تحقیق درباره آسیب های ماهواره - سایت علمی و پژوهشی آسمان

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

تحقیق درباره آسیب های ماهواره

بازديد: 21013
تحقیق درباره آسیب های ماهواره

 

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع آسیب های ماهواره

فهرست مطالب

آسيب هاي ماهواره2

ترویج خشونت.. 4

بلوغ زودرس و دسترسی سریع به اطلاعات جنسی.. 4

باورهای غلط درباره مسائل عاطفی و جنسی.. 4

فراهم سازی گسست و درگیری بین نسلی.. 5

ایجاد زمینه های اختلاف و تنش بین همسران. 5

کاهش تعاملات واقعی.. 6

وابستگی و اتلاف وقت.. 6

افت عملکردهای تحصیلی و شغلی.. 6

افزایش مصرف گرایی.. 6

تهدید سلامت جسمانی.. 7

تاثیر ماهواره جامعه و خانواده7

تاثیر ماهواره بر جوانان. 8

تاثیر ماهواره بر بد حجابی.. 10

راهكارهاي مقابله با ماهواره11

منابع :11

 

اسیب های ماهواره

ماهواره كه به خودي خود ابزاري مناسب جهت گسترش ارتباطات سالم مي باشد، متاسفانه به دست آلوده قدرت طلبان و استعمارگران به وسيله اي جهت استيلا و سلطه فرهنگي بدل شده است.

امروزه با گسترش بي حد و حصر فن اوري اطلاعات و ارتباطات كه مظهر آن همان اقمار مصنوعي مي باشد، تهاجم فرهنگي به مسئله اي جهاني تبديل گرديده است و اين ابتلاي جهاني، بسياري از كشورها را به چاره انديشي وا داشته است و حتي انديشمندان و روشنفكران كشورهاي غير اسلامي نيز نسبت به امحاء فرهنگ كشور خود در برابر فرهنگ ماهواره اي، دغدغه خاطر دارند و در مواجهه با اين پديده ساختارشكن، خود را مسئول مي دانند.

ناگفته پيداست كه حجم، سطح و ضريب اين مخاطرات ماهواره اي در كشور ما به مراتب نسبت به ساير كشورها بيشتر و حادتر مي باشد، زيرا ايران به عنوان كشوري كه تجربه انقلابي مردمي را دارا مي باشد و در طول سه دههه از حيات خود، بر آرامان هاي قدسي و ديني، پاي مي فشاردف مسلماً براي قدرت هاي طماع بين المللي خطر آفرين است و آنان را در تحقق تهاجم فرهنگي، توسط رسانه هاي ماهواره اي، ناكام مي گذارد.

بنابر اين ايران به عنوان يكي از كانون هاي مورد تهاجم آنان مطرح مي باشد بي گمان اين مسئله، بايد مسئولان و روشنفكران جامعه ما را در انجام رسالت فرهنگي خود در پاسداري از آرمان ها و مقابله با تهاجمات فرهنگي، راسخ تر و استوارتر سازد.

البته ماهواره ها به خودي خود ابزاري مناسب جهت گسترش ارتباطات سالم و برقراري زمينه تبادل معاني و مفاهيم مي باشد، اما دريغ كه اين ابزار كار آمد به دست آلوده قدرت طلبان، به وسيله اي جهت استيلا و سلطه فرهنگي بدل گرديده است و همانطور كه بيان شد در رويارويي با اين پديده، لزوم ارائه راهكارهاي علمي و تخصصي توسط صاحب نظران، بيش از پيش احاس مي گردد. به اين منظور ابتدا پاره اي از آسيب هاي اجتماعي ناشي از تخريب ماهواره اي ارائه مي گردد.

آسيب هاي ماهواره

مسخ فرهنگ جهانيان و ديكته نمودن الگوها و هنجارهاي تهاجمي، توسط رسانه هاي غربي

تحقير سنت هاي ملي و تعظيم فرهنگ بيگانه

تخريب هويت ملي

تلاش در جهت ترويج فرهنگ برهنگي

افزايش جرايم توسط نمايش تصاوير خشونت بار و نزاع و كشتار

تكنيك زدگي و حاكميت تكنيك در زندگي اجتماعي

تغيير و تخريب معاني و مفاهيمي همچون آزادي عقيده، آزادي بيان، حقوق بشر و ...

تهي شدن زبان و ادبيات ملي از زيبايي هاي خاص خود

تغيير گفتمان ملي توسط بيگانه و طرح مسائل انحرافي در توسعه پايدار كشور

آموزش و جذاب جلوه دادن تفريحات ناسالم براي جوانان

ترويج مد گرايي و ارائه مدهاي آرايشي و پوششي نا بهنجار

القاي شكاف ميان مردم و حاكميت

ارائه اخبار و اطلاعات ناروا و تحريف اخبار و شايعه پراكني

بزرگ نمايي نقاط ضعف و بي اهميت جلوه دادن نقاط قوت كشورهاي مورد نظر

تلاش باري خلق هيجانات كاذب و خلق آرمان هاي عوام فريب

تزلزل بنيان اخلاقي خانواده و اتلاف وقت

از بين بردن روحيه اعتماد به نفس و ايجاد باورهاي نهيليستي و پوچ انگارانه ميان جوانان

گسترش فرهنگ مصرف و عدم تمايل به اقدامات خلاقانه و ....

با شناخت به موقع این آسیب ها، می توان زمینه را برای بهره برداری هر چه بهتر از این تکنولوژی، آماده ساخت. بنابراین در این مقاله بر آن شدیم شما را با برخی از آسیب ها و پیامدهای منفی ماهواره برای کودکان، جوانان و بزرگسالان، آشنا کنیم.

ترویج خشونت

یکی از مهمترین و آشکارترین پیامدهای منفی فیلم ها و برنامه های شبکه های ماهواره ای،افزایش خشونت در جامعه است. تحقیقات مختلف روانشناسی با محوریت نظریه یادگیری مشاهده ای آلبرت بندورا نشان داده اند مشاهده صحنه های خشونت آمیز، گرایش به پرخاشگری را در بینندگان آن بالا می برد و این در حالی است که حجم قابل مشاهده برنامه های ماهواره ای به فیلم های سینمایی و سریال هایی اختصاص دارد که در آن صحنه های خشونت آمیز به طور مکرر تکرار می شود. سهل و آسان نشان دادن کشتار و قتل و هرگونه جنایت با سلاح سرد و گرم، ترس بیننده را فرو می ریزد؛ در واقع هنگامی که بیننده ساعت های متوالی، چنین برنامه هایی را می بیند، گویا در کلاس آموزشی ترویج خشونت قرار گرفته است. این تاثیرپذیری بر روی کودکان و نوجوانان بیشتر و قابل تامل تر است.

 

بلوغ زودرس و دسترسی سریع به اطلاعات جنسی

اکثر سریال ها و برنامه های ماهواره ای به راحتی و بدون هیچ سانسوری، مسائل جنسی را مطرح می کنند و نمایش می دهند. این شیوه ارائه اطلاعات حتی در آگهی های بازرگانی ماهواره ای نیز به وفور دیده می شود. متاسفانه بارها مشاهده شده فرزندان کوچک خانواده نیز بدون هیچ محدودیتی و در کنار والدین خود به تماشای این صحنه ها پرداخته اند و این در حالی است که هیچگونه ظرفیتی برای پذیرش اینگونه اطلاعات ندارند، در نتیجه تحت تاثیر آن قرار می گیرند. بلوغ زودرس یکی از نتایج منفی این مسئله است. الگوگیری و تکرار اعمال مشاهده شده با فرزندان کوچکتر نیز، بارها به علت همین مسئله گزارش شده است.

باورهای غلط درباره مسائل عاطفی و جنسی

تبلیغات غلط و غلو شده در شبکه های ماهواره ای که دائما بر توانایی های جنسی افراد مجرد و متاهل تاکید می کنند، می تواند زمینه ساز شکل گیری باورهای غلط و کسب اطلاعات نادرست در زمینه مسائل جنسی افراد شود. این برنامه ها و تبلیغات که هدفی جز فروش محصولات خود ندارند، باعث شده اند بسیاری درباره چگونگی و توانمندی های جنسی خود شک کنند و در پی درمان های نادرست بروند. از سویی اطلاعاتی که برنامه های ماهواره ای درباره چگونگی روابط عاطفی در سریال ها و فیلم های خود نشان می دهند، باعث شکل گیری سبک های نادرست ارتباطی بین جوانان می شود.

فراهم سازی گسست و درگیری بین نسلی

تاثیر برنامه های ماهواره ای بر روی فرزندان خانواده ها یا همین نوجوانان و جوانان بیشتر است، به طوری که این گروه زمان بیشتری را صرف تماشای برنامه های ماهواره ای می کنند. این برنامه ها ارزش ها، باورها، تصورات، انتظارات و جهت گیری های ارزشی متفاوتی را تبلیغ و عرضه می کنند که باعث می شود به مرور زمان فاصله روانی بین والدین و فرزندان بیشتر و بیشتر شود و به انقطاع یا گسست نسلی بینجامد. البته در پرونده شماره 68 سپیده دانایی گفته شد بروز شکاف بین نسلی در بستر رشد، پیشرفت و تجارب متفاوت، اجتناب ناپذیر است و حتی زمینه ترقی و تعالی را فراهم می کند اما گسست و درگیری بین نسلی شدیدتر خواهد بوده و می توان آن را تا حدودی منفی ارزیابی کرد؛ زیرا در این وضعیت غالبا نوجوانان و جوانان می کوشند آخرین پیوندهای وابستگی خود را از والدین یا نسل بالغ بگسلند و اغلب در این راه به گردنکشی و طغیانگری می پردازند. خلاصه آن که در یک گسست نسلی به جای تعامل بر سر ارزش ها جنگی تمام عیار شکل می گیرد. اختلافات و درگیری های شدید بین فرزندان و والدین، ترک منزل بدون اطلاع، حرمت شکنی ها و ... نتیجه این فرایند است.

ایجاد زمینه های اختلاف و تنش بین همسران

تماشای صرف و غیرنقادانه ای برنامه های متنوع ماهواره ای و مقایسه منفی خود با شخصیت ها و داستان های این برنامه ها، می تواند خوراک لازم، برای ایجاد یک درگیری حسابی بین زن و شوهر را فراهم کند. در واقع باید بپذیریم برنامه های ماهواره ای در فضا و جامعه دیگر ساخته شده و منطبق با هنجارها و ارزش های آن جامعه است که به طبع، برخی از این هنجارها و ارزش ها، با جامعه ما تداخل دارد و حتی متضاد است؛ حال اگر بخواهیم زندگی خود و همسرمان را با توجه به مشاهدات برنامه های ماهواره ای مقایسه، تفسیر و ارزیابی کنیم، خوب معلوم است که به در بسته می خوریم.

این در بسته می تواند منبع ناکامی، سرخوردگی و خشم ما را فراهم کند و در نتیجه باعث بروز تنش و درگیری در محیط خانواده شود. مقایسه های ذهنی نادرست، انتظارات نامعقول، توجیهات اشتباه، نارضایتی بی مورد، حسادت، روابط پنهانی و ... در روابط همسران، همگی می تواند ناشی از تاثیر همین برنامه های ماهواره ای باشد.

کاهش تعاملات واقعی

شاید بارها پیش بیاید در خانه مشغول تماشای برنامه های ماهواره ای هستیدو عملا ورود، خروج یا صحبت های سایر اعضای خانواده خود را متوجه نمی شوید. این مسئله یکی از آسیب زاترین پیادهای استفاده مفرط از برنامه های تلویزیونی و ماهواره ای است که باعث می شود، ارتباط برقرار کردن و تعاملات بین خانوادگی و حتی دوستان خودرا در اولویت دوم قرار دهیم و زمان بیشتری را به تماشای برنامه های مختلف بپردازیم. این مسئله خود به مرور باعث ایجاد فاصله روانی بین همسران، فرزندان، والدین و دوستان می شود.

وابستگی و اتلاف وقت

برنامه های ماهواره ای چنان با جذابیت و تنوع همراه می شوند که همه سعی خود را بر میخکوب کردن و یکجا نشاندن بیننده خود می کنند. این تنوع، سرگرمی و جذابیت باعث می شود برخی افراد تا ساعت ها، زمان خود را برای تماشای برنامه های مختلف ماهواره ای اختصاص بدهند که نتیجه ای جز اتلاف وقت ندارد و حتی گاهی باعث ایجاد وابستگی می شود؛ به طوری که اگر زمانی فرد نتواند یک برنامه را به هر دلیلی مشاهده کند، دچار احساسات منفی می شود و دائما در پی رفع آن دلیل خواهد بود، انگار نبض زندگی او با نبض ماهواره، گره خورده است.

افت عملکردهای تحصیلی و شغلی

تماشای مفرط برنامه های ماهواره ای آن هم تا پاسی از نیمه شب، باعث کاهش عملکردهای آموزشی و تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان می شود؛ بطوری که در کلاس درس دائما چرت می زنند و وقت کمی را نیز برای انجام تکالیف درسی و آموزشی خود می پردازند. همچنین افراد بزرگسال نیز در محیط کار با مواردی چون تاخیر،غیبت و اهمالکاری روبرو می شوند که باعث افت عملکرد شغلی آنان می شود.

افزایش مصرف گرایی

زمان زیادی از برنامه های ماهواره ای به تبلیغات کالاهای مختلف اختصاص یافته است. بیشتر این تبلیغات بر محور کالاهای بهداشتی - آرایشی و مُد است. این تبلیغات آنچنان با جذابیت و پرتکرار ارئه می شوند که مخاطب خود را به خرید آن ترغیب و وسوسه می کند.

در چند سال اخیر بسیاری از رسانه های داخلی مانند تلویزیون و روزنامه سعی کرده اند مردم را نسبت به نادرست بودن و زیان آور بودن این تبلیغات و محصولات آگاه کنند اما این روند گویا همچنان ادامه دارد و نتیجه ای جز افزایش مصرف گرایی ندارد.

تهدید سلامت جسمانی

تماشای مفرط برنامه های ماهواره ای باعث ایجاد سکون و بی حرکتی در بینندگان آن می شود که این خود می تواند زمینه های سردرد شدید، گردن درد، اختلالات خواب، خشک شدن چشم ها و دشواری در دید، اضافه وزن و ... را فراهم کند. با این توصیف می توان گفت گرچه ماهواره می تواند در هشیار کردن، اطلاع رسانی و پیشرفت نقش مهمی داشته باشد، اثرات و پیامدهای منفی نیز به جای می گذارد؛ تا جایی که کشورهای مختلف برای این موضوع در حال چاره اندیشی هستندو هزینه های هنگفتی را صرف کاهش آسیب های ماهواره می کنند. شما می توانید با مطالعه مقاله «راهکارهای کاهش آسیب های ماهواره»، در همین شماره، با برخی از شیوه های پیشگیرانه و مقابله ای کاهش و کنترل پیامدهای منفی ماهواره آشنا شوید.

تاثیر ماهواره جامعه و خانواده

در روزها و ماه های اخیر بحث پیرامون شبکه های ماهواره ای خارج از کشور، آسیب های اجتماعی- فرهنگی آن برای جامعه وراهکارهای مقابله با تاثیرات مخرب آن، از مسائل مهم و اساسی مورد بحث در میان اندیشمندان، سیاسیون و به خصوص مجریان نهادهای دولتی ذیربط بدل شده است. ابعاد و اثرات کوتاه مدت و دراز مدت ماهواره به عنوان یکی از فراگیرترین و موثرترین وسایل ارتباط جمعی، همیشه دارای اهمیت بوده اما با گذشت زمان و تغییرات اساسی در شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور و جهان، هرروز به این ضرورت افزوده می شود. اگر در گذشته فقط چند شبکه ماهواره ای فارسی زبان مانند بی بی سی یا صدای آمریکا با جهت گیری و اهداف سیاسی خاص و هدایت شده از سوی دولت های انگلیس و آمریکا وجود داشت؛ اما در چند سال اخیر شبکه های با اهداف کاملا متفاوت مانند من و تو1 و2، فارسی one،pmc و... بوجود آمده اند و در مدت زمان بسیار محدود مخاطبان بسیاری در بین مردم وبه ویژه کانون های خانوادگی به خود اختصاص داده اند. بنابراین جنگ نرم رسانه ای بر ضد جامعه ایرانی در ظاهر و محتوا گسترده تر شده و ابعاد بسیار وسیعی پیدا کرده است. شبکه های کمتر سیاسی جدید بیشتر به مسائل فرهنگی - اجتماعی تکیه کرده و خانواده و روابط انسانی به عنوان بزرگترین سرمایه جامعه را هدف قرار داده اند. به عنوان مثال برخی از شبکه های ذکر شده با پخش فیلم و سریال های شبانه روزی اهداف زیر را دنبال می کنند:

- ترویج خانواده های بی سامان و لجام گسیخته در مقابل ساختار سنتی خانواده

 

- ترویج و عادی جلوه دادن خیانت زن به همسرر و البته شوهر به زن

- بی اهمیت جلوه دادن احترام به والدین

- عادی جلوه دادن رابطه جنسی دختر و پسر قبل از ازدواج تا حد باردار شدن دختر خانواده

- هویت زدایی از مفهوم خانواده به عنوان کوچکترین واحد اجتماعی مستقل و مؤثر

- عادی جلوه دادن سقط جنین برای دختران قبل از ازدواج به عنوان راه حلی طبیعی برای رفع دلهره های احتمالی در روابط جنسی دختر و پسر

- تعصب زدایی از کانون خانواده و ترویج بی تفاوتی نسبت به حریم خانواده

- ترویج مفهوم زندگی با دیگران به جای ازدواج ( جالب است بدانیم این مفهوم سالهاست در برخی تولیدات روتین تلویزیونی خودمان هم تبلیغ می شود).

- ترویج فمینیسم و کم رنگ کردن نقش مرد در جامعه در حد کسی که تنها جهت رفع نیازهای جنسی زن خلق شده است!

- مخدوش نمودن رابطه فرزندان پسر و دختر در خانواده

- افزایش تأثیر پذیری جنسی و خشونت در جوانان و نوجوانان بخصوص از طریق پخش موزیک ویدئوهای خاص

- پی ریزی و ایجاد آمادگی ذهنی تفکر شیطان پرستی در نوجوانان و جوانان

تاثیر ماهواره بر جوانان

بی تردید با وقوع انقلاب صنعتی درغرب و گسترش پیامدهای اقتصاد سرمایه داری در جوامع غربی و به دنبال آن تغییرات سریع و گسترده در عرصه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی چهره جهان بطرز چشمگیری دگرگون شد. دراین هیاهوی ناشی از رشد اقتصاد سرمایه داری وظهور فناوریهای جدید، چهره و ظاهر انسانها نیز از این فرایند در امان نماند و دستخوش تغییرات جدی شد. این اتفاق با توجه به رشد و گسترش رفاه اقتصادی در جهان و تغییر در سبک و الگوی زندگی مردم طبیعی بود، اما این رویداد همراه با گسترش وسایل ارتباط جمعی مانند تلویزیون و ماهواره مسایل نو و جدیدی را برای کشورهایی که تنها پذیرنده و دریافت کننده ظواهر محصولات اقتصادی و فرهنگی غرب بودند، ایجاد کرد. در این سالها، صنعت پوشاک و لوازم آرایشی نیز گسترش قابل توجهی پیدا کرد و بسیاری از بازارهای جهان را در دست خود گرفت.  از زمانی که جوانان بخصوص زنان در پی تعریف نقش جدیدی برای خود در عرصه جامعه و تحولات آن بودند، برای صاحبان پول و سرمایه، این فرصت فراهم آمد که با ایجاد تعریف های جدید از هویت، بازار پولساز و سودآوری را برای خود ایجاد کنند.چرا که این دو قشر همیشه در پی کسب تعاریف جدید ازهویت خویش و پیرامون خود بوده اند پس ارائه مدها والگوهای جدید، نوعی بسترسازی برای اینگونه افراد به منظور ابراز وجود آنها در جامعه بوده است. علاوه برعامل اقتصاد و دیدگاه سودمحور بنگاه های اقتصادی و صاحبان آن، گسترش رسانه های جمعی و بهنگام ارتباطات صوتی و تصویری در سطح جهان نیز به دستیابی عوامل مزبور به اهدافشان در ابعاد اقتصادی و فرهنگی سرعت بیشتری بخشید.در این میان بویژه از دهه ۱۹۶۰ما شاهد شکل گیری جدی پدیده مد و مد گرایی در غرب می باشیم، پدیده ای که از آن زمان تاکنون تاثیر مثبت و منفی فراوانی بر جوامع مختلف سراسر جهان داشته است.از این زمان، پرداختن به ظاهر لباس و آرایش چهره به صورت مد شکل جدی تری به خود گرفت و درهمین راستا بنگاه های اقتصادی بزرگی شکل گرفتند که امروز ما آنها را به صورت غول های مارک دار در زمینه پوشاک و لوازم آرایشی می بینیم.از دهه ۱۹۹۰به این طرف علاوه بر تحولات عظیم و گسترده سیاسی مانند فروپاشی شوروی و پایان نظام دو قطبی، تحول مهم و شگرف دیگری در عرصه فرهنگ صورت گرفت و آن ظهور پدیده ماهواره بود، پدیده نویی که مرزهای سیاسی را درنوردید وجهان را با فرهنگ های گوناگون به هم مرتبط ساخت.دگرگونی وتحول، جزء ذاتی جوامع به شمار می رود. همانطوری که مطالعه تاریخ جوامع نشان داده، هیچ جامعه ای ایستا و بدون تغییر نبوده است. تغییر، خصوصیت تمام فرهنگهاست، ولی میزان و مسیر تغییر از فرهنگی به فرهنگ دیگر و از زمانی به زمان دیگر متفاوت است.برای مثال، کشور ما در عرصه ورود فناوریهای جدید در چند دهه پیش دچار تغییر و تحولاتی شد.این روند به جا به جایی گروه ها و قشرهای مختلف جامعه منجر گردید و مردم را به این سو و آن سو کشاند.در این تحولات، آداب و رسوم رو به سستی نهاد، بدون آنکه جامعه بتواند فرهنگ سنتی گذشته را تثبیت یا فرهنگ نوین صنعتی را کاملا جذب کند.در زمان حاضر مساله اساسی این نیست که چگونه می توان فرهنگ ملی و بومی را حفظ کرد، بلکه مساله این است که چه باید کرد تا فرهنگ جامعه را ارتقاء داد و به فرهنگ بهتری تبدیل نمود.در این میان، نقش رسانه در تغییرات فرهنگی جامعه، محوری اساسی به شمار می رود.

تاثیر ماهواره بر بد حجابی

به گزارش خبرگزاري فارس از سنندج، حجت‌الاسلام محمدمهدي لطيفي ‌شهرام ظهر امروز در همايش حجاب و عفاف در دبيرستان دخترانه شاهد مريوان، با بيان اينكه مسئله حجاب و عفاف يكي از مباحث ريشه‌اي و اساسي در دين مبين اسلام است، اظهار داشت: اين موضوع به عنوان يك ارزش در جوامع اسلامي مورد توجه قرار گرفته است. وي با اشاره به اينكه واژه عفت در قرآن چهار بار مورد اشاره قرار گرفته است، يادآور شد: در تفكر اسلامي عفاف هم رويه دروني و هم رويه بيروني و هم نشانه ظاهري و هم علامت باطني دارد. نماينده ولي فقيه در سپاه مريوان نشانه ظاهري عفاف را حجاب و پوشش خواند و گفت: حجاب و پوشش نشانه عفت است و لازمه عفت پوشش است. لطيفي ‌شهرام يكي از مهم‌ترين عوامل كمرنگ بودن آسيب‌هاي اجتماعي در كشورها و جوامع اسلامي را توجه به اصل مهم حجاب و عفاف عنوان كرد و افزود: توجه ويژه مردان و زنان مسلمان به امر حجاب و عفاف و رعايت آن در كنار حفظ حرمت و كرامت انساني موجب كاهش نرخ آسيب‌هاي اجتماعي شده است.  به گفته وي تلاش دشمنان براي كمرنگ كردن اين ارزش اسلامي به صورت شبانه‌روز به صورت‌هاي مختلف ادامه دارد. وي بر برخورد غيرانساني بعضي از كشورها همچون فرانسه، انگليس و آمريكا با زنان محجبه در دانشگاه‌ها و در خيابان‌ها اشاره كرد و گفت: ترس از ترويج و گسترش دين اسلام و ارزش‌هاي اين دين الهي يكي از مهم‌ترين دلايل مخالفت سران ظلم و كفر با ترويج حجاب و عفاف در اين كشورهاي مدعي مدافع حقوق بشر است.  نماينده ولي فقيه در سپاه مريوان خاطرنشان كرد: امروزه دشمنان با سوءاستفاده از شبكه‌هاي مختلف ماهواره‌ و اينترنت سعي در كمرنگ كردن ارزش‌هاي اسلامي در بين مسلمانان دارند.  لطيفي ‌شهرام استفاده بيش از حد خانواده‌ها به ويژه جوانان از شبكه‌هاي ماهواره در كنار بي‌توجهي والدين را موجب ترويج پوشش‌هاي غيراسلامي در جامعه دانست و افزود: تبيين جايگاه و ارزش حجاب و عفاف براي جوانان و بيان تاثيرات مخرب بدحجابي و بي‌ عفتي براي آنان توسط والدين و مربيان مدارس امري بسيار ضروري است. وي ترويج بدحجابي و كمرنگ شدن عفاف در جوامع اسلامي را از بدترين پيامدها و تاثيرات استفاده از ماهواره عنوان كرد و افزود: توجه ويژه خانواده‌ها به نوع پوشش فرزندان و برخورد جدي با عاملان ترويج بدحجابي و بي‌حجابي با توجه به هجمه‌هاي نرم دشمنان ضرورتي اجتناب‌ناپذير است.  به گفته نماينده ولي فقيه در سپاه مريوان، حجاب و عفاف تنها مختص زنان نبوده و مردان نيز ملزم به حفظ و رعايت اين مهم در جامعه هستند. لطيفي ‌شهرام برخورد منطقي با اين پديده را به ويژه در مدارس ضروري خواند و افزود: اگر جوانان ما به درستي با جايگاه و اهميت حجاب و عفاف آشنا شوند در كنار رعايت اين مهم خود امران فعال ترويج عفاف و حجاب در جامعه خواهند شد.

 

راهكارهاي مقابله با ماهواره

حال به منظور پيشگيري از گسترش ماهواره ها و جلوگيري از تبعات ويرانگر آن، راهكارهاي ذيل قابل ارائه مي باشد:

1-پر كردن اوقات فراغت خانواده ها و به ويژه جوانان، از طريق رسانه هاي ملي و صدا و سيما و كاهش حجم خلاء برنامه هاي رسانه هاي داخلي

2- اطلاع رساني و اگاه سازي عموم مردم و بالاخص والدين و جوانان از آسيب هاي ناشي از ماهواره

3-فراهم ساختن زمينه هاي فني لازم جهت استفاه از برنامه هاي مطلوب و سالم ماهواره اي

4- همسويي و هم انديشي ساير نهادها و موسسات و ارگان هاي ذي ربط، در خصوص تصميم گيري، برنامه ريزي و اجراي قانون يكپارچه در ارتباط با ماهواره

5- استفاده از روش هاي فيلترينگ جهت محدود سازي برخي شبكه هاي مخاطره آميز ماهواره اي

 

تدا چنین به نظر می آمد که پیشرفت رسانه های ماهواره ای، پدیده ای کاملا مطلوب و عاری از خطاست و برای تحقق دهکده جهانی، لازم و ضروری است. گرچه ماهواره و تکنولوژی های جدید ارتباطی، سهم به سزایی در پیشرفت علم و رفاه انسانی دارند اما در تجربه کوتاه و چندین ساله معلوم شده است دارای برخی آسیب ها و پیامدهای منفی نیز هست.

منابع :

www.sid.ir

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان -- صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: جمعه 15 آبان 1394 ساعت: 10:16 منتشر شده است
برچسب ها : ,,
نظرات(10)

نظرات

اين نظر توسط کردوان در تاريخ 1396/12/12 و 22:19 دقيقه ارسال شده است

کردوان  گفته:

مرسی خیلی کاربرد داشت

اين نظر توسط یه دوست در تاريخ 1396/08/30 و 18:32 دقيقه ارسال شده است

یه دوست  گفته:

عااااااالی بود ممنووووونم😗😘🤗

اين نظر توسط لاااااااااااااااا در تاريخ 1396/08/23 و 16:32 دقيقه ارسال شده است

لاااااااااااااااا گفته:

بلابببببببببل

اين نظر توسط Amir در تاريخ 1396/07/23 و 17:05 دقيقه ارسال شده است

Amir گفته:

ممنون.مفید بود❤

اين نظر توسط فاطی در تاريخ 1396/02/08 و 20:21 دقيقه ارسال شده است

فاطی گفته:

شکلکشکلکشکلکشکلکشکلک

اين نظر توسط تینا در تاريخ 1396/01/29 و 1:48 دقيقه ارسال شده است

تینا گفته:

خیلی خوف بود

اين نظر توسط نیلو در تاريخ 1395/09/24 و 19:01 دقيقه ارسال شده است

نیلو گفته:

واقعا کمک کرد.ممنون

اين نظر توسط رها در تاريخ 1395/07/14 و 21:05 دقيقه ارسال شده است

رها گفته:

ممنون
جامع و مفید بودشکلکشکلک

اين نظر توسط Fateme در تاريخ 1395/03/04 و 15:22 دقيقه ارسال شده است

Fateme گفته:

خیلی عالیه😜😜😜💗💗💗💗💗

اين نظر توسط پخ در تاريخ 1394/08/26 و 21:01 دقيقه ارسال شده است

پخ گفته:

شکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلک


کد امنیتی رفرش

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس