سایت اقدام پژوهی - گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان
1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819 - صارمی
2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2 و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .
3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل را بنویسید.
در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا پیام بدهید آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet
الف( بیشترین تندی مجاز رانندگی برای خودروهای سواری در بزرگرا ههای ایران و هنگام روز برابر 120 کیلومتر بر ساعت است )شکل روبه رو(. این تندی مجاز را برحسب متر بر ثانیه بنویسید.
ب( اگر خودرویی با تندی متوسط 112 کیلومتر بر ساعت مسافت 460 کیلومتری تهران به اصفهان را از مسیر بزرگراه طی کند، مدت زمان حرکت آن را به دست آورید.
1 رکورد جهانی دوی 100 متر مردان، 1/98 ثانیه و در اختیار اوسین بولت دوندهٔ جامائیکایی است که در سال 2009 به نام خود ثبت کرده است. تندی متوسط این قهرمان جهانی را حساب کنید. مفهوم فیزیکی عدد به دست آمده را توضیح دهید.
دو : کیلومتر بر ساعت یکی دیگر از یکاهای تندی است که معمولاً برای وسایل نقلیه موتوری ب ه کار م یرود. با توجه به اینکه هر کیلومتر برابر 1000 متر و هر ساعت برابر 3600 ثانیه است نشان دهید یکاهای کیلومتر بر ساعت و متر بر ثانیه به صورت روبه رو به یکدیگر تبدیل می شوند.
3 شکل روبه رو نقشهٔ جزیره ابوموسی را واقع در خلیج فارس نشان می دهد. فاصلهٔ بین مسجد جامع و مسجد خلیج فارس در این جزیره حدود 3/4 کیلومتر است.
اگر 6 دقیقه طول بکشد تا شخصی با خودرو از مسجد جامع به مسجد خلیج فارس برود، تندی متوسط خودروی وی را برحسب متر بر ثانیه به دست آورید. 4 تندی متوسط هر یک از متحرک ها را با توجه به داده های جدول حساب کنید.
مسافت و جابه جایی هر دو از جنس طول اند و برحسب متر m اندازه گیری م یشوند، ولی می توانیم آنها را برحسب واحدهای بزرگ تر یا کوچک تر طول نیز بیان کنیم. الف( مسافت طی شده در شکل 3 چقدر است؟ مقدار ب هدست آمده را برحسب متر و کیلومتر km بیان کنید. ب( با توجه به مقیاس داده شده روی شکل، اندازهٔ بردارجابه جایی دانش آموز را به کمک خ طکش به دست آورید.
با توجه ب فرمول گشتاور نیرو ؟(نیرو ضربدر فاصله ی نقطه اثر نیرو )هرچه فاصله نقطه اثر نیرو تا محور چرخش(مهره)بیشتر باشد اندازه گشتاورنیرو(قدرت چرخانندگی نیرو)بیشترخواهد و محره راحتتر باز میشود.
هدف: بررسی عوامل مؤثر بر گشتاور نیرو وسایل و مواد لازم: حلقه، تعدادی وزنهٔ کوچک شکاف دار، خ طکش، وزنه گیر روش اجرا: 1 خ طکش را درون حلقه قرار دهید و وزنه گیر را آویزان کنید. 2 انتهای خ طکش را با دست خود بگیرید و به صورت افقی نگه دارید. 3 در وزنه گیر، وزنه قرار دهید و به تدریج وزن هها را زیاد کنید. 4 اکنون وزن هها را ثابت نگه دارید و فاصلهٔ حلقهٔ فلزی تا دستتان را کم و زیاد کنید. از این آزمایش چه نتیجه ای می گیرید؟
نتیجه :اگر وزنه را زیاد کنیم نیروی بیشتری به دست وارد می شود و نمی توانبم خط کش را بصورت افقی نگهداریم .همچنین اگر حلقه را از خط کش دور تر کنیم (فاصله ی وزنه از دست)باز هم همین اتفاق رخ می دهد بنا بر این نتیجه میگیریم گشتاور نیرو به اندازه نیرو و فاصله اثر ان بستگی دارد .
شکل 2 تصویر تعدادی از ماشی نهایی را که روزانه با آنها سروکار داریم نشان م یدهد.در مورد ورودی و خروجی این ماشی نها در زندگی و تبدیل انرژی در آنها گفت وگو کنید.
در علوم سال هفتم با نحوهٔ کار شش ها آشنا شدید. همانطور که دیدید آنها شبیه بادکنک، داخل حفرهٔ سینهٔ ما پر و خالی می شوند. اما چه چیزی باعث پر و خالی شدن آنها می شود؟ نقش فشار هوا در این خصوص چیست؟ شما می توانید پاسخ این پرسش ها را با ساختن مدلی از شش های خود، مانند شکل روبه رو مورد بررسی قرار دهید.
هنگامی که هوای دم را وارد شش ها می شود به دلیل فشار هوا پرده ی دیافراگم به سمت پایین رفته و حجم قفسه ی سینه افزایش میابدو هنگام باز دم با بالا امدن دیافراگم و ایجاد فشار در قفسه ی سینه شش ها هوای بازدم را به بیرون خارج می کنند.
با توجه به شکل های روبه رو سریع ترین راه برای خالی کردن یک بطری پلاستیکی که تا نیمه از آب پر شده، کدام است؟ دانش آموزی می گوید سریع ترین راه برای خالی کردن بطری محتوی آب، ایجاد سوراخی ریز در ته آن است )شکل روبه رو(. شما چه فکر می کنید؟ برای بررسی درستی پاسخ های خود، تمامی حالت های ذکر شده را آزمایش کنید.
قسمت اول :فشردن (شکل پ )_زیرا علاوه بر فشار هوا فشار دست هم روی بطری کار انجام می دهدو فشار بیشتری ایجاد می کند (نیرو ی شتاب رابطه ی مستقیم دارند یعنی نیروی بیشتر شتاب گرفتن بیشتر خروج آب میشود .)_قسمت دوم :خیر اگر بطری آب کاملا پر نباشد فرقی نمیکند زیرا اگر سوراخی هم ایجاد کنیم فشار هوای درون بطری و هوا یکسان است بنابر این تفاوتی در سرعت خروج آب ایجاد نمیکند ولی آب بصورت منظم تری خارج میشود .نکته در مورد قسمت دوم :اگر آب درون بطری کاملا پر باشد (بدون هوا)آنگاه سوراخی ایجاد کنیم فشار هوا به فشار آب افزوده شده و آب کمی زود تر خارج می شود .
هدف: بررسی آثار فشار هوا ) 2 وسایل و مواد لازم: بطری شیشه ای، درپوش تک سوراخه و درپوش دو سوراخه، قیف و ظرف محتوی آب روش اجرا: 1 پیش بینی کنید با ریختن آب درون قیف شکل الف چه اتفاقی می افتد؟ استدلال خود را بیان کنید. 2 اکنون آزمایش کنید. مطابق شکل الف به آرامی آب را درون قیف بریزید. چه اتفاقی می افتد؟ به دقت مشاهده کنید و سعی کنید آنچه را که اتفاق می افتد توضیح دهید. 3 اگر به جای درپوش تک سوراخه، از درپوش دوسوراخه استفاده کنیم )شکل ب(، پیش بینی کنید چه اتفاقی می افتد؟ 4 آزمایش را به کمک درپوش دوسوراخه انجام دهید و سعی کنید آنچه را که اتفاق می افتد توضیح دهید.
1-استدلال و پیش بینی مربوط به دانش آموز می باشد(رویکرد p.o.e)
2- آب در قیف جمع می شود و با سرعت کمی به درون بطری شیشه ای میریزد زیرا فشار هوای درون بطری در مقابل ورود اب ازخود مقاومت نشان می دهد .
3-مانند قسمت الف پیش بینی بر عهده ی دانش آموزان میباشد
4-این بار آب به راحتی با سرعت وارد بطری میشود زیرا هوای موجود در بطری این بار از سوراخ دوم خارج می شود
توجه. برای حمایت از سایت ما و ایجاد انگیزه برای سایت ما برای گذاشتن بیشتر تحقیقات و جواب سوالات کتاب ها بصورت رایگان برای شما ، بر روی لینک های زیر هر چند بار خواستید (بعد خواندن مطلب یا قبل از آن ) کلیک کنید :
یک نی را مطابق شکل)الف( داخل یک بطری محتوی آب قرار دهید. درحالی که نی درون بطری قرار دارد مطابق شکل)ب( دهانهٔ بطری را با لب های خود به طور کامل بگیرید و درون بطری بدمید. آنچه را مشاهده می کنید، با توجه به آثار فشار هوا و همچنین اصل پاسکال توضیح دهید.
آنچه مشاهده میشود این است که فشار هوای دهان ما به آب درون بطری منتقل می شود و طبق اصل پاسکال این فشار در همه جهت ها اعمال می شود و چون فشار آب از فشار هوای درون نی بالا آمده بیرون می ریزد.
هدف: بررسی آثار فشار هوا ) 1 وسایل و مواد لازم: قوطی حلبی، منبع گرما روش اجرا: 1 کمی آب درون قوطی بریزید و آن را روی منبع گرما قرار دهید. 2 مدتی )حدود 2 الی 3 دقیقه( صبر کنید تا مقداری بخار آب از سر قوطی خارج شود. 3 قوطی را از روی منبع گرما بردارید. سر قوطی را با درب مخصوص آن محکم ببندید )مراقب انگشت های خود باشید!(. 4 پیش بینی کنید چه اتفاقی می افتد؟ استدلال خود را برای این پیش بینی بیان کنید. 5 چند دقیقه صبر کنید تا قوطی خنک شود. نتیجهٔ مشاهدهٔ خود را توضیح دهید. آیا نتیجهٔ آزمایش با پیش بینی شما سازگار بود؟
شکل روبه رو اجزای یک بالابر هیدرولیکی را نشان می دهد که در تعمیرگاه ها، برای بالا بردن خودرو از آن استفاده می کنند. با توجه به مفاهیمی که تاکنون در این فصل فرا گرفته اید نحوهٔ کار این بالابرها را توضیح دهید.
شکل روبه رو طرحی از سامانهٔ آب رسانی یک منطقهٔ مسکونی را نشان می دهد. با توجه به آنچه تاکنون در این فصل فراگرفته اید، نقش تلمبه )پمپ( را در ساختمان چندین طبقه توضیح دهید.
هدف: بررسی فشار در مایع ها 1 و 2 لیتری(، پایه / وسایل و مواد لازم: بطری آب ) 5 )مثلاً یک یا دو قطعه آجر(، یک ظرف نسبتاً بزرگ، نوار چسب کاغذی روش اجرا: 1/ 1 مطابق شکل سه سوراخ کوچک در بطری 5 لیتری ایجاد کنید و سوراخ ها را با نوارچسب کاغذی بپوشانید. 2 بطری را پر از آب کنید و ظرف خالی را زیر آن قرار دهید.
مسیری را که پیش بینی می کنید فوران های آب از سوراخ های ایجاد شده روی بطری طی می کنند روی
شکل )ب( رسم و استدلال خود را بیان کنید. 4 درپوش بطری را باز کنید و نوارچسب کاغذی را به آرامی از آن جدا کنید. نتیجهٔ مشاهدهٔ خود را با آنچه روی شکل )ب( رسم کردید مقایسه کنید. 1/ 5 مطابق شکل )پ( آزمایش را با دو بطری 5 و 2 لیتری انجام دهید. توجه کنید که سوراخ ها را به طور مشابه و در ارتفاع یکسان روی هر دو بطری ایجاد کنید. همچنین سطح آب در هر دو بطری مساوی باشد.
6 با توجه به نتایج آزمایش های شکل )الف( و )پ( توضیح دهید فشار درون مایع چگونه با افزایش عمق تغییر می کند
3-پاسخ به روش (پ.م.ت)با همان (p.o.e)می باشد و هرکس استدلال خود را بیان میکند .
4-مشاهده ای که پس از انجام آزمایش خواهیم داشت به این صورت است که سوراخ پایینی بیشترین شدت پرتاب اب و سوراخ بالایی کمترین شدت و فشار پرتاب آب خواهد داشت .
5-مشاهده می شود که سوراخ های روبرو دقیقابا فشار یکسانی از خود آب خارج میکنند زیرا ارتفاع یکسانی دارند .
6-فشار مایع به ارتفاع ان بستگی دارد به صورتی که هرچه ارتفاع بیشتر شود فشار وارد بر مایع نیز بیشتر می شود .
ابتدا جرم خود را به کمک ترازو اندازه بگیرید و وزن خود را حساب کنید. سپس سطح تماس کفشی که پوشیده اید را با زمین اندازه بگیرید. سرانجام به کمک رابطهٔ ) 1( مقدار فشاری را که پاهای شما به زمین وارد می کنند را به دست آورید. )توجه: اگر عدد به دست آمده را بر 2 تقسیم کنید، فشاری به دست می آید که هریک از پاهای شما به زمین وارد می کند.(
1 یکی از توصیه هایی که همواره باید جدی بگیریم، این است که روی سطح یک استخر یخ زده یا دریاچهٔ یخ زده راه نرویم زیرا فشاری که وزن ما ایجاد می کند، ممکن است برای شکستن یخ کافی باشد. با توجه به تعریف فشار توضیح دهید چرا امدادگر از یک نردبان بزرگ برای حرکت روی سطح یک دریاچهٔ یخ زده، استفاده کرده است.
استفاده از سطح شیبدار سبب می شود تا با نیروی کمتری بتوانیم خودرو را جابجا کنیم . زیرا در این جالت از دنده سنگین تر استفاده می شود که گشتاور بیشتری را در چرخ ایجاد می کند .
وسیلهای است برای انتقال توان دورانی از یک محور به محور دیگر که طی آن مقدار گشتاور و یا سرعت دورانی و یا جهت چرخش و یا راستای محوری میتواند تغییر کند. تسمه و زنجیر نیز همین کار را می کنند اما با کیفیتی متفاوت.
چرخدندهٔ ساده
سادهترین و پرکاربردترین نوع چرخدندهاست. هر چرخ دنده شامل دیسکی است که دندانههای آن بصورت شعاعی قرار گرفتهاند و محور هر دو دنده میبایست موازی هم باشد.
چرخدندهٔ مارپیچ
دندانههای این چرخدنده برخلاف چرخدنده ساده موازی با محور چرخدنده نیستند، بلکه هر دندانه به شکل مقطعی از lمارپیچ است. این قابلیت باعث میشود دندانهها به آرامی با هم درگیر شوند، در حالی که دندانههای چرخدنده ساده به یکباره با هم درگیر شده و از هم جدا میشوند. این مسأله باعث میشود که چرخدندهها مارپیچ نسبت به چرخدندههای ساده آرامتر و با صدای کمتر کار کنند. محور این چرخدندهها میتواند بصورت موازی و یا متقاطع قرار گیرد. در مقایسه با چرخدندههای ساده، چرخدندههای مارپیچ بیشتر دارای کاربرد در سرعتهای بالا و توانهای بالا است. همچنین به دلیل آنکه این چرخدندهها با سر و صدا و ارتعاشات کمتری کار میکنند، در مواردی که کنترل سر و صدای بالا حائز اهمیت است از این گونه چرخدنده استفاده میگردد.
چرخدندهٔ مخروطی
این نوع چرخ دنده عمدتاً جهت انتقال محور دوران از حالت محور عمودی به محور افقی ویا بالعکس استفاده میشود. و در صنایع خودرو سازی از کاربرد فراوانی برخوردار است. دیفرانسیال اتومبیلها و محورهای محرکه همگی از این نوع میباشد.
چرخدندهٔ حلزونی
چرخ دنده های حلزونی ،یکی از انواع جرخ دنده ها با قابلیت های منحصر به فرد می باشد که انتقال قدرت را از دو محور که با هم زاویه ی 90 درجه دارند را میسر می سازد. از ویژگی های این نوع چرخ دنده ها می توان به یکسو بودن انتقال(از پیچ به چرخ)اشاره کردکه از جمله موارد استفاده ی این چرخدنده ها در مکانیزم های بالا بر وخود قفل شونده(مانند جرثقیل ها) می باشد.دیگر ویژگی این چرخ دنده ها کاهش چشمگیر نسبت دور می باشد که نسبت کاهش 300:1وحتی بالاتر را میسر می سازد.
چرخدندهٔ شانهای
ایجاد دندههای مدولار روی یک محور افقی این چرخدنده را بوجود می اورد و جهت انتقات محور حرکت از حالت کشویی به حالت دورانی ویا بالعکس مورد استفاده قرار میگیرد. در واقع قسمتی از چرخ دنده ای با قطر بی نهایت هستند.
توجه. برای حمایت از سایت ما و ایجاد انگیزه برای سایت ما برای گذاشتن بیشتر تحقیقات و جواب سوالات کتاب ها بصورت رایگان برای شما ، بر روی لینک های زیر هر چند بار خواستید (بعد خواندن مطلب یا قبل از آن ) کلیک کنید :
قرقره ها در زندگی کاربرد زیادی دارند . مثلاکارگری در حال کشیدن مصالح با استفاده از قرقره به بلای ساختمان است . از مزیت اهرم قرقره استفاده کرده است
قرقره
یکی دیگر ازماشین های ساده است .این ماشین چون دقیقا همانند اهرم عمل می کند جزو خانواده ی اهرم ها به حساب می آید .
قرقره چرخی است که حول یک محور می چرخد وعموما شیاری دارد که ریسمانی درآن جای می گیرد . قرقره ها را به دودسته ۱ - قرقره ثابت ۲ - قرقره متحرک دسته بندی می کنند .
زمانی که چرخ شیاردار قرقره به یک سطح ثابت متصل باشد، به آن قرقره ثابت می گوییم. یک قرقره ثابت
با تغییر دادن جهت نیرو به ما کمک می کند. به عنوان مثال، برای بلند کردن یک وزنه به کمک یک قرقره ثابت، نیروی محرک در جهت پایین اعمال می شود ولی وزنه به سمت بالا حرکت می کند. ولی باید توجه داشت که یک قرقره ثابت هیچ مزیت مکانیکی ای ندارد و مقدار نیروی محرک هیچ تفاوتی نخواهد کرد و قرقره تنها جهت نیرو را تغییر می دهد.
گروه دیگر قرقره ها، قرقره های متحرک اند. در این نوع قرقره ها، طناب به یک سطح ثابت متصل می شود و خود قرقره بر روی طناب حرکت می کند. نیروی مقاوم بر روی چرخ قرقره وارد می شود و نیروی محرک به سمت محل اتصال طناب و سطح ثابت است. یک قرقره متحرک، نیروی محرک لازم برای غلبه بر نیروی مقاوم را کاهش می دهد.
این دو نوع قرقره ها می توانند با یکدیگر ترکیب شوند و یک دستگاه قرقره مرکب را بسازند. این دستگاه حداقل از 2 قرقره تشکیل شده است. بنابراین قرقره های مرکب بسیار متنوع و گوناگون خواهند بود. با پیچیده شدن قرقره مرکب، نیروی محرک لازم برای غلبه بر نیروی مقاوم کاهش می یابد. به عنوان مثال یک قرقره ی مرکب که یک قرقره ثابت و یک قرقره متحرک دارد، هم نیروی محرک را نصف خواهد کرد هم جهت آن را تغییر می دهد.
قرقره مرکب
برای آنکه هم جهت نیرو راتغییر دهیم وهم مقدار نیرو را افزایش دهیم معمولا ازترکیب قرقره های ثابت ومتحرک به طور همزمان استفاده می کنیم و به این ترتیب قرقره ی مرکب را می سازیم .
درقرقره مرکب ، هر قرقره ی ثابت جت نیرو راتغییر می دهد و هر قرقره متحرک مقدار نیرو را افزایش می دهد . مثلا در شکل زیر که ازترکیب دو قرقره ثابت با دو قرقره متحرک درست شده است مسافتی که نیروی محرک طی می کند چهار برابر مسافتی است که نیروی مقاوم طی می کند یعنی درواقع نیروی ما چهار برابر می شود .
توجه. برای حمایت از سایت ما و ایجاد انگیزه برای سایت ما برای گذاشتن بیشتر تحقیقات و جواب سوالات کتاب ها بصورت رایگان برای شما ، بر روی لینک های زیر هر چند بار خواستید (بعد خواندن مطلب یا قبل از آن ) کلیک کنید :
اهرم ها در بسیاری از ماشی نهای معمولی، دیده م یشوند. اهر مها را م یتوان برحسب محل قرار گرفتن تکی هگاه، نیروی محرک و نیروی مقاوم تقسی مبندی کرد. در هر یک از شکل های زیر تکیه گاه، محل وارد کردن نیروی محرک و نیروی مقاوم را نشان دهید
با مراجعه به منابع معتبر،تحقیق کنید: الف( در چه مواردی باید نیروی اصطکاک را کم کرد و این عمل چگونه انجام می شود؟ ب( در چه مواردی باید نیروی اصطکاک را افزایش داد و این عمل چگونه انجام می شود؟
زمانی که می خواهیم جسم سنگینی را روی زمین بکشیم و یا در مسابقات اسکیت روی یخ - راه آن این است که تا حد ممکن سطح را صاف یا صیقلی کنیم .
ب - هنگامی که خودرو یا دوچرخه یا متحرکی را می خواهیم متوقف کنیم . در زمین یخی پیاده روی کنیم و ...سعی کنیم تماس را ( زیر کنیم ) تا سطح تماس افزایش یابد .
آزمایشی طراحی کنید که با آن بتوانید: الف( نیروی اصطکاک وارد بر جسمی مانند یک قطعه چوب مکعبی در حال لغزش روی سطح را اندازه بگیرید. ب( نشان دهید که نیروی اصطکاک جنبشی ب هطور محسوسی به مساحت سطح تماس دو جسم بستگی ندارد. پ( نشان دهید که هرچه جسم سنگی نتر شود )با قرار دادن اجسام دیگر روی مکعب( نیروی اصطکاک جنبشی نیز افزایش م ییابد.
الف :
ب - با تغییر دادن سطوح چوبی ( کوچک و بزرگ ) و اندازه گیری نیرو
پ - می توانیم روی مکعب چوبی وزنه قرار دهیم و نیروی اصطکاک را اندازه بگیریم .
سامانه خرید و امن این
سایت از همهلحاظ مطمئن می باشد . یکی از
مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می
توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت
بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم
اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه 09159886819 در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما فرستاده می شود .
آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی
سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس
مطالب پربازديد
متن شعار برای تبلیغات شورای دانش اموزی تحقیق درباره اهن زنگ نزن انشا در مورد 22 بهمن