کلاس های چند پایه و راهکارهای اثربخش

کلاس های چند پایه و راهکارهای اثربخش
هر کودکی حق دارد که از آموزش بهره مند گردد. لذا کلاس های چند پایه فرصت یادگیری برای بسیاری از کودکان مناطق روستایی و عشایری را فراهم می آورد.
مدارس چند پایه به دلایل کاهش جمعیت و مهاجرت به شهر و موقعیت جغرافیایی قابل توسعه نمی باشند. تدریس در کلاس های چند پایه یکی از روشهای آموزشی است که می تواند نیازهای بسیاری از افراد واجب التعلیم را تامین نماید......
تدریس در این کلاس ها نیازمند برخورداری از مهارتهای ویژه و روش های مناسب سازماندهی کلاسی است.
بسیاری کلاس های چند پایه را معضل می دانند و مشکلات متعددی وجود دارد که این کلاس بازده خوبی ندارد، این مشکلات به دو بخش آموزشی و فیزیکی تقسیم می شود.
راهکارهای اثربخش جهت مدیریت کلاس های چند پایه
1- استفاده از رایانه به عنوان معلم کمکی در کلاس به کمک CD های آموزشی .
2- استفاده از آموزگارانی که دوره های ویژه دیده و با روشهای فعال آشنا باشند.
3- تدریس همشاگردی – استفاده از دانش آموزان قوی برای اعضای ضعیف گروه – این کار باعث می شود دانش آموزان قوی بر مطالب درس مسلط شوند.
4- تقسیم مناسب وقت بین پایه ها و توجه به همه پایه ها .
5- گروه بندی دانش آموزان – معلم دانش آموزان را به گروه های مختلف تقسیم می کند و برای هر گروه یک مسئول انتخاب می نماید. معلم به گروه ها کمک می کند. بین گروه ها رقابت و دوستی بوجود می آید.
6- استفاده از روشهای مناسب تدریس- در کلاس های چند پایه معلم نباید فقط از یک روش به ارائه محتوا بپردازد.
7- آموزش خاص و جداگانه معلمان – تاکنون هیچ گونه آموزش خاصی وجود ندارد و معلمان با توجه به تجربه و آزمایش خود ناچاراً روش هایی را مورد استفاده قرار می دهند . کم تجربه ترین افراد در دسترس (سرباز معلم – آموزشیار نهضت سواد آموزی و ...) برای اداره این کلاس ها استفاده می شود که علاقه چندانی هم ندارند .
8- سازماندهی کلاس – فرصت تدریس موثر در کلاس های چند پایه – اگر معلم نتواند کلاس را بخوبی سازماندهی کند هر چند طرح درس داشته باشد اما موفق نخواهد بود .
9- بالا بردن حقوق معلمان کلاس های چند پایه و اختصاص دادن وقت بیشتری به این کلاس ها به شیوه حق التدریس .
10- تعداد دانش آموزان در کلاس های چند پایه باید متناسب با آموزش چند پایه ای باشد .
11- استفاده از نیروهای بومی بخاطر دوزبانه بودن دانش آموزان در کلاس های چند پایه
12- برخورداری از امکانات و تجهیزات آموزشی از قبیل کتابخانه – آزمایشگاه حیاط بازی و وسایل کمک آموزشی
13- مناسب بودن فضای کلاس ، در اختیار داشتن میز ، صندلی و نحوه بهره گیری ازفضای کلاس و مجزا بودن آن با دفتر آموزشگاه .
14- استفاده از نیروهای انسانی – با توجه به شلوغی کلاس های چند پایه تعداد معلمان را در این کلاس ها بیشتر کنند تا به امر آموزش کمک بیشتری شود .
15- استفاده از معلمان علاقمند – از معلمانی که علاقمند هستند که در کلاس های چند پایه کار کنند استفاده شود .
16- تشویق اولیاء به امر سواد آموزی ، این کار در دراز مدت به امر آموزش در کلاس چند پایه کمک و یاری خواهد کرد .
17- کم کردن وظایف معلمان در امور کارهای اداری و نامه نگاری های بیربط – و انجام وظایف خاص و کوچک
18- طراحی و ساخت کلاس های ویژه با قابلیت جابه جایی دیوارها و نصب چند تخته در آن .
19- تدوین راهنمایی تدریس و مقررات ویژه امتحانی برای کلاس های چند پایه .
20- استفاده از ورزشکاران (دانشجویان) توانمند روستا با هماهنگی اداره متبوع و همکاری شورای مدرسه و روستا به عنوان معلم ورزشی می تواند کمبود وقت معلم را در این کلاس ها جبران کند .
21- استفاده از مربیان بهداشت روستا در امر بهداشت دانش آموزان تا اندازه ای از وظایف معلم کاسته می شود .
22- فعالیت های فوق برنامه – با همکاری اولیاء کلاس های تقویتی برگزار نمایند .
23- تغییر شیوه ی فعلی آموزش در کلاس های چند پایه ای
24- آشنایی با طرح درس کلاس های چند پایه و استفاده مناسب آن در کلاس درس .
منبع:عوض حقایق پور سر گروه پایه پنجم شهرستان دشتستان
در همین زمینه مطالب زیر را درباره کلاس های چند پایه بخوانید :
تاریخ ارسال | |||
559 - طرح درس چندپایه ششم درس های شگفتی های برگ و دریا نعمت خداوندی و معرفت آفریدگار | جمعه 19 بهمن 1397 | ||
اقدام پژوهی های آموزگار چندپایه | سه شنبه 12 بهمن 1395 | ||
81 - گزارش تخصصی معلم چندپایه : چگونگی تقسیم فرصت یادگیری در کلاسهای چند پایه مقطع ابتدایی | سه شنبه 04 آبان 1395 | ||
«آموزش چندپایه فرصت یادگیری برای همه» | یکشنبه 16 اسفند 1394 |
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان -- صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 17 فروردین 1399 ساعت: 17:04 منتشر شده است