پروژه و تحقیق رایگان - 417

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

دانشگاه پیام نور

بازديد: 87

دانشگاه پیام نور

دانشگاه پیام نور 

دانشگاه پيام نور براساس تصميمات جلسات 94 مورخ 27/8/65 و97 مورخ 25/9/65 شوراي عالي انقلاب فرهنگي عملاً با پذيرش اولين گروه دانشجو در مهرماه 1367 تأسيس شد. 
اين دانشگاه پس از تأسيس، با پذيرش اولين گروه دانشجويي خود در 5 رشته تحصيلي ودر 28 مركز باقيمانده از دانشگاه ابوريحان بيروني ودانشگاه آزاد ايران از مهرماه سال تحصيلي 68-1367 فعاليت آموزشي خود را‌ آغاز كرد.توسعه دانشگاه وتأسيس شعب جديد از محل كمك هاي مردمي و محلي وامكانات مهيا شده از سوي هيأت مؤسس انجام مي شود. 
يكي از اركان توسعه علمي كشور گسترش آموزش است كه رشد اجتماعي و شكوفايي استعدادها را به همراه دارد و زمينه‏ساز خلاقيتهاي انساني است. آموزشهاي متعارف و جاري به تنهايي براي برقراري اين ركن مهم كافي نيست. توجه به روشهاي جديد آموزشي و اجراي برنامه‏هايي از قبيل آموزش نيمه حضوري آموزش باز و از راه دور و آموزش مجازي براي دستيابي به هدفهاي توسعه بسيار ضروري است. 
آموزش نيمه حضوري نظامي آموزشي است كه، با بهره گيري از فناوري آموزشي، استفاده از كتابهاي درسي خودآموز و دانشجو محوري در يادگيري، ضرورت حضور دانشجو در كلاسهاي درسي را كاهش ميدهد. و در واقع، در اين نوع آموزش عملاٌ مي توان كلاسهاي تدريس را به كلاسهاي مرور درس و رفع اشكال گروهي تبديل كرد. 
مزاياي اين نظام آموزشي عبارت است از دانشجو محوري، امكان مطالعة مستقل، پوشش فراگير، ارائة دروس در وقت كمتر از لحاظ حضور ضروري دانشجو و، در نتيجه، كاهش هزينه ها و وابستگي كمتر به الزامات آموزشي نسبت به روشهاي مرسوم، و در عين حال، اثربخشي آموزش. 
مهم‌ترين هدف و معناي آموزش باز كاهش موانع زماني و مكاني و محدوديتهاي مربوط به برخي مقررات نظام آموزشي متعارف است. به گونه‌اي كه زمينه‏هاي ارائة آموزش عالي به افرادي فراهم آيد كه به علت دوري يا دسترسي نداشتن به مراكز آموزشي و محدوديتهاي زماني و شغلي و اقليمي براي بهره‏مندي از آموزش متعارف امكان كمتري دارند. 
آموزش نيمه حضوري عبارت است از سازماندهي به فرايند ياددهي ـ يادگيري، به گونه‌اي كه هر مركز آموزشي در انتخاب و كاربرد راهكارهايي براي استفاده از يك يا چند نوع مواد آموزشي، رسانه‏ و ساير وسايل ارتباط جمعي توانا باشد. 
در اين نوع آموزش، بهره‏گيري از فناوري‏ اطلاعات و ارتباطات (ICT) فرايند يادگيري را با مشاركت خود يادگيرندگان تسهيل مي‌كند. 
ابر دانشگاه پيام نور بزرگترين شبكه آموزش عالي دولتي در كشور است كه در ميان دانشگاه هاي باز دنيا رتبه ششم و در آسيا رتبه دوم را دارد. 

روساي دانشگاه از سال 67 تا كنون 
رياست دانشگاه دوره رياست در دانشگاه 
مير محمود ساعي 1367-1366 
دكتر نصرت الله ضرغام 1368-1367 
دكتر حسن ظهور 1374-1368 
دكتر حسين صادقي شجاع 1376-1374 
دكتر حسن ظهور 1384-1376 
دكتر علي رضا علي احمدي 1387-1384 
دكتر سيد محمد حسيني 1388-1387 
دكتر حسن زياري 1388 تا كنون 

آموزش باز 
اين اصطلاح بيشتر نوعي نگرش به نظام آموزشي است كه مطابق نيازهاي يادگيرنده طراحي مي شود و سعي مي كند موانع را از سرراه آموزش يادگيري بردارد. هم نظام آموزش از راه دور و هم نظام سنتي و رسوم مي تواند براين تعريف باز يا بسته باشد. 
1- جدايي ياددهنده و يادگيرنده (معلم و شاگرد) از يكديگر، هم از نظر مكاني و هم از نظر زماني 
2- ارايه آموزش به وسيله سازمان نه معلم 
3- استفاده از فناوري در آموزش، با به كارگيري ابزارهاي ارتباطي جديد براي آموزش 
4- تأمين ارتباط دو سويه ميان سازمان ياددهنده (معلم) و يادگيرنده 
5- ارائه و تشكيل كلاسهاي رفع اشكال فردي و گروهي و ممنوعيت تشكيل كلاسهاي آموزشي صرفا حضوري 
6- مشاركت معلم در شكل صنعتي شده فرايند يادگيري ـ ياددهي به عنوان عامل اصلي 
7- فردي و خصوصي كردن يادگيري ( در اين نظام يادگيرنده تعيين كننده زمان ومكان يادگيري متناسب با استعدادها و علايق و به طور كلي توانايي ها و ويژگي هاي فردي خود مي باشد). 

چشم انداز دانشگاه 
بيانيه چشم انداز در افق 1404 هجري شمسي: 
با اتكال به قدرت لايزال الهي در راستاي تحقق آرمان ٌ دسترسي به آموزش عالي براي همه، در همه جا و در همه وقت ٌ با تلاش و كوشش همه ذينفعان و برنامه ريزي دقيق و شفاف دانشگاه پيام نور در افق چشم انداز، دانشگاهي است اسلامي، پيشرو، بالنده، جذاب در حد شاخص ترين دانشگاه باز در دنياي اسلام با جايگاه اول علمي و فناوري در سطح دانشگاه هاي باز منطقه آسياي جنوب غربي در عين ممتاز و معتبر بودن در سطح جهاني، جامع و فراگير در گستره سرزميني و فرا سرزميني و منطبق با استانداردهاي جهاني و ملي در توليد و اشاعه علم، آموزش و پژوهش و بهره مند از خدمات اساتيد دانشگاه هاي معتبر داخلي و خارجي براي تربيت مؤثرترين دانشجويان در عرصه هاي مورد نياز كشور خصوصاٌ تربيت دانش آموختگان براي توسعه و تعالي مناطق كمتر برخوردار كشور. 
آموزش از راه دور، نظام آموزش نويني براي سازمان دادن به فرآيند يادگيري ـ ياددهي است كه يك مركز آموزشي را، به منظور انتخاب و كاربرد راه كارهايي براي استفاده از يك يا چند نوع مواد آموزشي، رسانه ها و ساير وسايل ارتباط جمعي، ياري ميدهد. همچنين با بكارگيري اين نوع آموزش و با بهره مندي از فناوري هاي جديد در ارائه خدمات آموزشي از راه دور، فرآيند يادگيري با مشاركت خود يادگيرندگان سهل تر مي شود. 

کلمات کلیدی: دانشگاه پیام نور، آشنایی با پیام نور، پیام نور، معرفی پیام نور، آموزش نیمه حضوری، آموزش باز، ریاست پیام نور 
منبع: وب سایت دانشگاه پیام نور 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 20 اسفند 1394 ساعت: 11:40 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

معرفی دانشگاه قم

بازديد: 65

معرفی دانشگاه قم

معرفی دانشگاه قم 

در راستاي نيل به اهداف نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و به منظور تربيت نيروي انساني متخصص و متعهد در حوزه هاي قضايي ، آموزشي و علمي ، پس از تلاشهاي بي وقفه شهيد مظلوم آيت‌ا... دكتر بهشتي و شهيد دكتر باهنر، دانشگاه قم در اواخر سال 1358 بر اساس تصويب شوراي انقلاب اسلامي، زير نظر جامعه مدرسين حوزه علميه قم تحت عنوان «مدرسه عالي تربيتي و قضايي طلاب قم»تأسيس گرديد و در سال 1359 رسماً اقدام به پذيرش دانشجو در دو رشته كارشناسي علوم قضايي و دبيري الهيات از بين طلاب دوره سطح حوزه علميه نمود. در سال 1364 با تأييد شورايعالي انقلاب فرهنگي علاوه بر طلاب حوزههاي علميه، فارغ‌التحصيلان دروه‌هاي متوسطه نظام قديم نيز از طريق كنكور سراسري پذيرفته شدند. در ادامه فعاليتهاي آموزشي در سال 1367طي مصوبه اي، مركز تربيت مدرس دانشگاه قم با هدف تربيت اساتيد شايسته و كارآمد براي تدريس معارف اسلامي در دانشگاهها، آغاز به كار نمود. 
در تاريخ 31/3/1376 با تصويب شوراي گسترش آموزش عالي مدرسه عالي تربيتي و قضايي طلاب به «دانشگاه قم» تغيير وضعيت داد و اين مجموعه با 6 رشته در مقطع كارشناسي، 5 رشته در مقطع كارشناسي ارشد و يك رشته در مقطع دكتري تخصصي فعاليت خود را ادامه داد و اساسنامه جديد دانشگاه قم در جلسه مورخ 25/10/1378 شوراي گسترش آموزش عالي، به تصويب نهايي رسيد.و از آن پس دانشگاه قم در چارچوب مقررات وزارت علوم به فعاليت خود ادامه داد. 
در مدت زمان كوتاهي تعداد رشته‌هاي دانشگاه قم رشد چشمگيري داشت. بطوريكه از 12 رشته در سال 1376 به 30 رشته در سال 1380 رسيده است، كه از اين تعداد 18 رشته در مقطع كارشناسي ، 7 رشته در مقطع كارشناسي ارشد و 5 رشته در مقطع دكتري، بوده است. 
هم‌اكنون دانشگاه قم با 7 دانشكده و مركزآموزشي، 3 مركز پژوهشي و فناوري، 34 گروه آموزشي و پژوهشي و 77 رشته تحصيلي در مقاطع كارشناسي ناپيوسته، كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري تخصصي به فعاليتهاي علمي، آموزشي و فرهنگي خود ادامه مي‌دهد و در مسير رشد كمي و كيفي گام برمي‌دارد. 

کلمات کلیدی: دانشگاه قم، تاریخچه، معرفی دانشگاه قم، کارشناسی، ارشد، دکتری، رشته های دانشگاه قم 
منبع: وب سایت دانشگاه قم 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 20 اسفند 1394 ساعت: 11:33 منتشر شده است
نظرات(0)

دانشگاه محقق اردبیلی

بازديد: 151

دانشگاه محقق اردبیلی

دانشگاه محقق اردبیلی 

دانشگاه محقق اردبیلی در سال 1357 فعالیتهای آموزشی خود را آغاز نمود به طوری که این مرکز آموزش عالی در سال 1371 از دانشگاه تبریز منتزع و مدتی به صورت مجتمع آموزش عالی به فعالیت خود ادامه داده و در سال 1375 با تبدیل آن به دانشگاه تحت عنوان دانشگاه محقق اردبیلی موافقت بعمل آمد . با این حال، تا سال 1378 در ساختار تشکیلاتی این دانشگاه فقط شش گروه آموزشی مصوب تحت عناوین زراعت و اصلاح نباتات، ماشین آلات کشاورزی ، امور دامی،عمران،معماری و معارف اسلامی وجود داشت و هیج دانشکده ای در ساختار سازمانی دانشگاه پیش بینی نشده بود. پس از اخذ مجوز قطعی از شورای گسترش آموزش عالی برای تاسیس دانشکده علوم ( در سال 1376 )، دانشکده کشاورزی ( در سال 1377 )، دانشکده فنی ( در سال 1378 ) آموزشکده کشاورزی مغان ( در سال 1378 ) و موافقت اصولی برای تاسیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی ( در سال 1378 )، با پی گیری مسئولین دانشگاه ساختار دانشگاه محقق اردبیلی توسعه پیدا نمود و نمودار سازمانی جدید با لحاظ دانشکده ها و همچنین افزایش تعداد معاونت ها و مدیریت ها و گروه های آموزشی در تاریخ 9/11/1378 ابلاغ گردید. 
اين دانشگاه به عنوان دانشگاه دولتی مادر در استان با پنج دانشکده ،یک آموزشکده در شهرهای اردبیل ،نمین و مغان و دارای 98 رشته تحصیلی که از این تعداد 3 رشته در مقطع دکتری ،42 رشته در مقطع کارشناسی ارشد ،43 رشته در مقطع کارشناسی و 11 رشته در مقطع کاردانی می باشد بیش از پیش در جهت گسترش فعالیت های آموزشی و پژوهشی گام بر می دارد 

نام روساي دانشگاه از آغاز تا امروز: 
* زیر نظر دانشگاه تبریز به عنوان آموزشکده کشاورزی (1357 - 1372) 
* دكتر رضا مستقيم (1372 - 1376) 
* دكتر سيداحمد ميرشكرايي(1376 - 1377) 
* دكتر كاظم قاسمي گلعذاني (1377 - 1384) 
* دكتر عزيز حبيبي ينگجه (1384 - 1388) 
* دکتر مسعود گنجی (1388 - تا کنون ) 

کلمات کلیدی: دانشگاه محقق اردبیلی، محقق اردبیلی، دانشگاه تبریز، دانشکده کشاورزی، دانشکده فنی، دانشکده ها، اردبیل، کارشناسی ارشد، کارشناسی، روسای محقق اردبیلی 
منبع: وب سایت دانشگاه محقق اردبیلی 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 20 اسفند 1394 ساعت: 11:30 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

دانشگاه صنايع و معادن ايران

بازديد: 227

دانشگاه صنايع و معادن ايران

دانشگاه صنايع و معادن ايران 

مقدمه 
دانشگاه صنايع و معادن ايران در سال 1372 با پيشنهاد وزارت معادن و فلزات و شرکت هاي تحت پوشش براي تربيت کارشناسان، طراحان صنعتي، مديران کارآمد و برنامه ريزان خبره در جهت توسعه صنايع مادر و گسنرش منابع اقتصادي کشور و با تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي (مصوب سيصد و بيست و يکمين جلسه مورخ 21/10/72) تأسيس گرديد. اساسنامه اين دانشگاه در سال 1375 به تصويب شوراي گسترش آموزش عالي رسيده است. براساس اين اساسنامه اهداف و وظايف زير براي دانشگاه نايع و معادن ايران در نظر گرفته شده است. 

اهداف دانشگاه صنايع ومعادن ايران 
- تربيت نيروي انساني متخصص کيفي براي صنايع و معادن کشور 
- ايجاد قطب کيفي آموزش عالي براي جذب افراد مستعد 
- پاسخگويي به نيازهاي پژوهشي صنايع و معادن کشور در بالاترين سطح علمي 
- بهره گيري از توانائيهاي علمي و تحقيقاتي و امکانات موجود در صنايع و معادن کشور 

وظايف دانشگاه صنايع و معادن ايران 
- برگزاري دوره هاي آموزش عالي مورد نياز صنايع و معادن کشور در رشته هاي تحصيلي مورد تأييد شوراي گسترش آموزش عالي 
- برگزاري دوره هاي تخصصي (کوتاه مدت) و بازآموزي (آموزش حين خدمت) مورد نياز صنايع و معادن کشور با رويکرد کسب تأييديه مؤسسات معتبر علمي داخلي و بين المللي 
- برگزاري دوره هاي تخصصي بازآموزي براي فارغ التحصيلان مراکز آموزش عالي در جهت نياز صنعت و معدن کشور (دوره هاي کارآفريني) 
- ايجاد هماهنگي و هدايت مراکز آموزش وابسته به وزارت صنايع و معادن جهت استفاده بهينه از ظرفيت نيروي انساني، امکانات و تجهيزات 
- انجام طرح هاي مستقل و مشترک پژوهشي با دانشگاه ها و مراکز پژوهشي و صنعتي داخل و خارج کشور 
- همکاري با مراکز آموزشي و تحقيقاتي معتبر علمي داخلي و بين المللي جهت انجام پروژه هاي مشترک و يا برگزاري دوره هاي مشترک آموزشي 
- هدايت پروژه هاي دانشگاهي و پايان نامه هاي دانشجويان مراکز آموزش عالي دولتي و غير دولتي در راستاي نيازهاي صنايع و معادن کشور 
- برقراري هماهنگي، همکاري و تعامل مستقيم بين مراکز تحقيقاتي و پژوهشي وابسته به وزارت صنايع و معادن 
- همکاري و تعامل مؤثر با مراکز تحقيق وتوسعه سازمان هاي تابعه وزارت صنايع و معادن در راستاي افزايش بهره وري صنايع انساني، امکانات و تجهيزات صنعتي 
- ايجاد کانون هاي تفکر در جهت تبيين و چاره جويي مشکلات بخش صنعت ومعدن 
- بومي کردن دانش فني در حوزه نياز صنعت و معدن کشور از طريق ايجاد کميته کارشناسي انتقال فناوري 
- انتشار کتب، جزوات و نتايج يافته هاي تحقيقاتي بخش صنعت ومعدن 
- تهيه منابع علمي مورد نياز صنايع و معادن کشور 
- برگزاري سمينارها و کارگاه هاي آموزشي 

ارکان دانشگاه 
ارکان دانشگاه عبارت است از: هيأت امنا، رئيس و شوراي دانشگاه که ترکيب اعضاي هيأت امنا و وظايف آن براساس قانون تشکيل هيأت امنا دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي و پژوهشي مصوب شوراي گسترش آموزش عالي مي باشد و اعضاء با پيشنهاد وزير صنايع و معادن و تأييد وزير علوم، تحقيقات و فناوري تعيين مي شوند. 

کلمات کلیدی: دانشگاه صنايع و معادن ايران، معرفی، آشنایی، صنعت و معدن، صنایع و معادن، صنعت و معدن کشور، وزارت صنايع و معادن، ارکان دانشگاه، 
منبع: وب سایت دانشگاه صنايع و معادن ايران

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 20 اسفند 1394 ساعت: 11:29 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

معرفی دانشگاه تهران

بازديد: 51

دانشگاه تهران

آشنایی با دانشگاه تهران 

تاریخچه 
درميان موسسات و سازمان هاي وابسته به آموزش عالي کشور دانشگاه تهران از هرحيث و از هر نظر از جايگاهي رفيع بهره مند است . در واقع اگرمتغيرهايي چون سابقه و قدمت ، تدريس استادان بنام و بلند مرتبه ،تحصيل دانشجويان ممتاز، کثرت دانشجويان ، استادان و کارکنان ،ارزش مدارک تحصيلي در کشور و خارج از آن ، پيوند و تعامل با دستگاههاي اجرايي و موسسات و شرکت هاي صنعتى ، ادارى ، اجرايي و...،داشتن کتابخانه ها و آزمايشگاه ها غني و مجهز، تعدد رشته ها و دانشکده هاو موسسات پيوسته و وابسته ، واقع شدن در پايتخت و در مرکز شهر و... را ازمعيارهاي تعيين اعتبار و اهميت يک دانشگاه برشماريم ، بی گمان دانشگاه تهران را بايد معتبرترين و مهم ترين دانشگاه هاي کشور دانست . بي جهت نيست که از اين دانشگاه با تعبير((دانشگاه مادر))و((نمادآموزش عالى )) ياد شده است . 

انديشه ايجاد مرکزي براي آموزش عالي در ايران و به تعبير ديگر دانشگاه ،نخستين بار با تاسيس دارالفنون در 1230 ه.ش . به همت ميرزاتقي خان اميرکبير عملي گرديد. دارالفنون گرچه توسعه نيافت اما تجربه مغتنمي پيش روي کساني که در آرزوى آشنايي ايرانيان با دانش هاي جديد وپيشرفت هاي اروپائيان در صنعت ، اقتصاد، سياست و... بوده اند، قرار داد. با عطف به اين تجربه در 1307 ه.ش پروفسور دکتر محمود حسابى پيشنهادراه اندازي مرکزي جامع همه يا اغلب دانش ها را با وزير وقت فرهنگ ، دکترعلي اصغر حکمت ، در ميان نهاد. 

در بهمن ماه سال 1312 شمسى، جلسه هيات دولت وقت تشکيل و در آن در موضوع آبادى تهران و زيبايى و شکوه ابينه، عمارات و کاخهاى زيباى آن سخن به ميان آمد. مرحوم فروغى که در آن روز رياست وزراء را برعهد داشت از يک سو و ديگروزيران از سوى ديگر زبان به تحسين و تمجيد شهر گشودند و برخى از آنان براى جلب رضايت شاه در اين مقال، عنان از کف بدادنداما دراين ميان مرحوم على اصغرحکمت کفيل وزارت معارف بى آنکه پيشرفتهاى پايتخت را ناديده انگارد با لحنی محتاطانه چنين گفت:«البته که در آبادى و عظمت پايتخت شکى نيست » ولى تنهانقص آشکار آن اينست که «انيورسته»ندارد و حيف است که در اين شهر نوين ازاين حيث از ديگر بلاد بزرگ عالم، واپس ماند». اين سخنان ارزشمند تاثير خودرا بر جاى نهاد و بى درنگ مقبول همگان افتاد از اين رو آنان با تخصيص بودجه اوليه اى به ميزان 250000 تومان به وزارت معارف اجازه دادند تا زمين مناسبى براى تاسيس دانشگاه بيابد و ساختمان آنرا در اسرع وقت پديد آورد. على اصغر حکمت بى درنگ دست به کار شد و جستجو براى مکان يابى مناسب دانشگاه را با کمک و مشاوره آندره گدار، معمار چيره دست فرانسوى که در آن روزگار به عنوان مهندس در خدمت وزارت معارف بود آغازکرد. آنان پس از جستجوى بسيار در ميان ابنيه، باغها و زمينهاى فراوان آنروز اطراف تهران باغ جلاليه را براى احداث دانشگاه برگزيدن. در همين حال بر خلاف امروز که يافتن زمين مناسب در شهر تهران براى ايجاد دانشگاهى عظيم تقريباً ناممکن است، در آن روزها زمينهاى فراوانى وجود داشت که صاحبان آنها نه تنها در فروش آنها امساکى نداشتند بلکه براى واگذار به چنين مؤسساتى که مسلماً سود کلانى هم بدنبال داشت، سر و دست مى شکستند. از همين رو بود که گروهى از مالکين اراضى بهجت آباد باسوء استفاده هايى نظر وزير ماليه وقت را جلب کرده بودند که زمينهاى آنهارا براى تاسيس دانشگاه خريدارى نمايد. در حاليکه به نظر موسيو گدار عرصه آن زمينها تنگ و موقعيت آنها سيل گير بود و براى تاسيس دانشگاه به هيچ روى مناسب نبود. با اين همه مرحوم داور رجحان در جلسه هيات دولت به سختی برخريد اراضى بهجت آباد پاى فشرد و نظر بيشتر اعضاء را جلب کرده و سرانجام دولتيان، بهجت آباد را برگزيدند. در همين حال که على اصغر حکمت دلشکسته ونااميد ناظر ماجرا بود، رضا شاه وارد شد و پس از اطلاع از موضوع با قلدرى خاص خود اوضاع را برهم زد و گفت:« باغ جلاليه را برگزينيد. بهجت آبادابداً شايسته نيست عرصه آن کم و اراضى آن سيل گير است. دولتيان در برابراين سخنان قاطع، زبان در کام کشيدند و احدى دم برنياورد. 
باغ جلاليه در شمال تهران آنروز ما بين قريه اميرآباد و خندق شمالى تهران قرار داشت. اين باغ زيبا که پوشيده از درختان کهنسال مثمر و غيرمثمر بود، در حدود 1300.قدر واپسين سالهاى حکومت ناصرالدين شاه قاجار به فرمان شاهزاده اى به نامجلال الدوله بنا يافته و در آن روز در مالکيت تاجرى ترک به نام حاج رحيم آقاى اتحاديه تبريزى بود. به هر حال باغ جلاليه از قرار مترى 5 ريال وجمعاً به مبلغ 100000 تومان از اين تاجر خريدارى شد و موسيو گدار به سرعت مامور تعيين حدود، نرده گذارى، طراحى و اجراى عمليات ساختمانى در آن شد. در همين حال پانزدهم بهمن ماه 1313. ش لوح يادبود تاسيس دانشگاه با حضورمقامات دولتى در محلى که اکنون پلکان جنوبى دانشکده پزشکى است در دل خاک به امانت گذاشته شد. 


آغاز عملیات ساختمانی 

طراحى پرديس دانشگاه را نيز همان معمار فرانسوى بر عهده گرفت. وى نخست طرح خيابانهاى اطراف و داخل دانشگاه را ارائه کرد و پس از تاييد در پانزدهم بهمن 1313، عمليات اجرايى با کاشت نهال هاى درختان سايه گستر و با شکوه چنار در کنار خيابانها آغاز شد اکنون آن نهال هاى نحيف عمرى به درازاى دانشگاه يافته و آنان نيز هفتاد ساله شده اند. 

تاسيس دانشگاه تهران که باآغازآشنايى جدي ايرانيان بامغرب زمين مقارن افتاده بود اين دانشگاه را به بستر اصلي ارتباط باتمدن مغرب زمين و علوم جديد تبديل کرد. از آغاز فعاليت هاى آموزشي دانشگاه تهران ، تاکنون ، همواره افراد شايسته و شخصيتهاي برجسته و چهره هاي صاحب نامي در آن به تدريس يا تحصيل پرداخته اندکه در اينجا با صرف نظر از اسامى فعالان کنوني در عرصه هاي سياست ،اجتماع، علم و هنر، فقط به نام چند تن از درگذشتگان اشاره مى شود. 

استاد جلال الدين همايى ، عبدالعظيم قريب ،بديع الزمان فروزانفر، پروفسور محمود حسابى ، استاد علي اکبر دهخدا، دکترمحمد معين ، مهندس مهدي بازرگان ، شهيد دکتر مصطفي چمران ، دکتر يدا.. سحابى ، شهيد دکتر محمد مفتح ، استاد شهيد مرتضي مطهرى ، دکترعبدالحسين زرين کوب ، دکتر کريم ساعى ، دکتر احمد حامي و... 

پرديس دانشگاه تهران که از جنوب به خيابان انقلاب ، از شمال به خيابان پورسينا و از شرق و غرب به ترتيب به خيابان هاى قدس و 16 آذر محدوداست در سال 1313 ه.ش در مساحتي به وسعت 21 هکتار تاسيس شد. دراين مجموعه ساختمان دانشکده هاى: 
هنرهاى زيبا، ادبيات و علوم انسانى، علوم،فنى،حقوق و علوم سياسى،پزشکى، دندانپزشکى ، داروسازي و ساختمان کتابخانه مرکزى - که از مهم ترين کتابخانه هاي کشور به شمار مى آيد - ومسجد دانشگاه واقع شده است . سازمان مرکزي دانشگاه، اداره امور دانشجويى ، مرکز بهداشت و درمان دانشجويان، دانشکده محيط زيست ، جغرافيا،و... نيز در خيابان هاي اطراف دانشگاه قرار دارند. نيز دانشکده هاي علوم اجتماعى ، علوم تربيتى، کوي دانشگاه، اقتصاد،الهيات و معارف اسلامى به ترتيب در اميرآباد شمالي وخيابان مطهري واقع شده اند. هم چنانکه شماري ديگر از دانشکده هاو مراکز تحقيقاتي و پژوهشى دانشگاه تهران در بيرون از تهران درشهرهاي قم ، کرج ، پاکدشت ، سارى ، چوکا و نشتارود واقع شده اند.درسال1370ه.ش دانشکده هاى: پزشکى، دندان پزشکى و داروسازى از دانشگاه تهران جدا شدند و دانشگاه علوم پزشکى تهران را تشکيل دادند. 

کلمات کلیدی: دانشگاه تهران، تاریخچه، معرفی دانشگاه تهران، آشنایی با دانشگاه تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران، پردیس دانشگاه تهران، تاسیس دانشگاه تهران، دانشکده ها
منبع: وب سایت دانشگاه تهران

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 20 اسفند 1394 ساعت: 11:18 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 1554

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس