جواب سوالات کتاب - 5

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

درسنامه و پاسخ فعالیت های درس 15 هدیه های آسمانی چهارم یک ماجرای زیبا

بازديد: 26303
درسنامه و پاسخ فعالیت های درس 15 هدیه های آسمانی چهارم یک ماجرای زیبا

 

پاسخ فعالیت های درس یک ماجرای زیبا هدیه چهارم

چند روزی بود که کمردرد، حسابی آزارش می‌داد.
توانای یاش کم شده بود و به سختی کار می‌کرد. همسرش، خاله کوکب، پا به پای او زحمت می‌کشید،امّا باز نمی‌توانستند حیاط مدرسه و راهروها و کلاس‌ها را خوب نظافت کنند.
مدیر مدرسه از دستش راضی نبود و چند بار به او تذکّر داده بود.
خیلی نگران بود.
 «خدایا اگر شخص دیگری را به جای من بیاورند اگر این خانه‌ی کوچک را از من بگیرند، با دست خالی کجا بروم؟»
نمی دانست چه باید کند. بنده ی خدا خانمش هم خیلی غصّه می‌خورد.
روزها به سختی می گذشت تا اینکه یک روز صبح، همین که خاله کوکب به طرف حیاط رفت، دید همه جا خیلی خوب جارو شده است.
خیلی تعجّب کرد! به طرف کلاس‌ها رفت؛ آنها هم تمیز و جارو شده بودند!
 «خدایا! چه کسی مدرسه را جارو کرده؟»
نگران شد!
 «شاید همسرم مخفیانه این کار را کرده است!»
وقتی ماجرا را به همسرش گفت، او هم بسیار شگفت زده شد و گفت: «نه کار من نیست.»
بابا مراد و خاله کوکب تا شب؛ مدرسه را زیر نظر گرفتند تا بدانند کار چه کسی بوده است امّا متوجّه نشدند.
صبح روز بعد دوباره دیدند که مدرسه خیلی تمیز و پاکیزه است! باز تا آخر شب نفهمیدند کار کیست!
مدرسه بسیار تمیز و مرتّب بود و آقای مدیر هم بسیار خوشحال و راضی! سرایدار و همسرش تصمیم گرفتند هرطور شده بفهمند کار چه کسی بوده است.
آن شب تا صبح بیدار ماندند.
نزدیک طلوع آفتاب، ناگهان دیدند پسر بچّه‌ای آرام از دیوار مدرسه پایین پرید. جارو را برداشت و شروع کرد به جارو زدن.
قیافه اش آشنا بود. به سرعت به سوی او رفتند.
پسر بچّه خجالت کشید و سرش را پایین انداخت و سلام کرد.
اشک در چشم هایشان جمع شده بود.
 «پسر جان اسمت چیست؟»
 «عبّاس بابایی».
نمی‌دانستند چگونه از او تشکّر کنند.
 «پسر جان! تو باید درس بخوانی! این کارها وظیفه‌ی ماست.»
 «من که به شما کمک می‌کنم، خدا هم در درس هایم به من کمک می‌کند.»

برایم بگو (صفحهٔ 94 کتاب درسی)

از کار خلبان قهرمان، شهيد عبّاس بابايي چه آموختید؟ کمک به ناتوان و افراد ضعیفقبل از کمک خواستن آنها.

بررسی کنید (صفحهٔ 94 کتاب درسی)

آیا برای کمک به دیگران همیشه باید منتظر باشیم تا آنها از ما کمک بخواهند؟ خیر
دوستم پایش شکسته است و با عصا به مدرسه می‌آید. من کیف و وسایل او را برایش به می‌آورم.

هفته‌ی گذشته دوستم نتوانست به مدرسه بیاید. من امروز درس‌های هفته قبل را برای او توضیح دادم

دوستم امروز لقمه‌اش را در خانه جا گذاشته است. من از لقمه ی خود به او دادم.

گفت وگو کنید (صفحهٔ 95 کتاب درسی)

 با توجّه به داستان، درباره‌ی معنای این سخن امام علی -علیه السّلام- با دوستان خودگفت وگو کنید.
«برترين ن كيي، کمک به دیگران است.»

به کار ببندیم (صفحهٔ 95 کتاب درسی)

 این قصّه را بخوانید؛ سپس عبارت پایان آن را کامل کنید.
نرم نرمک باران می‌بارید.
کیفم روی دوشم بود و به سوی مدرسه می‌رفتم.
دست‌هایم یخ کرده بودند.
باران، کم کم شدید شد و من بدون چتر تند تند از کوچه‌ها می‌گذشتم.
قطره‌های باران به صورتم می‌خورد و بیشتر سردم می‌شد.
ناگهان احساس کردم حتّی یک قطره باران هم به صورتم نمی خورَد. فکر کردم باران قطع شده امّا وقتی دقّت کردم، دیدم خانمی چتر خود را بالای سرم گرفته است.
صورت مهربانی داشت. به او سلام کردم و او هم با لبخند جوابم را داد.
خانم مهربان تا درِ مدرسه همراه من آمد و بعد با من خداحافظی کرد و برگشت.
با اینکه مسیرش با من یکی نبود امّا برای کمک کردن به من تا جلوی درِ مدرسه آمده بود. چه خانم مهربانی!
وقتی مهربانی آن خانم را دیدم، با خودم تصمیم گرفتم همیشه مثل او باشم و به دیگران کمک کنم.

ایستگاه فکر 

داستان زیر را بخوانید و جمله‌ی آخر آن را کامل کنید.
زمستان آن سال هوا خیلی سرد بود.
همه‌ی بچّه‌ها با لباس های گرم و پشمی به مدرسه می‌آمدند.
پدر علی برای او یک بارانی گرم خریده بود تا در هوای سرد زمستان بپوشد.
یک روز مادر علی متوجّه شد که علی بارانی اش را نمی پوشد و با همان لباس های همیشگی به مدرسه می‌رود! وقتی علی از مدرسه برگشت، از او پرسید: «علی جان! چرا بارانی ات را نمی پوشی؟»
علی سرش را پایین انداخت و گفت: «من هر روز با هم کلاسی ام به مدرسه می‌روم. او بارانی ندارد و سردش می‌شود؛ من هم نمی‌پوشم تا مانند او باشم و او ناراحت نشود.»
مادر لبخندی زد و فردای آن روز یک بارانی گرم دیگر خرید و به بهانه‌ای آن را به دوست علی هدیه کرد.
از آن پس علی بارانی‌اش را می‌پوشید و خوشحال و خندان با دوستش به مدرسه می‌رفت.

برایم بگو (صفحهٔ 97 کتاب درسی)

 آدم های موفّق و بزرگ مانند سردار شهید علی صیّاد شیرازی، در کودکی هم افراد بزرگ و مهربانی بودند و به دیگران کمک می‌کردند.

تدبّر کنیم (صفحهٔ 97 کتاب درسی)

 اَحسِن کَما اَحسَنَ اللّٰهُ اِلَیكَ
به دیگران نیکی کن؛ آن چنان که خدا به تو نیکی کرده است.
 سوره‌ی قصص، آيه‌ی 77
میان این آیه و داستان‌هایی که خواندید، چه ارتباطی وجود دارد؟

 

توضیحات درس 15 هدیه چهارم ابتدایی یک ماجرای زیبا

تعاون در لغت به معنای یکدیگر را یاری کردن و همیاری نمودن است.

هر فرد از افراد جامعه انسانی، حتی نیرومندترین انسان ها، هرگز نخواهد توانست

بی مدد و یاری دیگران به شکوفایی و کامیابی دست یابد،.

از این رو باید جامعه تشکیل دهند و به یکدیگر یاری کنند

متن درس در قالب یک ماجرا به جلوه ای از موارد تعاون و همیاری متناسب با سن دانش آموزان اشارهمی کند

و در فعالیت ها نیز به جلوه های دیگر اشاره می شود تا دانش آموزان دریابند

که تفاوت های افراد جامعهاز نظر توانایی های جسمی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اقتضا دارد

که در ابعاد گوناگون زندگی یاوریکدیگر باشند؛

 

زیرا بدون همیاری، دستیابی به نیازمندی های متنوع انسان میسّرنیست،

از این رو بدیهی است که همهٔ ما برای موفق شدن، به یاری دیگران نیازمندیم.

ماجرای درس مربوط به خاطرات دوران کودکی خلبان قهرمان، شهید عباّس بابایی است تا زمینه ای را فراهم کند

که به گونه ای غیر مستقیم به بزرگداشت شهدا و فرهنگ دفاع مقدس نیز پرداخته شود.

٭ اهداف درس 15 هدیه چهارم ابتدایی یک ماجرای زیبا

1 آشنایی با اهمیت کمک کردن به دیگران و برخی نمونه های آن

2 اشتیاق به کمک به دیگران

3 تلاش برای کمک به دیگران در موقع نیاز ایشان

4 توانایی تفکر در پیام قرآنی و درک ارتباط آن با موضوع درس

٭ مفاهیم کلیدی

کمک به دیگران

٭ آموزش درس 15 هدیه چهارم ابتدایی یک ماجرای زیبا

برای شروع می توانید قسمتی از فیلم شهید بابایی را پخش کنید

وسپس با طرح یک سؤال که آیا این فیلم را دیده اید یا خیر؟

و تا چه اندازه با شخصیت شهید بابایی آشنا هستید و سؤالاتی از این قبیل وارد متن درس شوید.

می توانید درس را با سؤال شروع کنید. با نشان دادن تصاویری از شهید بابایی و صیاد شیرازی از دانش آموزان بپرسید از آنها چه می دانید؟

آیا شهید صیاد شیرازی و شهید عباس بابایی را می شناسید ؟

در مورد ویژگی هایی که دانش آموزان از آنها می دانند گفت وگو کنید

سپس با استفاده از گفته های آنها وارد درس شوید.


1 -امام علی (ع) درباره کمک به دیگران چه فرمودند ؟
پاسخ: برترین نیکی ، کمک به دیگران است

2 -پای دوستم شکسته بود من به او کمک کردم و کیف و وسایلش را به مدرسه بردم

3 -هفته گذشته دوستم به مدرسه نیامد به او کمک کردم و درس ها را به او یاد دادم

4 -دوستم خوراکی اش را جا گذاشته بود به او از خوراکی خودم دادم

5 -احسن کما احسن الله الیک یعنی چه؟

پاسخ: به دیگران نیکی کن آن چنان که خدا به تو نیکی کرده است

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 18 شهریور 1399 ساعت: 20:17 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,
نظرات(0)

درسنامه و پاسخ فعالیت های درس 14 هدیه های آسمانی چهارم اولین بانوی مسلمان

بازديد: 49205
درسنامه و پاسخ فعالیت های درس 14 هدیه های آسمانی چهارم اولین بانوی مسلمان

 

پاسخ فعالیت های درس اولین بانوی مسلمان هدیه چهارم

خلاصه نکات دروس | اولین بانوی مسلمان درس چهاردهم هدیه چهارم ابتدایی

بانوی بزرگ مکه یکی از ثروتمندترین زنان بود.خدا را بسیار دوست داشت و بر خلاف بیشترمردم مکه که بت پرست بودند ، او خدای یکتا را می پرستید . با اینکه ثرتمندان مکه خواستگاراو بودند ، او با پیامبر اسلام ازدواج کرد . دشمنان خدا از این کار خیلی ناراحت شدند و او راترک کردند. امّا با این حال او همیشه خوشحال بود و خدا را شکر می کرد . این بانوی بزرگ،در برابر تمام سختی ها صبر کرد و هر گز حاضر نشد از یاری پیامبر خدا دست بردارد.

پیامبر بارها از دامنه ی کوه نور معروف ترین کوه در عربستان که در کار شهر مکه است ، با لا می رفت و در غار حرا ، خدا را عبادت می کرد . حضرت خدیجه گاهی با او همراه بود و کاهی هم با کوله بار آ ب و غذا به طرف کوه نور می رفت .با عشق به پیامبر خود را از دامنه های کوه بالا می کشید و به نزد او می رفت. کوه نور به شیب تند با صخره های تیز و بلن قامت معروف است .او بارها بدون خستگی از این راه پر پیچ و خم عبور می کرد.هنگامی که پیامبر در کنار کعبه نماز می خواند و حضرت خدیجه می ایستادند . او اولین بانوی مسلمان است.

هدیه ی گران بها:

خدا به پیامبرش مژده داد که هدیه ای بسیار گران بها به او خواهد دادمدتی بعد خداوند ، فاطمه را به او و همسرش بخشید.

محاصره:

دشمنان اسلام پیامبر )ص( و یارانش را ۳ سال در محاصره نگه داشتندو آن ها را از آب و غذا محروم کردند . این بانوی فداکار و دختر ۲ساله اش ، فاطمه ، نیز در این مدت آن جا بودند و مثل همه در رنج و سختی زندگی می کردند .او با این که سال ها در ناز و نعمت زندگی کرده بود رنج ها و گرسنگی ها را تحمل کرد و همه ثروتش را برای کمک به پیامبر و یارانش خرج کرد

بچّه‌ها سلام!
من کوه نور هستم؛ معروف ترین کوه در سرزمین عربستان.
کنار مکّه ایستاده‌ام. اسم «غار حرا» را حتماً شنیده‌اید. این غار درون من است.
من از گذشته‌های دور ماجراهای زیادی را از نزدیک دیده‌ام و خاطره‌های بسیاری در سینه دارم. یکی از شیرین ترین خاطراتم درباره‌ی بانوی بزرگ مکّه است.
او یکی از ثروتمندترین زنان مکّه بود؛ خدا را بسیار دوست داشت و برخلاف بیشتر مردم مکّه که بت پرست بودند، خدای یکتا را می‌پرستید. با اینکه ثروتمندان مکّه خواستگار او بودند، او با پیامبر اسلام ازدواج کرد.
دشمنان خدا از این کارش خیلی ناراحت شدند و او را ترک کردند. خیلی‌ها حتیّ به او سلام نمی‌کردند،
امّا او همیشه خوشحال بود و خدا را شکر می‌کرد.
این بانوی بزرگ در برابرتمام سختی‌ها صبر کرد و هرگز حاضر نشد از یاری پیامبر خدا دست بردارد.
پیامبر بارها از دامنه‌ی من بالا می‌آمد و در غار حرا، خدا را عبادت می‌کرد.
این بانوی مهربان هم گاهی با او همراه بود و گاهی با کوله بار آب و غذا از مکّه به طرف من می‌آمد.
با عشق به پیامبر، خود را از دامنه‌های من بالا می کشید و به نزد او می‌رفت.
شیب من تند است و صخره‌هایم تیز و قامتم بلند. بالا آمدن از من بسیار سخت است امّا او بارها بدون خستگی از این راه پر پیچ و خم عبور کرد.
هنگامی که پیامبر خدا در کنار کعبه نماز می خواند، حضرت علی و او نیز پشت سرش می ایستادند. او اوّلین بانوی مسلمان است.
روزی شنیدم خدا به پیامبرش مژده داد که هدیه‌ای بسیار گران بها به او خواهد داد و مدّتی بعد خداوند، فاطمه را به او و همسرش بخشید.
دشمنان اسلام، پیامبر و یارانش را سه سال در محاصره نگه داشتند و آنها را از آب و غذا محروم کردند.
این بانوی فداکار و دختر دوساله اش فاطمه نیز در این مدّت، آنجا بودند و مثل همه در رنج و سختی زندگی می‌کردند.
او با اینکه سال‌ها در ناز و نعمت زندگی کرده بود، رنج‌ها و گرسنگی‌ها را تحمّل کرد و همه‌ی ثروتش را برای کمک به پیامبر و یارانش خرج کرد.
پیامبر خدا هم خیلی او را دوست داشت.
چهره‌ی خدیجه، این بانوی مهربان و فداکار را هرگز از یاد نخواهم برد

برایم بگو (صفحهٔ 90 کتاب درسی)

خداوند چه نعمت‌هایی به حضرت خدیجه بخشیده بود؟ ثروت فراوان، همسری مهربان و فرزندی چون فاطمه
به نظر شما بهترین این نعمت‌ها کدام بود؟
 فرزندش فاطمه

کامل کنید (صفحهٔ 90 کتاب درسی)

پاسخ‌ها را در خانه‌ها بنویسید. سپس حروف را به ترتیب اعداد بخوانید تا سخن پیامبر کامل شود.
1- حضرت خدیجه، اوّلین زن مسلمان است. (6 - 14)
2- برخلاف بیشتر مردم مکّه، که بت پرست بودند، حضرت خدیجه خدای یکتا را می‌پرستید. (7 - 8 - 5 - 16)
3 حضرت خدیجه با صبر و استقامت در کنار پیامبر همه‌ی سختی‌ها را تحمّل کرد. (15 - 17 - 4)
4 حضرت خدیجه، نسبت به پیامبر بسیار مهربان و فداکار بود و هرگز از یاری پیامبر دست برنداشت. (18 - 11 - 12 - 1 - 13 - 19)
پیامبر اسلام می‌فرماید: «به خدا قسم، پروردگار بهتر از خدیجه را نصیب من نکرد. وقتی همه به من کفر می‌ورزیدند، او به من ایمان آورد و با ثروت خود به کمکم شتافت.»


ایستگاه فکر (صفحهٔ 91 کتاب درسی)

 - حضرت خدیجه - سلام الله علیها - چه ویژگی‌هایی داشت که پیامبر او را آن قدر دوست داشت؟ مادر شايسته‌ی  فداکاری بود که دخترش فاطمه را با وجود سختی زیاد بزرگ کرد
- حمايت مالی وقتی که پیامبر و یارانش در رنج و سختی زندگی می‌کردند.
- بهترين یار و یاور پیامبر بود وقتی که یاران پیامبر اندک بودند.
صبور، مهربان و فداکار بود و تمام ثروتش را در راه اسلام خرج کرد.

بگرد و پیدا کن (صفحهٔ 91 کتاب درسی)

در این جدول، کلمه‌هایی قرار داده شده است. از بین آنها چهار کلمه را انتخاب کنید و بگویید ارتباط آن با داستان «اوّلین بانوی مسلمان» چیست.
فداکار: حضرت خدیجه بانوی فداکاری بود که تمام ثروتش را در راه اسلام خرج کرد.
فاطمه:خداوند به پیامبر و خدیجه دختری هدیه کرد که نام او را فاطمه گذاشتند.
پیامبر: برای راز و نیاز به غار حرا در کوه نور می‌رفت و خدیجه (س) نیز گاهی با او بود.
کعبه: وقتی پیامبر خدا در کنار نماز می‌خواند علی و حضرت خدیجه پشت سرش می‌ایستاد.


توضیحات درس 14 هدیه چهارم ابتدایی اوّلین بانوی مسلمان

دانش آموزان در این درس با بررسى نقاط حساس زندگانى حضرت خدیجه برای دستیابى به الگوى مثبت یارى داده می شوند

و با احساس علاقه نسبت به حضرت خدیجه و اعمال و رفتار ایشان، برای الگوگرفتن از زندگی و اخلاق و رفتار ایشان تلاش می کنند

و با عنایت به پاداش الهی نسبت به آن بانوی بزرگوار، همه گروه هاى جامعه، به ویژه زنان، که در معرض جاهلیت ها، تعصب ها و هجوم فرهنگ هاى بیگانه هستند،

تشویق می شوند که عملکردی الهی در زندگی داشته باشند.

٭ اهداف درس 14 هدیه چهارم ابتدایی اوّلین بانوی مسلمان

1 آشنایی با حضرت خدیجه به عنوان یکی از زنان مؤمن

2 احساس علاقه نسبت به حضرت خدیجه و اعمال و رفتار ایشان

3 تلاش برای الگو گرفتن از زندگی و اخلاق و رفتار حضرت خدیجه

٭ مفاهیم کلیدی

حضرت خدیجه

اولین زن مسلمان

همسر شایسته پیامبر

مادر شایسته حضرت زهرا

آموزش درس 14 هدیه چهارم ابتدایی اوّلین بانوی مسلمان

برای شروع می توانید از برگه ای که نام حضرت خدیجه در آن نوشته شده استفاده کنید و از دانش آموزان سؤال کنید دربارهٔ حضرت خدیجه کبری چه می دانید؟

 

سپس از گفته های آنها استفاده کنید و وارد درس شوید.

با توجه به ساختار داستانی درس می توانید متن درس را در قالب یک قصه برای کودکان بیان کنید.

استفاده از تکنیک قصهٔ دیواری در این زمینه نیز مناسب است.

این کار می تواند توسط بچه ها با استفاده از کتاب های موجود در رابطه با زندگی حضرت خدیجه صورت بگیرد و یا خود داستان کتاب.

کلاس چهارمی ها معمولاً این توانایی را دارند که خود قصه گویی و روایت داستان درس را بر عهدهبگیرند

بنابراین می توانید قصه گویی یا قصه خوانی درس را به خود آنها بسپارید.

یکی از بهترین شیوه ها برای شروع مناسب ایجاد سؤال در ذهن کودکان است

نمونه سوالات با پاسخ :

1 -معروف ترین کوه در سرزمین عربستان چیست ؟
پاسخ: کوه نور در نزدیکی مکه

2 -پیامبر در کجا عبادت می کرد ؟
پاسخ: غار حرا واقع در کوه نور در نزدیکی مکه

3 -از خصوصیات حضرت خدیجه بنویسید ؟
پاسخ: یکی از ثروتمندترین زنان مکه بود – خدا را بسیار دوست داشت – برخلاف مردم مکه که بت پرست بودند او خدای یکتا را می پرستید –

4 -وقتی حضرت خدیجه با پیامبر ازدواج کرد مردم چگونه با او رفتار می کردند ؟
پاسخ: از این ازدواج خیلی ناراحت شدند و او را ترک کردند و حتی به او سالم نمی کردند

5 -هنگامی که پیامبر نماز می خواند حضرت علی و حضرت خدیجه پشت سر او نماز می خواندند

6 -اولین بانوی مسلمان حضرت خدیجه بود

7 -هدیه گرانبهایی که خدا به پیامبر داد چه بود ؟
پاسخ: حضرت فاطمه

8 -دشمنان اسالم پیامبر و یارانش را سه سال در محاصره نگه داشتند و آنها را از آب و غذا محروم کردند

9 -در مدت محاصره حضرت خدیجه چه کرد ؟
پاسخ: این بانوی فداکار و دختر دو ساله اش فاطمه در این مدت در رنج و سختی زندگی کردند و تحمل کردند و همه ثروتش را برای کمک به پیامبر و یارانش خرج کرد

10-خداوند چه نعمت های به حضرت خدیجه داده بود ؟
پاسخ: همسر ی خوب و مهربان یعنی پیامبر ، دخترش فاطمه ، ثروت زیاد که بهترین این نعمت ها حضرت فاطمه بود

11-حضرت خدیجه با صبر و استقامت در کنار پیامبر همه سختی ها را تحمل کرد و نسبت به پیامبر بسیار مهربان و فداکار بود و هرگز از یاری پیامبر دست بر نداشت

12-پیامبر درباره حضرت خدیجه چه می فرماید ؟
پاسخ: به خدا قسم ، پروردگار بهتر از خدیجه را نصیب من نکرد ، وقتی همه به من کفر می ورزیدند او به من ایمان آورد و با ثروت خود به کمکم شتافت

13-حضرت خدیجه چه می کرد که پیامبر او را دوست داشت ؟
پاسخ: بهترین یار پیامبر وقتی همه او را تنها گذاشتند ، حمایت مالی وقتی که پیامبر و یارانش در سختی زندگی می کردند ، صبور ، مهربان ، فداکار بود

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 18 شهریور 1399 ساعت: 20:08 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,,,
نظرات(5)

درسنامه و پاسخ فعالیت های درس 13 هدیه های آسمانی چهارم خاله نرگس

بازديد: 66621
درسنامه و پاسخ فعالیت های درس 13 هدیه های آسمانی چهارم خاله نرگس

 

پاسخ فعالیت های درس خاله نرگس هدیه چهارم

روز جمعه بود.
پدر دفتر یادداشتش را آرام نگاه می‌کرد.
اسم تمام خویشاوندان در آن بود؛ خویشاوندان پدرم و خویشاوندان مادرم.
پدر گفت: «این هفته نوبت دیدار با خاله نرگس است.»
من و نجمه و هُدی
ٰ کوچولو خیلی خوشحال شدیم. خیلی خاله نرگس را دوست داریم.
خاله نرگس، خاله‌ی پدرم است. او پیرزن بسیار مهربانی است و تنها زندگی می‌کند.
زنگ خانه‌اش را زدیم. چند لحظه منتظر ماندیم؛ صدایی نیامد. دوباره زنگ زدیم و صبر کردیم امّا خبری نشد.
حدس زدیم زنگ در خراب است. در زدیم؛ باز خبری نشد. پدر کمی محکم تر به در کوبید!
- «آمدم! ...»
صدای خاله نرگس از دور به گوش رسید. خدا را شکر، صدای در را شنید وقتی در را باز کرد، انگار دنیا را به او داده بودند.
صورتش مثل گل شکفت و با خوشحالی گفت: «خوش آمدید! صفا آوردید! »
بعد هم یکی یکی ما را نوازش کرد و بوسید و با همه احوال پرسی کرد.
داخل شدیم. خانه‌اش خیلی تمیز و مرتّب بود. دور هم نشستیم و تعریف‌ها شروع شد.
خاله نرگس گفت: «دلم خیلی برایتان تنگ شده بود. ببخشید پشت در ماندید. مدّتی است شنوایی من کم شده و زنگ در هم خراب است. دوست داشتم شما را ببینم امّا هوا سرد است و من هم نمی توانم زیاد از خانه بیرون بیایم؛ خیلی خوشحال شدم که آمدید!»
آن روز خیلی به ما خوش گذشت و چیزهای زیادی یاد گرفتیم!
خاله نرگس خاطره های قشنگی از فرزند شهیدش تعریف کرد و از زندگی مردم در زمان قدیم و از دوران کودکی اش برایمان گفت.
پدر زنگ خانه‌ی خاله نرگس را تعمیر کرد. مادرم هم با خاله قرار گذاشت که او را پیش یک پزشک ببرد.
وقتی به خانه برگشتیم، به مادرم گفتم: «چقدر خوب شد که به خانه‌ی خاله نرگس رفتیم. هم پای صحبت یک انسان با تجربه و مهربان نشستیم و هم به او کمک کردیم.»

گفت وگو کنید (صفحهٔ 86 کتاب درسی)

با توجّه به داستان «خاله نرگس»، درباره‌ی موضوع های زیر با دوستانتان گفت وگو کنید.
-
 بهترین روز برای دیدار با خویشاوندان: جمعه
- یک پیشنهاد برای اینکه بتوانیم به دیدار همه‌ی آشنایان برویم.
 برنامه بازدید
- کارهای پسندیده‌ای که در دیدار با خویشاوندان می‌توانیم انجام دهیم.
 احوال پرسی، برطرف کردن مشکلات خویشاوندان و...

کامل کنید (صفحهٔ 86 کتاب درسی)

پیشوایان دین ما به دیدار خویشاوندان (صله ی رحم) بسیار سفارش کرده‌اند. در اینجا برخی از سخنان آنها را با هم می‌خوانیم. کلمات جا افتاده را از گلدان‌ها پیدا کنید و در جای خالی بنویسید.
*خداوند کسانی را که به دیدن خویشاوندان خود می‌روند و از حال آنها جویا می‌شوند، دوست دارد و اخلاق آنها را نیکو می‌کند.
*وقتی به دیدار خویشاوندان می‌رویم، دل‌های ما به هم نزدیک و قهرها به دوستی تبدیل می‌شود.
صله‌ی رحم، انسان را شاداب می کند و به او آرامش می‌دهد.
*رفت و آمد با خویشاوندان موجب زیاد شدن عمر و سلامتی جسم می‌شود.

بررسی کنید (صفحهٔ 87 کتاب درسی)

 

پیامبر اکرم  صلّی الله علیه و آله  می‌فرماید:
«یکی از بهترین کارها، دیدار خویشاوندان است. هر کس به دیدار خویشاوندان برود، خدا به او پاداش زیادی می‌دهد.»
به نظر شما دیدار با خویشاوندان چه فایده‌هایی دارد؟
انسان را خوش اخلاق می‌کند.
انسان را شاداب می کند و به او آرامش می‌دهد.
باعث زیاد شدن عمر و سلامتی جسم می‌شود.
روزی انسان را زیاد می کند.
رابطه خویشاوندی حفظ می‌شود.

ایستگاه فکر (صفحهٔ 87 کتاب درسی)

فکر کن بزرگ فامیل هستی و قرار است چند قانون برای دیدار خویشاوندان وضع کنی تا همه بیشتر به هم سر بزنند؛ چه قانون‌هایی برای این کار می‌نویسی؟
 همه باید هر هفته به دیدار پدر بزرگ و مادر بزرگ برویم.
1- همه باید در مواقعی که خویشاوندان بیمار هستند به عیادتشان برویم.
٢- روزهای تولد آشنایان و خویشان را یادداشت کنیم که در آن روزها برای عرض تبریک به دیدارشان برویم.
3- همه باید در اعیاد اسلامی دور هم جمع شویم.
به نظر شما وقتی به دیدار خویشاوندان می‌رویم، باید چه آدابی را رعایت کنیم؟
١-
  سلام کردن به بزرگ‌ترها
٢- دست دادن در هنگام ملاقات با آنها
3- احترام گذاشتن به آنهاو رعایت سکوت هنگام صحبت کردنشان
4- رعایت نظافت

 

توضیحات درس 13 هدیه چهارم ابتدایی خاله نرگس

اسلام، انسان را موجودى فرد محور و جدا از جماعت نمى داند،

بلکه او را به طور فطرى، موجودى اجتماعى مى داند که با برقرارى ارتباط متقابل با هم نوع خویش،

بخش مهمى از نیازهایش را برطرف مى کند و به رشد و کمال دست مى یابد.

در این درس دانش آموزان در قالب ماجرای دیدار یک خانواده از خاله خود، با اهمیت و ضرورت صله رحم و آثار آن آشنا می شوند

تا زمینه تلاش برای انجام وظایف خود در برابر خویشان در آنها تقویت گردد

و به این نتیجه برسند که در اندیشه دینى ما، حفظ، توسعه و تعمیق روابط فامیلى و ارتباط صمیمانه و حمایتى خویشاوندان از اهمیت بسیاری برخوردار است.

٭ اهداف درس 13 هدیه چهارم ابتدایی خاله نرگس

1 آشنایی با وظایف یک مسلمان در برابر خویشان

2 آشنایی با برخی از آثار نیکی به خویشان

3 تمایل به انجام وظایف خود در برابر خویشان

4 تلاش برای انجام وظایف خود در برابر خویشان

٭ مفاهیم کلیدی

خویشاوند

آموزش درس 13 هدیه چهارم ابتدایی خاله نرگس

برای شروع می توانید از دانش آموزان بخواهید با یکی از اعضای خانواده خود به منزل یکی از اقوام یا به دیدار پدربزرگ یا مادربزرگ خود و یا فرد کهنسالی از فامیل بروند

 

 

و به آنها در امور منزلشان کمک کنند و خاطره این حضور را برای هم کلاسی های خود تعریف کنند و سپس وارد موضوع درس شوید.

می توانید کلاس خود را با بیان خاطرهٔ خود دربارهٔ سرزدن به یکی از اقوام شروع کنید.

می توانید درس را با طرح یک سؤال شروع کنید

از بچه ها بپرسید: آیا می دانید کلمهٔ صلهٔ رحم به چه معناست؟

بگذارید آنچه را که می دانند بیان کنند و شما با نوشتن صحبت های بچه ها پای تابلوی کلاس و با حذف حرف های تکراری موضوع درس را جمع آوری نمایید.

نشان دادن فیلم های کوتاه، یا تصاویری از ارتباط و رفت وآمد و عیادت بیماران و افرادی که در خانه های خود تنها زندگی می کنند می تواند شروع مناسبی برای تدریس شما باشد.

برای شروع می توانید دانش آموزان را به گروه های 3 تا 5 نفره تقسیم کنید

از آنها بخواهید در گروه خود هر کدام جمله ای را در ارتباط با موضوع درس صلهٔ رحم بنویسند

و دربارهٔ انجام دادن برخی از وظایف خود در برابر خویشان و همسایه ها و دوستان گفت و گو کنند و سپس وارد موضوع درس شوید.

برای شروع می توانید از دانش آموزان بخواهید با اعضای گروه خود یک نمایش کوتاه دربارهٔ صلهٔ رحم طراحی و تمرین کنند

و در کلاس برای دانش آموزان کلاس اجرا کنند و سپس وارد موضوع درس شوید.

نمونه سوال  :

1 -بهترین روز برای دیدار با خویشاوندان جمعه است

2 -کارهای پسندیده ای که در دیدار با خویشاوندان انجام می دهیم مثال بزنید ؟
پاسخ: اگر مشکلی دارند در حل آنها کمک کنیم ، مهمانی را ساده برگزار کنیم ، از حال همدیگر خبر بگیریم

3 -خداوند کسانی را که به دیدن خویشاوندان می روند و از حال آنها جویا می شوند را دوست دارد و اخلاق آنها را نیکو می کند

4 -وقتی به دیدار خویشاوندان می رویم دلهای ما به نزدیک و قهرها به دوستی تبدیل می شود ، صله رحم انسان را شاداب می کند و به او آرامش می دهد

5 -رفت و آمد با خویشاوندان موجب زیاد شدن عمر و سلامتی جسم می شود.

6 -فرموده پیامبر )ص( درباره دیدار با خویشاوندان چیست ؟
پاسخ: یکی از بهترین کارها ، دیدار خویشاوندان است . هرکس به دیدار خویشاوندان برود ، خدا به او پاداش زیادی می دهد

7 -به نظر شما دیدار خویشاوندان چه فایده ای دارد؟
پاسخ: باعث خیر و برکت است ، باعث طولانی شدن عمر است ، باعث بیشتر شدن دوستی است .

8 -وقتی به دیدار خویشاوندان می رویم چه آدابی را رعایت می کنیم ؟
پاسخ: سالم کردن به بزرگترها ، صدا کردن همدیگر بصورت مودبانه و با نام نیکو ، کمک کردن در پذیرایی به صاحبخانه ، رعایت ادب و احترام

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 18 شهریور 1399 ساعت: 19:59 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,,
نظرات(0)

درسنامه و پاسخ فعالیت های درس 12 هدیه های آسمانی چهارم روزی برای تمام بچه ها

بازديد: 561
درسنامه و پاسخ فعالیت های درس 12 هدیه های آسمانی چهارم روزی برای تمام بچه ها

 

 

پاسخ فعالیت های درس روزی برای تمام بچه ها هدیه چهارم

آسمان پوشیده از ابر بود و باد شدیدی می‌وزید.
شاخه‌ها از سرما می‌لرزیدند و برگ‌ها به نوبت می‌افتادند. آن روز از سردترین روزهای پاییز بود.
بیشتر از چند دقیقه از شروع کلاس نگذشته بود که خانم شریفی از جایش بلند شد و روبه‌روی بچّه‌ها ایستاد.
1-
 بچّه‌ها دیروز همگی غذا خوردید؟
2-
 معلوم است که خوردیم! خانم اجازه، منظورتان چیست؟
3-
 فکر می‌کنید همه‌ی بچّه‌های دنیا هر روز غذا می‌خورند و سیر می‌شوند؟
4-
 اجازه خانم! مادربزرگم می‌گوید، بعضی کودکان در کشورهای فقیر غذای کافی برای خوردن ندارند.
5-
 بله؛ بسیاری از کودکانِ آواره و جنگ زده در سراسر دنیا گرسنه می‌خوابند.
- مگر ممکن است کسی غذا نخورد؟
6-
 راستی بچّه‌ها! دیشب شما راحت خوابیدید؟
-
 بله...!
7-
 کودکان بسیاری، خانه ندارند و شب‌ها زیر پل‌ها، کنار خیابان‌ها و در پارک‌ها می‌خوابند.
8-
 عزیزانم! دیشب نگران نبودید؟ خطری شما را تهدید نمی‌کرد؟
9-
 بچّه‌ها با کنجکاوی پرسیدند: چه خطری؟
10-
 بچّه های زیادی دیشب از شدّت صدای گلوله و انفجار و هواپیمای جنگی خواب نداشتند و تا صبح بیدار ماندند و از ترس لرزیدند!
11-
 اجازه! مثل کودکان فلسطینی که روزها و شب‌ها آرامش ندارند.
12-
 بچّه‌ها! دوست دارید روزی بیاید که همه‌ی کودکان دنیا بدون گرسنگی و نگرانی و با آرامش بخوابند؟
بچّه‌ها با خوشحالی سرهایشان را تکان دادند.
 
-
 ای کاش چنین روزی بیاید!
خانم شریفی به ابرهای پشت پنجره چشم دوخت و گفت: «بچّه‌ها! روزی که امام مهربان ما ظهورکند، دوران ستمگران به پایان می‌رسد و همه ی بچّه‌های دنیا در آن روزِ زیبا، شاد و خندان هستند. ما برای آمدن مهدی موعود، که خدا و پیامبرش مژده‌ی آمدن او را به ما داده‌اند، دعا می‌کنیم و هرگاه نام آن حضرت را به زبان می‌آوریم، می‌گوییم: عَجَّلَ الله فَرَجَه، یعنی خدا ظهورش را نزدیک گرداند؛ زیرا آن حضرت با خود هدیه‌هایی می‌آورد که دنیا پر از لبخند و شادی می‌شود.»

برایم بگو (صفحهٔ 81 کتاب درسی)

حضرت مهدی -عَجَّلَ الله فَرَجَه- با خود چه هدیه‌هایی می‌آورد؟
ش - ن - د - ا
دانش
ت - س - و - ی - د
دوستی
د - ع - ل - ت - ا
عدالت
ش - آ - ر - م - ا
آرامش
ص- ح - ل
صلح
هریک از این هدیه‌ها، چطور باعث خوشحالی همه‌ی مردم جهان می‌شود؟

بررسی کنید (صفحهٔ 81 کتاب درسی)

 وقتی امام زمان  عَجَّلَ الله فرََجَه  ظهور کند...
مردم با کیدیگرو در کنار هم در صلح و آرامش زندگی می‌کنند .
دنیا پر از شادی و عدالت می‌شود.
بدی‌ها از بین می‌روند و دیگر کسی به کسی بدی نمی‌کند.

تدبّر کنیم (صفحهٔ 82 کتاب درسی)

خداوند در قرآن به انسان‌ها وعده داده است:
جاءَ الحَقُّ وَ زَهَقَ الباطِلُ اِنَّ الباطِلَ کانَ زَهُوقًا
حق می‌آید و باطل نابود می‌شود؛ بدون تردید، باطل نابودشدنی است.
 سوره‌ی اِسراء، آیه‌ی 81
به نظر شما میان درس و مفهوم این آیه چه ارتباطی وجود دارد؟
وقتی مهدی موعود (عج) ظهور می کند با خود حق و عدالت را می‌آورد و تمام ظلم ستم و باطل از بین می‌رود و همه ی مردم در صلح و آرامش و با مهربانی کنار یکدیگر زندگی می‌کنند. خداوند نیز در این آیه اتفاق افتادن این وعده را حتمی می‌داند

دعا کنیم (صفحهٔ 82 کتاب درسی)

 برای زیباتر شدن جهان چه آرزوهایی دارید؟ آنها را در چند سطر بنویسید.
آرزو دارم در جهان جنگ، گرسنگی، فقر، دروغ و ... وجود نداشته باشد. مردم با آرامش
  صلح و صفا با هر دین و مذهبی که دارند در کنار یکدیگر زندگی زیبا و خوبی داشته باشند.
برای رسیدن به این آرزوها چه دعایی می‌کنید؟
دعا می‌کنم که امام زمان (عج) هر چه زودتر ظهور کند و جهان را سر شار از عدالت، برابری، برادری، محبت، شادی و امید کند.

همخوانی کنیم

 

منتظرم که گُل دهد
درختِ آرزوى من
قشنگ و تازه تر شود
تمامِ رنگ و بوى من
***
منتظرم تا برسی
مرا زِ غم رها کنی
زمین خسته را پُر از
محبّت و صفا کنی
***
منتظرم که پَر کشد
کلاغ ظلم و دشمنی
تمام زندگی شود
پُر از امید و روشنی
***
منتظریم و میرسى
به شهرِ ما، به دادِ ما
ای که همیشه می‌تپد
قلب شما به یاد ما
***
مهدی وحیدی صدر


توضیحات درس 12 هدیه چهارم ابتدایی روزی برای تمام بچه ها

تمام تلاش و کوشش انسان برای ایجاد اجتماعی آرام و زندگی در جامعه ای است که همه چیز در آن زیبا باشد.

انسان ها همیشه در آرزوی رسیدن به جامعه ای هستند که خواسته های معقول در آن وجود داشته باشد

و این جز با ظهور امام زمان و تشکیل دولت ایشان ممکن نخواهد بود.

حضرت مهدی  شرایط و عوامل اصلی صلاح وشایستگی، عدالت و دادگری، رفاه، قانون شناسی، تعهد پذیری، مهرورزی، محبت، ایثار، فداکاری و را در سطح جامعه فراهم می کند.

در دوران آن حضرت دیگر هیچ اثری از جهل، کمبود، فقر، تهی دستی و نیست.

در آن زمان مدینه فاضله ای تشکیل می شود که در طول تاریخ بی نظیر است.

در این درس دانش آموزان با گفت و گویی که با معلم خود دارند، با وضعیت متفاوتی که کودکان جهان در اثر ظلم و بی عدالتی به آن مبتلا هستند، آشنا می شوند.

نمونه هایی که در درس انتخاب شده اند از نیازهای اولیه و ملموس برای کودکان است تا به آسانی بتوانند با آن ارتباط پیدا کنند

در ادامه به آنها یادآوری می شود که تبعیض و ستم روزی به پایان می رسد که امام زمان ظهور کنند

تا در نهایت با مشتاق کردن  دانش آموزان نسبت به ظهور امام زمان و جلب توجه آنها به تلاش هایی که می توانند

برای تحقق این امر  انجام دهند، اهداف اصلی این درس محقق می گردد.

نکته: پیشنهاد می شود با توجه به پیمانه ای بودن آموزش درس هدیه های آسمان،

 

در صورت امکان این  درس در زمان ولادت امام زمان  تدریس شود.

اهداف درس 12 هدیه چهارم ابتدایی روزی برای تمام بچه ها

1 آشنایی با برخی از ویژگی های زندگی انسان ها بعد از ظهور امام زمان

2اشتیاق به ظهور و دیدار امام زمان

3 تلاش برای آشنایی بیشتر با عوامل زمینه ساز ظهور امام زمان

4 توانایی تفکر در پیام قرآنی و درک ارتباط آن با موضوع درس

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 18 شهریور 1399 ساعت: 19:49 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,,
نظرات(0)

درسنامه و پاسخ فعالیت های درس 11 هدیه های آسمانی چهارم

بازديد: 83765
درسنامه و پاسخ فعالیت های درس 11 هدیه های آسمانی چهارم

 

از کاروان عقب مانده است؛ زیرا شترش دیگر نمی‌تواند قدمی بردارد.
بارها را خود بر دوش می‌گیرد و پیاده به راه ادامه می‌دهد.
آفتاب به شدّت می‌تابد. بسیار تشنه و خسته است؛ عرق از سر و رویش می‌ریزد. به سختی نفس می‌کشد امّا همچنان با اراده بیابان را پشت سر می گذارد.
خود را از یاد برده است و هدفی جز رسیدن به رسول خدا و سپاه اسلام ندارد؛ سپاهی که برای مقابله با
 دشمنان اسلام به سرزمینی دور می‌رود.
٭٭٭
در گوشه‌ای از آسمان، ابری می‌بیند.
 «خدایا ! تو را شکر می‌کنم. در میان این صحرای خشک و این ابر!»
راه خود را به سوی آن کج می‌کند. به محلّی می‌رسد که مقداری آب باران در آن جمع شده است؛ آبی زلال و خنک!
دستانش را پُر می‌کند؛ آب را به نزدیک لب‌های خشکیده‌اش می‌برد امّا ناگاه به یاد چیزی می‌افتد.
آب را با دقّت در مشکی که به همراه دارد، می‌ریزد و حرکت می‌کند.
مدّت هاست که پیاده می رود؛ خسته و تشنه تر از قبل است.
٭٭٭
ناگهان از دور چشمش به سپاه اسلام می‌افتد. اشک شوق از چشمانش سرازیر می‌شود؛ سریع تر گام برمی‌دارد.
٭٭٭
سپاهیان از دور شَبَحی را می‌بینند.
 «ای رسول خدا، کسی به سوی ما می‌آید.»
 «خدا کند ابوذر باشد!»
شبح نزدیک و نزدیکتر می‌شود؛
یکی از سپاهیان فریاد می‌زند: «او ابوذر است. ابوذر می‌آید.»
پیامبر لبخند می‌زند.
٭٭٭
پیامبرِ خدا به استقبالش می‌آید.
بارها را از دوش او می‌گیرد.
ابوذر از شدّت خستگی و تشنگی، بی حال بر زمین می‌افتد.
 «برادران، آب بیاورید؛ ابوذر خیلی تشنه است.»
لب‌های خشکیده‌اش باز می‌شود و با صدایی ضعیف می‌گوید: «نه! لازم نیست. آب همراه دارم!»
 «آب همراه داشتی و ننوشیدی؟»
 «بله ... در آن مشک ... آب گوارایی است... .»
 «پس چرا از آن ننوشیدی؟»
 «با خود گفتم شاید رسول خدا تشنه باشد؛ صبر کردم تا نخست او از آن بنوشد... .»
و از حال می‌رود.
سپاهیان بُهت زده به ابوذر نگاه می‌کنند.
لبخندی پرمعنا بر لبان پیامبر خدا نقش بسته است.

برایم بگو (صفحهٔ 74 کتاب درسی)

 

رفتار ابوذر، نشانه‌ی چه بود؟ ایثار و از خود گذشتگی و دوستی صمیمانه

کامل کنید (صفحهٔ 74 کتاب درسی)

 

حدیث زیر را با دقّت بخوانید.
رسول خدا فرمود: «سه کار است که باعث می‌شود محبّت دوستانت به تو زیاد شود: وقتی آنها را دیدی سلام کنی؛ وقتی وارد مجلسی می‌شوند، برایشان جا باز کنی؛ آنها را با نام‌هایی که نیکوست و دوست دارند، صدا بزنی.»

با توجّه به مفهوم حدیث بنویسید که شما برای دوستانتان چه کارهای دیگری انجام می‌دهید تا دوستی تان بیشتر شود.
عیادت هنگام بیماریبا دوستمان رو راست هستیم
عیب آنها را به کسی نمی‌گوییم
مرتب احوالشان را می‌پرسیم
در درس ها به او کمک می کنیم

بررسی کنید (صفحهٔ 75 کتاب درسی)

 

پیامبر اسلام صلّی الله علیه و آله می‌فرماید: «مؤمن آینه‌ی مؤمن است.»
آینه
1- آینه عیب ما را فقط به ما نشان می‌دهد.
2- پشت سر، عیب ما را نشان نمی‌دهد.
3- عیب ما را آرام و بی‌صدا می‌گوید و داد نمی‌زند.
4- عیب ما را به همان اندازه که هستنشان می‌دهد.
5- ما را همانگونه که هستیم نشان می‌دهد.

دوست مؤمن
1- عیب ما را فقط به خودمان می‌گوید.
2 پشت سر ما عیب جویی نمی‌کند.
3- عیب ما را به آرامی به خودمان می‌گوید.
4- عیب ما را بزرگ و کوچک نمی‌کند.
5-
 با ما یک رنگ و صادق است.

گفت وگو کنید (صفحهٔ 76 کتاب درسی)

 

در گروه‌های دو نفره به این سؤال‌ها پاسخ دهید.
تو از دوستت چه انتظاری داری؟
........................................................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................................................

حدس می زنی دوستت از تو چه انتظاراتی دارد؟
........................................................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................................................

حالا نوشته‌ات را با نوشته‌ی دوستت عوض کن. آیا درست حدس زده‌ای؟ آیا او درست حدس زده است؟
در این باره با هم گفت وگو کنید.

ایستگاه فکر (صفحهٔ 76 کتاب درسی)

 

دوستان شما چه ویژگی‌های خوبی دارند؟ چهار ویژگی خوب دوستانت را بنویس.
مهربان
دلسوز
باگذشت
راستگو

آیا می‌دانی تمام این ویژگی‌هایی که برای دوستانت نوشتی، و یژگی‌های خودت هم هستند؟
شاید بگویی من که بعضی از این ویژگی‌ها را ندارم! امّا دیر یا زود شما هم دارای این ویژگی‌ها خواهی شد؛ می‌دانی چرا؟
 چون که همراهی با دوست خوب باعث این می‌شود که ویژگی‌های او را بگیریم.
برای پاسخ دادن به این سؤال، درباره‌ی این شعر با دوستان خود گفت وگو کن و معنای آن را در چند جمله بنویس.
تو اوّل بگو با یکان زیستی
              پس آنگه بگویم که تو کیستی
معنی: تو در ابتدا بگو با چه کسانی زندگی و معاشرت کردی (نشست و برخاست کردی) تا من بگویم که تو چگونه انسانی هستی.
این بیت به تأثیر زیاد هم نشینی بر روی رفتار و اخلاق انسان اشاره دارد.

تدبّر کنیم (صفحهٔ 77 کتاب درسی)

 

لَیتَنی لَم اَتَّخِذ فُلانًا خَلیلً
(فرد گناهکار در روز قیامت می‌گوید) ای کاش فلانی را به عنوان دوست انتخاب نکرده بودم. سوره‌ی فرقان، آیه‌ی 28

این آیه را بخوانید و درباره‌ی پیام آن با دوستانتان گفت وگو کنید
انتخاب دوست بر اخلاق و رفتار انسان تأثیر خواهد داشت و اگر دوست انسان فرد شایسته‌ای نباشد احتمال دارد او به گناه و راه خطا برود

ایستگاه خلّقیت (صفحهٔ 77 کتاب درسی)

 

با خطّ خوش، یک جمله‌ی به یاد ماندنی از آموزگارت درباره‌ی دوستی بنویس.
...............................................................

با خانواده (صفحهٔ 77 کتاب درسی)

 

پیامبر اسلام -صلّی الله علیه و آله- می‌فرماید: «دوست خوب نعمت است.» با اعضای خانواده‌ی خود گفت وگو کنید؛ چرا پیامبر اسلام، دوست خوب را نعمت معرّفی کرده است؟
چون می‌تواند در غم و شادی ما شریک باشد و در حل مشکلات ما را با هم فکری و مشورت خود یاری نماید.


توضیحات درس 11 هدیه چهارم ابتدایی

بعد از اراده و خواست و تصمیم انسان یکی از مهم ترین عوامل سازنده شخصیت هر فردی همنشین و دوست و معاشر او است

چرا که انسان خواه و ناخواه تأثیر پذیر است، و بخش مهمى از افکار و صفات اخلاقى خود را از طریق دوستانش مى گیرد.

در این درس با نقل ماجرای ابوذر و اظهار ارادت عملی ایشان به پیامبر اکرم زمینه آشنایی دانش آموزان با وظایف دوستان در مقابل یکدیگر، ویژگی دوستان خوب و راه های افزایش دوستی فراهم می شود

تا در نهایت به این نتیجه نائل گردند که دوست در شکل گیری شخصیت افراد نقش بسیار مهمی دارد.

دوست خوب می تواند در دنیا و آخرت یار و مددکار انسان باشد

و چنانچه انسان بتواند دوستان نیکویی برای خود برگزیند

و از این موهبت الهی به صورت صحیح و منطقی استفاده کند زندگی فردی و اجتماعی سالم تری خواهد داشت.

٭ اهداف درس  11 هدیه چهارم ابتدایی

1 آشنایی با ویژگی های دوست خوب

2 آشنایی با وظایف یک مسلمان در برابر دوستان

3 آشنایی با نیاز خود به ارتباط با همسالان

4 تمایل به انجام وظایف خود در برابر دوستان

5 تمایل به دوستی با افراد شایسته

6 علاقه به رفع نیاز خود در مورد ارتباط با همسالان

7 تلاش برای انجام وظایف خود در برابر دوستان

8 تلاش برای انتخاب دوستان شایسته

9 تلاش برای رفع نیاز خود در ارتباط با همسالان

10 توانایی تفکر در پیام قرآنی و درک ارتباط آن با موضوع درس

مفاهیم کلیدی

دوست خوب

ویژگی های دوستان خوب

حفظ دوستی

توقع از دوستان

حق دوستی

ارتباط با همسالان

وظایف دوست

آموزش درس 11 هدیه چهارم ابتدایی

برای شروع می توانید با تلفیق با درس فارسی از دانش آموزان بخواهید شعر یا ضرب المثلی با موضوع دوست پیدا کرده و آن را به کلاس گزارش دهند

و بعد از نتیجه گیری وارد موضوع درس شوید.

می توانید با استفاده از شعری که در فعالیت ایستگاه فکر آمده از گروه ها بخواهید در گروه خود شعر را بخوانند

و معنی و برداشت خود را نوشته و به هم گروهی های خود گزارش دهند، این فعالیت می تواند شروع مناسبی برای تدریس شما باشد.

برای شروع، فیلم (خانهٔ دوست کجاست) عباس کیارستمی که در سال 1365 ساخته شده نیز می تواند کمک مناسبی برای تدریس شما باشد.

1 -چرا ابوذر از آبی که همراه داشت ننوشید؟
پاسخ: چون فکر کرد شاید رسول خدا تشنه باشد و آب را برای ایشان ببرد

2معنی کنید :
-شبح : سایه
-بهت زده : شگفت زده

3 -رفتار ابوذر نشانه چه بود؟
پاسخ: دوستی و ایثار و از خود گذشتگی نسبت به پیامبر و یارانش

4 -سه کار که رسول خدا فرمودند باعث محبت دوستانت می شود چه بود ؟
پاسخ: رسول خدا فرمودند : سه کار است که باعث می شود محبت دوستانت به تو زیاد شود
1 -وقتی آن ها را دیدی سالم کن
2 -وقتی وارد مجلس می شوند برایشان جا باز کنی
3 -آن ها را با نام های که نیکوست و دوست دارند صدا بزنی

5-چه کارهایی می تواند باعث بیشتر شدن دوستی شود ؟
پاسخ: مهربانی ، گذشت ، عیادت بیماران ، کمک و همکاری ، غیبت نکردن

6-پیامبر اسالم می فرماید : مومن آینه مومن است

7-چه شباهتی بین آینه و دوست مومن است ؟
پاسخ: همانطور که آینه عیب ما را فقط به ما نشان می دهد دوست مومن عیب ما را فقط به خودمان می گوید
همانطور که آینه پشت سرمان عیبمان را نمی گوید دوست مومن هم پشت سر ما عیب ما را نمی گوید
همانطور که آینه آرام و بی صدا عیب ما را می گوید دوست مومن هم آرام و بی سر و صدا عیب ما را می گوید
همانطور که آینه عیب ما را به همان اندازه که هست می گوید دوست مومن هم عیب ما را بزرگ و کوچک نمی کند و به همان اندازه که هست می گوید
همانطور که آینه ما را همانگونه که هستیم نشان می دهد دوست مومن هم ما را خوبی و بدی ما را همانطور که هستیم به ما می گوید و کم و زیاد نمی کند

8-چند ویژگی از دوستت انتظار داری بگو؟
پاسخ: مهربان باشد ، دلسوز ، راستگو و باگذشت باشد در مشاکلت کمک کند از چیزی از او خواستم به من بدهد

9-لیتنی لم اتخذ فالنا خلیال
پاسخ: فرد گناهکار در روز قیامت می گوید ای کاش فلانی را به عنوان دوست انتخاب نکرده بودم – سوره فرقان آیه 28

10-چرا انتخاب دوست مهم است ؟
پاسخ: چون انتخاب دوست بر اخلاق و رفتار انسان تاثیر می گذارد و اگر دوست شایسته ای نباشد ممکن است ما را به کار بد و گناه بکشاند

11-پیامبر اکرم درباره دوست چه می فرماید ؟
پاسخ: دوست خوب نعمت است

12-چرا دوست خوب نعمت است ؟
پاسخ: چون می تواند در غم و شادی همراه ما باشد و در مشاکلت به ما کمک و همفکری کند

13 -تو اول بگو با کیان زیستی پس آنکه بگویم که تو کیستی چه مفهومی دارد تو در ابتدا بگو با چه کسانی نشست و برخاست و زندگی کردی تا بگویم که چه آدمی هستی و چه اخلاقی داری یعنی رفتار و اخلاق دوستان و دیگران روی انسان اثر می گذارد

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 18 شهریور 1399 ساعت: 17:02 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 413

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس