
روش تدریس نگاره۱ فارسی اول دبستان :به خانه ی ما خوش آمدی
اهداف درس نگاره۱ فاسی اول دبستان :
نگاره۱ فارسی اول دبستان:
۱-آشنایی با نهاد خانواده و اعضا و وظایف هرکدام از آنها
۲-احترام گذاشتن به اعضای خانواده
۳ـ آشنایی با ابزارها وسایل زندگی
۴توانایی تلفظ کلمات کلیدی…. بابا..مادر…آزاده و امین…
۵-توانایی رسم خط عمودی از بالا به پایین
۶-آشنایی با نحوه نوشتن…. نشستن….و قلمبهدست گرفتن…..
تدریس نگاره۱ فارسی اول دبستان
بعد از حضوروغیاب و سلام و احوالپرسی و ایجاد فضای شادیبخش در کلاس و خطاب کردن دانشآموزان با صفات و کلمات زیبا به سراغ درس میروم.
از همان ابتدا سعی میکنم بچهها را گروهبندی کنم و اهمیت کارگروهی را به بچهها متذکر شوم…
سعی میکنم هر گروه حداکثر ۳ نفر باشند…
گروهبندی را بر اساس رنگها یا اشکال هندسی یا گلها یا پرندگان یا میوهها یا……میتوانیم انجام دهیم
در مرحله بعد از بچهها می خویم برای اینکه با دوستانشان آشنا بشوند خودشان رو به همگروهیها معرفی کند
و بگویند چند تا خواهر و برادر دارند و اسم مامان، بابا و خواهر برادرشان چیست…
و اینکه علاوه بر بابا مامان خواهر و برادر با چه کسان دیگری که احتمالاً مادربزرگها و پدربزرگها هستند زندگی کی کنند…….
ایجاد انگیزه
برای ایجاد انگیزه بهتر به بچهها میگویم مداد رنگی و دفتر نقاشی رو از کیفشان بیرون بیاورند و یک نقاشی با موضوع خانوادهی خودشان بکشند
بعد از تمام شدن نقاشی بهترین نقاشی از بین گروه و سپس از بین نقاشیهای کلاس انتخاب میشود
برای تشویق به آنها ستاره می دم و روی گلها میچسبانم
بعد میگویم بچهها هم به نقاشی نگاه کنید.. بعد سؤالاتی میپرسم
….توی این خانه چه کسانی زندگی میکنند….
چه وسایلی توی این خانه هست؟
پاسخ دانشآموزان رو میشنویم.. و دانشآموز با شنیدن پاسخها یاد میگیرند که چه وسایلی در منزل هست و در چه جاهایی.
امین چهکاری انجام میدهد؟
فکر میکنید هرکدام از امین ، آزاده در منزل چهکارهایی میتوانند انجام بدهند؟
کمک به پدر و مادر با توضیحات و جزئیات…… و سؤال از بچهها در همین مورد…..
تعداد افراد این خانواده چند نفر هستند؟
خانواده شما چطور؟
چند تا خیار توی ظرف است ؟چند تا سیب؟
بشقابها کجای میز هستند؟
دکمههای تلویزیون چه رنگی هستند ؟ ساعت در کجای دیوار نصبشده؟
جایگاه کتاب قرآن و مقدس بودنش موردتوجه قرار میگیرد
توجه به پنجره که پشت سر مادر است و چیزهایی که در آن مشاهده میشود مثل
خانه،همسایهها… درختها… و اینکه این تصویر شب را به ما نشان میدهد چون چراغهای خانهها روشنشده است ……و…..
از دانشآموز میخواهیم کتاب فارسی را باز کنند و به تصویر بزرگ نگاه کنند…
درباره آنچه میبینند در گروه گفتگو کنند..
این تصویر چه جایی رو نشان میدهد؟
چه کسانی رو توی تصویر میبینید.
هر کدویم از اعضا مشغول چهکاری هستند؟
چه چیزهایی به رنگ سبز یا… هستند
فکر میکنید این تصویر چه موقع از شبانهروز است؟ شب است یا روز؟ چرا
سپس به مرحله بعد که همان کارت واژهها هستند میرسیم :
در این قسمت تصویر با واژه و بیان شفاهی تطبیق پیدا میکند.
در این قسمت تصاویری از
بابا…مادر….آزاده ..و امین… آمده است…
اگر همکاران ضرورت دانستند میتوان تصاویر دیگری نیز برای بهبود یادگیری و تفهیم بهتر نگاره با خود به کلاس بیاورند…
نکته👌
توجه داشته باشیم که حتماً تصاویر را از….. راست به چپ👈
به دانشآموزان نشان دهیم….
درواقع ما با این کار برای اولین بار به جهت حرکت. دست. برای نوشتن و خواندن از راست به چپ اشاره و تأکید کردهایم
کارت واژه. تا را یکییکی از راست به چپ میخوانیم 👈
از فراگیران میخواهیم در جمع خوانی شرکت داشته باشند و نام هر تصویر را که خوانده میشود
با ما تکرار کرده و انگشتشان را روی تصویر موردنظر قرار بدهند…. بهاصطلاح خط ببرند… در این جریان حرکت دستها با چشمها هماهنگ میشود…
مرحله بعد بچهها باید تصویر خوانی کنند…..
دانشآموزان در گروههای خود به تصویر خوانی میپردازند….
توضیح میدهند در این توضیحات امکان دارد فراگیر از کلمات مشابه استفاده کند که معلمباید با هوشیاری تصحیح و به سمت کلمه کلیدی هدایت کند…
مثال: بجای کلمهی بابا از کلمه پدر و یا بجای مادر از مامان استفاده کند..
در آخر هم میتوانیم برای پوشه کار تکلیفی به دانشآموزان بدهیم که
شامل مجموعه وسایلی باشد که دانشآموز باید تصاویری را که نشاندهنده وسایل منزل است رنگآمیزی کنند.
ببین و بگو نگاره۱ فارسی اول دبستان :
تصاویر را از راست به چپ به دانشآموز ارائه میکنیم..
فراگیران در گروهها گفتگو و تفکر میکنند ..
و معلم سؤال میکند. ….
حتماً پاسخهای دانشآموزان را بهصورت جمله و کامل بیان میکنیم
تصویر اول… اهمیت بازی کردن…
تصویر دوم…. اهمیت نقش مادر در زندگی…
تصویر سوم اهمیت پدر و مسئولیت پدر برای تأمین آسایش خانواده
تصویر چهارم اهمیت سوادآموزی را به دانشآموزان با مثالها و سؤالات یادآوری میکنیم…….
گوش کن و بگو نگاره۱ فارسی اول دبستان:
معلم سؤال میکند و دانشآموزان به شکل انفرادی جواب میدهند.
هدف اصلی در این قسمت تمرکز حواس….. جملهسازی… تقویت بیان شفاهی و حافظه است
در مرحله بعد کتاب کار باز میشود……
و ما حرکت دست را روی تابلو نشان میدهیم.. و از برخی دانشآموزان میخواهیم روی تابلو مانند ما بنویسند ..
سپس دانشآموز به کتاب مراجعه میکند و نوشتن را طی سه مرحله انجام میدهد….
۱-کامل کردن…توجه دانشآموز را به نقطهچینها جلب میکنیم و آنها را به کامل کردن با دقت و روی نقطهچینها تشویق میکنیم…
۲-بعد از آنها میخواهیم که تصاویر کامل شده را بارنگهای زیبا و متنوع با دقت و باسلیقه رنگآمیزی کنند…..
۳-بنویس. :……توجه کنید حرکت دست نو آموزان از راست به چپ باشد←←←
و با توجه به حرکت فلش باشد…. یعنی از بالا به پایین به سمت خط زمینه امتداد و با رسیدن به خط زمینه نوشتن خاتمه یابد ↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓
باید توجه داشته باشیم که هیچوقت از خط فاصله استفاده نکنیم و فاصلهها را با چشم تعیین کنیم…..
باید به نحوه نشستن نو آموزان توجه کنیم .. و آنها را بنا بر معیارهای اندازه قد و یا سلامتی اندامهای حسی مانند شنوایی و بینایی سازماندهی کنیم…. تا از افت آنها در اثر عدم توجه به این معیارها جلوگیری کنیم ✅✅✅✅
نحوه صحیح گرفتن مداد را آموزش دهیم و در صورت لزوم عملاً آن را روی انگشتان نو آموزان نشان دهیم…
اگر نوآموزی در شناخت جهتها مشکل دارد در کتاب و دفتر به اولیا متذکر شویم و شیوه درست نوشتن را آموزش دهیم
مثال: ولی محترم به جهت حرکت انگشتان دست فرزندتان هنگام نوشتن توجه کنید که حتماً به سمت فلش بنویسد..
شعری برای نگاره۱ فارسی اول دبستان
آی بچهها آی بچهها! خوشآمدید خانهی ما
اگر که خوب گوش بکنید یاد میگیرید خیلی چیزها
این خانه را که میبینید یک در دارد و پنجره
از هرجایی که فکر کنید خانه ما قشنگ تره
راستی یادم رفته بگم که اسم من آزاده است
خدای مهربون به من مادر خوبی داده است
مثل تمام شماها من همکلاس اولم
درسها را خوب یاد میگیرم فکر نکنید که تنبلم
شکر خدا باید بگم بابای من مهربونه
وقتی می آید ازسر کار خندهرو لبها مهمونه
تصویر را خوب نگاه کن حالا بگو دوست عزیز
پنجره کو؟ پرده کجاست؟ فرش و گل و کتاب تمیز
اعضای خانه هرکدام دارند یه کاری میکنند
مادر و بابا و امین بگو چهکاری میکنند؟
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان -- صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنیداين مطلب در تاريخ: سه شنبه 05 فروردین 1399 ساعت: 20:18 منتشر شده است