سایت اقدام پژوهی - گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان
1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819 - صارمی
2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2 و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .
3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل را بنویسید.
در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا پیام بدهید آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet
در20سال اخیر توسعه انسانی درایران ازسال1980تا2011 همواره سیر صعودی داشته و ایران را دربین کشورهای منطقه در رتبه دوم قرارداده ولی ازسال 2011 به بعد این توسعه به دلیل تحریم های بین المللی توسط کشورهای قدرتمند ، مخصوصاً تحریم نفتی ثابت مانده است.
توجه
همچنین می توانید جواب پاسخ های کتاب های پایه های مختلف را از لینک های زیر ببینید.
همچنین برای حمایت از سایت ما و گذاشتن تحقیقات بیشتر در سایت بر روی لینک های زیر کلیک کنید تا مانیز برای شما با اشتیاق فراوان تری تحقیق رایگان در سایت بگذاریم .
همچنین برای حمایت از سایت ما و گذاشتن تحقیقات بیشتر در سایت بر روی لینک های زیر کلیک کنید تا مانیز برای شما با اشتیاق فراوان تری تحقیق رایگان در سایت بگذاریم .
همچنین برای حمایت از سایت ما و گذاشتن تحقیقات بیشتر در سایت بر روی لینک های زیر کلیک کنید تا مانیز برای شما با اشتیاق فراوان تری تحقیق رایگان در سایت بگذاریم .
همچنین برای حمایت از سایت ما و گذاشتن تحقیقات بیشتر در سایت بر روی لینک های زیر کلیک کنید تا مانیز برای شما با اشتیاق فراوان تری تحقیق رایگان در سایت بگذاریم .
2ــ با استفاده از نقشه پراکندگی جمعیت و جدول بالا، ابتدا نوع تراکم جمعیت (زیاد یا کم) را در مکانهای زیر مشخص کنید و سپس با توجه به دانسته های خود از سال گذشته علت این نوع تراکم را در هر کشور بنویسید.
همچنین برای حمایت از سایت ما و گذاشتن تحقیقات بیشتر در سایت بر روی لینک های زیر کلیک کنید تا مانیز برای شما با اشتیاق فراوان تری تحقیق رایگان در سایت بگذاریم .
همچنین برای حمایت از سایت ما و گذاشتن تحقیقات بیشتر در سایت بر روی لینک های زیر کلیک کنید تا مانیز برای شما با اشتیاق فراوان تری تحقیق رایگان در سایت بگذاریم .
همچنین برای حمایت از سایت ما و گذاشتن تحقیقات بیشتر در سایت بر روی لینک های زیر کلیک کنید تا مانیز برای شما با اشتیاق فراوان تری تحقیق رایگان در سایت بگذاریم .
همچنین برای حمایت از سایت ما و گذاشتن تحقیقات بیشتر در سایت بر روی لینک های زیر کلیک کنید تا مانیز برای شما با اشتیاق فراوان تری تحقیق رایگان در سایت بگذاریم .
همچنین برای حمایت از سایت ما و گذاشتن تحقیقات بیشتر در سایت بر روی لینک های زیر کلیک کنید تا مانیز برای شما با اشتیاق فراوان تری تحقیق رایگان در سایت بگذاریم .
همچنین برای حمایت از سایت ما و گذاشتن تحقیقات بیشتر در سایت بر روی لینک های زیر کلیک کنید تا مانیز برای شما با اشتیاق فراوان تری تحقیق رایگان در سایت بگذاریم .
ب) کدام کشور، بیشترین وسعت جنگلهای بارانی استوایی را دارد. برزیل
جنگل های بارانی همه جای دنیا هستند- در غرب و مرکز آفریقا، جنوب و مرکز آمریکا، اندونزی، جنوبی ترین نقاط آسیا و استرالیا- در همه قاره ها بجز قطب. آنها حیاتا با اهمیت هستند، زیرا حجم بالایی از اکسیژنی که ما تنفس میکنیم را تولید میکنند و برای نیمی از گیاهان و جانوران زیستگاه بوجود میاورند.
۱٫ آمازون، امریکای جنوبی
۲. دینتری، استرالیا
۳. جنگل ملی تونگاس، آلاسکا
۴. کنگو، افریقای مرکزی
۵. مالزی، جنوب شرقی آسیا
۶. والدیویان، امریکای جنوبی
۷. دومینیکا، کارائیب
۸. ماداگاسکار، افریقا
بسیاری از سازمان های زیست محیطی مانند صندوق جهانی حیات وحش در حال تلاش برای نجات جنگل های انبوه در سراسر جهان هستند. آنها به ایجاد پارک های ملی یا دیگر مناطق حفاظت شده کمک می کنند. اما این کار صرف هزینه های زیادی را میطلبد و همه دولت ها نمی خواهند چنین خرجی را تقبل کنند. همچنین مهم است که به مردم بگوییم چگونه جنگل های بارانی ارزشمند هستند و اگر آنها به طور کامل نابود شوند چه اتفاقی خواهد افتاد.
حدود نیمی از گونههای گیاهی در جهان در جنگلهای بارانی یافت می شود. از آنجا که آن جا در تمام سال گرم و بارانی است، جنگل ها همیشه سبز باقی می مانند. درختان برگ های خود را از دست می دهند و بلافاصله برگهای جدید رشد می کنند. جنگلهای بارانی خانه بسیاری از گیاهان است: گیاهان بالا رونده، سرخسها، ارکیده ها و بسیاری از انواع درختان استوایی. ماهیها، خزندگان، پرندگان و حشرات نیز در جنگلهای بارانی و رودخانه های آن جا زندگی می کنند. گیاهان و حیوانات برای زنده ماندن نیاز به یکدیگر دارند. حشرات گرده افشانی گل های جنگلهای بارانی را انجام میدهند. حیوانات غذا را از شهد گلها می گیرند. بذرهای درختان اغلب توسط دیگر حیوانات و پرندگان گرفته می شوند و در مناطق دور انداخته میشود.
توجه
همچنین می توانید جواب پاسخ های کتاب های پایه های مختلف را از لینک های زیر ببینید.
همچنین برای حمایت از سایت ما و گذاشتن تحقیقات بیشتر در سایت بر روی لینک های زیر کلیک کنید تا مانیز برای شما با اشتیاق فراوان تری تحقیق رایگان در سایت بگذاریم .
کتاب ها و منابع ترسیم با رایانه در چه مشاغل و حرفه های دیگر می تواند کاربرد داشته باشد .
طراحی به کمک رایانهیاکَد، بهانگلیسی:Computer Aided Design) به استفاده از فناوری رایانه در فرایند طراحی و مستندسازی طراحی گفته میشود.[۱]امروزه بسیاری از مراحل طراحی قطعات و اجزاء مختلف توسطرایانهانجام میشود. بسیاری از قطعات تحت شرایط مختلف باید آزمایش شوند و اگر بخواهیم تحت آزمایش واقعی قرار دهیم مستلزم هزینههای بسیار زیاد میشود. با نرمافزارهای بسیار متنوع میتوان این شبیهسازی را انجام داد.
نرمافزارهای طراحی رایانهای، بهنرمافزارهاییاطلاق میشود که کار ایجاد و ویرایش اشکال را به کمک رایانه انجام میدهند. امروزه بیشتر نرمافزارهای طراحی به کمک رایانه، نه تنها توانایی ایجاد و ویرایش نقشهٔ دوبعدی و سهبعدی قطعات را دارند، بلکه توانایی وارسی (تحلیل) قطعات از نظر مسائلتنش،گرماو مسائل مکانیکی با استفاده ازروش المان محدودرا دارند.[۲]
تمام رشتههای مهندسی برای طراحی از نرمافزارهای مناسب خود استفاده میکنند. نرمافزارهای مورد استفاده در طراحی معماری و طراحی صنعتی اغلب نرمافزارهای گرافیکی هستند. از نرمافزارهای سه بعدی که بیشتر در طراحی معماری و طراحی صنعتی استفاده میشوند میتوان بهاتوکد،سالیدورکس،اینونتور،سالید اجومکانیکال دسکتاپاشاره کرد. علاوه بر این موارد، نرمافزارهای گرافیکی دو بعدی مانندفتوشاپ،کورلدراووفریهندنیز بسیار پر کاربرد هستند.کتیا،یونیگرافیکسوپرو/اینجینیرهم از بهترین نرمافزارهای گرافیکی مورد استفادهاست که با امکان محاسبات پیچیده مهندسی از قبیل محاسبات تنشهای محوری وهزاران قابلیت حرفهای دیگر به طراحان کمک کردهاند.
کاربرد :
مشاغل مثل مهندسی نقشه کشی ساختمان
طراحان دکوراسیون های داخلی منازل
شغل مهندسی راه و جاده
مهندسی معدن
مهندسان طراحی سازه های فلزی
توجه
همچنین می توانید جواب پاسخ های کتاب های پایه های مختلف را از لینک های زیر ببینید.
همچنین برای حمایت از سایت ما و گذاشتن تحقیقات بیشتر در سایت بر روی لینک های زیر کلیک کنید تا مانیز برای شما با اشتیاق فراوان تری تحقیق رایگان در سایت بگذاریم .
رافه، نوعی از باور و اعتقاد است که پایه ی علمی و منطقی ندارد و بر اساس دانسته های قبلی و اطلاعات ثابت شده مطرح نمی گردد. واژه ی "خرافه" برای نخستین بار در درگیری ایدئولوژیک بین پیروان مذهب کاتولیک و پیروان مذهب پروتستان در آمریکا و انگلیس مطرح شد و هر کدام از این گروه ها سعی می کردند برای کمرنگ و بی اهمیت نشان دادن اعتقادات طرف مقابل، باورهای یکدیگر را خرافه یا superstitions بخوانند. از همان زمان بود که تصور وجود ارتباط بین اعتقادات دینی و خرافات نیز وارد افکار عمومی و رسانه ها شد و به یک فرصت تبلیغاتی برای گروه های ضددین بدل شد.
با این حال علی رغم سوء استفاده ی بسیاری از افراد فرصت طلب از ناآگاهی مردم در چنین زمینه ای، خرافات امروزه به بخشی از حیات روزمره ی ما حتی کمرنگ و ناچیز بدل گشته و کمتر کسی پیدا می شود که بتواند ادعا کند حداقل یک نوع از هزاران نوع خرافه ی مشترک بین فرهنگها را نمی پذیرد.
بدون تردید ما نیز مانند بسیاری از دیگر انسانهای ساکن در این کره خاکی به طرز ناخودآگاه و بدون داشتن آگاهی، بسیاری از عقاید و باورهایی که ریشه در خرافات دارند را به نوعی پذیرفته ایم.
در هر کشوری که زندگی می کنید یا به هر نقطه دنیا که سفر می کنید یا هر کجا که باشید از این خرافات گریزی نیست. هر چند باید پذیرفت که بعضی از کشورها در زمینه خرافات و خرافه پرستی شهرت بیشتری دارند.
نیک واقفیم که عقاید من درآوردی و بیپایه در هر دورۀ تاریخی با ابداء کننده اش به خاک سپرده شده و به دوران بعد نرسیده است اما آنهایی که دارای بنیان های قوی اجتماعی هستند، زبان به زبان چرخیده و در طول زمان صیقل خورده و چون میراثی گرانبها به نسل های بعد رسیده است. برای اینکه بر هر پدیدۀ فکری مُهر باطل نچسبانیم، باید با شناخت هرچه دقیقتر آنها، به منشأشان دست یابیم.
بسیاری از این باورها مفاهیم اولیۀ خود را در طی زمان از دست داده و مبهم مانده اند تا حدی که امروزه بی معنی و موهوم تلقی می شوند و همین تلقی است که بر اعتقادهای عامیانه اما ریشه دار اقوام، مُهر خرافات می زند.
هر انسانی با هر طرز تفکری دارای اعتقادی است که شخصیت فردی و اجتماعی وی را رقم می زند. هیچ انسان بی اعتقادی در هیچ دوره ای از تاریخ بشریت پای به عرصۀ گیتی ننهاده تا پس از چند صبا زندگی اجتماعی، جهان را ترک کند. این اعتقاد فردی در هر جامعه ای به دلیل مشترکات زندگی اجتماعی، به اعتقادات و باورهای اجتماعی بدل شده است و همین باورهای غیر مادی است که ضمن دادن انسجام به نظام اجتماعی اقوام، به عنوان میراث فرهنگی و هویت تاریخی به آنان دوام و بقا می بخشد. برای روشنتر شدن این مبحث نیاز به مثال های ملموس است. یکی از این مثال ها در بارۀ خروس است و بانگ نا به هنگام آن که به مثل «خروس بی محل» نیز مزین شده است
در فرهنگ مردم ایران زمین چه پیش از اسلام و چه پس از آن ، چنین است که اگر خروسی به هنگام غروب بانگ برآوَرَد، صاحب خروس باید آنرا گرفته و سر ببُرد. در غیر این صورت بلایی، دامنگیر او و افراد خانواده اش می گردد. مردم دَوان نیز از دیرباز دارای چنین اعتقادی بوده اند و هرآن که خروسی نا به هنگام بانگ زده است، آنرا سر بُریده اند و به اعتقاد خود بلایی را از سر گذرانده اند.
می دانیم که خروس در نزد ایرانیان کهن، از جمله پرندگان مقدس و از یاران سروش ایزدی و دشمن دیوان و نیروهای اهریمنی است. بانگ آن در آخر شب و به گاه سپیده دمان راندن دیوان از خانه ها و بیدار کردن مردمان برای نیایش به درگاه باریتعالی است. این اعتقاد در آئین میترایی و پس از آن در میان پیروان زرتشت و در دورۀ اسلامی نیز وجود داشته است. بنا بر تفسیر طبری، حضرت محمد (ص) به هنگام رفتن به معراج، ضمن ذکر ویژگی هایی از مشاهدۀ خروس سفید در آسمان چهارم چنین گوید: «در آسمان چهارم مرغی را دیدم سپیدتر از عاج، بر مثال خروهی (خروسی) و پای او بر هفتمین طبقۀ زمین بود و سر او را دیدم در زیر هفتم آسمان….و من از جبرئیل پرسیدم که این چه مرغی است بدین عظیمی؟ جبرئیل علیه السلام گفت: این خروهی سپید است و خدای عزوجل او را بدین گونه آفریده است و شبی دو بال خویش را باز کند و بانگ کند. جملۀ خروهان زمین آواز بشنوند…. و چون پیامبر (ص) آن خروه را بدیده بود، چون به زمین آمد همواره خروه سپید داشتی و گفت: هر آنجا که خروه سپید باشد بر اهل آن خانه جادویی کار نکند و دیوان از آنجا پرهیز کنند…» (مقالۀ خروس سفید از متن تا تصویر، مجلۀ فرهنگ مردم، شمارۀ ۲۱ و ۲۲) بنابراین علاقۀ نگهداری خروس در خانه به منظور پاک نگهداشتن فضای خانه از دیوان و نیروهای اهریمنی سابقه ای دیرینه دارد.
نقش خروس در معبدها و محرابه های میترایی نشان از اهمیت این پرندۀ مقدس در آن فرهنگ دارد. علاوه براین در تاریخنامۀ طبری روایتی از کیومرث آمده که بنیانِ اعتقادی مردم را در شوم بودن بانگ بی هنگام خروس، به ویژه در زمان غروب خورشید را نشان می دهد.
«….پس کیومرث برفت. چون از حد فرزندان خویش بیرون آمد، وقت نماز پیشین بود. یکی خروس سفید دید بر میان راه ایستاده و یکی ماکیان در عقب وی، و ماری پیش خروس آمده، آهنگ وی کرد و خروس بر مار حمله کرد و به غلبه، او را همی زد و هرگاه که مار را بزدی، بانگ خوش کردی. پس دیدار و بانگ و حرب او کیومرث را خوش آمد. گفت: از مرغان این عجب مرغی است. بر جُفت خویش اِیدون مهربان که دشمن را ازو دور همی دارد و با او حرب همی کند، چون فرزندان آدم، طبع او با طبع مردم نزدیک است. پس کیومرث آن مار را بکُشت و آن مرغ بدان مقدار الهامی که او را بود به نشاط بانگی کرد.کیومرث را سخت خوش آمد. طعامی که داشت پاره ای پیش وی انداخت. آن مرغ سر بر زمین گرفته منقار بر آن همی زد و آن جُفت خویشتن را خواندن گرفت و از آن هیچ نخورد تا آن ماکیان فراز آمد و آن علف بخورد. کیومرث این هنر و طبع سخاوت که اندر وی دید گفت: به فال نیک است که من به طلب دشمن روم و از دشمنان فرزند آدمی یکی مار است. این مرغ با مار حرب همی کرد و این فرخ مرغی است و به فال نیک است و داشتن وی واجب. چون از آن حال که همی شد بپرداخت، خروس و ماکیان ببرد نزد فرزندان و گفت: این را نیکو دارید. طبع این با طبع آدمی نزدیک است و به فال نیک است. و اهل عجم خروس را و بانگ او را به وقت، خجسته دارند، خاصه خروس سفید را و اِیدون همی گویند که به هر خانه که این مرغ باشد دیوان در آن خانه در نیایند و بانگ خروس را به نماز شام بد دارند و به فال نیک ندانند. از آن بود که چون کیومرث را کار به آخر رسید نالان شد. آن خروس که وی را بود، نماز شام بانگ کرد و هرگز بدان وقت آن بانگ نشنوده بودند. همه گفتند چه شاید بودن؟ بدین وقت چون بنگریدند، کیومرث مرده بود. پس از آن سبب بانگ خروس را بدان وقت به فال بد گرفتند. تا امروز خداوندان اخبار گویند که خروس که بدان وقت بانگ کند، خداوند خروس آن خروس را بکُشد آن بد از او درگذرد و اگر نکُشد در بلا افتد.» (تاریخنامۀ طبری جلد نخست ص۸۰).
از اینگونه مثالها برای نشان دادن بنیان های فکری مردم که امروزه هر نا آگاهی آن را خرافه می پندارد، در تاریخ این مرزوبوم کم نیست. بنابراین شایسته است که با تدبیر به باورهای مردم بنگریم و هرآنچه که به عنوان باورهای عامیانه می شناسیم با انگ خرافه آن را موهوم نپنداریم.
خرافه ها در جهان نمونه های خرافه
بسیاری از انسان ها، بدون آگاهی و ناخودآگاه در بسیاری از عقاید و موهومات خرافه پرستی دخیل هستند. طی دهه های اخیر اعتقاد به خانه ارواح، سحر و جادو و جن و پری به شدت افزایش یافته است.آمارها نشان می دهد که بخش قابل توجهی از مردم، افرادی خرافاتی هستند؛ اما به راستی خرافه چیست و چرا مردم به آن جذب می شوند؟
منشأ خرافات
واقعیت این است که مردم به سختی دست از افکار خرافی برمی دارند و سرسختانه به آنها چسبیده اند؛ به همین جهت احتمال می رود خرافات، ریشه در درون شخصیت افراد داشته باشد. اسپینوزا درباره خرافات و عدم قطعیت می نویسد:
اگر آدمیان قواعد مشخصی برای اداره امور زندگی خود در اختیار داشتند یا بخت همیشه با آنها یار بود، هرگز به خرافات روی نمی آوردند. اما چون اغلب به مشکلات برمی خورند که قواعد موجود پاسخگوی آنها نیست، بین ترس و امید سرگردان شده و سخت زودباور می شوند.
حال به بحث درباره علل ایجاد خرافات می پردازیم:
از نظر قرآن: خداوند در آیه168 سوره بقره به همه مردم (اعم از مسلمان ها و غیرمسلمان ها) فرموده و می گوید: ... و از گام های شیطان پیروی نکنید که او دشمن آشکار شماست.
از نظر روانشناسان: خرافات در مواقع حساس و لحظه های عدم اطمینان و اعتماد بر آینده به وجود می آید؛ مثلاً در ارتباط با مسائلی چون تولد ، مرگ ، مرض و ... تا از این طریق از اضطراب و تشویش رها شده تسکین خاطری یابند.
اقسام خرافات
گروهی اعتقاد دارند که در تاریخ فرهنگ بشری، خرافه پرستی، تاکنون جلوه های متنوع و فراوانی داشته و از حد شمار خارج است. شاید بتوان آنها را از لحاظ اقبال فردی و جمعی اشخاص یا از لحاظ زیان هایی که به طور انفرادی یا اجتماعی برای بشر داشته اند، به دو نوع ذیل تقسیم کرد:
خرافاتی که جنبه فردی و عوام پسندانه دارد: اینگونه خرافات، عقایدی واهی را در بر می گیرد که افراد یا اقلیت های خاص در یک جامعه به آن معتقد هستند و طبعاً زیان آنها، ضمن آنکه مستقیماً به خود آن اشخاص خرافه پرست می رسد، به طور غیرمستقیم دامن اجتماع آنها را نیز می گیرد.
خرافاتی که جنبه اجتماعی دارد: مقصود از خرافات اجتماعی، افکار موهوم و علایق و احساسات غیرمنطقی است که اکثریت جامعه به آنها معتقد و پایبند می شوند و گاه آنگونه از آنها هواداری می کنند که برای حفظ و بقایشان حاضرند جان و مال خویش را فدا سازند.
دلایل علاقه به خرافات
هنگامی که خرافه را به درستی درک کنیم، آگاه می شویم که هرگز به حقیقت منجر نخواهد شد. دکتر شریفی در این باره می گوید:
به لحاظ علمی خرافه گرایی به ذهن کنجکاو بشر که همواره درصدد یافتن پاسخ سوالات و مجهولات خود بوده است، برمی گردد انسان گاهی سعی کرده با یافتن پاسخی غیرمنطقی، خود را قانع کند که علت معلولها را یافته است. اندک اندک این پاسخها به یک باور جمعی تبدیل و تبدیل به اموری شده که بدون توجیه و دلیل منطقی از سوی همگان پذیرفته شده است.
چه چیزی سبب می شود تا افراد خرافه را بر حقیقت ترجیح دهند؟ این چه انگیزه ای است که افراد در همه جای دنیا ترجیح می دهند سخنانی را باور کنند که واقعا غیرقابل باور هستند؟
آن چیزی که مردم می خواهند، رهایی از نتایج است. آنها به دنبال میانبری برای به دست آوردن موفقیت، ثروت، خوشحالی یا هر چیز دیگری هستند که خیالات و آرزوهای آنها، آن را می خواهد. عقل این راه را به آنها نشان نمی دهد. عقل تنها آنها را قادر می سازد تا حقیقت را درک کرده و براساس آن عمل کنند. اما مردم، حقیقت را نمی خواهند. حقیقت، آنها را به خاطر تنفر از واقعیت، سرزنش کرده و محکوم می کند. مردم از حقیقت متنفر هستند.
در قلب تمام اعتقادات خرافی قولی وجود دارد که می گوید چیزی بیش از حقیقت وجود دارد، چیزی برتر از حقیقت، چیزی که نیاز به حقیقت را از بین می برد. خرافه، کارتی ماوراءالطبیعی است که فرد را یک شبه و خیالی برنده میلیونی می کند.
عضو پژوهشگاه تعلیم و تربیت با اشاره به ترکیب خرافه با پدیده های شومی مثل جن گیری، جادو و فال بینی می گوید:
این پدیده ها طی دهه های گذشته رواج بسیاری یافت و عده ای کلاه بردار با استفاده از شیوه های مختلف از نقطه ضعف مراجعان خود برای سوءاستفاده های مالی نهایت استفاده را می کردند و قربانیان خود را فریب می دادند. در واقع وجود مسائل و مشکلات مشابه بین انسان ها کلید طلایی کلاه بردارانی است که به فال بینی و جادوگری می پردازند و از مردم اخاذی می کنند.
خرافه دوست است یا دشمن؟
دکتر فاکسمن معتقد است که:
گاهی خرافات و اعتقادات خرافی مایه دلخوشی انسانها هستند؛ به این معنی که فکر می کنید یک نیروی غیبی به شما کمک می کند. شاید واقعا هم همین طور باشد. پشت اعتقادات انسانها، نیروی شگرفی پنهان است. تأثیرات روانشناسی بر رفتارها و عقاید خرافی بسیار واضح و مشخص است؛ مثلا آیا تا به حال برای شما پیش آمده که احساس کنید یک لباس یا شیء خاص برای شما خوش شانسی می آورد؟ در این صورت شما با پوشیدن آن لباس یا همراه داشتن آن شیء خاص افکار مثبت را در ذهن خود ارتقا می دهید و از تنش و نگرانی دور می شوید؛ اما ناگفته نماند که گاهی این طرز فکرها سد راهی برای عملکرد مناسب شما است.
محققان معتقدند که:
ترس از خرافات، زندگی برخی افراد را مختل می کند و باعث تنشهای بسیاری می شود؛ مثلا عدد 13و نحسی آن برای برخی افراد واقعا دردسرساز شده است. خطر خرافه، شباهتی به خطری که ناآگاهی می تواند ایجاد کند، ندارد. ناآگاهی می تواند خطرناک باشد، اما قابل اصلاح است. ولی این اصلاح در مورد خرافه صدق نمی کند. افراد ناآگاه، ناآگاهی را انتخاب نمی کنند، اما افراد خرافه پرست، از روی آگاهی و به عمد، اعتقادات خرافی را پذیرفته اند؛ ناآگاهی آنها عمدی است. گاهی اوقات، فرد برای پذیرفتن یک عقیده خرافی، باید به عمد اعتقادی را به عنوان حقیقت در آغوش بکشد که به خوبی می داند خرافه ای بیش نیست. این عقاید خرافی نه تنها فرد را به تباهی می کشاند، بلکه نهادینه شدن اینگونه عقاید در جامعه، می تواند آن جامعه را از لحاظ ارزشهای فرهنگی به ورطه نابودی بکشاند.
چند خرافه معروف
خارش کف دست: بسیاری از افراد وقتی کف دستشان می خارد آن را نشانه ای نیک از به دست آوردن پول در آینده ای نزدیک می دانند.
شکستن آیینه: آیینه را انعکاس وجود می دانند و شکستن آن را آسیب جان! برای دور ماندن از آسیب این بدیمنی باید تکه های آیینه شکسته را در زیر نور ماه دفن کرد!
پیدا کردن نعل اسب: نعل را نشانه خوش شانسی می دانند. به خصوص اگر وقتی آن را پیدا می کنید دهنه آن رو به شما باشد. به محض پیدا کردن، آن را با دست راست بردارید آرزویی کنید و به سمت چپ خود پرتاب کنید! اگر یک نعل بر سردر خانه خود نصب کنید که دیگر شانس حسابی به شما روی آورده است.
عطسه کردن: عطسه زدن که یک پدیده بسیار ساده است در فرهنگ ما تعبیرهای مختلفی می شود که صبر آمدن یکی از آنها است. وقتی کسی عطسه می زند می گویند صبر آمد و بهتر است کاری را که آغاز کردی ادامه ندهی.
آیا آخرین باری را که از نگاه کردن به گربه سیاه پرهیز کردید و یا به تخته زدید به خاطر می آورید؟ اینها همان باورها و عقاید خرافی هستند که از گذشته های دور از نسلی به نسل دیگر منتقل شده اند.
در این قسمت به برخی از خرافه های خواندنی در انگلستان اشاره می شود:
زدن به تخته
زدن به تخته یکی از باورهای خرافی انگلیسی ها است که متأسفانه وارد فرهنگ کشورمان نیز شده است. بر اساس این باور قدیمی، هنگامی که شرایط بر وفق مراد است با زدن به تخته، ادامه این روند را تضمین می کنند!
خوش یمن بودن وزغ
خرافه بسیار شایع در مورد وزغ در انگلستان این است که وجود آن را علامت برگزار شدن مراسم عروسی می دانند و اگر وزغی از سر راه عروس به کلیسا عبورکند، او و همسرش در آینده خوشبخت و بهره مند خواهند شد.
قرنها دزدهای انگلیسی معتقدبودند اگر قلب وزغ را در جیب خود حمل کنند هیچ گاه دستگیر نخواهند شد.
رد نشدن از زیر یک نردبان
نظریه های مختلفی در مورد منشأ این خرافه ها وجود دارد. یکی از این نظریه ها بر این مبنا است که از آنجا که نردبان تکیه داده شده به یک دیوار تصویر کننده یک شکل مثلثی خواهد بود، و از سوی دیگر، مثلث در فرهنگ مسیحی، نمادی از تثلیث مقدس محسوب می شود، قدم گذاشتن در داخل این فضا می تواند حرکتی وهن آلود و مستوجب عقاب تصور شود.
مناسک عجیبی برای شخصی که سهواً از زیر یک نردبان می گذرد، پیش بینی شده است تا بتواند خود را از شر بدیمنی حاصل دور نگه دارد؛ مثل نگه داشتن دو انگشت سبابه و میانی به حالت ضربدری بر روی هم تا زمانی که شخص یک سگ را مشاهده کند، یا انداختن آب دهان بر روی کفش و سپس ادامه دادن به راه، یا دوباره رد شدن از زیر نردبان در مسیرعکسو سپس گذراندن یک آرزوی خوب از ذهن.
توجه
همچنین می توانید جواب پاسخ های کتاب های پایه های مختلف را از لینک های زیر ببینید.
همچنین برای حمایت از سایت ما و گذاشتن تحقیقات بیشتر در سایت بر روی لینک های زیر کلیک کنید تا مانیز برای شما با اشتیاق فراوان تری تحقیق رایگان در سایت بگذاریم .
عبارات زیر مربوط به کدا میک از رسولان الهی است؟ ضمن بیان داستان هریک از آنها، ارتباطشان را با موضوع درس بیان کنید.
شعب ابوطالب:
شِعب ابی طالب، درهای میان دوکوه ابوقبیسوخندمهدرمکهاست. این شعب ملکعبدالمطلببوده است. در سال هفتمبعثت،رسول خدا(ص)،بنیهاشمو مسلمانان به سبب آزارهای مشرکان مکه به شعب پناه جستند و سه سال در محاصره اقتصادی و اجتماعی در این مکان به سر بردند.
امام علی(ع)در نامهای بهمعاویهبه دشمنیقریشو محاصرۀ ۳ ساله شعب ابیطالب اشاره کرده است. این شعب که در قسمت شرقکعبه، در کنارشعب بنی عامرو پس ازمَسعیٰقرار گرفته، به دلیل نزدیکی بهکعبهبهترین نقطه مکه بوده است. شعب ابیطالب زادگاه برخی از بزرگان بنیهاشم چون پیامبر(ص) وفاطمه زهرا(س)نیز بوده است.
امروزه تنها بخشی از محلۀ شعب ابیطالب به نامسوق اللیلباقی مانده و سایر قسمتهای آن در توسعههای مختلف در داخلحرمقرار گرفته است.
به شکاف در میان کوه[۱]، دره، راهی در کوه[۲]و به محدودۀ قرار گرفته میان دو کوه نزدیک به هم شعب گویند.[۳]
نامها
این شعب در اختیار خاندانبنی هاشمبوده و در دورههای مختلف به نامهای متفاوتی چون شعب بنی هاشم، شعب ابی طالب، شعب علی بن ابی طالب و شعب ابی یوسف[۴]نامیده میشده است.[۵]
موقعیت جغرافیایی
این شعب در نزدیکی مسجد الحرام پشتکوه صفاومروهو در دهانه و فاصلهکوه ابوقبیسوکوه خندمهقرار داشته است.[۶]محل شعب دربردارندۀ فضای بسیاری است که امروزه سنگفرش شده و استراحتگاهحجاجدر زمانحجاست.[۷]
برخی به غلطقبرستان حُجونرا کهابوطالبدر آنجا مدفون است، شعب ابوطالب پنداشتهاند. در صورتی که آنجا از پیش قبرستان مکه و جدای از شهر بوده است.[۸]
در حال حاضر تنها بخشی از محلۀ شعب ابی طالب باقی مانده که نام آنسوق اللیلو بر فراز کوه است محلۀ سوق اللیل خانههایی را که روی کوه، مقابلمسعیساختهاند را دربرمیگیرد خانهها و اماکن تاریخی موجود در شعب در توسعههای مختلف مسجد، در مسجد قرار گرفته است.[۹]
جایگاه مذهبی و تاریخی
وقتیقصی بن کلاببر مکه حاکم شد، هر خاندانی از قریش را در جایی از مکه سکونت داد، او وَجهکعبهرا که دربردارندۀ شعب ابی طالب و به سمتمعلاةمکه بود، برای خاندان خود و فرزندانشعبد منافوعبدالداربرگزید، این شعب به لحاظ نزدیکی به کعبه، بهترین نقطۀ مکه بود.[۱۰]
زمین شعب متعلق بهعبدالمطلببود که در اواخر عمر آن را میان فرزندان قسمت کرد و پیامبر (ص) سهم پدرشعبداللهرا سهیم گشت.[۱۱]
چهرههای برجستهای از بنیهاشم در این شعب به دنیا آمدهاند. شعب همچنین محل تولد رسول خدا بوده[۱۲]و به همین جهت به شعب مولد نیز معروف است.[۱۳]
شعب همچنین خانۀخدیجهو محل زندگی وی با پیامبر (ص) بوده وفاطمه زهرا (س)در آنجا زاده شده است.[۱۴]
در این شعبرسول خدا (ص)به همراه بنی هاشم وبنی عبدالمطلببه مدت سه سال در محاصره اقتصادی سایر خاندان های قریش قرار گرفتند و آن دوران را با مشقت و رنج فراوان سپری کردند.[۱۶]
در اواخر سال ششم سران قریش از نفوذ و پیشرفت حیرتانگیز آیینیکتاپرستانهاسلامسخت ناراحت بودند و در فکر چاره و راهحلی بودند.
اسلامآوردن افرادی مانندحمزهو تمایل جوانان قریش و آزادی عملی که در کشورحبشهنصیب مسلمانان شده بود، بر حیرت و سرگردانی حکومت وقت افزوده بود و از اینکه از نقشههای خود بهرهای نمی بردند سخت متأثر بودند از این رو به فکر نقشۀ دیگری افتادند و خواستند به وسیلۀ محاصرۀ اقتصادی که نتیجۀ آن بریدن رگهای حیاتی مسلمانان بود از نفوذ و گسترش اسلام بکاهند و پایهگذار و هوادارن آن را در میان این حصار خفه سازند.[۱۷][۱۸]
پیمان مشرکان
مشرکان دردارالندوهجلسهای تشکیل دادند و عهدنامهای به خطمنصور بن عکرمهو امضای هیئت عالی قریش نوشتند و در داخلکعبهآویزان نمودند وسوگندیاد کردند که ملت قریش، تا دم مرگ طبق موازین ذیل عمل کند:
مواد پیمان نامه
هرگونه خرید و فروش با هوادارنمحمد (ص)تحریم میشود.
ارتباط و معاشرت با آنان اکیداً ممنوع میگردد.
هر گونه ارتباط زناشویی و... با مسلمانان ممنوع است.
در تمامی پیشآمدها باید از مخالفان محمد (ص) حمایت کرد.
متن پیمان با مواد یادشده به امضای تمامی متنفذان قریش جزمطعم بن عدی[۱۹]رسید و با شدت هر چه تمامتر به اجرا گذارده شد.[۲۰][۲۱][۲۲][۲۳]
ابو طالبازبنی هاشمدعوتی به عمل آورد و یاری پیامبر را بر دوش آنان گذارد و دستور داد عموم فامیل از محیط مکه به درهای که در میان کوههای مکه قرار داشت و به شعب ابی طالب معروف بود که دارای خانههای کوچک و سایبانهای مختصری بود منتقل شوند و در آنجا سکنا گزینند. او اطراف آن را افرادی گمارد تا از شعب حراست بنمایند.
هر کس به شهر مکه وارد می شد حق نداشت با بنی هاشم معامله کند و اگر کسی چنین کاری انجام میداد اموالش را مصادره میکردند.[۲۴]
مسلمانان در مواقعی که مراسمی رسمی وجود داشت میتوانستند برای خرید یا دعوت و تبلیغ از شعب خارج شوند.[۲۵]
سال نخست هنگام موسمحجرسول خدا (ص)هر که را دید بهاسلامدعوت نمود و همین امر باعث کینۀمشرکینشد و به ابوطالب گفتند که برادرزادهات را به ما تحویل بده که قصد قتل او را داریم. ابوطالب پاسخ محکمی به آنان داد و آنان را ناامید کرد.[۲۶]
ابوطالب از ترس اینکه مبادا نیمه شب پیامبر (ص) را بکشند هرگاه پیامبر به خواب می رفت رختخواب خود را در یک طرف او میانداخت و محل خواب یکی از فرزندانش را در طرف دیگر قرار میداد و پیامبر را در وسط قرار میداد.
وضع حزنانگیز بنی هاشم
محاصره شعب سه سال طول کشید فشار و سختگیریها به حدی رسید که نالۀ فرزندان بنی هاشم به گوش مشرکان مکه میرسید[۲۷]ولی در دل آنها تأثیر چندانی نمیکرد.
جاسوسان قریش در تمام راه مراقب بودند مبادا کسی خواروباری به شعب ابی طالب ببرد. ولی علیرغم این کنترل گاه و بیگاهحکیم بن حزام[۲۸]برادرزادۀخدیجهوابوالعاص بن ربیع[۲۹]وهشام بن عمرنیمه شب ها مقداری گندم و خرما بر شتری حمل کرده تا نزدیکی شعب میآوردند سپس افسار آن را دور گردنش میپیچیدند و رها میکردند و گاهی همین مساعدت موجب گرفتاری آنان میگردید.[۳۰]
پیامبر و یاران و عمویش ابوطالب و همسرش خدیجه 3 سال در سختترین شرایط به سر بردند؛ آنان در این مدت از محل داراییهای خدیجه گذران کردند. گاهی نیز اقوام نزدیکشان، به رغم پیماننامه و از سرِ کششِ خون و خانواده پنهانی آذوقه به آنجا میفرستادند. مقاومت پیامبر و یاران او در آن مدت، عرصه را بر قریش تنگ کرد. بیشتر آنان که دختر، پسر، نواده یا اقوامی نزدیک در شعب داشت، در پی بهانه بودند تا آنان را از شعب خارج کنند.
پایان محاصره
در سال دهمبعثتشبیابوجهل،حکیم بن حزامرا که برایخدیجهبار گندم می برد مانع شد. دیگران مداخله کردند و به سرزنش ابوجهل برخاستند. اندکاندک گروهی از کرده خود پشیمان گشتند و به طرفداری از بنی هاشم برخاستند که چرابنی مخزومدر نعمت به سر ببرند و پسران هاشم و عبدالمطلب در سختی بمانند. و سرانجام گفتند این عهدنامه باید باطل شود. جمعی از شرکت کنندگان در پیمان، تصمیم گرفتند آن را پاره کنند. به روایتابن هشامازابن اسحاقچون به سروقت پیمان نامه رفتند دیدند موریانه آن را خورده و تنها جمله «باسمک اللهم» از آن باقی مانده است.[۳۱]
ابوطالب به انجمن قریش رفت و گفت: برادرزاده ام می گوید موریانه پیمان نامه ای را که نوشته اید خورده و تنها نام خدا را باقی گذاشته؛ ببینید اگر سخن او راست است محاصره ما را بشکنید و اگر دروغ می گوید او را به شما خواهم سپرد. چون به سروقت نامه رفتند دیدند موریانه همه آن را جز نام خدا خورده است. بدین ترتیب پیمان محاصره بنی هاشم شکسته شد و آنان از شعب (دره) ابوطالب بیرون آمدند.[۳۲][۳۳]
زمان
به گفتۀابن سعداین محاصره درمحرمسال هفتم بعثت اتفاق افتاد[۳۴]و هنگامی که ابوطالب خبر محوشدن پیمان نامه را به اطلاع مشرکان رساند در سال دهمبعثتپایان یافت.[۳۵]
خویشان ما (قبیلۀ قریش) بر این شدند که پیامبر ما را بکشند و نسل ما را براندازند. دربارۀ ما تصمیم گرفتند و ستمها رواداشتند. خواروبار از ما قطع کردند و آب گوارا از ما بازگرفتند و ما را در جایگاه بیم و هراس نشاندند و جاسوسها بر ما گماشتند و ما را ناچار ساختند تا در میان کوهی ناهموار پناه جوییم و بدین اکتفا نکرده جنگ علیه ما افروختند و پیماننامه در میان خود علیه ما نوشتند بدین مضمون که با ما هم خوراک نشوند و با ما آب ننوشند و با ما وصلت و ازدواج نکنند و خرید و فروش ننمایند و از آنان در امان نباشیم تا اینکهمحمد (ص)را در اختیار آنان نهیم تا اینکه وی را بکشند و جسدش را مثله[=قطعه قطعه] کنند. جز در موسمحجوعمرهمابنی هاشماز امنیت برخوردار نبودیم. اما مشیتخداونددربارۀ ما چنین قرار گرفت که ما با تمام وجود از آن حضرت دفاع کنیم. و پروانه وار شمع وجودش را طواف نماییم و با شمشیرهای خود شب و روز از او حمایت کنیم. مومنانمان به انگیزۀ نیل به پاداش پروردگار و کافرانمان به منظور دفاع از از حریم قوم و تبار از وجود مقدس وی حمایت می کردند.
شب اول ماه ربيعالاول سال سيزدهم بعثت را كه حضرت على(عليه السلام) جاى پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) خوابيد، «ليلة المبيت» مىگويند. وقتى فرشته وحى، پيامبر را از نقشه شوم مشركان براى هجوم به خانه حضرت و كشتن وى آگاه ساخت، به آن حضرت دستور داد تا از مكه به عزم مدينه خارج شود. پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) حضرت على(عليه السلام) را از اين نقشه آگاه كرد و به او فرمود: «امشب در خوابگاه من بخواب و رواندازِ سبزِ مرا به خود بپيچ تا آنان تصور كنند كه من هنوز در خانه و در بستر آرميدهام و مرا تعقيب نكنند». آن گاه، پيامبر مخفيانه به سمت غار ثور حركت كرد.جعفر سبحانى، فروغ ولايت، ج 1، ص 45 - 57.اين اقدام امام، يكى از برجستهترين فضائل اميرمؤمنان(عليه السلام) است؛ به طورى كه بر اساس روايات شيعه و اهل سنت، چون على(عليه السلام) اين كار را انجام داد، خداوند،آيه ذيل را در شأن وى نازل فرمود:ر.ك: طبرسى، مجمع البيان، ج 2، ص301؛ بحارالانوار، ج 19، ص 78؛ غزالى، احياءالعلوم، ج 3، ص 378؛ ابن الجوزى، تذكرة الخواص، ص 35؛ حاكم حسكانى، شواهد التنزيل، ج 1، ص 123؛ الغدير، ج 2، ص 47 - 49.«وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ»؛بقره (2 )، آيه 207.«بعضى از مردم - با ايمان همچون على(عليه السلام) به هنگام خفتن در جايگاه پيامبر - جان خود را به خاطر خشنودى خدا مىفروشند و خداوند، نسبت به بندگان مهربان است». به فرموده امام سجاد(عليه السلام) نخستين كسى كه جان خود را براى جلب رضاى خداوند تقديم كرد، علىبن ابى طالب(عليه السلام) است.المستدرك على الصحيحين، ج 3، ص4.
جنگ احد :
جنگ احد یکی ازغزوههای مشهوررسول خدا صلی الله علیه و آله و سلمبود که در دامنهکوه احد، در 4 کیلومتری شمالمدینهو در روز شنبه هفتمشوالسال سوم هجری، بین مشرکانقریشو سپاه اسلام رخ داد. قریش به تلافی شکست در جنگبدرو خونخواهی کشتگان خود با سه هزار مرد جنگی و دویست اسب و هزار شتر، به همراه جمعی از زنان از جملههند جگرخوار، به قصد جنگ با مسمانان راهی مدینه شدند و پس از ده روز راهپیمایی در دامنه کوه احد که در شمال مدینه و جای خوش آب و هوایی بود چادر زدند. پیامبر که از طریق عمویش،عباس بن عبدالمطلب، از حرکت قریش اطلاع یافته بود، پس از مشورت با یاران خود آماده جنگ شد و به همراه هزار نفر از مسلمانان از مدینه بیرون آمد. اما در میان راهعبدالله بن ابی، رئیس منافقان مدینه، با سیصد تن از یاران خود از صف مسلمانان خارج شد و به مدینه بازگشت. سرانجام رسول خدا با هفتصد تن از جنگجویان مسلمان (و تنها با دو اسب و صد تن زرهپوش) شامگاه به احد رسید. فردای آن روز جنگ تن به تن آغاز شد و در نهایت با یورش همگانی مسلمانان، قریش شکست خورد. پس از این پیروزی اولیه، هنگامی که مسلمین به جمع آوری غنایم مشغول بودند، محافظان و تیراندازانی که حفاظت تنگه مهم و سوق الجیشی احد را بر عهده داشتند، علی رغم تاکید شدید پیامبر به حفظ محل نگهبانی خود، به دنبال سهم خود از غنایم، مقر خویش را ترک کردند.
خالد بن ولیدکه در کمین همین فرصت بود با سواران خود از تنگه احد به مسلمانان حمله کرد و از پشت، بر قلب سپاه اسلام خنجر زد. به این ترتیب، پیروزی مسلمین به شکست تبدیل شد. در این نبرد، دندان رسول خدا شکست، 74 تن از مسلمانان، از جملهحمزهسید الشهدا، به شهادت رسیدند و بسیاری نیز مجروح شدند. فردای شبی که پیامبر و سپاهش به مدینه برگشتند، دوباره از طرف خدا مامور شدند دشمن را تعقیب کنند. پیامبر ابن ام مکتوم را جانشین خود در مدینه قرار داد و با پیشروی بهسویحمراء الاسددر هشت فرسخی مدینه، دشمن را از حمله مجدد به مرکز اسلام منصرف ساخت.
توجه
همچنین می توانید جواب پاسخ های کتاب های پایه های مختلف را از لینک های زیر ببینید.
همچنین برای حمایت از سایت ما و گذاشتن تحقیقات بیشتر در سایت بر روی لینک های زیر کلیک کنید تا مانیز برای شما با اشتیاق فراوان تری تحقیق رایگان در سایت بگذاریم .
به طور كلي رابطه انسان با خداوند بر اساس معرفت، ايمان، اطاعت و عبادت استوار است. ارتباط انسان و خدا بايد يك ارتباط بنده و مولا باشد .فكر سركشي از بنده در مقابل مولا پسنديده نيست. وظيفه ما در مقابل پروردگار به دو دسته از وظايف تقسيم مي شود. 1- در حيطه اعتتقاد و علم : ما يك وظيفه اعتقادي نسبت به خدا داريم.بدين ترتيب كه او را به عنوان «خدايي» باور داشته با شيم و از صفات او نيز با خبر باشيم و بدانيم كه او خالق ،رازق،حكيم و ... است و در اين زمينه هر چقدر مطالعه و معرفت بيشتري بيابيم در حيطه عمل نيز موفق تر هستيم.به عنوان مثال فردي كه خداوند را مدبّر و رازق مي داند،ديگر حرص روزي را نمي خورد، تلاش خود را انجام مي دهد و بقيه را به خدا واگذار مي كند. 2- در حيطه عمل : فردي در خانه اش غلامي داشت كه تمامي اوامر صاحب خود را به دقت مي نوشت مثلاً خريد نان و ساير نيازها ، تميز كردن خانه و ده ها كار ديگر.اما وقتي براي اجراي آنها مي رفت،مقدار بسيار كمي از كارها را انجام مي داد.دوباره روز بعد همين طور،با دقت مي نوشت اما در عمل كاري نمي كرد. يك روز صاحبش گفت:اين همه چاكرم مخلصم تو به درد خودت مي خورد . معلوم است كه ظاهري بيش نيست زيرا تو اصلاً به دستورات من توجهي نداري بنده و غلام وقتي خوب است كه دستورات صاحب خود را به خوبي انجام دهد. حكايت ما و خداي متعال هم همين است.هر چقدر بگوييم من قلباً خدا را دوست دارم حتي شعر هم براي خدا مي سرايم ،خدا به قلب ما نگاه مي كند و از اين قبيل حرف ها كه امروزه به گوش مي خورد،تا وقتي كه به دستورات صاحب خود كه همانا خالق و خداوند ماست توجه نكنيم،فايده اي ندارد.اگر خداوند فرمود:بنده من! فلان كار را انجام بده مثلا ًنماز بخوان و فلان كار را انجام نده مثلاً دروغ نگو، از آن جايي كه ايمان داريم خداوند به صلاح و مصلحت ما احاطه كامل دارد و حكيم است ،بايد احترام گذاشته و با جان و دل انجام دهيم زيرا با اين كار ،خدا را براي خود نگاه مي داريم . در حالي كه اگر دستورات او را اطاعت نكنيم او را از دست خواهيم داد.از دست دادن خدا هم يعني ضرر دنيا و آخرت. وقتي رابطه حقيقي انسان و خداوند معلوم شد كه به صورت مولا و عبد است آن گاه وظيفه آدمي نيز روشن است. مولاي يا مولاي أنت المولا و أنا العبد و هل يرحم العبد الاّ المولا فرازي از مناجات اميرالمؤمنين در مسجد كوفه چند نكته : 1- وظيفه انسان نسبت به خدا را در يك جمله خلاصه مي كنم؛ترك محرمات وانجام واجبات 2- فرض نماييم در خانه دنيا ، غلام يك صاحب مهربان و خوب هستيم و وظيفه ما هم اطاعت كردن ازدستورات اوست. 3- هميشه خود را در محضر خدا بدانيم و تا فرماني از او شنيديم فوري در صدد اجراي آن باشيم تا رضايتش جلب شود.متأسفانه ما خداوند را دور از خود مي پنداريم در حالي كه او از رگ گردن به ما نزديك تر است و در همه جا ساري ، جاري ، حاضر و ناظر است. 4- بار ديگر روي معرفت تكيه مي كنم.با معرفت ،ايمان انسان بالا مي رود و ايمان بالا اطمينان قلبي مي آورد و به انسان آرامش مي دهد كه اثر آن در عمل نمودار مي گردد.
توجه
همچنین می توانید جواب پاسخ های کتاب های پایه های مختلف را از لینک های زیر ببینید.
همچنین برای حمایت از سایت ما و گذاشتن تحقیقات بیشتر در سایت بر روی لینک های زیر کلیک کنید تا مانیز برای شما با اشتیاق فراوان تری تحقیق رایگان در سایت بگذاریم .
همچنین برای حمایت از سایت ما و گذاشتن تحقیقات بیشتر در سایت بر روی لینک های زیر کلیک کنید تا مانیز برای شما با اشتیاق فراوان تری تحقیق رایگان در سایت بگذاریم .
همچنین برای حمایت از سایت ما و گذاشتن تحقیقات بیشتر در سایت بر روی لینک های زیر کلیک کنید تا مانیز برای شما با اشتیاق فراوان تری تحقیق رایگان در سایت بگذاریم .
همچنین برای حمایت از سایت ما و گذاشتن تحقیقات بیشتر در سایت بر روی لینک های زیر کلیک کنید تا مانیز برای شما با اشتیاق فراوان تری تحقیق رایگان در سایت بگذاریم .
همچنین برای حمایت از سایت ما و گذاشتن تحقیقات بیشتر در سایت بر روی لینک های زیر کلیک کنید تا مانیز برای شما با اشتیاق فراوان تری تحقیق رایگان در سایت بگذاریم .
با توجه به آیهٔ زیر، اگر خداوند پیامبران را برای هدایت انسان نم یفرستاد، چه اتفاقی می افتاد؟
لَقَد مَنَّ اللّٰهُ عَلَى المُؤمِنینَ خداوند بر مؤمنان منت نهاد ]نعمت بزرگى بخشید[ اِذ بَعَثَ فیهِم رَسو لًا مِن اَنفُسِهِم که پیامبری از خودشان در میان آنان برانگیخت یَتلو عَلَیهِم آیاِتهٰ وَ یُزَکّیهِم تا آیاتش را برآنها بخواند و پاکشان سازد وَ یُعَِلّمُهُمُ الکِتابَ وَ الحِکمَةَ و احکام شریعت و حقایق حکمت را به آنان بیاموزد؛ وَ ان کانو ا مِن قَبلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ 2 هر چند پیش از آن، در گمراهى آشکارى بودند.
همچنین برای حمایت از سایت ما و گذاشتن تحقیقات بیشتر در سایت بر روی لینک های زیر کلیک کنید تا مانیز برای شما با اشتیاق فراوان تری تحقیق رایگان در سایت بگذاریم .
همچنین برای حمایت از سایت ما و گذاشتن تحقیقات بیشتر در سایت بر روی لینک های زیر کلیک کنید تا مانیز برای شما با اشتیاق فراوان تری تحقیق رایگان در سایت بگذاریم .
همچنین برای حمایت از سایت ما و گذاشتن تحقیقات بیشتر در سایت بر روی لینک های زیر کلیک کنید تا مانیز برای شما با اشتیاق فراوان تری تحقیق رایگان در سایت بگذاریم .
کلمه طراحی در لغت به معنی طرح افکنی و نقشه ریزی آمده است. هنر طراحی از قدیم ترین روشهایی است که انسان برای بیان احساسات خود به کار گرفته است. طراح با ابزار بسیار ساده و بیشتر به کمک خطوط که اغلب در طراحی به عنوان مهمترین عنصر بکار می رفته، احساساتی را که کلمات قادر به بیان آن نیستند، نمایان می کند.
طراحی در هر دوره معنای تخصصی، مفاهیم و کاربردهای متنوعی را در بر گرفته است. از این رو مانند واژه هنر با یک تعریف مشخص نمی توان تمام جنبه های آن را بیان کرد. طراحی در هر دوره مفهوم خاصی داشته و هر هنرمندی دید و شیوه ی شخصی خود را ابراز کرده است. در تکنیک طراحی در عین سادگی، قدرت بیان و تاثیرگذاری زیادی وجود دارد. زیرا علاوه بر مهارت در طراحی اندیشه و احساس طراح را نسبت به موضوع در بطن طرح بیان می کند.
طراحی باز آفریدن تصاویر عینی و نمایش تصاویر ذهنی برای تجسم بخشیدن به واقعیت است. طراحی همیشه به آثار دیگر وابسته نیست، چون به تنهایی اثری مستقل و کامل است که خلاقیت هنرمند را نمایان می کند.
در زمان قدیم، دوره قبل از پیدایش رنسانس در شرق دور میان طراحی و نقاشی تفاوتی وجود نداشته است. در ایران هم نیز طرح و نقش از هم جدا نبوده و هنرمندان ابتدا طرح را با خطوط مدادی که به آن طرح بیرنگ هم می گفتند، ترسیم کرده و سپس آن را رنگ آمیزی می کرده اند.
طراحی مستقل در ایران با هنرمندانی چون محمدی و شیخ محمد آغاز شد و سپس در آثار طراح بزرگ ایران، یعنی رضا عباسی به اوج رسید. اما طراحی به مفهومی که امروز می شناسیم ریشه در غرب دارد. طراحی به صورت مرحله مقدماتی کار هنری از سده شانزدهم میلادی در میان هنرمندان اروپائی متداول شده. طرح و طراحی در دو حوزه design و drawing مطرح می شود. طراحی یا drawing بیشتر احساسات فی البداهه طراح را بیان می کند. اما design نوعی طراحی مرحله به مرحله بر مبنای اصول که جنبه کاربردی دارد. Drawing دامنه بسیار وسیعی دارد و به دلایل مختلفی انجام می شود. بیشتر این طرحها تصاویر انسان، حیوانات، گیاهان و .......که اغلب بامداد، زغال و گچ و مرکب اجرا می شدند.
از نظر تاریخی، قدیم ترین آثار کشف شده در طراحی مربوط به سی هزار سال پیش بوده. که از هنر دوران غارها تا امروز آثار بسیار متنوعی به جا مانده است. در این آثار، هنرمند گاه به تصاویر طبیعت نزدیک شده و گاه از آن فاصله گرفته است. بر اساس این ویژگی ها آثار آن دوران به سه دوره تقسیم شده است: دوره هنر نمادین. دوره هنر واقع نما. دوره هنر ذهنی. در آثار دوره نمادین نوعی واقع گرایی و ذهن گرایی وجود دارد اما در این نمونه ها بیان نمادین بیشترین اهمیت را دارا بوده است.
دوره هنر نمادین یا symbolism انتقال معنی به کمک نشانه تصویری بوده ، مانند شکل صلیب که نماد مسیحیت است. دوره هنر واقع نما یا objectivism که عینیت گرایی، تقلید و نمای طبیعت بوده که همان واقع گرایی هم نام دارد.
دوره هنر ذهنی یا subjectivism، ذهنیت گرایی، گرایش به نمایش تصاویر ذهنی در مقابل نمایش عینی طبیعت و روابط طبیعت برای ابداع زبان تصویری شخصی هنرمند.
دوره هنر نمادین، دوره هایی چون هنر عصر سنگ، هنرتمدنهای باستان و هنر تمدنهای دینی بوده است.
در هنر عصر سنگ و هنر تمدنهای باستان، نمادهای اساطیری بکار رفته ولی در هنر تمدنهای دینی از نمادهای مذهبی استفاده شده است. آثار عصر سنگ با ابزار ساده و محدود بر روی دیوار غارها، بدنه ظروف سفالین به صورت نزدیک به طبیعت نمایش داده می شده است.
دوره هنر واقع نما شامل هنر یونان و روم باستان که از نظر تاریخی با هنر دوران رنسانس فاصله زیادی دارد. ولی از نظر شیوه واقع نمایی در یک دسته قرار می گیرند. در تاریخ هنر، دوران رنسانس به معنای تولد هنر و ادبیات، بر اساس الگوهای هنر یونان باستان است و از نظر تاریخی به سه دوره تقسیم می شود: مرحله آغازین، مرحله پیشین، مرحله پسین یا اوج آغاز قرن چهاردهم تا اوایل قرن شانزدهم میلادی رواج داشته است. هنرمندان یونانی برای اولین بار در تاریخ، آثاری به تقلید از طبیعت بوجود آوردند. آنها برای نمایش واقع نمایانه طبیعت، به کالبدشناسی، برجسته نمایی و فضای سه بعدی توجه کردند. که نمایش بدن انسان و حالات و حرکات او از زوایای مختلف، مورد توجه خاص هنرمندان یونانی بود. از دوره رنسانس، هنرمندانی چون: جوتو، مازاتچو، دناتللو، لئوناردوداوینچی و میکل آنژ نمایش تصاویر سه بعدی را به صورت علمی پایه ریزی کردند
توجه
همچنین می توانید جواب پاسخ های کتاب های پایه های مختلف را از لینک های زیر ببینید.
همچنین برای حمایت از سایت ما و گذاشتن تحقیقات بیشتر در سایت بر روی لینک های زیر کلیک کنید تا مانیز برای شما با اشتیاق فراوان تری تحقیق رایگان در سایت بگذاریم .
تاسیسات ساختمانی در مسکن همانند قلب برای انسان است و اگر تاسیسات ساختمانی به خوبی کار کند آسایش ساکنان آن ساختمان را فراهم می سازد .کارایی قلب انسان بر کسی پوشیده نیست . برا ی همین در زیر به اهمین تاسیسات ساختمانی که قلب تپنده ساختمان است می پردازیسم .
در صنعت تهویه مطبوع، تامین شرایط آسایش در درون ساختمان و شرایطی خاص در فضاهای مورد نظر شامل ساختمانهای مسکونی، اداری، هتل، بیمارستان، فضاهای آموزشی، درون هواپیما و قطارهای مسافربری و غیره هدف اصلی است.
تاسیسات خوب سبب میشود استفادهکنندگان و ساکنان در فضاهای ایجاد شده از نظر برودت فضا، تهویه مطبوع، سیستمهای فاضلاب، سرویس بهداشتی، چیدمان تجهیزات، آسانسور، سیستم روشنایی، دسترسی آسان به تابلوی برق، محل مناسب برای پریزهای برق، تلفن، آنتن و سایر سیستمهای الکتریکی، چیدمان سیستم آشپزخانه، اگزوست، دودکشها و غیره اعلام رضایت کنند.
به گزارش دنیای اقتصاد، با توجه به تجارب گذشته و مشاهدات عینی در بیشتر ساختمانها، به نظر میرسد ضوابط مربوط به درستی رعایت نشده است.
همچنین اغلب ساکنان از بدو ورود با مشکلات تاسیساتی روبهرو بوده و از کارایی ضعیف و نامطلوب تاسیسات، چگونگی اجرا، خرابی سیستمها، عدم امکان سرویسدهی مناسب، عدم تعبیه فضای کافی برای موتورخانه، عدم پیشبینی در خصوص تعمیرات احتمالی و همچنین جلوگیری از پرت حرارتی یا نفوذ گرما و سرما به درون ساختمان گلهمند هستند.
طرح موضوع فوق به این دلیل که تاسیسات به عنوان قلب تپنده هر ساختمان تلقی میشود و اجرا و کارایی درست و مناسب سیستمهای تاسیساتی نسبت مستقیمی با آسایش و آرامش ساکنان یک ساختمان دارد، لذا توجه به نکاتی پیرامون تعبیه یک سیستم تاسیسات بهینه در هر ساختمان ضروری است.
بدین لحاظ در طراحی یک ساختمان، فضای کافی و مناسبی برای ایجاد تاسیسات موتورخانه باید پیشبینی شود تا ضمن چیدمان درست دستگاهها، امکان سرویس دهی، تعمیر و نگهداری آنها در آینده فراهم شود.
برای اجرای درست و مطابق با استاندارد و مشخصات فنی در این بخش نیز باید از افراد تحصیلکرده و متخصص، متعهد، کارآزموده و کاردان استفاده شود.
همچنین نظارت درست و مستمر در هنگام اجرا باید توسط افراد متخصص و اهل فن انجام گیرد.
تست هیدرولیکی پس از اجرای هر یک از سیستمهای فاضلاب (لولهکشی آب سرد و گرم)، سیستم حرارتی شوفاژ، فن کویل و غیره با فشار کار لازم و استاندارد نیز برای کسب اطمینان از چگونگی کارکرد و تحمل فشار هر یک از این سیستمها دارای اهمیت ویژهای است.
از سوی دیگر چون بیشتر کارهای لولهکشی تاسیسات همراه با پیشرفت کارهای ساختمانی، به صورت مرحله به مرحله اجرا میشود، پیشنهاد میشود ضمن آزمایش هر مرحله، در پایان عملیات هم تمامیسیستمها و لولهکشیها بهطور یکجا آزمایش هیدرولیکی شوند تا از شکستگی احتمالی لولهها یا آسیب دیدگی در طول عملیات اطمینان حاصل شود.
برای سیستم لولهکشی ورودی به هر آپارتمان نیز میبایست شیر فلکه نصب شود و فضای کافی با دریچه دسترسی مناسب برای سرویس، نگه داری و تعمیرات پیشبینی شود.
ایزولاسیون تاسیسات حرارتی هم باید به گونهای انجام شود که مانع از پرت حرارتی شود، بدین منظور باید تک تک لولهها عایق حرارتی شوند. ذکر این نکته نیز ضروری است که در بسیاری از ساختمانها، تاسیسات مناسب و ایده آلی وجود دارد که به دست توانای افراد دلسوز، متعهد و متخصص ساخته شده که قابل تقدیر است.
بنابراین طرح موارد فوق از قداست و ارزش کار مهندسان ناظر و کاردانها فنی نمیکاهد و هدف از ارائه این مطلب نتیجهگیری مناسب و ایده آل از کارایی سیستمهای ساختمانی، تاسیساتی، مواد و مصالح دربرگیرنده یک ساختمان و در نهایت آسایش و اطمینان خاطر برای ساکنان است
توجه
همچنین می توانید جواب پاسخ های کتاب های پایه های مختلف را از لینک های زیر ببینید.
همچنین برای حمایت از سایت ما و گذاشتن تحقیقات بیشتر در سایت بر روی لینک های زیر کلیک کنید تا مانیز برای شما با اشتیاق فراوان تری تحقیق رایگان در سایت بگذاریم .
سامانه خرید و امن این
سایت از همهلحاظ مطمئن می باشد . یکی از
مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می
توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت
بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم
اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه 09159886819 در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما فرستاده می شود .
آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی
سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس
مطالب پربازديد
متن شعار برای تبلیغات شورای دانش اموزی تحقیق درباره اهن زنگ نزن انشا در مورد 22 بهمن