چگونه می توانم ، با شادی و نشاط در کلاس درس علوم تجربی سطح یادگیری را ارتقاء دهم
بیان مسئله :
یکی از واقعیتهایی که سبب شده است پرورش مهارت ها در درس علوم تجربی مورد توجه فراوان قرار گیرد این است که می دانیم بسیاری از مفاهیمی که در کتاب های درسی به دانش آموزان یاد داده می شود . پس از مدتی فراموش می گردد . در واقع ، اگر حاصل دوره تحصیلات مدرسه ای ، تنها انتقال پاره ای از مفاهیم به ذهن دانش آموزان باشد ، با فراموش شدن آن مفاهیم ، حاصل کلیه سال های تحصیل نیز از دست می رود . به همین سبب ، باید سعی کنیم علاوه بر مفاهیم پایه ، راهی به دانش آموزان نشان دهیم که خودشان بتوانند به دنبال معرفت و دانش مورد نیاز خود بگردند لذا در شیوه های نوین آموزش علوم تجربی سعی می شود که یادگیری ، تا حد امکان ، از قطب آموزش و یادگیری انفعالی دور و به قطب آموزش و یادگیری فعال نزدیک شود .
ارائه اطلاعات ( شواهد یک )
1 . گفتگو با همکاران خصوصاً همکاران هم رشته در مورد وضعیت شادابی و تحرک دانش آموزان
2 . گفتگو با دانش آموزان کلاس در مورد میزان علاقه آنها نسبت به تحصیل و مشاهده وضعیت ظاهری آنها در کلاس درس
3 . گفتگو با اولیاء دانش آموزان و بررسی دلایل بی انگیزگی دانش آموزان
4 . بررسی وضعیت نمرات دانش آموزان در پایه پنجم و تهیه نمودار
5 . بررسی وضعیت نمرات دانش آموزان سال دوم راهنمایی البته نمرات مربوط به پایه پنجم و اول راهنمایی و مقایسه نمرات با نمرات دانش آموزان مورد پژوهش
6 . اختلاف نمرات درس علوم تجربی پایه پنجم و اول راهنمایی در گروه شاهد
راه حل های پیشنهادی
1 . حمایت از دانش آموزان 2 . توأم ساختن درس با شعر و موسیقی
3 . فعالیتهای گروهی 4 . بیان درس بصورت داستان 5 . ایجاد شادی و هیجان در محیط مدرسه 6 . تغییر و تحول در مکان یادگیری
7 . نقش معلم 8 . گردش علمی 9 . بازیهای تربیتی
اجرای راه حل ها
1 . حمایت از دانش آموزان : خصوصاً در مورد دانش آموزان مضطرب ، خجالتی ، کم رو و یا ضعیف از نظر درسی که نیاز بیشتری به حمایت از طرف معلم دارند ، بیشتر مورد توجه بودند .
2 . فعالیتهای گروهی : گروه بندی دانش آموزان بصورت ناهمگن شامل خوب ، متوسط و ضعیف ، تا دانش آموزانی که کم رو ، مضطرب و خجالتی هستند . احساس راحتتری برای بیان نظرات خود همراه گروه داشته باشند .
3 . بیان درس بصورت داستان : در بعضی از دروس که امکان بیان مطالب درسی بصورت داستان بود از این روش استفاده می شد که اثرات مثبت و سازنده فراوانی چون درک و فهم آسان درس و جذب بچه ها به سوی گوش دادن و یادگیری را دارد .
4 . ایجاد شادی و هیجان در محیط مدرسه لازم است بدانیم که از عوامل مؤثر در ایجاد محیط آموزشی شاد عبارتند از 1 . مدیر و معاون 2 . وضعیت فیزیکی مدرسه 3 . معلم
5 . تغییر و تحول در مکان یادگیری : برای انجام فعالیتهای گروهی کتاب مانند بحث کنید و غیره ، نیمکت ها دو به دو مقابل هم قرار داده می شد تا اعضا گروه بتوانند به راحتی کار خود را انجام دهند و یا هنگام دوره دروس نیمکتها در چهار طرف کلاس چیده می شد .
6 . معلم : وضعیت ظاهری معلم - برقراری رابطه ای دوستانه و صمیمی
استفاده از کلمات با جملات طنز یا شوخی با رعایت حرمت دانش آموزان
تشویق دانش آموزان با استفاده از کارت تشویق ، داشتن شور و اشتیاق هنگام تدریس مطالب درسی و استفاده از مثالهای مناسب
7 . گردش علمی : چون بیرون بردن دانش آموزان از مدرسه مشکلات بسیاری دارد لذا فعالیت خود را محدود به محیط مدرسه و خارج از کلاس کردم مثلاً تدریس دنیای گیاهان در کنار باغچه در حیاط مدرسه
8 . بازیهای تربیتی : روش نمایشی مثلاً برای نمایش ویژگیهای مواد ، هر کدام از دانش آموزان به عنوان یک اتم می باشند و یا پرسش درس بصورت مسابقه برای دوره های درسها
9 . توأم ساختن درس با شعر و موسیقی : در این زمینه چون طبع شعری نداشتم کار خاصی انجام ندادم
ارائه اطلاعات ( شواهد 2 )
نمرات پایه پنجم و اول راهنمایی دانش آموزانی که اکنون کلاس دوم راهنمایی بودند طبق تصمیم اتخاذ شد . در جلسه آبان ماه از پرونده دانش آموزان ، تهیه شده و نموداری برای آن رسم نموده بودم نکته ای که توجهم را جلب کرد پراکندگی نمرات بود که در پایه پنجم طبق نمودار بین 15 تا 20 و اما نمودار مربوط به اول راهنمایی پراکندگی نمرات بین 10 تا 20 می باشد . اما آنچه در طول مدت پژوهش توانستم به آن برسم کم کردن اختلاف میانگین نمرات کلاس پنجم و اول راهنمایی بود که این اختلاف در مورد گروه اول شاهد 56/3 و گروه دوم 28/2 بود که در مورد گروه مورد پژوهش این اختلاف به 1 و 66/1 رسید که به نظر من یک موفقیت برای این پژوهش محسوب می شد .
توجه :
برای سفارش و دریافت کامل این اقدام پژوهی به شماره 09159886819 در تلگرام یا واتساپ پیام دهید .
همچنین می توانید از لینک های زیر اقدام پژوهی های آماده و کامل سایت را ببینید و دریافت نمائید :
روی لیست هر پست که خواستید در زیر کلیک کنید یا می توانید در همین صفحه همه موضوعات را مشاهده نمایید :
- لیست اقدام پژوهی های مدیر و معاون مدرسه
- لیست اقدام پژوهی های مشترک برای همه دبیران و آموزگاران و هنر آموزان
- لیست اقدام پژوهی های مشترک مربوط به مشکلات آموزشی تربیتی رفتاری دانش آموزان
- لیست اقدام پژوهی های آموزگاران اول ابتدایی
- لیست اقدام پژوهی های آموزگاران دوم ابتدایی
- لیست اقدام پژوهی های آموزگاران سوم ابتدایی
- لیست اقدام پژوهی های آموزگاران چهارم ابتدایی
- لیست اقدام پژوهی های آموزگاران پنجم ابتدایی
- لیست اقدام پژوهی های آموزگاران ششم ابتدایی
- لیست اقدام پژوهی های معاونان اجرایی مدارس
- لیست اقدام پژوهی های مشاور مدارس
- لیست اقدام پژوهی های معاون و مربی پرورشی
- لیست اقدام پژوهی های آموزگار چندپایه
- لیست اقدام پژوهی های دبیر و معلم و مربی ورزش
- لیست اقدام پژوهی های مخصوص درس هدیه ها و پیام های آسمانی و درس دینی
- لیست اقدام پژوهی های مخصوص درس مطالعات و علوم اجتماعی و دبیر علوم اجتماعی
- لیست اقدام پژوهی های مخصوص درس فیزیک و دبیر فیزیک
- لیست اقدام پژوهی های مخصوص درس ریاضی و هندسه و دبیر ریاضی و هندسه
- لیست اقدام پژوهی های مخصوص درس ادبیات فارسی و دبیر ادبیات فارسی و زبان فارسی
- لیست اقدام پژوهی های مخصوص درس هنر - دبیر هنر - آموزگار هنر
- لیست اقدام پژوهی دبیر و درس تاریخ
- لیست اقدام پژوهی درس جغرافیا و دبیر جغرافیا
- لیست اقدام پژوهی دبیر و آموزگار علوم تجربی و درس علوم تجربی
- لیست اقدام پژوهی ها مخصوص دبیر کار و فناوری و حرفه و فن
- لیست اقدام پژوهی مخصوص دبیر زبان و درس زبان انگلیسی
- لیست اقدام پژوهی مربی بهداشت مدارس
- لیست اقدام پژوهی آموزگار و دبیر استثنائی
- لیست اقدام پژوهی دبیر شیمی
- لیست اقدام پژوهی های دبیر آمادگی دفاعی
- لیست اقدام پژوهی هنر آموز کامپیوترو گرافیک
- لیست اقدام پژوهی معلم زیست و بهداشت
- لیست اقدام پژوهی دبیر زیست شناسی
- لیست اقدام پژوهی دبیر فلسفه
- لیست اقدام پژوهی مسئول مجتمع ورزشی
- لیست اقدام پژوهی سرپرست کارگاه
- لیست اقدام پژوهی خدمتگزار و مستخدم مدرسه
- لیست اقدام پژوهی آموزشیار نهضت
- لیست اقدام پژوهی هنر آموز حسابداری
- لیست اقدام پژوهی هنر آموز نقشه کشی
- لیست اقدام پژوهی های مشترک برای همه دبیران و آموزگاران و هنر آموزان
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان -- صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 14 اردیبهشت 1399 ساعت: 23:05 منتشر شده است