سایت اقدام پژوهی - گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان
1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819 - صارمی
2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2 و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .
3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل را بنویسید.
در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا پیام بدهید آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet
الف)رویکرد سنتی ب) رویکرد سازنده و پویا ویژگی های رویکرد ارزشیابی سنتی 1-مغالطه جزء و کل ( ارزشیابی برابر امتحان گرفته شده است ) 2-مغالطه هدف با وسیله (سایه سنگین امتحان در تمامی فعالیتهای تربیتی کلاس و مدرسه افکند ه شده است ) 3- امتحان ارباب تعلیم و تربیت است در صورتی که باید خدمتگذار آن باشد ) 4- فرصت بازخوردهای مناسب از طرف معلم به دادنش آموز داده نمی شود . 5- ارزشیابی نقشی در برنامه ریزی معلم ندارد . 6- امتحان محوری عوارض روانی و اخلاقی به دنبال دارد (اضطراب – رقابت نامطلوب – تهید و ارعا ب – برچسب و نگرش منفی به مدرسه ) 7- تعامل بین معلم و دانش آموز وجود ندارد 8- پرسش های امتحانی مجرد و اکثرا ناملموس هستند 9- منحصرا به سنجش دانش اموز می پردازد و فرصت ارزشیابی از خود داده نمی شود . 10-تعداد پاسخ های صحیح نمره دانش آموز را تعیین می کند نه کیفیت عملکرد او 11-نقشی در برنامه ریزی آتی معلم ندارد 12-به حیطه های مختلف یادگیری توجه نمی کند ویژگی های ارزشیابی با رویکرد توصیفی و پویا 1-به کیفیت فعالیت دانش آموز توجه می شود نه کمیت 2-ارزشیابی بخشی از فرایند آموزش تلقی می شود 3-از نتایج ارزشیابی برای تعیین گام بعدی آموزش استفاده می شود 4-دانش آموز را در فرایند یادگیری سهیم می سازد 5-موجب تعامل بین معلم و دانش آموز می شود 6-به معلم کمک می کند تا علایق دانش آموزان را شناسایی کند 7-فرایند یادگیری بیش از نتایج اهمیت دارد 8-به افزایش اعتماد به نفس و تقویت علاقه دانش آموز منجر می شود 9- در این رویکرد اعتقاد بر این است که هر دانش آموز توان پیشرفت دارد 10- به حیطه های مختلف یادگیری توجه می شود
ارزشيابي ضرورتي اجتناب ناپذير براي : 1- قضاوت صحيح 2- تصميم درست 3- اقدام آگاهانه
ارزشيابي تحصيلي دوره ابتدايي ارزشيابي تحصيلي در دوره ابتدايي با توجه به موارد ذیل از ظرافت ، پيچيدگي و اهميت مضاعف برخوردار است: - حساسيت دوره رشد كودك - پايداري يادگيري دانشآموز - برقراري ارتباط عميق دانش آموز با معلم - شكل گيري شخصيت دانش آموز - شكل گيري تصورات اوليه ذهني از مدرسه، كلاس، معلم، يادگيري و ... - عامل تعيين كننده براي دورههاي بعد ضرورت تغيير نظام ارزشيابي فعلي - آسيبها و كاستيهاي موجود نظام ارزشيابي تحصيلي - يافتههاي جديد علمي در حوزه روانشناسي و علوم تربيتي - شرايط جديد و نيازهاي نوين - تجارب به دست آمده از ساير ملل آسيبها و كاستيهاي موجود در نظام ارزشيابي تحصيلي كم توجهي به حيطههاي مختلف يادگيري تحميل اضطراب نامطلوب به دانشآموزان افزايش تكرار پايه تحصيلي هدف شدن امتحان به جاي يادگيري کم توجهی به بهداشت روانی محیط یاد دهی و یادگیری کم توجهی به پرورش خلاقیت و روحیه پرسشگری حاکمیت امتحانات پایانی کمی گرایی افراطي حافظه محوري به جاي فهم محوري يافتههاي جديد علمي در حوزه روانشناسي و علوم تربيتي نقش ممتاز و بيبديل يادگيرنده در يادگيري و مديريت فرآيندهاي آن (روانشناسي شناختي و فراشناختي) تأثير فضاي رواني – عاطفي برعملكرد واقعي دانشآموزان (محيط يادگيري پسند) شرايط جديد و نيازهاي نوين محيط غني و پربار جامعه تغيير در انتظارات دانشآموزان و والدين از مدرسه با توجه به تحولات به وجود آمده در ابعاد علمي و فناوري تغيير در محتواي كتابهاي درسي و شيوههاي آموزش تغییر نقشها تغییر نقش دانش آموز تغییر نقش معلم تجارب به دست آمده از ساير ملل - در اكثر كشورها ارتقاء دانش آموزان در دوره ابتدايي تا پايه سوم بدون تكرار و اتوماتيك است.كشورهاي توسعه يافته در دوره ابتدايي براي ارزشيابي دانش آموزان از روشهاي كيفي استفاده مينمايند (چين-ژاپن – استراليا – آلمان – كانادا و ...)
راهکارهايی براي رفع آسیب های موجود : 1-توجه به فرآيند ارزشيابي 2- پرهيز از نتيجه گرايي صرف 3- تقويت فعاليتهاي عملكردي 4- تسهيل شرايط ارتقاء با اصلاح و بازنگري آيين نامه پيشرفت تحصيلي 5- به كارگيري مقياسهاي كمي و كيفي 6- بهرهگيري از ابزارهاي متفاوت براي ارزيابي ابعاد مختلف يادگيري 7- توانمند سازي معلمان در استفاده از روشهاي نوين سنجش
ارزشيابي توصيفي رويكردي براي: 1- حذف و كاهش آسيبهاي مطرح شده 2- تقويت و بازسازي نظام ارزشيابي تحصيلي دوره ابتدايي با يافتههاي جديد علمي، تجارب به دست آمده و نيازهاي جديد ارزشيابي توصيفي الگويي كيفي است كه تلاش مي كند به عمق و كيفيت يادگيري همه جانبه دانش آموزان توجه كند و توصيفي از وضعيت يادگيري آن ها ارائه دهد كه موجب اصلاح و بهبود و توسعه مهارت ها ، دانش ها و نگرش هاي دانش آموزان مي شود . اهداف ارزشیابی توصیفی: بهبود کیفیت فرآیند یاد دهی و یادگیری فراهم نمودن زمینه مناسب برای حذف بیست گرایی تاکید بر اهداف آموزش و پرورش ، از طریق توجه به فرایند یادگیری به جای تاکید بر محتوي فراهم نمودن زمینه مناسب برای حذف حاکمیت مطلق امتحانات پایانی در تعیین سرنوشت تحصیلی افزایش بهداشت روانی محیط یاد دهی و یادگیری با کاهش اعتبار نمره
پنج محوری که طرح ارزشیابی توصیفی در نظام ارزشيابي تغيير و تحول به وجود می آورد : محور اول : تغيير تأكيد از ارزشيابي پاياني به ارزشيابي تكويني محور دوم : تغيير مقياس فاصلهاي (20 – 0) به مقياس ترتيبي (در حد انتظار، نزديك به انتظار، نيازمند تلاش بيشتر) محور سوم: تنوعبخشي به ابزارهاي جمعآوري اطلاعات محور چهارم: تغيير در ساختار كارنامه محور پنجم: تغيير در مرجع تصميمگيرنده درباره ارتقاء دانشآموزان
پیامدهای ارزشیابی توصیفی: 1- بهبودیادگیری 2- ایجاد نگرش مطلوب نسبت به مدرسه 3- افزایش بهداشت روانی کلاس 4- اعتماد به نفس 5- افزایش روحیه انتقادپذیری در کودکان 6- افزایش مشارکت در یادگیری 7- رشد مهارت خود اصلاحی و خود تنظیمی 8- رشد و توانایی نقد خود 9- بهبود عملکردها 10- خارج شدن از برنامه های کلیشه ای و چارچوبی 11- آرامش در آموزش
ابزار های ارزشیابی توصیفی: پوشه کار ( کارنما) چک لیست ( سیاهه رفتار – فهرست وارسی – فهرست بررسی ) برگ ثبت مشاهدات ( فهرست مشاهدات – فهرست واقعه نگاری ) آزمون ها ( عملکردی – مداد کاغذی و ...) تکالیف درسی کارنامه توصیفی( با مقیاس خیلی خوب – خوب – قابل قبول - نیازبه آموزش و تلاش بیشتر )
شیوه های بازخورد در ارزشيابي توصيفي 1- به صورت كيفي است و با استفاده از كلمات و عبارتهاي توصيفي انجام ميپذيرد به گونهاي كه: الف) وضعيت يادگيري دانشآموز را مشخص مينمايد. ب) رهنمودهاي لازم براي افزايش تلاش و بهبود پيشرفت دانشآموز در يادگيري صورت ميگيرد 2- در طول فرايند ياددهي – يادگيري و متناسب با شرايط دانشآموز انجام ميپذيرد. 3- به صورت تراكمي و پاياني در پايان هر نيمسال در قالب كارنامه توصيفي گزارشي ارايه ميشود.
نتایج حاصله از 5 سال اجراي آزمايشي طرح ارزشيابي توصيفي: 1- كاهش اضطراب نامطلوب ناشي از امتحانات مكرر و پاياني 2- تقويت اعتماد به نفس دانشآموزان 3- بهبود مهارتهاي اجتماعي 4- تقويت خودباوري و اعتماد به نفس در معلمان براي پيگيري برنامههاي تحولي 5- توليد ادبيات غني در زمينه ارزشيابي تحصيلي 6- تسهيل شرايط ارتقاء و جلوگيري از تكرار نامعقول انتظارات در زمينه ي توجه به حيطه هاي گوناگون رشد شخصيتي دانش آموز در ارزشيابي توصيفي دقت در رعايت نكات بهداشتي كسب عادت هاي مطلوب جسماني همكاري با ديگران عمل به قوانين مدرسه احترام گذاشتن به ديگران شركت در مباحث و گفتگو ها
ارزشیابی در این دیدگاه فرایندی است که باید از بیرون به درون منتقل شود ودر واقع توسط خود فرد انجام پذیرد. بنابراین ارزشیابی باید زمینه ی رشد خلاقیت را با؛تقویت مهارت جستجوگری و رشد قدرت انتقاد را فراهم آورد . انسان موجودی یکپارچه: نمی توان آدمی را چند پارچه فرض نمودوابعاد واجزایش را منفک از همدیگر دید لذا یک نظام ارزشیابی بایدبه تمام ابعاد جسمانی؛اخلاقی؛عقلانی؛اجتماعی و... فراگیر توجه نماید
ارزشها واخلاق هیچ اصل وروش تربیتی وعمل مربی نباید مخالف شئون اخلاقی وناسازگار با ارزشها باشد بنابراین آن نوع ارزشیابی که منجر به ضایع کردن حقوق کودکان می شود وهرگونه آسیب وآزار عاطفی بر آنها وارد می نماید با ارزشهای اخلاقی در تضاد خواهد بود
هدف ارزشیابی: هدف ارزشیابی خدمت به آموزش است، نه در کمین نشستن برای غافلگیر کردن دانش آموز و محک زدن او با معیار آنچه «نمی داند» فرهنگ موفقیّت را می توان با کاربرد روش صحیح در آموزش و ارزشیابی بر فضای کلاس غالب کرد. الگوهای جدید ارزشیابی برخلاف نظریه های سنتی؛یادگیری امری خطی نیست بلکه جریانی پیچیده است که از راههای گوناگون و در تمامی محیطهاوموقعیتها رخ می دهد وانسانها توانایی دارند با استفاده از تجاربشان دانش خود را بسازند (یادگیری سازندگی) اصول یادگیری سازندگی توانایی عقلانی به صورت اجتماعی وفرهنگی رشد می یابد یعنی زمینه ی اجتماعی وفرهنگی دارد؛لذا نظریه های وراثتی هوش جای خود را به نظریه تعامل گرایی داده است. یادگیری های جدید از طریق دانشهای قبلی و دیدگاههای فرهنگی فرد شکل می گیرد. یادگیرنده ی ماهر وتوانا قادر است فرایند یادگیری خود رااز طریق فرایند خود بازنگری وتقویت تحریک نماید. ارزشیابی برای یادگیری نه ارزشیابی از یادگیری: به جای آنکه برای دانش آموز تکلیفی معین کنید تا انجام دهد و شما بر اساس نتیجه کار او میزان موفقیتش را در انجام آن تکلیف اندازه گیری کنید زمانی را که او درگیر انجام تکلیف است کارش را به دقت مشاهده کنید و دریابید که به چه نوع کمکی و تا به چه اندازه نیازمند است تا بتواند کارش را به درستی انجام دهد . تعریف آزمون های عملکردی: آزمونهای عملکردی با مهارت سروکار دارند –مهارت در استفاده از فرایندها و شیوه های اجرایی و نیز مهارت در تولید فراورده ها. آزمون های عملکردی از آزمون شونده می خواهند تا به انجام نوعی رفتار اقدام کنند نه این که صرفا سوالهایی را جواب دهند. آن دسته از وسایل اندازه گیری که میکوشند که بسنجند که چگونه کسی میتواند کاری را انجام دهد غالبا آزمون های عملکردی نام دارد . و آن دسته از وسایل اندازه گیری که می کوشند تا دامنه و صحت دانش شخص را بسنجد معمولا آزمونهای کتبی نامیده می شوند. ویژگی های آزمونهای عملکردی: 1-تاکید بر کاربست : یعنی سنجش اینکه آیا دانش آموز علاوه بر دانستن دانش می تواند آن را بکار بندد 2-تاکید بر سنجش مستقیم 3-استفاده از مسائل واقعی زندگی یا مسائل شبیه به آنها 4-ترغیب و تشویق تفکر باز برای پیدا کردن راه حل های مختلف انواع آزمون های عملکردی آزمون عملکرد کتبی این آزمون عمدتا در کاربرد آموخته ها در موقعیت های عملی تاکید دارد. مانند : طراحی سیم کشی یک اتاق یا نوشتن یک داستان کوتاه آزمون شناسایی روشی است برای سنجش توانایی یادگیرنده در تشخیص ویژگی ها ، محاسن،معایب و موارد استفاده امور مختلف مانند تشخیص تلفظ درست یک کلمه یا تشخیص روش درست حل یک مسئله انجام عملکرد در موقعیت های شبیه سازی شده از یادگیرنده خواسته می شود تا در یک موقعیت شبیه سازی شده یا مصنوعی یا خیالی همان اعمالی را انجام دهد که در موقعیت های واقعی ضروری هستند . مانند :انجام حرکات مختلف شنا در بیرون از آب نمونه کار از یادگیرنده خواسته می شود تا اعمالی را انجام دهد که معرف عملکر د واقعی مورد سنجش هستند . مانند : تدریس دانشجوی تربیت معلم با استفاده از روش خاص به گروهی از دانش آموزان تایپ یک نامه آزمونهای عملکردی چگونه طراحی می شوند کارپوشه مجموعه ای از کارهای یک دانش آموز است که کوشش،پیشرفت و موفقیت تحصیلی او را در یک زمینه خاص نشان می دهد. از کارپوشه به قصد برآوردن دو هدف عمده استفاده می شود : 1-ارائه بهترین کارها 2-نشان دادن رشد تحصیلی یادگیرنده هرپوشه میتواند شامل کار یک فرد یا یک گروه باشد که در آن کارهای مربوط به یک یا چند موضوع درسی آمده است. چرا باید از پوشه استفاده کرد ؟ 1-دانش آموز از طریق ارائه کارخود از طریق پوشه فرصت پیدا می کند تا میزان توانایی ها و دانش خود را مستند سازد . 2-پوشه یک دانش آموز به او امکان می دهد تا شاهد رشد و پیشرفت خود باشد و اعتماد به نفس او را افزایش می دهد. 3- پوشه فرصت شناخت و اصلاح اشتباهات را به دانش آموز می دهد . 4- پوشه به دانش آموز فرصت میدهد تا بین آموخته های قبلی و جدید ارتباط برقرار کند. 5-دانش آموز مرور پوشه های متعدد خود در سال های متوالی می تواند قابلیت های خود را شنا سایی کند . 6- به معلم امکان می دهد تا با اطمینان بیشتر و بر اساس دلایل مستند قضاوت کند . 7-ابزاری برای تعامل با همکلاسی ها ،معلمان و والدین است . و ... چه چیزهایی را باید در پوشه بگذاریم ؟ 1-تکالیف انفرادی و گروهی درمدرسه 2-برگه های امتحانی 3-گزارش های علمی 4- یاد داشت های کلاسی یا خارج کلاسی دانش آموز 5-ثبت پرسشنامه ها و اظهار نظر ها در رفتارهای دانش آموز 6-خودآزمایی ها و مسائل 7 –خلاصه داستان ، فیلم ، بازدیدها 8-نمونه کارهای هنری و ... معیارهای ارزشیابی پوشه 1-دقت در کار 2-نظم کار و نظافت ظاهری 3-خلاقیت و نوآوری -4-کنجکاوی و پرسشگری 5-پشتکار و صبر و حوصله 6-شواهد حاکی از پیشرفت 7- کاربرد آموخته ها 8- تامل و تصحیح اشتباهات 9- توانایی استفاده از ابزار 10-توانایی حل مسئله 11-توانایی طرح مسئله برای هر معیاری نشانگرهایی از قبیل : بیش از حد انتظار ،درحد تلاش ، نیازمند تلاش تعریف می شود . روش های سنجش مشاهده ای روش فهرست وارسی: یک شیوه نظام دار برای گزارش قضاوت های مشاهده گر ی مشاهده گران است . با این روش می توان معلوم نمود که در عملکرد شخص مورد سنجش ویژگی های مورد نظر موجودند یا نه . ویژگیهای فهرست وارسی خوب 1-فهرست نسبتا کوتاه باشد. 2-هر ماده فهرست به طور کاملا روشن موضوع مورد ارزشیابی را بیان کند. 3-هر ماده بر یک رفتار یا ویژگی قابل مشاهده تاکید می کند. 4-تنها رفتارها یا ویژگیهای مهم منظور می شود . 5- ماده های فهرست به گونه ای آرایش می یابند که کل فهرست را به سادگی می توان مورد استفاده قرار داد. روش مقیاس درجه بندی برخلاف روش فهرست وارسی که در آن تنها بود یا نبود میژگی مورد نظر یا وقوع یا عدم وقوع رفتار مورد سنجش ثبت می شود در مقیاس درجه بندی ،درجه یا مقدار رفتار یا ویژگی مورد نظر تعیین می گردد . انواع مقیاس های درجه بندی : 1-عددی 2- نگاره ای روش واقع نگاری روش واقع نگاری یا روش ثبت رویداد به توصیف های واقعی از رویدادها و اتفاقات معنی دار که معلم در نتیجه مشاهده از زندگی دانش آموزان بدست می آورد .
حالا آرد ازچی تهیه میشه خانم نمیدونیم بچهها از گندم
چند نفر سر نانوایی هستن با انگشتاتون نشون بدهید
بچهها حالا ببینید تو این تصویر چی میبیند خانم من امین دیدم که اومد مغازه شکر بخر خانم داره برنج می خره خانم داره نخود می خره
تصویر بعدی چی میبینید خانم ایستگاه که منتظرن سوار بشن برن سر کار خیلی از بچهها با خونواده شون سوارشدن اسمشون میدونن
گوش کن بگو نگاره۳فارسی اول دبستان
دانشآموز باید با دقت گوش بده در خیابان چی میبینی باید بتواند هر چیزی رو که دیده بگوید
مأمور راهنمایی چه میکنه چون تو تدریس تا حدی که پاسخ دادیم و دانشآموز باید دقت کرده باشد تا بتواند جواب پاسخها را بدهد
در پایان شما باید سؤالاتی را بپرسید که مفاهیم بالا حاصل شود
۱ – آزاده از کدام قسمت خیابان عبور میکند؟
از محل عبور عابر پیاده عبور میکند .
از محل خطکشی شده عبور میکند .
از جلوی ماشینهایی که ایستادهاند.
۲ – چرا باید از محل خطکشی عبور کرد؟
چون پلیسها اینجا را برای عبور پیادهها خطکشی کردن .
برای اینکه تصادف نکنیم .
زیرا رانندهها پشت محل خطکشی شده میایستند .
۳ – به چه جایی بازار میگویند؟
جایی که مغازه دارد.
مکانی که عدهای اجناس خود را برای فروش به آنجا میآورند .
جایی که ما وسایل خوراکی , لوازمخانگی , پوشاکی و… را ازآنجا تهیه میکنیم .
سؤال از شما پاسخ از کودک ( البته برخی پاسخها حتماً باید یاری شما باشد .
حالا نظر کودک دلبندتان را به تصاویر زیر نگارهها جلب کنید .
نگاره۳فارسی اول دبستان تصویرک ها
ابتدا تصویر خوانی کند .
آب – آزاده – مسجد – مدرسه
بازهم تکرار میکنم . تأکید ما بر تصویر است نه شکل کلمه .
فرزند شما اتوماتیک وار شکل کلی کلمه در ذهنش باقی میماند و ما هم , همین را میخواهیم .
اکنون آنچه در بالا آوردیم مجدداً بیان میکنیم .
از نگاره سوم به بعد واژههای ارائهشده در پایین تصویر نگاره دوبهدو با یکدیگر هم آغاز یا هم پایان هستند.و کودکان شما موظف هستند صوتهای اول یا پایان کلمهها را تشخیص دهند و یاد بگیرند و همچنین نمونههایی راهم مثال بزنند.
برای مثال با نشان دادن تصاویر پایین نگارهها از کودک خواسته میشود که بگوید ،اول کدامیک از دو تصویر شبیه هم است؟
یا اول این دو تصویر چه صدایی را میشنوی؟
کودک پاسخ میدهد : اول « آب » و« آزاده » مثل هم است چون اول هردوی آنها صدای « آ » میشنوم.
برای درک عمیقتر از کودک خواسته میشود که نمونههایی دیگر را مثال بزند یا بهعنوان تکلیف تصاویری نشان دهد که اول آنها « آ » باشد مثل :
۲٫علاقهمند کردن فراگیران برای انجام دادن وظایف خود
۳٫نظم و ترتیب در انجام دادن کارهای روزمره
۴٫توانایی تلفظ کلمات کلیدی
۵٫توانایی نوشتن از راست به چپ.
روش تدریس نگاره۲ فارسی اول دبستان:بچه ها آماده
پس از ورود به کلاس و حضوروغیاب و ایجاد فضای نشاط انگیز در کلاس مانند سلام کردن با شعر و…طبق روال درس قبلی …از بچهها میخواهم که کتاب فارسی را باز کنند.
از طریق همیاری و شرکت در کار گروهی هر یک در مورد آنچه در تصویر مشاهده میکنند در گروه گفتگو و تبادلنظر کنند..سپس با یادآوری اینکه
میخواهم یک نفر در هرگروه به نمایندگی از کل گروه به بیان نتیجه گفتگوها و برداشت گروه از تصویر بپردازد… ✅
بهعبارتدیگر نماینده گروه با الهام از تفکرات خود و همگروهیهایش هر چه را که در تصاویر دیدهاند را بیان میکند….
باید توجه کرد. معلم باید با در نظر داشتن اهداف کلی درس دانش آموزان را هدایت کند و چنانچه کودکی در بیان منظم و مجسم هر آنچه دیده با مشکل مواجه شد…
اشکالات لفظی آنان را برطرف کند… و به سمت جملهسازی و تقویت کلام شفاهی سوق دهد ✅✅✅✅
نگاره۲فارسی اول تصویر بزرگ
بهعنوانمثال دانشآموز میخواهد این جمله را بگوید…. امین کنار مادر ایستاده است.
و به این شکل بیان میکند👈 امین کنار مامانش هست.
در اینجا آموزگار ضمن اینکه دانشآموز را تشویق میکند باید سریع جمله را اصلاحکرده و در قالب جملهبندی صحیح بیان کند👈👈
امین کنار مادر ایستاده است…. ✅ و تکرار کند و از بچهها بخواهد با او تکرار کنند.
سپس برای متوجه ساختن دانش آموزان به اهمیت بهداشت فردی توجه انحا را با طرح سوا لاتی دربارهی وضعیت ظاهری و نظم و ترتیب و پوشش اعضای خانواده جلب میکنم
بچههای عزیزم صبح شده و مادر. بابا.امین .و آزاده از خواب بیدار شدند
به لباس آزاده نگاه کنید چقدر پاکیزه و مرتب است..
موهای پدر شانه شده و مرتب است
…لباس امین چقدر تمیز است جوراب مادر و بابا و خیلی تمیز هستند چون جورابهایشان را هر شب قبل از خواب میشویند.
آزاده هم ب مادرش گفته که مادر جان من خودم هر شب قبل از اینکه بخوابم جورابهای خودم را میشویم. 😍👏👏👏
شما فکر میکنید آزاده قبل از خواب دیگر چهکارهایی را انجام داده 🙄🙄
پاسخ دانش آموزان را به سمت اهدافی که در نظر داشتیم هدایت میکنیم ..
شستن جوراب. زدن مسواک.. خواندن دعا…. و.
سپس با طرح سؤالی اهمیت خوابیدن بهموقع و رعایت کردن نظم و ترتیب در کارا را بیان میکنم….
راستی ساعت چند؟ساعت کجاست آهان او بالا 👆…..بالای تلویزیون👆👆)))توجه به مفاهیم مکان)))))
چه رنگ قشنگی دارِه. …چه رنگیِ بچهها سبز آفرین))))عه لباس مادر هم سبزه😄✅✅✅✅ گل گلدونم سبزه 🍃🍃
موکت…. کتاب قرآن….و……. 👉توجه به رنگها و تکرار آموختن اسامی رنگها
😁😁👏👏👏👏
خب الآن صبح زود هست .. بابا سرکار میرود… 🚶🚶
…..آزاده همراه بابا به مدرسه میرود🚶🚶🚶🚶 👉
مهارت جمله سازی
پس چرا امین بیدار شده😂😂😂😂
دانش آموزان پاسخ داده و من هدایت میکنم به سمت.. ۱ خوابیدن بهموقع…. ۲….زمان بیدار شدن از خواب….. مرتب کردن رختخواب…. و..
پسرهای قشنگم توی گروه فکر کنید با دوستانتان و کارهایی را که پس از بیدار شدن از خواب انجام میدهید برای دوستانتان بگویید😊😊😊
آزاده و امین بچههای پاکیزهای هستند 👶👧
وقتی از خواب بیدار میشویم به مادر و بابا چی می گیم ☺️🙏
اجازه صبح بخیر میگیم🙏😂
اجازه دست و صورتمونو میشوریم مثل امین و آزاده😍
هدایت معلم 👈 آزاده صبحها صورت خود را میشوید.
خب دیگه چهکارهایی میکنیم 🤔🤔🤔
اجازه……ورزش🙊😅
اجازه…..مسواک😁😁 میزنم
در همه مواردی که بچهها بیان میکنند باید جوابها را از حالت کلمه کلمه و ناقص بودن به سمت جملهسازی و رفع نواقص سوق دهیم…
خببببب بچهها فکر میکنید توی کیف آزاده چه چیزهایی هست😝😅😅
با پرسیدن این سؤال و سؤالات مشابه بچهها را بانام و اسامی وسایل موردنیاز جهت رفتن به مدرسه آشنا میکنیم✅
بعد با طرح سؤالی از این قبیل که……… بچهها فکر میکنید توی کیف آزاده خوراکی هم هست؟
راستی آزاده صبحانه خورده است یا نه 🤔
امین چطور😘😄👈👈👈👈👈👶
اهمیت صبحانه خوردن را یادآوری کنید….
در تمام مراحل کار ما پرسیدن سؤالهای هدفدار و هدایت کردن پاسخهای ناقص به سمت کسب مهارتهای رفتاری و آموزشی این دروس میباشد…
نام غذاهای مفیدی که برای صبحانه استفاده میکنیم…🧀🍝🍮
پوشش مخصوص هر فصل……👢👞👡👕
آشنا کردن بچهها با تلویزیون…. ساعت…. ⏱
استفاده کردن از وسایل شخصی….. 📕💼☕️
آموختن صفتها و قیدهای مکانی…
👈این…آن..اینجا… آنجا و…
پهلوی… پشت….کنار….عقب جلو… دور نزدیک… روبهرو…
مادر رو به روی بابا ایستاده است….. امین کنار مادر ایستاده است…..
تلویزیون بالای ضبطصوت است… و…..
و موارد بسیار دیگر ازجمله مشاهده و وجود رعایت نظم و ترتیب در قفسهی کتابها و رنگهای کتابها…
اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی و مطالعه 👈 امین کتاب داستان را دوست دارد….
و در آخر امین و مادر با آزاده و بابا خداحافظی میکنند…. 👈 اشاره به رعایت کردن ادب و احترام گذاشتن اعضای خانواده به یکدیگر جهت کسب مهارت ارتباط با اعضا ء خانواده و آداب معاشرت
بعدازاین به کارت واژهها خواهیم رسید…. تصاویر کوچکی در ارتباط با تصویر اصلی همراه با واژهی مرتبط…
تصویرک نگاره۲فارسی اول دبستان
هدف اصلی این قسمت همانطور که درس نگاره ۱ بیان گردید…مطابقت واژه با تصویر بهطور غیرمستقیم است… و همچنین تقویت بیان شفاهی و تصویری
همزمان با خواندن نام هر تصویر فراگیران باید روی تصویر موردنظر انگشت بگذارند و همزمان با ما و کلاس جمع خوانی و تکرار کنند و خط ببرند….
از این درس به بعد کلمات هم آغاز هم پایان را خواهیم آموخت …
کلماتی مثل کتاب…. کفش…کیف… که صدای اول آنها حرف…. ک…. میباشد را هم آغاز مینامیم…
کلمات را روی تابلو یا کارتهایی نوشته و با تلفظ مخصوص خود بهنحویکه دانش آموزان متوجه حروف مشابه ابتدای کلمات شود بیان میکنیم… و نشان میدهیم و با مثالهای گوناگون به دانش آموزان تفهیم میکنیم.. ✅✅✅✅
توجه داشته باشید همواره آموختن صدای پایانی کلمات برای بچهها آسانتر از صداهای اول میباشد… پس باید برای آموختن این کلمات به نحوهی تلفظ توجه ویژهای داشته باشیم ..
ببین و بگو نگاره۲ فارسی اول دبستان:بچه ها آماده
در صفحه بعد 👈👈👈👈ببین… و بگووو
در این صفحه چند تصویر دیده میشود….
این تصاویر هدفدار هستند یعنی هدف کتاب از آوردن آنها کشف و توجه فراگیران به ارتباط بین تصاویر است بهاینترتیب👇👇👇
ارتباط دست و صابون…. مسواک و دندانها…… شانه و موها. بهتر است ابتدا بهصورت گروهی و سپس فردی به کشف ارتباط تصاویر بپردازند و آنها را بیان کنند…
معلم ضمن هدایت کردن به رفع اشکالات جملهبندی و لفظی دانش آموزان میپردازد..
برحسب نیاز میتوان تصاویر مرتبط بیشتری با خود به کلاس آورد✅✅✅
گوش کن و بگو نگاره۲ فارسی اول دبستان:بچه ها آماده
زیر همین صفحه…… گوش کن و بگو….
معلم اینجا نقش یک پرسشگر دارد… و میتواند سؤالات متعددی از دانش آموزان داشته باشد… بهعنوانمثال 👇👇👇👇
جوراب امین چه رنگی است ؟
چه چیزهایی در تصویر به رنگ آبی است…
مادر کجا ایستاده است؟
امین چه چیزی در دست دارد؟؟؟
فکر میکنید روی تابلو نزدیک درب چه چیزی نوشتهشده است
اهمیت شروع کارها بانام و یاد خدای مهربان را یادآوری میکنیم
توجه داشته باشید هدف از این قسمت از کتاب۱٫ تمرکز حواس..
سامانه خرید و امن این
سایت از همهلحاظ مطمئن می باشد . یکی از
مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می
توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت
بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم
اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام و نام خانوادگی نام فایل و ایمیل خود را به شماره همراه 09159886819 ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل به ایمیل
شما فرستاده می شود .
آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی
سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس
مطالب پربازديد
متن شعار برای تبلیغات شورای دانش اموزی تحقیق درباره اهن زنگ نزن سوالات و پاسخ درس مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی