
تحقیق رایگان سایت علمی و پژوهشی آسمان , تحقیقات دانش آموزی ، فرهنگیان و دانشجویان اقدام پژوهی گزارش تخصصی
فرهنگ معماری در ایران
شیوههای هفتگانه معماری ایران :
1-پارسی : از آغاز امپراتوری پارسیان تا اندکی پس از حمله اسکندر در ایران و کشورهای نزدیک آن رواج داشته و به روزگار هخامنشی به اوج پختگی خود رسید و شاه کارهایی چه در پارس و چه در بیرون آن پدید آورده است .
2- پارتی : به روزگار اشکانیان و ساسانیان و تا چند گاهی پس از اسلام رواج داشته است .
3-خراسانی : اندکی پس از ظهور اسلام پای گرفته و در روزگار صفاریان، سامانیان و حتی غزنویان و تا ظهور دیلمیان در سراسر سرزمینهای خاوری اسلامی معمول بوده است .
4- رازی : با ظهور آل زیار پای گرفت هم به روزگار آل بویه، سلجوقیان، خوارزم شایان و اتابکان رواج داشته و تا اندکی پس از حمله مغول در سراسر ایران آن روز و کشورهای همسایه پاینده مانده است .
5-آذری : در روزگار ایلخانان (جانشینان چنگیز که در ایران فرمانروایی داشتهاند) پدید آمد تا زمان تیموریان، ترکمانان آق قویونلو و قره قویونلو ادامه داشته است .
6- اصفهانی : اندکی پیش از صفویان (اواخر عمارت ترکمانان قره قویونلو) جای شیوه آذری را گرفته به روزگار صفویان، افشاریان، زندیان و قاجاریان رایجی بوده و تا سده سیزدهم هجری ادامه داشته است .
1. شیوه پارس :
الف ) تختجمشید :
تراشههای موجود از معماری ایران از قرن 6-4 پیش از میلاد عمدتاً اقتباس از بقایای موجود کاخ- معبدهای پاسارگاد ، شوش و پرسپولیس است که نشان دهنده اختلاطی از نفوذ معماری مصر و یونان است. رسوم سنتی ساختمان آشور در معماری ایران ، ساخت و ساز بر روی توده های خاکریزی یا سکوها (که البته در این زمان، از طریق پلکانهای سنگی زیبا و پر هیبت که با مقادیری از حیوانات و همراهان پادشاه مزین گشته است قابل دسترسی میباشد ) و کاربرد تزئینات برجسته در مقیاس بزرگ و آجرهای لعابی، رنگی و درخشان مشاهده نمود.
ب ) کاخ داریوش :
کاخ داریوش در سال 521 پیش از میلاد ساخته شد . این کاخ به وسیله دو پلکان به یک پیشخوان ستوندار منتهی میشود واز طریق آن وارد تالار مرکزی میشود.
ج ) مدخل مرکزی کاخ داریوش :
دید دیگری از قرنیز به سبک مصریان که در لغاز درب نشان داده شده است . یک دال سنگی با نقوش حکاکی شده از پادشاه به همراه خدمتکارش که چتری را بر سر او گرفته است .
د ) نمای اصلی کاخ داریوش :
کاخ از طریق رشتهای از پلکانها، در دو طرف یک تراست، قابل دسترسی بود که از طریق یک ایوان به درب ورودی میرسند. این درب دارای بر نیسی حکاکی شده و نی چین بود که مشابه دربهای معابد مصریان پیشازاین بود .
پلان کاخ داریوش :
یک تالار مرکزی (آپادانا ) که مشتمل بر 16 ستون بود و توسط اتاقک هایی کوچکتر احاطه شده ، برجهایی در چهار گوشه بنا شده ممکن است حاوی اتاقهای نگهبانی و پلکانها بوده باشند.
کاخ خشایارشاه :
کاخهای داریوش (فرمانروایی 486 تا 522 قبل از میلاد ) و پسرش خشایارشاه (فرمانروایی 465 تا 486 پیش از میلاد) عملکردی دوجانبه ، هم به عنوان مساکن سلطنتی و هم به عنوان معبد داشتند . مجموعهای از تالارها و اطاقهای کاخ عملکرد مسکونی را برای پادشاه و یک کاخ نیز برای فرمانروایی و مقر حکومتی پادشاه بود .
پلان، آپادانای خشایارشاه (سال 485 پیش از میلاد ) کاخ بر روی سکویی بنا شده بود که توسط دو رشته پلکان قابل دسترسی بود یک ایوان باز که متشکل از 12 ستون بود ، در جلوی دو درب ورودی قرار داشت که به آپادانا منتهی میشد .
1- تحلیل تختجمشید :
یکی از شاهکارهای معماری ایران در دورة هخامنشی بنای عظیم تختجمشید است . این بنا را داریوش بزرگ در حدود سال 520 قبل از میلاد به آغاز کرده و در حدود یک قرن به طول انجامید ، بخش قابل توجه تختجمشید پی سنگی عظیم 139 هزار مترمربعی بود که چهارده متر از سطح بیابان ارتفاع داشت ، در گرداگرد این پی یک دیوار سنگی با روبندی و با ارتفاع پانزده متر سربرآورده بود، دسترسی کاخ از راه پلکان با عظمتی مسیر است که از فتح بیابان تا دروازه ورودی به نام " دروازة ملل " امتداد دارد ، در دو طرف این دروازه ورودی دو گاو نر از سنگ آهک تراش خورده به ارتفاع 5.5 متر قرار دارند و نیز مجموعهای از ستونهای 18 متری که زمانی حامل سقفی بودند . ابعاد کاخ آپادانا در حدود 16٬723 مترمربع بزرگترین و باشکوهترین ساختمان در بنای تخت جمشید است .
خلاصه ویژگی معماری پارسی :
1. نظام حکومتی : متمرکز و رهبری واحد و مقتدر .
2. نظام اقتصادی : قوی و دارایی ذخایر مالی .
3. نظام مذهبی : اطاعت از اهورامزدا، خدایان سهگانه و اطاعت از پادشاهان.
4. استفاده از هنرها و فنّاوریهای دیگر ملل تابع و ترکیب و اختلاط آن هنرها باهنر و تفکر ملی و بومی .
5. طراحی و ترکیب تالار و لیوانهای ستوندار .
6. پاک تراش کردن و اتصال آن با به بست های فلزی.
7.گرایش به ایجاد صفه (سکو) در برخی بناها
8. گستردگی در قالب بناها ( طول، عرض، ارتفاع)
9. ایجاد پوشش مسطح با استفاده از تیرهای چوبی و ستون در تالارها و ایوان ها .
10. استفاده از خشت خام در داخل دیوارهای قطور و باربر .
2) شیوه پارتی :
از ویژگیهای معماری پارتی استفاده از مصالح سنگ (تراشیده، کلنگی، لاشه) و خشت خام در بدن و پوشش بنا میباشد، از انواع ملات های بهکاررفته در این دوران گچ نیم پز ، ملات گیر چارو(قیر چارو) و ساروج است . ملات اخیر از ترکیب آهک، رس ، خاکستر و لویی تهیه و در سازه هایی از بنا که با رطوبت سروکار داشتند مصرف میشد .
ü کاخ پارتی آشور : کاخ آشور بنایی در سبک معماری پارتی (اشکانی) ساخته شده در قرن یکم میلادی است. این بنا بعدها در قرن سوم میلادی گسترش یافت.
ü کاخ سروستان
ü کاخ بیشاپور
ü کاخ قصرشیرین
* در مجتمعهای پارتی ساسانی ، ایوان و گنبدخانه به عنوان فضای فضای محور اصلی بنا تلقی میشد، و اتاقها ، راهروها و ایوانچه هایی در اطراف یک حیاط مرکزی قرار میگرفت.
* از اندود گچ همراه با ذهنیات گچبری در نماسازی خارجی بنا استفاده میشد .
* در شیوه معماری پارتی و تمامی دورههای اسلامی بناها درونگرا هستند .
* در کف سازی داخل اتاقها از ترکیب گچ و درصد مشخصی از شیره آهک و خاک رس استفاده میشد .
* برای اولین بار در جهان استفاده کردن از گنبد که وسعت قابل توجهی را به یک طرح پوشانید در شیوة پارتی گرفته می شد .
* طاق و قوس و گنبدهای اجراشده در ایران برخلاف مصر و برخی از اراضی بینالنهرین غالباً به شکل تخممرغی بود و از شکل دایره جداً خودداری میکردند .
v خلاصه شیوه معماری به پارتی (اشکانی) :
1- نظام سیاسی : غیرمتمرکز (ملوک الطوایفی )
2-نظام اقتصادی : ناپایدار و غیرثابت
3- نظام مذهبی : پرستش خدایان سهگانه و گاهاً قدرت گرفتن یکی از خدایان در برخی از مناطق
4- استفاده از انواع کاخهای مازهدار و گنبد
5- استفاده از سنگهای پاک تراش بدون ملات بر برخی از بناها
6- استفاده از سنگ لاشه و ملات گچ در ساختار بنا و سازهای آن
7- اختلاط هنر بومی با هنرهای یونانی و رومی
v خلاصه ویژگی شیوه معماری پارتی (ساسانی)
1- نظام سیاسی : متمرکز و قوی
2- نظام اقتصادی : پایدار و قوی
3- نظام مذهبی : رسمیت مذهب زرتشتی و رشد مسیحیت
4- استفاده از سنگ لاشه و ملات گچ در سطح وسیع
5- ساخت معابد و چهارطاقی های کشیده در سراسر ایران
3 ) شیوه خراسانی :
اندکی پس از ظهور اسلام پای گرفته و در روزگار صفاریان، سامانیان و حتی غزنویان و تا ظهور دیلمیان در سراسر سرزمینهای خاوری اسلام معمول بوده است .
که این شیوه تا قرن سوم و حتی چهارم (ه ق) در پارهای از نقاط ایران بود .
خلاصه شیوه معماری خراسانی :
1- نظام حکومتی : نیمه متمرکز
2- نظام اقتصادی : خودجوش مردمی
3- کثرت در ساخت مسجد
4- پرهیز از گستردگی (طول و عرض) ، ]متناسب با میزان جمعیت، مردم واری [
5- پرهیز از ارتفاع (واحد مقیاس انسانی)، مردم واری
6- استفاده از مصالح بوم آورد
7- سادهسازی در بنا
4 ) شیوه آذری :
در این زمان بناها را با خشت پخته یا خام و سنگ لاشه یا کلنگی باشتاب و بدون نما میساختند ، نمای بیرونی و برونی آن فداکاریها فهرستی از آجر یا اندود گچ می پوشاندند ، کمکم آجر معمولی جای خود را به سفال نقشین و کاشی لعابدار، به گره سازی آجری و آجر و کاشی در هم به نام معقلی و کاشی معرق معمول شد (پیش از آن هم معمول بود ولی در مقیاس کم) گچبری، اندود گچ و نقاشی روی گچ در نمای ساختمانها در سطحی گستردهتر رایج گردید .
* این شیوه پس از حمله مغول و زمان ایلخانان پدید آمد و تا ظهور دولت صفوی رواج داشت.
خلاصه ویژگیهای شیوة آذری :
1- نظام حکومتی : متمرکز (دیکتاتوری خارجی) به خاطر حمله مغول
2- نظام اقتصادی : قوی
3- نظام مذهبی و اجتماعی : سلطه همراه با خشونت
4- مقیاسها گستردهتر، پلاانها متنوعتر و کاربردها بیشتر
5- استفاده فراوان از تزیینات گچبری شده، سفالینه در نمای خارجی و داخلی
6- ابداع کاشی هفت رنگ
5 ) شیوه اصفهانی :
کاخ خورشید :
پس از دوره صفویه - در زمان حکومت نادرشاه افشار - این عمارت بنایی هشتضلعی و دو طبقه است که بر سکویی که مقدار استوار گردیده است. نمای خارجی کاخ از سنگهای مرمر قهوهای رنگی است که نقوشی شامل کل، گیاهان، پرندگان و میوههای بومی و غیر بومی مانند موز و آناناس دارد که نشانه فتح هندوستان است .
ارتفاع این بنا 18 متر است، چهار ایوان در جهات اربعه از طریق چهار دهلیز به تالار مرکزی متصل میشود، این کاخ مجموعاً دارای 12 فضای اطاق مانند میباشد ، ضمناً دارای یک تالار مرکزی زیرزمینی است .
نمای داخلی بنا تماماً گچبری شامل مقرنسکاری و تزیینات اسلیمی است .
این کاخ به دلیل قرار گرفتن در سده سیزدهم به شیوه اصفهانی بنا گردیده است .
خلاصه شیوه اصفهانی :
1- نظام حکومتی متمرکز و مقتدر
2- نظام اقتصادی قدرتمند
3- نظام مذهبی و اجتماعی حاکمیت تشیع
4- سادگی در پلان و طرح (مربع و مستطیل یا هندسی شکسته
5- استفاده از انواع پوششها ( طاق ، ، ، طاق بندی ، گنبدهای دو پوسته و ... )
6- استفاده از گچبری های گسترده به ویژه خشت هفت رنگ
7- نسبت به ساخت بناهای مذهبی مانند مسجد ، حسینیه ، سقاخانه و …
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان -- صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنیداين مطلب در تاريخ: دوشنبه 24 اردیبهشت 1397 ساعت: 9:12 منتشر شده است
برچسب ها : عجایب هفتگانه ایران باستان,ویژگی های معماری در ایران,ویژگی معماری ایرانی,سبک معماری ایرانی,اصول معماری ایرانی,فرهنگ و معماری,مبنای فرهنگ ایران و تاثیر آن بر معماری,مقاله در مورد معماری ایرانی,شیوههای هفتگانه معماری ایران,ویژگی معماری پارسی,بنا های دوره پارسی,ویژگی های سبک معماری پارتی,بناهای سبک پارتی,بناهای سبک پارسی,ویژگی معماری اشکانیان,ویزگی های سبک معماری پارسی,معماری اشکانیان,معماری دوره ی اشکانیان,بناهای دوره اشکانیان,شیوه خراسانی,