
پاسخ فعالیت های درس کوچ پرستوها فارسی چهارم
در اوایل بهار، هوا لطیف و دلنشین میشود. دشتها جامهٔ سبز میپوشند و درختان، شکوفه میدهند. پرستوها، این پرندگان دوست داشتنی نیز از سفر دور و دراز خود، باز میگردند.
نخستین کار این مسافران از راه رسیده، این است که لانههای سال گذشتهٔ خود را بیابند؛ اگر آسیب دیده باشند، آنها را درست کنند و اگر لانهها خراب شده باشند، از نو بسازند. پرستوهای جوان، هم که سال گذشته در لانهٔ پدر و مادر خود به سربردهاند، اکنون باید بکوشند تا لانهای برای خود بسازند. این پرستوهای جوان، ساختن لانه را خودشان به عهده میگیرند بیآنکه از پدر و مادرشان بیاموزند، مانند آنها برای خود لانه میسازند.
وقتی کار ساختن لانه به پایان رسید، پرستوها تخم میگذارند. هر پرستو چهار تا شش تخم سفید میگذارد و دوازده روز روی آنها میخوابد. وقتی جوجهها از تخم بیرون آمدند، پدر و مادر، با حشراتی که شکار میکنند، به آنها غذا میدهند. پس از سه هفته، جوجهها به دنبال پدر و مادر پرواز میکنند و راه و رسم زندگی را از آنها میآموزند.
پرستوها بهار و تابستان را به آسودگی به سر میبرند؛ امّا در آغاز پاییز دشواریهایی برای آنها پیش میآید. درآن هنگام، حشرات کمیاب میشوند و هوا کم کم سرد میشود. پرستوها ناچار میشوند به جاهای معتدلتری کوچ کنند.
زمان کوچ آنها که فرا میرسد، دسته دسته روی بامها یا سیمهای برق جمع میشوند و به نظر میآید که به گفتوگوی مهمی مشغول هستند. خیلی زود، عدّهای دیگر از راه میرسند و جنبوجوش آنها رفته رفته، زیادتر میشود تا اینکه یک روز صبح که از خواب برمیخیزیم، از پرستوها نشانی نمیبینیم. آن وقت معلوم میشود که آنها کوچ کردهاند.
در این سفر طولانی، خطرهای بسیاری وجود دارد. یکی از این خطرها، تغییرات هواست. خطر دیگر، حمله پرندگان شکاری مانند عقاب، شاهین و قرقی است. این پرندگان، هنگام پرواز، ناگهان خود را به جمع پرستوهای درحال پرواز میزنند و با چنگالهای نیرومند خود، آنها را میربایند.
با همهٔ این خطرها، بیشتر پرستوها سفر خود را به سلامت به پایان میرسانند. دیده شده است که بعضی از آنها، سالهای پی در پی کوچ کرده، و پس از هر کوچ به لانهٔ خود بازگشتهاند.
دنیایی که ما در آن زندگی میکنیم، شگفتیهای فراوان دارد. یکی از این شگفتیها، بازگشت پرستوهاست. این پرندههای کوچک، پس از سپری شدن زمان دراز و پیمودن راهی طولانی، بدون اینکه اشتباه کنند دوباره به لانهٔ پیشین خود باز میگردند.
چه کسی قدرت راهیابی و پیمودن این راه طولانی را به پرستوها داده است؟ آنها با چه قدرتی این راه طولانی را بدون اشتباه میپیمایند؟ این همه شگفتی، زیبایی و دانایی را چه کسی در پرستوهای کوچک نهاده است؟
درست و نادرست (صفحهٔ 21 کتاب درسی)
۱- پرستوها هر سال لانهای جدید برای خود میسازند. نادرست
۲- بیشتر پرستوها به دلیل حملهٔ پرندگان شکاری، سفر خود را به سلامت به پایان نمیرسانند. نادرست
درک مطلب (صفحهٔ 21 کتاب درسی)
۱- جنبوجوش پرستوها در آغاز پاییز نشانهٔ چیست؟ نشانهٔ آماده شدن برای کوچ کردن.
۲- چرا بازگشت پرستوها یکی از شگفتیهای آفرینش است؟ زیرا این پرندگان کوچک پس از سپری شدن زمان دراز و پیمودن راهی طولانی و با وجود خطرات بسیار بدون اینکه اشتباه کنند به لانهٔ پیشین خود باز میگردند.
۳- چند نمونه از شگفتیهای دنیایی را که در آن زندگی میکنیم، نام ببرید. زندگی مورچهها - زندگی زنبورعسل - به وجود آمدن فصلها و ...
۴- پرستوهای جوان چگونه لانه سازی را میآموزند؟ این توانایی را خداوند بزرگ در این پرستوها نهاده است و بدون داشتن معلم به آن آگاه هستند.
دانش زبانی (صفحهٔ 22 کتاب درسی)
جملههای زیر را بخوانید و دربارهٔ تفاوت آنها با هم گفتوگو کنید:
- مادر نرگس امروز چند جلد کتاب داستان خرید.
- مادر، نرگس امروز چند جلد کتاب داستان خرید.
این نشانه «،» علامت درنگ یا مکث کوتاه در خواندن است؛ شیوه خواندن را تغییر میدهد و گاهی معنای آن را هم عوض میکند.
گوش کن و بگو (صفحهٔ 22 کتاب درسی)
با دقّت به داستان گوش کنید و به پرسشها پاسخ دهید:
۱- پندهای اوّل و دوم پرنده را به ترتیب بگویید.
۲- آیا باغبان به پند اوّل و دوم پرنده عمل کرد؟ از متن دلیل بیاورید.
۳- مفهوم جملهٔ «پند برای تو مثل پاشیدن دانه در زمینی است که گیاهی در آن رشد نمیکند» چیست؟
۴- بهترین پندی که پرنده به باغبان داد، چه بود؟
بخوان و بیندیش
در جست و جو
بالای درخت کاج، موشکا غمگین و تنها نشسته بود. او مانند هر روز میشنید که بیبی خدا را صدا میزند؛ امّا مثل همیشه، کسی جوابش را نمیداد.
موشکا آهی کشید و با خود گفت:« طفلکی بیبی!»
موشکا سنجاب کوچک و تنهایی بود که در دنیای به این بزرگی به جز بیبی و درخت کاجش، هیچکس را نمیشناخت. موشکا نمیدانست این خدا کیست که بیبی این قدر صدایش میزند؛ فقط این را میدانست که تا آن موقع کسی نیامده بود درِ خانهٔ بیبی را بکوبد و بگوید:«من آمدم! منم، خدا!»
موشکا با خود فکر کرد: «طفلکی بیبی! لابد به خاطر پیری است که به دنبال خدا نمیرود و فقط صدایش میزند».
موشکا بیبی را خیلی دوست داشت و از غصّه خوردن او غمگین بود. او فکر میکرد چون بیبی کسی را صدا میکند و هرگز جوابی نمیشنود، غصّه میخورد!
موشکا تصمیمش را گرفت و با خود گفت: «خودم میروم و هر طور شده خدا را پیدا میکنم و به خانهٔ بیبی میآورم.»
شاخه به شاخه پرید و پرید تا از درختش پایین آمد؛ امّا چطور خدایی را که هرگز ندیده است پیدا کند؟
ناگهان فکری به نظرش رسید:« کوه آن قدر بلند است که آن طرف دنیا را هم میتواند ببیند. حتماً او میداند کجا باید خدا را پیدا کنم».موشکا
پرید و پرید تا به پای کوه رسید. سرش را بالا گرفت و با تمام قدرت صدا کرد:«آهای! کوه بزرگ! دنبال خدا میگردم! او را میشناسی؟»
کوه با صدای بلند و محکم جواب داد:«البتّه که می شناسم! اوست که مرا اینجا گذاشته است. میتوانی او را از بزرگیاش بشناسی. خدا از من خیلی بزرگتر است. بزرگترین موجود عالم است.»
موشکا سری تکان داد و شگفت زده به راهش ادامه داد؛ جَستوخیزکنان، جلو میرفت و تکرار میکرد:« بزرگترین موجود عالم! وای!»
پروانهٔ زیبایی صدای موشکا را شنید و پرسید:«بزرگترین موجود دنیا؟ تو دنبال خدا میگردی؛ مگر نه؟»
موشکا با تعجّب گفت: «تو هم مثل کوه، خدا را میشناسی؟»
پروانه پاسخ داد :«البتّه که میشناسم! اوست که این بالهای قشنگ را به من داده؛ امّا او از من خیلی زیباتراست!»
«بزرگتر از کوه! زیباتر از پروانه!» موشکا از تعجّب سرش را تکان داد. حالا میفهمید چرا بیبی این قدر خدا را صدا میزند! آهی کشید و گفت:«بیچاره بیبی! حتماً کسی به مهمّی خدا فرصت ندارد به پیرزنی مثل او توجّه کند!»
پروانه اعتراض کرد: «اصلاً این طور نیست! خدا به همه توجّه میکند. این گل کوچک را ببین. خدا آن را هم فراموش نمیکند. خدا مهربانترین موجود عالم است».
موشکا لبخند زد و تکرار کرد: «مهربانترین موجود عالم!» ناگهان صدای پایی را شنید. خرس قهوهای داشت به سویش میآمد. موشکا ترسید و به بالای درختی رفت. خرس که حرفهای سنجاب و پروانه را شنیده بود، از موشکا پرسید: «تو دنبال مهربانترین موجود عالم میگردی؛ مگر نه؟»
موشکا ترسش را فراموش کرد و با تعجّب پرسید: «مگر تو هم او را میشناسی؟»
خرس پاسخ داد:«البتّه که میشناسم! به لطف اوست که این قدر قوی هستم. او هم از من خیلی قویتر است. قویترین موجود عالم است».
سپس خرس قهوهای دستی تکان داد و از آنجا دور شد.
آن گاه صدایی از آسمان آمد: « تو دنبال خدا هستی، سنجاب کوچولو!؟»
صدای گرم و شاد خورشید بود. موشکا سرش را بلند کرد و گفت: «تو که آن بالا بالاها هستی به من بگو کجا او را پیدا کنم. ببین چقدر کوچکم! وقت زیادی را از دست دادهام و هنوز راه خیلی کمی رفتهام!»
خورشید گفت:«خدا همه جا هست. لازم نیست این قدر دنبالش بگردی. هر جا بروی، او را پیدا میکنی».
سنجاب با هیجان فریاد زد: «پس حتماً خدا تویی! تو بزرگ و زیبایی، مهربان و قوی هستی، و با نور درخشانت، همه جا را روشن میکنی!»
خورشید آرام خندید و گفت: «اینهایی که میگویی هستم، ولی خدا نیستم. خدا مرا آفریده و به من نور داده. او بسیار نورانیتر از من است».
موشکا التماس کنان گفت: « پس او را به من نشان بده!»
خورشید جواب داد:«خدا با چشم دیده نمیشود».
موشکا آهی بلند کشید و از درخت پایین آمد. اگر خدا دیدنی نبود، پس کاری از دست سنجاب کوچولویی مثل او ساخته نبود؛ روی زمین نشست و شروع کرد به اشک ریختن.
خورشید با مهربانی گفت: «گریه نکن، سنجاب کوچولو! خدا دیدنی نیست؛ امّا او ما را میبیند. وقتی هم صدایش میزنیم، صدای ما را میشنود».
سنجاب اشکهایش را پاک کرد و پرسید:«حتّی صدای ضعیف بیبی جان را؟»
خورشید پاسخ داد: «البتّه که میشنود! جواب هم میدهد، ولی با گوش شنیده نمیشود.
خدا با نعمتهایش جواب میدهد. حالا بلند شو و به خانه برگرد. بیبی جان نگرانت میشود!»
بیبی جان، پشت پنجره منتظر موشکا بود. یکی از پرندههای جنگل، همه چیز را به او گفته بود.
پیرزن، سنجاب خسته را نوازش کرد و گفت: «میدانی موشکا، بعضی از چیزها را نمیتوان با چشم دید؛ مثل عشق، مثل محبّت؛ ولی نشانههایشان را میتوانیم ببینیم. کاری که امروز برای من کردی، نشانهٔ محبّت توست. خدا با چشم دیده نمیشود، ولی جهان پر از نشانههای خداست».
موشکا پرسید: «مثل بزرگی کوهها؟ مثل زیبایی پروانهها؟ مثل درخشش نور خورشید؟»
پیرزن سری تکان داد و گفت: «بله و خیلی چیزهای دیگر. همیشه یادت باشد اگر خدا را خیلی دوست داشته باشی، حتماً میتوانی او را در نشانههایش ببینی».
سنجاب آهسته تکرار کرد: «اگر دوست داشته باشی ...»
امّا حرفش را ادامه نداد؛ چون دیگر خوابش برده بود ...
کِلِر (سميّه) ژوبِرت (این نویسنده پَس از پذیرش دین اسلام از فرانسه به ایران آمد و اکنون ساکن تهران است و برای کودکان مینویسد.)
درک و دریافت (صفحهٔ 27 کتاب درسی)
۱- جملهها را با توجّه به متن، به ترتیب رویدادها شماره گذاری کنید:
- پروانه گفت:«خدا آن قدر مهربان است که حتّی این گل کوچک را هم میبیند». 3
- موشکا رفت تا خدا را پیدا کند. 1
- خرس قهوهای دستی تکان داد و دور شد. 4
- بیبی گفت: «البتّه که خدا را میشناسم. اوست که مرا اینجا گذاشته است.» 6
- سنجاب به خورشید گفت: «پس حتماً خدا تویی!» 5
۲- «موشکا رفت تا خدا را پیدا کند»؛ کار موشکا نشانهٔ چیست؟ نشانهٔ کنجکاوی - نداشتن آگاهی و شناخت کافی از خدا
۳- با توجّه به متن، چند ویژگی برای خدا نام ببرید. بزرگ، زیبا، مهربان، بینا و شنوا و ...
۴- چه چیزهایی را با چشم نمیتوان دید؟ چهار مورد نام ببرید. عقل - هوش - عشق - درد - سواد - محبت - گرسنگی - هوا
۵- چه نشانههایی از وجود خداوند در داستان آمده است؟ بزرگی کوهها - زیبایی گلها و پروانهها و گرمای خورشید.
حکایت
قویترین حیوان جنگل
شیری در جنگل راه میرفت و به هر جانوری که میرسید، میپرسید:«قویترین حیوان جنگل کیست؟»
جانور با ترس و لرز میگفت:«! البتّه شما».
آن گاه شیر با غرور و خودپسندی سرش را تکان میداد و میگذشت.
تا اینکه به فیلی قوی پیکر رسید؛ از فیل پرسید:«قویترین حیوان جنگل کیست؟»
فیل خرطومش را دور کمر شیر انداخت، او را از زمین بلند کرد و در هوا چرخاند و محکم به زمین انداخت.
شیر برخاست، خودش را تکان داد و گفت:«برادر، فقط از تو سؤالی کردم. اگر نمیدانی، بگو نمیدانم، چرا اوقات تلخی میکنی.»
فیل گفت: «من هم فقط خواستم جواب سؤالت را داده باشم».
* حکایتی که خواندید، با مفهوم کدام یک از مَثَلهای زیر ارتباط دارد؟
الف) ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است.
ب) دست بالای دست بسیار است.
پ) سحرخیز باش تا کامروا باشی.
ث) مرغ همسایه غاز است.
اهداف درس دوم فارسی چهارم ابتدایی کوچ پرستوها
1معرفی یکی از شگفتی های عالم خلقت، کوچ پرستوها
2ایجاد فرصتی برای تفکّر دربارهٔ آفریده های خدا
3ایجاد نگرش مثبت به مطالعهٔ نوشته ها و قصّه های ساده
4آشنایی با تأثیر علائم نگارشی در معنی متن
5تقویت مهارت گوش دادن و سخن گفتن
6تقویت حافظهٔ شنیداری در دانش آموزان
7تقویت درک متن و مهارت نوشتن با انجامفعّالیت های نوشتاری
٨توجه به حکایات و مثل ها برای تقویت درک متن
دانش زبانی درس دوم فارسی چهارم ابتدایی کوچ پرستوها
نکتهٔ آموزشی درس، برجسته کردن نقش علائم نگارشی در انتقال معناست؛
به عبارت دیگر هدف این است که توجه دانش آموزان را به علائم نگارشی و تأثیر و کارکردهای آنها به عنوان ابزارهایی برای درک متن معطوف کنیم.
در این درس، نقش درنگ نما (ویرگول) مورد تأکید است اما شما می توانید متنی مبتنی بر محتوای درس تهیّه کنید و در اختیار گروه ها بگذارید
تا جایگاه علامت ویرگول و سایر علائم نگارشی را که سال های گذشته آموخته اند، تشخیص داده و در جای مناسب قرار دهند.
گوش کن و بگو درس دوم فارسی چهارم ابتدایی کوچ پرستوها
در جهت تقویت تمرکز و درک شنیداری است.
برای انجام گوش کن و بگو لازم است فایل صوتی متن در کلاس پخش شود، دانش آموزان به داستان گوش کنند و سپس به سؤالات پاسخ دهند.
برای اجرای این فعّالیت طبق مراحل زیرعمل کنید:
1ابتدا از دانش آموزان بخواهید سکوت کنند، پس از حدود سی ثانیه از آنها بپرسید چه صداهایی شنیدند.
2مجدداً از آنها بخواهید سکوت کنند اما این دفعه تأکید کنید به صداهایی کهمی شنوند، توجه کنند. بدیهی است این بار نوع گوش دادن دانش آموز تغییر خواهد کرد.
3در اینجا دانش آموزان برای گوش دادن متن شنیداری آماده شده اند. به آنها بگویید به متن شنیداری با دقت گوش کنند.این متن شنیداری است و دانش آموزان نباید متن را پیشِ رو داشته باشند.
4برای افزایش دقت دانش آموزان از آنها بخواهید پاسخ سؤال ها را روی یکبرگه بنویسند. حدود 15 دقیقه زمان پاسخگویی به آنها بدهید.
5بار دیگر متن شنیداری را پخش کنید و از دانش آموزان بخواهید سؤال هایی را که ناقص جواب داده اند کامل کنند.
6تعدادی از دانش آموزان پاسخ های خود را در کلاس بخوانند و به بررسی و تکمیل آنها بپردازید.
داستان گوش کن و بگو را براي بچه ها پخش یا روخوانی میکنیم هدف تقویت شنوایی هست
بهتره خودِ متن رو در اختیار دانش آموزان قرار ندیم
من براي اینکه حواسشون کاملا جمع باشه چند دیقه میگم سکوت کنن و به صداهایی که از اطراف میشنون دقت کنند …
اینجوري بهتر گوش کن و بگو رو میشنوند و به سوالاتش جواب میدن و نتیجه
میگیرند
بعد از اینکه فایل صوتی رو براي دانش اموزان پخش کردیم نتیجه گیري از داستان رو به بچه ها واگذار کنیم ك برداشت اونا رو از داستان بشنویم
جواب سوالات رو به هیچ عنوان در کتاب یادداش نکنیم
حکایت درس دوم فارسی چهارم ابتدایی کوچ پرستوها:قوی ترین حیوان جنگل
حکایت قوی ترین حیوان جنگل با یک درون مایهٔ طنز در راستای اهداف بهبود سواد خواندن و افزایش درک متن دانش آموزان طراحی شده است و در ضمن به کاربرد ضرب المثل نیز می پردازد.
تشخیص ارتباط داستان با ضرب المثل های مطرح شده، برعهدهٔ دانش آموزان می باشد و می توانند در گروه دربارهٔ آن صحبت کنند.
بخوان و بیندیش درس دوم فارسی چهارم ابتدایی کوچ پرستوها
نتایج آزمون جهانی سنجش سواد خواندن (پرلز) نشان می دهد که توانایی درک متن دانش آموزان ایرانی کم است.
در واقع دانش آموزان، عادت به مطالعهٔ متن طولانی ندارند و تمرکز به هنگام صامت خوانی متن را با هدف تقویت درک متن در کتاب گنجانده شده است.
هدف اصلی متن های«بخوان و بیندیش» ایجاد عادت به مطالعهٔ متن طولانی، تقویت تمرکز و افزایش درک خوانداری می باشد.
دستیابی به این هدف، بسیار اهمّیت دارد؛ بنابراین کل 45 دقیقه وقت کلاس به صامت خوانی و پاسخ به سؤالات درک و دریافت اختصاص داده شده است.
داستان درجست و جو با بیانی کودکانه به توصیف پروردگار عالم می پردازد.
دانش آموزان پس از خواندن داستان باید بتوانند به سؤالات آن پاسخ دهند.
لازم است دانش آموزان داستان را به صورت فردی و با روش صامت خوانی مطالعه کنند
برای این منظور، معلّم باید فضای کلاس را تبدیل به کتابخانه کند
و از دانش آموزان بخواهد در سکوت مطلق، متن را صامت خوانی کنند.
پیشنهاد می شود در صورتی که مدرسه مجهزبه کتابخانه با فضای کافی است،این جلسه در کتابخانه برگزار گردد.
از دانش آموزان بخواهید پس از خواندن متن، هر یک به طور فردی به سؤالات پاسخ بدهند.
برای افزایش دقّت دانش آموزان از آنها بخواهید پاسخ سؤال ها را روی یک برگه بنویسند.
در پایان، تعدادی از دانش آموزان پاسخ های خود را در کلاس بخوانند و به بررسی و تکمیل آنها بپردازید.
کل 45 دقیقه زمان رو برا این داستان اختصاص میدیم
به صورت فردي میخوانند و در فضاي کتابخانه اي صامت خوانی میکنند
میتونیم برا افزایش دقت از بچه ها بخواهیم پاسخ سوالها رو روي برگه بنویسن و در پایان از چند نفر بخواهیم که پاسخهاي خودشون رو بخونند اما ترجیحاً پاسخها شفاهی ارائه بشه….
املا درس دوم فارسی چهارم ابتدایی کوچ پرستوها
هدف از املا، آموزش آن و تثبیت شکل درست واژگان در ذهن دانش آموزان است.
لذا پیشنهاد می شود جدولی از نشانه های هم آوا (س، ث، ص، ض، ز، ذ، ظ، غ، ق، …) تهیه نموده، در اختیار دانش آموزان بگذارید.
سپس کلماتی از متن درس را بخوانید تا دانش آموز پس از شنیدن کلمه و تشخیص نشانهٔ صحیح، آن را در جدول جایگزین نماید.
در انتها از او بخواهید کتاب را باز کند و جدول املایی خود را تصحیح نماید و کلماتی را که در املای آنها اشتباه داشته است، زیر برگه بنویسد.
پس از جمع آوری برگه ها به صورت فردی نسبت به رفع اشکالات دانش آموزان اقدام نمایید.
دراین درس نیز املای دو قسمتی شامل متن املای تقریری و فعّالیت های املایی با هدف شناسایی نقاط قوّت و ضعف دانش آموزان به اجرا گذاشته می شود.
فعّالیت های صفحهٔ اول و دوم کتاب نوشتاری نمونه ای از فعّالیت های املایی بوده که قابل استفاده در آزمون املا می باشند.
دریافت کاربرگ املا
درس دوم نوشتاری چهارم ابتدایی
نگارش درس دوم چهارم ابتدایی کوچ پرستوها : درک متن
این صفحه شامل دو بخش فعّالیت های درک متن و کتابخوانی است.
در قسمت کتابخوانی، یک داستان واحد برای کل کلاس خوانده می شود.
سپس بچه ها به صورت گروهی رویدادهای آن را فهرست نموده، شماره گذاری می نمایند.
طرح سؤال توسط دانش آموزان از شیوه های فراشناختی افزایش درک متن است.
نگارش درس دوم چهارم ابتدایی: کوچ پرستوها
سال گذشته دانش آموزان با «جملهٔ موضوع»آشنا شدند، اما اجزای این جمله به طور مستقیم آموزش داده نشد.
در این درس دانش آموزان با اجزای جمله موضوع آشنا می شوند.
این امر به آنها کمک می کند در نوشتن جملهٔ موضوع به درستی عمل کنند.
جملهٔ موضوع دو قسمت اصلی دارد:
1موضوع کلی
2موضوع خُرد شده
تشخیص موضوع کلی برای دانش آموزان مشکل نیست؛ امّا برای موضوع کوچکتر، با خواندن بند می توانند آن را بفهمند.
در صورتی که در این بخش مشکل داشتند از آنها بخواهید چندین بار دو بند این صفحه را با دقت بخوانند تا متوجه شوند
بند اول خطرات را بیان کرده است و بند دوم شگفتی کوچ را، درواقع از مقایسهٔ دو بند به این موضوع پی می برند.
آموزش درس دوم فارسی پایه چهارم ابتدایی (کوچ پرستوها)
براي شروع کار می تونیم با نقاشی چند پرستو بر روي تخت وایت برد و یا ساخت
کاردستی پرستو انجام بدیم ذهن اونا رو براي موضوع درس آماده کنیم
و کم کم همرا با نقاشی درباره پرستو ها با بچه ها گفت و گو کنیم و از زندگی پرستو ها به
اونا اطلاعات بدیم این نقاشی کمک میکنه هم بچه ها فعال باشن
و صبحت کردن درباره موضوعی که دارن رنگ آمیزي میکنن براي اونا شیرین و جذاب خواهد
بود
حتی میشه کلیپی در خصوص زندگی پرستوها و کوچ اونها تهیه کنیم و به نمایش
بگذاریم
میشه 5خط به معناي 5 حرف کلمه پرستو روي تخته کشید و مثل بازي 20 سوالی
بچه ها حروف رو کامل کنند تا به کلمه پرستو برسند
روش تدریس درس دوم فارسی پایه چهارم ابتدایی (کوچ پرستوها)
روشهاي پیشنهادي من براي این درس قصه گویی و نمایش خلاقه
بچه ها از نمایش خیلی استقبال میکنن نمایش خلاق فعالیت سازمان یافته اي است که کودك از طریق بازي به ایفاي نقش به صورت خودجوش و خلاق پرداخته و در ان خود را میبیند, درك می کند و می سازد
در این روش پس از شنیدن و یا خواندن داستان دانش اموزان امکاناتی مثل صحنه ,
شخصیت ها و گفت و گو ها را همان لحظه خلق میکنند.
میتونیم دانش آموزان را در گروه 3 یا 5 نفره قرار بدیم … بهتره
گروه سه نفره باشد در گروه به بحث و گفتگو میپردازیند
شخصیتهاي داستان رو براشون توضیح بدیم اجازه بدیم قبل از اجراي نمایش یه دور با چشم کتاب رو بخونند و هر کدوم یه نقشی رو وردارند
براي اجرا در جلسه بعدي همان داستان را دوباره بازیگران دیگر ایفاي نقش کنند با این کار عملکرد گروهها با هم مقایسه میشه و براي بهتر شدن نقششون وادار به خوندن متن و تسلط بر آن میشوند.
ما هم با جایزه و تشویق اونا رو همراهی میکنیم
تدریس متن درس دوم فارسی چهارم ابتدایی کوچ پرستوها
من قبل از اینکه متن درس رو بخونیم از بچه هاچند تا سوال کوتاه از متن درس میپرسم تا ببینم حدس و اطلاعاتشون در چه حدي هست
مثل
به نظرتون پرنده ها هر سال لانه سازي می کنند
به نظرتون پرستو ها چند تا تخم در سال میزارن
پرستو ها چند روز روي تخم ها میخوابن
چرا پرنده ها کوچ می کنند
و …
معمولا بچه هایی که زیاد کتاب در مورد پرندگان و حیوانات مطالعه میکنن باعلاقه جواب میدن و باعث میشن دیگران هم سعی در پیدا کردن جواب درست داشته باشن
از کتاب گویا حتما در صورت وجود امکانات استفاده کنید چون اونا رو علاقمند میکنه که به متن توجه کنند
اگه کتاب گویا نبود خودتون با لحن و آهنگ مناسب بخونید و بچه ها رو تشویق کنید که با لحن و آهنگ بخونند و به مطلبی که میخونند دقت کنند و درك کنند
کاربرگ درس دوم فارسی چهارم ابتدایی کوچ پرستوها
تصاویري که میشه پرینت گرفت و بچه ها داخلش در مورد پرندگان بندنویسی کنند و انشا بنویسند و یا براي نوشتن املا از اونها استفاده کرد و سپس رنگ آمیزي کنند
بعد از اینکه داخل این برگه ها انشا و یا املا نوشته شد که بستگی به سلیقه ي هرکسی داره
بعد از رنگ آمیزي بچه ها بندي پلاستیکی از یک طرف دیوار به سمت دیگه وصل میکنم و این پرنده ها رو که هرکدوم متفاوت رنگ شده بهش با گیره ي کاغذ آویزان میکنم و منظره ي قشنگی درست میشه
آموزش ویرگول فارسی چهارم ابتدایی
من از دو جمله زیر برا اهمیت ویرگول استفاده میکنم
بخشش,لازم نیست اعدامش کنید.
بخشش لازم نیست ,اعدامش کنید.
یا میتونیم متنی تهیه کرده و علائم نگارشی را روي تخته بنویسیم و
از بچه ها بخواییم که علائم را سر جاي خودشون قرار بدن…
تکلیف درس دوم فارسی چهارم ابتدایی کوچ پرستوها
به عنوان تکلیف می تونیم به بچه ها بگیم از متن درس ده تا جمله که داراي نشانه نگارش ویرگول هست انتخاب کنند و در دفتر تکلیف یادداشت کنند.
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان -- صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 18 شهریور 1399 ساعت: 21:47 منتشر شده است
برچسب ها : پاسخ فعالیت های فارسی چهارم ابتدایی,پاسخ فعالیت های درس دوم فارسی چهارم,جنبوجوش پرستوها در آغاز پاییز نشانه چیست,چرا بازگشت پرستوها یکی از شگفتیهای آفرینش است,چند نمونه از شگفتیهای دنیایی را که در آن زندگی میکنیم نام ببرید,پرستوهای جوان چگونه لانه سازی را میآموزند,موشکا رفت تا خدا را پیدا کند کار موشکا نشانه چیست,