تحقیق دانشجویی - 328

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

تحقیق درباره رشته علوم اجتماعی

بازديد: 187

تحقیق درباره رشته علوم اجتماعی

 

مقدمه :‌

گرچه تعريف هاي عجيب و غريبي از ارتباطات شنيده ايم اما مطلب غيرقابل درکي براي شمادانش آموزان که مي خواهيد اين رشته را انتخاب کنيد نمي باشد. جوامع انساني آنقدروسعت پيدا نموده که زمان حاضر را عصر ارتباطات ناميده اند. با گذشت زمان وسايلارتباطي و اطلاع رساني گسترش و پيچيدگي بيشتري يافتند و امروزه راديو، تلويزيون،مطبوعات و اينترنت و بسياري ديگر از مظاهر علم و فناوري در خدمت اطلاع رساني وارتباط بين انسان ها هستند.

موضوع رشته علوم ارتباطات اجتماعي، بررسي ابعاد مختلف ارتباطات جوامع و همچنينمطالعه و تحقيق در زمينه ارتباطات و انتقال اطلاعات و تلاش در جهت بهبود سيستم هايارتباطي و اطلاعاتي موجود مي باشد.
مقطع کارشناسی اين رشته در 4 سال تدريس ميشود و این رشته تا مقطع دکتري دائر است و دو گرايش روزنامه نگاري و روابط عموميتنها گرايش هاي اين رشته هستند.

ضريب دروس رياضي در اين رشته 4 و بقيه دروس 1 مي باشد. علاقه به مسائل خبري و داشتنروحيه خوب اجتماعي و داشتن صبر و حوصله از عوامل موفقيت در اين رشته مي باشد.

 


سطوح رشته :

 

رديف

نام دانشگاه

کارداني

کارشناسي

ارشد

دکترا

1

آزاد- تهران

 

 

 

2

آزاد- میبد

 

 

 

3

آزاد-اراک

 

 

 

4

آزاد-جهرم

 

 

 

5

تبریز

 

 

 

6

تهران

 

 

 

7

علامه طباطبائی

 

 

 

 

درسهای رشته :

رديف

نام درس

1

آمار در علوم اجتماعي

2

آمار مقدماتي

3

ارتباط با مطبوعات

4

ارتباطات انساني

5

ارتباطات بين المللي

6

ارتباطات تصويري

7

ارتباطات در جهان سوم

8

ارتباطات سياسي

9

ارتباطات شفاهي

10

اصول روابط عمومي

11

اصول روزنامه نگاري

12

اصول سازمان و مديريت

13

اصول علم اقتصاد

14

اصول علم سياست

15

افکار عمومي و وسايل ارتباط جمعي

16

اقناع و تبليغ

17

انديشه هاي سياسي در قرن بيستم

18

تاريخ روزنامه نگاري

19

تجزيه و تحليل برنامه هاي راديو وتلويزيون

20

تکنولوژِي چاپ و نشر

21

تکنيک هاي روابط عمومي

22

حقوق ارتباط اجتماعي

23

حقوق اساسي

24

روابط عمومي عملي 1

25

روابط عمومي عملي 2

26

روان شناسي اجتماعي

27

روزنامه نگاري عملي 1

28

روزنامه نگاري عملي 2

29

روش هاي تحقيق نظري و عملي در علوماجتماعي

30

روش هاي تحليل و بررسي پيام هاي ارتباطي

31

زبان تخصصي 1 و 2

32

سمينار مسائل سياسي و استراتژي معاصر

33

شيوه هاي نگارش فارسي در مطبوعات

34

فتوژورناليسم

35

گرافيک و صفحه آرايي در مطبوعات

36

مباني ارتباطات جمعي

37

مباني تاريخ اجتماعي ايران

38

مباني جامعه شناسي

39

مباني جمعيت شناسي

40

مباني روان شناسي

41

مباني فلسفه

42

مديريت و روابط عمومي

43

نظريه هاي ارتباط اجتماعي

44

نظريه هاي جامعه شناسي

45

نقد و تفسير و مقاله در مطبوعات

46

ويراستاري و مديريت اخبار

47

کليات حقوق

 

 

بازار کار

اين رشته توانايي جذب متخصصان علوم ارتباطات اجتماعي را در خبرگزاري ها، مطبوعات،راديو، تلويزيون و فعاليت وابسته هاي مطبوعاتي در خارج از کشور و همچنين کار دردفاتر روابط عمومي و ارتباطات سازماني را دارد.

منبع:‌

 

www.roshd.ir

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 26 اسفند 1393 ساعت: 15:04 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

رشته صنایع چوب شاخه فنی و حرفه ای

بازديد: 75

رشته صنایع چوب شاخه فنی و حرفه ای

مقدمه

درسهای رشته

صنعت و بازار





مقدمه

این رشته از معدود رشته هایی است که هنر جویان و حتی دانشجویانآن بخاطر نگاه نادرست مردم به فارغ التحصیلان آن گله مند هستند انها می گویند مردمفکر می کنند که در انتهای این رشته هنر جو به یک چوب بر یا نجار ساده تبدیل می شودگرچه خود نجاری شغلی است که ظرافت ها و دقت های خاص خود را دارد ولی آنچه اغلب مردمبه آن اشاره می کنند کوبیدن میخ در چوب یا اره کردن قطعه ای ازچوباست .اما مطمئن باشید که این فقط یک فکرسطحی و خام است . به گواه تاریخ و آثارباستانی به جا مانده از زمان های قدیم درایران و تمام نقاط جهان چوب ماده ای با دوام و با قابلیت های بسیار است بطوری کهبصورت مستقیم یا غیر مستقیم قریب به 5000نوع محصول متنوع از چوب و دیگر مشتقات آنبدست می آید .
آنچه می تواند بازار کار این رشته را برای هنر جو پایدار بداردخلاقیت،نوآوری است ، گر چه بخشی از نیازجامعه به مصنوعات چوبی برای همیشه باقی خواهد ماند .
هنر جویان این رشته در طیدوران تحیصل با محاسبات فنی ،رسم فنی، تکنولوژی مواد ، تکنولوژی سازههای چوبی ،خواص فیزیکی (مکانیکی چوب )خشک کردن و نگهداری چوب ، طراحی مبلمان ،کابینت ، روکش نمودن انواع سازه های چوبی آشنا می شوند .

درسهای رشته

 

سال دوم

ردیف

نام

درس نظری

عملی

1

آمادگی دفاعی

2

0

2

ادبیات فارسی (2)

2

0

3

تاریخ معاصر ایران

2

0

4

تربیت بدنی (2)

0

1

5

تعلیمات دینی و قرآن (2)

3

0

6

تکنولوژی مواد

2

0

7

تکنولوژی کارگاه صنایع چوب

2

0

8

رسم فنی عمومی

1

1

9

ریاضی (2)

4

0

10

زبان خارجه (2)

2

0

11

زبان فارسی (2)

2

0

12

عربی (1/2)

1

0

13

فیزیک (2)

2

0

14

محاسبات فنی (1)

2

0

15

کارگاه مقدماتی چوب

0

4

 

 

سال سوم

ردیف

نام

درس نظری

عملی

1

تربیت بدنی (3)

0

1

2

تعلیمات دینی و قرآن (3)

3

0

3

تکنولوژی سازه های چوبی

2

0

4

جغرافیای عمومی و استان

3

0

5

خشک کردن و نگهداری چوب

2

0

6

خواص فیزیکی و مکانیکی چوب

2

0

7

رسم فنی صنایع چوب

1

1

8

ساخت پروژه

0

2

9

عربی (2/2)

1

0

10

مبانی و تکنولوژی برق صنعتی

1

1

11

مبانی و کاربرد رایانه

1

1

12

مبانی و کاربرد رایانه

1

1

13

محاسبات فنی (2) صنایع چوب

2

0

14

محاسبات فنی (3) صنایع چوب

2

0

15

کارآموزی

0

2

16

کارگاه تولید صنایع چوب

0

3

 

صنعت و بازار

 

زمینه های شغلی رشته مذکور عبارت است از :
کابینت سازی چوبی
سرپرستی کارگاه سازه های چوبی
نقشه کشیو طراحی سازه های چوبی
راهاندازی و کار با ماشین آلات صنایع چوبی
قالب ساز چوبی ، معرق کار ، منب کار ومشبک کار
کارگاه ساخت انواع مبلمان ، تختخواب ، کمد ، فایل و ...
ارزیابچوب کنترل کیفیت محصولات چوبی در خطوط تولید
روکش نمودن انواع ورقه های چوبیو پرس کردن تخته های سه لایی
کارگاه ساخت انواع میز تحریر ، صندلی ، نیمکت ،دربهای چوبی و ....

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 26 اسفند 1393 ساعت: 14:59 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

رشته سینما

بازديد: 115

رشته سینما :

 

مقدمه

رشته‌اي با جاذبه‌هاي بسيار و پيشرفت‌هاي شگفت‌انگيز.
ديگر نگاه به سينما متوقفبه يك نور، صدا، حركت نيست، كات زدن و سكانس بندي فيلم‌ها گرچه عبارت‌هاي ساده وماندگار سينما است، اما اين رشته علمي علوم بسياري را ، كه برخي از آن علوم آنقدروارد حوزه‌هاي تخصصي مي‌شوند كه در نگاه اول ارتباطشان با سينما دور از ذهنمي‌نمايد، در بر مي گيرد.
سينما صنعتي پولساز و صاحب نام شده. مجموعه 4 گرايش كارگرداني- فيلمنامه‌نويسي- تدوين و فيلمبرداري اركان اصلي آن هستند.
دارا بودن شمّ هنري،استعداد و علاقه همچنين تجربيات هنري ، علاقه و استعداد ذاتي به تئاتر جزء عواملتعيين كننده و بي بديل اين رشته هستند.
بيشتر مايليم كه به معرفي افراديبپردازيم كه مي‌خواهند اين رشته را انتخاب نمايند تا خود رشته. ولي به هرحالاطلاعات عمومي هنر، آشنائي با عكاسي، داشتن قدرت بيان خوب، روحيه اجتماعي قوي،خلاقيب ذهني بالا همچنين تسلط بر زبان و ادبيات فارسي بخصوص در گرايشفيلم‌نامه‌نويسي از عوامل مهم در انتخاب اين رشته است.
ضريب دروس خلاقيت نمايش 4و خلاقيت تصويري و تجسمي 2 است.

سطوح رشته :

 

رديف

نام دانشگاه

کارداني

کارشناسي

ارشد

دکترا

1

هنر تهران

 

 

 

درس های رشته :

رديف

نام درس

1

آشنايي با ادبيات معاصر ايران و جهان 1 و 2

2

آشنايي با ادبيات کهن ايران و جهان

3

آشنايي با ادبيات کودکان

4

آشنايي با سبکهاي سينمايي

5

آشنايي با شعر در ايران و جهان

6

آشنايي با متون نمايشي (فارسي) 1، 2

7

آشنايي با متون نمايشي 1، 2

8

آشنايي با هنر در تاريخ 1، 2

9

آشنايي با هنرهاي تجسمي

10

اصول بازيگري

11

اصول فليمبرداري

12

اصول فيلمنامه نويسي

13

اصول و مباني ارتباطات

14

اصول کارگرداني

15

انقلاب اسلامي و ريشه‌هاي آن از قرنسيزدهم

16

پرسپکتيو رنگ و نور

17

پروژه نهايي

18

تئوريهاي تدوين

19

تاريخ اجتماعي ايران

20

تاريخ اجتماعي جهان

21

تاريخ ادبيات نمايشي 1

22

تاريخ ادبيات نمايشي 2

23

تاريخ ادبيات نمايشي 3

24

تاريخ اسلام

25

تاريخ سينما 1، 2، 3

26

تاريخ فلسفه

27

تحليل فيلم 1، 2

28

تحليل فيلمنامه 1، 2

29

تدوين 1، 2، 3، 4 (2 + 2+ 3 + 3)

30

تربيت بدني 2

31

تربيت بدنی 1

32

ترکيب‌بندي تصوير

33

تصويربرداري

34

تصويرنامه نويسي

35

تمثيل‌شناسي

36

توليد برنامه‌هاي تلويزيوني 1، 2

37

جامعه شناسي

38

جلوه‌هاي خاص

39

داستان نويسي 1، 2

40

روانشناسي

41

ريتم در هنرها

42

زبان خارجي 1 (نظري و عملي)

43

زبان خارجي 2 (نظري و عملي)

44

زيست‌شناسي

45

سبکهاي ادبي جهان

46

شخصيت شناسي

47

شناخت ابزار فيلمبرداري

48

شناخت تحليلي تدوين

49

شناخت رنگ

50

شناخت مواد خام

51

شيوه‌هاي رهبري بازيگر

52

صدا، 1، 2

53

طراحي مقدماتي

54

عکاسي 1، 2، 3، 4، 5

55

فارسي 1

56

فارسي 2

57

فرهنگ عامه 1، 2

58

فيزک نور و عدسي

59

فيلم تاثر

60

فيلمبرداري 1، 2، 3، 4 (2 + 2 + 3 + 3)

61

فيلمبرداي در نقاشي متحرک

62

فيلمنامه نويسي 1، 2، 3، 4 (2 + 2 + 3 + 3)

63

قصه در اديان 1 و 2

64

گريم

65

گزارش نويسي

66

لابراتور فيلم 1، 2

67

مباني تدوين

68

مباني هنرهاي تجسمي

69

مباني هنرهاي نمايش 1، 2

70

متون اسلامي (آيات و احاديث)

71

مديريت توليد

72

مستند سازي 1، 2

73

معارف اسلامي 2

74

معماری

75

موسيقي 1 و 2

76

موسيقي فيلم 1

77

نمايشنامه نويسي

78

نورپردازي 1، 2

79

کارگرداني 1، 2، 3، 4 (2 + 2+ 3 + 3)

 

صنعت و بازار کار :

 

 

 

 

 

فارغ‌التحصيلان اين رشته به عنوان گروهي از هنرمندان جامعه در انتقالمفاهيم فرهنگي، هنري و اجتماعي نقش عمده‌اي دارند. اين فارغ‌التحصيلان توانائي عهدهدارشدن مسئوليتهاي موجود در هنر سينما اعم از كارگرداني، فيلم نامه نويسي،فيلمبرداري، تدوين را دارا بوده، مي‌توانند جذب مراكز هنري و آموزشي گردند.

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 26 اسفند 1393 ساعت: 14:58 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

رشته دانشگاهی مهندسی عمران

بازديد: 163

رشته دانشگاهی مهندسیعمران

مهنسی عمران

مقدمه

مجموعه مهندسی عمران یا رشته عمران یکی از رشته های پر اهمیت و جذاب در مجموعهرشته های آزمون سراسری است که داوطلب در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی می تواند آنرا انتخاب کند. پیشرفت سریع جوامع ونیازهای روز افزون آنها به انجام طرحهای مختلفعمرانی از یک طرف و رشد و توسعه علوم مختلف از طرف دیگر، ایجاب می نماید تا با یکبرنامه ریزی صحیح و همه جانبه و پرورش استعدادهای جوان و نیز استفاده بهینه ازابزار و امکانات موجود در جامعه ، گامی بلند  در جهت ترقی و تعالی جامعه برداشتهشود. بدین منظور در آزمون سراسری، مجموعه این رشته در مقاطع کارشناسی وکاردانی،ارایه می گردد. در این قسمت به معرفی گرایشهای مختلف این رشته می پردازیم :
کارشناسی

مهندسی عمران عمران ، مهندسی عمران نقشه برداری، مهندسی عمران آب ، مهندسیبهره برداری راه آهن ،مهندسی خط و ابنیه راه آهن، مهندسی جریه راه آهن ، مهندسیعلمی کاربردی عمران تاسیسات آبی ، دبیرفنی عمران، تربیت دبیر فنی عمران، دبیر فنیعمران ساختمان .


کاردانی

کاردانی فنی عمران روسازی راه، کاردانی فنی عمران زیر سازی راه، کاردانیراهداری، کاردانی ماشین آلات، کاردانی حمل و نقل ، کاردانی فنی عمران پل سازی وابنیه فنی ، کاردان فنی عمران نقشه برداری ، کاردانی فنی عمران ساختمانهای بتنی، کاردانی فنی عمران عمران روستایی، کاردان فنی عمران کارهای عمومی ساختمان،کاردانی فنی عمران آب، کاردانی علمی کاربردی عمران ساختمانهای آبی ، کاردانیعلمی کاربردی عمران آب و فاضلاب، کاردانی فنی عمران بهره برداری از منابع آب،کاردانی فنی عمران آب شناسی ، کاردانی فنی عمران را ه سازی، کاردانی فنی عمرانتاسیسات حرارت نیروگاه، معلم فنی عمران کارهای عمومی ساختمان .
معرفیاختصاری گرایشهای مختلف مجموعه مهندسی عمران

۱- مهندسی عمران عمران
۱-۱( تعریف و هدف

عمران یکی از گرایشهای مجموعه مهندسی عمران است که در مقطع کارشناسی در بسیاریاز دانشگاههای معتبر کشور ارایه می گردد.

هدف از این رشته تربیت نیروهای متخصصی است که بتوانند در پروژه های مختلف عمرانیدر زمینه های ساختمانی ، راه سازی،پل سازی، سازه ها و بناهای آبی ، جمع آوری  و دفعفاضلاب و مسوولیت طرح، محاسبه اجرا و نظارت بر اجرا را بر عهده گیرند.
۱-۲( اهمیت و جایگاه در جامعه

کمتر جایی از یک جامعه و کمتر محلی  از یک منطقه است که فعالیتهای عمرانی بهعنوان اولین واساسی ترین نیازهای آن طرح نشود. حتی تمام فعالیتهای صنعتی، کشاورزی،و نیز به طور مستقیم و غیر مستقیم به این رشته و ابسته اند و از آن سود میبرند.

علاوه بر رشد و توسعه جوامع، پیشرفت علم و فن آوری نیز ضرورت پرداختن و توجهدقیق و علمی به کارهای عمرانی و تغییر شیوه های گذشته را آشکار می سازد. فعالیتهایمختلف عمرانی در جهت ایجاد ساختمانها، راهها- پلها، سدها، شبکه های آب رسانی شهرهاو روستاها، ساختمانهای خاص نظیر نیرو گاههای هسته ای و حرارتی و .. بخش بزرگی ازمجموعه فعالیتهای اقتصادی و تولیدی کشور را به خود اختصاص می دهد به گونه ای که سهمعظیمی از سرمایه گذاری های ملی در طرحهای ساختمانی و صنایع وابسته به آن به کارگرفته می شود.

مجموعه مطالب بیان شده و نیز جذب سریع فارغ التحصیلان این مجموعه در وزارت خانهها و نهادها  و سازمانهای دولتی و همچنین بخشهای خصوصی نظیر : شرکتهای مهندسانمشاور و شرکتهای ساختمانی و راه سازی و اهمیت قابل ملاحظه و نیاز خاص به متخصص دراین رشته را، حتی در مقایسه با سایر رشته های فنی و مهندسی ،به وضوح نشان می دهد .
۱-۳( تواناییهای لازم برای داوطلبان این رشته و ادامه تحصیل در آن

برای ادامه تحصیل در این رشته با توجه به کمیت و کیفیت درسهایی که در این دورهتدریس می گردد داوطلب باید از توان و دانش برتر در زمینه های ریاضی . فیزیکبرخوردار باشد، همچنین توان جسمی، قدرت تجزیه و تحلیل، قدرت تجسم و دقت کافی درمسایل را داشته باشد. شایان ذکر است که بسیاری از کارها و طرحهای عمرانی در خارج ازمحیطهای شهری بوده و فعالیت نسبتا” زیادی را می طلبد.
۱-۴( تواناییهای فارغالتحصیلان

همان گونه که اشاره شد، فارغ التحصیلان این رشته می توانند پس از پایان تحصیلات،مسوولیتهای متفاوتی نظیر طراحی، محاسبه ، اجرا و نظارت بر اجرای طرحهای مختلفعمرانی را به عهده گیرند. از جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود :

۱-  محاسبه، ساخت و اجرا و تا حدودی طراحی ساختمانهای مختلفمسکونی ، اداری و صنعتی اعم از آجری، بتنی وفولادی، نظیر ساختمانهای مسکونی ویلایی، چند طبقه، آپارتمانها و برجهای بلند و همچنین کارهای ساختمانی اداره ها، مدرسهها، بیمارستانها، کارخانه ها و مراکز صنعتی، ساختمانها و مراکز ورزشی، تالارهایاجتماعات و

۲ - طراحی، محاسبه و اجرای راهها و جاده های مختلف ارتباطی داخل و خارج شهرها وو روستاها اعم از : راههای شوسه، راههای آسفالته، بزرگ راهها و نیز راه آهن ( شاملمسیریابی، پیاده کردن مسیر، زیر سازی و روسازی(.

۳  -  ساخت و اجرا و در مواردی طراحی و محاسبه انواع پلهای بتنی وفلزی و بادهانه ها و ابعاد و شکلهای متفاوت نظیر : پلهای داخل شهری و روگذرها، پلهای خارجشهری و جاده ها.

۴ -   اجرای سدهای مختلف خاکی و بتنی و نیز بندهای انحرافی و سایر تاسیساتوایسته نظیر تونل یا کانال انحراف آب رودخانه ( جهت اجرای عملیات کارگاهی در ضمنساخت سد) ، تاسیسات آبگیری از سد و کنترل ارتفاع آب در پشت سد و … (

۵ –    اجرای کارهای مربوط به ساماندهی رودخانه ها.

۶ -    طراحی، محاسبه و ساخت خطوط انتقال آب اعم از انواع کانالهای تحت فشار ویا کانالهای با سطح آزاد آب که به منظور انتقال آب از سدها و دریاچه ها و .. . برایمصارف کشاورزی، شرب و صنعتی به منطقه های مورد نیاز و نیز جهت انتقال آب از تصفیهخانه های آب به مخازن آب و از آن جا به مناطق مصرف، ساخته می شوند.

۷ -    ساخت تصفیه خانه های آب و فاضلاب شامل : ساختمانها تاسیسات مربوط ، محوطهسازی و

۸ -   طراحی، محاسبه وساخت شبکه های آب رسانی به منطقه های شهری و روستایی جهتتامین آب شرب مورد نیاز افراد و تاسیسات مربوط نظیر : مخازن آب،لوله کشی، انشعابات،و

۹ -   طراحی ، محاسبه ساخت شبکه های جمع آوریو دفع آبهای سطحی ناشی از نزولاتجوی در خیابانها وسایر منطقه های شهرها و شهر کها و همچنین شبکه های جمع آوری و دفعفاضلابهای خانگی و صنعتی و انتقال آنها به خارج از شهر و تصفیه خانه ها.

۱۰ –   انجام بسیار از کارهای نقشه برداری که برای کارهای ساختمانی مختلف نظیر : سراه سازی، سد سازی، و  کهبه خصوص برای پیاده نمودن و اجرای دقیق نقشه ها مورد نیازاست، و همچنین تا حدودی کارهای نقشه کشی طراحی و معماری .
۱-۵)موقعیتهای شغلی ومحلهای کار

مراکز مختلفی به صورت مستقیم و غیر مستقیم در فعالتیهای عمرانی نقش دارند که هریک به تناسب نوع فعالیت خود، اقدام به جذب فارغ التحصیلان این رشته می کنند.

وزارت خانه های مسکن و شهر سازی، راه و ترابری ، جهاد سازندگی و نیرو بهصورتگسترده تر و سایر وزارت خانه ها ، اداره ها ، سازمانها، مراکز دولتی و خصوصی نظیر : وزارت خانه های آموزش وپرورش ، کشاورزی، فرهنگ و آموزش عالی،بانکها و به صورت غیرمستقیم برای کارهای عمرانی خود مثل طرح محاسبه ، اجرا و نظارت بر اجرا، نیاز بهاستخدام مهندسان عمران دارند. علاوه بر آن، شرکتهای مختلف مهندسان مشاور که در کشوربه صورت گسترده  وظیفه طراحی ، محاسبه و نظارت براجرای پروژه های ساختمانی رابرعهده دارند، همچنین شرکتهای ساختمانی و را ه سازی دولتی و خصوصی که در اجرای اینطرحها فعالیت دارند ،تعداد کثیری از فارغ التحصیلان رشته عمران را استخدام میکنند.
۱-۶)واحدهای درسی

بر اساس مصوبه های شورای عالی برنامه ریزی، دانشجو باید در دوره کارشناسی عمران۱۴واحد درسی رابگذراند که ۲۰ واحد آن درسهای عمومی ، ۲۵ واحد درسهای پایه، ۸ واحددرسهای اصلی و تخصصی الزامی و ۱۵ واحد درسهای اختیاری است.

۱درسهای عمومی ،درسهایی است که در تمام رشته های تحصیلیدانشگاهی و در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد پیوسته ب صورت مشترک ارایه میگردد و دانشجو موظف به گذراندن آنهاست، نظیر معارف اسلامی، فارسی و زبان خارجی .

درسهای پایه به درسهای گفته می شود که در غالب رشته های هم گروه ( نظیر گروه فنیو مهندسی ) و بخصوص در گرایشهای مختلف یک رشته، بهصورت مشترک تدریس شده، اساس وپایه درسهای اصلی و تخصصی را تشکیل می دهد نظیر ریاضی عمومی ،معادلات دیفرانسیلوفیزیک .

درسهای اصلی و تخصصی الزامی عبارت از درسهایی است که دانشجو را در زمینه تخصصیمربوط آموزش داده،او را برای انجام وظایف خاص در زمینه کارهای خویش در جامعه آمادهمی سازد ، نظیر ” رسم فنی و نقشه کشی ساختمان ” ، ” سازه های بتن آرامه ” و ” سازههای فولاد ” . گذراندن این درسهای تخصصی الزامی است.

درسهای اختیاری ، عبارت است از : مجموعه درسهایی که اگر چه تخصصی است، امادانشجو می تواند با توجه به علاقه شخصی و برنامه ای که برای آینده خود دارد وهمچنین نظر استاد راهنما در گروه و با هماهنگی شورای آموزشی گروه، تعدادی از آنهارا انتخاب نماید : نظیر : ” ماشین الات ساختمان ” ، اصول مهندسی ترافیک ” و بناهایآبی ” .
الف ) درسهای پایه

۱۳واحد از درسهای پایه در زمینه ریاضی است، شامل ” ریاضی عمومی ” ، ” معادلاتدیفرانسیل ” ، ” محاسبات عددی و آمار ” و ” احتمال مهندسی ” که پایه درسهای تخصصیدر مهندسی عمران را تشکیل می دهد ومکمل ریاضیاتی است که در دوران دبیرستان و دررشته ریاضی فیزیک خوانده می شود. برای موفقیت در این درسها، دانشجو باید تلاشهایفکری و علمی قابل ملاحظه ای انجام دهد.

همچنین درسهای ” فیزیک در زمینه های حرارت ” ، ” مکانیک ” و الکتریسته ” ومغناطیس ” و یز درس ” برنامه نویسی رایانه” که در آن دانشجو با رایانه و زبانهایبرنامه نویسی رایانه آشنا می شود وبه برنامه نویسی به زبان فرترن تسلط پیدا می کنداز جمله درسهای پایه هستند.
ب ) درسهای اصلی و تخصصی الزامی

این درسها که بسیاری از آنها به یک دیگر وابسته اند و بعضی پیش نیاز درس دیگراست، دانشجو در طول نیم سالهای مختلف تحصیلی آنها را انتخاب ومی گذراند. دراین جاخلاصه ای از مطالب مطرح شده در بعضی از درسهای تخصصی الزامی را ارایه می کنیم .

رسم فنی و نقشه کشی ساختمان : در درس ” رسم فنی و نقشه کشی ساختمان ” ، دانشجوبا اصول کلی رسم فنی و نمایش قطعه ها به صورت تصویری آشنا شده، پس  از شناخت علایمقرار دادی در نقشه های ساختمان و نقشه های تاسیسات برقی و مکانیکی، چگونگی رسم نقشههای مختلف و خواندن نقشه های ساختمانی  را فرامی گیرد.

اصول مبانی معماری و شهر سازی :

در این درس که پس از درس فنی و نقشه کشی گذراندنه می شود، دانشجویان با نظریههای معماری ونقش مهندسان معماری در جامعه آشنا شده، چگونگی ارتباط بین فضاهای مختلفدر انواع ساختمانها نظیر ساختمانهای مسکونی ، کودکستان، مدرسه ، کتابخانه ، بناهایصنعتی و درمانگاه وبیمارستان را فرا می گیرند.  همچنین مطالبیدر مورد مفاهیم اولیهشهر سازی و جوامع روستایی و شناخت طرحهای هادی و تفصیلی و منطقه ای در موردفعالیتهای عمرانی شهری، در این درس ارایه می گردد.

استاتیک، مقاومت مصالح ،تحلیل سازه ها : در این درسها که به ترتیب در نیم سالهایمختلف ارایه می گردد، تعادل سازه های مختلف دراثر بارها ونیروهای وارده بر آنهامورد مطالعه قرار گرفته، چگونگی محاسبه سازه هایی همچون خرپاها بیان می شود. سپس بهبررسی نیروهای داخلی به وجود آمده دراثر بارهای خارجی وروشهای تعیین آنها درقسمتهای مختلف سازه پرداخته ، ضمن تعیین مشخصه های هندسی قطعه های مختلف، مقاومتآنها را در مقابل نیروهای محوری و برشی همچنین خمش و پیچش مورد بررسی و تجزیهوتحلیل قرار می دهد.

همچنین در درس” تحلیل سازه ها ” ، روشهای محاسبه تغییر مکان سازه ها و تحلیلسازه های پیچیده تر نظیر : ” تیرهای سراسری ” ” قابهای” وساختمانهای بلند ( برج)،به دانشجو آموزش داده می شود.

اصول مهندسی زلزله : شناخت علتهای وقوع زلزله ، چگونگی سنجش قدرت زلزله، چگونگیتخریب و راههای کاهش پیامدهای آن، و روشهای تحلیل سازه های مختلف در برابر زلزلهجهت مقاوم سازی آنها  به خصوص برای منطقه های زلزله خیز ایران از اهمیت  خاصیبرخوردار است کهدر درس ” اصول مهندسی زلزله ” مورد بحث قرار می گیرد.

سازه های بتن آرمه و پروژه : بسیاری از ساختمانها وسازه ها نظیر ساختمانهای چندطبقه ،پلها و .. با بتن و بتن مسلح ساخته می شود و در موارد دیگر نیز حداقل برایساخت قسمتهایی از سازه نظیر پی و فوندانسیون ( شالوده ) و..  از بتن استفاده میگردد. در درس ” سازه های بتن آرامه ” با استفاده ازاصول فراگرفته شده در تحلیل سازهها، واکنش قطعات بتنی نظیر تیرها، ستونها، قابها، و صفحات ساخته شده از بتن مسلحتحت تاثیر انواع مختلف بارگذاری وترکیبات آنها مورد بررسی قرار گرفته ، با توجه بهخواص مکانیکی بتن و فولاد و آیین نامههای مختلف ،ابعاد قطعه ومیزان فولاد لازم درهر قسمت ، معین و طراحی می گردد.

در نهایت ،دانشجو از طریق انجام طرح، کلیه مرحاه های بارگذاری، آنالیز، و طراحییک سازه بتنی را به پایان رسانیده، گزارش کاملی از طی مراحل و نحوه محاسبات ونتیجهآنها ارایه می کند.

سازه های فولادی وپروژه : دراین درسها،دانشجو ضمن آشنا شدن با انواع فولادهایساختمانی ، واکنش و مقاومت آنها، به چگ.نگی عملکرد اعضای مختلف یک سازه فولادی تحتاثر بارهای مختلف تسلط یافته، نحوه محاسبه قطعه های مختلف نظیر تیرها، ستونها،قابها، بادبندها واتصالهای مختلف آنها را فرا می گیرد، همچنین برای طراحی و تعیینمشخصه ها و ابعاد این قطعه ها، حداقل با یک آیین نامه معتبر بین المللی و نیز باآیین نامه ساختمانهای فولادی ایران آشنایی کامل پیدا می کند.

در پایان درس نظری ، دانشجو طرح کامل یک سازه فولادی را از ابتدا تا انتها بههمراه گزارش مبسوط آن به عنوان پروژه ارایه می کند.

مکانیک خاک و پی سازی : بارهای وارد شده بر سازه ها از طریق پی یا فوندانسیون ( شالوده ) به خاک منتقل می شود. بدین جهت، شناخت چگونگی واکنش انواع خاکها و پی هااز ضروریات است. با این تعبیر ، هدف از این دو درس ، اشنایی دانشجو با مبانی ومفاهیم مقدماتی واکنش خاکها با تکیه بر خواص فیزیکی مکانیکی آنها و با توجه بهزمینه های کاربردی در مسایل مهندسی نظیر تنشها ومقاومت خاک و بررسی پایداری درخاکها و اصول و قانونهای حاکم بر آنها وهمچنین شناسایی انواع پی ها، ظرفیت باربری ومحاسبه آنهاست .

مکانیک سیالات ، هیدرولیک و هیدرولوژی مهندسی : بررسی خواص فیزیکی سیالات و ازجمله آب، قانونهای حاکم بر آنها در حالت سکون و حرکت، نیروهای وارد ده بر اجسام وساختمانها تاسیسات مختلف ناشی از وجود سیال، تجزیه وتحلیل ومحاسبه جریان درمسیرهایتحت فشار و نیز بررسی حرکت وواکنش آب در شرایط و حالتهای مختلف در کانالهای با سطحآزاد و قانونهای هیدرولیکی حاکم بر آنها، از جمله هدفهای درسهای مکانیک سیالات وهیدرولیک است. همچنین در درس هیدرولوژی مهندسی، دانشجو با انواع بارندگیها، تبخیر وتعرق ، نفوذ آب در خاک، آبها سطحی ، آبهای زیر زمینی و روشهای تخمین و مطالعه آنهاآشنا می شود.

مهندسی آب وفاضلاب و پروژه : برای تامین آب مورد نیاز جوامع روستایی ،شهریومراکز صنعتی لازم است تا با انواع و میزان مصرف آب،چگونگی تامین آب، خطوط انتقال ونحوه محاسبه آنها، تصفیه خانه ها، مخزنهای ذخیره، شبکه  توزیع آب و محدودیتهای فنیمربوط، آشنایی کامل وجود داشته باشد، همچنین چگونگی جمع آوری ، دفع و تصفیهفاضلابهای سطحی ، خانگی وصنعتی و آشنایی با مجموعه تاسیسات مرتبط از مسایلی است کهیک مهندس عمران باید با آنها آشنایی داشته باشد. این موارد از جمله هدفهای درسمهندسی آب و فاضلاب و پروژه ” است که در نهایت به انجام یک پروژه برای محاسبه وطراحی کامل شبکه توزیع آب، جمع آوری و دفع فاضلاب و آبهای سطحی یک شهر یا شهرک منجرمی شود.

بناهای آبی : در این درس ، دانشجو با طراحی و محاسبه برخی از شیوه های انتقال  آب و سازه های آب نظیر : کانالهای خاکی  و پوشش دار، کانالهای تحت فشار ،ایستگاههای پمپاژ، آبشارها یا شیب شکنها، زیر گذرها، حوضچه های آرامش و چگونگیآبگیری از سدها، دریاچه ها، کانالها و رودخانه ها و تاسیسات مربوطه آشنا میشود.

نقشه برداری و عملیات : کاردان با دوربینهای مختلف نقشه برداری از طریق اندازهگیری مستقیم و موقعیت نقاط زمینی شناخت انواع و استاندارد نقشه و کاربرد آنها درمهندسی عمران، روشهای اندازگیری طول، زاویه تعیین امتداد وترازیابی و از نیازهایضروری مهندسی عمران است که در درسهای یاد شده به عنوان یکی از درسهای جذاب بیان میگردد.

راه سازی، روسازی راه و مهندسی ترابری : از جمله تخصصهای مهم یک مهندس عمران،شناخت طرح و محاسبه زیر سازی و روسازی راههاست. بدین منظور درسهای یاد شده جهتفراگیری مطلبی نظیر : طراحی و اجرای راها شامل : مسیریابی، عملیات خاکی، مشخصه ها وطرح هندسی راها در مسیرهای افقی و قایم، مشخصه های فنی انواع مصالح راه و لایه هایمختلف روسازی آن ، همچنین روشهای طرح و اجرای روسازیهای شنی و آسفالتی و نیز شبکههاب حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی و برنامه ریزیها و مدیریتهای حمل و نقل ارایهمی گردند.

در درس پروژه راه سازی که پس از درسهای راه سازی و مهندسی ترابری ارایه می شود،کاربرد اصول را هسازی در طرح کامل یک راه، از ابتدا تا انتها به همراه رسم نقشه هاو محاسبه های مربوط مورد توجه قرار می گیرد.


ج ) سایر درسها

علاوه بر موارد یاد شده که اهم درسهای دانشگاهی در رشته مهندسی عمران عمران میباشد، درسهای دیگری نظیر : ” مصالح ساختمانی و آزمایشگاه ” ، ” تکنولوژی بتن وآزمایشگاه، آزمایشگاه مکانیک خاک ” ، ” آزمایشگاه هیدرولیک ” و ” آزمایشگاهمقاومت مصالح ” ارایه می گردد که در درسهای آزمایشگاهی، دانشجو بعضی مطالب خواندهشده در درسهای نظری را در عمل آزمایشگاهی آزمایش می کند.

درسهای نظیر ” راه آهن ” ، و ” اصول مهندسی ترافیک ” هم که از جمله درسهای مهماین دوره هستند در بسیاری از دانشگاههای معتبر به عنوان درسهای اجباری تدریس میشوند.

درسهای دیگری به عنوان درسهای اختیاری در دانشگاههای مختلف باعنوانهای متفاوتارایه می گردند. از جمله مهمترین آنها می توان به درسهای : ” بارگذاری ” ، ” اصولمهندسیسد” ، ” طراحی ومعماری ” و ” اصول مهندسی پل ” اشاره کرد.
۱-۷)ادامهتحصیلات

ادامه تحصیلات در دوره بعد از کارشناسی را تحصیلات تکمیلی می نامند که شامل : کارشناسی ارشد ( فوق لیسانس یا دکترای حرفه ای ) و دکترای تخصصی است. در دورهکارشناسی ارشد ناپیوسته ، دانشجو حدود ۳۲ واحد آموزشی تخصصی را که به تناسب رشته ،تعدادی از واحدهای آن را پایان نامه ( یا رساله ) تشکیل می دهد، می گذراند ومعلومات خود را در یک زمینه خاص از رشته، گسترده تر از مقطع کارشناسی افزایش می دهد .

در دوره کارشناس تخصصی که پس از پایان تحصیلات در مقطع کارشناسی ارشد شروع میشود، بسته به رشته تحصیلی ، حدود ۴۵ واحد درس اختصاصی ارایه می گردد که اغلب درحدود نصف این تعداد واحد به پایان نامه دکتری اختصاص می یابد. دانشجو با تدوین اینرساله ، کار تحقیقاتی نسبتا” گسترده ای را در یک زمینه تخصصی خاص به انجام می رساندو سعی می کند در گسترش مرزهای دانش سهیم باشد.
۱-۸)گرایشهای مختلف کارشناسیارشد و دکتری در رشته عمران

فارغالتحصیلان مقطع کارشناسی عمران- عمران، می تواند در مقطع کارشناسی ارشد درگرایشهای مختلف : سازه، سازه های هیدرولیکی ،مهندسی زلزله ، راه وترابری، مکانیکخاک وپی ، مهندسی آب، سازه های دریایی ،مهندسی مدیریت ساخت، مهندسی برنامه ریزی حملو نقل ،مهندسی نقشه برداری ( ژیودزی)، فتوگرامتری و مهندسی محیط زیست به تحصیلادامه دهد و  در هر یک از گرایشهای یاد شده زیر شاخ های تخصصی تری وجود دارد که درمقطع دکترای تخصصی و به خصوص در ضمن انجام رساله دکتری به آن پرداخته می شود.

امکان ادامه تحصیل در تمام گرایشهای یاد شده درمقطع کارشناسی ارشد و در بعضی اززمینه های یاد شده در مقطع دکتری در داخل کشور وجود دارد، ولی ادامه تحصیل در پارهای از گرایشهای دیگر، در حال حاضر فقط در خارج از کشور میسر است.
۱-۹)تواناییهای فارغ التحصیلان مقطعهای کارشناسی ارشد و دکتری

در دوره های تحصیلات تکمیلی ( کارشناسی ارشد و دکتری ) بیشتر به جنبه های نظری وپژوهشی پرداخته می شود. بدین جهت فارغ التحصیلان این دوره ها در هر یک از گرایشهاییاد شده، بیشتر تواناییهای علمی و محاسباتی و به طور کلی نظری خود را افزایش میدهد، اگر چه این افزایش توانایی ، در کارهای اجرایی علمی نیز از نظر صحت اجرا میتواند نقش مهمی داشته باشد.

در مقطع دکتری دانشجو ضمن اففزایش مراتب علمی خود، در یک زمینه تخصصی تر ، قدرتو توان خود را برای انجام کارهای تحقیقاتی و توسعه مرزهای دانش و رفع معضلات علمی واجرایی از طریق پژوهش بالا برده، تحقیقاتی را در یک مورد خاص، انجام میدهد.
۱-۱۰)جذب فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی در محیطهای کار

از آن جا که این فارغ التحصیلان علاوه بر تواناییهای یک کارشناس عمران، از نظرعلمی و نظری وپژوهشی در یک زمینه خاص، معلومات بیشتری دارند، بدین جهت کاراییبیشتری نیز دارند واز مطالب فراگرفته شده می توانند در زمینه های طراحی و محاسباتیدقیق و تخصصی تر و همچنین پژوهشی ، استفاده نمایند. این گونه فارغ التحصیلان ضمن آنکه می توانند در تمام محلیهای جذب فارغ التحصیلان کارشناسی مشغول به کار گردند،مسوولیتهای بالاتر و سنگین تر علمی،پژهشی و اجرایی را به عهده می گیرند. پس ازپپایان دوره دکترای تخصصی ، امکان همکاری در دانشگاهها و سایر مراکز علمی و پژوهشیبه عنوان عضو هیات علمی برایشان میسر می گردد.
سایر گرایشهای مجموعه مهندسیعمران
با توجه به جنبه های مشترک قابل ملاحظه بین گرایشهای مختلف عمران در هرمقطع ، و به منظور جلوگیری از تکرار مطالب، در این قسمت سعی می شود تا با بیاناختلافهای اساسی بین هر گرایش با گرایش عمران عمران، به توضیح و معرفی آنهاپرداخته شود. بنابر این تاکید می شود علاقه مندان وخوانندگان محترم ، نخست مطالبمربوط به مهندسی عمران عمران ، را به طور کامل مطالعه کنند.

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 26 اسفند 1393 ساعت: 14:56 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تحقیق درباره رشته جغرافیا

بازديد: 1495

تحقیق درباره رشته جغرافیا

 

تعریف و توصیف

که؟ کجا ؟ کی ؟ چه ؟ چرا ؟ چگونه ؟

این شش سوال اساسی علم جغرافیارا تشکیل می دهد . چرا که جغرافیا در مواجهه با هر پدیده ای به این سوالها پاسخ می گوید و از این راه به تحلیل و تصمیم گیری درباره موضوعات و مشکلات عمده ای که انسانها با آن روبرو هستند می پردازد . به همین دلیل منشور بین المللی آموزش جغرافیا معتغد است که همه مسائل مهم کره زمین از جمله حرکات جمعیت ،غذا و گرسنگی ،شهر نشینی ،تفاوتهای اجتماعی اقتصادی ،بی سوادی، فقر ، بیکاری ،پناهندگان و اشخاص آواره از وطن ،متجاوزین به حقوق انسانی ،بیماری ، جنایت ،تخریب و انحدام جنگلها ، فرسایش ، بیابان زایی ، بلایای طبیعی ، ضایعات هسته ای و سمی ف تغییر آب وهوا ، آلودگی جوی ، آلودگی آب ، حفره های ازن ، محدودیت منابع ، محدودیت رشد ، کار بری ارازی ، نزاع های قومی ، جنگ ، ناحیه گرایی ، ملیت گرایی و جهان گرایی دارای بعد قوی جغرافیایی هستند .

دکتر بهلول علیجانی استاد جغرافیای دانشگاه تربیت معام تهران در معرفی این علوم می گوید :

 "موضوع جغرافیا مکان است و این علم تا جایی که به انسان مربوط می شود ،مطالعه می کند و در این مطالعه سعی دارد سطح زمین را از نظر تمام ویژگی ها ی آن مانند سردی و گرمی ، حاصلخیزی ، سختی و سستی ،شوری و شیرینی ، جنگلی و علفزاری ، خشکی و رطوبت و هزاران ویژگی دیگر بشناسد .به همین دلیل مشاهده مستقیم زمین ، روش اصلی مطالعه جغرافیایی است " .

دکتر لشگری استاد جغرافیا ی دانشگاه شهید بهشتی نیز در معرفی این علوم می گوید :

 "موضوع بحث جغرافیای طبیعت و انسان و چشم انداز حاصل از کنش این دو پر یگدیگر است "

شیرین عزتی دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا در معرفی این علم می گوید :

" شناسایی پراکندگی عوامل طبیعی و انسانی در جهان و تحلیل عوامل ایجاد ، تشدید و تضعیف این پدیده ها در گستره گیتی به علم جغرافیا باز می گردد .

برای مثال این که بزرگترین صادر کننده گندم در جهان ، آمریکا است  . بیشترین استخراج نفت در حوضه خلیج فارس صورت می گیرد . حداکثر بارندگی در دامنه هیمالیا است و نوار خشک جهان در بین المدارین می باشد . از جمله مسائل جالبی است که در این علم مطرح می شود .

"جغرافیا " یعنی کشور شناسی این دیدگاهی است که در ذهن بسیاری از دانش آموزان وجود دارد زیرا دانش آموزان در کتا ب  جغرافیا ی خود بیش از هر چیز درباره وسعت محصولات و وضعیت آب و هوا ی کشور های مختلف مطالعه می کنند در حالی که در رشته جغرافیا فقط یک درس در شاخه جغرافیای طبیعی تحت عنوان " جغرافیای قاره ها " وجود دارد و تمام مباحث این رشته کاربردی و فنی است . در یک کلام می توان گفت که موضوع جغرافیا " مکان " است . واین علم مکان را تا جایی که به زندگی انسان مربوط می شود مطالعه می کند ودر این مطالعه سعی دارد سطح زمین را از نظر تمام ویژگی های آن  مانند سردی و گرمی ، حاصلخیزی ، سستی و سختی ، شیرینی و شوری ، خشکی و رطوبت و هزار ویژگی دیگر بشناسد . به همین دلیل مشاهده مستقیم زمین روش اصلی مطالعه جغرافیا است .

البته امروزه  با توجه  به تحولی که در کتابها ی درسی دوره متوسطهایجاد شده است حتی دانش آموزان نیز می دانند که یک درس تعریفی محض نیست . بلکه زیر بلا و بستر فعالیت های اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی می باشد .

§        اهمیت و ضرورت

اهمیت و ضرورت این رشته در گرایش ها یی مثل گرایش ژئو مورفولوژی است . ژئو مورفولوژی بیشتر به فرایند های سطحی و بیرونی زمین متمرکز است و ارتفاعات پستی و سستی زمین را مطالعه می کند .

الف)گرایش آب و هوا شناسی : در این گرایش بیشتر مسائل آب و هوا  عناصر و عوامل اقلیمی در فعالیّت انسان و مسائل و بهره برداری از زمین کشاورزی مطرح می شود و این برای کشاورزی مفید است که از وضع اب و هوا خبر داشته باشد.

ب) گرایش جغرافیای شهری : جغرافیای شهری به مطالعه ی مسائل مهمی از جمله گسترش شهرها ،مسائل اقتصادی و جمعیتی شهرها و بحث روز جغرافیای شهری ،یعنی توریسم می پردازد بر روی نحوه اشغال فضا ، نوع تمرکز و پراکندگی شاغل در یک شهر و چگونگی جابه جایی از محل کار به سکونت ، ارتباط شغل و مسکن بر قرار است مطالعه می کند و این برای شهر نشینی ها اهمیت بسیاری دارد .

ج) گرایش جغرافیای رو ستای : این گرایش بر روی شهر وروستا ، برنامه ریزی و توسعه ی روستای ، نو سازی و آینده روستاها ، علل و عوامل مهاجرت رو ستائیان ، بهداشت واوقات فراغت روستائیان و ... می پردازد و این اطلاعات برای روستائیان و روستانشینان حائز اهمیت است.

§        تحصیلات

جغرافیا علم گسترده ا ی است و از این رو شاخه های شناخته شده بسیاری دارد . بطوری که اتحادیه

جغرافیدانان آمریکا 57شاخه برایی  جغرافیای موضوعی و 62 شاخه برای جغرافیای ناحیه ای مشخص کرده اند . در دانشگاها و مراکز آموزش عالی کشور ما نیز علم جغرافیا در مقطع کارشناسی در دو رشته مجزای جغرافیا (در مفهوم عام آن )و جغرافیای سیاسی نظامی ارائه می شود که رشته جغرافیا خود دارای سه شاخه اصلی جغرافیای طبیعی ، جغرافیای انسانی و کارتو گرافی است . همچنین شاخه جغرافیای طبیعی دارای دو گرایش پزئو مورفولوپژی و آب و هوا شناسی ( اقلیم ) و شاخه جغرافیای انسانی دارای سه گرایش شهری ، روستای ، جغرافیا و برنامه ریزی شهری است . البته گرایش های فوق در دوره کارشناسی تفاوت محسو سی با یکدیگر ندارند چرا که واحد های تخصصی هر یک از این گرایش ها کمتر از ده واحد است .

دکتر لشگری در همین زمینه می گوید : جغرافیا در مقطع کارشناسی در سه شاخه اصلی جغرافیای طبیعی ، انسانی و کارتو گرافی ارائه می شود و هر یک از گرایشها ی جغرافیای انسانی و انسانی دارای گرایشهای متعددی هستند . البته تفاوت هر گرایش با گرایش دیگر تنها در هشت واحد تخصصی است . وبه همین دلیل بسیاری از دانشگاها در دفترچه راهنمای آزمون سراسری گرایشهای موجود در دانشگاه خود را ذکر نکرده و تنها به شاخه های اصلی جغرافیا که در دانشگاه تدریس می شود اشا ره نموده اند .

محسن شهرابی فارغ التحصیل جغرافیا نیز معتغد است که داو طلب رشته ی جغرافیا نباید هنگام انتخاب رشته به نوع گرایش توجهی داشته باشد . چرا که دانشجوی دوره لیسانس در هیچ یک از گرایش های ژئو مورفولوژی ، اقلیم ،روستایی ، شهری و گرایشهای دیگر متخصص نمی شود و تنها اطلاعاتی کلی در باره ی یکی از شاخه های طبیعی و انسانی و یا کا رتو گرافی به دست می آید .

دروس مشترک برای کارشناسی جغرافیا

جغرافیای آبها

جغرافیای خاکها

جغرافیای زیستی

آب و هوای ایران

ژئومورفولوژی ایران

منابع و مسایل آب ایران

اصول و روشهای برناه ریزی ناحیه ای

مبانی جغرافیا ی جمعیت

مبانی جغرافیای روستا ئی

مبانی جغرافیای اقتصادی 1 : کشاورزی

مبانی جغرافیای اقتصادی 2 : صنعت ، حمل و نقل و انرژی

جغرافیای سیاسی

مبانی جغرافیای شهری

جغرافیای کوچ نشینی

پژوهش میدانی در جغرافیا ( روش تحقق عملی )

زمین در فضا

ریاضیات 1و2

آمار و احتمالات 1

منابع و ماخذ جغرافیای ایران

فلسفه جغرافیا و جغرافیای کاربردی ایران

تاریخ علم جغرافیات

کارتوگرافی (نقشه کشی )

نقشه برداری 1و2 ( نظری و عملی )

نقشه خوانی

جغرافیا در مقطع کار شناسی در 5 شاخه اصلی جغرافیای طبیعی ، جغرافیای انسانی ، کارتوگرافی جغرافیا و برنامه ریزی شهری و جغرافیا سیاسی نظامی ارائه می شود و هر یک از گرایش های جغرافیای طبیعی و انسانی دارای شاخه های متعددی است .البته تفاوت هر گرایش با گرایش دیگر تنها در واحد تخصصی است و به همین دلیل بسیاری از دانشگاه ها در دفتر چه راهنما ی آزمون سراسری گرایش های موجود در دانشگاه خود را ذکر نکرده و تنها به شاخه های اصلی جغرافیا که در آن دانشگاه تدریس می شود اشاره نموده اند .

1-      شاخه ی جغرافیای طبیعی : شاخه جغرافیای طبیعی علمی اس که محیط طبیعی و تاثیرعوامل وعناصر محیطی بر زندگی و فعالیت انسانی را مطالعه می کند این علم در مقطع کارشناسی دارای دو گرایش ژئومورفولوژی و آب و هوا شناسی است .

الف) گرایش ژئومورفولوژی : ژئومورفولوژی بیشتر به پدیده های سطح زمین توجه دارد ریخت یا چهره زمین را مطالعه می کند به همین دلیل این علم ارتباط بسیاری با زمین شناسی دارد و تحت تاثیر یافته های علم زمین شناسی است چرا که شکل ظاهری زمین تبلور اتفاقات درون زمین می باشد . البته زمین شناسی بیشتر به اعماق و لایه ها ی درونی زمین می پردازد اما ژئومورفولوژی فرایند های بیرونی یا سطحی زمین را مطالعه می کند .

دروس تخصصی گرایش ژئومورفولوژی :

ژئومورفولوژی مناطق شهری ، نقشه ها و نمودارهای ژئو مورفولوژی ،هیدرولوژی کاربردی ، کاربرد ژئومورفولوژی در برنامه ریزی شهری و منطقهای ، تفسیر نقشه (توپوگرافی و زمین شناسی )

ب)گرایش آب و هوا شناسی : رشته آب و هوا شناسی فرایندها ی حاکم بر جو از جمله انرژی و توزیع آن دذر سطح سیاره زمین ،حرکات جو و قانونمندی ها ی حاکم بر آن و تاثیر این فعالیت ها را بر روی زیست و فعالیت انسان ها ، جانداران و محیط بی جان سیاره زمین مطالعه می کند در این گرایش بیشتر مسائل آب و هوا عناصر و عوامل اقلیمیدر فعالیت انسان و مسائل بهره برداری از زمین مثل کشاورزیمطرح می شود .

دروس مشترک در شاخه های مختلف جغرافیا:

جغرافیای آب ها ،جغرافیای خاکها ، جغرافیای زیستی ، آب و هوای ایران ، ژئومورفولوژی ایران ، مناب و مسائل ایران ، اصول و روش های برنامه ریزی ناحیه های ، مبانی جغرافیای جمعیت ، مبانی جغرافیای روستائی ، مبانی جغرافیای اقتصادی ، مبانی جغرافیای اقتصادی ( صنعت ) ، حمل و نقل انرژی ، جغرافیای سیاسی ، مبانی جغرافیای شهری ، جغرافیا یکوچ نشینی ، پژوهش میدانی در جغرافیا ، زمین در فضا ، ریاضیات ، آمار و احتمالات ، منابع و ماخذ جغرافیا ی ایران ، فلسفه جغرافیا ، جغرافیای کاربردی ، تاریخ علمی جغرافیا ، کارتوگرافی ،نقشه برداری ، نقشه خوانی ، روش تحقق ، اصول سنجش از دور ، کاربرد عکسها ی هوای و ماهواره ای در جغرافیا ، کامپیوتر در جغرافیا ، مبانی علم جغرافیا ، زیست شناسی برای جغرافیا ، مبانی اقلیم شناسی ، آب و هوای کره زمین و  مبانی ژئومورفولوژی .

دروس اصلی مشترک در گرایش های جغرافیای طبیعی :

جغرافیای قاره ها ، زمین شناسی ، زمین شناسی ایران ، مسائل جغرافیای مناطق خشک ایران ، حفاظت خاک ، جنگل و مرتع و مسائل مربوط در ایران ، جغرافیای ناحیه ای ایران ، متون جغرافیای طبیعی به زبان خارجی ، جغرافیای انسانی ایران ، نقشه برداری تکمیلی ، مبانی محیط زیست ، ژئومورفولوژی اقلیمی ، کاربرد جغرافیای طبیعی در برنامه ریزی شهری و منطقه ای ( با تاکید بر ایران ) .

2-     شاخه کارتو گرافی : کارتوگرافی هنر ،علم و فن تهیه انواع نقشه برای استفاده درساختار اقتصادی ، فرهنگی ، دفاع ملی ، روابط بین الملل ، تعلیم و تربیت ، جهانگردی و موارد متنوع دیگر است . یعنی یک جغرافیدان به یاری نقشه ، اطلاعات دقیقی در مورد موقعیت ها و پراکندگی ها به دست می آورد . با توجه به این که ما صدها نوع نقشه داریم مشخص است که تهیه یک نقشه نیاز به مهارتی خاص دارد که این مارت را دانشجو یشاخه کارتو گرافی بدست می آورد .

دروس پایه و اصلی  :

 ریاضیات ، سنجش از راه دور ، ژئومورفولوژی ایران ، جغرافیای آبهای ایران منابع و ماخذ

جغرافیای ایران ،  متون جغرافیای به زبان خارجی ، جغرافیای خاکها ، جغرافیای نظامی ایران ، مبانی جغرافیای سیاسی ، فلسفه جغرافیا ، زمین در فضا ،  زمین شناسی برای جغرافیا ، مبانی آب و هوا شناسی ، جغرافیای آبها ، ژئومورفولوژی عمومی ، جغرافیای زیستی ، کاربرد آمار در جغرافیا ، جغرافیای اقتصادی عمومی ، جغرافیای جمعیت ، جغرافیای روستایی ،جغرافیای شهری ( عمومی و ایران ) .

دروس تخصصی :

آمار و احتمالات ، کامپیوتر ، فیزیک نور ، کلیات جغرافیای جهان ، تئوری خطاها ، فتوگرامتری ، تغییر عکس ، هیدروگرافی ، نقشه برداری ، کارتوگرافی ریاضی ، کارتوگرافی موضوعی ، عکاس و فن چپ ، گرافیک ، نقشه برداری هیدرو گرافی ، پروژه کارتوگرافی ، کارتوگرافی کامپیوتری ، جغرافیای خلیج فارس ، ژئودزی عمومی ، نجوم ژئودزی ، کارتوگرافی ، متون جغرافیا به زبان خارجی ، جغرافیای آبها ی ایران ،جغرافیای نظامی در ایران .

 شاخه جغرافیای انسانی :

جغرافیای انسانی به عنوان یکی از شاخه های مهم علم جغرافیا در دو گرایش جغرافیای شهری و روستای در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور مان ارائه می شود .

گرایش جغرافیای شهری :

جغرافیای شهری به مطالعه مسائل مهمی از جمله گسترش شهرها ، مسائل اقتصادی و جمعیتی شهرها و بحث روز جغرافیای شهری ، یعنی  توریسم می پردازد . بررسی نحوه اشغال فضا ، نوع ، تمرکز و پراکندگی مشاغل در یک شهر و چگونگی جابجایی از محل کار به سکونت ، ارتباط شغل و مسکن و

تاثیر ات متقابل و چند جانبه ای که میان متغییرها برقرار است در جغرافیای اجتماعی شهرها بررسی می شود .

دروس اصلی مشترک در گرایش های مختلف جغرافیای انسانی :

جغرافیای جمعیت ایران ، جغرافیای روستای ایران ، جغرافیای شهری ایران ، جغرافیای اقتصادی ایران حمل و نقل انرژی ، اصول علم اقتصادی ، نظریه های اقتصادی و اقتصاد توسعه ، متون جغرافیای انسانی به زبان خارجی ، نقشه ها و نمودارها ی موضوعی در جغرافیای انسانی ، ویژگی های جغرافیای انسانی مناطق خشک ایران ، جغرافیا و صنعت توریسم ، ویژگی های جغرافیای کشور های توسعه یافته ، ویزگی های جغرافیای کشورها ی اسلامی ، ویزگی های جغرافیای آسیای میانه ، کاربرد جغرافیای طبیعی در برنامه ریزی شهری و روستای ، جغرافیای تاریخی ( با تکید بر ایران ) .

دروس تخصصی گرایش جغرافیای شهری :

 اقتصاد شهری ، شهرها و شهرکهای جدید ، روابط متقابل شهر و روستا با تاکید بر ایران ، اصول و روشهای برنامه ریزی شهری ، برنامه ریزی شهری در ایران و منطقه ای ( روش تفسیر طرح ها ی شهری و منطقه ای ) پایان نامه .

گرایش جغرافیای روستایی :

این گرایش به بررسی رابطه  شهر و روستا ، برنامه ریزی و توسعه روستایی ، نوسازی و آینده روستاها ، روستاهای آینده ، عللو عوامل مهاجرت روستا نشینان ، بهداشت و اوقات فراغت روستائیان ، حفظ محیط زیست ، نحوه حمل و نقل ، کیفیت زندگی و وضعیت اقتصادی روستاها میپردازد .

دروس تخصصی گرایش جغرافیای روستای :

اصول و روشها ی برنامه ریزی روستای ، اقتصاد روستای ، روابط متقابل شهر و روستا با تاکید بر ایران ، برنامه ریزی روستای در ایران ، کارگاه برنامهد ریزی روستای ، پایان نامه .

4 شاخه جغرافیا و برنامه ریزی :

شاخه جغرافیا و برنامه ریزی شهری تلاش می کند تا با توجه به عوامل انسانی و طبیعی موجود در هر شهر ، برای مسائل جمعیتی ، اقتصادی و زیست محیطی آن ، برنامه ای بیندیشد تا مطابق این برنامه مهندس ین معمار عمران ، سازه و تاسیسات ، بخش های مختلف شهر را طراحی کرده و مشکلات شهر را حل نمایند .

5 شاخه جغرافیای نظامی سیاسی :

 این شاخه از جغرافیا به بررسی نقش عوامل جغرافیایی در سرنوشت جنگل می پردازد عواملی مثل وضعیت ارتفاعات ،آب و هوا یا وضعیت کشور های همسایه که می تواند نقش بسزایی در سرنوشت یک جنگل و در نتیجه در وضعیت سیاسی یک کشور داشته باشد .

دروس پایه و اصلی :  

تهیه و تفسیر نقشه های هوا و اقلیم سازمانهای بین المللی ، نظامیان و سیاست ف مبانی و اصول جغرافیای نظامی ، اصول روابط بین المللی ، حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران ، مقدمه ای بر روش تحقق د رجغرافیا ، نقشه خوانی ، مبانی عکسهای هوایی ، تفسیر عکسهای هوایی ، اصول سنجش از دور ، آشنایی با رشته های نظامی ، اطلاعات و عملیات ، طرح و عملیات ، اصول آفند و فدافند .

دروس تخصصی :

آب و هوای مناطق نظامی ایران ، تهیه و تفسیر نقشه های ژئومورفولوژی ، ژئومورفولوژی ایران ، جغرافیای نظامی ایران ، مسائل سیاسی و نظامی ایلات و عشایر ایران ، جغرافیای ترکیه و عراق ، جغرافیای کشور های حاشیه خلیج فارس ، جغرافیای نظامی افقانستان و پاکستان ، جغرافیای نظامی شوروی ، مسائل نظامی و استراتژیک معاصر ، جغرافیای سیاسی ایران ، تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران ، جغرافیای سیاسی خلیج فارس ، جغرافیای اقتصادی و سیاسی جهان سوم ، سیاست خارجی ایران ، نقشه های مو ضوعی ، جغرافیای آبهای ایران ، متون جغرافیا به زبان خارجی .

توانایی های لازم :

آمار و توانایی های لازم در رشته  جغرافیا اهمیت  ویژه ای دارد زیرا تهیه مدلهای مختلف و نمایش آنها مانند محاسبه سطح جزر و مد دریا ، محاسبه بارش باران  یا محاسبه آبها ی زیر زمینی از طریق علم آمار و احتمالات و زبان ریاضی ممکن است . همچنین هندسه و ریاضی دو پایه مهمگرایش کارتوگرافی است و به همین دلیل به اعتقاد بسیاری از استادان رشته جغرافیا بهتر است که برای این گرایش از بین داوطلبان گروه ریاضی فیزیک دانشجو پذیرفته شود علاوه بر هندسه و ریاضی دانشجوی این رشته بخصوص دانشجوی جغرافیای انسانی باید به علوم اجتماعی علاقه داشته باشد و درک خوبی از مسائل اجتماعی داشته باشد تا بتواند مسائل اجتماعی و جمعیتی شهر را بررسی کند و راه حل های مناسبی برای مشکلات موجود ارائه دهد .

موقعیت شغلی در ایران :

 فارغ التحصیلان گرایش آب و هوا شناسی می توانند در سازمان هواشناسی ، وزارت جهاد سازندگی ، وزارت نیرو ، وزارت کشاورزی ، سازمان حفاظت محیط زیست ، شهرداری ها ، ستاد حوادث غیر مترقبه وزارت کشور و مراکز نظامی مشغول به کار شوند . دانشجویان گرایش ژئومورفولوژی نیز میتوانند در وزارت کشاورزی مشغول به کار شوند . موسسه تحقیقات آبخیزداری جهاد سازندگی نیز که لایه های سطحی زمین را برای کنترل فرسایش مطالعه مکند مرکز مناسبی برای جذب فارغ التحصیلان این رشته و در نهایت باید به سازمان زمین شناسی به عنوان یکی از مراکز اشتغال فارغ التحصیلان این رشته اشاره نمود فارغ التحصیلان کارتوگرافی نیز می توانند در مراکز متعددی مانند سازمان نقشه برداری کشور ، سازمان جغرافیای نیروی مسلح و وزارت خانه های نیرو و معادن مشغول به کار شوند .

فارغ التحصیلان جغرافیای انسانی می توانند به عنوان محقق در سازمان برنامه و بوجه ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ف بنیاد مستضعفان و جانبازان ، سازمان جغرافیای نیروی مسلح ، سازمان محیط زیست شهر داری ها و وزارتخانه ها ی آموزش و پرورش ، مسکن و شهر سازی ، کشور ، جهاد کشاورزی و معادن و فلز ات ، دفاع و نفت مشغول شوند و در بخش بازاریابی کارخانجات کشورفعالیت کنند . همچنین در حال حاضر در اکثر کشورها ی جهان که در صنعت توریسم کار می کنند فارغ التحصیلان شهری هستند . چون بخش مهمی از دروس جغرافیای شهری در زمینه توریسم است استانداری ها و شهرداری ها نیز از مراکز اصلی فعالیت فارغ التحصیلان جغرافیای شهری می باشند . جغرافیای نظامی نیز در مقطع لیسانس یک رشته کاربردی است به همین دلیل فارغ التحصیلان این رشته به راحتی جذب سازمانهای نظامی ، انتظامی وسیاسی شده و در مراکز ی مانند ستادهای تخصصی و عمومی و مراکز مطالعه وزارت امور خارجه فعالیت می کنند .

اسامی دانشگاه هاو مراکز عالی دارای رشته ی جغرافیا : 

اصفهان ، تبریز ، تربیت معلم تهران ، تربیت معلم سبزوار ، تهران ، زابل ، زنجان ، سیستان و بلوچستان ، زاهدان ، شهید بهشتی تهران ، شهید چمران اهواز ، فردوسی مشهد ف مازندران ، بابلسر ، یزد ، امام حسین تهران ، موسسه آموزش عالی غیر انتفایی و غیر دولتی طبرستان و چالوس .

§        خصوصیات جسمی و توانایی بدنی لازم برای اشتغال

خصوصیات جسمی برای رشته جغرافیا متفاوت است در این رشته عمدتا باید سالم بود و بعضی از این شاخه ها را مورد بررسی قرار می دهیم .

در شاخه جغرافیای طبیعی  در این شاخه باید تقریبا سالم بود ه و در گرایشها ی مختلف این شاخه مثل گرایش ژئومورفولوژی در این گرایش باید چشم ها و دستها و پاها سالم بوده و موارد دیگر مثل حس های شنوائی ، بویایی و گفتاری باید تا حدالمکان سالم بوده .

در گرایش آب و هوا شناسی : در این گرایش هم باید مثل گرایش قبل خصوصیات قبلی را داشته .

شاخه کارتوگرافی : در این شاخه باید حس های گفتاری ، شنوایی و دیداری و حدالمکان دست وپا ها یکی سالم باشد .

گرایش جغرافیای شهری : در این گرایش باید همه حس ها سالم باشند .

 گرایش جغرافیای روستایی : در این گرایش باید مثل گرایش قبلی همه حس ها سالم باشند .

 شاخه جغرافیا و برنامه ریزی : باید حس های گفتاری و بینایی سالم و دستها نیز سالم و بقیه حس ها حدالمکان سالم باشند .

شاخه جغرافیای سیاسی نظامی : در این رشته باید تمام اعضای بدن سالم به غیر از پاها که یک پا

باید سالم باشد .

§        خصوصیات شخصیتی لازم برای موفقیت در مشاغل مربوط

آمار و مبانی ریاضی در رشته جغرافیا حائز اهمیت است زیرا تهیه مدلهای مختلف و نمایش آنها مانند : محاسبه جزر و مد دریا ، محاسبه بارش باران یا محاسبه آب ها ی زیر زمینی از طریق علم آمار و احتمالات و زبان ریاضی ممکن است . همچنین هندسه و ریاضی دو پایه مهم گرایش کارتوگرافی است و به همین دلیل به اعتقاد بسیاری از استادان رشته جغرافیا بهتر است که برای این گرایش از بین داوطلبان گروه ریاضی فیزیک دانشجو پذیرفته شود علاوه بر هندسه و ریاضی  دانشجوی این رشته بخصوص دانشجوی رشته جغرافیا انسانی باید به علوم اجتماعی علاقمند بوده و درک خوبی از مسائل اجتماعی و جمعیتی شهر را برسی کرده و راه حل های مناسبی برای مشکلات موجود ارائه دهد و نقش جنسیت تقریبا مهم نیست ولی بهتر است مرد باشد تا زن .

§        توانمندی ها ی ذهنی لازم

در این رشته باید دانشجو به رشته جغرافیای و دروس دانشگاهی این رشته علاقه مند باشد علاوه بر این باید علم آمار واحتمالات و ریاضی او قوی باشد و علاوه بر هندسه و ریاضی دانشجو ی این رشته بخصوص دانشجوی جغرافیای انسانی باید به علوم اجتماعی و جمعیتی شهر را بررسی کرده و راه حل های مناسبی برای مشکلات موجود ارائه دهد .

§        وسایل و ابزار مناسب برای اشتغال

وسایل و ابزار معمولا یک میز ویک دفتر ویک کامپیوتر و ... است ولی اگر در بخش دولتی مشغول به کار شود وسایل کار را خود آن شرکت در اختیار  فرد می گذارد .

§        سرمایه مالی مورد نیاز بعد از تحصیل

سرمایه چندانی نمی خواهد اگر در بخش خصوصی باشد به اندازه خرید یک میز و دفتر ، کاپیوتر  یعنی 5 میلیون کافی است و اگر در بخش دولتی مشغول به کار شود سرمایه چندانی نیاز نیست و در آمد این کار کمتر است 250هزار تومان نیست .

§        شرایط فیزیکی  لازم برای محیط کار

شرایط فیزیکی برای محیط کار بستگی به گرایش های آن رشته دارد مثلا فردی که به جنگل ، کوه ،دشت و ... می رود نباید معلوم باشد .

§        آینده شغلی در دهه های آینده

آینده شغلی دردهه های آینده چندان مناسب نیست چون مراکز مربوط سرمایه کمی را در اختیار این رشته ها می گذارند و کسانی که در این رشته تحصیل کرده اند توصیه های خوبی برای این رشته در آینده نمی کنند .

§        ماخذ و منابع   

CD علوی

CD سامان رشته

 

کسانی که در این رشته تحصیل کرده اند و مشاور عزیز آموزشگاه . 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 26 اسفند 1393 ساعت: 14:54 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 792

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس