اقدام پژوهی علاقمندسازی یکی از دانش آموزانم به یادگیری درس حسابداری با برقراری ارتباط و تعامل عاطفی
عنوان پژوهش
چگونه توانستم با برقراری ارتباط و تعامل عاطفی یکی از دانش آموزانم در پایه سوم متوسطه را به یادگیری درس حسابداری علاقمند سازم؟
رده موضوعی:
علاقمندسازی یکی از دانش آموزانم به یادگیری درس حسابداری با برقراری ارتباط و تعامل عاطفی
هدف پژوهش:
- هدف کلي: علاقمند کردن یکی از دانش آموزانم به یادگیری درس تعامل عاطفی
- اهداف جزئی:
١- شناسایی بی علاقگی دانش آموز به یادگیری حسابداری 2- شناسایی دلیل بی علاقگی دانش آموز به یادگیری حسابداری 3- شناسایی راه حل های علاقمند کردن دانش آموز به یادگیری حسابداری 4- بررسی رفتار مدیر و همکاران آموزشی با س . م ۵- برقراری ارتباط و تعامل عاطفی برای ایجاد علاقه در دانش آموز به یادگیری حسابداری ۶- فزایش مشارکت دانش آموز در فعالیت و کار گروهی 7- افزایش فعالیت دانش آموز در حین فرایند تدریس با برقراری ارتباط و تعامل عاطفی 8- بالا بردن سطح آگاهی دانش آموز نسبت به کاربرد حسابداری در زندگی روزمره و ایجاد نگرش مثبت در دانش آموز نسبت به درس حسابداری 9- ارتقاء سطح نمره دانش آموز و افزایش درصد قبولی در امتحان پایانی 10- بهبود علاقمندی دانش آموز به یادگیری حسابداری
اهداف کاربردی:
1- پی بردن به علل بی علاقگی س . م به یادگیری حسابداری
۲- استفاده از نکات تربیتی در افزایش علاقمندی س . م به یادگیری حسابداری
3- رفع مشکل بی علاقگی دانش آموز به درس حسابداری
۴- بکارگیری نتایج تحقیق هنگام مواجه شدن با موارد مشابه
پرسش پژوهش:
چگونه توانستم با برقراری ارتباط و تعامل عاطفی یکی از دانش آموزانم در پایه سوم متوسطه را به یادگیری درس حسابداری علاقمند سازم؟
توصیف وضعیت موجود:
در دو مدرسه مشغول به تدریس هستم هنرستان فنی حرفه ای رازی و هنرستان فنی حرفه ای فاطمه زهرا مدرسه ای که قصد انجام اقدام پژوهی در آن را دارم مدرسه فاطمه زهرا می باشد این مدرسه سال ۱۳۴۷ در گرجی محله آمل واقع در میدان هفده شهریور ساخته شد . این آموزشگاه از سمت راست به میدان هفده شهریور، از سمت شمال به امام زاده ابراهیم و گلزار شهدا و از سمت مشرق به امام زاده تقی (ع) و مسجد الرسول (ص) ختم می شود . رشته های موجود در آموزشگاه عبارتند از الکترونیک ، نقشه کشی معماری، نقاشی، حسابداری بازرگانی، مدیریت خانواده. کلاسی که من در آن تدریس حسابداری انجام می دهم ۱۷ دانش آموز دارد. در چهارمین سال تدریس خودم با مشکلاتی برخورد کردم که یکی از آنها بی علاقگی یکی از دانش آموزانم به نام س . م به یادگیری دروس حسابداری بود. اکثر بچه ها حسابداری را یک درس سخت می شناسند این برداشت غلط دانش آموزان از مفهوم حسابداری می تواند باعث سردرگمی و عدم موفقیت دانش آموزان در حل مسائل حسابداری شود و از عوامل مهم افت تحصیلی آنها باشد.
گردآوری اطلاعات:
- مشاهده معلم (ثبت رویداد مشاهدات، دادن ورقه سفید موقع امتحان، فعالیت نداشتن در کلاس و بی احترامی به معلم، حضور نداشتن در مراسم صبحگاهی) - پرسشنامه (پرسشنامه نظر خواهی از دانش آموزان) - اسناد و مدارک ارزشیابی تشخیصی، ارزشیابی تکوینی، دست نوشته) - مصاحبه با مدیر آموزشگاه، با همکاران آموزشی، با معاون مدرسه، با همکلاسی ها، با مادر س . م)
تجزیه و تحلیل داده ها:
۱- روش ترسیم مفاهیم
۲- نمودار چرا؟ چرا؟ ( why why Diagram)
راه های موقتی جدید و اجرای آن ها:
۱-برقراری ارتباط صمیمانه با س . م و علاقمند کردن او به خودم ۲- گروهبندی دانش آموزان و محول کردن وظیفه سر گروهی به س . م 3- معرفی رشته حسابداری و فواید تحصیل در این رشته و آینده شغلی او و اختصاص دادن زمانی مشخص برای خواندن مجله های مربوط به حسابداری و معرفی شخصیت های موفق در این رشته ۴- استفاده از رایانه برای ایجاد علاقه به یادگیری ۵- ارزشیابی جزئی و با دقت همراه با بازخورد فوری ۶- استفاده از معلم یار در تدریس ۷ - برگزاری اردوهای تفریحی در خارج از مدرسه ۸- آموزش مسئولیت
ارزیابی از اقدام های جدید:
برای ارزیابی فرایند انجام کار فعالیت های زیر را انجام دادم:
نتیجه گیری: با استفاده از اطلاعات گرد آوری شده در شواهد ۱ و ۲ می توان به طور کلی نتیجه گیری کرد که س . م بعد از اقدامات انجام گرفته: به تحصیل و شرکت در فعالیت های مدرسه علاقمند شده است. در فعالیت های گروهی کلاس شرکت می کند و علاقمند شده است. رقابت سالم با دانش آموزان برقرار می کرد. در هنگام تدریس اظهار نظر نموده و کنجکاوی می کند. احساس مسئولیت می کند. منظم شده و دفتر و کتاب های مربوط به هر جلسه را با خود به کلاس می آورد. در صورتی که دوستانش در بعضی مسائل درسی با مشکل مواجه شوند به آنها کمک می کند. به درس و مدرسه و معلم علاقمند شده است. در ضمن وقتی مسئول فنی و حرفه ای از کلاس ما بازدید به عمل آوردند پس از مشاهده رفتار های دانش آموزان نظر مثبت و مساعدی نسبت به افزایش علاقه دانش آموزان منجمله س. م به درس حسابداری و افزایش یادگیری را اعلام کردند. با توجه به نظارت و ارزیابی خودم وبا مشاهده جدول ها و نمودارهای موجود در شواهد ۲ متوجه شدم که تلاش چند ماهه ام موثر بوده است و به این نتیجه رسیدم که اجرای راه کارهای افزایش علاقه و یادگیری در دروس دیگر نیز اثر گذار بوده است چنین تغییر رفتاری در س . م مشاهده می شود. خود س. م از روشهای بکار گرفته در یادگیری راضی بوده است و اظهار نظر داشته است که به درس حسابداری بسیار علاقمند شده است.
پیشنهادها:
- پیشنهاد به همکاران آموزشی
محبت و عشق زیاد به دانش آموزان خود نشان دهید و با آنها دوست باشید . کتاب ها و جزوات مفید ، مجله ها را برای آموزش بهتر در اختیار دانش آموزان خود قرار دهید برای دانش آموزان خود وقت بگذارید. و آنها را مثل فرزندان خود بدانید .. برای افزایش خلاقیت و یادگیری دانش آموزان به آموزش از طریق کامپیوتر و محتوای الکترونیکی اقدام کنید.
- پیشنهاد به مسئولین محترم اداره آموزش و پرورش
به مدارس فنی و حرفه ای اهمیت بیشتری بدهند و از لحاظ امکانات غنی تر شود. امکاناتی فراهم کنند تا هنرآموزان رشته حسابداری با دنیای بیرون بیشتر ارتباط داشته باشند مثلا به شرکتهای مختلف سرکشی کنند به بازار بورس بروند و نحوه خرید و فروش سهام را از نزدیک ببیند و ... | نشریات و کتابهای تخصصی و مجله های بیشتری در زمینه حسابداری به مدارس ارسال نمایند ساعتی از وقت موظفی دبیران رشته حسابداری به رفتن به سایت و پژوهش و تحقیق در زمینه های درسی اختصاص داده شود.
توجه :
برای سفارش و دریافت کامل این اقدام پژوهی به شماره 09159886819 در تلگرام یا واتساپ پیام دهید .
همچنین می توانید از لینک های زیر اقدام پژوهی های آماده و کامل سایت را ببینید و دریافت نمائید :
روی لیست هر پست که خواستید در زیر کلیک کنید یا می توانید در همین صفحه همه موضوعات را مشاهده نمایید :
- لیست اقدام پژوهی های مدیر و معاون مدرسه
- لیست اقدام پژوهی های مشترک برای همه دبیران و آموزگاران و هنر آموزان
- لیست اقدام پژوهی های مشترک مربوط به مشکلات آموزشی تربیتی رفتاری دانش آموزان
- لیست اقدام پژوهی های آموزگاران اول ابتدایی
- لیست اقدام پژوهی های آموزگاران دوم ابتدایی
- لیست اقدام پژوهی های آموزگاران سوم ابتدایی
- لیست اقدام پژوهی های آموزگاران چهارم ابتدایی
- لیست اقدام پژوهی های آموزگاران پنجم ابتدایی
- لیست اقدام پژوهی های آموزگاران ششم ابتدایی
- لیست اقدام پژوهی های معاونان اجرایی مدارس
- لیست اقدام پژوهی های مشاور مدارس
- لیست اقدام پژوهی های معاون و مربی پرورشی
- لیست اقدام پژوهی های آموزگار چندپایه
- لیست اقدام پژوهی های دبیر و معلم و مربی ورزش
- لیست اقدام پژوهی های مخصوص درس هدیه ها و پیام های آسمانی و درس دینی
- لیست اقدام پژوهی های مخصوص درس مطالعات و علوم اجتماعی و دبیر علوم اجتماعی
- لیست اقدام پژوهی های مخصوص درس فیزیک و دبیر فیزیک
- لیست اقدام پژوهی های مخصوص درس ریاضی و هندسه و دبیر ریاضی و هندسه
- لیست اقدام پژوهی های مخصوص درس ادبیات فارسی و دبیر ادبیات فارسی و زبان فارسی
- لیست اقدام پژوهی های مخصوص درس هنر - دبیر هنر - آموزگار هنر
- لیست اقدام پژوهی دبیر و درس تاریخ
- لیست اقدام پژوهی درس جغرافیا و دبیر جغرافیا
- لیست اقدام پژوهی دبیر و آموزگار علوم تجربی و درس علوم تجربی
- لیست اقدام پژوهی ها مخصوص دبیر کار و فناوری و حرفه و فن
- لیست اقدام پژوهی مخصوص دبیر زبان و درس زبان انگلیسی
- لیست اقدام پژوهی مربی بهداشت مدارس
- لیست اقدام پژوهی آموزگار و دبیر استثنائی
- لیست اقدام پژوهی دبیر شیمی
- لیست اقدام پژوهی های دبیر آمادگی دفاعی
- لیست اقدام پژوهی هنر آموز کامپیوترو گرافیک
- لیست اقدام پژوهی معلم زیست و بهداشت
- لیست اقدام پژوهی دبیر زیست شناسی
- لیست اقدام پژوهی دبیر فلسفه
- لیست اقدام پژوهی مسئول مجتمع ورزشی
- لیست اقدام پژوهی سرپرست کارگاه
- لیست اقدام پژوهی خدمتگزار و مستخدم مدرسه
- لیست اقدام پژوهی آموزشیار نهضت
- لیست اقدام پژوهی هنر آموز حسابداری
- لیست اقدام پژوهی هنر آموز نقشه کشی
- لیست اقدام پژوهی های مشترک برای همه دبیران و آموزگاران و هنر آموزان
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان -- صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 03 فروردین 1399 ساعت: 18:02 منتشر شده است