جواب سوالات کتاب - 10

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

قضاوت های ما دربارهٔ افراد، وقایع، امور و پدیده ها تحت تأثیر چه چیزهایی قرار می گیرد

بازديد: 10325
قضاوت های ما دربارهٔ افراد، وقایع، امور و پدیده ها تحت تأثیر چه چیزهایی قرار می گیرد

قضاوت های ما دربارهٔ افراد، وقایع، امور و پدیده ها تحت تأثیر چه چیزهایی قرار می گیرد

در واقع پیش داوری بر اساس منطق و واقعیت نیست بلکه بر پایه مجموعه ای از فرضیات، مفاهیم نیمه درست و گمانه زنی ها شکل می گیرد و مبتنی بر تعمیم غلط و انعطاف ناپذیر است.

بخش عمده ای از پیش داوری بصورت ناآگاهانه انجام می شودو در فرضیات قالبی روزمره در مورد سایرین نمود پیدا می کند. این تعمیم ها رفتار ما را تحت تاثیر قرار می دهند و موجب می شود که در مورد بخش های مختلف اجتماع تبعیض قائل شویم. غالبا یاد گرفتیم که حقایق را به غلط تعمیم می دهیم. نه به دلیل بد خواهی یا تنفر، بلکه به این دلیل که در اغلب موارد این کار آسانتر از درک تفاوت ها و پیچیدگی های واقعی دنیای اطرافمان است. در ابتدا ممکن است فکر کنیم که زنان عاطفی تر از مردان اند. یا قوم خاصی را خسیس یا ساده لوح فرض کنیم. این فرض ها و بیانات مبتنی براطلاعات ناقص و ناکافی است که به تدریج از انها برای طبقه بندی و در نهایت قرار دادن اعضای این گروه ها در قالب های سفت و سخت و تغییر ناپذیر استفاده می کنیم.

روانشناسان معتقدند که پیش داوری حاصل تمایل طبیعی ما برای قالب بندی جهان به منظور معنا دادن به آن است. این قالب ها مبتنی بر واقعیت نیستند بلکه بر اساس تجارب قبلی محدود ما که آن را درست و قطعی تلقی می کنیم، شکل می گیرد.

ریشه‌ها و عوامل پیش داوری

اساسی‌ترین عوامل پیش داوری موارد زیر می‌باشند:

الف) عوامل شناختی پیش داوری

۱٫ تصورات قالبی ،به معنای نسبت دادن خصوصیات یکسان به همه افراد یک گروه است بدون اینکه تفاوت‌های واقعی میان اعضای آن گروه در نظر گرفته شود.
۲٫ عواطف؛ احساسات و عواطف مبتنی‌بر تصورات قالبی غالبا بر داوری‌های اجتماعی ما درباره دیگران تاثیر می‌گذارند.
۳٫ طبقه‌بندی اجتماعی؛ تقسیم دنیا به دو مقوله “ما” و “آنان” از لحاظ نژاد، قومیت، مذهب، جنس و غیره که منجر به ایجاد باورها و احساسات خوب درباره “ما” و احساسات منفی درباره گروه بیگانه یعنی “آنان” می‌شود.
۴٫ تجانس برون‌گروهی و درون‌گروهی؛ افرادی که پیشی‌داوری شدیدی نسبت به برخی گروه‌های اجتماعی دارند، اغلب چنین عباراتی را بیان می‌کنند: همه آنان مثل همند، مشت نمونه خروار است. مدلول این جملات آن است که اعضای گروه‌های دیگر بیش از اعضای گروه خودی باهم شباهت دارند. گرایش به مشابه دانستن اعضای گروه خودی را “توهم تجانس برون‌گروهی” و میل به متفاوت دانستن اعضای گروه خودی را “تمایز درون‌گروهی” می‌نامند.

ب) عوامل اجتماعی پیش داوری

۱٫ رقابت؛ این پدیده پایه‌ای برای قدیمی‌ترین تبیین پیش داوری یعنی تعارض واقعی محسوب می‌شود. رقابت میان گروه‌های اجتماعی درباره کالاها و فرصت‌های ارزشمند باعث پیش داوری گروه‌ها نسبت به یکدیگر شده و مادامی که چنین رقابتی ادامه داشته باشد، پیش داوری منفی گروه‌ها نسبت به یکدیگر ادامه خواهد داشت
۲٫ سپر بلا کردن؛ پیش داوری در رسیدن به یک هدف که با انگیزه اقتصادی مربوط است ولی با آن یکسان نیست، استفاده می‌شود. هدف اخیر این است که کسی (یا گروهی) را پیدا کرد تا بتوان تقصیر همه بدبختی‌ها و بلاها را به گردن او انداخت
۳٫ منافع اقتصادی؛ بنابر این نظریه و با در نظر گرفتن محدودیت منابع، گروه مسلط ممکن است بکوشد تا یک گروه اقلیت و ضعیف را استثمار و خفیف کند تا بتواند به کسب مزایای مادی نایل آید؛ مانند تحقیر ملل مستعمره و جهان سوم توسط استثمارگران و ملل غرب و ارجحیت قایل شدن برای خود جهت نیل به منافع اقتصادی و سیاسی.
۴٫ همرنگی؛ همرنگی کورکورانه با هنجارهای موجود جامعه از عوامل اساسی تداوم تعصب و پیش داوری است. افراد همرنگ معمولا این تعصبات و پیش داوری‌ها را به‌عنوان هنجارهای مورد قبول جامعه می‌پذیرند و انجام می‌دهند.

ج)عوامل انگیزشی و روان‌شناختی پیش داوری

۱٫ توجیه رفتار خود؛ یکی از علل پیش داوری در شخص، نیاز وی به توجیه رفتار خویش است. مثلا اگر کسی نسبت به فردی بی‌رحمی کرده باشد سعی می‌کند او را تحقیر کند تا بی‌رحمی خود را توجیه کند و اگر بتواند خود را متقاعد سازد که او به یک گروه بی‌ارزش و غیرانسانی ‌تعلق دارد
۲٫ شخصیت اقتدارطلب یا استبدادی؛ برخی اشخاص آمادگی و تمایل بیشتری به پیش داوری دارند. نه‌تنها به‌علت تأثیرات بیرونی مستقیم بلکه به‌علت نوع شخصیت آن‌ها. تئودور آدورنو و همکارانش این نوع افراد را شخصیت‌های استبدادی می‌نامند که اساسا دارای این مشخصات هستند: در اعتقادات خود خشک و متحجرند، پایبند ارزش‌های سنتی هستند، نسبت به ضعف و ناتوانی چه در خود و چه در دیگران بردباری ندارند، بسیار کیفر دهنده و مجازات کننده‌اند، سوء ظن دارند و برای صاحبان قدرت احترام فراوانی قائلند.

روش‌های کاهش پیش داوری

اگرچه محو کامل پیش داوری و تعصب امری بعید به نظر می‌رسد اما روان‌شناسان اجتماعی روش‌هایی را برای کاهش آن پیشنهاد داده‌اند که عبارت‌اند از:

۱٫ تغییر تصورات قالبی؛ این امر به‌وسیله دادن اطلاعات واقعی در برابر اطلاعات نادرست به افرادی که دچار پیش داوری هستند امکان‌پذیر است.

۲٫ تماس بین گروه‌ها؛ تعصب و پیش داوری چنانچه به‌طور عمیق مربوط به ساختار شخصیتی افراد نباشد، به‌وسیله برقراری موقعیت‌های مساوی بین گروه اقلیت و اکثریت، کاهش می‌یابد، خصوصا اگر از طرف نهادها و سازمان‌ها حمایت شود.

۳٫ کوشش‌ها و اهداف مشترک؛ دو گروهی که در ابتدای کار با یکدیگر دشمنی دارند اگر همکاری در پروژه مشترک را یاد بگیرند شانس یکپارچگی آن‌ها افزایش خواهد یافت.

۴٫ گذاشتن ادراک خوب به‌جای ادراک بد؛ طبقه‌بندی و تمایز بین دو گروه اغلب منبع اسناد تصورات قالبی است که به شکل‌گیری تعصب و تبعیض منجر می‌شود. می‌توان شکل طبقه‌بندی را به سه روش تغییر داد:

– طبقه‌بندی مجدد؛ اعضای دو گروه متقابل بفهمند که به نفع آن‌هاست که خود را متعلق به یک گروه بدانند.

– انفرادی کردن؛ عدم تاکید بر تفاوت‌های گروهی و تاکید بر تفاوت افراد تا مانع اسناد خصوصیات یکسان، تصورات قالبی و در نتیجه پیش داوری درباره افراد یک گروه شود.

– طبقه‌بندی متقاطع؛ اگر فردی به چند طبقه اجتماعی مختلف (شغلی، قومی و …) تعلق داشته باشد می‌توان با خارج کردن وی (در ذهن و تصور خودمان) از آن طبقه‌ای که مورد تبعیض است پیش داوری را از بین برد، مثلا در پیش داوری قومی راجع به کسی، وی را به‌عنوان عضوی در یک طبقه دیگر مثلا شغلی، در نظر بگیریم.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: چهارشنبه 07 اسفند 1398 ساعت: 22:39 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,
نظرات(0)

داستانی از ادبیات فارسی یا زندگی واقعی افراد بنویسید که در آن یک فرد موجب تغییر جامعه یا جامعه موجب تغییر افراد شده است.

بازديد: 17065
داستانی از ادبیات فارسی یا زندگی واقعی افراد بنویسید که در آن یک فرد موجب تغییر جامعه یا جامعه موجب تغییر افراد شده است.

داستانی از ادبیات فارسی یا زندگی واقعی افراد بنویسید که در آن یک فرد موجب تغییر جامعه یا جامعه موجب تغییر افراد شده است.

پاسخ ها :

- داستانی فردی که موجب تغییر جامعه شده:

الف- حضرت محمد صلی الله علیه و آله موجب تغییر در جامعه شدند؛ ایشان در شرایطی مبعوث شد که اعراب جاهلیت بت می پرستیدند؛ دختران خود را زنده به گور می کردند و دائما سر مسایل مختلف با هم در جنگ و خونریزی بودند. ایشان با اخلاق خوب خود الگوی درستی برای جامعه شدند و به کلی فرهنگ جامعه را تغییر دادند. و باعث شدند که قبیله های اعراب مثل اوس و خرزج که مدت ها بود با هم در نبرد بودند دست از خونریزی بردارند و با یکدیگر احساس برادری کنند. همچنین دیگر دست از پرستش بت ها و زنده به گور کردن دختران بردارند.

ب- لویی پاستور ( Louis Pasteur : میلادی 1822-1895 )

۵ دانشمندی که جهان را متحول کردند

لویی پاستور کمک شایانی را در زمینه فناوری و پزشکی نموده‌ است. این نابغه در سال 1822 متولد شد و بیشتر عمر خود را صرف آزمایشات شیمی و میکروبیولوژیکی کرد.

پاستور اولین دانشمندی بود که به مطالعه در مورد تخمیر عناصر مواد غذایی پرداخت که منجر به کشف میکروب شد. او همچنین در مورد پیدایش حیات ارایه‌هایی را انجام داد و نظریه‌ای را به نام “نظریه میکروب” منتشر کرد. او فرآیند پیچیده‌ای را برای تصفیه خالص شیر از میکروب‌ها بوجود آورد که به اسم “پاستوریزاسیون” شناخته می‌شود.

علاوه بر این، پاستور نخستین دانشمندی بود که اقدام به کشف واکسن هاری و سیاه‌زخم و همچنین درمان تب نفاسی (puerperal) نمود. او همچنین نظریه‌ای را درمورد عدم تقارن کریستال‌های مولکولی ارایه کرد.

ج – اسحاق نیوتون ( Sir Isaac Newton: میلادی 1643-1727 )

۵ دانشمندی که جهان را متحول کردند

نیوتون در سال 1643 در شهر ولستروپ انگلستان چشم به جهان گشود. مهترین شناختی که از او وجود دارد، کشف قانون جاذبه زمین است. او دانش‌آموز ضعیفی بود و وضعیت خانوادگی سختی داشت. با این حال، علاقه زیادیبه ساخت اسباب‌بازی‌های مکانیکی و مدل‌های آسیاب بادی از خود نشان می‌داد.

نیوتون نظریه گرانش و جاذبه را با ابداع حساب دیفرانسیل و انتگرال به شکل غیر قابل وصفی انجام داد. با انقلاب نوین در ریاضیات، حساب دیفرانسیل از قضیه دوجمله‌ای تا سری‌های بی‌نهایت مشتق می‌شود که می‌تواند با دقت زیاد ناحیه داخلی منحنی یا نرخ تغییر آن را اندازه‌گیری نماید.

او همچنین نظریه جزر و مد را که به سبب نیروی گرانشی خورشید، ماه و زمین اتفاق می‌افتد، اثبات نمود.

د- آلبرت اینشتن ( Albert Einstein: میلادی 1879-1955)

۵ دانشمندی که جهان را متحول کردند

وی در سال 1879 در اولم آلمان به دنیا آمد، که به‌ عنوان یکی از بزرگترین دانشمندان متحول‌کننده جهان تاکنون شناخته شده‌ است. “مرد قرن” برخی از آثار جذاب در فیزیک را از خود برجای گذاشته‌ است که باعث شده تا او را به نام پدر فیزیک مدرن برای کمکی که در توسعه نظریه نسبیت عام انجام داد، بشناسند. معروف‌ترین معادله جهان موسوم به E = mc 2، بر اساس این تئوری بدست می‌آید.

 

2- داستان جامعه که موجب تغییر فرد شده است:

جامعه می تواند یک فرد را تغییر دهد. و از این موضوع نمونه های بسیاری وجود دارد.

مثلاً در بسیاری از کشورها جامعه و مردم توانسته است یک فرد دیکتاتور را که مدت طولانی بر آنها حکومت می کرده است به زیر کشاند. به عنوان مثال معمر قذافی در لیبی، حسنی مبارک در مصر و …. توسط مردم و جامعه سرنگون شدند و به این ترتیب حکومت ظالمانه و طولانی مدت آنها خاتمه یافت.

 

نمونه افراد دیگر :

امام حسین (ع)

امام خمینی (ره)

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: چهارشنبه 07 اسفند 1398 ساعت: 22:29 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,,,,
نظرات(0)

درک خود از معنای واژ ههای عقل، دانش و تجربه را بر اساس گف توگوهای کلاس بنویسید

بازديد: 2915
درک خود از معنای واژ ههای عقل، دانش و تجربه را بر اساس گف توگوهای کلاس بنویسید

درک خود از معنای واژ ههای عقل، دانش و تجربه را بر اساس گفت وگوهای کلاس بنویسید

معنای واژه های عقل دانش و تجربه را بنویسید. -
عقل: یا خرد به نیروی درونی انسان گفته میشود که کنترل و مهار کننده امیال اوست
دانش: عبارتست ازمجموعه دانستنی هایی که بشر برای زندگی خود از آنها بهره می گیرد
تجربه: عبارتست از بررسی و آزمایش چیزی برای کشف مجهول یا مجهولاتی که در آن چیز وجود دارد

 

پاسخ دوم  :

 عقل: 

1-عقل انتخاب بهترین راه با توجه به تفکری که از قبل داشته ایم.

2-چیزیی که خدا به ما داده تا بتوانیم فکر کنیم و دانش کسب کنیم.

3-عقل چیزی است که به وسیله آن میتوانیم درست را از نادرست تشخیص داده تا بهترین و عاقلانه تصمیم را بگیریم.

دانش:

1-علمی است که ما یاد می گیریم و در زندگی به کار می بریم.

2-دانسته های انسانی که ما برای انجام کارهایمان استفاده م یکنیم، دانش نام دارد.

3-دانش یعنی مطالبی که ما می آموزیم واین مطلب میتواند در زندگی نیز به ما کمک کند. معلومات ما را افزایشدهد.

تجربه:

1-اتفاقات یاچیزی که برایمان پیش آمده و ما باید از آن عبرت بگیریم.

2-دانش های انسانی در طولیان سال دراز از دیگران به ما منتقل م یشود تجربه می گویند.

3-چیزی که در گذشته برای ما و یا دیگران اتفاق افتاده و ما به وسیله آن میتوانیم برای زمان حال یا آینده خود تصمیم بگیریم.




 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: چهارشنبه 07 اسفند 1398 ساعت: 20:03 منتشر شده است
نظرات(0)

پاسخ فعالیت های درس اول تفکر و سبک زندگی هفتم درس تفکر درباره تفکر

بازديد: 19879
پاسخ فعالیت های درس اول تفکر و سبک زندگی هفتم درس تفکر درباره تفکر

پاسخ فعالیت های درس اول تفکر و سبک زندگی هفتم درس تفکر درباره تفکربخش اول گفت و گو کنید.

*چه فکری به ذهن کلاغ رسید؟کوزه را کج کند وآب را بنوشد.

*چگونه این فکر به ذهن کلاغ رسید؟شاید قبلا کاروانی را دیده بود که اینگونه آب می نوشد.

*به نظر شما کدام از لاین سه مورد در زندگی اهمیت بیشتری دارند؟عقل،دانش یا تجربه؟عقل

*آیا همه ی انسان های با تجربه عاقل اند؟خیر

*آیا همه یانسان های عاقل حتما با تجربه اند؟خیر

*آیا دانشمند بودن به معنای عاقل بودن است؟خیر

*آیا همه ی کسانی که دانش بیشتری دارند،عاقل ترند؟خیر

*میزان عقل ،دانش و تجربه انسان ها را چگونه می توان فهمید؟آیا راه هر سه مورد یکی است؟عقل:از روی کارهایی که انسان انجام می دهد.

دانش :با توجه کردن به دانا و خردمند بودن فرد

تجربه:شبیه بودن کارهایش به کارهای دیگران یا انجام کاری که همیشه انجام میدهد.

فعالیت تکمیلی درکلاس)

*به نظر شما تفکر یعنی چه؟یعنی فکر کردن.تفکر درباره ی یه موضوع چگونه شروع می شود؟با پرسیدن سوال

*آیا هر کس که فکر می کند،عاقلانه عمل می کند؟خیر

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: چهارشنبه 07 اسفند 1398 ساعت: 19:58 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,,
نظرات(2)

پاسخ فعالیت های درس دوازدهم آمادگی دفاعی نهم درس در زمان وقوع و بعد از زلزله چه باید کرد

بازديد: 5831
پاسخ فعالیت های درس دوازدهم آمادگی دفاعی نهم  درس در زمان وقوع و بعد از زلزله چه باید کرد

پاسخ فعالیت های درس دوازدهم آمادگی دفاعی نهم  درس در زمان وقوع و بعد از زلزله چه باید کرد

نام درس ۱۲ دفاعی نهم: در زمان وقوع و بعد از زلزله چه باید کرد؟

مقدمه درس ۱۲ دفاعی نهم:

تجربه نشان داده است که آگاهی و آمادگی قبل از وقوع زلزله همچنین انجام عکس العمل مناسب و به دور از عجله هنگام وقوع زلزله تأثیر زیادی در حفظ سلامت افراد داشته است. بنابراین به دست آوردن آمادگی لازم و انجام اقدامات صحیح هنگام وقوع زلزله ضروری است

 

جواب فعالیت ۱ درس ۱۲ دفاعی نهم:

تصاویر زیر را به دقت نگاه کنید

با توجه به تصاویر در زمان وقوع زلزله احتمال بروز چه خطرهایی وجود دارد؟ چهار مورد را نام ببرید

 

ریزش آوار – افتادن وسایل سنگین مانند پنکه و … بر روی افراد -شکسته شدن شیشه ها و برخورد با وسایل تیز

 

فعالیت ۲ درس ۱۲ دفاعی نهم

با توجه به آنچه گفته شد در هریک از تصاویر زیر مکان های مناسب و نامناسب را مشخص کنید

 

تصویر ۱ –

مکان مناسب : زیر میز و میان چهارچوب در

مکان نامناسبک کنار پنجره و وسط کلاس

 

تصویر ۲ –

مکان مناسب : زیر میز و کنار گوشه ی دیوار

مکان نامناسب : گنار قفسه های از مایشگاه و زیر وسایلی که قابلیت سقوط دارند

 

بقیه تصاویر هم مثل همینان

 

فعالیت ۳ درس ۱۲ دفاعی نهم

به نظر شما در زمان وقوع زلزله چه کار باید کرد؟ هریک از اقدامات انجام شده در تصاویر را بنویسید.

 

سعی كنيد سر خود را با استفاده از كت، بالش، پتو، كتاب ضخيم و يا با قرار دادن آرنجها در طرفين سر و روی گوشها و پوشاندن پشت گردن با كف دستها، از صدمات احتمالی حفظ نماييد.

چنانچه در آشپزخانه يا موتورخانه شوفاژهستيد، فورا خارج شويد.

از پنجره ها ، درهای شيشه ای، آيينه ها، قفسه های بلند و كتابخانه سريعا دور شويد.

چنانچه در زمان وقوع زلزله در آسانسورهستيد، فورا تمام دكمه های آسانسور را فشار دهيد و در اولين توقف از آن خارج شويد.

چنانچه در پلكان هستيد روی پله ها به طرف ديوا نشسته و با آرنج و كف دست سر و صورت خود را بپوشانيد.

چنانچه در پاركينگ هستيد سريعا خارج شويد. وجود مواد سوختی اضافی، روغن موتورو گريس خطرآفرين هستند.

در حمام و دستشويی مواظب كابينت ها و آيينه ها باشيد.

تا پايان لرزش در همان وضعيت بمانيد سپس با در نظر گرفتن مسير مناسب خروج و خطرات احتمالی در آن مسير، ساختمان را ترك نماييد.

موقع تخليه به ديگر اعضای خانواده نيز كمك كنيد.

 

مکان های مناسب و نامناسب کلاس را درهنگام وقوع زلزله بنویسید.

 

کلاس

مکان مناسب:

زیر میز محکم – چهار چوب در – گوشه ی دیوار داخلی

 

مکان نامناسب:

کنار پنجره – کنار بحاری –کنار کمد و اشیای سقوط کننده

مکان های مناسب و نامناسب آزمایشگاه را درهنگام وقوع زلزله بنویسید.

 

 

آزمایشگاه

مکان مناسب:

زیر میز محکم – چهار چوب در – گوشه ی دیوار داخلی

 

مکان نامناسب:

 

کنار قفسه های مواد شیمیایی و سمی – کنار پنجره و اشیای سقوط کننده

 

 

مکان های مناسب و نامناسب کتابخانه را درهنگام وقوع زلزله بنویسید.

 

 

 

کتابخانه

مکان مناسب:

 

زیر میز محکم – چهار چوب در – گوشه ی دیوار داخلی

 

مکان نامناسب:

کنار قفسه های کتاب و پنجره

 

 

مکان های مناسب و نامناسب راهرو مدرسه را درهنگام وقوع زلزله بنویسید.

 

راهرو

مکان مناسب:

کنار دیوارهای داخلی

مکان نامناسب:

کنار کمدها و پنجره ها – زیر اجسام قابل سقوط مانند چراغ ها و گلدان ها

 

 

به نظر شما در زمان وقوع زلزله چه کار بايد کرد؟

هريک از اقدامات انجام شده در تصاوير را بنويسيد. (این سوال به صورت جداگانه برای

هر یک از تصاویر سوال و جواب نوشته شده است.)

اگر در زمان وقوع زلزله در طبقه ی همکف و نزدیک در خروجی بودید چه کاری باید انجام داد؟

(تصویر طبقه ی همکف)

 

طبقه ی همکف

 

اگر در طبقه ی همکف و نزدیک در خروجی هستید فوراً به محیط باز بروید

 

۱۱- اگر در زمان وقوع زلزله روی نیمکت در کلاس باشید چه کاری باید انجام داد؟

(تصویر در کلاس درس)

 

 

کلاس، روی نبمکت

 

کلاس درس:

در زیر میز یک زانوی خود را زمین بزنید و با یک دست پایه ی عمودی و با دست دیگر پایه ی افقی میز را بگیرید.

برای پناه گيری حتماً از گوشه ديوار داخلی استفاده کنيد.

دیوار داخلی به چه جایی گفته می شود؟

ديوار داخلی به جايی گفته می شود که پشت آن فضای خارجی مانند

حياط، کوچه و خيابان نباشد.

اگردر زمان وقوع زلزله درکلاس و نزدیک گوشه دیوار باشید چه بایدکرد؟

 

 

در کلاس

 

گوشه ی دیوار: در گوشه دیوار بنشینید و با استفاده از دست، از سر و گردنتان محافظت کنید.

 

راه پله ها محل های مناسبی برای پناه گيری نيستند.

اگر در زمان وقوع زلزله در راه پله ها بوديد،چه باید کرد؟

در کنار ديوار روی پله نشسته و از سر خود مراقبت کنيد.

 

 

 

راهرو:

کنار دیوارهای داخلی راهرو بنشینید یک زانوی خود را روی زمین بزیند و از سر و گردنتان

محافظت کنید.

 

 

اگر در زمان وقوع زلزله در کتابخانه بودید، چه کاری باید انجام داد؟

 

کتابخانه:

از قفسه های کتاب دور شوید وزیر میز محکم یا چهارچوب در یا گوشه ی کتابخانه پناه بگیرید.

 

اگر در زمان وقوع زلزله در محوطه ی مدرسه بودید، چه کاری باید انجام داد؟

 

محوطه ی مدرسه:

از وسایل بازی، ساختمان ها و دیوارها فاصله گرفته و در وسط محوط پناه بگیرید.

 

 

۲۰- تمام پناه گيری ها در زمان وقوع زلزله درساختمان با فرض چه چیزیمی باشد؟

مقاوم بودن ساختمان در برابر زلزله انجام می شوند.

 

نمونه سوالات امتحانی :

1- چه عواملی در حفظ سلامت افراد در زلزله تأثیر زیادی دارد؟

آگاهی و آمادگی قبل از وقوع زلزله ، همچنین عکس العمل مناسب و به دور از عجله هنگام وقوع زلزله

2- چه چیزی در هنگام وقوع زلزله ضروری است؟

به دست آوردن آمادگی لازم و انجام اقدامات صحیح هنگام وقوع زلزله ضروری است.

3- در زمان وقوع زلزله احتمال بروز چه خطرهایی وجود دارد ؟

 1) خرابی و ریزش ساختمان 2) سقوط اشیاء 3) ریزش سقف 4) سقوط وسایل آویزان 5) شکستن شیشه ها 6) قطع امکانات ( آب ، برق و... )

4- «مکان های مناسب» به چه جاهایی گفته می شود ؟

جاهایی که هنگام وقوع زلزله ، احتمال خطر و آسیب پذیري در آنجا کمتر است ؛ مانند : محل هاي دور از تیر چراغ و ساختمان هاي بلند ، چارچوب در ، زیر میز ، فضاي باز .

5-« مکان نامناسب »  به چه جاهایی گفته می شود ؟

جاهایی که هنگام وقوع زلزله ، احتمال خطر و آسیب پذیري در آنجا بیشتر از جاهای دیگر است ؛ مانند : آسانسور ، کنار اجسام قابل سقوط ، کنار قفسه ها و شیشه ها کنار دیوار و ساختمان هاي بلند.

6- مکان مناسب و نامناسب را در مناطق زیر مشخص کنید .

نام محل

مکان مناسب

مکان غیر مناسب

کلاس

گوشه دیوار

زیر میز

 وسط چارچوب در کلاس

کنار پنجره

آزمایشگاه

زیرمیز

دور از قفسه

گوشه ي دیوار کنار قفسه

کنار پنجره

کتابخانه

زیرمیز

دور از قفسه ي کتاب

گوشه ي دیوار کنار قفسه

کنار پنجره

راهرو

گوشه ي دیوار

 

زیر چراغ و گلدان آویزان

کنار کمد و پنجره

7- در زمان وقوع زلزله در مکان هاي زیر چه کار باید کرد ؟

 سالن مدرسه = با احتیاط به فضاي باز می رویم

کلاس درس = زیر میز پناه گرفته و با دست پایه ي میز را می گیریم .

جلوي در کلاس = به در تکیه داده و با دست ها چهارچوب در را می گیریم .

گوشه ي دیوار کلاس = در گوشه ي دیوار دیوارهاي دو طرف خود را فشار می دهیم

8- هنگام وقوع زلزله در هریک از مکان هاي زیر چه کاري باید انجام دهیم ؟

الف) راهرو : در حالت نشستن با دست ها از سر و گردن محافظت می کنیم .

ب) کتابخانه : از قفسه ي کتاب دور شده و زیر میز پناه می گیریم .

پ) آزمایشگاه : زیر میز یا گوشه ي دیوار پناه می گیریم .

ت) حیاط مدرسه : در وسط حیاط دور از وسایل بازي و ساختمان ها پناه می گیریم.

9- فرض کنید زلزله اي رخ داده است و شما در کلاس درس هستید. چه محلی را براي پناه گیري انتخاب می کنید؟

گوشه دیوار ، زیر میز ، چارچوب در

10- بعد از وقوع زلزله چه کارهایی باید انجام دهیم ؟

 1) با احتیاط و بدون عجله از ساختمان خارج می شویم .

2) به فضاي بازمی رویم .

3) از مکان هاي خطر ناك و در حال تخریب فاصله می گیریم

4) از تلفن استفاده نمی کنیم

 5) به سیم برق دست نمی زنیم

6) از شیر آب استفاده نمی کنیم

 7) فلکه ي آب را می بندیم

 8) فیوز اصلی برق را قطع می کنیم

 9) خیابان رابراي رفت و آمد نیروهاي امداد باز می کنیم

10 ) از کلید برق استفاده نمی کنیم .

سوالات جا خالی

1- هنگام زلزله ، اگر به رادیو دسترسی دارید ، آخرین اطلاعات و راهنمایی ها را از طریق رادیو دریافت کنید.

2- براي پناه گیري حتماً از گوشه ي دیوار داخلی استفاده کنید (یعنی دیواري که پشت آن حیاط ، کوچه و خیابان نباشد)

3- راه پله مکان مناسبی براي پناه گیري نیست ولی اگر در آنجا بودید کنار دیوار روي پله نشسته و با دست ها از سر و گردن محافظت کنید

4- به علت وجود پس لرزه ها ،پس از تکان هاي زلزله با آرامش و بدون هجوم به فضاي باز رفته و در مکانی به دور از ساختمان ها و تیر چراغ برق و وسایل خطرناك می رویم .

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: جمعه 02 اسفند 1398 ساعت: 21:05 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 413

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس