طرح درس سوم ابتدایی

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و تلگرام : 09159886819 و آیدی : @dabiryar  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی ها   لیست اقدام پژوهی ها         تجربیات ارتقای شغلی

نمونه طرح درس کلاس های چند پایه

بازديد: 1155

 

به نام خدا

 

طرح درس کلاس های چند پایه  دوم (هنر)و پنجم(علوم)  و ششم(ریاضی) ابتدایی

نام مدرسه:شجاعی فر       نام معلم :               تاریخ اجرا:7/8/1395

اهداف کلی:

پایه دوم: آشنایی دانش آموز با انواع نقاشی، شناخت شکل ها و تقویت قدرت تشخیص و دقت

پایه پنجم: آشنایی با ساختمان مواد

پایه ششم:تثبیت درس جلسه قبل مبنی بر تقسیم اعداد چند رقمی اعشاری

اهداف جزئی:

1-آشنایی دانش آموز با انواع نقاشی

2-افزایش قدرت تشخیص

3-افزایش دقت و تمرکز

4-رنگ آمیزی صحیح متناسب با شکل

5-مفهوم ملکول آشنا شوند.

6-وضع مولکول ها در حالت های مواد آشنا شوند

7-خاصیت های مختلف موادآشنا شوند

8- با تقسیم چند رقمی بر چند رقمی آشنا می شوند

اهداف رفتاری:

دانش آموز باید بتواند:

1-ورقه ی کاغذ خود را با خط های شکسته، خمیده و راست پر کند

2-شکل های معنادار را پیدا کنید. (چه هندسی و چه غیر هندسی)

3-شکل های پیدا کرده را رنگ آمیزی کند.

4-از چند جهت به ورقه ی خود نگاه کند

5-با چند مثال برخی خاصیت های مواد را بیان کند

6-مواد مختلف جامد ،مایع و گاز را جمع آوری کند و به خواص آن پی ببرد

7-حرکت مولکول ها را به صورت ایفای نقش بازی کند

8-حرکت مولکول ها را در عطر و رنگ ،جوهر در آب را تفسیر کند

9-با یک آزمایش ربایش مولکول ها را مثال بزند

10-وضع مولکول ها را در حالت جامد،مایع و گاز را توضیح دهد

11-به درستی تمام مراحل تقسیم را انجام دهد

روش تدریس:

سخنرانی پرسش و پاسخ بحث گروهی-اکتشافی

وسایل مورد نیاز:

 مداد رنگی کاغذ-برگه امتحانی-تابلو-تخته پاک کن-پاورپوینت چند لیوان آب-گواش

فعالیت آغازین:

سلام و احوال پرسی و حضور و غیاب برای هر سه کلاس

دانش آموزان کلاس ششم مشغول پاسخگویی به سوالات امتحانی می شوند

دانش آموزان کلاس پنجم مشغول سوال پرسیدن از هم از درس قبل می شوند

ارزشیابی ورودی:

چند نوع نقاشی داریم؟

ارزشیابی تشخیصی:

آیا تا به حال ورقی را بی خودی خط خطی کرده اید: (چه جوری)

ارائه درس:

برگه ها را بین دانش آموزان تقسیم کرده و به صورت گروهی می نشینند.

از دانش آموزان می خواهیم به همان صورتی که قبلا گفته اند خط خطی کنند وخود معلم نیز همراه با دانش آموزان شروع به خط خطی کردن ورقه  می نماید.

 بعد از اتمام خط خطی کردن بدون هدف توسط دانش آموزان ، معلم از ورقه ی خودش یک شکل را پیدا کرده و رنگ آمیزی می نماید و از دانش آموزان می خواهد از ورقه ی خود هر چه شکل معنادار  می توانند  پیدا نموده و رنگ آمیزی نمایندو از بین آثار دانش آموزان هر گروهی که شکل زیبایی پیدا کرده اند می تواند جهت راهنمایی گروه های دیگر به بقیه نشان دهد.

بعد از مشغول شدن دانش آموزان کلاس دوم به سراغ دانش آموزان کلاس پنجم می رویم

ارزشیابی تشخیصی

به علت این که درس ما درس اول است بنابراین سوالاتی در مورد خاصیت ماده که در سال قبل خوانده اند از آ ن ها پرسیده می شود

ایجاد انگیزه:

برای ایجاد انگیزه تصویر بزرگ شده ای از جیوه را نشان دانش آموزان می دهیم و از آن ها می خواهم که به صورت گروهی فکر کنند و نام تصویر را بگویند

ارائه درس:

در این قسمت سوال هایی از دانش آموزان راجع به خاصیت مواد پرسیده می شود و از فراگیران پرسیده می شود که اگر من 3 لیوان که در یکی آب و در دیگری گلاب و در دیگری آب نمک باشد من چگونه می توانم بفهمم در کدام لیوان چه چیزی وجود دارد.بعد از جواب دادن دانش آموزان را به سوی مفهوم مولکول هدایت می کنم.بعد تصویر بزرگ شده در زیر میکروسکوپ از چند ماده را که در قالب پاور آماده کرده بودم به دانش آموزان نشان می دهم .

برای حرکت مولکول ها ابتدا از طریق پرسش نظر دانش آموزان را می پرسیم و بعد برای اثبات نظر فراگیران به آن ها می گوییم آیا مایلید آزمایشی را انجام دهیم تا متوجه حرکت شویم با جواب مثبت دانش آموزان عطر را در هوا می زنیم و از آن ها می خواهم که هر که بوی عطر را استشمام کرد دستش را بالا بگیرد و بدین وسیله به این نتیجه می رسند که مولکول عا حرکت می کنند و برای تفهیم بهتر مثال هایی از زندگی روزمره اشان می زنیم که وقتی از مدرسه به خانه می روند و بوی غذا را استشمام می کنند به دلیل  تبدیل مایع به گاز و حرکت مولکول هاست.

لیوان های را به گروه ها می دهیم که آب در آن است به همراه گواش از آ ن ها می خواهیم که یک قطره در آب بریزند و نتیجه را بعد از بحث در گروه اعلام کنند.

در این قسمت برای ربایش مواد به هم ظرف هایی را که از قبل چرب کرده ایم را در اختیار دانش آموزان قرار می دهیم و چند قطره در آن ها آب میریزیم و سپس از آن ها می خواهیم به دقت به آن نگاه کنند و در گروه های خود بحث کنند هنگامی که دانش آموزان به خوبی با حرکت مواد آشنا شوند .سوال های در مورد وضع مواد در حالت های جامد،مایع و گاز از دانش آموزان می پرسم دانش آموزان با انجام آزمایش های قبل به خوبی با وضع مولکول ها آشنا شده بودند با آمادگی که اانش آموزان داشتند تصویرهایی که از حالت های مواد با توضیحاتش در قالب پاور آماده شده بود را به نمایش گذاشتم و در آخر از دانش آموزان خواستم که از طریق ایفای نقش وضع مولکول ها را در حالت های مختلف بازی کنند

ارزشیابی پایانی

از اول درس و با توجه به توضیحاتی که داده شده است سوالاتی را از قبیل:

مولکول چیست؟

مولکول ها چگونه حرکت می کنند؟

ربایش مولکولی چیست؟

به هر کسی که پاسخ درست داد امتیاز می دهیم.

جمع بندی

با کمک دانش آموزان و یکی از دانش آموزان که به پای تابلو آمده یک جمع بندی از کل درس پای تابلو می نویسیم(معلم به عنوان راهنما)

در پایان به هر سه گروه تکلیف داده و در حین تدریس هر پایه به بقیه پایه ها سر زده می شود و مشکلات آن ها را برطرف می کنیم

تعیین تکلیف

از آن ها می خواهیم به اطراف خود نگاه کنند و موادی که از مولکول درست شده است را به صورت لیست وار ه صورت زنده و غیر زنده بنویسند

سعی می شود گروه های تاحد امکان کارهای خود را در کلاس به صورت گروهی تا پایان وقت کلاس تمام نمایند و آثار گروه های برتر در تابلو کلاس نصب می شود

 

منبع : سايت علمي و پژوهشي آسمان ------ لیست اقدام پژوهی ها
اين مطلب در تاريخ: شنبه 12 فروردين 1396 ساعت: 10:44 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,
نظرات()

طرح درس علوم تجربی سوم ابتدایی بصورت درس به درس

بازديد: 87

 

طرح درس علوم تجربی سوم ابتدایی بصورت درس به درس بصورت پی دی اف و رایگان

 

برای دانلود

طرح درس علوم تجربی سوم ابتدایی بصورت درس به درس بصورت پی دی اف و رایگان بر روی لینک زیر کلیک نمائید .

 

 

دانلود طرح درس علوم سوم

 

قابل توجه فرهنگیان گرامی :در زیر فایل های اقدام پژوهی و ارتقای شغلی خود را می توانید براحتی بصورت ورد وقابل ویرایش با قیمت های مناسب تهیه کنید :


لیست کلیه اقدام پژوهی ها

لیست کلیه تحقیقات و تجربیات ارتقای شغلی دبیران

منبع : سايت علمي و پژوهشي آسمان ------ لیست اقدام پژوهی ها
اين مطلب در تاريخ: جمعه 08 مرداد 1395 ساعت: 11:12 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,,,,
نظرات()

طرح درس 12 روش تدریس از علوم سوم ابتدایی

بازديد: 413

علوم سوم ابتدایی

نام درس: علوم

پایه: سوم دبستان

تعداد فرا گیران : 15 نفر

موضوع در س: نیازهای جانوران

روش تدریس : بارش مغزی

زمان تدریس : 30 دقیقه

 هدف کلی : آشنایی با نیاز های جانوران

 اهداف جزئی :

1- نیاز های جانوران را بشناسند

2- منظور از نیازها را بدانند

3- نیازبه غذا و لانه را بدانند

 

اهداف رفتاری:

1- بتوانند نیازهای جانوران را نام ببرند

2- نسبت به لانه سازی جانوران علاقه نشان دهند

3- محل زندگی بعضی از جانوران را ترسیم کند

 

ارزشیابی ورودی :

1- انسان چه نیازهای دارد

2- جای مناسب یعنی چه

3- جانوران در کجا ها زندگی می کنند

 

ایجاد انگیزه:

جهت ایجاد انگیزه از یک لانه گنجشگ استفاده کرده که از بچه ها بخواهیم آنرا بکشند

وسایل مورد نیاز :  کتاب علوم اشکال حیوانات

مدل کلاس : حالت دایره مانند دانش آموزان بنشینند

 

ارائه تدریس : از دانش آموزان می خواهیم که در مورد لانه و نیاز با هم به مشورت پرداخته و سئوالاتی از آنها می پرسیم و تا به مطالب اصلی کتاب برسیم و دراین حین سعی می کنیم مطالب در حد ذهن و افکار دانش آموزان باشد .

 

جمع بندی مطالب:

پس از پایان بحث مطالب را جمع بندی کرده و اگر نیازی به توضیح بیشتر بود آنها را توضیح می دهیم .

 

ارزشیابی پایانی :

در پایان سئوالات زیر را می پرسیم

1- چرا بعضی از جانوران لانه می سازند

2- غذای جانوران با هم چه فرقی دارد

3- نیازهای جانوران را باهم مقایسه کنند

4- انواع نیازهای جانوران را نام ببرید

 

ارائه  تکلیف:

محل زندگی چند جانور محیط اطراف خود را رسم کرده و نیازهای آن را در آن محل بنویسید .

 

 

 

 

 

نام درس : علوم

پایه : سوم دبستان

تعداد فرا گیران : 20 نفر

موضوع درس : جانوران مهره دار

زمان تدریس : 25 دقیقه

روش تدریس : بدیعه پردازی

 

اهداف کلی :آشنایی با انواع جانوران مهره دار

 

اهداف جزئی :

1- دانش آموزان انواع جانوران مهره دار را بشناسند

2- دانش آموزان با ماهیها آشنا شوند

3- نحوه زندگی دو زیستان را درک کنند

4- آشنایی دانش آموزان با پر ندگان و خزندگان

5- دانش آموزان با زندگی جانوران مهره دار آشنا شوند

 

اهداف رفتاری :

1- دانش آموز بتوانند بدون کمک دیگران انواع جانوران مهره دار را نام ببرد

2- دانش آموز بتواند از روی شکل نام جانور مهره دار را بگوید

3- دانش آموز بتواند از روی اسم جانور مکان زندگی آن جانور را بگوید

4- دانش آموز بتواند از روی شکل جانور غذای آن را به صورت نمایش خلاق نشان دهد

 

آزمون ورودی :

1- طبقه بندی یعنی چه

2- برای چه طبقه بندی می کنیم

3- جانوران به نظر شما چند دسته اند

فضا و مدل کلاس :

دانش آموزان را برای انجام کار به 5 گروه 4 نفره تقسیم کرده :نام گروه ( ماهیها خزندگان دوزیستان پستانداران پر ندگان )

 

وسایل مورد نیاز :

کتاب درس CD اموزشی مر بوط به انواع جانوران تصاویر حیوانات- محیط کلاس و آزمایشگاه

 

ایجاد انگیزه :

ابتدا گروه بندی دانش آموزان را انجام داده و سعی می کنیم افرا یک گروه شامل (قوی متوسطو ضعیف ) باشند بعد به هر گروه تصاویر مربوط به حیوانات را داده و از آنها می خاهیم به کمک دوستان خود هر کدام از تصاویر حیوانات را در یک ردیف قرار دهند بعد از این کار از آنها می خواهیم که چگونه این کار را انجام داده اید آنها علت رابه طور آشکار ا بیان خواهند کرد سپس هر گروه پای تخته آمده و تقسیم بندی را که انجام داده در پای تخته سیاه می نویسندو به مقایسه نوشته های هر گروه پرداخته و جواب درست را یکبار دیگر برای بچه ها توضیح می دهیم .

 

ارزشیابی پایانی :

در پایان سئوالات ذیل را می پرسیم

1- جانوران مهره دار را چند نونه مثال بزنید

2- ماهیها چگونه شنا می کنند

3- دوزیستان چگونه زیاد می شوند

 تعیین تکلیف :

در پایان از دانش آموزان می خواهیم با دقت به محیط اطراف خود نگاه کرده و جانورانی را که می بینند راجع به آنها تحقیق کرده و ببینند که مهره دار است یا نه و در دفتر علوم خود یاداشت کرده و برای جلسه آینده به کلاس بیاورند. 

نام درس : علوم

پایه : سوم دبستان

تعداد دانش آموزان : 16 نفر

موضوع درس : گونا گونی گیاهان

روش تدریس : اجرای نمایش

زمان تدریس : 35 دقیقه

 

هدف کلی : آشنایی با گونا گونی گیاهان

 

اهداف جزئی :

1- انواع گیاهان را بشناسند

2- منظور از قسمتهای اصلی گیاه را بدانند

3- انواع گیاهان گل دار را تشخیص دهند

4- نیاز به دانه را در گیاهان بدانند

اهداف رفتاری :

1- بتوانند گیاهان دانه دار را نام ببرند

2- بتواند گیاهان گل دار را نام ببرند

3- نسبت به گیاهان علاقه نشان دهند

4- محل قسمتهای اصلی گیاه را رسم کنند

ارزشیابی ورودی :

1- گیاه ودرخت یعنی چه

2- ریشه کجاست

3- ساقه کجاست

4- گل یعنی چه

ایجاد انگیزه :

برای ایجاد انگیزه چند دقیقه ای با فرا گیران به حیاط رفته و گیاهان و درختان را مشاهده می کنیم و چند نمونه مخروط کاج بر داشته و به کلاس می آوریم .

 

وسایل مورد نیاز :کتاب علوم تخته سیاه چند نمونه گل ویا گیاه ماسک برای نمایش

مدل کلاس :U شکل

ارائه درس : ابتدا از دانش آموزانی که در هر گروه تئاتر مدرسه هستند چند نفر را انتخاب کرده از قبل با آنها کار کرده تا مطالب را خوب فرا گیرند پس برای روز نمایش آماده باشند هر کدام از دانش آموزان یک نقش را بر عهده داشته و در مورد نقش خود توضیح می دهند به صورت واقعی

مثلاً من یک ریشه هستم و کارم ………..

 ً      من یک ساقه هستم و کارم ……….

ً     من کاج هستم و کارم ………….
جمع بندی مطالب :

در پایان فرا گیران را تشویق کرده و اگر مطالبی جا مانده بود برای آنها مجدداً توضیح می دهیم

ارزشیابی پایانی :

در پایان سئوالات زیر را می پرسیم

1- کار دانه چیست

2- کار ریشه و ساقه را بیان کنید

3- میوه کاج را با میوه درخت سیب مقایسه کنید

4- انواع گیاهان گلدار را نام ببرید

ارائه تکلیف :

به بازار چه محل خود رفته و عکسهایی از میوه و درختان محیط اطراف خود را بر داشته و تقسیم بندی آنها را با عکسها در یک پوشه گذاشته و به کلاس بیاورند .

 

نام درس :علوم

پایه :سوم دبستان

تعداد فرا گیران : 20 نفر

موضوع درس : گرما ومواد (1 )

روش تدریس :مکاشفه ای

زمان تدریس : 30 دقیقه

 

هدف کلی : آشنایی با گرما ومواد

 

اهداف جزئی :

1- انواع تغییر حالت ها را بدانند

2- منظور از انجماد و ذوب را بدانند

3- چگونگی اثر گرما را بشناسند

 

اهداف رفتاری :

1- بتوانند تبدیل حالات ماده را نام ببرند

2- بتوانندذوب و انجماد را تعریف کنند

3- نسبت به ذوب و انجماد شدن مواد علاقه نشان دهند

 

ارزشیابی ورودی :

1- سه حالات ماده را نام ببرنند

2- گرما باعث چه چیزی می شود

3- سرما باعث چه چیزی می شود

4- آب چطور بخار می شود

 

ایجاد انگیزه :

ابتدا چند تکه یخ آورده و به هر کدام از بچه ها داده و از آنها می خواهیم که نگذترند این یخ آب شود

 

وسایل مورد نیاز :

یخ آب چراغ برای گرما بشر

 

مدل کلاس : مستطیلی شکل

 

ارائه درس :

بعد از دادن یخ به دانش آموزان در گروه های 5 نفرقرا ر می گیرند و چند دقیقه به آنها فرصت می دهیم که جلوی آب شدن یخ را بگیرند سپس آب را در داخل بشر می ریزند و زیر چراغ الکلی گذاشته تا آب بخار شود و سپس مانع بخار شدن شوند و در ادامه بخار را جمع آوری می کنند و چگونه آب شدن بخار را بفهمند  و این کار را چند بار تکرار کرده تا دانش آموزان با مفهوم ذوب، انجماد ، و تبخیر آشنا شوند .

 

جمع بندی مطالب :

در پایان وسایل ها را جمع آوری کرده و مقداری در مورد انجماد و ذوب توضیحاتی می دهیم

ارزشیابی پایانی :

در پایان سئوالات ذیل را می پرسیم

1- منظور از ذوب و انجماد چیست

2- چرا آب هم یخ می زند و هم بخار می شود

3- چگونه می توانیم بخار آب را به آب تبدیل کنیم

ارائه تکلیف :

دانش آموزان به خانه رفته همین آزمایش را با نمک انجام داده و نتیجه را به کلاس گزارش می دهند .

نام درس :  علوم

پایه:  سوم دبستان

تعداد فرا گیران : 20 نفر

موضوع درس : گرما و مواد (2 )

روش تدریس : مکاشفه ای

زمان تدریس : 40 دقیقه

 

هدف کلی : آشنایی با گرما ومواد

 

اهداف جزئی :

1- اثر گرما بر حجم مواد را بشناسند

2- اثر گرما بر حجم مواد جامد را بدانند

3- اثر گرما بر حالتهای ماده را تشخیص دهند

 

اهداف رفتاری :

1- بتواند اثر گرما بر حجم مواد جامد را شرح دهند

2- بتواند اثر گرما بر حجم مواد گاز را توضیح دهند

3- نسبت به اثرات گرما بر حجم مواد علاقه نشان دهند

4- بتوانند چگونگی اثر گرما بر حجم مواد مایع را تفسیر کنند

 

ارزشیابی ورودی :

1- گرما چگونه باعث ذوب و انجماد می شود

2- دما سنج چیه

3- دما سنج چه جور کار می کند

 

ایجاد انگیزه :

نفری یک باد کنک به دانش آموزان می دهیم تا آنها را باد کنند پس آن بادکنک را به جای سرد برده و از آنها می خواهیم بگویند چه چیزی باعث کوچک شدن باد کنک می شود و………

وسایل مورد نیاز : گوی و حلقه دما سنج- چراغ الکلی- کتاب

 

مدل کلاس : محیط آزمایشگاه

 

ارائه درس :

ابتدا دانش آموزان را گروه بندی کرده و به آزمایشگاه می بریم سپس وسایل مورد نیاز را در اختیار گروهها قرا ر می دهیم پس از آنها می خواهیم متن کتاب را مطالعه کرده و آزمایشات را انجام داده و نتایج را در پای تخته سیاه ثبت نمایند و پس از جمع بندی مطالب یکبار دیگر آزمایشات را تکرار کرده تا همه گروه ها مشاهده کنندو توضیحات لازم را داده .

 

ارزشیابی پایانی :

در پایان این سئوالات را می پرسیم :

1- دما سنج را چگونه می سازند.

2- گرما چگونه حجم مواد را تغییر می دهد .

3- در سه حالات ماده گرما چگونه اثر می گذارد .

 

ارائه تکلیف :

برای جلسه آینده تحقیقی بنویسند که چرا دسته های ظروف را از چوب ویا از پلاستیک درست می کنند.

 

 

 

 نام درس : علوم

پایه : سوم دبستان

تعداد فرا گیران : 15 نفر

موضوع درس : انرژی چیست

روش تدریس :اعضای تیم

زمان تدریس : 30 دقیقه

 

هدف کلی : آشنایی با انرژی و کاربرد های آن

 

اهداف جزئی :

1- مفهوم انرژی را بشناسید

2- صورتهای انرژی را نام ببرید

3- انرژی های گرمایی و حرکتی را تشخیص دهند

4- مفهوم انرژی گرمایی و نورانی و الکتریکی را بشناسند

 

اهداف رفتاری :

1- بتوانند مفهوم انرژی را شرح دهند

2- بتوانند صورتهای انرژی را بگویند

3- نسبت به اهمیت انرژی الکتریکی واقف باشند

4- کاربرد انرژی الکتریکی را تفسیر کنند

 
ارزشیابی ورودی :

1- انرژی دارم یعنی چه ؟

2- من قوی و پر انرژی هستم یعنی چه

3- برق و گرما و نور چه چیزی هستند

ایجاد انگیزه :

برق کلاس را روشن کرده و چند بار روشن و خاموش کرده و در کلاس چند بار این ور و آن ور می رویم

وسایل مورد نیاز : کتاب- چند سری سئوالات از قبل طرح شده تخته سیاه

 

مدل کلاس :

کلاس درس با میزهای مستطیلی شکل

 

ارائه درس :ابتدا دانش آموزان را به 3 گروه 5 نفری تقسیم کرده و به تر تیب ذیل عمل می کنیم .

گروهها :شماره یک:  از صفحه 62 تا 64

             شماره دو:  از صفحه 64 تا 66

            شماره سوم :  از صفحه 66 تا 68

           شماره چهارم :  از صفحه 68 تا 70

          شماره پنجم :  از صفحه 70 تا 72

سپس از گروهها شماره یک ها در کنار هم می نشیند و دو و سه وچهار و پنج ها با هم به بحث پر داخته وپس از بحث دوباره به گروه خود باز گشته و این سری هر گروه در جای خود به بحث پر داخته پس سئوالات را که از قبل طرح کردیم را به گروهها داده تا آنها را پاسخ دهند سپس در آخر مطالبی را بیان کرده و کلاس را به پایان می بریم.

ارزشیابی پایانی :

1- ا نرژی الکتریکی چیست .

 2- صورتهای انرژی ها را نام ببرید

3- کاربرد هر یک از انرژی ها را بنویسید

4- منظور از تبدیل انرژی چیست

ارائه تکلیف :

دانش آموزان برای جلسه آینده لیستی از صورتهای انرژی را نام برده و برای هر کدام دو مورد کاربرد بنویسید و به کلاس بیاورند .

نام درس :علوم

پایه : سوم دبستان

تعداد فراگیران : 16 نفر

موضوع درس :منابع انرژی

روش تدریس :پرسش و پاسخ

 زمان تدریس : 25 دقیقه

 

هدف کلی : آشنایی با منابع انرژی و کاربرد آنها

 

اهداف جزئی :

1- مفهوم سوخت را بشناسند

2- انواع سوخت را نام ببرند

3- اجسامی را که انرژی دارند را تشخیص دهند

4- با چگونه درست انرژی مصرف کردن آشنا شوند

 

اهداف رفتاری :

1- بتوانند مفهوم سوخت را بنویسند

2- نسبت به درست مصرف کردن انرژی علاقه نشان دهند

3- انواع سوختها را شرح دهند

 

ارزشیابی ورودی :

1- نفت و گاز برای چیه

2- خورشید چه انرژی دارد

3- چوب انرژی دارد یا نه

 

ایجاد انگیزه :

 یک چوب را برداشته و به کلاس می آوریم و آنها را به کمک دانش آموزان خرد کرده و به محوطه بیرون کلاس برده و آتش می زنیم و از بچه ها می خواهیم صورت انرژی آن را نام ببرند .

 

مدل کلاس :فقط کلاس درس

 

ارائه درس :

ابتدا سئوالات زیر را پای تخته سیاه می نویسیم و از تک تک دانش آموزان جواب آنها را می خواهیم سئوالات به شرح ذیل می باشد .

1- نفت برای چیه

2- به غیر از نت چه سوختهای داریم

3- خورشید چه انرژی دارد

4- آب و باد انرژی دارند یا نه

5- چگونه انرژی را مصرف کنیم

سئوالاتی بدین ترتیب می پرسیم و از تک تک دانش آموزان می خاهیم به انها پاسخ دهند سپس پاسخها را جمع بندی کرده و مطالب بیشتر را خودمان توضیح می دهیم و در پایان سئوالاتی را از آنها می پرسیم بدین ترتیب :

1- کاربرد انرژیها را بنویسید

2- چگونه به انرژی خورشید دسترسی پیدا کنیم

3- چگونه از انرژی آبی و بادی استفاده کنیم

 

ارائه تکلیف :

از دانش آموزان می خواهیم برای جلسه آینده در مورد آلودگی هوا ی شهر خود مطالبی را جمع آوری و به کلاس بیاورند.

 

 

نام درس : علوم

پایه : سوم دبستان

تعدادفرا گیران : 15 نفر

موضوع درس : آب بر روی زمین

روش تدریس : آموزش با رایانه

زمان تدریس : 40 دقیقه

 

هدف کلی : آشنایی با منابع آب بر روی زمین

 

اهداف جزئی :

1- منظور از منابع آب در روی زمین را تشخیص دهند

2- منابع آب در روی زمین را نام ببر ند

3- چرخ آب در روی زمین را ترسیم نمایند

 

اهداف رفتاری :

1- بتواند مفهوم چرخ آب را بنویسند

2- نسبت به آب های روی زمین توجه نمایند

3- درست مصرف کردن آب را بیاموزند

4- با چگونه درست مصرف کردن آب آشنایی پیدا کنند

 

ارزشیابی ورودی :

1- آب در کجا هست

2- آب آشامیدنی به چه آبی می گویند

3- تصفیه خانه آب چه وظیفه ای دارد

 

ایجادانگیزه :

برای ایجاد انگیزه ابتدا یک موزیک از جریان آب گذاشته تا دانش آموزان صدای آن رتا بشنوند .

 

وسایل مورد نیاز :

چند دستگاه رایانه – CDآموزشی رایانه سرور

 

مدل کلاس : همانند یک لابراتور زبان

 

ارائه درس :

ابتدا CD آموزشی را در رایانه سرور گذاشته و از دانش آموزان می خواهیم که کامپیوتر ها ی خود را روشن کرده و به مطالبCDگوش نمایند و خلاصه بر داری نمایند در پایان اگر نیاز ی به توضیح بود توضیحات را داده .

 

ارزشیابی پایانی :

1- از آب زیر زمینی چه استفاده های می کنند؟

2- آب در خشکیها به چه صورتهایی دیده  می شود ؟

3- آب در هوا چگونه ممکن هست باشد؟

 

ارائه تکلیف :

از دانش آموزان می خواهیم شکل چرخه آب و چند رو دخانه را کشیده و در داخل یک پوشه گذاشته و به کلاس بیاورند .

 

 

 

 

 

نام درس : علوم

پایه: سوم دبستان

تعدادفراگیران : 15 نفر

موضوع درس : در یاها

روش تدریس : قصه گویی

زمان تدریس : 25 دقیقه

 

هدف کلی : آشنایی با در یاها و اقیانوسها

 

اهداف جزئی :

1- اقیانوس را تعریف نمایند

2- حر کت آب دریا را نام ببرند

3- قسمتهای یک دریا را نام ببرند

4- چگونگی استفاده از دریا را با رسم شکل توضیح دهند

 

اهداف رفتاری :

1- بتواند مفهوم اقیانوس را بدانند

2- تفاوت اقیانوس از دریا را بنویسند

3- با راههای کاربرد دریاها آشنایی پیدا کنند

 

ارزشیابی ورودی :

1- دریا چگونه تشکیل می شود

2- چند کاسه ماست لازم داریم تا تمام آب دریا را آب دوغ درست کنیم

 

ایجاد انگیزه :

برای این کار یک پارچ آب دوغ آورده و به تک تک دانش آموزان می دهیم تا نوش جان کنند .

وسایل مورد نیاز : کتاب درسی معلم قصه گو

 

مدل کلاس :همانند قهوه خانه سنتی

 

ارائه درس :

معلم بعد از وارد شدن در کلاس درس و پس از احوالپرسی و مراحل فوق شروع به قصه گویی از خاطرات دریا و اقیانوس و دانش آموزان ضعیف را به عنوان ناخدای کشتی خود قرار داده و دور دنیا را می گردند و در این حین مطالب را به صورت قصه برای دانش آموزان توضیح داده تا مطالب کتاب برایشان واضح و روشن شود .

 

ارزشیابی پایانی :

1- نمک چگونه وارد دریا می شود ؟

2- اقیانوسها چگونه تشکیل می شوند؟

3- آلودگی یعنی چه؟

4- از آب دریا چه استفاده های می کنند؟

 

ارائه تکلیف :

1- در مورد چگونگی شیرین کردن آب دریا مطالبی را بنویسند و به کلاس بیاورند

2- در مورد این که در یا نوردان چگونه از آب دریا استفاده می کنند تحقیق بنویسند و برای دو جلسه آینده به کلاس گزارش دهند .

 

 

 

 

نام درس : علوم

پایه : سوم دبستان

تعداد فرا گیران : 16 نفر

موضوع درس :اندامهای حرکتی

روش تدریس : کاوش گری

زمان تدریس : 25 دقیقه

 

اهداف کلی : آشنایی با اندامهای حرکتی

 

اهداف جزئی :

 

1- انواع اندامهای حرکتی را نام ببرند

2- کاربرد استخوانها را درک نمایند

3- مفهوم مفصل را بشناسند

4- منظور از شکستگی استخوان و ماهیچه را شرح دهند

 

                                                                                          اهداف رفتاری :

1- بتواند کاربرد استخوان را بنویسند

2- تفاوت استخوان و ماهیچه را شرح دهند

3- نسبت به اندامهای حرکتی خود علاقه نشان دهند

4- محل استخوانها در روی بدن خود را نشان دهند

 

ارزشیابی ورودی :

1- چه چیزی باعث می شود راست بایستیم؟

2- چه چیزی باعث می شود حرکت کنیم ؟

3- اگر بدنمان بدون استخوان بود چه می شد؟

 

ایجادانگیزه :

دانش آموزان را به حیاط برده تا چند دقیقه دور حیاط را بدوند و از آنها می پرسیم چرا و چطور شما می دوید و

 

وسایل مورد نیاز : اسکلت انسان مولاژ بدن چارت ماهیچه ها و استخوانها

 

مدل کلاس :یک آزمایشگاه با میزهای مستطیلی شکل

 

ارائه درس :

ابتدا وسایل مورد نیاز را در اختیار دانش آموزان می گذاریم و از آنها می خواهیم توسط کتاب تمام قسمتها را ببیند و برای هر کدام یک شماره گذاشته و آن شماره ها را روی بدن یکی از دوستانشان نشان دهند و بعد از بحث و مباحثه مختصر توضیحی خود معلم می دهد پس به سئوالات دانش آموزانی که ایراد دارند جواب می دهیم

 

ارزشیابی پایانی :

در پایان این سئوالات را می پر سیم :

1- مفصل چیست ؟

2- کار استخوان چیست؟

3- کار ماهیچه ها را بنویسید؟

 

ارائه تکلیف :

درمورد علت شکستگی و نحوه مراقبت آن به یک فیزیو تراپ مراجعه کرده و مطالبی را جمع آوری کرده و به کلاس بیاورند و بخوانند تا دانش آموزان دیگر استفاده کنند.

 

 

نام درس : علوم

پایه : سوم دبستان

تعداد فرا گیران : 15 نفر

موضوع درس : دستگاه گوارش

روش تدریس : طرح کارآیی تیم

زمان تدریس : 30 دقیقه

 

هدف کلی : آشنایی با دستگاه گوارش

 اهداف جزئی :

1- قسمتهای دستگاه گوارش را نام ببرید

2- انواع دندانها را نام ببرند

3- کاربرد هرکدام از اجزای دستگاه گوارش را بشناسید

 

اهداف رفتاری :

1- بتواند اجزای دستگاه گوارش بدن را نام ببرند

2- نسبت به سلامتی خود و دستگاه گوارش کوشا باشند

3- کاربرد هر یک از اجزای دستگاه گوارش را در روی شکل آنها بنویسند

 

ارزشیابی ورودی :

1- غذا را می خورید چه بلای سر غذا می آید ؟

2- غذا برای چه می خورید ؟

3- زخم معده یعنی چه؟

 

ایجاد انگیزه :

 به تعداد دانش آموزان لقمه ای نان همراه با پنیر و سبزی تهیه کرده و به دانش آموزان می دهیم و از آنها می خواهیم آن را بخورند و بگویند چه بلای سر غذا در شکم آنها به وجود می آید .

وسایل مورد نیاز : کتاب تعداد سوالات تستی و تشریحی

 

مدل کلاس : دایره وار

 

ارائه درس :

ابتدا دانش آموزان را به سه گروه 5 نفری تقسیم کرده و هر گروه را می خواهیم مفصل کتاب را با دقت بخوانند و بعد از خواندن کتابها را می بندند و سئوالات تشریحی را به آنها می دهیم که از داخل کتاب در آورده ایم سپس سئوالات را جمع آوری کرده و از آنها می خواهیم در باره جواب سئوالات بحث و گفتگو کنند پس جواب صحیح را به آنها نگفته وسئوالات تستی را به آنها داده تا جواب دهند پس آنهارانیز جمع آوری کرده و در پایان آنها را تصحیح و جواب صحیح را به آنها می گوییم.

جمع بندی مطالب :

 

در پایان سئوالات را جواب داده و مطالب کتاب را به طور مختصر توضیح می دهیم تا مشکلی نداشته باشند .

 

ارزشیابی پایانی :

1- شیره معده چیست؟

2- جذب یعنی چه؟

3- قسمتهای دستگاه گوارش را نام ببرید .

ارائه تکلیف :

از دانش آموزان می خواهیم شکل دستگاه گوارش را ترسیم کنند و قسمتهایی  آن را نام گذاری کنند و در داخل یک پوشه گذاشته و جلسه آینده به کلاس بیاورند .

نام درس : علوم

پایه : سوم دبستان

تعدا فرا گیران : 15 نفر

موضوع درس :غذای سالم

روش تدریس : گردش علمی

زمان تدریس : 50 دقیقه

 

هدف کلی : آشنایی با انواع غذاها

 

اهداف جزئی :

1- انواع غذاها را بشناسند

2- غذاهای سالم را نام ببرند

3- پروتئین ها را بدانند

 

اهداف رفتاری :

1- بتواند قند ها و چربیها را از هم دیگر تشخیص دهند

2- تفاوت ویتامین ها با پروتئین ها را بنویسند

3- نسبت به داندانهای سالم خود علاقه نشان دهند

 

ارزشیابی ورودی :

1- غذا برای چه می خوریم

2- چه غذا های بخوریم

3- قند به چه چیزی می گویند

 

ایجاد انگیزه و مدل و وسایل مورد نیاز و ارائه درس به شرح ذیل می باشد ( به علت اینکه گردش علمی است از مطالب گفته شده زیر موارد فوق برداشت می شود )

  ابتدا مدیر مدرسه و راننده سرویس هماهنگی کرده که دانش آموزان را به بازار برده و در کنار میوه فروشی و آجیل فروشی و لبنیات فروشی و چند مغازه دیگر رفته و غذا ها و مواد خوردنی را به دانش آموزان نشان داده و از دانش آموزان می خواهیم چیزهای را که می بینند یاداشت کنند تا نوع ماده آن را بشناسند و اگر امکانات مالی خوبی فراهم بود از هر کدام از مواد غذایی یک نمونه خریداری کرده و به کلاس می آوریم و مجدداً در جلسه آینده در باره آنها توضیح می دهیم .

 

جمع بندی مطالب:

در مورد غذاهای سالم و انواع آنها مختصر توضیحی می دهیم .

 

ارزشیابی پایانی :

در پایان سئوالات ذیل را می پرسیم :

1- نشاسته و قند چه چیزی هستند ؟

2- چه چیزهایی پروتئین دارند؟

3- چه چیزهایی ویتامین دارند؟

 

ارائه تکلیف:

  از دانش آموزان می خواهیم سه شبانه روز چیزهای را که می خورند یا می نوشند اسامی آنها را یاداشت کرده و نوع ماده آن را تشخیص داده و نوشته و در جلسه آینده به کلاس گزارش دهند.

 

 

 

 

منبع : سايت علمي و پژوهشي آسمان ------ لیست اقدام پژوهی ها
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 19 ارديبهشت 1395 ساعت: 9:1 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات()

طرح درس عنوان : تمرین تشدید ( 1 )

بازديد: 45

عنوان  : تمرین تشدید ( 1 )          مقطع : پایه ی سوم دبستان

زمان پیش بینی شده : 30 دقیقه       محل تدریس : کلاس درس

تعداد فراگیران : 15 نفر           

روش تدریس : گروهی و فعال

2)هدف نویسی : اهداف کلی : آموزش قرآن

هدف جزیی : تمرین تشدید (1)

 

اهداف رفتاری :

1)دانش آموز بتواند عبارات قرآنی را شمرده بخواند(مهارتی)

2)ترکیبات تشدید دار را به طور شمرده و بخش بخش بخواند (مهارتی)

3)علاقه مند به دانستن معنای قرآن میباشد(عاطفی)

 

وسایل مورد نیاز :

لوحه - تخته - ماژیک - دانش آموز-  کتاب درسی-  چوب نشانگر –

رفتار ورودی :

الف ) برقراری ارتباط : سلام علیکم به گلهای زندگی حالتون چطوره ؟ انشاالله که همیشه   خوب باشید و لبهاتون خندون.

ب  ) ارزیابی تشخیصی :

از هریک از دانش آموزان میخواهد تا عبارات و کلمات قرآنی جلسه ی قبل را از روی لوحه بخوانند.

ج )ارزیابی ورودی _ پرسش آغازین :

بچه های گلم همتون وضو گرفتید ؟

 د ) دیدن تکالیف : تکالیف جلسه ی قبلی تون رو انجام دادید بچه ها ؟ که گفته بودم یه نقاشی از نماز خوندنتون بکشید ، کشیدید ؟ همه بذارن رو میز ببینم .

ن ) حضور وغیاب : بچه های گلم اینطور که معلومه الحمدالله همه حاضرند و غایب هم ندارید ؟ بله بچه ها ؟

 

4 ) ایجاد انگیزه :

آموزگار به طرح سوالی از دانش آموزان در مورد علت تشدید روی برخی حروف و علت تکرار برخی حروف بدون تشدید, فراگیران را به چالش می کشاند :

**سوال _  چرا در کلماتی مثل  "خییابان " و  "خییار"و  "بررسی " تشدید نداریم اما در کلماتی مثل  "نجّار" تشدید داریم ؟ که پس از پاسخ های متعدد به سوال مورد نظر، جواب صحیح را به دانش آموزان داد : چون هرگز دوتا مصوتها تشدید نمیگیرد بلکه دوتا صامتها تشدید میگیرند .

حالا معلم از بچه ها میخواهد تا با فرستادن یک صلوات سکوت را رعایت کنند و در این حال با نوشتن  "به نام خدا " پای تخته از بچه ها میپرسد که آغاز هر کاری چگونه است ؟ بچه ها : « بانام خدا » در این حال به سراغ درس و آموزش می رود.

 

گام اول :

ابتدا آموزگار از دانش آموز میخواهد تا کتابهای خود را ببندند و لوحه ی درس جلسه ی گذشته را جهت مرور و یادآوری به پای تخته نصب کرده و میخواهد فراگیران دسته جمعی با اشاره ی معلم عبارات و آیات را بخش بخش بخوانند.

 

گام دوم :

لوحه را جمع نموده و لوحه ی درس جدید را نصب کرده و از دانش آموزان میخواهد همچنان کتابهای خود را بسته نگهدارند و معلم نوار آموزشی را در کلاس آورده وعبارات قرآنی را از نوار پخش نموده و دانش آموزان از روی لوحه و طبق دستور نوار میخوانند پس از اتمام صوت نوار، نوار را خاموش نموده و با استفاده از چوب نشانگر به عبارات اشاره نموده تا فراگیران آنها را بخش بخش بخوانند .

گام سوم :

در عبارات و ترکیبات تشدیددار،مانند « ربنّا» بخش های دارای حروف مشدّد را آموزگار در حالیکه از حرکت کوتاه  ( _َ ) به سوی علامت تشدید اشاره میکند  دانش آموزان میگویند : « َربّ »آنگاه آموزگار پس از کمی مکث ، از حرف  « ب  » با اشاره ی ثابت به حرکت  ( _َ ) اشاره میکند و سپس به حرف  « نا » 

 

« َرَبّنا  »

 باانجام این عمل دانش آموز میفهمد که حرف مشدد در واقع دوحرف است و دو بار خوانده میشود .

 

گام چهارم :

معلم این عمل را تا سه بار تکرار کرده و بچه ها آن را قرائت میکنند و از بچه ها میخواهد تا همزمان با اشاره ی وی بخش ها و کلمات را به صورت دسته جمعی بخوانند.

 

 جمع بندی مطالب و رفع نواقص :

پس از کمی تمرین آموزگار از دانش آموز میخواهدتا به صورت انفرادی نیز لوحه را بخوانند.  پرسش انفرادی را همیشه از دانش آموزان قویتر آغاز میکند . سپس میخواهد تا کتابها را باز نموده و مدت زمانی را فرصت میدهدتا دانش آموزان در قالب گروهای دو نفری برای هم عبارت را بخوانندو بعد مجددا از آنها میپرسد.

 

ارائه ی تکالیف :    بچه هاسوره ی کافرون رابخونیدوحروف تشدیددارانرا درداخل برگه بنویسیدوبیاریدوبافلش به حرکات ثابت ومتحرک ان اشاره کنید.

 

ارزیابی پایانی :  انتظار میرود در پایان این درس دانش آموز بتواند :

1 ) کلمات و ترکیبات تشدیددار را بخواند .

2 ) عبارات قر آنی را شمرده بخواند .

3 ) جایگاه تشدید را در کلمات بداند و بنویسد .

منبع : سايت علمي و پژوهشي آسمان ------ لیست اقدام پژوهی ها
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 19 ارديبهشت 1395 ساعت: 8:52 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات()

سوره الرحمن- واقعه پایه ششم

بازديد: 117

سوره الرحمن- واقعه

نام کتاب :قرآن                      پایه تحصیلی :ششم              مقطع تحصیلی:ابتدایی   عنوان تدریس :درس9(سوره الرحمن-واقعه)         صفحه ی تدریس :56      تعدادفراگیران :12نفر       محل تدریس :کلاس درس      نام و نام خانوادگی:پروین قلندری

روش تدریس:حل مسئله    زمان تدریس: 20دقیقه    
نام مدرس:پروین قلندری

 

رفتارورودی :

در ساعت مشخص معلم درزده و وارد کلاس می شود بچه هاازجای خودبلند می شوندوپیام قرآنی درس قبل خودراکه در گوشه ی راست کلاس در مقوایی بزرگ نوشته شده و چسبانده شده است را می خوانند سپس همه سرجای خود می نشینندبعداز آن معلم باخواندن این بیت شعر(به نام خداوندرنگین کمان،خداوندبخشنده مهربان)که نشانگر شروع هر کاری با نام خداوند است به دانش آموزان سلام کرده و احوال پرسی می کند بدین صورت که:

معلم:سلام دخترای گلم  - دانش آموزان:سلام  -  معلم:صبح همگی به خیر باشه      -   دانش آموزان:صبح شماهم به خیرباشه  - معلم:حالتون خوبه؟       دانش آموزان:بله  -  معلم:خداروشکرکه همگی سرحال هستید.

سپس معلم برای ایجاد توجه رو به دانش آموزان کرده ومی گویدکه:

معلم:خب دخترای خوبم به بغل دستی هاتون نگاه کنید ببینید که دوستاتون اومدن یانه؟

دانش آموزان اطراف خود رابادقت نگاه می کنندتاحضوریاغیبت دوستان خودراکنترل کنند اگر کسی از دانش آموزان غیبت  کرده بودمعلم باید علت آن راجست وجوکند ولی اگرتمام دانش آموزان حضور داشتند این گونه رفتارمی کند که:

معلم:خب دخترای من همه حاضرند؟  -  دانش آموزان:بله       معلم:خداروشکرکه همگی هستیدچون امروزقراره یه درس خیلی خوب یادبگیریم وهمگی شماهم می تونیدیادبگیریدامابرای این که خیالم راحت باشه که همگی هستیدیکبار حضوروغیاب می کنم اسم هر کس را که خوندم بلند حاضربگوید.

سپس معلم ازروی دفترحضور و غیاب اسامی دانش آموزان رامی خواندودانش آموزان بلندحضورخود رااعلام می کنند درتمام این روند باید معلم به دقت به دانش آموزان توجه کندواگر دانش آموزی ازنظروضع روانی ویاجسمی مشکلی داشت درباره ی مشکل اوبپرسدوعلت را جست و جوکند.

 

ارزشیابی تشخیصی:

معلم ازدانش آموزان می خواهدکه کتاب های قرآن خودرا روی میزبگذاردتاقسمت تمرین در خانه ی آنان راببیندوتکالیفی راکه به آنان داده است رانگاه کنددانش آموزانی که درست نوشته اند راتشویق کندودانش آموزانی را که کمی دچار اشکال شده است را راهنمایی کند و یا از دانش آموزان زرنگ بخواهد که به آنان کمک کند و مشکل خود را رفع کنند سپس از دانش آموزانی که زرنگ هستند می خواهد که آیات قرآنی درس قبل را همراه با صوت برای دیگران بخوانند و بعد از آن از دانش آموزانی که دچار مشکل هستند پرسش به عمل می آید بعد از آن تمرینی را که مربوط به خانه بوده است را دانش آموزان یکی یکی می خوانند و نظرات خود را اعلام می کنند پس از آن که معلم از نظر یادگیری درس قبل خاطر جمع شد درس جدید را شروع می کند .

اهداف کلی :

آشنایی دانش آموزان با آیات جدید قرآنی (سوره ی الرحمن و واقعه)

اهداف جزئی:

آشنایی دانش آموزان با معانی آیات سوره ی الرحمن و واقعه،درک و فهم معانی آیات این سوره ها و همچنین آشنایی با خواندن با صوت.

اهداف رفتاری :

در فرایند آموزش این درس دانش آموزان باید بتوانند :

1)آیات درس جدید را بدون غلط بخوانند.(سطح دانش)

2)دانش آموزان باید بتوانند معانی برخی از آیات سوره ها را بگویند.(سطح دانش)

3)دانش آموزان باید بتوانند کلمات کلیدی را در متن سوره آمده است پیدا کنند و بنویسند(سطح دانش)

4) دانش آموزان باید بتوانند کلمات عربی این درس را که همراه با معنی آنان در تخته کلاس به طور نامرتب نوشته شده است را درست آنان را پیدا کند و به هم وصل کند(سطح مهارت)

5) دانش آموزان باید علاقه مند باشند که هرآنچه را که از معانی این سوره فهمیدند در زندگی روزمره خود به کار ببرند(سطح نگرش)

اجرای تدریس:

قبل از تدریس معلم بچه هارابه چهارگروه تقسیم می کندچهارعنصراساسی ساخت جهان(آب،آتش،باد،خاک)وبه هریک ازگروه هایک پلاکارت که به نام یکی ازعناصرنوشته شده است می دهیم وازدانش آموزان می خواهیم که برای پاسخگویی پرسش هاوجلوگیری از بی نظمی پلاکارت خودرابالابیاورندبعدازدانش آموزان سوال می کندکه اگرآب نبودچه می شدوازهمان ابتداسعی می شودکه دانش آموزان راتشویق کنیم که ازجملات جدیدوخوب استفاده کنیم وجملات تکراری بکارنبریم بعدازآن اعضای گروه هاباهم به مشورت می پردازندوپس ازدادن فرصت 2دقیقه ازنماینده هرگروه می خواهیم که پای تخته ی آمده وتخته رابه چهارقسمت  کنندواسم هرگروه رابالای آن بنویسندسپس نظرات گفته شده رابرروی تابلوبنویسندپس ازجمع آوری اطلاعات جملات تکراری که ممکن است وجودداشته باشدراحذف می کنیم باتخته پاکن پاک می کنیم وبقیه ی جملات می ماندبعدازآن جملات رابه  ترتیب طبقه بندی می کنیم مثلا به این صورت که:نبودآب باعث می شودکه زمین خشک شود،درختان خشک شود،رودخانه هاخشک شودو...بعدازآن برای این که بچه ها به خوبی بامشکلات ومسائل آشناشدندبه آنان می گوییم که فکرکننددیگرآبی نیست،یااین که آب قطع شده است ویااین که دیگرنماینده بهداشت نخواهیم داشت،دیگرکسی نمی توانددرزنگ تفریح آب بخورد واین که دیگربه گلدان داخل کلاس آب نمی دهیم و...درواقع تمامی اطلاعاتی راکه دانش آموزان داده اندراموردآزمایش قرارمی دهیم سپس ازگروه هامی خواهیم که فرضیه سازی کنندواین که آب چقدرمی تواندمهم وحیاتی باشد.به طورمثال دریک فرضیه بگویندکه:زندگی بدون آب امکان پذیرنیست و...درآخرکه مربوط به نتیجه گیری است دریک جمله فوایدآب راگفته واین که به راستی آب مایه حیات وزندگی است وبایدازآن درست استفاده کنندوخدارابه خاطرآن شکرگویندبعدازآن سوره ی موردنظرراکه به صورت نوارتهیه شده است می گذاریم وبه بچه هاگوشزد می کنیم به دقت به کتاب خود نگاه کنندوآیات راباعلامت نشانگرنشان بدهندبه نوارگوش دهند،زمزمه کنندوسپس بلند بخواند سپس ازدانش آموزانی که دارای صوت وصدای خوبی هستندمی خواهیم که پای تخته کلاس آمده ولوحه ی درس راکه برروی تابلونصب کرده ایم راباعلامت نشانگرآیه به آیه بخوانندبعدازآن ازهرگروه میخواهیم که باصدای رساوبلندآیات صفحه ی بعدراکه همراه معنی است بلندبخوانندبعدازآن تمرینات صفحه ی بعدراکه مربوط به کاردرکلاس است راهمه ی گروه انجام دهندپس ازدادن فرصت 2دقیقه ازنماینده هرگروه می خواهیم که تمرینات را بر روی تابلو بنویسدوحل کندوبقیه ی دانش آموزان بادقت نگاه کنندکه آیاپاسخ های درست داده می شود یانه؟سپس پیام قرآنی راخوانده وباگروه هابه بحث وبررسی وامی داریم.

ارزشیابی تکوینی:

معلم می تواندپس ازپایان تدریس ازدانش آموزان چنین سوالاتی بپرسد:

1)آیات درس جدیدرابدون غلط بخوانند.(سطح دانش)

2)معانی برخی از آیات کوتاه سوره رابتوانندبگویند.(سطح دانش)

3)دانش آموزان باید بتوانند کلمات کلیدی رادر متن سوره آمده است پیداکند وبنویسند.(سطح دانش)

4)تمرینات کتاب راکه برروی تابلوکلاس نوشته شده است رابتواندانجام دهد.(سطح دانش)

5)ازدانش آموزان می خواهیم درباره ی این که ازاین سوره هرچه فهمیده اندبیان کنندواین که چقدردرزندگی روزمره خودازآن استفاده می کنندویاآن رابکارمی برند.(سطح نگرش)

رفع نقص و اشکالات:

معلم درتمامی طول تدریس به دانش آموزان دقت می کندکه اگر دانش آموزی دچار مشکل و یا ضعفی بود او را راهنمایی کند و یا عضو گروهی که زرنگ و قوی هستند کند پس برای رفع این گونه مشکلات سعی می شود از تمامی دانش آموزان و یا کسانی که احساس می کنیم دچار ضعف هستند پرسش بعمل می آید.

ارائه تکلیف خلاقانه:

معلم از دانش آموزان می خواهد که تمریناتی را که مربوط به کار در منزل است را انجام دهند همچنین از یکی از گروه ها می خواهد که پیام قرآنی درس جدید را در مقوایی بزرگ نوشته و بیاورید تا به دیوار کلاس بچسباند همچنین از دانش آموزان می خواهد که درباره چرخه آب تحقیق کند و گزارشاتی را برای جلسه بعد آماده کند. آیاتی که درباره آتش، باد، خاک و آب هست را نیز از قرآن کریم استخراج کنند. و مزایایی که این عناصر برای ما دارند را نیز بنویسند.


این مطلب در تاریخ: دوشنبه 30 شهريور 1394 ساعت: 9:51 منتشر شده است
برچسب ها : ,

منبع : سايت علمي و پژوهشي آسمان ------ لیست اقدام پژوهی ها
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 16 مهر 1394 ساعت: 10:13 منتشر شده است
نظرات()

ليست صفحات

تعداد صفحات : 3

موضوعات

ارسال لينک

پيوندهاي روزانه

امکانات جانبي

خبرنامه سایت

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام و نام خانوادگی نام فایل و ایمیل خود را به شماره همراه 09159886819 ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل به ایمیل شما  فرستاده می شود .

اینستاگرام سایت

به کانال اینستوگرام سایت ما بپیوندید

نظرسنجي

چقدر از تحقیقات سایت راضی هستید و به دیگران سایت را معرفی می کنید ؟




درباره ما

آدرس مشهد قاسم اباد - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 10000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , کارآموزی