پروژه و تحقیق رایگان - 415

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

چگونه در کنکور فیزیک درصد بالایی بزنیم؟

بازديد: 95

چگونه در کنکور فیزیک درصد بالایی بزنیم؟

 

برای کسب درصد بالا در هر کدام از دروس اختصاصی و عمومی در کنکور برنامه ریزی درست، پشتکار و مطالعه صحیح لازم است. اگر شما در کلاسهای خصوصی فیزیک یا کلاسهای فیزیک مدرسه به مطالب ارائه شده توسط معلم فیزیک خود خوب گوش داده باشید، کارتان برای کسب درصد بالای فیزیک در کنکور راحتتر می شود. البته اگر در بعضی از قسمتها مشکل دارید می توانید با هماهنگی با یک مدرس خصوصی فیزیک کنکور خوب اشکالات را برطرف نمائید.

علاوه بر مطالب گفته شده، یک برنامه ریزی خوب می تواند به شما در کسب درصد بالای کنکور درس فیزیک بسیار کمک نماید. باید در کنار سایر دروس برای مطالعه و تست زدن فیزیک برنامه خوبی داشته باشید. برای رشته های تجربی و انسانی درس فیزیک از درسهای مهم بوده و کسب درصد بالا در آن به موفقیت شما در کنکور کمک شایانی می کند.

اگر هنوز فارغ التحصیل نشده اید و کلاسهای فیزیک مدرسه یا کلاسهای خصوصی فیزیک را دارید، مرور درس بعد از کلاس را فراموش نکنید. ابتدا سعی کنید درس را یاد بگیرید سپس سراغ تست زدن بروید. البته خیلی وقتها بعضی از قسمتهای درس را که حین تدریس فیزیک توسط معلم یا مدرس خصوصی فیزیک خود یاد نگرفته اید، حین تست زدن متوجه خواهید شد. تست زدن خودش به فهمیدن درس کمک می کند ولی قبل از خواندن درس سراغ تست زنی نروید.

با کسانی که خودشان قبلا درصد بالایی در فیزیک زده اند مشورت کنید (مثلا اگر مدرس یا دبیر خصوصی فیزیک دارید ممکن است خودش درصد بالایی زده باشد). از آنها بپرسید که چه کتابهایی خوانده اند، چه برنامه ای داشته اند و روند مطالعه فیزیک آنها چگونه بوده است. در نهایت برای رفع اشکال می توانید از مدرسین خصوصی فیزیک کنکور هم کمک بگیرید.

شما هم اگر در زمینه مطالعه فیزیک کنکور نظر یا پیشنهادی دارید، در پایین همین مطلب و در قسمت نظرات آن را بنویسید. اگر راهنمایی ای دارید که می دانید به درد کنکوری ها می خورد در پایین همین مطلب اضافه کنید.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 20 اسفند 1394 ساعت: 11:55 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

مصاحبه با رتبه های 1 کنکور ارشد مهندسی مواد از سال 89 تا 93

بازديد: 197

مصاحبه با رتبه های 1 کنکور ارشد مهندسی مواد از سال 89 تا 93


مصاحبه با داریوش کوکبی رتبه 1 مهندسی مواد سال 89 

1- با عرض سلام لطفاً به معرفي كامل خود بپردازيد؟ 
داريوش كوكبي – متولد 1365 تهران – كارشناس مهندسي مواد 
2- لطفاً بفرمائيد از چه دانشگاهي مدرك كارشناسي گرفتيد و با چه رتبهاي؟ 
رتبه كارشناسي ام 1500 شد از دانشگاه تهران 
3- با اين رتبه در آزمون ارشد چه درصدهايي را زده بوديد؟ 
رياضي 50% خواص فيزيكي 70% مكانيكي 58% ترمو مكانيك 87% زبان هم حدود 60 % 
از درصد مكانيك راضي نبودم زيرا كنكور با سالهاي قبل متفاوت بود ولي درصد زبان و رياضي همانطور كه انتظار داشتم بود ترمومكانيك هم عالي بود. 
4- چه عواملي را در قبولي كنكور موثر ميدانيد؟ 
به نظر من درس خوندن فقط عامل قبولي نميتونه باشه. تغذيه مناسب و هفتهاي سه روز، روزي 2 تا 3 ساعت ورزش كردن هم از عوامل مهم محسوب میشود . همچنین در فضاي درس بودن ، مثلاً با بچههاي دانشگاه ميرفتيم، ميآمديم و در مورد كنكور سوالات و درسها حرف ميزديم که همین حس رقابت خيلي كمك ميكنه كه بيشتر درس بخوني و عامل آخر هم كمك گرفتن از اساتيد دانشگاه تاثیرگذار بود. و از ديگر عوامل كلاسها و آزمونهايي كه شركت ميكردم بود. چون آزمونها دقيقاً حس رقابت را در من ايجاد ميكردند و ميفهميدم الان دقيقاً در كجا قرار دارم و چقدر ديگه بايد تلاش كنم ، چقدر عقبم، و... البته من از تابستان در كلاسهاي ماهان هم شركت كرده بودم. 
تو اين مدت به ضمير ناخودآگاه اعتقاد پيدا كردم يعني من از اوايل تابستان كه شروع كردم به درس خوندن يه جورايي اول مثل شوخي ميگفتم ولي كم كم به اين باور رسيدم كه ميتونم ولي هر چه جلوتر آمدم و با دوستانم همديگر رو ميسنجيديم به اين واقعيت رسيدم. يعني روزي نبود كه من فكر نكنم كه رتبه تك رقمي نميآرم. شايد تلقين موثرترین ابزار بود برای من 
5- مطالعه براي قبولي در كنكور را از چه زماني شروع و طي چه مدت درس خواندي؟ 
از اوايل تابستان شروع كردم. ولي مشكلي كه براي ما بود عقب افتادن امتحانات دانشگاه بود. امتحاناتمان افتاد شهريورماه و اون موقع من زياد تو فكر كنكور نبودم. درسهاي دانشگاهم رو ميخوندم ولي روزي يك ساعت تا دو ساعت براي كنكور ميخوندم ولي به صورت جدي از اول مهرماه شروع كردم. من ترمي كه كنكور داشتم 8 واحد در دانشگاه درس داشتم يعني سه روز در هفته ميرفتم دانشگاه و در اين روزها نهايتاً به سه ساعت ميرسيد ولي اون روزهايي كه كلاس نداشتم 7 تا 8 ساعت ميخوندم. 
6- نقش موسسات آموزشي را در فرآيند قبولي يك دانشجو بفرمائيد؟ 
الان با اين قشر جواني كه جامعه ما داره نياز به فضاي آموزشی زيادي داره ولي ظرفيت دانشگاههاي ما محدود است الان كه دانشگاههايي مثل پيام نور يا غيرانتفاعي هم اضافه شده با اين حال ظرفيت دانشگاههاي خوب باز هم محدوده و تعداد داوطلب هم در هر رشته خيلي بالا است استادها ميآيند درس پايه خودشون رو ميدن ولي در نهايت چيزي كه دانشجو رو كمك ميكنه تا موفق بشه كاري است كه اين مؤسسات ميكنند يعني به نظر من درسته كه اصول كار علمي اين نيست ولي خوب حداقل دانشجو رو ميبره بالاتر تا دانشجو به چيزي كه ميخواد برسه در كل نقش مفيدي دارند. 
7- چه عاملي باعث شد موسسة ماهان را بعنوان پشتيبان تحصيلي خود انتخاب كني؟ 
وقتي يك دانشگاهي تو يه رشتة خاصي كار ميكنه اون دانشگاه رو به عنون قطب اون رشته معرفي ميكنند از طرف وزارت علوم. مثلاً من رشتة خودمو مثال بزنم دانشگاه تهران قطب مهندسي مواد است تو كشور. مثلاً دانشگاه علم و صنعت تو گرايش سراميك قطب است تو بحث موسسات هم اين موضوع وجود دارد و وقتي از اين طرف و آن طرف تحقيق ميكني مشخص ميشود يه مؤسسه، نام هم نميبرم، تو فلان رشته قوي است و نتيجههاي بهتري ميگيره، من هم پرسيدم از اساتيد و دوستانم و تبليغات به این نتيجه رسیدم ماهان تو رشته من از همه قويتر است. 
8- از كدام محصولات موسسة ماهان استفاده كردي و چه نقشي در قبولي شما داشت؟ 
كلاسهاي ترم تابستان و آزمون شركت كردم. 
از كلاسها من رياضيها رو شركت كردم و درسهاي تخصصي رشته خودم كه 4 تا درس تخصصي بود و سه تا رياضي كه كلاسهاي خيلي خوبي بودن، يعني در آن دوره دو ماه تونستند يه سري آمادگيهايي رو ايجاد كنند براي كنكور. 
جامعة آماري كه اين آزمونها ارائه ميدهند قابل قبول هستند چون آزمون چيزي است كه ميخواهد تو را با كنكور، تعداد سوالات و با شرايط كنكور آشنا كند. و نهايتاً از روي آزمونها نميتوان سطح علمي كنكور را توقع داشت بعضيها سختتر از كنكور هم هستند ولي نهايتاً توقعي كه میشه از آزمونها داشت تو را با شرايط قرار گرفتن تو كنكور و رقبا آشنا ميكنه. و در رشته مواد باز هم جامعه آماري ماهان از ديگر موسسات بهتر بود نسبت به بقيه موسسات و توقع من رو برآورده كرد. 
9- اثر مشاوره تخصصي را چگونه ميدانيد؟ 
من اون دوره تابستاني كه ميآمدم از مشاوره استفاده كردم و چون ماهان از رتبههاي تك رقمي استفاده مي كنه وچون بالاخره خودشون هم اين دوره را گذراندهاند و با پستي و بلندي اين راهها آشنا بودند ، ميتونستند كمك كنند به اينكه مثلاً نحوه درس خوندنت چطوري باشه و از كجا شروع كني، و ميدونستند تو اون رشته كدوم درس مهمتر است ، كدوم تستيتر است ، كدوم امتيازآورتر و فوت كوزهگري رو ياد ميدادند . 
10- اثر كلاسهاي نكته و تست را چگونه ميدانيد؟ 
با كلاسهاي نكته و تست آشنا بودم ولي شركت نكردم 
12- از واحد برنامه ریزی تحصیلی ماهان هم خدمتی دریافت کرده اید؟ 
بله من برنامهريزي اوليه رو از واحد برنامهريزي كمك گرفتم. 
و بعنوان حسن خطام از مجموعه ماهان تشكر ميكنم كه تو اين 6 ، 7 ماه به من كمك كردن تا به چيزي كه ميخواهم برسم و ديگر اينكه از پدر، مادر و خانوادهام تشكر ميكنم كه تو اين مدت ماه محيط مناسبي رو براي من فراهم كردم تا من درس بخونم و به نتيجهاي كه ميخواهم برسم و واقعا كافي است كه ماهاني شويد. 

------------------------------------------- 


مصاحبه با زهرا اندجی گرمارودی رتبه 1 نانو مواد سال 91 

- لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمائید اهل کدام شهر هستید؟ 

زهرا اندجی گرمارودی متولد 1368 ساکن کرج 

- در کدام رشته و از کدام دانشگاه فارغ التحصیل شده اید؟ 

فارغ التحصیل رشته فیزیک حالت جامد از دانشگاه تربیت معلم تهران 

- در کدام رشته و با چه رتبه ای در کنکور کارشناسی ارشد 91 قبول شده اید؟ 

رتبه یک رشته مهندسی نانو مواد (نانو فناوری) 

- از کدامیک از خدمات ماهان استفاده کردید ؟(کتابها ، جزوات ، آزمون ها، کلاس و مشاوره) 

از کلاسهای ماهان استفاده کرده ام 

- در صورت استفاده از جزوات ماهان کیفیت آن ها ار چگونه ارزیابی می کنید؟ 

از جزوات استفاده نکرده ام 

- شباهت آزمون ها و سرفصل های جزوات ماهان با کنکور سراسری یکی از دستاوردهای نظام آموزش هدفمند ماهان است ، شما در این خصوص چه نظری دارید؟ 

فکر می کنم در اختیار داشتن سرفصل ها و نمونه آزمون های مشابه با کنکور ، اهمیت زیادی برای یک داوطلب دارد . گرچه هر سال در برخی موارد شاهد تغییراتی در منابع و نوع سوالات نسبت به سالهای گذشته هستیم ، ولی معرفی سرفصل ها و آزمونهایی که بیشترین تشابه را به کنکور سالهای گذشته داشته باشد می تواند امتیاز مثبتی برای یک موسسه باشد 

- چرا ماهان را انتخاب کردید؟ آیا موضوع خاصی در خصوص ماهان برای گفتن دارید ؟ 

چون تغییر رشته داده بودم و با درس های رشته مواد آشنایی نداشتم تصمیم گرفتم در کلاسهای حضوری شرکت کنم . با دانشجوهای رشته مهندسی مواد مشورت کردم و آنها ماهان را پیشنهاد کردند و اکثرا معتقد بودند که ماهان در رشته مهندسی مواد کادر قوی تر و با تجربه تری نسبت به سایر موسسات دارد . در کلاسها مکات مهم و پرتکرار کنکوری و تستهای مهم مطرح می شدند . من هم سعی کردم به جزوات کلاسی اعتماد کنم و از خواندن کتاب و جزوات دیگر پرهیز کردم 

- حرف آخر 

برای موفقیت در کنکور باید به نکات زیادی توجه کرد . خیلی از داوطلبان ساعات مطالعاتی خیلی بالایی دارند ولی عملا در کنکور نتیجه مطلوبی نمی گیرند .ابتدا داوطلب باید از افراد با تجربه ای از رشته ی خودش مشورت بگیرد تا بتواند منابع خوبی را انتخاب کند و همچنین 

-------------------------------------------------------- 


مصاحبه با فاضل بنی اسدی رتبه 1 مهندسی مواد سال 91 

- لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمائید اهل کدام شهر هستید؟ 

فاضل بنی اسدی اهل شیراز هستم 

- در کدام رشته و از کدام دانشگاه فارغ التحصیل شده اید؟ 

مهندسی و علم مواد 

- در کدام رشته و با چه رتبه ای در کنکور کارشناسی ارشد 91 قبول شده اید؟ 

مهندسی و علم مواد با رتبه یک 

- از کدامیک از خدمات ماهان استفاده کردید ؟(کتابها ، جزوات ، آزمون ها، کلاس و مشاوره) 

آزمون 


- چرا ماهان را انتخاب کردید؟ آیا موضوع خاصی در خصوص ماهان برای گفتن دارید ؟ 

به خاطرجامعه آماری بالا – اسم زیبایی دارد 

- حرف آخر 

تشکر می کنم 

------------------------------------------------- 


مصاحبه با محمد ناصح ابراهیمی رتبه 1 مواد سال 92 
*لطفاخود را معرفی نمایید؟ 
سید محمد ناصح ابراهیمی متولد 1368 و اهل سنندج هستم 

*بفرمائید از چه دانشگاهی مدرک کارشناسی گرفتید و با چه رتبه ای و با چه معدلی ؟ 

دانشگاه ملایر ، معدل :17 

*با رتبه بدست آمده در کنکور کارشناسی ارشد چه درصدهایی را زده اید ؟ 

زبان :0 
ریاضی :100 
فیزیکی :46 
مکانیکی :46 
ترمودینامیک :83 


*چه عواملی را در قبولی کنکور خود موٍثر می دانید ؟ 

مطالعه دقیق و عمیق دروس ، برنامه ریزی برای کلیه برنامه ها ی( دروس دانشگاه و تفریح و ..) ، علاقه زیاد به رشته مواد 

*مطالعه برای قبولی در کنکور را از چه زمانی شروع و طی چه مدت ساعت درس خواندید ؟

تابستان یک ماه مطالعه ریاضی داشتم ولی بطور جدی مطالعه دروس اختصاصی را از 12 مهرماه شروع کردم 

*نقش موسسات آموزشی را در فرایند قبولی یک دانشجو چگونه ارزیابی می کنید ؟ 
آزمون های ماهان خیلی خوب بودند بطوریکه در آزمونهای اول هیجان و استرس زیادی داشتم اما بعد از گذراندن چند آزمون توانستم شیوه ی صحیح کنترل وقت و سرعت در تست زنی را بدست آوردم . 

* چه عاملی باعث شد موسسه ماهان را بعنوان پشتیبان تحصیلی خود انتخاب کنید ؟ 
به خاطر جامعه ی آماری بالایی دارد و کیفیت و سطح علمی این موسسه در رشته مهندسی مواد بالاتر است . 

*از کدام محصولات ماهان استفاده کردید و چه نقشی در قبولی شما داشتند ؟ 
از جزوات ماهان ، چون بنده وقت زیادی برای ارشد نداشتم استفاده منابع از جهت اینکه مختصر و جامع کلیه مطالب را پوشش داده بود واقعا برای من مفید بودند . 

------------------------------------------------------------- 


مصاحبه با بابک خسروی رتبه 1 نانو مواد سال 92 
*لطفاخود را معرفی نمایید؟ 

بابک خسروی متولد 20 تیر 1369 اهل استان فارس شهرستان ممسنی - دانشجوی کارشناسی مهندسی مواد دانشگاه شهید باهنر ورودی 1388 
رتبه 1 نانو مواد و 30 مهندسی مواد 

*بفرمائید از چه دانشگاهی مدرک کارشناسی گرفتید و با چه رتبه ای و با چه معدلی ؟ 

دانشگاه شهید باهنر - رتبه 3 معدل 16.30 

*با رتبه بدست آمده در کنکور کارشناسی ارشد چه درصدهایی را زده اید ؟ 

زبان :68 
ریاضی :80 
فیزیک : 20 
شیمی کاربردی :10 
خواص فیزیک و مکانیکی : 68 


*چه عواملی را در قبولی کنکور خود موٍثر می دانید ؟ 
تلاش و پشتکار و همچنین دوستان و همکلاسی های خوب 

*مطالعه برای قبولی در کنکور را از چه زمانی شروع و طی چه مدت ساعت درس خواندید ؟

حدود 50 ساعت در تابستان 91 مطالعه کردم و از اول مهر تا کنکور هم حدوداً با میانگین روزی 6 ساعت بکار خودم ادامه دادم 

*نقش موسسات آموزشی را در فرایند قبولی یک دانشجو چگونه ارزیابی می کنید ؟ 

این موسسات با ایجاد حس رقابت در داوطلب می توانند داوطلب را هر چه بیشتر برای کنکور اصلی آماده کنند و همچنین م یتوانند محک خوبی برای فرد باشند . 

* چه عاملی باعث شد موسسه ماهان را بعنوان پشتیبان تحصیلی خود انتخاب کنید ؟ 
جامعه آماری آن که قابل مقایسه با موسسه های دیگر نمی باشد . 

*از کدام محصولات ماهان استفاده کردید و چه نقشی در قبولی شما داشتند ؟ 

آزمون ها - ایجاد حس رقابت 

--------------------------------------------------- 


مصاحبه با علیرضا بهرامی رتبه یک مهندسی علم مواد و رتبه یک نانو مواد سال 93 

نام و نام‌خانوادگی: علیرضا بهرامی رشته: مهندسی مواد و نانو مواد رتبه: 1 

* با عرض سلام لطفاً به معرفی کامل خود بپردازید؟ 

علیرضا بهرامی دانشجوی دانشکده مهندسی و علم مواد دانشگاه صنعتی شریف موفق به کسب رتبه یک در تمام گرایشهای رشته جموعه مهندسی مواد و بیومواد و همچنین رشته نانو مواد شده ام 

* لطفاً بفرمایید از چه دانشگاهی مدرک کارشناسی گرفتید و با چه رتبه‌ایی و با چه معدلی؟ 

دانشگاه صنعتی شریفدانشکده مهندسی و علم مواد رتبه یک ، معدل 16.30 

* با رتبه بدست آمده در کنکور کارشناسی ارشد چه درصدهایی را زده‌اید؟ 

رشته مهندسی و علم مواد : زبان : 77.79 ، ریاضی : 68.33 ، خواص فیزیکی ک 55، خواص مکتنیکی : 72.33، ترمودینامیک : 76.67 

رشته نانومواد: زبان : 82.22 ، ریاضی مهندسی : 75.56 ، شیمی کاربردی : 30 ، خواص فیزیکی : 86.67 

* چه عواملی را در قبولی کنکور خود موثر می‌دانید؟ 

مشورت با رتبه های برتر و افراد موفق در آزمون کارشناسی ارشد در سال اخیر ، استفاده از جزوات و کتابهای مفید و موثر و شرکت در آزمونهای آزمایشی ، پشتکار مداوم و عدم وقفه در تمامی مراحل تا زمان کنکور ، تشویق دوستان موفق و انگیزه ای که این افراد در طول مسیر به بنده می دادند 

* مطالعه برای قبولی در کنکور را از چه زمانی شروع و طی چه مدت درس خواندید؟ 

اواخر تابستان 92تا زمان کنکور کارشناسی ارشد به صورت مفید ومداوم 

* نقش موسسات آموزشی را در فرآیند قبولی یک دانشجو چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

آزمونهای آزمایشی که منجر به مقایسه شرایط خود با دیگر افراد می شود در این مسئله جامعه آماری بسیار مهم است ، مشاوره با رتبه های برتر سال های گذشته هم منجر به جهت گیری مثبت در روش مطالعه شد 

* چه عاملی باعث شد موسسه ماهان را بعنوان پشتیبان تحصیلی خود انتخاب کنید؟ 

پرس و جو و مشورت با رتبه های برتر درسال های گذشته جامعه آماری بالا وکیفیت استاندارد آزمونها 

* از کدام محصولات ماهان استفاده کردید و چه نقشی در قبولی شما داشتند؟ 

آزمونهای آزمایشی ، مشاوره با رتبه های برتر 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 20 اسفند 1394 ساعت: 11:54 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

نکات مهم برای موفقیت در کنکور

بازديد: 111

نکات مهم برای موفقیت در کنکور

در این قسمت نکات مهم برای موفقیت در کنکور ارائه شده است. 

درس هايم را زود فراموش مي کنم 
س: دانش آموز سال دوم رياضي در مدرسه نمونه هستم. احساس مي کنم ضريب هوشي من خيلي پايين است. هم کلاسي هايم فورا بعد از تدريس سوالات مربوط به همان مبحث را حل مي کنند ولي من با اين که سرکلاس خوب به درس گوش مي کنم ولي حتما بايد تک تک سوالات را برايم توضيح دهند وگرنه خيلي زود فراموش مي کنم. 
درس هايم را زود فراموش مي کنم 
پاسخ مشاور: دانش آموزان بايد به اين نکته توجه کنند که اگر در تحصيل شان موفق نيستند، لزوماً اين مسئله نشانه ضريب هوشي پايين آن ها نيست. ضريب هوشي تعريف خاصي دارد و ممکن است فردي در يک درس خاص موفق نباشد ولي ضريب هوشي خوبي داشته باشد. مثلا ممکن است فردي در رياضي به شدت ضعيف و در نقاشي بسيار قوي باشد و يا بالعکس که به هيچ کدام از اين ۲ نفر نمي توان گفت که ضريب هوشي شما پايين است. 

دلايل ضعف در درس خواندن 
معمولا ضعف هاي تحصيلي پس زمينه دارند؛ مثلا ممکن است پايه درسي دانش آموزي قوي نباشد يا در خانه به اندازه کافي تمرين نکند و به همين دليل در آن درس ضعيف باشد. به هر حال براي هر درسي به تمرين و مطالعه نياز داريم. ممکن است دانش آموزي در کلاس خوب به درس گوش کند ولي تا زماني که تمرين حل نکند يا آن درس را دقيق تر مطالعه و مرور نکند، موفق نشود. البته به نظر مي رسد شما اين موضوع را خيلي براي خودتان بزرگ کرده ايد. 
فراموش نکنيد يادگيري هيچ ۲ دانش آموزي مثل هم نيست. تفاوت هاي فردي در يادگيري وجود دارد؛ مثلا ممکن است دانش آموزي با يک ساعت مطالعه و دوستش همان درس را با ۵ساعت مطالعه ياد بگيرد. دليلش هم اين است که هوش انسان ها در زمينه هاي مختلف، يکسان نيست. پس يک دانش آموز نمي تواند با ضعف در يک يا ۲ درس نتيجه کلي بگيرد که هوشش پايين است. 

گام هايي براي يادگيري بهتر 
بيشتر دانش آموزان به دليل اين که با نحوه صحيح مطالعه آشنا نيستند با مشکلات تحصيلي روبه رو مي شوند. 
اولين گام براي يادگيري بهتر، اين است که قبل از رفتن به کلاس، نگاهي اجمالي به کتاب تان بيندازيد و ببينيد که معلم قرار است امروز چه مطالبي را تدريس کند. البته توجه کنيد که لازم نيست خيلي دقيق بخوانيد. يعني اگر فقط مروري کوتاه به درس آينده داشته باشيد کافي است. 
دومين گام اين است که درس ها را در سر کلاس با دقت گوش کنيد و از هر جايي که برايتان ابهام دارد، از معلم سوال بپرسيد.سومين گام اين است که وقتي دانش آموز به خانه برمي گردد، درسي را که در همان روز به وي داده شده است بخواند و سعي کند تمرينات آن را هم همان روز جواب دهد. 
يکي از نکته هايي که باعث مي شود تمرکز دانش آموزان در هنگام مطالعه بيشتر شود، خلاصه نويسي است. يادداشت برداري يعني خيلي خلاصه نکات کليدي هر درس را براي خود بنويسيد. حتما ارتباط معناداري بين مطالب قبلي که خوانده ايد و مطالب جديدي که مي خوانيد برقرار کنيد. مثلا وقتي يک پاراگراف جديد را مي خوانيد، براي خودتان تحليل کنيد که محتواي اين پاراگراف با پاراگراف قبلي چه ربطي دارد اين کار باعث مي شود که درس در ذهن تان تثبيت شود.در گام چهارم بايد درس هايتان را طبق يک برنامه مشخص مرور کنيد و اگر مي توانيد سوالات امتحاني آن درس را هم حل کنيد تا با همه نکات درس آشنا شويد. 
سهيلا آگاه- کارشناس و مشاور تحصيلي 

------------------------------------------------------- 

چگونه 5 ماه مانده به کنکور موفق شويم؟ 

س: دانش آموز رشته انساني هستم. 5 ماه بيشتر به کنکور نمانده است، ولي تا حالا خيلي جدي درس نخواندم. به نظر شما اگر از الان به صورت جدي درس بخوانم مي توانم رتبه تک رقمي به دست بياورم؟ 
چگونه 5 ماه مانده به کنکور موفق شويم؟ 
پاسخ

به دانش آموزاني که در اين 5 ماه مانده به کنکور تصميم گرفته اند که براي شرکت در کنکور به صورت جدي اقدام کنند و به خودشان مي گويند «من تا الان جدي درس نخوانده ام» چند پيشنهاد مي دهيم تا بتوانند به نتيجه مورد نظرشان در کنکور برسند. 


باور کنيد که مي توانيد 

ممکن نيست هيچ دانش آموزي در مقطع پيش دانشگاهي وجود داشته باشد که ذهنش به طور کلي از اطلاعات درسي خالي باشد. با توجه به اين که يک دانش آموز سال پيش دانشگاهي، 11 سال تحصيل کرده و درس خوانده است، به هيچ وجه نبايد با خودش فکرکند که هيچ درسي را به خوبي فرا نگرفته است. نکته اي که در اين جا خيلي مهم به نظر مي رسد اين است که بعضي دانش آموزان باور ندارند که ذهن شان خالي از مطالب مفيد و حتي کافي در درس خاصي نيست. چنين دانش آموزاني بايد در اولين قدم باور کنند که ذهن شان خالي نيست و اطلاعات زيادي دارند. باورهاي منفي مانع پيشرفت مي شود و نبايد به خودشان القا کنند که زمان بسيار کم و درس هاي بسياري مانده است. 


تست زدن درس هاي پيش دانشگاهي 

با توجه به اين که درس هاي پيش دانشگاهي يک تمام شده است و دانش آموزان درس هاي پيش دانشگاهي يک را فرا گرفته اند، بهتر است يک هفته به خودشان فرصت بدهند و فقط تست هاي درس هاي پيش دانشگاهي يک را بزنند. با اين کار مشکلات درسي ترم يک براي آن ها حل خواهد شد و مي توانند ترم 2 را هم با کلاس پيش بروند. يعني در همين ترم هم درس هاي پيش دانشگاهي 2 را بخوانند و هم تست هاي مرتبط با آن را بزنند. 


دروس طلايي را با دقت بيشتري بخوانيد 

درس هاي پايه هم از اهميت و ضريب بالايي در کنکور برخوردار هستند و بايد از بعضي از آن ها به عنوان درس هاي طلايي نام برد. براي خواندن درس هاي پايه، بهتر است داوطلبان آن ها را بر اساس ضريب شان در کنکور بخوانند. وقتي به دانش آموزان گفته مي شود که درس هاي شان را بر اساس ضريب بخوانند يعني الزاما دليلي ندارد که همه کتاب هاي دبيرستان را کامل بخوانند و مي توانند فقط کتاب هايي را که از اهميت بيشتري برخوردارند با دقت و چندين بار مطالعه کنند. داوطلبان بايد مطالبي که در کنکور اهميت خيلي بيشتري دارد و فصل هايي را که تعداد تست هاي بيشتري از آن ها در کنکور مي آيد بيشتر و با دقت تر مطالعه کنند. البته دانش آموزان نبايد هيچ کتابي را کلاً کنار بگذارند. يعني نگويند مثلا من فلان کتاب را به هيچ وجه نمي خوانم و کنار مي گذارم. تنها اجازه اي که اين دانش آموزان دارند اين است که بعضي فصل هاي بعضي کتاب هاي خاص را حذف و آن ها را تا حد امکان کمتر يا اصلا نخوانند. بهتر است اين فصل ها قسمت هايي از کتاب باشد که در کنکورهاي قبل تعداد تست هاي کمتري از آن ها آمده است. 


زمان براي خودتان ذخيره کنيد 

اگر دانش آموزي فکر مي کند در درسي خيلي ضعيف است و آن درس در رشته او از اهميت بالايي برخوردار است، بايد در اين زمان باقي مانده با کمک معلم هايش و تلاش خودش اين ضعف را برطرف کند. در اين زمان باقي مانده تا کنکور، ذخيره زمان بسيار مهم است؛ ذخيره زمان يعني اين که يک دانش آموز حجم محدود از درس ها را در زمان کمتري بخواند که به همين دليل توصيه مي شود که براي درس خواندن از معلم يا دوستان موفق ترش کمک بگيرد تا زمان کمتري براي يادگيري از او گرفته شود. 


زمان هاي مرده را با مرور زنده کنيد 

مرور برگه هاي خلاصه برداري شده که داوطلب از درس هايي که خوانده، برداشته است هم کمک زيادي به فرد مي کند. 

داوطلبان مي توانند از اين برگه ها در زمان هايي که تلف مي شود مانند وقتي که در مترو يا اتوبوس هستند براي مرور درس هايي که خوانده اند، استفاده کنند تا از زمان هاي باقي مانده تا کنکور بهترين استفاده را کرده باشند. 

راضيه حافظ شعرباف- کارشناس و مشاور تحصيلي 

------------------------------------------------------ 

9 روش موثر و شگفت‌انگیز برای درس خواندن 

ایسنا: بسیاری از دانشجویان از همان دوران ابتدایی به دنبال شیوه صحیح یادگیری و درس خواندن بوده‌اند. از شیوه‌هایی مانند حفظ کردن گرفته تا حبس کردن خود در یک اتاق ولی در اینجا شیوه‌های موثری برای مطالعه آورده شده است. 
9 روش موثر و شگفت‌انگیز برای درس خواندن 
اخیرا روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرده بسیاری از این عادت‌های مطالعه هیچگونه توجیه علمی ندارند حتی برخی از این شیوه‌ها تاثیری برخلاف شواهد و تصورات موجود دارند. در ادامه برخی از شیوه‌های موثر مطالعه و یادگیری را مرور می‌کنیم: 

1- تغییر متناوب مکان مطالعه و درس خواندن: 

اگرچه بسیاری از دانشجویان به مطالعه در کتابخانه شدیدا معتقد هستند، اما دانشمندان علم ادراک بر این باورند تغییر متناوب محیط مطالعه برای یادگیری بسیار موثر است. چرا که حافظه انسان بر اساس موقعیت و مکان شکل می‌گیرد در نتیجه تغییر محیط مطالعه، میزان به خاطر سپردن چیزهایی که یاد گرفته‌اید را افزایش خواهد داد. 

2- مطالعه و انجام تکالیف گروهی: 

هیچ وقت قدرت همکلاسان و هم گروه های خود را دستکم نگیرید. به ویژه وقتی که بر روی یک مسئله دشوار کار می‌کنید. تقسیم مسوولیت یکی از راه‌های موثر جهت فائق آمدن بر مشکلات و کاهش حجم کاری و درسی می‌باشد و به شما اطمینان می‌دهد که درس را بهتر بفهمید. این فعالیت گروهی ممکن است حتی منجر به پیدا کردن یک دوست جدید شود. 

3- استفاده از کارت‌های فلش: 

بعضی وقت‌ها بهترین شیوه، همان شیوه‌ای است که همیشه از آن استفاده می‌شود. درست است که کارت‌های فلش قدیمی هستند اما هنوز وسایل خوب و قابل اتکایی هستند. نوشتن نکته‌ها، تعاریف و توضیحات بیش از یک بار، به نقش بستن اطلاعات در حافظه کمک می‌کنند. ضمن اینکه این کارت‌ها یک وسیله بسیار عالی جهت یادآوری و تداعی تعریف‌ها می‌باشند. 

4- امتحان دادن: 

هر چقدر هم که از امتحان تنفر داشته باشید اما مطالعات نشان می‌دهد یک ارزشیابی جدی مانند امتحان نه تنها مؤید میزان دانش دانشجویان است بلکه می‌تواند کیفیت و ارزش علمی دانشجویان را نیز افزایش دهد. آزمون‌های متناوب به یادگیری دوباره و به خاطر آوردن اطلاعات ما کمک می‌کند، ضمن اینکه در هنگام آماده شدن برای امتحانات نهایی تازه به ارزش و عملکرد امتحانات طول ترم پی می‌بریم. 

5- خوابیدن 

یک ذهن خسته، ذهنی کند است. پس به اندازه کافی بخوابید و شاهد افزایش معدل درسی خود باشید. 

6- خود را در هیچ گروه یا دسته‌ای قرار ندهید 

دانشجویان اغلب خود را در یک دسته خاص طبقه‌بندی می‌کنند. به عنوان مثال خود را دانشجوی دارای هوش دیداری یا دارای هوش شنیداری قلمداد می‌کنند یا اینکه برخی معتقدند طرف چپ مغزشان فعال‌تر است یا برخی بر این باورند که طرف راست مغزشان فعال‌تر است. تحقیقات نشان می‌دهد که این طبقه‌بندی‌ها به میزان زیادی همراه با خطاست. بهترین شیوه این است که به جای نگرانی درباره اینکه در کجای فرآیند یادگیری قرار دارید، مناسب ترین شیوه یادگیری را مطابق با توانایی‌های خود پیدا کنید. 

7- حضور در کلاس 

شاید این مسئله بدیهی و واضح باشد. اما سخنرانی‌های طولانی استادان و زمان شروع کلاس‌ها در ساعات اولیه صبح، اغلب باعث شده شرکت در کلاس تا حدودی سلیقه‌ای و دلبخواهی شود. بهترین شیوه برای آمادگی در امتحانات، حضور در کلاس درس می‌باشد. در این صورت می‌توانید با سلسله مراتب درسی آشنا شده و از مطالبی که از آنها امتحان گرفته می‌شود، مطلع شوید. 

8- خود را غرق جزوه‌ها و منابع درسی متعدد نکنید 

با توجه به این ضرب‌المثل قدیمی که کیفیت بهتر از کمیت است، یافته‌های دانشمندان نشان می‌دهد غرق شدن در خیل عظیم جزوه‌ها و کتاب‌های درسی متعدد شیوه موثری برای یادگیری نیست. بلکه بهترین شیوه تمرکز بر روی یک موضوع و وقت گذاشتن بر روی آن تا زمان تسلط کامل بر روی مطالب موجود در آن کتاب می‌باشد. همیشه سعی کنید کمتر بین موضوعات مختلف گشته ومنبع خود را تغییر دهید. به عبارت ساده تر از این شاخ به آن شاخ نپرید در این صورت کمتر خسته شده و بیشتر یاد می‌گیرید. 

9- منظم باشید 

تنها چیزی که از داشتن یک ضر‌ب‌الاجل زمانی بدتر است، از دست دادن این ضرب‌الاجل می‌باشد. پس سعی کنید همیشه منظم باشید و از تعلل و به تعویق انداختن وظایف خود اجتناب کنید. 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 20 اسفند 1394 ساعت: 11:53 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

نحوه مطالعه زیست و ریاضی برای کنکور تجربی

بازديد: 123

نحوه مطالعه زیست و ریاضی برای کنکور تجربی

نحوه مطالعه زیست و ریاضی برای کنکور تجربی در این بخش ارائه شده است. 

درس زیست شناسی را چگونه مطالعه کنم؟ 

درس زیست شناسی به خاطر دارا بودن بالاترین ضریب (ضریب ۱۲) در کنکور سراسری گروه علوم تجربی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نقش مهم و کلیدی را در ورود شما به دانشگاه به عهده دارد. 
درس زیست شناسی را چگونه مطالعه کنم؟ 
کنکوری های رشته علوم تجربی درس زیست شناسی را معمولاً انتخاب می کنند زیرا بالاترین ضریب و بیش ترین تعداد سؤال ها را در بین تمام درس های کنکور دارد. لذا واضح است که مطالعه ی صحیح و دقیق آن (مطالعه ای که عمیق و مفهومی باشد و فقط به حفظ کردن طوطی وار اکتفا نکند)، برای داوطلبین این رشته و به خصوص آن هایی که متقاضی رشته های پرطرفدار هستند، اهمیت ویژه ای دارد. 
اگر تصمیم دارید در یکی از رشته های خوب رشته ی علوم تجربی مانند پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی و… قبول شوید، باید در این درس درصدی بالاتر از ۸۰-۸۵ درصد را کسب کنید. 

به خاطر تأثیر مهمی که این درس در کنکور دارد، معمولاً دانش آموزان این درس را خیلی خوب مطالعه می کنند. نکته ی مهمی که شما در هنگام مطالعه ی این درس باید به آن توجه داشته باشید مرور است . 

این درس ، درسی نیست که با یک بار خواندن بتوانید در آن درصد بالایی کسب کنید بنابراین مرورهای متوالی از این درس را در برنامه ی خود قرار دهید. برای کسب یک رتبه ی زیر ۱۰۰۰ مطالعه ی مستمر و حداقل روزانه ۲ ساعت الزامی به نظر می رسد. 


یادگیری موثر زیست‌شناسی نیاز به مطالعه‌ی پله‌به‌پله‌ی مطالب دارد و به این دلیل باید مطالب پایه‌ای را (که پیش‌نیاز درک مطالب دیگر هستند) به‌خوبی فرا گرفت و سپس به سراغ مطالعه‌ی مطالب دیگر (که به مطالب پایه وابسته‌اند) رفت. (مثلاً شما برای درک همانند‌سازی DNA باید ساختمانDNA را قبلاً به خوبی آموخته باشید). اگر زیست‌شناسی را یک درس صرفاً حفظ شدنی (مثل حفظ کردن یک شماره تلفن یا شعر) می‌پندارید اولین قدم شما در یادگیری زیست‌شناسی تغییر نحوه‌ی نگرش به این درس باشد. پس به حفظ کردن طوطی‌وار (شعروار) مطالب زیست‌شناسی نپردازید. باید روشی را برای مطالعه به‌کار ببرید که در یادگیری عمیق و مفهومی زیست‌شناسی موثر باشد. 
ما روش زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم: 

در هنگام مطالعه ی این درس ، کتاب درسی به عنوان بهترین مرجع مطالعه می باشد، منظور از مرور های متوالی و مطالعه ی مستمر، خواندن طوطی وار مطالب و تنها حفظ کردن آن ها نمی باشد، شما باید برای یادگیری عمیق مطالب از شیوه های صحیح مطالعه استفاده کنید. 
دقت کنیدکه شیوه ی مطالعه و یاد گرفتن از خود مطالعه مهم تر می باشد. استفاده از روش SQ4R (پس ختام ) می تواند خیلی مؤثر باشد، مطالعه ی اجمالی اوّلیه در شکل گیری یک ذهنیت کلی به شما کمک می کند. در هنگام مطالعه از هیچ قسمت کتاب غافل نشوید و مطالب آن را خط به خط و با دقت بخوانید و زیر مطالب مهم آن خط بکشید (یا این کار را با ماژیک علامت زن انجام دهید.) به نمودارها و شکل ها دقت کافی داشته باشید. از حاشیه نویسی در این درس استفاده کنید و همچنین از مطالب خوانده شده ، خلاصه نویسی به عمل آورید و مطالب خلاصه شده را به صورت نمودار درآورید و آنها را دسته بندی کنید. 

در هنگام مطالعه ی فصل های جدید، مطالب فصل قبل را از روی خلاصه های خود بخوانید تا آنها را فراموش نکنید و بازهم تکرار می کنيم : «این درس را چندین بار به طور جدی و فعال مرور کنید.» 

با توجه به تغییرات کتاب های زیست شناسی نسبت به سال های گذشته ، دیگر نمی توان به کتاب زیست پایه ی خاصی (مثلاً پیش دانشگاهی) اهمیت بیش تر دارد. يكي اينكه مطالب کتاب های زیست بسیار به هم پیوسته می باشند و برای یادگیری مطالب لازم است تمامی کتاب های زیست را (دوم، سوم، پیش دانشگاهی) به دقت مطالعه کرد و ديگر اينكه برخلاف سال های گذشته دیگر سهم پایه ی خاصی در پرسش های کنکور بیش تر از پایه ی دیگر نیست و می توان گفت تقریباً تعداد پرسش های برابری از هر سه پایه مطرح می شود. 
در این درس بررسی تست های سال های قبل کنکور سراسری و دانشگاه آزاد بسیار مهم است . تقریباً نیمی از پرسش ها در این درس در سال های قبل به نحوی آمده است . (مثلاً به صورت پرسش های مشابه ) که این امر خود اهمیت مرور و بررسی تست های سال های اخیر آزمون سراسری را در این درس نشان می دهد. 

بیان چند نکته ی کاربردی، می تواند به موفقیت شما در جمع بندی نکته های این درس کمک کند: 

1-داوطلبین موفق و ممتاز، آن هایی هستند که چندین بار (هر چه بیش تر، بهتر) کتاب های درسی زیست شناسی پایه و سال چهارم را خوانده اند، پس مرور هرچه بیش تر را فراموش نکنید. 

هشدار : در درس زیست شناسی هیچ کتاب کمک درسی را نباید جایگزین کتاب درسی کرد. 

2-می دانید که در زیست شناسی، قوانین ثابت و قاطع مثل درس ریاضی وجود ندارد، بلکه موارد استثنایی فراوان هستند. پس کلماتی مثل " برخی و بعضی و بسیاری و اغلب و گاهی و ..." را در کتاب های درسی مشخص کنید و مفاهیم برآمده از آن ها را به خاطر بسپارید. 

3-تصاویر در زیست شناسی، به فهم بهتر مطالب درسی کمک شایانی می کنند و هر ساله به طور مستقیم، از خود تصویر یا به طور غیر مستقیم از مفاهیم آن ها، سؤال طرح می شود، پس زیرنویس آن ها و نام گذاری بخش های مختلف شکل ها را به دقت مطالعه کنید. 

4-دقت کنید: به همان اندازه که مطالب مطرح شده در بخش های " بیشتر بدانید" ارزشی در طرح سؤال ندارند، مطالعه و درک مفاهیم بخش های "فعالیت" و " آزمون" در کتب درسی خیلی مهم بوده و در چند سال اخیر، سؤالاتی از آن ها مطرح شده است. 

5-اسامی جانداران مختلف ( مثل گیاهان و جانوران و قارچ ها و آغازیان و باکتری ها) را یاد بگیرید و خصوصیات ویژه ی آن ها را در کنارشان یادداشت کنید. در این موارد باید کمی زحمت بکشید و از کتاب های سه سال زیست شناسی، تمام مطالبی که در مورد آن جاندار نوشته شده را پیدا کنید. مثلاً وقتی نام " برگ متحرک" را به عنوان یک حشره می شنوید، لازم است که لوله ی گوارشی، سیستم تنفس نایی، گردش خون باز و مایع همولنف و دفع اوریک اسید و اسکلت بیرونی از جنس کیتین یا مایع مخاطی روی بدن به همراه طناب عصبی شکمی و گره دار و چشم مرکب با هزاران قرنیه و عدسی را به یاد آورید. 

6-از نام دانشمندان مختلف و نتیجه ی پژوهش های آن ها غافل نشوید. موارد کشف شده یا جاندار مورد مطالعه ی آن ها را به درستی یاد بگیرید. به عنوان مثال: در کنکورهای سال 88 و 89 هر کدام، دو سؤال از نام دانشمندان مطرح شده بود. 

7-توجه کنید که برخی مفاهیم و مطالب در زیست شناسی، به قدری اهمیت دارند که طرح سؤال از آن ها، همه ساله، تکرار می شود. پس در یادگیری مواردی مثل دودمانه ها، چرخه ی زندگی قارچ ها و هورمون های گیاهی و انواع مختلف حواس جانوران و آزمایشات دی هیبریدی یا مقایسه ی ویژگی های پروکاریوتها با یوکاریوتها و نیز بازدانگان با نهاندانگان یا انواع بافت های گیاهی و جانوری، چرخه ی ضربان قلب و چرخه ی جنسی زنان و ... دقت داشته باشید. 

8-بهترین منبع برای آمادگی بیش تر در آزمون های سراسری، نمونه سؤال های کنکورهای داخل و خارج کشور است که باید حل و بررسی کنید و در عین حال، سایر گزینه ها را به دقت تحلیل کنید. بارها و بارها دیده شده که سؤال ها سال های قبلی با یکسری تغییرات جزئی در گزینه ها یا صورت سؤال، به صورت پرسش جدیدی در آزمون اخیر، مطرح می شوند. 

شیوه‌ی مطالعه: 
بدون توجه به بودجه‌بندی سوالات برای فصل‌های مختلف، کتاب‌های هر سه پایه (دوم، سوم، پیش‌دانشگاهی) را به‌صورت موازی (همراه‌ باهم) مطالعه کنید و اهمیت یکسانی برای تمامی فصول هر سه پایه قائل شوید. 
این موضوع به این دلیل است که طبق آمار سال‌های گذشته نمی‌توان هیچ فصلی از دروس زیست‌شناسی را فاقد اهمیت یا کم‌اهمیت‌تر از بقیه دانست. - تمامی فصول دروس زیست‌شناسی سه پایه را با توجه به ارتباط موضوعی آن‌ها تحت عنوان‌های جدید دسته‌بندی کنید. 
نکته‌: حداکثر 7 عنوان در نظر بگیرید. (مثال) 
- در هر روز حتماً یک ساعت مطالعه را به زیست‌شناسی اختصاص بدهید. ( 2 ساعت) 
- هر ساعت مطالعه‌ی زیست‌شناسی را تنها به یک عنوان اختصاص بدهید. 
- هر ساعت مطالعه‌ی مختص یک عنوان را به 4 بخش تقسیم کنید: 
1- قسمت اول را به مرور مطالب ساعت مطالعه‌ی قبل بپردازید. 
2- در قسمت دوم مطالب مربوط به عنوان همین ساعت مطالعه را بخوانید 
3- چند دقیقه استراحت کنید 
4- در قسمت آخر تست‌های مربوط به همین جلسه را پاسخ دهید. 

نکته: تعیین زمان 4 بخش یک ساعت مطالعه بستگی به خودتان و میزان پیشرفت شما در مطالعه دارد. مثلاً در چند جلسه‌ی اول بخش‌های 1 و 4 وجود ندارند. زمان استراحت نیز بیش از 10 دقیقه نباشد. 

روش‌هاي مطالعه درس زيست شناسي از نظر رتبه هاي برتر 
غزاله تفاق – رتبه 5 کشور : 
يادگيري مؤثر زيست‌شناسي نياز به مطالعه‌ي پله‌به‌پله‌ي مطالب دارد و به اين دليل بايد مطالب پايه‌اي را (که پيش‌نياز درک مطالب ديگر هستند) به‌خوبي فرا گرفت و سپس به سراغ مطالعه‌ي مطالب ديگر (که به مطالب پايه وابسته‌اند) رفت. (مثلاً شما براي درک همانند‌سازي DNA بايد ساختمانDNA را قبلاً به خوبي آموخته باشيد). 

فرزين واحدي – رتبه 7 کشور : 
اگر زيست‌شناسي را يک درس صرفاً حفظ شدني (مثل حفظ کردن يک شماره تلفن يا شعر) مي‌پنداريد اولين قدم شما در يادگيري زيست‌شناسي تغيير نحوه‌ي نگرش به اين درس باشد. پس به حفظ کردن طوطي‌وار (شعروار) مطالب زيست‌شناسي نپردازيد. بايد روشي را براي مطالعه به‌کار ببريد که در يادگيري عميق و مفهومي زيست‌شناسي موثر باشد. 

مانا ماسفي – رتبه 7 منطقه 1 : 
بدون توجه به بودجه‌بندي سؤالات براي فصل‌هاي مختلف، کتاب‌هاي هر سه پايه (دوم، سوم، پيش‌دانشگاهي) ،اهميت يکساني براي تمامي فصول هر سه پايه قائل شويد. اين موضوع به اين دليل است که طبق آمار سال‌هاي گذشته نمي‌توان هيچ فصلي از دروس زيست‌شناسي را فاقد اهميت يا کم‌اهميت‌تر از بقيه دانست. 

پارسا نمايي – رتبه 8 منطقه 1 : 
1- در هر روز حتماً يک ساعت مطالعه را به زيست‌شناسي اختصاص بدهيد. ( 2 ساعت) 
2- هر ساعت مطالعه‌ي زيست‌شناسي را تنها به يک عنوان اختصاص بدهيد. 
3- بهترين شيوه‌ي مرور مطالب به اين طريق است که پس از مطالعه‌ي عميق مطالب (به روشي که در زير ذکر شده) 10 دقيقه به ذهن استراحت داده و سپس مطالب خوانده شده را مرور کرد. روز بعد نيز مطالب را دوباره مرور کردو 6 روز بعد نيز اين کار را تکرار کرد. مرور مطالب بايد از روي خلاصه‌هايي که تهيه‌ کرده‌ايد صورت بگيرد. شما با استفاده از اين روش مطالعه، خودبه‌خود اين روند مرور مطالب را اجرا مي‌کنيد. 

مائده عابديان – رتبه 10 منطقه 1 : 
بهترين شيوه‌ي خواندن مطالب به اين ترتيب است: 
1) ابتدا مطلب را به‌صورت اجمالي و گذرا بخوانيد تا ايده‌ي کلي آن را به‌دست بياوريد (پاراگراف اول و آخر، تيترها، شکل‌ها و....) 
2) چند دقيقه پيرامون ايده‌اي که از مطلب گرفته‌ايد تفکر کنيد، در باره‌ي آن‌چه اطلاعات قبلي داريد؟ کاربرد وارتباط آن با مسائل روزمره چيست؟ و...... (سوال طرح کنيد و خودتان جواب بدهيد) 
3) مطالب را به‌صورت دقيق بخوانيد. زير نکات مهم و کليدي خط بکشيد و نکات مهم را حاشيه‌نويسي کنيد. 
4) از مطالب خلاصه‌برداي کنيد. مي‌توانيد مطالب مهم را به‌صورت نکات جداگانه درون دفتر يا فيش‌هايي بنويسيد. اما بهترين روش براي خلاصه‌برداري، نوشتن مطالب مهم به‌صورت نمودارهاي درختي، شبکه‌اي، جدول‌ها، شکل و.... مي‌باشد. يعني مطالبي را که ياد گرفته‌ايد به شکلي که ذهنتان آن را خلق مي‌کند بازنويسي کنيد. (مثال) 

------------------------------------------------------------- 

رياضي تجربي را چگونه بخوانيم؟ 

حجم بسيار زياد و تنوع در درس رياضي تجربي، عواملي هستند که بايستي داوطلبين تجربي با برنامه‌اي ويژه و پيوسته، خود را در اين درس بسيار مهم براي کنکورسراسري آماده کنند تا به بهترين نتيجه برسند. 
رياضي تجربي را چگونه بخوانيم؟ 
مطالعه ي درس رياضي تجربي را بايد بر مبناي سه اصل يادگيري، تمرين و مرور قرار دهيم که در ذيل به هر يک از اين موارد مي پردازيم: 

يادگيري: 

اولين مرحله از مطالعه، يادگيري است که مي‌توان گفت، بهترين اصل است؛ چرا که تا درست و مفهومي ياد نگيريم، نمي‌توانيم سؤالات رياضي را به درستي پاسخ دهيم؛ پس بايستي از تمام ابزارهاي موجود براي يادگيري استفاده کنيم. ابزارهاي يادگيري اين درس عبارتند از: کلاس، جزوه و کتاب درسي. شما داوطلب عزيز تجربي بايد به دقت در کلاس، درس را از دبير بياموزيد، سپس در همان روز، مبحث تدريس شده را از جزوه، مطالعه و مثال‌ها را مجدداً حل کنيد. 
بعد از خواندن جزوه، نوبت به مطالعه‌ي کتاب درسي مي‌رسد که بايستي خط به خط آن را بخوانيد و تمام مثال‌ها و تمرين‌هاي حل شده و حل نشده را حل کنيد. تعدادي از تست‌هاي کنکور سراسري، عيناً از مثال‌ها و تمرين ها و نکات متن درسي مطرح مي‌شود. 
توجه داشته باشيد براي حل سؤالات رياضي، تنها ياد گرفتن نکات، قضيه‌ها و فرمول‌ها کافي نيست بلکه بايستي علاوه بر يادگيري و فهميدن، آن‌ها را به خاطر بسپاريم، چرا که در جلسه‌ي آزمون، نه کتاب داريم و نه جزوه. 
پس اول به دقت و مفهومي ياد بگيريد و سپس فرمول‌ها و نکات و رابطه‌ها و .... را حفظ کنيد. در ادامه ي مرحله يادگيري لازم است، تعدادي تست به طور آموزشي از مبحثي که مطالعه کرديد، حل کنيد. 
در حل تست به طور آموزشي، زمان تست زدن مهم نيست، بلکه يادگيري تمام نکات تست و به کار گيري مطالب مطالعه شده در حل تست، مهم است. در هنگام حل تست آموزشي مي‌توانيد از جزوه و يا کتاب درسي و يا حتي پاسخ تشريحي تست کمک بگيريد. تعداد تست هاي آموزشي بايد به اندازه‌اي باشد که تمام مطالب درسي در آن مبحث را پوشش دهد. 
پس از حل تست‌هاي آموزشي، نوبت خلاصه‌نويسي است. مباحثي را که مطالعه و چند تست آموزشي از آن حل کرديد را خلاصه‌نويسي کنيد. 
سعي کنيد در خلاصه‌نويسي، تمام مطالب و نکات مهم را يادداشت کنيد. با پايان خلاصه نويسي، مبحث مطالعه شده‌ي مرحله‌ي اول مطالعه که يادگيري است، به پايان مي‌رسد. 

تمرين: 

اکنون که درس را خوب ياد گرفته و خلاصه نويسي کرديد، بايستي براي تثبيت و تسلط مطالب و نکات درسي و نيز بالا رفتن سرعت تست‌زني، تعدادي تست را به صورت تمريني حل کنيد. تست‌هايي را که حل نکرديد و يا غلط حل کرديد، حتماً علامت‌گذاري کنيد، چرا که در اين تست‌ها ضعف داريد و بايد آن‌ها را برطرف کنيد. 
چون حجم مطالب درسي و تنوع آنها زياد است، نبايستي تعداد تستهاي تمريني به قدري زياد باشد که از مباحث ديگر عقب بيفتيد؛ بايد تست را به دقت و متناسب با حجم مبحث مطالعه شده انتخاب کنيد. اگر مبحثي را به طور کامل نخوانديد، به حل تستهاي تمريني نپردازيد، مثلاً تا تمام نکات دنباله را ياد نگرفتيد، از مبحث دنباله، تست تمريني حل نکنيد. توصيه ميکنم، متناسب با هر يک تستي که از يک مبحث در کنکور سراسري مطرح ميشود، حداقل 50 تست به طور تمريني حل کنيد، مثلاً اگر از مبحث مجانبها در کنکور سراسري، يک سؤال مطرح ميشود، حداقل بايد 50 تست مجانب، به طور تمريني حل کنيد. 
در انتخاب تستهاي تمريني، اولويت با تستهاي کنکورهاي سالهاي گذشته است چون هم استاندارد هستند و هم تمام مطالب درسي را پوشش ميدهند. 

مرور: 

چون حجم مطالب در درس رياضي تجربي زياد است، لذا ممکن است بعضي از مطالبي که قبلاً مطالعه کرديد، فراموش شود. در اين صورت بايستي در فواصل معين، مطالب را مرور و دوره کنيم. در اين مرحله از مطالعه هم ميتوانيم از جزوه و هم از خلاصه‌نويسيها استفاده کنيم. 
پس از خواندن آنها و يادآوري نکات، بهتر است به سراغ تستهاي علامت‌گذاري شده برويم و آنهايي را که قبلاً اشکال داشتيم، مجدداً حل کنيم و اگر زمان داشتيم، تعدادي تست جديد از آن مبحث را حل کنيم. هر اندازه بتوانيم تعداد دفعات مرور را بيشتر کنيم، آماده‌تر شده و حضور ذهن بالاتري براي حل سؤالات تستي پيدا مي‌کنيم. 

محسن تورنگ / دبير رياضي دبيرستان‌هاي بندرعباس و قشم 
منبع: میگنا

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 20 اسفند 1394 ساعت: 11:51 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

منابع کنکور ارشد مجموعه مدیریت

بازديد: 97
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 20 اسفند 1394 ساعت: 11:50 منتشر شده است
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 1554

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس