جواب سوالات کتاب - 13

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

جواب تمرین های درس اول هدیه های آسمانی پایه پنجم

بازديد: 2261

جواب تمرین های درس اول هدیه های آسمانی پایه پنجم

 

بررسی کنید

در یک قرآن کامل صفحه فهرست نام سوره ها را باز و جاهای خالی را کامل کنید

اولین سوره:حمد آخرین سوره:ناس بلندترین سوره: بقره

سوره هایی به نام پیامبران خدا:محمد(ص)، یوسف، ابراهیم، یونس، هود

سوره هایی به نام جانوران:عنکبوت، فیل،بقره،نحل،نمل

سوره ای به نام یکی از روزهای هفته:جمعه

سوره هایی به نام پدیده هایی در طبیعت:زلزال، رعد،لیل

سوره ای به نام یکی از قسمت های نماز: سجده

ایستگاه فکر

این حدیث را بخوانید

امام علی علیه السلام:قرآن دریایی است که هیچ گاه خشک نمی شود.

چه شباهتی میان قرآن و دریا وجود دارد؟

با دوستانتان در این باره گفت و گو کنید. چون دریا بسیار وسیع و عمیق است و آب آن هیچ وقت تمام نمی شود. بزرگی و وسعت قرآن به دریا تشبیه شده که هیچ گاه دستورات آن تکراری نیست و به تمام موضوعات در تمام زمان ها اشاره کرده است.

بگرد و پیدا کن

با مراجعه به آیات۱۹۵ تا۲۰۵ از سوره بقره یک دعای قرآنی را که هر روز در نماز می خوانیم پیدا کنید و شماره ی آیه آن را در اینجا بنویسید.

ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره حسنه وقنا عذاب النار(سوره بقره آیه ۲۰۱)

با خانواده

با کمک اعضای خانواده نام چند میوه یا خوراکی را که در قرآن آمده است پیدا کنید، برای این کار می توانید به این آیات مراجعه کنید.

تین،۱ الرحمن۶، نحل۶۶

انجیر-زیتون-خرما-انار-شیر گوسفند-گاو و شتر

 

 

توجه

 

همچنین می توانید جواب پاسخ های کتاب های پایه های مختلف را از لینک های زیر ببینید.

بر روی هرپایه و کلاس کلیک کنید :

 

 

 
 
 
 
 
 

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 13 بهمن 1398 ساعت: 7:21 منتشر شده است
برچسب ها : ,,
نظرات(0)

جواب فعالیت های درس اول مطالعات پنجم

بازديد: 19

جواب فعالیت های درس اول مطالعات پنجم

 

فعالیت

برای هر یک از موقعیت های زیر، جمله ای مودبانه و محترمانه بنویسید؟

فهیمه روی پیشخوان کتابخانه مجله ای را می بیند. دوست دارد آن را بردارد و ورق بزند. پس به خانم کتابدار می گوید: خانم کتابدار عزیر ممکن است اجازه دهید من از مجله ی روی میز استفاده کنم؟

رضا دارد با عمویش صحبت می کند. ناگهان تلفن زنگ می زند. رضا می خواهد به تلفن جواب دهد. پس به عمویش می گوید: عمو جان ببخشید صحبت شما را قطع می کنم، با اجازه ی شما تلفن را جواب می دهم.

امین در اتوبوس نشسته است پیرمردی وارد می شود. او از روی صندلی بلند می شود و جای خود را به پیرمرد می دهد. پیرمرد از او تشکر می کند. امین در جواب می گوید: خواهش می کنم پدر جان بفرمایید.

زنگ تفریح است. آزاده در حیاط مدرسه دارد به طرف دوستش می دود که ناگهان تنه اش به یکی از دانش آموزان کلاس دوم برخورد می کند. به او می گوید: دوست عزیز معذرت می خواهم حواسم نبود

 

 

توجه

 

همچنین می توانید جواب پاسخ های کتاب های پایه های مختلف را از لینک های زیر ببینید.

بر روی هرپایه و کلاس کلیک کنید :

 

 

 
 
 
 
 
 

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 13 بهمن 1398 ساعت: 7:18 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

جواب فعالیت درس دوم مطالعات اجتماعی پنجم

بازديد: 3849

جواب فعالیت درس دوم مطالعات اجتماعی پنجم

 

الف- در هر یک از موقعیت های زیر اگر افراد نترسند چه اتفاقی ممکن است بیفتد؟ توضیح دهید.

-کودکی دستش را در لانه زنبور فرو ببرد و نترسد.

زنبور دست او را نیش می زند و ممکن است جانش را به خطر بیندازد.

-حمید بخواهد با تشویق دوستش از یک جای بلند بپرد و نترسد.

ممکن است در اثر پریدن دست و پایش بشکند یا باعث مرگش شود.

-فردی از دویدن به وسط خیابان یا ایستادن روی ریل راه آهن نترسد.

ممکن است، تصادف اتفاق بیفتد و اتومبیل یا قطار به آن فرد برخورد کند و موجب مرگش شود.

-دانش آموزی در خیابان به حرف فرد غریبه ای گوش بدهد و همراه او برود.

ممکن است آن فرد غریبه او را با خود به جای خطرناکی ببرد و اتفاقات ناگواری برای او بیفتد.

ب- آیا در موقعیت های بالا ترس بجا است؟ چرا؟

بله چون اگر نترسد جانش در خطر می افتد.

پ-به نظر شما آیا کسی که ترس بجا دارد، ترسوست؟ چرا؟

خیر. چون او احتیاط می کند و با این کار، سلامت و جان خود را به خطر نمی اندازد.

 

توجه

 

همچنین می توانید جواب پاسخ های کتاب های پایه های مختلف را از لینک های زیر ببینید.

بر روی هرپایه و کلاس کلیک کنید :

 

 

 
 
 
 
 
 

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 13 بهمن 1398 ساعت: 7:16 منتشر شده است
برچسب ها : ,,
نظرات(0)

جواب فعالیت های درس چهارم مطالعات اجتماعی پنجم

بازديد: 1837

جواب فعالیت های درس چهارم مطالعات اجتماعی پنجم

 

فعالیت

کدام یک از موارد زیر«گروه» نیستد؟ چرا؟

-دانش آموزانی که به یک اردو می روند.

-افرادی که در یک فروشگاه بزرگ مشغول خریدند.

گروه نیستند. چون هدف مشترکی ندارند و هر کدام نیاز خاص خود را دارند.

-بیمارانی که در مطب یک پزشک منتظر نشسته اند.

گروه نیستند، چون هدف مشترکی ندارند و با هم مشورت و هم فکری نمی کنند.

دانش آموزانی که در یک روزنامه ی دیواری تهیه می کنند.

فعالیت

الف)به نظر شما نماینده ی دانش آموزان در شورای دانش آموزی چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

۱-نسبت به مسائل درسی و امور مدرسه آگاه باشد.

۲-به نظرات دیگران احترام بگذارد و در کارها مشورت کند.

۳-در کارهای مدرسه از مشارکت دیگران استفاده کند.

۴-عادل و صادق باشد.

ب)انتظارات شما از نماینده و شورا چیست؟

۱-مشکلات و مسائل دانش آموزان و مدرسه را در شورا مطرح کند.

۲-برای رفع مشکلات از همفکری دیگران استفاده کند و پی گیر حل مسائل باشد.

 

 

توجه

 

همچنین می توانید جواب پاسخ های کتاب های پایه های مختلف را از لینک های زیر ببینید.

بر روی هرپایه و کلاس کلیک کنید :

 

 

 
 
 
 
 
 

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 13 بهمن 1398 ساعت: 7:14 منتشر شده است
برچسب ها : ,,
نظرات(0)

جواب فعالیت های درس پنجم مطالعات پنجم

بازديد: 849

جواب فعالیت های درس پنجم مطالعات پنجم

 

فعالیت

۱-با مراجعه به نقشه ایران و نقشه ی بالا از ناحیه ۲ و ۳ چند شهر مثال بزنید

ناحیه ۲:ساری-رامسر- رشت

ناحیه۳:لرستان-شهرکرد- همدان

۲-هر چه از ناحیه ی مرکزی ایران به سمت کوهپایه های البرز و زاگرس پیش برویم، تعداد شهرها و روستاها چه تغییری می کند؟ چرا؟

تعداد شهرها و روستاها افزایش می یابد، چون بارش برف و باران در آن جا زیاد است و آب به مقدار کافی وجود دارد. خاک آبرفتی و حاصلخیز و هوا معتدل می باشد.

فعالیت

به تصویر بالا دقت کنید و پاسخ دهید.

۱الف)چه عواملی ممکن است موجب شود که مردم یک مکان را ترک کنند و به جای دیگری مهاجرت کنند؟

خشکسالی- کمبود آب – کمبود درآمد و جنگ

ب)چه عواملی باعث می شود مردم مهاجر به یک مکان جذب شوند؟

شغل های بیش تر، درآمد بیشتر، فروشگاه های بزرگ، بیمارستان مجهز و دانشگاه

پ)چه عوامل دیگری ممکن است موجب شود که مردم یک منطقه به منطقه دیگری مهاجرت کنند؟

۱-نبودن امکانات کافی از جمله دانشگاه، بیمارستان، فروشگاه های بزرگ و اماکن تفریحی

۲-نبودن شغل کافی

۳-کمبود یا نبودن تکنولوژی های پیشرفته روز مثل اینترنت

۴-شرایط آب و هوایی نامساعد

 

 

۲)اگر جمعیت سرزمین الف نخواهد به سرزمین ب مهاجرت کند، چه کارها و برنامه هایی باید اجرا شود تا در همان جا بماند؟ دو پیشنهاد بدهید.

الف)امکانات سرزمین ب از جمله: دانشگاه، بیمارستان و فروشگاه های بزرگ در سرزمین الف فراهم شود.

ب)در سرزمین الف مشکل کمبود آب و خشکسالی با زدن سد و یا لوله کشی آب برطرف شود.

 

توجه

 

همچنین می توانید جواب پاسخ های کتاب های پایه های مختلف را از لینک های زیر ببینید.

بر روی هرپایه و کلاس کلیک کنید :

 

 

 
 
 
 
 
 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 13 بهمن 1398 ساعت: 7:11 منتشر شده است
برچسب ها : ,,
نظرات(0)

جواب فعالیت های درس ۲۰ مطالعات اجتماعی پایه پنجم

بازديد: 139

 

۱-با توجه به خط زمان سه حومت ترک تبار را نام ببرید و بگویید دوره ی حکومت کدام یک طولانی تر بوده است؟

۱-غزنویان۲-سلجوقیان۳-خوارزمشاهیان، دوره حکومت غزنویان طولانی تر بوده است.

۲-چگونه برخی از ترکان در ایران به قدرت  رسیدند و حکومت تشکیل دادند؟

با استفاده از استعداد ها و توانایی های خود به دربار پادشاهان نفوذ کردند و به مقامات مهمی چون فرماندهی سپاه رسیدند. آن ها پس از مدتی موفق شدند سلسله های غزنویان، سلجوقیان و خوارزمشاهیان را تشکیل دهند.

۳-نقشه ی قلمرو سلسله های غزنویان، سلجوقیان و خوارزمشاهیان را مقایسه کنید. وسعت قلمرو کدام یک بیش تر بوده است؟

سلجوقیان

۴-متن درس را مطالعه کنید کدام یک از سه حکومت غزنویان، سلجوقیان و خوارزمشاهیان اهمیت بیشتری دارند؟چرا؟

سلجوقیان، چون حاکمان این دوره برای اداره ی کشور از وزیران باهوش و خردمند ایرانی استفاده کردند. زبان و ادب فارسی در این دوره مورد توجه قرار گرفت. مدارس نظامیه و هم چنین مساجد، برج ها، مناره ها و کاروان سراهای باشکوهی در این دوره بنا شدند.

۵-در زمان حکومت سلسله های ترک تبار ایرانیان چه نقشی در ادراه امور کشور داشتند؟ چرا؟

برای ادراه ی سرزمین پهناور ایران و جمعیت زیاد آن از وزیران ایرانی استفاده می کردند. چون حاکمان ترک تبار از کشور داری اطلاع چندانی نداشتند و وزیران باهوش و خردمند ایرانی را برای اداره کشور انتخاب می کردند.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 13 بهمن 1398 ساعت: 7:08 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,
نظرات(0)

جواب فعالیت های درس ۲۱ مطالعات اجتماعی پنجم

بازديد: 551

جواب فعالیت های درس ۲۱ مطالعات اجتماعی پنجم

 

فعالیت

۱-چرا مغول ها به ایران حمله کردند؟ چند دلیل بیاورید.

چون مغول ها مردمی بیابان گرد بودند و قبایل آن ها با کمبود غذا روبه رو بودند. مغول ها بیشتر از راه غارت کاروان ها یا هجوم به سرزمین های دیگر زندگی خود را می گذراندند. چنگیزخان به بهانه ی کشته شدن بازرگانان خود توسط غایرخان به ایران حمله کرد.

۲-به نظر شما اگر ماجرای شهر اترار رخ نمی داد. باز هم مغول ها به ایران حمله می کردند؟چرا؟

بله چون آنها مردمی بیابان گرد بودن که به دنبال کشورگشایی بودند و از راه غارت کاروان ها و حمله به سرزمین های دیگر زندگی خود را می گذراندند.

۳-حمله های چنگیز و تیمور چه پیامدهایی برای ایران داشت؟توضیح دهید.

بسیاری از مردم به قتل رسیدند و اموال آنها غارت شد. بسیاری از کتابخانه ها و آثار هنری از بین رفتند. حکومت های محلی ایران از بین رفتند. بیشتر شهرها و روستاهای ایران ویران شدند.

 

 

توجه

 

همچنین می توانید جواب پاسخ های کتاب های پایه های مختلف را از لینک های زیر ببینید.

بر روی هرپایه و کلاس کلیک کنید :

 

 

 
 
 
 
 
 

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 12 بهمن 1398 ساعت: 21:08 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,
نظرات(0)

چگونه برخی از ترکان در ایران به قدرت رسیدند و حکومت تشکیل دادند

بازديد: 1653

چگونه برخی از ترکان در ایران به قدرت رسیدند و حکومت تشکیل دادند

 

جواب فعالیت:

با استفاده از استعداد ها و توانایی های خود به دربار پادشاهان نفوذ کردند و به مقامات مهمی چون فرماندهی سپاه رسیدند. آن ها پس از مدتی موفق شدند سلسله های غزنویان، سلجوقیان و خوارزمشاهیان را تشکیل دهند.

مطلب مرتبط:

ترک نژادان ترک‌زبان و حاکم برایران در‌ قرون‌ گذشته ،چون بر ایران و فارسی‌زبانان‌ که‌ دارای زبان‌ و ادب‌ و فرهنگی غنی بودند حـکمرانی مـی‌کردند،زبان‌ بـیگانهء‌ فارسی را-حداقل از نسل سوم و چهارم به بعد-به ضـرورت مـی‌آموختند چنان‌ که‌ ابو الفضل بیهقی دربارهء فارسی‌دانی سلطان‌ مسعود غزنوی نوشته است:

«و‌ از‌ پادشاهان این خاندان رضی الله‌ عنه‌ نـدیدم کـه کـسی پارسی چنان خواندی و نبشتی که وی…»و نیز از دیوان‌ رسائل‌ هـمین سلطان مسعود به جز‌ نامه‌های‌ خطاب‌ به خلیفه به‌ زبان‌ عربی،دیگر نامه‌های سلطانی حتی‌ به‌ پادشاهان و امرای تـرک چـنان‌که پیـش از این گفتیم به زبان فارسی نوشته می‌شده‌ است‌ نه به زبـان تـرکی،و این شیوه‌ در‌ تمام دوران‌ تسلط‌ ترکان‌ بر ایران‌زمین همچنین ادامه‌ می‌یابد.
۸-و اما رواج زبان پارسی را در ایران در دوران اسلامی بـه جـای زبـان‌ پهلوی‌ دوران ساسانی نبایدا زمقولهء تغییر زبانها‌ دانست.دربارهء‌ این‌ موضوع‌ در‌ این‌جا به ایـن‌ اشـاره‌ بـسنده می‌کند که زبان‌شناسان،آن‌جا که از تحول هریک از زبانها از قدیمترین دوران به بعد سخن‌ می‌گویند‌

عموما‌ دربـارهء بـرخی از زبـانها از سه دورهء‌ مشخص‌ سخن‌ به‌ میان‌ می‌آورند‌ که در مورد زبانهای ایرانی به ترتیب عـبارت اسـت از:فرس قدیم(اوستایی و پارسی باستان)،فارسی میانه(پهلوی و…)فارسی جدید(زبان رایج در ایران دوران اسلامی تا عصر حـاضر).بدین جـهت در‌ بـحث تفاوت زبانهای پهلوی و پارسی با یکدیگر سخن از گونه‌ای تحول زبان به میان می‌آید،نه از تـغییر زبان.

 

 

توجه

 

همچنین می توانید جواب پاسخ های کتاب های پایه های مختلف را از لینک های زیر ببینید.

بر روی هرپایه و کلاس کلیک کنید :

 

 

 
 
 
 
 
 

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 12 بهمن 1398 ساعت: 21:06 منتشر شده است
نظرات(0)

به چه دلیل ایرانیان بنی عباس را به قدرت رساندند و دلیل ناراضی بودن آنها از حکومت بنی عباس چه بود

بازديد: 6655

به چه دلیل ایرانیان بنی عباس را به قدرت رساندند و دلیل ناراضی بودن آنها از حکومت بنی عباس چه بود

جواب فعالیت :

چون آن ها می گفتند که می خواهند با ظلم و ستم مبارزه کنند و انتقام خون امام حسین(ع) و یارانش را بگیرند.

اما پس از مدتی، خاندان بنی عباس هم ستمگری را آغاز کردند و به دستورات اسلام توجهی نداشتند. در این دوره نیز امامان شیعه و پیروان آن ها را مورد اذیت و آزار قرار دادند.

مطلب مرتبط:

انقلاب عباسیان در خراسان در روز پنج شنبه بیست و پنجم رمضان سال ۱۲۹ ق توسط سلیمان بن کثیر اعلام شد. پیروان عباسی پیرامون ابومسلم جمع شدند و لباس و پرچم های سیاه را به عنوان شعار برگزیدند و به سیاه جامگان معروف شدند و این قیام از روستای سفیذنج آغاز شد.

ابومسلم برای خود لقب «امیر آل محمد» را برگزید و با کمک ابوسلمه خلال در کوفه که به او «وزیر آل محمد» می گفتند، توانست به تدریج قسمت های عظیمی از خراسان و نواحی مرکزی ایران را توسط سردار عباسیان قحطبة بن شبیب به تصرف در آورد.

در میانه قیام، مروان بن محمد خلیفه امویان، ابراهیم امام را که در شهر حمیمه اقامت داشت، دستگیر کرد و او را در زندانی در حرّان به قتل رساند. ابراهیم پیش از کشته شدنش، برادرش ابوالعباس سفاح را جانشین خویش قرار داده بود. سفاح به همراه برادران و عموهایش به کوفه به نزد ابوسلمه خلال گریخت.

گفته شده که ابوسلمه در ابتدا تصمیم داشته است که که برخی علویان را به عنوان خلیفه معرفی کند و برای این کار نامه هایی را نیز به آنان نوشته است. اما آنان از پذیرفتن این کار سرباز زده اند. سرانجام ابوسلمه، ابوالعباس سفاح را به عنوان خلیفه انتخاب کرد و سفاح در سال ۱۳۲ در کوفه به عنوان اولین خلیفه عباسی، به مردم معرفی شد. سفاح اندکی پس از به خلافت رسیدن، ابوسلمه خلال را به دلیل تردید در خلافت او، کشت.

پیش از ظهور اسلام بین بنی‌هاشم و بنی امیه بر سر ریاست خانه کعبه اختلاف بود مخصوصاً بعد از ظلم‌های معاویه و یزید نسبت به علی بن ابیطالب (علیه‌السّلام) و اولاد او، دامنۀ این اختلافات توسعه بیشتری پیدا کرد تا جائیکه به انقراض حکومت بنی امیه منجر شد، البته سقوط بنی امیه دلایل دیگری نیز داشت

از جمله تعیین جانشینان متعدد که موجب اختلاف و دشمنی در خاندان اموی گردید، اختلاف و تعصبات قبیله‌ای میان تیره‌ها و طوایف مختلف عرب شمالی و جنوبی که زمینه مناسبی برای فعالیت عباسیان فراهم کرد، جانبداری متعصبانه امویان از عنصر عربی و تحقیر اقوام دیگر نظیر ایرانیان و نهضت‌های سیاسی و مذهبی که با امویان مخالفت می‌کردند موجبات ضعف دولت اموی را فراهم کرد.

 

 

 

توجه

 

همچنین می توانید جواب پاسخ های کتاب های پایه های مختلف را از لینک های زیر ببینید.

بر روی هرپایه و کلاس کلیک کنید :

 

 

 
 
 
 
 
 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 12 بهمن 1398 ساعت: 21:04 منتشر شده است
نظرات(0)

چرا هنر و زبان فارسی در دوره ی حکومت های ایرانی رونق پیدا کرد

بازديد: 9501

چرا هنر و زبان فارسی در دوره ی حکومت های ایرانی رونق پیدا کرد

 

جواب فعالیت :

زیرا برخی از حکومت های ایرانی مانند سامانیان و صفاریان به زبان فارسی اهمیت زیادی دادند و شاعران و نویسندگان را تشویق می کردند.

مطلب مرتبط:

ادبیات فارسی در دوره اسلامی پس از وقفه ای کوتاه، از نخستین سده های ظهور اسلام با الفبای عربی پدید آمد که در واقع ادامه ادبیات پیش از اسلام بود.

ادبیّات فارسی یا ادبیات پارسی به ادبیاتی گفته می‌شود که به زبان فارسی نوشته شده باشد. ادبیات فارسی تاریخی هزار و صد ساله دارد. شعر فارسی و نثر فارسی دو گونه اصلی در ادب فارسی هستند. برخی کتاب‌های کُهن در موضوعات غیرادبی مانند تاریخ، مناجات و علوم گوناگون نیز دارای ارزش ادبی هستند و با گذشت زمان در دسته آثار کلاسیک ادبیات فارسی قرار گرفته‌اند.

ادبیات فارسی ریشه در ادبیات باستانی ایران دارد که تحت تأثیر متون اوستایی در دوران ساسانی به زبان‌های پارسی میانه و پهلوی اشکانی پدید آمد. ادبیات فارسی نو نیز پس از اسلام و با الگوبرداری از ادبیات عربی در نظم و ریشه‌های دبیری و نویسندگی دوران ساسانی که ادبیات منثور عربی را ایجاد کرده بود در زمینه نثر متولد شد. ادبیات شفاهی فارسی نیز به همان سبک باستانی خود ادامه یافت.

شاید مهم ترین زمینه ادبی در عرصه نثر فارسی، ادبیات داستانی باشد. سنت داستان پردازی در ایران باستان چنان با تاریخ و سرگذشت نیاکان درآمیخته بود که جدا ساختن یکی از دیگری امکان نداشت.

وجود کتاب هایی مانند هزار افسان، که بعدها در دوره اسلامی به عنوان الف لیلة و لیلة اقتباس و در دوران قاجار با نام هزار و یک شب به فارسی ترجمه شد و نیز آوردن مجموعه داستان تمثیلی کلیله و دمنه از هند به ایران در دوره خسرو انوشیروان، از اهمیت این سنت در فرهنگ ایران پیش از اسلام حکایت دارد.

در دوره اسلامی این میراث داستانی، ابتدا به عربی و سپس به فارسی دری منتقل شد. ابن مقفع کلیله را به عربی ترجمه کرد و مقدمه و باب هایی بر آن افزود

چرا هنر و زبان فارسی در دوره ی حکومت های ایرانی رونق پیدا کرد

 

 

توجه

 

همچنین می توانید جواب پاسخ های کتاب های پایه های مختلف را از لینک های زیر ببینید.

بر روی هرپایه و کلاس کلیک کنید :

 

 

 
 
 
 
 
 

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 12 بهمن 1398 ساعت: 21:02 منتشر شده است
نظرات(0)

شما از واقعه ی عاشورا چه پیامی دریافت کردید تحقیق کنید

بازديد: 4023

شما از واقعه ی عاشورا چه پیامی دریافت کردید تحقیق کنید

 

جواب فعالیت :

در مقابل ظلم و ستم و فساد سکوت نکنیم و امر به معروف و نهی از منکر کنیم.

توضیحات :

قیام امام حسین (ع) و یاران باوفایش کمتر از یک روز طول کشید و همۀ این بزرگان و آزادگان به دست انبوه سپاهیان یزید بن معاویه به شهادت رسیدند . این خیزش عظیم و مقدس ، پیام ها و عبرتهای فراوانی برای مسلمانان و همه مردم جهان دارد ، زیرا پیام های نهضت عاشورا ریشه در فطرت انسانی و عقل سلیم دارد و بسیاری از آنها همه جهانیان را مورد خطاب قرار می دهد.

در روز عاشورا، هنگامی که جنگی نابرابر میان سپاه دشمن و امام حسین (ع) و یارانش در حال وقوع بود، زنان دلیر و پاکباز، با آگاهی از نتیجه ظاهری جنگ، مردان خویش را به مبارزه علیه و دشمن ترغیب کردند. بانوان کاروان به درجه‌ای از اعتقاد رسیدند که در برابر خدا، تسلیم محض بودند. اگر کمی دقت کنیم، می‌بینیم که آنان می‌توانستند دنیا را بر آخرت و عقاید خویش ترجیح داده و با اصرار از همسران خود بخواهند که از میدان پاپس بکشند. اما نه تنها این کار را نکردند، بلکه مشوق مردان خود برای مبارزه و حفظ اسلام بودند. تاریخ عاشورا نمونه‌های متعددی از این بزرگواران را به ما معرفی می‌نماید

عاشورا در مقایسه با بسیاری از رخدادهای دیگر، حجم کمی از وقایع را به خود اختصاص داده و آغاز و انجام آن، در برهه ای کوتاه اتفاق افتاده است. اما یکی از حوادثی است که در طول تاریخ خویش، بیشترین توجه را به خود جلب کرده و علاوه بر نقش گسترده وتاثیر عمیق اجتماعی تاریخی خود، به صورت فرهنگی ویژه با ساختاری منحصر به فرد در آمده است

 

 

توجه

 

همچنین می توانید جواب پاسخ های کتاب های پایه های مختلف را از لینک های زیر ببینید.

بر روی هرپایه و کلاس کلیک کنید :

 

 

 
 
 
 
 
 

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 12 بهمن 1398 ساعت: 21:01 منتشر شده است
نظرات(0)

درمورد مراحل تشکیل رود را بنویسید

بازديد: 6963

درمورد مراحل تشکیل رود را بنویسید

وقتی باران می بارد و یا برف روی کوه ها آب می شود، این آب روی زمین جاری می شود. از جاری شدن این آب ها، جویبار به وجود می آید. این جویبارها در یک جا به هم می پیوندند و از  به هم پیوستن آن ها رود تشکیل می شود.

مطلب مرتبط:

رودخانه ها جریان طبیعی آب های سطحی هستند که دربستر معین به صورت فصلی یا دائمی جریان می یابند. رودخانه ها محدوده وسیعی از آبراهه های کم عرض و با شیب تند کوهستانی تا بستر های کم شیب و عریض جاری در دشت ها را شامل می شوند.

اگر چه رودخانه ها در توسعه شهری و تمدن بشری نقش مؤثری ایفا کرده اند اما با ملاحظه جریان توفنده سیلاب که حتی می تواند اتومبیل ها،خانه ها و درختانی که در مسیر جریان سیلاب قرار دارند رابا خود ببرند به خطرناک بودن زندگی در کنار آن ها پی می بریم . از طرف دیگر رسوبات حمل شده توسط سیلاب پس از ته نشین شدن باعث حاصلخیزی زمین های حاشیه رودخانه می شود. و بخش عمده تولید غذایی دنیا را فراهم می کند.

رودخانه به بستر و مسیر حرکت «رود» گفته می‌شود که معمولاً عبارت «رودخانه» با «رود» اشتباه می‌شود و جای آن استفاده می‌شود. رودخانه‌ها معمولاً در اولین مرحله در پای کوه‌ها، تشکیل مخروط افکنه‌ها را داده و پس از طی مسیری با انباشت مواد آبرفتی خود به توسعه دشتها کمک می‌کنند.

با توجه به تأثیرات هیدرولوژی در ژئومورفولوژی و تغیرات پیکر زمین توسط جریان آب و ایجاد جریان رواناب و همچنین تأثیر شکل حوضه، جنس حوضه از نظر زمین شناسی، شیب حوضه و…. تحقیق در این مورد اهمیت پیدا می کند. زیرا می توان با مطالعه دقیق و زیر بنایی و برنامه ریزی مدون از خسارت های وارده به زمین های زراعی ،زمین هاو تأسیسات واقع در سواحل رودخانه ها و مسیل ها توسط آب های جاری و سیلاب پیشگیری کرد.

و با توجه به اینکه حوضه رودخانه ده بالادر منطقه کوهستانی واقع شده و رواناب هلی حاصل از ریزش طولانی مدت باران و ذوب برف باعث بوجود آمدن سیل در این منطقه شده است باید تدابیری برای یشگیری از این بلایای طبیعی اندیشید. بنابراین این تحقیق با هدف شناسایی عوامل مؤثر در سیل خیزی و برآورد سیلاب در حوضه آبریز رودخانه ده بالا و امکان مهار و بهره برداری از آن هاانجام می شود.

 

 

توجه

 

همچنین می توانید جواب پاسخ های کتاب های پایه های مختلف را از لینک های زیر ببینید.

بر روی هرپایه و کلاس کلیک کنید :

 

 

 
 
 
 
 
 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 12 بهمن 1398 ساعت: 20:43 منتشر شده است
نظرات(0)

چه عواملی باعث می شود مردم مهاجر به یک مکان جذب شوند

بازديد: 555

سوال  :

چه عواملی باعث می شود مردم مهاجر به یک مکان جذب شوند

 

جواب فعالیت :

شغل های بیش تر، درآمد بیشتر، فروشگاه های بزرگ، بیمارستان مجهز و دانشگاه

توضیحات :

علت‌ها و زمینه‌های مهاجرت توسط متخصصین به مواردی شامل عوامل اقتصادی (درآمد، اشتغال، تصرف زمین)، عوامل جمعیتی (سن، جنس، وضع تأهل)، عوامل مربوط به شیوه زندگی، سطح تحصیلی و فرصت‌ها، خدمات ترابری و ارتباطات، خدمات اجتماعی و وسایل تفریحی تقسیم‌بندی می‌شوند.

مهاجرت و چگونگی توزیع مجدد جمعیت در داخل کشور یا اصطلاحاً مهاجرت داخلی، از اساسی‌ترین عواملی هستند که سیاست‌گذاران اقتصادی، اجتماعی جامعه برای کنترل جمعیت، جهت دادن به جابه‌جایی‌های جمعیتی و نیز هدایت جمعیت به‌سوی قطب‌های اقتصادی به آن توجه دارند و به همین دلیل، پژوهش درباره تغییرات حاصل از مهاجرت در جمعیت هر منطقه، بسیار ضروری است

در استان‌های آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، قم، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، همدان و یزد ۲۰ تا ۲۵ درصد علت مهاجرت مهاجران وارد شده، تحصیل بوده است.

یکی از نکات جالب در خصوص نتایج به‌دست‌آمده، آن است که در استان البرز حدود ۱۴ درصد مهاجران، برای دستیابی به مسکن مناسبت‌تر به این استان وارد شده‌اند و این نشان می‌دهد که اکثر مهاجران، مسکن کرج را با مسکن تهران مقایسه می‌کنند و، چون ارزان‌تر از تهران است، آنجا را انتخاب می‌کنند. اغلب این افراد مهاجرانی هستند که هدف نهایی آن‌ها از سکونت در کرج دسترسی به تهران است.

به هرحال امروزه ایران از جمله کشورهایی است که  با سیر روز افزون مهاجرت روستانشینان به شهرها مواجه است و با مشکلات و پیامدهای ناشی از این مهاجرت، دست و پنجه نرم می کند. این مهاجران هم در مبدأ و هم در مقصد، مسائل و مشکلاتت متعددی مانند بروز نابسامانی‌های متعدد ناشی از فشار بر منابع و امکانات محدود جوامع شهری، بیکاری و کم کاری، کمبود فضای زیستی و آموزشی، آلودگی هوا و محیط زیست، سالخوردگی و زنانه شدن نیروی کار کشاورزی، تخلیه روستاها و غیره را به وجود آورده است.

در حال حاضر ۷۰ درصد جمعیت ایران در شهرها زندگی می کنند که این آمار، آمار مناسبی نیست. از سوی دیگر تولیدات کشاورزی، اساس و پایه پیشرفت کشور هستند که این تولیدات نیز نتیجه تلاش روستاییان هستند و راه آبادانی شهرها این است که روستاها آباد شوند اگرچه پیشانی کشور شهرها هستند، نباید از روستاها نیز غافل شد.

 

 

توجه

 

همچنین می توانید جواب پاسخ های کتاب های پایه های مختلف را از لینک های زیر ببینید.

بر روی هرپایه و کلاس کلیک کنید :

 

 

 
 
 
 
 
 

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 12 بهمن 1398 ساعت: 20:41 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

نماینده ی دانش آموزان در شورای دانش آموزی چه خصوصیاتی باید داشته باشد

بازديد: 1941

سوال  :

نماینده ی دانش آموزان در شورای دانش آموزی چه خصوصیاتی باید داشته باشد

 

جواب فعالیت :

۱-نسبت به مسائل درسی و امور مدرسه آگاه باشد.

۲-به نظرات دیگران احترام بگذارد و در کارها مشورت کند.

۳-در کارهای مدرسه از مشارکت دیگران استفاده کند.

۴-عادل و صادق باشد.

توضیحات :

اهداف تشکیل شورا های دانش آموزی:          
۱-  آماده سازی دانش آموزان برای جامعه پذیری و تمرین مشارکت اجتماعی            

۲-  استفاده از توانمندی های مختلف دانش آموزان به مثابه منابع انسانی در اجرای برنامه های درسی                                                                          

۳- ایجاد روحیه مسئولیت پذیری و مشارکت دانش آموزان                                     

۴-  تمرین کار گروهی و آمادگی دانش آموزان برای ایجاد سازمانهای کار آفرین                          

۵-  صرفه جویی در هزینه های نیروی انسانی موظف                                          

۶- ایجاد حس رقابت بین کلاس ها در امر مشارکت در کارهای مدرسه                                     

۷- کاهش فاصله بین مسئولین و دانش آموزان و حذف فاصله کلاس و دفتر              

۸-  شناسایی نقاط قوت و ضعف دبیرستان از دید دانش آموزان                                                         

۹- مشارکت در شناخت نیاز های روز آمد دانش آموزان    

   شرح وظایف مسئول پایه :
مسئول پایه نقش محوری و کلیدی در راه اندازی ، ساماندهی ، هدایت و اجرای فعالیت شوراهای کلاسی تحت مسئولیت خود را دارد و می بایست دانش آموزان پایه را به فعالیت و مشارکت در شوراهای کلاسی ترغیب نمایند.
برای شوراهای کلاسی در پایه بر عهده دارد که به اختصار می توان به نکات ذیل اشاره نمود :
۱-     قرار دادن اساس نامه شوراها در اختیار دانش آموزان
۲-     تعریف و تفهیم حیطه اختیارات شوراهای دانش آموزی در سطح مدرسه برای دانش آموزان جدید الورود
۳-     ترغیب و تشویق دانش آموزان با خصوصیات خاص جهت مدیریت کلاس در انتخابات شوراها
۴-     اختصاص بخشی از زنگ مشاوره جهت پاسخگویی و شفاف سازی وظایف شوراها به دانش آموزان کلاس
۵-     برگزاری جلسات هفتگی با اعضاء شورای کلاسی جهت برنامه ریزی فعالیت های جاری و آتی شورای کلاس
۶-      پیگیری مصوبات جلسات در طول هفته از مدیران کلاس ها

 

توجه

 

همچنین می توانید جواب پاسخ های کتاب های پایه های مختلف را از لینک های زیر ببینید.

بر روی هرپایه و کلاس کلیک کنید :

 

 

 
 
 
 
 
 

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 12 بهمن 1398 ساعت: 20:39 منتشر شده است
نظرات(0)

حمله های چنگیز و تیمور چه پیامدهایی برای ایران داشت

بازديد: 5696

حمله های چنگیز و تیمور چه پیامدهایی برای ایران داشت

 

جواب:

بسیاری از مردم به قتل رسیدند و اموال آنها غارت شد. بسیاری از کتابخانه ها و آثار هنری از بین رفتند. حکومت های محلی ایران از بین رفتند. بیشتر شهرها و روستاهای ایران ویران شدند.

مطلب مرتبط:

چنگیزخان، خانِ مغول با نام اصلی تموچین، خان مغول و سردار جنگی بود که قبایل مغول را متحد ساخت و با فتح قسمت زیادی از آسیا شامل چین، روسیه، ایران و خاورمیانه، و همچنین اروپای شرقی، امپراتوری مغول را پایه‌گذاری کرد. او پدربزرگ قوبلای‌خان اولین امپراتور از سلسله یوان در چین و همچنین هلاکو خان -نخستین ایلخان ایران- بود.

از پیامدهای حمله مغول آن بود که بحران اجتماعی و اختلافات داخلی را افزایش داد و خلفای نابخرد عباسی و شهریاران ایران دیگر کارآمدی و آگاهی عهد پیشین «سامانیان و دیلمیان» را نداشتند، ولی همچنان رونق حوزه‌های اسلامی چشمگیر بود؛ این در حالی بود که حمله‌های پی در پی لشگریان به علوم دقیقه و فلسفه برقرار بود

یکی از بلایای سخت و مصائب سنگین با حمله ی مغول بر مردم ایران،قتل و کشتار بزرگان و از میان رفتن سرمایه های فکری و علمی کشور ایران بود.وقفه طولانی میان عصر حمله ی مغول و نابودی زیربنای علمی کشور تا اصلاحات عهد ایلخانی سبب قطع ارتباط ایرانیان با مبانی اقتصادی-فکری پیشینیان شد

پیامدهای حمله مغول به ایران
بر اثر حمله مغول زیان‌های مادی و معنوی بسیاری به ایران وارد شد و به قول جوینی:
 «آمدند و کندند و سوختند و کشتند و بردند و رفتند».
بیشتر شهرها، آبادی‌ها، مزارع، اماکن، راه‌ها، بازارها تخریب و در نتیجه تجارت، کشاورزی و صنعت نابود شد، اموال و دارایی‌های ایران غارت شد، بر اثر کشته شدن مردان بسیاری مناطق خالی از سکنه شده، علمای بسیاری کشته شدند، جوانان به سپاه برده شدند و اهل حرفه و صنعت به مغولستان انتقال یافتند و قلمرو سیاسی ایران مدت‌ها تحت حاکمیت بیگانگان قرار گرفت.

 

 

توجه

 

همچنین می توانید جواب پاسخ های کتاب های پایه های مختلف را از لینک های زیر ببینید.

بر روی هرپایه و کلاس کلیک کنید :

 

 

 
 
 
 
 
 

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 12 بهمن 1398 ساعت: 20:38 منتشر شده است
نظرات(0)

چرا مغول ها به ایران حمله کردند؟ چند دلیل بیاورید

بازديد: 12840

چرا مغول ها به ایران حمله کردند؟ چند دلیل بیاورید

 

 

چون مغول ها مردمی بیابان گرد بودند و قبایل آن ها با کمبود غذا روبه رو بودند. مغول ها بیشتر از راه غارت کاروان ها یا هجوم به سرزمین های دیگر زندگی خود را می گذراندند. چنگیزخان به بهانه ی کشته شدن بازرگانان خود توسط غایرخان به ایران حمله کرد.

مطلب مرتبط:

هجوم مغولان به عنوان یکی از مهمترین حادثه های تاریخ ایران ، تمامی ارکان و بنیانهای سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی ان روزگاران ایران را تحت تاثیر خویش قرارداد و نقطه عطفی شد که اهمیت خود را تا به سده های اتی حفظ نمود. به عبارتی این حادثه ، نوسان و دگرگونی بسیاری را در مسیر تاریخ سبب گردید و درهر زمینه از تاریخ نقش موثر و قابل تامل ایفا نمود.

چنگیزخان پس از تثبیت قدرت خود برای شروع باب تجارت و دوستی با ایران عده‌ای بازرگان به ایران فرستاد ولی هنگامی که سفیران چنگیز وارد شهر اترار شدند تا پیام او را تسلیم کنند، غایرخان حاکم آنجا در مالشان طمع کرده به بهانه جاسوسی آن‌ها را زندانی کرد و از سلطان محمد درخواست قتل آن‌ها را کرد. سلطان بدون تفکر دستور مصادره اموال و قتل آنان را صادر کرد. چون خبر به چنگیز رسید درخواست تسلیم حاکم را کرد ولی سلطان قاصد او را نیز کشت. لذا چنگیزخان همراه امرا و پسرانش عازم جنگ شد. او اترار را تصرف و اموال مردم غارت و غایرخان کشت. سپس شهرهای ماوراءالنهر مثل بخارا، سمرقند، ترمذ، جند، خجند، فناکت و… یکی پس از دیگری با قتل و غارت گشود و جوانان را به سپاه و اهل حرفه و صنعت را به مغولستان فرستاد.

زمینه‌ها و علل حمله مغول به ایران
۱-همجواری مغولان و خوارزمشاهیان با نابود شدن قراختائیان توسط سلطان محمد خوارزمشاه.
۲-قتل عام کاروان تجاری مغول در شهر اترار توسط غایرخان حاکم آنجا  به دستور سلطان محمد.
۳-توجه شدید مغولان به امر تجارت و نفوذ در غرب و مانع تراشی خوارزمشاهیان.
۴-دشمنی دیرینه بین خلافت عباسی و سلطان محمد که باعث شد خلیفه چنگیزخان را علیه سلطان تحریک کند.

پیامدهای حمله مغول به ایران
بر اثر حمله مغول زیان‌های مادی و معنوی بسیاری به ایران وارد شد و به قول جوینی:
بیشتر شهرها، آبادی‌ها، مزارع، اماکن، راه‌ها، بازارها تخریب و در نتیجه تجارت، کشاورزی و صنعت نابود شد، اموال و دارایی‌های ایران غارت شد، بر اثر کشته شدن مردان بسیاری مناطق خالی از سکنه شده، علمای بسیاری کشته شدند، جوانان به سپاه برده شدند و اهل حرفه و صنعت به مغولستان انتقال یافتند و قلمرو سیاسی ایران مدت‌ها تحت حاکمیت بیگانگان قرار گرفت.

 

 

توجه

 

همچنین می توانید جواب پاسخ های کتاب های پایه های مختلف را از لینک های زیر ببینید.

بر روی هرپایه و کلاس کلیک کنید :

 

 

 
 
 
 
 
 

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 12 بهمن 1398 ساعت: 20:37 منتشر شده است
نظرات(0)

ایرانیان چه تاثیراتی بر جانشینان چنگیز و تیمور داشتند؟

بازديد: 5543

فعالیت

۱-ایرانیان چه تاثیراتی بر جانشینان چنگیز و تیمور داشتند؟

سعی می کردند مغولان را راهنمایی و هدایت کنند و راه و رسم کشورداری را به آن ها بیاموزند.

۲-به تصویر سکه های دوره ایلخانان در صفحه۱۰۰توجه کنید.

کلمه های«الله و محمد» که روی این سکه ها نقش بسته است نشان دهنده چیست؟ نشان دهنده ی این است که مغولان به دین اسلام روی آوردند و مسلمان شده اند.

 

مطلب مرتبط:

در اثر ورود ترک‌ها و مغولان به ایران تا حدودی میراث کشاورزی و سیاسی ایران باستان و همچنین میراث کشاورزی و سیاسی مربوط به دوران اولیه‌ی اسلامی از بین رفت. با ورود این اقوام به ایران دامپروری در ایران گسترش یافت، تولیدات کشاورزی و درآمد حاصل از آنها کاهش پیدا کردند و شکل جدیدی از اویماق پدید آمد که به فعالیت‌های سیاسی روی آورد و به مخالفت با نظام حاکم پرداخت.

بنابراین دولت‌هایی که پس از سلجوقیان به وجود آمدند دارای میراثی دوگانه بودند: یکی حکومت سلطنتی ایرانی و دیگری واحدهای سیاسی تشکیل شده توسط اویماق‌ها. آنها برای حفظ حکومت سلطنتی خود و متمرکز کردن حکومتشان می‌بایست با این واحدهای سیاسینظامی نیز به مقابله می‌پرداختند.

رؤسای طوایف کوچک‌تر همیشه مشروعیت رئیس اویماق را زیر سؤال می‌بردند. بدین ترتیب رقابت بین اعضای مختلف یک اویماق باعث بی‌ثبات شدن این واحدها و دست‌به‌دست شدن سریع مقام ریاست اویماق می‌شد.

 

 

توجه

 

همچنین می توانید جواب پاسخ های کتاب های پایه های مختلف را از لینک های زیر ببینید.

بر روی هرپایه و کلاس کلیک کنید :

 

 

 
 
 
 
 
 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 12 بهمن 1398 ساعت: 20:35 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

به چه دلیل کافران از گسترش دین اسلام احساس خطر کردند

بازديد: 26781

فعالیت درس ۱۵ مطالعات پنجم

۱-چرا کافران از گسترش دین اسلام احساس خطر کردند؟

چون آن ها نمی خواستند با ازبین رفتن بت پرستی مردم باهم برابر باشند، بلکه دوست داشتند با ظلم و ستم بر مردم حکومت کنند.

۲-پیامبر(ص) در برابر آزار و اذیت کافران چگونه رفتار می کرد؟

 پیامبر با مهربانی آن ها را به راه خدا و دین اسلام دعوت می کردند.

 

مطلب مرتبط :

پیامبر (ص) به جای اینکه برای دشمنان سرسخت و لجوجش نفرین و درخواست عذاب نماید، برای آنان دعا می فرمود. در آغاز بعثت که دعوت همگانی پیامبر (ص) تازه شروع شده بود، در هنگام مراسم حج، مشرکان برای بزرگداشت و تقدیس بتهای خود در مراسم شرکت کرده بودند. آنان چون پیامبر (ص) را دیدند که با عبارت «قولوا لا إله إلا اللّه تفلحوا؛ بگویید: خدایی جز خدای یگانه نیست تا رستگار شوید»؛ رسالت خود را به همگان ابلاغ می کند، آن حضرت را سنگ باران کردند، به نحوی که سرتا پای پیامبر (ص) هدف سنگهای مشرکان قرار گرفت و خون از بدن مبارکش جریان یافت. امیرالمؤمنین و حضرت خدیجهJ را از ماجرا آگاه کردند و آن دو بزرگوار در کنار بدن خون آلود پیامبر حاضر شدند و به مداوا پرداختند. در روایت آمده است: خداوند ـ جل و علا ـ فرشته یا فرشتگانی را نزد او فرستاد تا آنچه را خواهد

 

 

توجه

 

همچنین می توانید جواب پاسخ های کتاب های پایه های مختلف را از لینک های زیر ببینید.

بر روی هرپایه و کلاس کلیک کنید :

 

 

 
 
 
 
 
 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 12 بهمن 1398 ساعت: 20:32 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,
نظرات(0)

اگر در جنوب کشور دریا وجود نداشت ما چه مشکلاتی داشتیم؟

بازديد: 6003

سوال  :

اگر در جنوب کشور دریا وجود نداشت ما چه مشکلاتی داشتیم؟

 

پاسخ :

کشور ما دچار کم آبی شدیدی می شد و همچنین نمی توانستیم از طریق این دریاها با کشورها و قاره های دیگر ارتباط داشته باشیم صادرات و واردات کشورمان نیز بسیار کم می شد.

 

مطلب مرتبط :

اهمیت دریا از نظر سفر از راه دریا و بیرون آوردن مواد غذایی و غیرغذایی از دریا بسیار چشم گیر است.
دریا درمانی یکی ازشاخه‌های آب درمانی در طب مکمل است که ازآن برای درمان بیماری‌های مختلف جسمی و روحی استفاده می‌شود در این شیوه درمانی، درمانگران از آب دریا، ماسه‌های ساحل، جلبک‌ها و گیاهان دریایی و انواع سنگ‌ها و نمک‌های دریایی و معدنی برای درمان بیماری‌ها بهره می‌برند.

این شیوه امروزه یکیار رایج‌ترین شیوه‌های درمانی به‌ویژه برای درمان ناراحتی‌های استخوانی و مفصلی است که در بعضی از کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
با استفاده از داده های ایستگاه های هواشناسی و تحلیل نقشه های همدیدی، نقش دریا در بارش سواحل بررسی شد.

نتایج حاصل بیانگر آن است که دو نوع سیستم فشاری در ریزش بارش موثرند که عبارتند ، سیستم های کم فشار و واچرخندهای مهاجر.
هم چنین در بخش تغذیه ای، پرورش ماهی در قفس های دریایی، به عنوان یک روش بهینه در دهه های اخیر مورد توجه اغلب کشورهای فعال در زمینه آبزی پروری قرار گرفته است. کشورهای شمال اروپا با بکارگیری این روش علاوه بر رونق اقتصاد موجب تأمین غذا و رفاه جوامع خود شده اند.

 

 

توجه

 

همچنین می توانید جواب پاسخ های کتاب های پایه های مختلف را از لینک های زیر ببینید.

بر روی هرپایه و کلاس کلیک کنید :

 

 

 
 
 
 
 
 

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 12 بهمن 1398 ساعت: 16:57 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

پیش از اختراع اتومبیل مردم از چه وسایلی برای حمل و نقل استفاده می کرده اند

بازديد: 21085

فعالیت درس هشتم مطالعات اجتماعی پنجم

پرس و جو کنید که پیش از اختراع اتومبیل مردم از چه وسایلی برای حمل و نقل استفاده می کرده اند و این وسایل چه تفاوتی با وسایل حمل و نقل امروزی داشته اند؟

گاری، درشکه، اسب و اتومبیل های قدیمی این وسایل مانند امروزی پیشرفته نبودند و برای جابه جایی افراد و کالاها فضای کافی و همچنین سرعت زیادی نداشتند. اما وسایل حمل و نقل امروزی با سرعت بیش تر و فضای بزرگ تر، تعداد بیشتری از مردم را جابه جا می کنند.

 

مطلب مرتبط:

درشکه

وسیله چهارچرخه‌ای با سقف کروکی و چرخهای لاستیکی با ظرفیت دو مسافر و یک درشکه‌چی که در خارج اطاق مسافر قرار می‌گرفت و به وسیله دو اسب حرکت می‌کرد.

کالسکه

شبیه درشکه با اطاقی مربع شبیه اطاق اتومبیلهای سواری اولیه با قرار داشتن کالسکه‌چی آنها در خارج که با دو یا چهار اسب که کنار هم و شش اسب که دو به دو پشت سر هم بسته می‌شدند حمل مسافر می‌نمود.

دلیجان

چهارچرخه مسقف بزرگتری با ظرفیت شش یا هشت مسافر که باربندهایی در سقف و پشت جهت بار مسافران داشت و با چهار اسب پهلوی هم کشیده می‌شد که در این وسیله نیز سورچی در خارج از دلیجان قرار می‌گرفت و جهت مسافرتهای دور به کار برده می‌شد.

گاری پستی

گاری‌های چهارچرخه روپوش‌داری با دو چرخ کوچکتر در جلو و دو چرخ بزرگتر در عقب که جزء وسائط سریع‌السیر به شمار می‌آمد و در حمل و نقل بار و محصولات پستی به کار می‌رفت و ساعتی شش تا هشت کیلومتر راه می‌پیمود.

گاری تجارتی

گاری‌هایی جهت حمل مسافر با ظرفیت سه خروار (۹۰۰ کیلو) بار و ۲۴ مسافر که بارها را در کف گاری قرار داده مسافران را روی آن می‌نشانیدند

و وسایل دیگر مسافران از قبیل وسایل دم‌دستی مانند اسباب دود و دم قلیان و سطل و آفتابه و مثل آن از بیرون به اطراف آن آویخته می‌شد و در روز شش فرسنگ یا یک منزل که مساوی شش فرسخ بود و چهار اسب آن را می‌کشید طی طریق می‌نمود.

 

 

توجه

 

همچنین می توانید جواب پاسخ های کتاب های پایه های مختلف را از لینک های زیر ببینید.

بر روی هرپایه و کلاس کلیک کنید :

 

 

 
 
 
 
 
 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 12 بهمن 1398 ساعت: 16:55 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

جواب تمرین های درس هفتم مطالعات پنجم

بازديد: 341

جواب تمرین های درس هفتم مطالعات پنجم

 

فعالیت

۱-چرا در اطراف شهرهای بزرگ کارخانه های بیش تری تاسیس می شود؟

به خاطر وجود سرمایه و نیروی کار بیش تر و راحتی حمل و نقل کالاها به اطراف

۲-معین کنید کدام صنایع زیر مصرفی و کدام مادر هستند؟

پتروشیمی:صنایع مادر                          فرش:صنایع مصرفی

کفش:صنایع مصرفی                             قند و شکر:صنایع مصرفی

فولاد:صنایع مادر                                  پارچه بافی:صنایع مصرفی

فعالیت

به نقشه ی پراکندگی صنایع و معادن ایران توجه کنید. برای هر یک از صنایع دو شهر را نام ببرید؟

پتروشیمی:اصفهان و شیراز

ذوب آهن:اصفهان و اهواز

ماشین سازی:اراک و تبریز

 

مطلب مرتبط:

کَلان‌شهر عنوانی است که در مورد شهرهای بزرگ و پرجمعیت به‌کار می‌رود. یک کلان‌شهر معمولاً از یک شهر مرکزی و تعدادی شهر اقماری تشکیل شده‌است. به کلان‌شهر، مادرشهر هم گفته‌اند.

کلان‌شهرها معمولاً از اهمّیّت سیاسی، اقتصادی، بازرگانی و فرهنگی زیادی برخوردارند و از مراکز مهم اقتصادی و تجاری هر کشور به‌حساب می‌آیند. همچنین کلان‌شهرها دارا امکانات ورزشی، فرهنگی،آموزشی و گردشگری زیادی هستند و به‌همین علت، پذیرای گردشگرهای دیگر شهرها و کشورها هستند
ترافیک در کلان‌شهرها

امروزه در کلان‌شهرها برای داشتن ترابری بهینه و جلوگیری از پدید آمدن نابسامانی در آمدوشد در گذرگاه‌های شهری، کارشناسان و گردانندگان امور شهری از بنیادهای مهندسی ترافیک پیروی می‌کنند. این بنیادها در سه چارچوبِ آموزش، بکارگیری آیین‌نامه‌ها و مهندسی گذرگاه‌ها، شناسانده شده‌اند و مانند سه گوشه یک مثلث با همدیگر درپیوسته بوده و به بنیادهای سه‌گانه ناموَر هستند.

 

 

توجه

 

همچنین می توانید جواب پاسخ های کتاب های پایه های مختلف را از لینک های زیر ببینید.

بر روی هرپایه و کلاس کلیک کنید :

 

 

 
 
 
 
 
 

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 12 بهمن 1398 ساعت: 16:53 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,
نظرات(0)

چرا در روزهای طوفانی امکان اینکه سقف شیروانی خانه های قدیمی کنده شود

بازديد: 271

در روزهای طوفانی امکان اینکه سقف شیروانی خانه های قدیمی کنده شود، زیاد است آیا می توانید این اتفاق را براساس آزمایش های انجام شده توضیح دهید؟

 

جواب فعالیت:

در روزهای طوفانی امکان اینکه سقف شیروانی خانه های قدیمی کنده شود، زیاد است آیا می توانید این اتفاق را براساس آزمایش های انجام شده توضیح دهید؟

جریان سریع هوا از روی قسمت بالای شیروانی باعث کم تر شدن فشار هوا در بالای شیروانی می گردد و در این حالت فشار هوای داخل خانه نیرویی روبه بالا به شیروانی وارد می کند و اگر سقف از استحکام لازم برخوردار نباشد در بعضی مواقع موجب کنده شدن سقف شیروانی خانه های قدیمی می شود.

مطلب مرتبط:

 

خانه ای با پلان مربعی (و یا پلان شش ضلعی یا هشت ضلعی) با چند قاب سقف (۴ یا بیشتر) در آن بارهای باد کاهش می یابد. سقف های شیروانی چند طرفه (مانند شیروانی های ۴ طرفه) عملکرد بهتری نسبت به سقف های شیروانی دو طرفه دارند. سقف های دو طرفه به دلیل هزینه کمتر ساخت رایج تر هستند، در این نوع سقف ها شیب ۳۰ درجه بهترین عملکرد را دارد.

نیروی باد در سقف همانند نیروهای بالابرنده (uplift) عمل می کنند. این حقیقت دلیل اینکه چرا اغلب در هنگام بادهای شدید سقف ورم کرده و بالا می آید، می باشد. در این مورد اتصال سقف به زیرسازی و دیوارها مهمترین مسئله است.

اتصالات قوی بین سقف و زیرسازی و بین سقف و دیوارها خوب و موثر است. خرابی های سازه ای معمولا پیشرونده هستند، وقتی که یکی از اعضای سازه ای خراب یا شکسته می شود این خرابی منجر به خرابی سایر اعضا نیز می شود و در نتیجه باعث تخریب کل سازه می شود. اتصالات عموماً آسیب پذیر هستند اما می توان با هزینه هایی آنها را مقاوم کرد.

نواحی خاصی از ساختمان مانند لبه سقف ها، گوشه ها و پیش آمدگی لبه بام ها در معرض فشار باد بیشتری هستند. با استفاده از اتصالات خاص می توان این نیروها را در سقف متعادل کرد.

جلوآمدگی های سقف در معرض نیروهای بالابرنده باد هستند که می توان منجر کبه خرابی سقف شود. در طراحی سقف مقاوم در مقابل طوفان و باد طول جلوآمدگی ها باید به ۶۰ سانتی متر محدود شود.

طراحی خانه ی مقاوم در مقابل باد شامل سازوکارهای ساده ای برای کاهش تنش های محلی باد در لبه های پایینی می شود، مانند استفاده کردن ازکتیبه های کوچک و یا استفاده از یک شبکه افقی که هم سطح با ناودانی ها در اطراف خانه قرار می گیرند.

 

 

توجه

 

همچنین می توانید جواب پاسخ های کتاب های پایه های مختلف را از لینک های زیر ببینید.

بر روی هرپایه و کلاس کلیک کنید :

 

 

 
 
 
 
 
 

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 12 بهمن 1398 ساعت: 14:33 منتشر شده است
نظرات(0)

جواب تمرین های درس سیزدهم علوم ششم

بازديد: 6229

جواب تمرین های درس سیزدهم علوم ششم

 

گفت و گو کنید

میکروب سرماخوردگی از چه راهی وارد بدن ما می شود؟

جواب: راه ورود ویروس(میکروب) سرماخوردگی به بدن دهان یا بینی است. ویروس ها به دنبال سرفه عطسه و یا حتی حرف زدن در هوا پخش می شوند. هم چنین اگر دست های آلوده به ویروس ها با چشم ها دهان یا بینی تماس پیدا کنند ویروس ها منتقل می شوند.

جمع آوری اطلاعات پایه ششم ابتدایی

با مراجعه به خانه ی بهداشت محله ی خود درباره ی بیماری وبا اطلاعات جمع آوری کنید

با مراجعه به خانه ی بهداشت محله ی خود درباره ی بیماری وبا اطلاعات جمع آوری کنید و به کلاس گزارش دهید؟

وبا عفونتی در روده ی کوچک است. عامل بیماری زایی وبا نوعی باکتری(ویبریوکلرا)است.

این بیماری موجب اسهال خیلی شدید می گردد. افراد با خوردن و نوشیدن غذا و یا آب های آلوده به این باکتری بیمار می شوند.

این باکتری در میوه ها، سبزیجات خام و محصولات دریایی آلوده وجود دارد. در هوای گرم رشد این باکتری زیاد می گردد.

از جمله علائم این بیماری:درد شکمی، عطش زیاد، تهوع، اسهال، خشک شدن دهان و پوست، سریع شدن ضربان قلب و… هستند.

پیشگیری از وبا:شستن مرتب دست ها با آب صابون ، مخصوصا بعد از دستشویی و قبل از خوردن غذا، تصفیه آب، نوشیدن آب های جوشیده شده.

استفاده از غذاهای خوب پخته شده، استفاده از میوه هایی که پوست آن ها قابل گرفتن باشد مثل:پرتقال و خودداری از مصرف لبنیات غیرپاستوریزه.

فکرکنید

به نظر شما آیا این محیط می تواند سبب گسترش بیماری های واگیر شود؟ اگر جواب شما مثبت است چگونه؟

جواب: بله. ریختن زباله در این مکان ها باعث می شود میکروب ها و عوامل بیماری زا در آن جا بهتر رشد کنند و مکان مناسبی برای زندگی جانورانی مانند:

سگ گربه، موش و یا حشراتی مثل پشه، مگس و… می شود که باعث انتقال و گسترش بیماری های واگیر می شود.

 

 

توجه

 

همچنین می توانید جواب پاسخ های کتاب های پایه های مختلف را از لینک های زیر ببینید.

بر روی هرپایه و کلاس کلیک کنید :

 

 

 
 
 
 
 
 

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 12 بهمن 1398 ساعت: 14:27 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,
نظرات(0)

جواب تمرین های درس۱۲ علوم ششم

بازديد: 353

جواب تمرین های درس۱۲ علوم ششم

 

جمع آوری اطلاعات

محیط های طبیعی زیستگاه انواع فراوانی از جانوران گیاهان و موجودات زنده ی دیگر است. آیا در زمان گذشته در اطراف محل زندگی شما محیط طبیعی بوده است که الان وجود ندارد و یا وسعت آن کم شده است؟

به نظر شما چرا آن محیط طبیعی از بین رفته و یا کوچک شده است؟

جواب: علت های مختلفی دارد مثل ساختمان سازی تغییر آب و هوا و…

جمع آوری اطلاعات

مسئولیت حفظ محیط های طبیعی و جانوران و گیاهانی که در این محیط ها زندگی می کنند در کشور ما بر عهده ی چه سازمان هایی است؟

جواب: سازمان حفاظت محیط زیست سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری

چه شغل هایی در ارتباط با معرفی و حفظ محیط های طبیعی وجود دارد؟

جواب: مهندسی منابع طبیعی، بهداشت محیط، جنگل بانی، شکاربان، محیط بان و…

 

مطلب مرتبط:

زمین‌شناسی، عبارتست از علم و مطالعهٔ مواد جامد و مایعی که زمین را شکل می‌دهند. رشتهٔ زمین‌شناسی مطالعهٔ ترکیب، ساختار، خواص فیزیکی، دینامیک و تاریخچهٔ مواد زمین و فرایندی که آن‌ها را شکل داده، جابجا کرده و تغیر داده‌است، می‌باشد. این رشته یک نظام دانشگاهی بزرگ است و همچنین برای استخراج مواد معدنی و نفتی، آگاهی از خطرات طبیعی و کاهش آن‌ها، برخی رشته‌های مهندسی ژئوتکنیک، و درک محیط زیست و آب‌وهوای گذشته مهم است

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 12 بهمن 1398 ساعت: 14:23 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

گیاهان چگونه به کم کردن آلودگی هوا کمک می کنند؟

بازديد: 25

گیاهان چگونه به کم کردن آلودگی هوا کمک می کنند؟

 

گازکربن دی اکسید حاصل تنفس موجودات زنده و سوختن نفت و گاز و…است این گاز باعث آلوده شدن هوا می شود. گیاهان با عمل فتوسنتز، کربن دی اکسید را از هوا خارج کرده و اکسیژن هوا را افزایش می دهند. در نتیجه به کم کردن آلودگی هوا کمک می کنند.

 

گیاهان هوای خانه را از دو طریق تمیز می کنند. آن ها آلاینده های هوا را از طریق برگ ها جذب می کنند و سپس سموم را به ریشه های خود منتقل می کنند.

سموم به یک منبع غذایی برای گیاهان تبدیل می شوند. گیاهان همچنین بخار آب را به خارج منتشر می کنند که به صورت یک عمل پمپاژ است

که هوای کثیف را از طریق بخش های اطراف ریشه جذب کرده و در آن جا آن را به مواد غذایی برای خود تبدیل می کنند.

توانایی تمیز کردن هوای داخلی به خصوص برای ساختمان های اداری که در آن کارگران از “سندرم بیماری ساختمان” رنج می برند مورد نیاز است. این بیماری به دلیل گازهای سمی منتشر شده توسط ماشین آلات اداری، مبلمان و دیگر وسایل می باشد.

Wolverton می گوید هر چه گیاه به شما نزدیک تر باشد بهتر است. حتی در اتاق های باز بزرگ، یک گیاه در منطقه تنفسی شخصی شما، واقعا هوایی که تنفس می کنید را بهبود می بخشد.

 

 

توجه

 

همچنین می توانید جواب پاسخ های کتاب های پایه های مختلف را از لینک های زیر ببینید.

بر روی هرپایه و کلاس کلیک کنید :

 

 

 
 
 
 
 
 

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 12 بهمن 1398 ساعت: 14:21 منتشر شده است
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 84

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس