید برق استفاده نمی کنیم .

سوالات جا خالی

1- هنگام زلزله ، اگر به رادیو دسترسی دارید ، آخرین اطلاعات و راهنمایی ها را از طریق رادیو دریافت کنید.

2- براي پناه گیري حتماً از گوشه ي دیوار داخلی استفاده کنید (یعنی دیواري که پشت آن حیاط ، کوچه و خیابان نباشد)

3- راه پله مکان مناسبی براي پناه گیري نیست ولی اگر در آنجا بودید کنار دیوار روي پله نشسته و با دست ها از سر و گردن محافظت کنید

4- به علت وجود پس لرزه ها ،پس از تکان هاي زلزله با آرامش و بدون هجوم به فضاي باز رفته و در مکانی به دور از ساختمان ها و تیر چراغ برق و وسایل خطرناك می رویم .

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: جمعه 02 اسفند 1398 ساعت: 21:5 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,
نظرات()

پاسخ فعالیت های درس یازدهم آمادگی دفاعی نهم درس ایمنی در برابر زلزله

بازديد: 2306
پاسخ فعالیت های درس یازدهم آمادگی دفاعی نهم  درس ایمنی در برابر زلزله

پاسخ فعالیت های درس یازدهم آمادگی دفاعی نهم  درس ایمنی در برابر زلزله

نام درس: ایمنی در برابر زلزله

مقدمه درس ۱۱ دفاعی پایه نهم:

مثلث بالا از سه ضلع آگاهی، آمادگی و همکاری تشکیل شده است که ارتباط تنگاتنگ این سه عامل می تواند ایمنی جامعه را در برابر صدمات ناشی از وقوع زلزله افزایش دهد

 

جواب فعالیت ۱ درس ۱۱ دفاعی نهم

تصور کنید زلزله ای در یک شهر رخ داده است مردم این شهر پس از وقوع زلزله به چه چیزهایی نیاز دارند؟

 

آب و مواد غذایی، پوشاک، چادر، وسایل گرم کننده،کمک های امدادی و پزشکی، نیاز به روحیه امکانات بهداشتی، خدمات شهری آب برق تلفن و ….

 

جواب فعالیت ۲ درس ۱۱ دفاعی نهم

آیا می توانید نام گروه های زیر را بنویسید؟

 

۱- گروه تدارکات و پشتیبانی ۲- گروه نجات و امداد ۳- گروه تجسس ۴- گروه آتش نشان

 

جواب فعالیت ۳ درس ۱۱ دفاعی نهم

به نظر شما هنگام وقوع زلزله در مدرسه چه خطرهایی دانش آموزان را تهدید می کند؟

سقوط اشیای سنگین مانند کتابخانه، کمد و فایل پرتاب شدن چراغ های آویز، تابلوها و وسایل آزمایشگاه

 

جواب فعالیت ۴ درس ۱۱ دفاعی نهم

با دقت در تصاویر زیر، مشخص کنید که هر تصویر به چه مکانی از مدرسه مربوط می شود و در هریک از آنها چه اقدامات ایمنی انجام شده است؟

تصویر ۱

مربوط به کمد یا قفسه کتاب درکتابخانه می باشد.که به وسیله بست (L) مانند به دیوار محکم می شود.

تصویر ۲

مربوط به قفسه های آزمایشگاه می باشد.که به وسیله بست به دیوار محکم می شود

 

با توجه به آنچه که تاکنون آموخته اید، نسبت به تهیهٔ چک لیست )فهرست( نکات ایمنی در مدرسه و منزل با مشورت گروه اقدام کنید و به کلاس ارائه دهید

 

مدرسه

۱- محکم کردن همه قفسه های کتاب و کمدها به وسیله بست L به دیوارمحکم شود.

۲- در آزمایشگاه مواد سمی، شیمیایی و مواد قابل احتراق به داخل قفسه های قفل دار انتقال داده شود.

۳- راهرو باید از اجسام اضافی خالی شود.

۴- همه گلدان ها وچراغ های آویز باید در جای خود محکم شوند.

۵- محل نشستن دانش آموزان در کلاس درس از پنجره ها فاصله داشته باشد. و …

 

خانه:

۱- آبگرم کن به وسیله ی تسمه ای مخصوص به دیوار

محکم شود.

۲- کابینت ها به وسیله ی بست های مناسب به دیوار محکم شوند.

۳- اشیای سقوط کننده و سنگین مانند چرج گوشت و آب میوه گیری از طبقات بالا یا روی قفسه به پایین منتقل شود.

۴- محل خواب از جلوی پنجره، کنار کمد و زیر چراغ فاصله داشته باشد.

 

نام گروه های چهارگانه شورای ايمنی را بنويسيد.

۱- گروه تدارکات و پشتیبانی

۲- گروه نجات و امداد

۳- گروه تجسس

۴- گروه آتش نشان

چهار مورد از راه های ايمن سازی آزمايشگاه و کتاب خانه را بنويسيد.

۱- محکم کردن همه قفسه های کتاب و کمدها به وسیله بست L بهدیوار محکم شود.

۲- در آزمایشگاه مواد سمی، شیمیایی و مواد قابل احتراق به داخلقفسه های قفل دار انتقال داده شود.

۳- در آزمکایشگاه ، ظروف شیشه ای از قفسه های بالا به قفسه های پایین منتقل شود.

۴- در کتابخانه و آزمایشگاه جلوی قفسه های باز به وسیله ی حفاظ( تسمه یا چوب ) بسته شود.

 

چهار نمونه از وسایل ضروری گروه آتش نشانی را نام ببرید.

۱- کپسول اطفای حریق ۲- چراغ قوه ۳- طناب ۴- رادیو

 

نمونه سوال امتحانی :

1- مثلث زیر را نام گذاری نمایید؟

 

 2- راه هاي ایمنی در برابر زلزله ر ا نام ببرید .

آگاهی - آمادگی - همکاري .

3-یک مورد از راه هاي ایمنی در برابر زلزله را شرح دهید .

آگاهی:مجموعه اي از دانش و اطلاعات افراد جامعه درباره ي پدیده  زلزله و اقدامات قبل ، هنگام و بعد از آن است .

4- ارتباط تنگاتنگ کدام عوامل می تواند ایمنی جامعه را در برابر صدمات زلزله افزایش دهد نام ببرید .

آگاهی - آمادگی -همکاري.

5- آمادگی چیست ؟

افزایش توانایی هاي افراد جامعه براي انجام فعّالیّت هاي مناسب در زمان قبل ، هنگام و پس از وقوع زلزله است.

6- همکاري چیست ؟

مشارکت همه ي افراد جامعه براي دستیابی به ایمنی است.

7- ایمنی در برابر زلزله = همکاري + آمادگی + آگاهی

8-تصور کنید زلزله اي در یک شهر رخ داده است ،مردم این شهر پس از وقوع زلزله به چه چیزهایی نیاز دارند؟

 آب ومواد غذایی، پوشاك، چادر، وسایل گرم کننده،کمک هاي امدادي و پزشکی، نیاز به روحیه،امکانات بهداشتی، خدمات شهري (آب ، برق،تلفن) و ... .

9- شورای ایمنی در برابر زلزله چه کاری انجام می دهد؟

زمانی که حادثه ای مانند زلزله رخ می دهد ، شرایط عادی زندگی ما بحرانی می شود به همین دلیل نیاز است گروه هایی که از قبل برای این بحران آماده شده اند ، وارد عمل شوند و مشکلات به وجود آمده را برطرف نمایند.  

10-اسامی گروه هاي چهارگانه ي شوراي ایمنی را نام ببرید ؟

1) گروه تدارکات 2) گروه تجسس 3) گروه امداد و نجات 4)گروه آتش نشان.

11-چه عواملی در پیشبرد فعالیت هاي گروهی امري ضروري و مؤثر است ؟

برنامه ریزي- مشارکت و همکاري و هماهنگی

12- انجام بسیاری از وظایف گروه های شورای ایمنی از عهده چه کسانی بر می آید؟

تنها از عهده امدادگران دوره دیده و با تجربه بر می آید و در توان دانش آموزان نیست، بنابراین هر یک از وظایف بر اساس توانایی و آمادگی تعیین خواهد شد.

13- هدف گروه تدارکات و پشتیبانی چیست ؟

فراهم کردن امکانات و تجهیزات مورد نیاز و برقراري دوره هاي آموزشی وپشتیبانی مناسب.

14-وظایف گروه تدارکات و پشتیبانی چیست ؟

1) تهیه فهرستی از مراکز درمانی و آتش نشانی نزدیک محل سکونت به همراه شماره تلفن و آدرس

2) تهیه ي وسایل ضروري گروه هاي دیگر

3) کنترل کردن اسامی و تعداد دانش آموزان

15- گروه نجات و امداد با چه هدفی تشکیل می شود ؟

بعد از وقوع زلزله ممکن است در اثر ریزش آوار ، شکستن شیشه ها و ... افرادی در جای نامناسب باشند و مجروح شوند این گروه به کمک مجروحان و مصدومان می رود.

16- وظایف گروه نجات و امداد چیست ؟

1) امداد رسانی به مجروحان

2) انتقال مجروحان به مراکز درمانی

3) روحیه دادن به مجروحان

17-گروه جستجو با چه هدفی تشکیل می شود ؟

پس از وقوع زلزله ممکن است ، احتمال خراب شدن ساختمان ، ریزش آوار و حبس شدن افراد در مکان های مختلف وجود دارد، این گروه با هدف جست وجو براي یافتن افرادي که در موقعیت هاي خطرناك قرار دارند تشکیل می شوند .

18- وظایف گروه جست و جو چیست ؟

1- جست و جو برای یافتن مجروحان و گمشده ها

2-جلوگیری از ورود افراد به داخل ساختمان

3-انتقال مجروحان به جای مناسب

19-گروه آتش نشان با چه هدفی تشکیل می شود ؟

پس از وقوع زلزله ، احتمال نشت گاز ، اتصال سیم های برق و در نهایت آتش سوزی وجود دارد، این گرو با هدف کنترل و نظارت براي افزایش ایمنی تشکیل می شود.

20- وظایف گروه آتش نشان چیست ؟

1- خاموش کردن آتش

2-بررسی ساختمان از نظر آتش سوزی

3-بررسی ساختمان از نظر نشت گاز و برق گرفتگی و ...

21-هنگام وقوع زلزله در مدرسه چه خطرهایی دانش آموزان را تهدید می کند ؟

1) سقوط اشیاء مانند: کمد، بوفه و کتابخانه

2) پرتاب شدن چراغ ها و تابلوها

3) شکستن شیشه ها

4) ریزش دیوار و سقف.

22-با دقت در تصاویر صفحه 99 کتاب، مشخص کنید که هر تصویر به چه مکانی از مدرسه مربوط می شود و در هر یک از آنها چه اقدامات ایمنی انجام شده است؟(اقدامات ایمنی داخل ساختمان)

کتابخانه: کمدها با پیچ و مهره به دیوار متصل شده اند

آزمایشگاه: مواد شیمیایی در ظرف هاي در بسته داخل قفسه هاي قفل دار نگه داري شده اند.

23-نکات ایمنی خانه در مقابله زلزله را بیان کنید ؟

آبگرمکن به دیوار وصل شود - کابینت ها باید به دیوار محکم شوند -همه ي قفسه ها به دیوار وصل شوند - وسایل نجات مانند کپسول آتش نشانی و جعبه ي کمک هاي اولیه در دسترس باشد.

24- نکات ایمنی محیط مدرسه در مقابل زلزله را بیان کنید ؟

تخته به دیوار محکم شود - به شیشه هاي بزرگ چسب بزنیم ،قفل هاي خراب را تعمیر کنیم - از لوله کشی آب ، گاز و سیم برق مطمئن باشیم - وسایل نجات مانند کپسول آتش نشانی و جعبه ي کمک هاي اولیه در دسترس باشد.

25- راه هاي ایمن سازي آزمایشگاه و کتابخانه را توضیح دهید .

1- قفسه ي آزمایشگاه و کتابخانه به دیوار محکم شود

2- ظرف هاي شیشه اي آزمایشگاه به قفسه هاي پایین منتقل شود.

3- مواد سمی و آتش زاي آزمایشگاه و کتاب هاي کتابخانه در قفسه ي قفل دارنگهداري شود

4- محل نشستن باید دور از پنجره ها ،شیشه ها و اجسام سقوط کردنی باشد

5- پنجره و درهاي شیشه اي بزرگ بایدتوسط چسب به صورت ضربدر تقویت گردد.

6- همه ی گلدان ها و چراغ هاي آویز باید در جاي خود محکم شوند.

26- وسایل ضروري گروهاي آتش نشانی را نام ببرید .

کپسول آتش نشانی ، شیلنگ ، نردبان ، طناب ، چراغ قوه .

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: جمعه 02 اسفند 1398 ساعت: 20:57 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,,,,,,,
نظرات()

پاسخ فعالیت های درس دهم آمادگی دفاعی نهم درس آمادگی در برابر زلزله

بازديد: 53
پاسخ فعالیت های درس دهم آمادگی دفاعی نهم  درس آمادگی در برابر زلزله

پاسخ فعالیت های درس دهم آمادگی دفاعی نهم  درس آمادگی در برابر زلزله

در این مطلب برای شما جواب فعالیت های درس ۱۰ آمادگی دفاعی پایه نهم را آماده کرده ایم

نام درس ۱۰ دفاعی نهم: آمادگی در برابر زلزله

 

 

جواب فعالیت ۱ درس ۱۰ دفاعی نهم:

۱-با توجه به راهنمای نقشهٔ فوق مطالبی را که دربارهٔ آن به نظرتان می رسد بنویسید.

 

کشور ما ایران بر روی کمربند زلزله واقع شده است و یکی از مناطق زلزله خیز جهان میباشد

همانطور که در نقشه میبیند بیشتر نفاط کشورمان با خطر خیلی بالای لرزه ها روبرو هستند بنابر این لزوم آموزش های مقابله با زلزله و مقاوم سازی استحکامات خیلی ضروری است.

 

۲- آیا می توانید محل وقوع چند زلزلهٔ بزرگ را که در کشور ما رخ داده است، نام ببرید؟

 

زلزله بم / زلزله طبس / زلزله منجیل/زمین لرزه بوئین زهرا با شدت ۷/۲ ریشتر/ قائن با شدت ۷/۱ریشتر /در سال ۱۳۰۹ زمین لرزه با بزرگی ۷/۴ ریشتر سلماس را لرزاند

 

جواب فعالیت – ۲ درس ۱۰ دفاعی نهم

از اخبار و تصاویر صفحه قبل چه پیامی دریافت می کنید؟ آیا کسب آمادگی بیشتر برای رویارویی با زلزله ضروری است؟

 

آری آمادگی در برابر زلزله نیازي اساسی است و سبب کاهش خسارات می شود و میتواند از خسارت های مالی و حانی جبران ناپذیر تا حد زیادی جلوگیری کند و آن هارا کاهش دهد

 

جواب فعالیت ۳ درس ۱۰ دفاعی نهم

آنچه از تصاویر بالا درباره راه های ایمنی برای آمادگی در برابر زلزله به ذهنتان می رسد بنویسید

 

۱- مقاوم سازی ساختمان و رعایت اصول مهندسی ۲- ایمن سازی و محکم کردن وسایل داخل ساختمان ۳- افزایش آگاهی و آموزش افراد جامعه

کسب آگاهی از نحوی وقوع زلزله

کسب آگاهی از میزان استحکام – بخشیساختمان ها

کسب آمادگی مقدماتی از اقدام های عملی در زمان وقوع زلزله

 

فعالیت ۴

به نقشه خطر لرزه ای ایران در صفحهٔ ۸۸ به دقت نگاه کنید و با استفاده از راهنمای نقشه نام قرار دارند نام چهار شهر از کشورمان را که در منطقه خطر لرزه ای بالا و خیلی بالا قرار دارند را بنویسید؟

مناطق خیلی بالا :کرمان / زنجان / قزوین/ یاسوج/ تهران/ رشت / بندر عباس

بالا: شیراز / ساری/ خرم آباد /زاهدان/اردبیل/ گرگان/ ایلام

 

٢ راه های ایمنی در برابر زلزله را نام ببرید.

مقاوم سازی ساختمان و رعایت اصول مهندسی ۲- ایمن سازی و محکم کردن وسایل داخل ساختمان ۳- افزایش آگاهی و آموزش افراد جامعه

 

٣ یک مورد از راه های ایمنی در برابر زلزله را شرح دهید.

ایمن سازی و محکم کردن وسایل داخل ساختمان : اگر ساختمان در برابر زلزله کاملا ایمن ساخته باشد ممکن است در اثر تکان های ناشی از زلزله دچا ر خرابی نشود اما سقوط ، پرتاب و شکستن وسایل داخل خانه مانند کمدها ، آینه ها، قفسه کتابخانه و….. ایجاد خطر می کند . بنابر این ایمن و محکم کردن وسایل داخل ساختمان در عین حال که بسیار کم هزینه و آسان است در پیشگیری از آسیب ها تأثیر به سزا یی دارد.

 

۴ شما دانش آموزان در آموزش خانواده و دوستان خود برای مقابله با زلزله چه نقشی می توانید داشته باشید؟

۱- باید در مورد ضرورت مقاوم سازی ساختمان ها و اهمیت آن برای حفظ جان اعضای خانواده با والدین صحبت کنیم.

۲- مطالبی را که در این کتاب می اموزید، با دوستان و خانواده مطرح کنید و به آن ها آموزش دهید.

۳- مطالب آموخته شده را در خانه به صورت تمرین انجام دهید.

نمونه سوالات امتحانی :

-چرا ایران از مناطق لرزه خیز دنیا می باشد؟

زیرا ایران بر روی کمربند لرزه ای فعال دنیا (آلپ – هیمالیا) قرار  دارد.

2-نظر شما درباره ي نقشه ي خطر لرزه اي ایران چیست ؟

بیشتر مناطق ایران زلزله خیز است – خطر زلزله در مناطق قرمز پر رنگ و قرمز نقشه بیشتر است

3-  نام چند زلزله ي بزرگ را نام ببرید .

منجیل و رودبار- آوج قزوین- اردبیل- بم- آذربایجان شرقی

زلزله طبس درسال ۱۳۵۷که 7/4ریشتر بوده اولین وبزرگترین زلزله در این مقیاس بزرگ شده است.

در سال ۱۳۰۹ زمین لرزه با بزرگی 7/4 ریشتر سلماس را لرزاند .

زمین لرزه بوئین زهرا نیز با شدت 7/2 ریشتر .

در سال ۱۳۵۸ هم قائن با شدت 7/1ریشتر لرزید .

رودبار و منجیل نیز در سال ۱۳۶۹ با شدت 7/4 ریشتر .

بیرجند هم در سال ۱۳۷۶ با شدت 7/3 ریشتر لرزید .

در سال ۱۳۸۱ آوج با شدت 6/6 ریشتر لرزید .

بم در سال ۱۳۸۲ با قدرت 6/3 ریشتر با خاک یکسان شد

4- آیا کسب آمادگی بیش تر براي رویارویی با زلزله ضروري است ؟

آمادگی در برابر زلزله نیازي اساسی است و سبب کاهش خسارات می شود.

5- آیا بشر تا کنون توانسته زلزله را پیش بینی کند؟

بشر با دانش کنونی خود قادر به پیش بینی زمان دقیق وقوع زلزله نیست.

6-چگونه می توان خطرات ناشی از زلزله را کاهش داد؟

با در پیش گرفتن روش های مناسب می تواند خطر های ناشی از این پدیده طبیعی را کاهش دهد.

7- یکی از مهمترین عوامل مؤثر در کاهش خطرهای ناشی از زلزله چیست ؟

ارائه  آموزش هاي  صحیح همگانی و آماده سازي اقشار مختلف جامعه.

8-شما دانش آموزان در آموزش خانواده و دوستان خود براي مقابله با زلزله، چه نقشی می توانید داشته باشید؟

 1- آموزش به آن ها از طریق انتقال مطالب این کتاب

 2- به آنها توصیه کنیم هنگام خرید ، ساخت و تعمیر ساختمان با متخصصین مشورت نمایند.

3- مطالب این درس در خانه را با آنها تمرین کنیم.

9- نام چند شهر کشور را که در منطقه ي خطر لرزه اي * بالا و خیلی بالا * قرار دارند ، بنویسید .

تهران- زاهدان-مشهد- ایلام- تبریز- قزوین

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: جمعه 02 اسفند 1398 ساعت: 20:51 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,
نظرات()

پاسخ فعالیت های درس 9 آمادگی دفاعی نهم درس نظام جمع و جنگ افزار شناسی

بازديد: 77
پاسخ فعالیت های درس 9 آمادگی دفاعی نهم  درس نظام جمع و جنگ افزار شناسی

نام درس ۹ : نظام جمع و جنگ افزار شناسی

مقدمه درس ۹ دفاعی نهم: نظم در لغت به معنای آراستن برپا داشتن و انجام دادن به موقع کارهاست.

نظم یکی از امور فردی و اجتماعی است که رعایت آن برای تمام انسان ها لازم و مفید است نظم یکی از عوامل مهم در پیشرفت هر اجتماع است و در امور فردی هم عموم انسان های موفق افراد منظمی در طول زندگی خود بوده اند.

 

جواب فعالیت شماره ۱ درس ۹ دفاعی نهم:

شما به عنوان یک دانش آموز موفق مواردی از رعایت نظم در کلاس، مدرسه، خانه و جامعه را برشمرید:

در کلاس: انجام به موثع تکالیف و حظور به موقع در کلاس

در مدرسه: کوتاه کردن موها و حظور به موقع در مدرسه

در خانه: شب ها به موقع خوابیدن – انجام وظایف خود مانند تمیز نگه داشتم اتاق- همکاری با خانواده

 

در جامعه: رعایت قوانین و رعایت نظم در جامعه

 

جواب فعالیت ۲ آمادگی دفاعی پایه نهم:

درباره ی موشک های ساخت متخصصان ایرانی جست وجو کنید و جدول زیر را کامل کنید و در صورت امکان تصاویر مربوطه را در کلاس خود نمایش دهید.

سجیل

۲۳۵۴۰ کیلوگرم

۱۹۰۰ کیلو متر

———————-

قیام

۶۲۸۰ کیلو گرم

۸۰۰کیلومتر

———————-

خلیج فارس

۳۷۳۰ کیلوگرم

۳۰۰ کیلومتر

———————

فاتح ۱۱۰

۳۶۷۰ کیلو گرم

۲۵۰ کیلومتر

جواب فعالیت ۳ درس ۹ دفاعی پایه نهم:

اگر از نزدیک مین دیده اید یا از مناطق آلوده به مین اطلاعاتی دارید یا از سایر خطرات مین ها آگاهی دارید تجربیات و یافته های خود را با همکلاسی هایتان در میان بگذارید یا در قالب یک گزارش به کلاس ارائه دهید

مین مقداری ماده منفجره یا ماده دیگری است که در محفظه‌ای فلزی چوبی یا پلاستیکی در اندازه‌های گوناگون قرار دارد و برای نابودی خودروها یا کشتی‌ها یا قایق‌ها یا هواپیماها و آسیب‌زدن به آنان و زخمی کردن افراد به‌کار می‌رود.

بر اساس تعریف مندرج در پیمان اتاوا مین هر وسیله‌ای است که روی سطح زمین یا زیر خاک قرار می‌گیرد و طوری طراحی شده که در اثر حضور، نزدیکی و یا با تماس یک فرد منفجر شود

در حال حاضر ۱۲۰ تا ۱۴۰ میلیون مین در جهان کار گذاشته شده که ۴ میلیون آن باقی‌مانده جنگ جهانی دوم است و ۲۳۰ میلیون مین نیز در زرادخانه‌ها وجود دارد. سرعت مین‌گذاری ۴ برابر بیش از سرعت خنثی‌سازی مین‌ها است و گردآوری مین‌های کارگذاشته شده کنونی به ۳۰۰ میلیارد دلار هزینه و هزار سال زمان نیاز دارد

استفاده از مین به عنوان یک تاکتیک نظامی بسیار بحث‌برانگیز است. مین‌ها تفاوتی بین نظامیان و غیرنظامیان قائل نیستند و پس از پایان درگیری هم همچنان خطرناک باقی‌مانده و زمین‌ها را تا مدتها گذرناپذیر و غیرقابل استفاده می‌کنند. در بسیاری از موارد هم مکان دقیق مین‌گذاری مشخص نیست و این کار مین‌روبی را دشوار و آهسته می‌کند. این خطرات باعث شده تا مناطق دارای زمین‌های مین‌گذاری‌شده با مشکلات بزرگی در زمینه سکونت مجدد، کشاورزی و گردشگری روبرو باشند

 

نمونه سوالات امتحانی :

- نظم به معنی چیست؟

 نظم در لغت به معنی آراستن ، برپا داشتن و انجام دادن به موقع کارها است.

2-نظم جزء چه اموری است؟

یکی از امور فردی و اجتماعی است که رعایت آن برای تمام انسان ها لازم و مفید است.

3- نظم چه تأثیري در کارهاي ما دارد؟

نظم یکی از عوامل مهم در پیشرفت هر اجتماع است، و در امور فردي هم عموم انسان هاي موفق، افراد منظمی در طول زندگی خود بوده اند.

4- شما به عنوان یک دانش آموز موفق، مواردي از رعایت نظم در کلاس، مدرسه، خانه و جامعه را برشمرید.

در کلاس: حضور به موقع در کلاس و انجام تکالیف

در مدرسه: رعایت نظم و قوانین مدرسه

در خانه: منظم نگه داشتن اتاق خود و همکاري در خانواده

در جامعه: رعایت قوانین و رعایت نظافت جامعه

5- چرا در امور اجتماعی هم ما نیروهاي نظامی را به عنوان منظم ترین افراد می شناسیم ؟

زیرا یکی از ویژگی هاي مشخص آن ها رعایت نظم است.

6- نظام جمع چیست ؟

حرکاتی است که به صورت منظم انجام می شود افراد را در انجام کارهاي جمعی با یکدیگر هماهنگ می کند.

7- خبر چیست ؟

خبر یعنی اطلاع از نوع فرمان و ایجاد آمادگی در فرد براي انجام یک عمل مشخص.

8- اجرا چیست ؟

اطاعت از فرمان و انجام عمل مشخصی است که فرمانده دستور می دهد . به عنوان مثال : از جلو نظام از جلو = خبر نظام = اجرا

9- از جلو نظام یعنی چه ؟

فرمانی است که براي پشت سر هم قرار گرفتن افراد صادر می شود ؛ مانند زمانی که دانش آموزان در یک صف پشت سر هم قرار گیرند  . ( عکس صفحه 79 کتاب )

10- «فرمان از جلو نظام » فرمانده چه کاری انجام می دهد؟

در فرمان از جلو نظام، فرمانده با صداي بلند می گوید « از جلو ! » در این حالت ، افراد تحت فرمان باید به سرعت ، پشت سر هم قرار گیرند . سپس فرمانده اعلام می کند :« نظام! » در این حالت افراد تحت فرمان، بدون صحبت و حرکت باید با فاصله معین که با دست مشخص می شود، پشت سر هم بایستند.

11- فرمان « به چپ چپ » چیست ؟

در این حرکت افراد 90 درجه بدن خود را به سمت چپ می چرخانند . افراد باید روي پاشنه ي پاي چپ و پنجه ي پاي راست خود حرکت کنند . ( عکس بالاي صفحه ي 80 کتاب )

12- فرمان « به راست راست » چیست ؟

در این حرکت افراد 90 درجه بدن خود را به سمت راست می چرخانند .در این عمل ،نفرات باید روي پاشنه ي پاي راست و پنجه ي پاي چپ خود حرکت کنند . ( عکس هاي وسط صفحه ي 80 کتاب )

13- عقب گرد چیست ؟

افراد باید از سمت چپ ، بدن خود را 180 درجه بچرخانند ؛ ( یعنی کلاً برگردند ) ( عکس هاي پایین صفحه ي 80 کتاب )

14- فرمان خبردار چیست ؟

در این حالت افراد باید به صورت صحیح در جاي خود بایستند . در این حالت پاها جفت و دست ها در امتداد پاها قرار می گیرد . ( عکس هاي بالاي صفحه ي 81 کتاب )

15- سیر تحول ابزارهاي جنگی را توضیح دهید ؟

ابتدا انسان به تناسب رشد فکری و عقلانی خود از  ابزارهایی مانند سنگ ، چوب ، تیر و کمان ، نیزه و شمشیر استفاده می کردند(سلاح سرد) وپس از مدتی به سلاح هاي گرم و توپ و تانک رسید . سپس ماشین هاي جنگی مانند هواپیما ، زیر دریایی ، موشک هاي دور برد و ... به وجود آمدند و میدان جنگ از زمین به دریا و آسمان گسترش پیدا کرد.

16- سلاح هاي غیر متعارف را نام ببرید .

شیمیایی ، میکروبی و هسته اي

17- چرا استفاده از سلاح هاي غیر متعارف منع شده است؟

به دلیل مخالفت هاي جهانی با این سلاح ها و تلفات زیادي که به دنبال دارند.

18- در دوران کنونی تکیه قدرت هاي نظامی بر استفاده از چه چیزهایی می باشد ؟

جنگ الکترونیک ، جنگ اطلاعاتی ، جنگ اقتصادي ، جنگ نرم ، فناوري موشکی و ... .

19- چه چیزي باعث شده تا دشمنان کمتر در فکر تهاجم نظامی به میهن عزیز ما باشند؟

ساخت و تولید موشک هاي زمین به زمین و زمین به هوا در کنار سایر توانمندي هاي دفاعی کشورمان.

20- درباره موشک هاي ساخت متخصصان ایرانی جدول زیر را کامل کنید.

 

ردیف

 نام موشک

وزن موشک

طول برد موشک

1

سجیل

23540 کیلوگرم

1900 کیلو متر

2

قیام

6280 کیلو گرم

800کیلومتر

3

خلیج فارس

3730 کیلوگرم

300 کیلومتر

4

فاتح 110

3670 کیلو گرم

250 کیلومتر

21- اسلحه انفرادي چیست ؟

وسیله اي که یک رزمنده ي مدافع میهن می تواند آن را حمل کند و از آن استفاده نماید .

مانند : اسلحه ي انفرادي کلاشینکف

سوالات جاخالی

1- در امور اجتماعی هم ما نیروهاي انتظامی را منظم ترین افراد می شناسیم.

2- نظام جمع و اطاعت از فرماندهی یکی از اموري است که هر فرد نظامی باید آن را آموزش ببیند.

3.- حرکت نظام جمع از دو جزء تشکیل شده است : خبر و اجرا

4- در دنیاي امروز ، استفاده از فناوري موشکی یکی از محورهاي مهم توانمندي دفاعی هر کشور محسوب می شود.

5- نیروي انسانی با ایمان مهم ترین عامل توانمندي دفاعی کشور ما محسوب می شود.

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: جمعه 02 اسفند 1398 ساعت: 20:45 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,,
نظرات()

پاسخ فعالیت های درس 8 آمادگی دفاعی نهم درس جنگ نرم

بازديد: 9
پاسخ فعالیت های درس 8 آمادگی دفاعی نهم  درس جنگ نرم

پاسخ فعالیت های درس 8 آمادگی دفاعی نهم  درس جنگ نرم

موضوع درس : جنگ نرم

مقدمه درس ۸ دفاعی کلاس نهم:

جنگ نرم یعنی ایجاد تردید در دل ها و ذهن های مردم

 

پاسخ فعالیت ها:

جواب فعالیت شماره ۱ – درس ۸ آمادگی دفاعی پایه نهم

سخنان مقام معظم رهبری را درباره ی جنگ نرم جست وجو کنید و درباره ی آن به بحث بپردازید؟

در جنگ نرم نوجوانان و دانشجویان افسران این جبهه هستند.

در میدان از پیش تنظیم شده دشمن بازی نکنید چون چه ببرد و چه ببازد به نفع آنهاست.

کسانی که نسبت به مسائل فرهنگی حساسیت داشته باشند متوجه جنگ نرم می شوند

 

جواب فعالیت شماره ۲- درس ۸ آمادگی دفاعی پایه نهم

نمونه هایی از جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی ایران را در کلاس درس بررسی کنید؟

 

۱ اعلام امکان وقوع جنگ و حمله نظامی توسط دولت آمریکا و رژیم اشغالگر قدس

۲ تحریم های جدید

۳ شایعه عدم موفقیت دانشمندان ایرانی در فعالیت های خود

۴ ترویج فساد و فحشا

۵ شایعه سازی و جو سازی علیه روحانیت

۶ فریب و تحقیر و نشر اکاذیب

۷ راه اندازی شبکه ها و سایت های مخالف جمهوری اسلامی ایران

 

جواب فعالیت ۳- درس ۸ آمادگی دفاعی پایه نهم

راه های مقابله و جلوگیری از شایعه پراکنی کدامند؟

هر مطلبی را که می شنویم نشر ندهیم

ابتدا منابع انتشار خبر را پیگیری کنیم و در صورت تایید شدن مطرح کنیم

مطالب ضروری بین مردم پخش شود

 

جواب فعالیت شماره ۴ – درس ۸ آمادگی دفاعی پایه نهم

در یکی از بازی های رایانه ای قهرمان بازی فردی آمریکایی است که باید افرادی را که اله اکبر و یا مهدی می گویند از پای درآورد تا به مراحل بعدی برسد.به نظر شما طراحان این بازی به دنبال چه اهدافی هستند؟

 

این بازی ها می خواهد این مورد را در ذهن ها حا بیندازد که بخواهیم پله های ترقی را طی کنیم و همچنین در کار های خودمان موفق شویم باید

مسلمانان را از بین ببریم و مشکلات جهان ناشی از مسلمانان باشد

 

نمونه سوال امتحانی :

- امام خمینی در باره مبارزه چه فرموده است؟

ما می گوییم تا شرک و کفر هست ، مبارزه هست و تا مبارزه هست ، ما هم هستیم.

2- مقام معظم رهبری در رابطه با جنگ نرم چه می فرماید؟

جنگ نرم یهنی ایجاد تردید در دل ها و ذهن های مردم

3- جنگ های نظامی یا جنگ سخت معایبی در پی داشت؟

هزینه ي زیاد- تَلَفات انسانی نیروهاي هم برای سربازن مدافع و  هم برای سربازان مهاجم

4- چرا قدرت هاي نظامی دنیاي امروز تصمیم گرفتند تا از راه هاي دیگري به دنبال تأمین منافع خود باشند؟

هزینه هاي بالاي جنگ سخت، پیشرفت فنّاوري، مخالفت عموم مردم جهان با کشته شدن انسان ها در جنگ و ...

5- جنگ نرم به چه جنگی گفته می شود؟

به کلّیه فعالیت هاي غیرنظامی که دشمن و عوامل آن در جهت ایجاد تغییرات لازم در یک جامعه و یا گروهی خاص انجام می دهند تا بر آن جامعه و گروه تسلط یابند، جنگ نرم گفته می شود.

6- ابزار دشمن در جنگ سخت و جنگ نرم چیست؟

در جنگ سخت : تفنگ ، توپ ، تانک ، هواپیما، موشک و ...

در جنگ نرم :رسانه (روزنامه، مجله، عکس، فیلم، کتاب، جزوه و ...) شبکه هاي اجتماعی تلفن همراه، ماهواره، اینترنت، تلویزیون و رادیو و...

7- هدف دشمن در جنگ نرم چیست؟

در جنگ نرم نوع تفکر و اندیشه را تغییر می دهند؛ یعنی دشمن ذهن و فکر مردم کشور هدف را طوري تغییر می دهد که آنان همان چیزي را بخواهند که دشمن می خواهد.

8- شکل هاي مختلف جنگ نرم را نام ببرید .

جنگ روانی ، جنگ رسانه اي ، انقلاب مخملی و رنگی

9- خطر ناکترین شیوه جنگ نرم کدام است؟

جنگ روانی

10- جنگ روانی رومیان در گذشته علیه دشمنان چگونه بود ؟

رومیان کلاه خودها و زره هاي بزرگی را می ساختند که چندبرابر کلاه خود و زره معمولی بود. آنها وقتی از منطقه اي عبور می کردند؛ این تجهیزات را به عمد در مسیر به جا می گذاشتند، تا لشکریان طرف مقابل تصور کنند که سربازان آنها غول پیکرند و قبل از جنگ روحیه مبارزه و مقاومت خود را از دست بدهند.

11- جنگ روانی پیامبر در جریان فتح مکه چگونه بود ؟

در زمان حرکت سپاهیان اسلام براي فتح مکه، وقتی مسلمانان به نزدیک مکه رسیدند، رسول گرامی اسلام (ص) به یارانش دستور داد هنگام شب بر بالاي بلندي هاي اطراف مکه به صورت پراکنده آتش هاي زیادي روشن کنند تا هرکس از دور نگاه می کند، تصور نماید که یک سپاه چند هزارنفره مکه را محاصره کرده است. در همین حال، پیامبر عباس بن عبدالمطلب را به داخل شهر مکه فرستاد تا با دعوت از ابوسفیان وي را به محلی ببرد که بتواند آن آتش ها را تماشا کند. همین که ابوسفیان مشعل هاي فروزان بسیار زیاد را مشاهده کرد، چاره اي جز تسلیم در برابر سپاه اسلام ندید؛ در نتیجه مکه بدون جنگ و خونریزي فتح شد.

12- جنگ روانی معاویه در جریان جنگ صفین چگونه بود ؟

در جنگ صفین، وقتی سپاهیان امام علی (ع) به فرماندهی مالک اشتر در آستانه شکست دادن لشکریان معاویه قرار گرفتند، لشکریان معاویه به منظور ایجاد شک و تردید در سپاهیان امام علی (ع) و براي فرار از شکست، با حیله گري عمر وعاص، قرآن ها را بر سر نیزه قرار دادند و اعلام کردند که ما همه مسلمانیم و باید بین ما و شما این قرآن حکم کند. امام علی (ع) در واکنش به این اقدام معاویه به سپاهیان خود دستور ادامه جنگ داد و فرمود دشمنان شما اعتقادي به قرآن ندارند و این عمل آنها حیله و نیرنگی براي فرار از شکست است؛ اما بخشی از سپاهیان امام علی (ع) به فرمان آن حضرت توجه نکردند و در مقابل امام ایستادند. سرپیچی این عده در مقابل فرمان امام باعث شد که معاویه و لشکریانش از شکست حتمی نجات پیدا کنند.

13- جنگ روانی صدام علیه ایران چگونه بود ؟

بمباران شیمیایی رزمندگان و مناطق مرزي ، تهدید به بمباران شیمیایی شهرهاي بزرگ براي ایجاد ترس و وحشت در بین مردم و تضعیف روحیه ي آن ها

14- یکی از نمونه هاي روشن جنگ روانی دشمن علیه کشور ما چیست؟

تهدید به گسترش تحریم اقتصادي و مصوبه هاي مختلف در کنگره امریکا و شوراي عالی امنیت سازمان ملل متّحد علیه جمهوري اسلامی ایران.

15- نمونه هایی از جنگ روانی علیه جمهوري اسلامی ایران را بیان کنید.

 1- اعلام جنگ و حمله نظامی آمریکا و اسرائیل 2- اعلام تحریم هاي جدید

16- میزان اثر گذاري جنگ روانی به چه عواملی بستگی دارد ؟

 1- به ویژگی هاي شخصیتی افراد مانند اعتقادات دینی، شجاعت، اعتماد به نفس و پایبندي به ارزش هاي اخلاقی 2-به میزان علم و آگاهی انسان ها و شناخت دوست و دشمن واقعی

17- روش هاي جنگ روانی را نام ببرید ؟

1- تبلیغات 2- شایعه 3- تحریف واقعیات 4- تفرقه افکنی 5- ترور

18- تبلیغ یا تبلیغات را تعریف کنید .

منتقل کردن و رساندن پیام ، افکار و عقاید به دیگران

19- در تبلیغات سعی می شود از چه چیز هایی بهره گیری نمایند؟و نتیجه آن چیست؟

با بهره گیری از کلمات ، تصاویر ، ، موسیقی و ... پیام  به گونه ای آراسته شود که فکر و سلیقهء گیرنده ، پیام بر اساس خواست و تمایل فرستنده آن شکل بگیرد

20- چگونه می توان تبلیغات نادرست را خنثی نمود؟

همانطور که ممکن است با تبلیغات شایعه نادرستی پخش کرد ، به وسیله تبلیغات هم می توان آن را خنثی نمود.

21- چگونه کشور های سرمایه دار می توانند بر افکار مردم تأثیر بگذارند.

با استفاده از فناوری های روز و شبکه های ماهواره ای و کلیه امکانات خود بر فکر و احساس مردم جهان تأثیر می گذارند.

22- براي استفاده نادرست از تبلیغات توسط کشورهاي قدرتمند یک مثال بزنید.

امروزه امریکا، قدرت هاي سلطه گر و رژیم اشغالگر فلسطین با تشکیل گروهک هاي تکفیري یا حمایت از گروه هایی که با نام اسلام و مسلمانان درکشورهاي مختلف جهان دست به ایجاد نا امنی و جنایت می زنند، به معرفی چهره اي خشن و ضدانسانی از اسلام می پردازند.

23- شایعه چیست ؟ یک مثال بزنید.

به معنای انتشار مطالب و اخباري است که درستی و نادرستی آن معلوم نیست و عموماً منبع مطمئن و مشخصی هم ندارد .

شایعه شهادت رسول گرامی اسلام (ص) در جنگ اُحد که توسط مشرکان و به منظور تضعیف روحیه مسلمانان پخش شد؛ درصورتی که آن حضرت فقط به صورت جزئی مجروح شده بود.

24- از نظر اخلاقی و دینی شایعه چه حکمی دارد ؟

شایعه مجموعه اي از غیبت ، تهمت ، انتشار مطالب غیر مطمئن و ...است که سکوت در برابر آن و مقابله نکردن با آن گناه محسوب می شود . در دین اسلام به مسلمانان تأکید شده در اموري که اطلاع کافی ندارند ، بررسی کنند ؛ زیرا چشم ، گوش ، زبان و قلب انسان در پیشگاه خداوند مسئول هستند .

25- راه هاي مقابله و جلوگیري از شایعه پراکنی کدامند؟

اولین کار اینکه بررسی کنیم منبع خبر کجاست ، آیا خبري که اعلام شده است از فردي مسئول و موجه است یا نه آیا خبر منتشر شده از منابع خارج از ایران و یا بعضاً دشمنان است یا خبر از داخل پخش شده است . بعد از این که منبع خبر مشخص شد با مطالعه و پرس و جو از افراد مطلع و صاحب نظر صحت و یا دروغ بودن آن را مشخص می کنیم.

26- تحریف واقعیات یعنی چه ؟ یک مثال بزنید.

منحرف کردن خبري از مسیر و موضوع اصلی خود که به منظور انحراف اذهان مردم از حق به سوي باطل صورت می گیرد .

با وجود آنکه مقامات کشور ما بارها اعلام کرده اند که هدف شان از پیشرفت در فنّاوري هسته اي، استفاده صلح آمیز از آن براي تولید انرژي هسته اي است؛ ولی غربی ها با این تفسیراذهان عمومی مردم جهان را ،« ایران تاکنون نتوانسته ثابت کند که قصد استفاده صلح آمیز از فنّاوري هسته اي دارد » که قصد » به سمتی سوق می دهند که تصور شود ،« ایران قصد استفاده صلح آمیز از فناوري هسته اي دارد » از این واقعیت که «. ایران از پیشرفت در فناوري هسته اي، استفاده غیر صلح آمیز از آن است».

27- در تحریف واقعیات چه چیزی گفته نمی شود؟ توضیح دهید.

در تحریف واقعیات معمولاً دروغ گفته نمی شود ، بلکه واقعیات به صورت دیگری بیان می گردد که با اصل موضوع تفاوت زیادی دارد.گاهی کلماتی به متن اضافه یا از آن کم می شود و گاهی جملاتی به صورتی که بوده بیان  می گردد،ولی به گونه ای تفسیر می شود  که مخالف منظور گوینده یا نویسنده مطلب است و با اصل آن تفاوت دارد.

28- تفرقه افکنی را توضیح دهید . یک مثال بزنید.

دامن زدن به اختلافات موجود در یک یا چند کشور که به منظور ایجاد بدبینی و به وجود آوردن درگیري و از بین بردن وحدت و یکپارچگی یک جامعه صورت می گیرد . دامن زدن به اختلافات میان شیعه و سنی یا ایجاد بدبینی بین مسلمانان و سایر ادیان الهی و همچنین مطرح کردن اختلافات قومی در بین قومیت هاي مختلف

29- ترور چیست ؟

تهدید و تلاش براي ایجاد ترس و وحشت در یک گروه یا یک کشور براي تحت فشار قرار دادن آن ها به منظور تسلیم در برابر خواسته هاي طراحان آن می باشد .

30- انواع ترور را نام ببرید؟

ترور شخص- ترور شخصیت

31- ترور شخص را تعریف کنید .

در ترور شخص ، افراد موجّه ، توانمند و ارزشمند یک کشور که در آگاهی و پیشرفت جامعه نقش مؤثري دارند ، مورد تهاجم جسمی و فیزیکی قرار می گیرند . مانند : شهیدان مطهري ، بهشتی ، رجایی ، باهنر ، صیاد شیرازي و دانشمندان هسته اي و...

32- ترور شخصیت را تعریف کنید .

تخریب شخصیت هاي بزرگ و تأثیرگذار با استفاده از دروغ، شایعه، تهمت وتبلیغات ناروا

33- دشمنان پیامبر چگونه شخصیت پیامبر را ترور می کردند ؟

ایشان را جادوگر یا مجنون معرفی می کردند.

34- در زمان ما چه شخصیت هایی از سوي دشمنان ترور شخصیت شده اند ؟

امام خمینی و مقام معظم رهبري

35- براي ترور شخصیت مسلمانان و دین اسلام مثال بزنید .

در بعضی از فیلم هاي سینمایی ، شخصیت هاي منفی فیلم یک یا چند نفرمسلمان هستند- در بعضی از بازي هاي رایانه اي براي پیروز شدن باید به سمت افرادي که مسلمان هستند تیراندازي شود و براي به دست آوردن امتیاز باید به سمت کسی که« الله اکبر » می گوید شلیک شود .

36- در یکی از بازي هاي رایانه اي، قهرمان بازي فردي آمریکایی است که باید افرادي را که «یا مهدی» و « الله اکبر »می گویند، از پاي درآورد تا به مراحل بعدي برسد. به نظر شما طراحان این بازي به دنبال چه اهدافی هستند؟

آن ها می خواهند این مطلب را جا بیاندازند که اگر می خواهید پیشرفت کنید باید با مسلمانان مبارزه کنید و مسلمانان عامل مشکلات دنیاي امروز هستند.

37- اهداف شبکه هاي ماهواره اي فارسی زبان چیست ؟

 1- بدبین کردن مردم به اسلام و نظام جمهوري اسلامی

 2- قطع رابطه ي ملت با رهبري

 3- ترویج بی بندوباري اخلاقی

 4- از بین بردن استحکام خانواده

 5- جدایی دین از سیاست

6- دور کردن مردم از ارزش هاي دینی

38- راه هاي مقابله با جنگ روانی دشمنان را بیان کنید .

1- شناخت دشمن و روش هاي تبلیغاتی آن ها

2- وحدت و همدلی بیشتر در جامعه و اتحاد حول محور قانون اساسی و رهبري

3- داشتن اعتماد به نفس و روحیه ي دفاع از اعتقادات دینی

4- کسب اطلاعات و اخبار از مراکز خبر رسانی مطمئن و خودي

5- حضور در برنامه هایی که پیام ملت ایران را به جهانیان می رساند ، مانند شرکت در راهپیمایی

6- دقت و مراقبت در ارتباطات اینترنتی

7- برنامه ریزي براي اوقات

فراغت و استفاده ي مناسب از آن

8- همکاري نکردن با گروه هاي مشکوك و نا مطمئن .

39- طراحان بازي هاي رایانه اي ضد مسلمانان چه اهدافی دارند ؟

از بین بردن اسلام و تخریب شخصیت مسلمانان

سوالات جا خالی

1- کشور هاي استعمارگر در گذشته براي رسیدن به اهداف خود از تهاجم نظامی استفاده می کردند .

2-امروزه به جنگ نظامی ، جنگ سخت می گویند .

3-مهم ترین ابزار تأثیرگذاري در جنگ نرم ، رسانه هاي جمعی هستند .

4-جنگ روانی خطرناك ترین نوع جنگ ها است .

5-در دوران کنونی جنگ روانی توسط کشورها به عنوان یکی از مؤثرترین شیوه ها استفاده می شود .

6-همان طورکه ممکن است با تبلیغات، شایعه نادرستی را پخش کرد، به وسیله تبلیغات هم می توان آن را خنثی نمود.

7-شایعه معمولاً با اصل خبر تفاوت زیادي دارد .

8-در تحریف واقعیات معمولاً دروغ گفته نمی شود بلکه واقعیات به صورت دیگري بیان می شود که با اصل خبر تفاوت زیادي دارد .

9-در جریان ترور مقام معظم رهبري در یکی از مساجد تهران در سال 1360 یک دست ایشان به شدت آسیب دید .

10-ترور شخصیت در مواردي به صورت کلی دین اسلام یا شخصیت مسلمانان را هدف قرار می دهد .

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: جمعه 02 اسفند 1398 ساعت: 20:41 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,,,
نظرات()

ليست صفحات

تعداد صفحات : 77

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :
راهکار موفقیت

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام و نام خانوادگی نام فایل و ایمیل خود را به شماره همراه 09159886819 ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل به ایمیل شما  فرستاده می شود .

لینک های تبلیغاتی

درباره ما

آدرس مشهد قاسم اباد - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس