
راهکارهای افزایش یادگیری دانشآموزان پایه دهم در درس زبان انگلیسی
بیان مســئله
شرایط متفاوت دانشآموزان این دبیرستان که بیشتر آنها از مردودیهای مدارس روزانه، افرادی با وقفههای تحصیلی طولانی و یا متأهـــل میباشند، شیوههای رفتاری و تدریس متفاوتی را ایجاب می کند.
از آن جا که دانشآموزان کلاس اول بیشترین ضعف را در درس زبان انگلیسی دارا بودند، مسئلهی اساسی در این موقعیت، این بودکه با بهرهگیری از چه راهکارهایی میتوان چشمانداز روشن و امیدبخشی نسبت به موفقیت در یادگیری زبان انگلیسی در این دانشآموزان ترسیم نمود ؟ و به عبارتی چگونه میتوان موجبات انگیزش یادگیری زبان انگلیسی و بهبود وضعیت زبانی دانشآموزان در این زمان کوتاه را فراهم نمود؟
توصیف وضع موجــود(شواهد 1)
شاخصهای کیفی وضع موجود نشان دهندهي بیعلاقه بودن، ضعف فراوان در روخوانی، گرامر و فهم متون، روند کند یادگیری، اضطراب و عدم اعتمادبهنفس، مشکلات خانوادگی، وقفههای تحصیلی طولانی، عدم موفقیت در مدارس روزانه و وجود ردههای سنی متفاوت و ناهمگون بود.
شاخصهای کمی نیز در اوایل نیمسال دوم در سال تحصیلی88-87 بیانگر این بود که: از مجمــوع 20 دانشآموز کلاس اول متوسطه، 9 نفر نمرهی بالای10 کسب نمودهاند،که این میزان نسبت به کل کلاس بسیار کم میباشد، بنابراین در این اقدامپژوهی سعی شده است این میزان، به سطح قابل قبولی در پایان ترم افزایش یابد.
انتخاب راهحــل ها
اقدامپژوه با جمعآوری اطلاعات از طریق مشاهده، پرسشنامه، مصاحبه و مطالعه به نتایجی در رابطه با راهــکارهای بهبود یادگیری درس زبان انـگلیسی دست یافته و از مجموع راهحلهای پیشنــهادی، شش راهحل زیر رابا توجه به امکانات موجود در دبیرستان و مدت زمان موجود انتخاب نموده و تصمیم به اجرای آنها گرفت.
1- فعال نمودن دانشآموزان در فرآيند ياددهي- يادگيري ؛
2- گروهبندی دانشآموزان و استفاده از دانش آموزان قویتردر رهبری گروه ؛
3- استفاده از کتابهای کمک درسی جامع و استاندارد با تمرینهای فراوان و بدون پاسخ ؛
4- توجه ويژه به ارزشيابي مستمر ( تكويني ) با معناي درست و دقيق آن ؛
5 – برگزاری کلاسهای تقویتی ، با بهرهگیری از راهحلی انگیزشی و معنوی، موازی آموزش علمی ؛
6- برقراری ارتباط عاطفي مناسب با دانشآموزان ؛
اجرای راهحــل ها
بعد از اعتباربخشی به راهحلها توسط اساتید فن و همکاران فرهیخته، اقدامپژوه هرشش مورد را به مرحله اجرا در آورد و در طول اجرا، هر جا نیاز به اصلاح و تعدیل راهحلی بود، با تفکر و بررسی آن را انجام داده و سعی نمود به نحو احسن، راهکارها را عملی سازد.
توصیف وضع مطلــوب (شواهد2)
شاخصهای کیفی وضع مطلوب نشان دهندهی علاقهمندی، افزایش ضریب امنیتخاطر، کاهش اضطراب، مشارکت در فعالیتهای کلاسی، ارتقای کیفیت یادگیری، افزایش خودباوری و اعتمادبهنفس دانشآموزان مردودی و یا دارای وقفههای تحصیلی، همدلی و ارتباط عاطفی بسیار خوب دبیر با دانش آموزان است.
شاخصهای کمی وضع مطلوب نیز نشان میدهد،که تـعداد دانشآموزان با نمرهی بالای 10 در کلاس اول به 18 نفر رسیده است. بر این اساس در اواخر سال تحصــیلی 88-87 میــزان درصد قبـولی دانشآموزان کلاس اول از 45 % ( وضع موجود) به90 % (وضع مطلوب) رسیده است. بنابراین پژوهشگر در رابطه با افزایش درصد قبولی وپیشــرفت دانشآموزان این دبیرستان در درس زبان انـگلیسی به نتیجه مورد
توجه :
برای سفارش و دریافت کامل این اقدام پژوهی به شماره 09159886819 در تلگرام یا واتساپ پیام دهید .
همچنین می توانید از لینک های زیر اقدام پژوهی های آماده و کامل سایت را ببینید و دریافت نمائید :
روی لیست هر پست که خواستید در زیر کلیک کنید یا می توانید در همین صفحه همه موضوعات را مشاهده نمایید :
- لیست اقدام پژوهی های مدیر و معاون مدرسه
- لیست اقدام پژوهی های مشترک برای همه دبیران و آموزگاران و هنر آموزان
- لیست اقدام پژوهی های مشترک مربوط به مشکلات آموزشی تربیتی رفتاری دانش آموزان
- لیست اقدام پژوهی های آموزگاران اول ابتدایی
- لیست اقدام پژوهی های آموزگاران دوم ابتدایی
- لیست اقدام پژوهی های آموزگاران سوم ابتدایی
- لیست اقدام پژوهی های آموزگاران چهارم ابتدایی
- لیست اقدام پژوهی های آموزگاران پنجم ابتدایی
- لیست اقدام پژوهی های آموزگاران ششم ابتدایی
- لیست اقدام پژوهی های معاونان اجرایی مدارس
- لیست اقدام پژوهی های مشاور مدارس
- لیست اقدام پژوهی های معاون و مربی پرورشی
- لیست اقدام پژوهی های آموزگار چندپایه
- لیست اقدام پژوهی های دبیر و معلم و مربی ورزش
- لیست اقدام پژوهی های مخصوص درس هدیه ها و پیام های آسمانی و درس دینی
- لیست اقدام پژوهی های مخصوص درس مطالعات و علوم اجتماعی و دبیر علوم اجتماعی
- لیست اقدام پژوهی های مخصوص درس فیزیک و دبیر فیزیک
- لیست اقدام پژوهی های مخصوص درس ریاضی و هندسه و دبیر ریاضی و هندسه
- لیست اقدام پژوهی های مخصوص درس ادبیات فارسی و دبیر ادبیات فارسی و زبان فارسی
- لیست اقدام پژوهی های مخصوص درس هنر - دبیر هنر - آموزگار هنر
- لیست اقدام پژوهی دبیر و درس تاریخ
- لیست اقدام پژوهی درس جغرافیا و دبیر جغرافیا
- لیست اقدام پژوهی دبیر و آموزگار علوم تجربی و درس علوم تجربی
- لیست اقدام پژوهی ها مخصوص دبیر کار و فناوری و حرفه و فن
- لیست اقدام پژوهی مخصوص دبیر زبان و درس زبان انگلیسی
- لیست اقدام پژوهی مربی بهداشت مدارس
- لیست اقدام پژوهی آموزگار و دبیر استثنائی
- لیست اقدام پژوهی دبیر شیمی
- لیست اقدام پژوهی های دبیر آمادگی دفاعی
- لیست اقدام پژوهی هنر آموز کامپیوترو گرافیک
- لیست اقدام پژوهی معلم زیست و بهداشت
- لیست اقدام پژوهی دبیر زیست شناسی
- لیست اقدام پژوهی دبیر فلسفه
- لیست اقدام پژوهی مسئول مجتمع ورزشی
- لیست اقدام پژوهی سرپرست کارگاه
- لیست اقدام پژوهی خدمتگزار و مستخدم مدرسه
- لیست اقدام پژوهی آموزشیار نهضت
- لیست اقدام پژوهی هنر آموز حسابداری
- لیست اقدام پژوهی هنر آموز نقشه کشی
- لیست اقدام پژوهی های مشترک برای همه دبیران و آموزگاران و هنر آموزان
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان -- صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 22 اسفند 1398 ساعت: 21:48 منتشر شده است
برچسب ها : اقدام پژوهی,اقدام پژوهی بصورت ورد,اقدام پژوهی کامل بصورت ورد,اقدام پژوهی مقطع دبیرستان,اقدام پژوهی مقطع ابتدایی,اقدام پژوهی کامل و آماده بصورت ورد,اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی,اقدام پژوهی دبیر,سایت اقدام پژوهی,اقدام پژوهی در مورد اقدام پژوهی درباره,اقدام پژوهی درس,اقدام پژوهی هنر اموز,نمونه موضوعات پیشنهادی اقدام پژوهی,دانلود رایگان مقالات اقدام پژوهی,اقدام پژوهی در مقطع ابتدایی,دانلود رایگان اقدام پژوهی,دانلود رایگان اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی,دانلود رایگان اقدام پژوهی ابتدایی,اقدام پژوهی در مقطع ابتدایی pdf,اقدام پژوهی رایگان doc,